אוקי,
כשהחלו לעלות בני העליות הראשונות ארצה, מי הם היו? יהודים, חלוצים, ציונים ולרוב גם כמעט לגמרי חילונים. ההתיישבות העובדת, שפעמים רבות הקימה באופן עצמאי ופרטי תשתית פיזית וכלכלית להתיישבות באזורים הקשים והעקובים ביותר מדם בארץ, הייתה ולרוב עודנה קבוצה שמאפייניה המגדירים (והמאחדים, זה יותר חשוב) הם אינם דתיים, אלא לאומיים. לגבי קיבוצים דתיים, לדעתי הם תופעה מאוחרת יותר.
היישוב הישן ויהודי הערים הקדושות, ששמרו פה על הדת ועל המסורת במשך 2000 שנים מלאות קרבות, כיבושים ורדיפות, הם חבורה אמיצה ביותר, שתרומתה לארץ ישראל ולמדינת ישראל גדולה מאוד. מצד שני, כמה אנשים אתה מכיר שהם דור עשירי בארץ? כמה אנשים אתה מכיר שהם דור שלישי בארץ? אין הרבה כאלה. רוב האוכלוסיה, ומכאן גם הגדרת הזהות, של יהודי ארץ ישראל כיום הוא אבולוציה של תפיסת הלאומיות היהודית בארצות הגלות. תפיסה זו, כאמור, אינה דתית מיסודה. אני חושב ומנחש (אז לא לתפוס אותי במילה, ובבקשה לא לריב ולהעלב) שעולי מדינות אסיה וצפון אפריקה היו בתקופת הגלות והינם כיום בארצינו מעט יותר קרובים לדת, אך גם ביניהם מרחק רב עד להקרא "דתי". (שזו, לדעתי, הגדרה אוניברסלית חוצה דתות ספציפיות. אפשר לדרג "דתיות" של יהדות ושל בודהיזם על אותו סרגל.)
מתוך כל הבלאגן הזה שכתבתי, ניסיתי להסביר יותר טוב את טענתי שכן קיימים שני מושגים - "הלאום היהודי" ו-"הדת היהודית" ושהם שונים, אם כי חופפים במקומות מסויימים.
אמרת "כמה זמן יחזיק ליל הסדר כשהוא מנותק מההקשר הדתי שלו?".
ליל הסדר, במקרה הזה, הוא מקרה הנמצא גם כמאפיין של הלאום היהודי, וגם כמאפיין של הדת היהודית. לכן גם משפחה חילונית שחוגגת את ליל הסדר, מציינת את ההגדה ואת יציאת מצרים.
מעניין שהנושא הזה עלה דווקא עכשיו בתשעת הימים, ואת ההודעה הזאת אני כותב ממש בצאת ט' באב. היום הזה מתפספס לנו לחלוטין, לדעתי. העם יכול ללמוד הרבה מאוד אם רק היה לפחות אזכור ברשתות הטלויזיה למשמעות היום הזה.
לגבי "כל ישראל ערבים זה לזה", המשמעות הפקרטית של המשפט בעייתית מאוד.
אני מבין לחלוטין את הצד שלך. אתה, מבחינתך, "ראית את האור", אתה יודע את הדרך הנכונה, הטובה יותר, ומנסה לחלוק איתי את השמחה שכרוכה בזה. אני מבין שהכוונות שלך הם טובות, ושאתה לא סתם רוצה להציק לי. (כשאני אומר אתה ואני אני מתכוון אדם דתי ואדם חילוני, בהתאמה)
זה מאוד יפה, תודה רבה. אבל אני לא רוצה.
עכשיו משהו אחד אני רוצה להגיד על עצמי.
אני בתקופת הצבא שירתתי עם הרבה דתיים ולמדתי המון על הדת ועל דרך החיים, שעד אז היה די זר לי. סה"כ יש הרבה דברים יפים שם, אבל זה לא מתאים לי.
את הדברים היפים, לקחתי לי ושילבתי בהבנה שלי של טוב ורע, נכון ולא נכון. אני חושב שאותו דבר בדיוק היה קורה אם הייתי משרת עם נוצרים או עם מוסלמים או עם בני כל דת אחרת. אני אוהב להקשיב לכולם וללמוד מכולם. לדעתי זה פי אלף יותר נחמד מלריב ולהתווכח כל היום.
מצד שני, אני יהודי ישראלי. גם אם אגור במונגוליה, עדיין אהיה יהודי ישראלי. גם אם אתחתן עם בת זרתוסטרה, עדיין אהיה יהודי ישראלי. הילדים שלי ידקלמו את קינת דוד, יבנו סוכה ויעלו לתורה בגיל 13. הם לא יחונכו לשמור שבת, איסור נגיעה או ללכת עם כיפה. אין לי כ"כ איך להסביר את זה. ההורים שלי שמו דגש על ערכים מסויימים בדת ובלאום שלדעתם היו חשובים יותר, אלה הערכים שלדעתי, בתורי, חשובים יותר ואותם אלמד את ילדי. ערכים אחרים, לא. זה מן סינון סלקטיבי של הדת, שלדעתי, לשיטתי ומניסיוני עובד בשבילי הכי טוב.