ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
tzurlis  
#1 נשלח : שבת 13 מרץ 2010 20:35:37(UTC)
tzurlis


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 25/03/2007(UTC)
הודעות: 718

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

יש לא מעט מצבים בהם, מכל מיני סיבות, נתקענו לפני היציאה או במהלכה עם שק"ש קל מידי, ואנחנו רוצים (או נאלצים) לטייל בטמפרטורה שהיא מעבר למגבלות שלו, או שלנו.

להלן מספר פטנטים לחימום.  לא המצאתי כלום, הכל ידוע מזה שנים. זה יותר ריכוז וסקירה של שיטות. ההתייחסות היא ללינת שטח חשופה בעיקר, אבל הכל תופס גם באוהל. לינת שלג היא סיפור אחר ולא אתייחס אליה כאן. אשמח כמובן להערות, תובנות, תגובות ושיפורים. אתחיל בסקירת ציוד נלווה, בסוף יש הצעות לאלתור במקרה תקיעה בשטח.

את התכונות הנדרשות לבחירת שק שינה איכותי אסקור בנפרד כשיהיה לי זמן.

לממהרים, נתמצת:

ליינר, מזרן וחיצונית הם הפתרונות המוכרים מבחינת ציוד, יש סקירה שלהם.

מבחינת שימוש בכישורים וידע - מיצאו מחסה מקומי! בחירת מיקום לינה טוב, סדין ישן, שמיכת מילוט, כובע לראש, קשירת מעיל, ביגוד, שתייה חמה, מדורה, בקבוק חם, ואבנים חמות ממדורה, הם הפתרונות המיידיים ביותר, שיספקו הגנה מסויימת.

1. ליינר.

"ליינר", או, בעברית תקנית: "ביטנה", הוא כינוי לגוף פנימי דק ומחמם, ובמחנאות - לרוב נתיק או נפרד מהגוף העיקרי. יש ליינר לשק שינה, ליינר לגרב, ולפעמים למעיל.

הבטנה מוסיפה 4-10 מעלות לכושר הבידוד של שק השינה שלנו, תלוי בחומר ממנו היא עשויה. עקרונית, נחפש חומר עם כושר בידוד גבוה ונעים לגוף. לבטנה יתרון נוסף - היא שומרת על שק השינה נקי מנוזלי גוף ולכלוך.

עקרונות מבנה הבטנה: מרווחת מספיק לתנועה בתוכה ולא מגבילה אבל מספיק צמודה והדוקה לגוף, עשויה מחומר נעים למגע על העור, תפורה היטב ברגליים ובחלקה התחתון (שעומד תחת לחץ הרגל והגוף למטה ונוטה להפרם). תפירת "חצי" - חצי בטנה תפורה לאורך, חצי שני פתוח - הוכיחה את עצמה כטובה ביותר. גם יצירת "ברדס" לראש, עגול או רבוע, תפור בחלק העליון מועילה מאוד.

א. הבסיסי ביותר: אינסטנט ליינר- סדין \ ציפה. נפוץ מאוד בצבא. סדין, או ציפה ישנה, יהוו ליינר יעיל ברמה בסיסית ויוסיפו כמה מעלות. יתרונות: בלי תפירה ובלי כלום, זמין בכל בית. פתרון חירום מהיר. חסרונות: כבד, לא מחמם מאוד.

ב. ליינר פליס. ניתן לקנות (עד 120 ש"ח בחנויות המחנאות), או - ואולי עדיף - לקנות כרבולית פליס ב- 15-30 ש"ח ברשתות השווק, ולהפוך אותה לבטנה: כמות שהיא, או תפורה לפי המידות  והעיצוב האישיים שלנו. שמיכת פליס דקה היא ליינר נוח יותר מסתם סדין מבחינת כושר הבידוד, המשקל דומה (כ- 400 גר') ובקיצור - פתרון יעיל ומבודד יותר, אך תופס קצת יותר נפח ולטעמי פחות נעים על עור חשוף.

ג. ליינר משי. ניתן להזמין מחו"ל - 35- 65$ בחנויות הרגילות - את שלי תפרתי לבד. יריעת המשי נקנתה במדרחוב בן יהודה בתל אביב, יש שם מספר חנויות בדים שמסוגלות לספק יריעות משי ברוחב 2 מטר ובאורך לפי מידה. מחיר היריעה כ- 100 ש"ח ומחיר התפירה, אצל התופרת המקומית, כ- 20 ש"ח. משקל: 200 גרם. כושר בידוד: להערכתי, כ- 8 מעלות לפחות (על סמך ניסויי שטח שעשיתי בחורף בנגב). איני יודע אם משי מחמם יותר מפליס.

2. מזרן.

מזרן הוא צורת בידוד בינינו לבין הרצפה. כשקר, ככל שהמזרן עבה או יעיל יותר, כך נשיג בידוד טוב יותר. כושר הבידוד של המזרן נהוג להיות מערך בתוספת 1-6 מעלות .

א. מזרן ספוג

הנפוצים ביותר הם מזרן ספוג פתוח. נמכר במחיר נוח מאוד (20-50 ש"ח) בחנויות המחנאות. מזרן ספוג סגור, שכושר הבידוד (R VALUE) שלו והעמידות המכנית גבוהים יותר, קשה יותר להשגה ומחירו יקר יותר. רצוי לתפור לו נרתיק בד להגנה מכנית מקוצים ופגעים. אם אתם רגישים לקור, קנו מזרן עבה ככל שתוכלו.

יתרונות: זול, קל משקל יחסית, נפוץ. חסרונות: פגיע מכנית לקרעים חתכים וסריטות, מגושם ותופס נפח רב, לא מוסיף הרבה לנוחיות השינה עצמה.

מאחר ונהוג לומר כי חלקו התחתון של שק השינה אינו מבודד למעשה (ע"ע "קילט" - מה שלדעתי לא נכון בצורה מוחלטת, כי אנחנו מסתובבים וישנים גם על הצד ואז יש ערך לבידוד שבו), וגם כי לפעמים נופלים מהמזרן. לאחרונה עשיתי ניסוי בהכנסת מזרן צר לתוך שק השינה. עבד טוב, אבל צריך עוד בדיקות. לא נוח במיוחד מול עור חשוף.

ב. מזרן אוויר

מוכר לפחות מימי מלחמת וייטנאם. מזרן מתנפח באוויר, היוצר בידוד טוב למדי ומספק נוחיות שינה רבה הרבה יותר: האבנים שקודחות חור בגב נעלמות לגמרי, ואיכות השינה עולה פלאים.

החברה שלדעתי היא הידועה בעולם היא THERM A REST, שמייצרת דגמים מקצועיים למדי. בנוסף נמצא כמה מותגים, יקרים או זולים.

יש מזרני אוויר פשוטים ויש יקרים.

הפשוטים לרוב מורכבים ממערכת צינורות ובד קשיח ופשוט, מחירם 150- 350 ש"ח בארץ וכ- 60$ - 50 בחו"ל, לפני משלוח ומכס. יתרון: מחיר, נוחות. חסרון: מנסיוני, החל משמונה מעלות ומטה האוויר הקר שבא במגע עם הקרקע עולה למעלה במהלך השינה, ונוצר אזור קר. כמו כן, הם חלקים מלמעלה וקל להתחלק מהם, לא נוח לישון בשיפוע - אפילו קל- והשסתומים צרים, קשים לניפוח וריקון. כמובן, גם המשקל משחק תפקיד- משקל מזרן אוויר זול כקילו, ומקצועי ויקר ירד עד 450 גרם.

בניגוד למצופה לא נתקלתי בפנצ'רים, למרות שישנתי ישירות על יבלית עבה (ח'ילפה) שיש לה קוצים ישרים וחדים. מצד שני ראיתי מטייל אמריקאי עם THERM A REST NEO, אחד המזרנים החדשים והמערכים יותר, שקיבל פנצ'ר עם מזרן חדש לחלוטין, בליילה הראשון שלו בנגב.

לכן, טיפ: בשימוש במזרן אוויר פשוט מומלץ לישון על שמיכת מילוט - הן לתוספת בידוד והן לשמירה על הציוד מתקרים.

יש מזרנים יקרים יותר, שהם "מתנפחים מעצמם", מכילים ריפוד פנימי מספוג, בנויים בשיטת תא כפול ועוד. מה שחשוב לחפש הוא משטח עליון מחוספס (ימנע החלקת השק"ש מהמזרן במהלך השינה), משקל קל, ומותג איכותי מאוד שייתן מענה אמין. בידקו תמיד ביקורות משתמשים, אני אישית הפסקתי לסמוך על על הביקורות של BAGPACKERS MAGAZIN כי לדעתי הם שטחיות מידי. גם בתוך התגובות והביקורות בחנויות יש כמה שנראות "שתולות" בצורה מחשידה...סננו.

ליצרנים מסויימים יש נטייה להעניק למזרנים שלהם כושר בידוד גבוה בצורה מופרכת. לפחות במקרה מוכח אחד, בדיקות עצמאיות שעשה מישהו שקנה ובחן, כולל שימוש בחיישני חום ממוחשבים, הוכיחו שהיצרן - אחד הידועים - הגזים ב- 50% לפחות....כך שגם כאן תופס הכלל "אם היצרן טוען שזה מבודד מידי, חשוד בו".

בנושא תקרים חשובה אחריות לכל החיים, וכך גם בנושא שסתומים. יש שסתומים מאלומיניום ממוחזר שאם לוחצים אותם בכוח, ידלפו. שוב, ל- THERM A REST יש סט החלפה לשסתום שעולה 7$, וזה יתרון מסויים. שסתום עם יכולת הוצאת או ניפוח אוויר איטית, הוא ממש לא נוח.

לעניין המשקל, נפוץ שימוש במזרני שני שליש , או חצי, גוף. הם גם זולים יותר. יש גם הפרדה בין מזרני אוויר לנשים ולגברים.

טיפ שטח: במקרה חירום, אם נתקעתם בלי מזרן או עם מזרן קל מידי - נסו לאלתר בידוד תחתון מצמחייה יבשה בלבד (ענפים לחים רק יגבירו הקור). הכל במגבלות במצב והפגיעה בסביבה, הנפוץ הוא סירה קוצנית יבשה, או ענפי רותם יבשים. בכל מקרה זה פתרון פוגע בסביבה, והוא ברמת חירום בלבד כאמור.

ג. חיצונית (BIVY)  לשק השינה.

הכיסוי החיצוני עוזר בעצירת הרוח, שהיא פקטור חשוב בירידת הטמפרטורה, ובספיגת הטל - גורם לחות שבתוספת הרוח גם הוא מוריד טמפרטורה ידוע. רצוי הרבה יותר שהחיצונית לא תיגע ישירות בשק השינה (תרטיב או תקרר אותו) אלא תהייה תלויה מעט מעליו, אם בצורה מסודרת ואם באלתור בעזרת קיר אבנים (ראה למטה), מוטות ההליכה, קשירת פינות, בניית מחסה חירום מלא או כל סידור אחר שתוכלו לאלתר.

החיצונית הפשוטה ביותר היא סדין ישן. במיוחד בנגב, שם הטל באביב משמעותי, נוח להניחו מעל שק השינה, רצוי ללא מגע ישיר כאמור. במקרה הזה, ובכל מקום בו צפוי טל כבד (למשל, מישור החוף באביב עד אמצע הקייץ), חומר סופג נוח יותר מחומר אטום.

ניתן להשתמש גם ביריעת ניילון מחנות חמרי בניין (זול ונפוץ אבל מגושם וכבד), יריעה חיצונית של אוהל, יריעה אטומה מבד ניילון קל מכל מקור אחר, והפתרון הענק של זמי - תפירת יריעות מטרייה ישנות. { מצד שני, הח"מ אוסף יריעות מטרייה כבר שני חורפים ועדיין לא הגיע לשלב התפירה, ולא לפתרון ההנדסי של תפירת 8 יריעות משושות בגדלים (ובצבעים...) שונים ליריעה רבועה, פחות או יותר, אחת...}

מנסיוני, יריעת מטרייה גדולה ואיכותית אחת, שמשמשת גם כהגנת גשם לתרמיל, מיני פונצ'ו ומחסה צל קטן, אם הונחה כשהיא עוטפת במהודק את החלק התחתון של השק, מספקת חימום מסויים והגנה נוספת לרגליים.

אלתורים אפשריים אחרים הם מפונצ'ו, מיריעת הגנת הגשם לתרמיל (אם לקחתם אחת) או עיטוף הרגליים בשקית ניילון גדולה לאשפה, רצוי כזו עם שרוך קשירה.

חיצונית אפשרית נוספת היא שמיכת מילוט - ששוקלת מעט ומהווה לפחות יריעה אטומה ושוברת רוח. אם היא מספיק גדולה, יריעת מילוט המונחת מתחת למזרן אוויר ועוטפת גם את שק השינה מהווה מערכת מאולתרת טובה לתנאים משתנים, ובוודאי לתנאי הארץ, שלרוב מוגדרים כתנאי "שלוש עונות" בחו"ל.

ולבסוף, ניתן לקנות בחו"ל פתרונות של שק שינה משולב מזרן אוויר בחלקו התחתון וחיצונית מלמעלה, מזרני אוויר עם רצועות קשירה לשק השינה, וכו'. לדעתי אין בהם טעם בגלל המוגבלות לתנאים מסויימים, המשקל הכולל, והמחיר של מערכות כאלה.

ד. אוהל

האוהל כשלעצמו אינו מעלה טמפרטורה אך מבודד מרוח, ויוצר כיס אוויר עומד אותו מחמם חום גופנו, לפחות, והחום מהבישול והתאורה, אם התבצעו בתוכו. האוהל מוסיף מספר מעלות ניכר מאוד לבידוד, אך הוא כבד ולדעתי נוח לנשיאה במקרה שני אנשים לפחות. גם פתרונות קלים של GO LITE או MSR לא מספיק קלים בעצם לטעמי. הפתרון שנראה לי הוא ה- TARPNET של הנרי שייר, THE ONE של גוסמאייר ודומיהם - פתרון גאוני, קל ולתנאי הארץ לדעתי טוב מאוד. עם זה, לדעתי בחורף קשה גם הוא יצריך שק שינה טוב.

ה. כילה

פתרון הלינה המעדף עלי נגד יתושים, ובנוסף נגד זבובים ולצל במדבר בצהריים. בלינה, מספקת הגנה לא רעה מטל ויוצרת חום פנימי מוגבל. עניין החום לא תופס ברוח, אבל בהחלט יותר טוב מכלום.

שימוש בכישורים, ידע, ופתרונות מאולתרים:

בחירת מקום לינה נכון.

הרוח מורידה טמפרטורה בצורה משמעותית מאוד. קודם כל, נחפש הגנה מרוח. בכל צורה שהיא.

מישור חשוף לרוח, במיוחד בצירוף לטל כבד שירד ישירות על שק השינה, יקפיא אתכם: אם זה המקום, חפשו בתוכו שקע מוגן.

תמיד נשאף להגנה מהרוח, ורצוי גם מהטל.

לכן, חפשו בניינים או חורבות ישנות בשטח. בשטח שומם -מערות, נקרות ומדפי סלע קמורים שחוסמים, אפילו חלקית, את הרוח , אם באזור מעל הנמוך ואם בשליש גובה, הם הפתרון המעדף. אם אין, מדרגת סלע או סלע גדול באפיק הנחל {אם אין סיכוי שטפון} ובניצב לרוח, וכו'.

בלינה בשיא גובה חפשו מידרון אחורי. זה לא ימנע את הרוח שגולשת מלמעלה, אבל יפחית אותה קצת.  

במקרה חירום נקים מחסה ע"י יריעה, נבנה קיר אבנים, או אולי אפילו מחסה שטח מלא (ראה להלן).

 שנית, מקומות לינה שפונים במהלך היום לשמש (בחורף ובאביב לרוב מדרון שפונה מעט דרומה, בקייץ יותר צפונה - תלוי בזווית השמש במהלך היום באותה עונה), אוגרים יותר חום ממקומות שנמצאים יותר בצל. נחפש משטח ישר שליידו עצם שישמש אוגר או מחזיר חום, רצוי סלע גדול, שיפלוט את החום אליו נחשף ביום במהלך הליילה.

סגירת שק"ש נכונה, ולבישת כיסוי ראש.

רוב חום הגוף - עד 30% - הולך לאיבוד מאזור הראש.

סגירת שרוך הראש לקפוצ'ון שק השינה, ואם יש- גם מחסום כתפיים, חשובים מאוד. אולי תרצו להשאיר חור קטן מול האף או הפה, לנשימה נוחה.

לבישת כובע - רצוי פליס או צמר, אם אין, גם כובע מצחייה או חולצה או אלתור מצעיף וכו'- יעלו את נוחיות השינה ואת תחושת החום, בהרבה.

שינה עם ביגוד

שינה עם גרביים לפחות, עוזרת לשמירת חום הרגליים - עוד איזור שמאבד הרבה חום. שינה עם ביגוד מחממת הרבה יותר משינה בלעדיו. רצוי ביגוד נקי, אבל בשטח לרוב לא נטרח לסחוב את המשקל העודף בכרוך בטרנינג לליילה.

מנסיוני האישי, שינה בבגדים ארוכים קלים - גופייה ארוכה וגטקס - היא הקרוב ביותר לאפקט הטרנינג הנקי, וגם די קלת משקל, יחסית. בכל מקרה כל בגד, במיוחד ארוך, מוסיף הרבה.

קשירת מעיל סביב הרגליים

כל אזור נפרד ומהודק בשק השינה יוצר כיס אוויר מקומי, שמתחמם ונשאר במקומו. לכן חשובים סגירת הריצ'רצ' עד הסוף (תוודאו), הידוק שרוכי כיווץ הראש ואם יש , הכתף. בנוסף, קשירת מעיל באזור הרגליים מגינה על עוד אזור רגיש מבחינת קור ויוצרת עוד כיס אוויר קבוע ונפרד בתוך השק. גוף המעיל מלמעלה, השרוולים נקשרים מלמטה באזור הברך או השוק. מאוד עוזר.

מדורה + מחזיר חום.

"מחזיר חום" הוא כינוי לכל משטח אפקי שממוקם קרוב למדורה ובניצב אליה תוך חסימת הרוח, ומשקף את החום כלפינו. אבן גדולה ושטוחה, יריעה מחומר שבשאיפה עמיד לחום, לוח דיקט או פיבר שמצאתם, אפילו קרטון גדול שממוקם כך שלא יידלק.

אם אין מחזיר חום, הסתפקו במדורה בלבד. חפשו מקום מרוח מוגן ככל האפשר אך הזהרו לא להדליק הציוד שלכם. אם כמעט אין עצים, אל תדליקו אש גדולה שתגמור את העצים מהר. הדליקו "מדורה בידואית" זעירה והזינו אותה בזהירות ובאיטיות בזלזלים, חתיכות רותם יבש וכו'.

מעבר לערך המורלי, למדורה יכולת חימום הגוף - גם אם מוגבלת - וחימום מיים. תה חם, מרק עוף (תמיד משתלם לקחת כמה כפות מרק עוף מרוכז בשקית המזון), או אפילו מיים חמים עם או בלי סוכר, יעזרו למניעת היפותרמיה, יחממו אתכם וישפרו הרגשתכם מאוד.

בקבוק חם

ממיים חמים ניתן לאלתר גם בקבוק חם: קנקל מלא מיים במדורה יתעוות, אבל לא יתפוצץ בחום.  לא חייבים לגמור את מי השתייה שלכם - תוכלו לקחת מיים מגב. אם הצלחתם להביאם לרתיחה מעל 2 דקות, בסוף התהליך תרוויחו גם מיים מטוהרים למחר...

שינה על אבנים חמות ממדורה

לא ניסיתי עדיין את השיטה הזו - החורף הזה ישנתי חם גם בלעדיה - אך היא נמצאת בשימוש אצל בדואים.

ניתן להדליק את המדורה על כמה אבנים, רצוי עגולות וחלקות בגודל אגרוף או שניים, ולטמון אותן, אחרי שהתלהטו, תחת לשכבת עפר בעומק 15 ס"מ לפחות. עירכו ניסויים ועדכנו מה קורה. זהירות - אבנים לוהטות יכולות לגרום לכוויות חמורות. טפלו בהן בזהירות.

בניית קיר אבנים

שיטה הנלמדת בחוגי סיור ובמצבי השרדות. קיר אבנים אנכי לרוח ישבור אותה ויספק מחסה מסויים, במיוחד בשטח חשוף.

נעדיף מקום שצמוד לקיר סלע אנכי, ובכל מקרה נעדיף מקום לינה נכון כמתואר למעלה.

לוקח עד חצי שעה. יעיל למדי, מצריך מאמץ וזמן, ויוצר פגיעה מסויימת בסביבה. הזהרו מבעלי חיים ארסיים בעת הפיכת האבנים.

בניית מחסה שטח

ראשית, יש לזכור שבניית מחסה שטח טוב לוקחת לפחות שעה, אם לא יותר. תכננו הזמן בהתאם והתחילו החנייה מספיק מוקדם.

מחסות שטח יכולים להיות מאולתרים מקיר אבנים אחד עד שלושה, בגובה אמה, לפחות, עד הסכך (40- 50 ס"מ) , רצוי צמוד לדופן -מיצוק, נקרה וכו'.

לאחר בניית הקירות, נניח על הקרקע שבתוך המחסה  ענפים יבשים ליצירת בידוד מהקרקע. אין לעשות בידוד קרקע מענפים לחים או ירוקים, זה רק יוריד הטמפ'.

מעל הקירות נשים מקלות לגג בצורת ריבוע - מעין "רשת" מקלות לאורך ולרוחב. עליהם נניח סכך עבה ככל האפשר מהמצוי בשטח, ענפים יבשים - כאן ניתן להשתמש בענפים ירוקים - או אלתור מיריעה כלהיא שהבאנו איתנו.

 נכין הכל סגור מ- 3 כוונים, ונזחל פנימה מהצד האחורי הפתוח, שיהיה בכוון המנוגד לרוח.

מחסה שטח יכול להיות פתרון חירום במצבי שרידה, או פתרון מחושב בעונת מעבר בה אנחנו עלולים להמצא "על הגבול" - ואז עדיף לקחת יריעה, אפילו יריעת ניילון 2*2 מ', ולהשתמש בה.

בהצלחה.

tzurlis40268.1292592593
מממן
oded  
#2 נשלח : יום שישי 19 מרץ 2010 16:04:45(UTC)
oded


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/04/2008(UTC)
הודעות: 364

קיבל תודה: 7 פעמים ב 4 הודעות
יפה מאוד!
תודה על המידע החשוב.
LiorEl  
#3 נשלח : יום ראשון 21 מרץ 2010 03:40:44(UTC)
LiorEl


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 18/01/2008(UTC)
הודעות: 592

נהנתי לקרוא, גם למדתי

כל הכבוד ותודה רבה!
אירי  
#4 נשלח : יום שני 22 מרץ 2010 01:21:21(UTC)
אירי


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/05/2008(UTC)
הודעות: 296

שאלה לגבי ליינר משי.
כמה זה עמיד? הבנתי שיש כמה סוגים של משי, איזה עדיף?
איך זה לעומת פליס (בגודל שזה מקופל) ומבחינת נוחות?
זמי1  
#5 נשלח : יום שני 22 מרץ 2010 02:33:09(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
עמיד בפני מה? אתה ישן בתוכו, אז כדאי רק שתיטול צפורנים ברגלים שלא תקרע אותו..פליז כבד הרבה יותר ותופס מקום. במקום פליז עדיף לקחת שק"ש חם יותר.
Yagil  
#6 נשלח : יום שני 22 מרץ 2010 02:54:00(UTC)
Yagil


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/11/2006(UTC)
הודעות: 630

קיבל תודה: 61 פעמים ב 39 הודעות
יופי של מאמר.
אני כמה הערות:
1. מקובל שליינר פליס אכן חם יותר מליינר משי. לי יש מומייתי ממשי, אבל בעיקר בגלל המשקל (פחות מ-150 גר').
2. הבעיה עם רוב שקי השינה נטולי-התחתית (אלה שבנויים לשילוב עם מזרון) היא שהם לא ממש נוחים אם אתה זז הרבה, וגם כל תזוזה עלולה לגרום לכניסת אויר קר בנקודות החיבור. הם גם לא ממש חוסכים הרבה משקל, משום מה, אולי בגלל הצורך לעבות את השרוול שמתלבש על השק"ש.
3. מזרונים: כמו כל ציוד, צריך להתייחס בזהירות להצהרות היצרן - אבל לא רק על בידוד, גם על משקל. לי במקרה יצא טוב. יש לי מזרון Prolite 4 (כיום Prolite Plus) של Thermarest, שמשמש אותי נאמנה כבר שש שנים, מתנהג מאוד יפה וקל יותר מהצהרות היצרן. אבל לפניו היה לי מזרון מומייתי של Pacific Outdoor, שאמור היה להיות משהו כמו 570 גרם ובפועל שקל 710 - הפרש של כמעט שלושים אחוזים!
4. שיטת האבנים החמות מתחת לקרקע מצויינת גם בספר השדאות של צה"ל, ואנשים שניסו אותה מדווחים שהיא עובדת יופי - רק צריך להיות מוכנים להוסיף עוד עפר או להפחית עפר אם הכמות הראשונית לא מספיקה או להיפך, מוגזמת.
5. למי ששאל על עמידות: ליינר משי עמיד למדי. לא פחות מכל אחד הסיבים קלי המשקל שמשמשים כיום בשק"שים. רק, כמו שזמי אמר, תיטול ציפורניים.
אירי  
#7 נשלח : יום שני 22 מרץ 2010 11:16:05(UTC)
אירי


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/05/2008(UTC)
הודעות: 296

אני אסביר את השאלה על עמידות, אם אני דוחס את המשי לתיק הוא לא נהרס? צריך לקפל אותו יפה או שאפשר לקמט אותו?
זמי1  
#8 נשלח : יום שני 22 מרץ 2010 16:33:25(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
לאירי-אין שום בעייה איתו.
אירי  
#9 נשלח : יום שלישי 23 מרץ 2010 12:37:03(UTC)
אירי


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/05/2008(UTC)
הודעות: 296

תודה
nmrdxt  
#10 נשלח : יום שלישי 23 מרץ 2010 23:33:48(UTC)
nmrdxt


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 28/01/2008(UTC)
הודעות: 481

מעולה - תודה.
HarmonicWave  
#11 נשלח : יום ראשון 28 מרץ 2010 14:07:56(UTC)
HarmonicWave


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/11/2009(UTC)
הודעות: 1,408

תודות: 322 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים ב 168 הודעות
תודה רבה על הסקירה המקיפה, צור.החכמתי.

חשוב להדגיש את החשיבות של כניסה חמימה לש"קש.
לפני מספר לילות, ישנתי בהרי ירושלים (לילה די קר) ליד שרידי מדורה. חימום הרגליים באמצעות אבנים חמות לפני הכניסה לשק"ש איפשר הירדמות מהירה.
את קבירת האבנים בעפר לא היכרתי, ואכן האבנים לידם ישנתי איבדו את חומן לאחר שעה- שעתיים.
גם את שיטת הבקבוק החם אני אנסה - ישנם בקבוקי פלסטיק עמידים יותר (למשל של פריגת) שלדעתי לא יתעוותו עם יוכנסו לתוכם מים בטמפ' של 70-80 מעלות.
TRAVELERS  
#12 נשלח : יום ראשון 28 מרץ 2010 23:25:59(UTC)
TRAVELERS


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 15/12/2009(UTC)
הודעות: 573

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

בקבוקי אלומיניום יותר יעילם מבקבוקי פלסטיק.

את בקבוק האלומיניום עם מים חמים שמים בתוך גרב (אפשר כותנה) וכך לא מקבלים כוויה.

כל הרעיונות שהועלו כאן טובים אבל אני חושב שהרעיון הכי טוב זה להצטייד בשק"ש מתאים עם אבא ואמא ובכך לחסוך בעלות /משקל/נפח של ליינר כלשהו לא להיסתכן בשרפת השק"ש או בהרטבתו במים חמים.

אני יודע שלא לכולם יש את הכסף ומנסים לחסוך אבל לדעתי יש שלושה דברים שלא חוסכים בהם.

נעליים, תרמיל, ושק שינה.

מעין

TRAVELERS

זמי1  
#13 נשלח : יום שני 29 מרץ 2010 00:30:06(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
אני מסכים, כל השרשור הזה דן באלתורים, אני מחזיק שני שק"ש, אחד  -7 ואחד קל יותר ועוד 2 ליינרים: משי וכותנה. זה עונה לי על כל מרווח הטמפרטורות האפשרי. שק"ש -7 כבר היה בגובה 5,000 מטר בהימליה עם אייל והיה מוצלח מאד. השני הוא קומפורט 0 מעלות ועונה על כל העונות, וגם קל משקל נוסף עלה כל,  טוב , בקיץ חם מספיק סדין...
nmrdxt  
#14 נשלח : יום שלישי 30 מרץ 2010 23:27:59(UTC)
nmrdxt


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 28/01/2008(UTC)
הודעות: 481

המאמר המצוין של צור נתן לי השראה לכתוב את זה

איך לבחור שק שינה ?

יש קישור לשרשור בסוף המאמר

:)nmrdxt40267.8551967593
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.