נתיי
#1 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 19:16:33(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

זהו שרשור תשיעי המסכם את מסעו של אלון בן ה8 על שביל ישראל, מסע שהתחיל באוקטובר 2009.

שרשור ראשון:

שרשור שמיני:

נתיי41548.6792592593
נתיי
#2 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 20:21:56(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 69: מיער דביר לג'ו אלון (19.1.13)

אנו עדיין בחורף. בכלניות פורחות והאוויר בטעם גשם. יצאנו לגיחה נוספת לצפון הנגב, או ליתר דיוק - לקו התפר שבין צפון הנגב ודרום הר חברון. בחלק הראשון של הגיחה הצטרפה גם נורית.

התחלנו בכניסה ליער דביר, היכן שסיימנו את הגיחה הקודמת עם יענקלה וליבי.

אלון מנווט כאן באמצעות מפת קק"ל שמצאנו. בדרך כלל הרזולוציות של מפות קק"ל גבוהות יותר מכל חלופה אחרת. מי אמר שנופים מישוריים אינם יכולים להיות יפים?

עוברים מתקן של מקורות ומגיעים עד מהרה לחורבת מגדלית.

במקום שרידי יישוב קדום ובהם שרידי בית כנסת מהתקופה הביזנטית. בתוך החורבה בור מים מרשים. יש האומרים ששמעו כאן צרחות של תנשמת.
אנחנו שמענו בעיקר קולות של טרקטורונים.

אלון יורד לחפש את התנשמת, אך מוצא בעיקר בוץ

מצאנו באזור גם פרחים: הנה אירוס ארצישראלי יפה; מתוך הניצן בוקעת לה כלנית רעננה; השקדיה פורחת? לא עתה  אבל בעונה מטע השקדיות יספק לבטח מראה מרהיב ביותר.

יוצאים מהיער והדרך נפתחת לכיוון הגבעות.

חמולה של עופות דורסים (איית צרעים?) מרפרפת בכנפיים.

הליכה מעצבנת של ק"מ וחצי על כביש, לפחות יש מבט יפה על בקעת יבל הפוריה, שבטבורה היישוב שומריה.

נכנסים לשמורת להב, ונפרדים מהכביש, שמים פעמינו לגבעת געת. הטיפוס לא קשה ובמהלכו נשקף נוף מרהיב של צפון הנגב.

מנוחה קלה על אוכף געת (השביל לא עולה לראש הגבעה) ומתחילים בירידה לכביש 325.

חוצים את הכביש. עצירה קצרה בחניון קק"ל שלידו ומתחילים לטפס להר להב בדרך עפר רחבה.

בסתיו פורחות החלמויות כאן, אך אנו הסתפקנו בכמה עיריות.

מגיעים לכביש הגישה ללהב והולכים עליו כברת דרך לא ארוכה.

נקודת תצפית יפה מהר להב המראה את כל הדרך שלנו היום

הכתם הירוק משמאל - יער דביר, גבעת געת החשופה לפנינו.

עוד קצת כביש, והנה מגיעים לשלט שביל ישראל.

נורית מחכה לנו בכניסה למרכז ג'ו אלון ואנו נכנסים למוזיאון.

הכניסה מומלצת ביותר. יש במקום מחילות מסתור. נהנינו מאוד בתערוכת הקבע המעניינת על הבדואים (חבל שאין מיניאטורות של סובארו פשע, ככלי תחבורה היא נפוצה יותר מגמל) , וכמובן - תמונה פנורמית ממגדל התצפית לכיוון הר סנסנה ודרום הר חברון, שם נבקר ביום העצמאות.

נתיי
#3 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 21:45:53(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 70: ממצד תמר למפער המכתש הקטן (19.1.13)

המון זמן עבר מאז יצאנו לגיחה אתגרית , והיום הגדול הגיע - מסלול מטיבי לכת רציני: ממצד תמר דרך נחל צפית, סטיה לעין צפית, טיפוס להר חצרה, ירידה דרך מעלה חצרה וסיום במפער המכתש ("פה השטן") - 12.5 ק"מ , שחלפו בקלילות יחסית (7 שעות) וללא שום בעיות מיוחדות. הדרמה שסיפקה הגיחה היא חילוץ מוסק של מטייל שהתיימר לטפס (או לרדת) במעלה עלי נעול בקרוקס (כך נודע לי לאחר מכן). אשתו  כתבה על כך בתפוז, מבלי לדעת שאני צילמתי חלק מהדרמה. מסתבר שלא הייתי היחיד מפורום זה באזור המכתש הקטן. גם יענקל'ה (איך הוא מגיע לכל מקום) היה שם וצילם מעט מהחילוץ. היינו עדים גם  ליעף נוסף של מסוק 669 בדרכו לחילוץ אחר, שעתיים לפני כן באותו היום.

כמה מאיתנו ישנו בתוך מוזיאון?

אביטל ואלון אהרוני, זוג אמנים ערדניקים ארחו אותנו במוזיאון הנהדר שלהם, "מראה במדבר", המציג אמנות הקולעת לטעם שלי - פיסול בחומרים הבסיסיים ביותר, קרי אדמה וקרמיקה.

נפעמתי למראה הצלמיות היפות, חדר התצוגה המרשים, הסטודיו ובית המלאכה של הזוג (פינת הקפה שם - היה לי תרוץ נהדר לעשות תה וקפה כמה פעמים), ובכל במבנה תעשייתי לשעבר שהוסב לשימושיו העכשיויים ברובע האומנים של ערד.

הנה אתר המוזיאון - הביקור בו מומלץ, עדיפות בימים שבהם מתקיימת פעילות מיוחדת במקום.

תחילת תנועה במצד תמר, כאן סיימנו את הגיחה ה-65

מבט נוסף על שרידי המבצר ואנו חוצים את כביש 25

טיפוס קצרצר ואנו בנ.ג 455, שם  שכן מוצב תצפית קדמי של מצד תמר

עוברים טומולי ומתחילים לרדת בכיוון נחל צפית. הירידה לא קשה במיוחד.  מרחוק רואים משהו מנצנץ בתוך בעוץ הצפית . האם אלה מים? תכף מדע

מראה נדיר בערוץ הצפית - בוץ, כנראה משטפון שהתרחש ימים ספורים לפני כן סוטים מתוואי השביל במעלה נחל צפית. שביל ישראל אינו מגיע לעין צפית, ואנו עושים את הדרך ממנו אל המעיין רק כדי לחזות במים הממלאים את הערוץ
300 מ' לכל כיוון בערך - עיסקה משתלמת ביותר.

מראה משובב נפש

חוזרים לשביל ומתחילים בעליה הארוכה להר חצרה.טיפוס מייגע אך מתון ברובו לנקודה הגבוהה ביותר שלנו היום - הר חצרה המשקיף על המכתש הקטן (מכתש חצרה)

בדרך אנו פוגשים חרדון סיני המתחרדן לו בשמש החורפית

כשיצאנו מערוץ הצפית החלו קבוצות קבוצות של מטיילים להגיע ולעלות במעלה הנחל. מבט חטוף הראה כי לא מדובר במטיילים המורגלים בהליכות מדבריות - רואים את זה מייד לפי הבגדים (ובייחוד הנעליים), אופן ההליכה ושפת הגוף של האנשים. לחלקם גם לא הייתה מפה טופוגרפית והם ניווטו לפי תאור דרך ותרשים של "טיולי".
אך מבלי לשפוט, תאונות עלולות להיגרם גם למטיילים המנוסים ביותר. את הגיחה לנחל עמוד לא היה חסר הרבה שאני אסיים בחדר המיון של "זיו".
כשעה וחצי לאחר צילום התמונה הנ"ל ראינו את מסוק החילוץ ביעף ראשון לאותו היום, בכיוון נחל צפית.
מפורום הורים לילדים ביסודי נמסר על מטייל נוסף שחולץ מוקדם יותר באותו היום, מנחל צפית. היעף שראינו במעלה חצרה היה כנראה עבורו.

העלייה מתמתנת ואנו ממשיכים בטיפוס להר ומעלה חצרה

כבר רואים את ראש ההר, ומעפילים אליו, יחד עם קבוצת מטיילים שפגשנו באותו היום. ראש מעלה חצרה זימן לנו את אחת מנקודות התצפית היפות בדרום. ובכלל, המכתש הקטן הוא היפה ביותר מכל המכתשים, ולו בשל העובדה שהוא קטן בגודלו ומאפשר התרשמות מהמראה המכתשי ברזולוציות שונות מאלה שבמכתש הגדול ובמכתש רמון.

בראש המעלה אנדרטה לזכר דוד אייזנברג שטייל לכאן והתייבש.

אחרי חצי שעה הפסקה וארחת צהריים מתחילים לרדת במעלה חצרה לתוך המכתש.תחילת הירידה קלה ונוחה.ההמשך - קצת תלול יותר ודרדרתי

את מעלה עלי עדיף. לעלות ובמעלה חצרה - לרדת. נכון, מעלה עלי הוא מהקשים ומהתלולים שבשביל ישראל, אולם הוא נתיב נוח יחסית לעליה.
מעלה חצרה ארוך יותר ממנו, מפותל להכעיס ובעל שיפוע מתון. הוא גם אינו דרדרתי במיוחד, משמע - נוח לירידה.

לקראת סוף המעלה אלון מתחיל ללהטט במקל ההליכה. עוד מעט הוא ישכח אותו כאן ואנו נאלץ לחזור 400 מ' בכל כיוון כדי לקחתו בחזרה. אנו בודקים את מרקם הצבעים המגוון של תחתית המעלה. לקינוח מקבלים ערוץ צבעוני מרהיב.

על חילוץ המטיילים ממעלה עלי כבר קראתם. את הסיפור כבר שמעתם או קראתם מהפורום השכן
להלן הזווית הקטנה שלנו:
את טרטור המסוק שמענו אחרי שיצאנו מהערוץ האדום, והבנו שמדובר במעלה עלי או המעלה הלא מסומן דרומית אליו. השמש הייתה מול המסוק כך שלא היינו יכולים לראות במדוייק את המקום.
בכל מקרה, ראינו את המסוק מגיע, חג מעל המקום כמה דקות ויורד למטה להעלות את הפצוע. התמונה המצורפת היא בטרם האיסוף עצמו של הפצוע, כשהמסוק חג מעל נקודת הפגיעה.

לאחר מכן הוא ירד לאיסוף שני. היינו בטוחים שכבר מדובר בתאונה רבת נפגעים, אלא שתיתי דיווחה כי האיסוף השני היה עבורה.

בסה"כ ראינו את המסוק ליד המעלה כעשרים דקות (חצי שעה) וקיווינו כי הכל עבר כשורה.

נורית הגיעה קצת לאחר מכן אל מפער המכתש בכדי לאסוף אותנו. אין תקשורת בתוך המכתש כך שלא היינו יכולים לתקשר בינינו. היא אמנם לא הספיקה לראות את המסוק אך סיפרה על אמבולנס ורכבי ביטחון שיצאו מהמכתש בנסיעה איטית (כלומר הם לא פינו פצועים), וכנראה היו גיבוי או כוח עזר למסוק. היא חששה שכל הסיפור הזה היה עבורנו, ומאחר ואין שום דרך לתקשר איתנו ממעלה חצרה דרומה היא ישבה במפער, כססה צפרניים ושכנעה עצמה שהכל בסדר אצלנו.
גם אנחנו חששנו שנורית תהיה לחוצה, ולכן הגברנו קצב וכמעט לא עצרנו מאז שראינו את המסוק ועד הסיום.

כאמור, זה היה החילוץ השני לאותה השבת של יחידת החילוץ, שגם לגבי הראשון שבהם ראינו את המסוק.

והנה התמונה שיענקלה צילם מראש המעלה

מסיימים לחזות בחילוץ ומגיעים למפגש השבילים ליד מפער המכתש, מכאן התחלנו את גיחת מעלה עלי , הגיחה ה-53

נתיי41549.2884490741
נתיי
#4 נשלח : יום רביעי 02 אוקטובר 2013 22:08:55(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 71: מאולמי האליזה לצומת שפיה (13.3.13)

הרבה סיבות מנעו מאיתנו לסיים את עונת המדבר מוקדם יחסית. ב2 במארס, יום ההולדת שלי, יצאנו לגיחה אתגרית נוספת, ממעלה עקרבים לעין ירקעם אך בשל מרוץ אופניים ארור היה כביש 227 חסום. מכיוון שלא רציתי לרדת במעלה פלמ"ח, ומאחר ואין שום קטע רלוונטי בשביל הנגיש רכב רך באזור זה, בוטלה הגיחה והסתפקנו בטיולון בתוך המכתש הגדול.

בתחילת חופשת פסח יצאנו לגיחה אביבית בשביל, מצומת האליזה (מול אורט בנימינה) לצומת שפיה. קצת התברברנו אבל הרווחנו ירידה תלולה מהר זכרונה לצומת שפיה. הרפתקה חביבה למסלול קליל.

למקום הגענו ברכבת, ומול תחנת בנימינה קפצנו ל"לחם בורקין", המאפייה המעניקה קפה ומאפה לשביליסטים.

הגדולה שלי, גל, עובדת במקום עם שתי דודותיה, ואלון שמח לשמוע שאחותו (הלבושה בסינר בתמונה שלמטה) היא מלאכית שביל.

תחילת תנועה בצומת האליזה, היכן שסיימנו את הגיחה ה-42

בדרכי הג'יפים שעליהם טיילנו בולטת השיטה המכחילה, (אני מעדיף לקרוא לה "שיטה מבחילה") שהיא מין פולש ומסוכן לסביבה. היא מתפשטת בקצב מדאיג, כשהיא מפרה את האיזון בטבע ומשתלטת על בתי גידול של צומח מקומי.

עץ אפרסק עומד בפריחתו. כשהיום קילו אפרסק עולה בשוק עשרות שקלים, התמונה עושה לי תאבון.

הטיול נערך ביום אביב מקסים, בו פרח הפרג האגסני וכמעט כל סימון שביל טבל בצבעים יפים, ביום כזה גם הקוצים נראים יפה.

וככה אלון מתרגל שווי משקל בחציית מעבר מנע בקר.

זכרון יעקב נשקפת בינות לשיחי החרדל.

חוטמית זיפנית מול מצוק הסנפלינג. מקום נהדר מצאו להם אנשי הסנפלינג של הכרמל להקים בו אתר גלישה

והנה הצצה להר חורשן והמוחרקה שברקע

בקטע הזה פגשנו שביליסט מאיר עיניים ופנים בשם גיא שהלך מדרום לצפון. גיא זיהה את אלון מהתמונות ומייד נוצר ביניהם קשר יפה, הרי הקילומטראז' של שניהם על השביל באותו סדר גודל בערך.השניים שוחחו על הדרום, המדבר, הכרבולת וארץ המכתשים. לי לא נותר אלא לצלם את שניהם.

פה התחלנו להתברבר. הנוף של מרכז זכרון כנראה העביר אותנו על דעתנו, ובקלות מצאנו עצמנו על הר זכרונה. הנוף משם עוצר נשימה.

מחפשים נקודת ירידה נוחה מההר, נדקרים פה ושם אבל המראה המרהיב מחפה על הכל.

אלון מפלס דרך בין שיחי חרדל בגובה 2 מטר, ואנחנו כבר למטה.

נחל דליה זורם, ובקושי מצאנו נקודת חציה סבירה. מפלסים דרך בין הקוצים, ובאים על שכרנו - פרי השסק העסיסי.

מסיימים בצומת שפיה, בדיוק בזמן לטרמפ של גיסתי מזכרון עד הבית.

נתיי41549.8135300926
נתיי
#5 נשלח : יום רביעי 02 אוקטובר 2013 22:30:24(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 72: מתחנת הדלק בשדות ים לקיסריה (23.3.13)

אנו סוגרים חור קטן שיש לנו באזור שפלת החוף. הליכה קצרצרה וסיור בעתיקות קיסריה.

בתחנת הדלק של שדות ים, ליד הכניסה לתחנת הכוח התחלנו את הגיחה ה-16 (מצפון לדרום) ביוני 2010 (לפני 3 שנים, כמה הזמן עובר מהר)
הפעם אנו הולכים בכיוון ההפוך.

מתחילים בתחנת הדלק של שדות ים

מישהו שמע על ה"מזגגת"?

אנחנו ראינו אותה בדרך. זוהי הספינה השואבת גז ממאגר תמר הסמוך

משתוללים בחול

מגיעים עד מהרה ל"ככר העוגן" ולאנדרטת הפל-ים

הפלי"ם היה הכוח הימי של הפלמ"ח שהיווה את הגרעין לחיל הים .
את האנדרטה עיצבה הפסלת יעל ארצי, תושבת שדות ים (ואמה של השחקנית והזמרת נעה תשבי).
היצירה הידועה ביותר שלה היא אנדרטת אבני הבזלת לזכר רבין במקום בו נרצח.
קישור לאתר הבית של הפסלת

עוברים שלט לא הכי עדין שבעולם, ומגיעים לתצפית על אתר מאחת הסצינות המפורסמות בקולנוע הישראלי - סיצינת הגולף מ"צ'רלי וחצי"

אז איפה צ'ייקובסקי ואיפה אנחנו ...

הנה מבט מזווית לא שגרתית על המלון ומועדון הגולף שלאחריו

עוברים ליד בית העלמין של שדות ים ומתחילים בהליכה על הכביש.

יש מונה ליזה בלובר, יש מונה ליזה של הגליל בציפורי ויש את מונה ליזה של שדות ים.

מסיימים בכניסה לגן לאומי קיסריה, היכן שהתחלנו את הגיחה ה-56

לאחר מכן טיילנו בגן הלאומי, חזינו בעתיקות ואלון פותר חוברת משימות שבסיומה  הוא מוכרז "פקח צעיר"

נתיי41549.813287037
נתיי
#6 נשלח : יום חמישי 03 אוקטובר 2013 01:31:20(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 73: מכביש 85 לצומת חיליק (30.3.13)

גיחת הפסח הגדולה שלנו החזירה אותנו  לנחל עמוד, לחלקו התחתון. הפעם היה תורה של נורית לחוש ברע, כנראה בגלל החום ששרר באותו היום.

את הלילה הקודם עשינו אצל מלאך השביל בגינוסר שהיה באותו הערב בבית גוברין במסגרת מסעו שלו על השביל. למחרת שמנו פעמינו לכביש 85 בדרכנו לגיחה יפה נוספת.

תחילת תנועה במפגש השביל עם כביש 85, כאן סיימנו את גיחה 63.

נוף הררי ירוק מתגלה לנו בפתחת הנחל. מעלינו להקה של חסידות נודדות.

המים המושבים הזורמים בקטע זה מושכים מטיילים על ארבע (שמחה, מאחורייך!). מראה נדיר במחוזותינו - הרדוף נחלים צומח על גדת נחל רטוב.

נכנסים לקטע הקניוני של הנחל. המצוקים ילוו אותנו כברת דרך ארוכה.

נחשו מה מצאנו בעין שבשבת?

נכון, רק את השבשבת. מים אין כאן.

חצוצרה בואדי (למי שלא קרא את הספר - מומלץ)

הכל ירוק מסביב, ישנם אפילו פרגים בודדים.

מנוחה מתחת לסיפון של המוביל הארצי

עוד מעט נגיע לעמוד המפורסם שעל שמו קרוי הנחל.
בערבית הביטוי "ואדי אל-עאמוד" תופש רק לחלקו התחתון.
החלק האמצעי היה "וואדי אל-לימון" (נחל לימון)
החלק העליון - "וואדי אל-טאוואחין" (נחל טחנות הקמח) על שם הטחנות שפעלו שם בזמנו.

לתמונה הזאת אני קורא "עמוד ענן"

טבילה ראשונה - בעין עמוד. המעיין מלא, נקי ומזמין.

אלון טובל במעיין (סרטון)

נורית כאן חשה לא בטוב, והתעלפה לכמה שניות. החום (30+ מעלות באותו היום) עשה את שלו למרות שהיא שתתה כל היום.

תראו איזה מזל היה לה:
אם לקבל מכת חום, עדיף ליד מעיין צונן, כשצל לא חסר והכביש נמצא כמה מאות מטרים מהמקום.
ואם מדברים על מזל, במעיין נכח גם חובש קרבי מגולני שטיפל בה ובכביש היה שלט עם מס' טלפון של נהג מונית מקיבוץ חוקוק הסמוך.

אני ואלון חוצים את כביש הגישה לחוקוק וממשיכים דרומה. עד מהרה מגיעים למערת הגולגולת.

בחלקו התחתון של נחל עמוד שפע מערות, חלקן היו מיושבות במספר תקופות. שמות המערות ע"פ מיקומן משפך הנחל לכנרת, וצפונה:
מערת אמירה:נערכו בה חפירות ע"י פרנסיס טרויל-פיטר בשנות ה-20 ונתגלו עדויות לאדם קדמון מתקופה של לפני 150.000 שנה.
מערת גולגולת (זוטיה): התגלית החשובה ביותר שגילה טרויל-פיטר, היא חלקי גולגולת אדם שכונה 'האדםהגלילי', מהתקופה הנ"ל, הקדומה ביותר שנמצאה בארצנו. במערה זו נערכו חפירות גם בשנות ה-70 ונתגלו כלים ושרידי בע"ח המעידים על אורח החיים באותן תקופות.
מערת 'עמוד' ומערת 'שובך': בהן נערכו חפירות החל משנות ה-60, ע"י משלחות מחו"ל ומישראל. התגלית המפורסמת היתה שלד של תינוקת, השמור כיום בטוקיו, וכן שרידי כלים ובע"ח מתקופה פליאוליתית (תק' האבן הקדומה).
בכל המערות האלה נמצאו סימנים המעידים שאנשים מצאו בהן מקלט ומסתור גם בתקופות מאוחרות, כגון בימי המרד הגדול נגד הרומאים, ואפילו בימי הביניים.

ותודה לאתר בית יגאל אלון בגינוסר!

עוברים את גשר הבזלת הישן ליד מפגש העמוד עם הצלמון. כאן עברה הדרך הטורקית הישנה לדמשק עד אשר הוסטה לנתיב המוכר כיום  ליד הכינרת (כביש 90).
הגשר נבנה כנראה על חורבות גשר קדום יותר.

מבט לבקעת גינוסר

המקום נודע בעיקר בזכות השיר "ירדה השבת" שכתב יהושע רבינוב, חבר קיבוץ גבת
במילים היפות
קצת על רבינב במאמר מ"דבר" אליו מפנה ויקי

קליפ לשיר בביצוע דפנה ארמוני (לא מצאתי את הביצוע של צילה דגן) עם מילים ותמונות של הבקעה מראש הארבל

בקעת גינוסר (גיא-נשר) היא את הבקעות המרכיבות את בארץ כנרות  (מה שכונה פעם "בקעת כינרות") המוזכרת במקורות יהודיים ולא יהודיים כאזור התישבות פורה במיוחד.

היום מגדלים שם בננות, הדרים, אבוקדו ואאל"ט גם מנגו.

בבקעת גינוסר נתקלנו במערכת מסובכת של שבילים השזורים זה בזה לידי קשר גורדי
הנה הסימון של שביל סובב כנרת באופניים (להבדיל מסובב כנרת הרגלי). אחריו - שביל ישו (שביל הבשורה) ולידו -  דרך הבשורה.

חם בבקעת גינוסר, אך אנו הולכים במלוא הקצב.בפאתי פרדס הדרים קטן עוצרים למנוחה וממשיכים לכיוון מגדל.

מגיעים למושבה מגדל, הלא היא טריכי ההיסטורית, שם נולדה מרים המגדלית, ידידתו של ישו.

יום האדמה חל באותו היום וכל החבר'ה מהכפרים הסמוכים התענגו על יום של חופש עם מגלים מסביב לעין נון. אנו קפצנו לטבילה נוספת.

נורית מטלפנת. הכל בסדר איתה, והיא מחכה אצל חילק. אנו מתייבשים ומגיעים לצומת חיליק, שם מסתיימת הגיחה.

נתיי
#7 נשלח : יום חמישי 03 אוקטובר 2013 20:51:21(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 74: מג'ו אלון ליער יתיר (15-16.4.13)

המון זמן חיכינו לגיחה הזו . ביצוע ראשון של טיול "הכל על הגב", ללא ציוד לייט או אולטרא. "יומיים" יהיה אולי מוגזם לתאר טיול שהחל קצת לפני 17:00 ביום הזכרון והסתיים בצהרי יום העצמאות, אך בכל זאת - החוויה שזכה לה אלון לטייל ללא רכב מנהלות, ללא ליווי והסתמכות בלעדית עלינו (ועל מלאכי השביל הנפלאים בסנסנה) לא תישכח, לא רק בשל הביצוע החלק של הגיחה, אלא בעיקר בשל עצם קיומה של החוויה והמסלול שתוכנן כבר לפני שנתיים  ויועד כתכנית מגרה ליום עצמאות.

ומדוע יום עצמאות?

מדובר באחד הקטעים של השביל המאגד סביבו סיפורים ופרשיות של לוחמים, התיישבות ותקומה, אותם נלמד בהמשך השרשור.

קודת המוצא של הגיחה היא נקודת הסיום של גיחה 69, בג'ו אלון.

סיפורו של אל"מ ג'ו אלון , או ליתר דיוק סיפור מותו, הוא אחת החידות ההיסטוריות המרתקות ביותר בתולדות המדינה
ג'ו אלון היה ממקימי חיל האוויר הישראלי, מפקד טייסת המיראז'ים הראשונה ומייסדו של בסיס חצרים. הוא נרצח בפתח ביתו במרילנד כששימש נספח חיל האוויר בוושינגטון, כשזהות המתנקשים לא פורסמה רשמית עד היום ושום גוף לא נטל את האחריות על ההתנקשות. שמו הונצח במרכז לחקר הבדואים שבקיבוץ להב.
אלון ניחן בשני דברים: ביכולות מעולות  שהקנו לו מוניטין של טייס נועז ועשוי ללא-חת ובאהבה לטיפה המרה. שתי התכונות הולידו תיאוריות שונות לגבי נסיבות הירצחו:
1.מתנקש מטעם ארגון "ספטמבר השחור"
2. רוצח מקצועי שרצח אותו על רקע קשרים רומטיים אסורים.
3. קונספירציה ישראלית-אמריקאית למנוע מאלון להדליף תכנית סודית למלחמה נגד מצרים.

לאחרונה יצא ספר המתביע על הפלסטינים כאחראים להתנקשות.
מעט פרטים על הספר והתאוריות השונות שנקשרו להירצחו של אלון ברשימה שכתב ראובן פדהצור כאן:

החתול החביב הזה נצמד לאלון שלנו והיה נחוש לרדת עימו מהר להב .
כשסיימנו לרדת הוא סובב את גבו אלינו באכזבה ונותר על מקומו.

בקעת יבל מפרידה בין רכס להב המשוייך לצפון הנגב לבין רכס סנסנה ודרום הר חברון. היא נקראת על שם יבל בן עדה ולמך, "אבי יושב אוהל ומקנה" (בראשית ד 20).

אנו עוברים ליד  קיבוץ להב, יישוב שהוקם בשנת 1952 במטרה לאכלס את מזרח הנגב הפרוץ והפרוע באותה העת, ולתקוע טריז בנתיב ההסתננויות והטרור שבין הר חברון לרצועת עזה.
פרטים על המקום:
אם תביטו בתמונה המצב, הרכס המיוער שברקע הוא רכס סנסנה, נקודת הסיום של היום הראשון.

בחורבת רימון (ח'רבת אל רממין) נחשפו שרידי בית כנסת גדול, שרידי מבנים ומתקנים מרשימים. מקובל להניח כי כאן התקיים היישוב המקראי רימון, שהוסיף לפעול גם בימי בית שני, המשנה והתלמוד.
לא היה סיפק בידינו לעלות לתל ולבדוק את חורבת רימון כפי שהיא קרויה היום, אך נסתפק בסרט וידאו שצילם יוחאי כורם המתאר את המקום

דגל ישראל מתנוסס על כתף הגבעה שבה נמצאת חורבת רימון

לג'ו אלון הגענו כאמור קצת לפני 17:00. נקודת ההנחה שלנו גרסה שלסנסנה, מהלך 6.5 ק"מ לערך, נגיע רק בחשכה.
אלון מביט כאן על הרכס המיוער ואומר: "אבא, אם נלך מהר יותר נראה לי שנגיע לסנסנה באור יום".
אנו מגבירים קצב, יש עוד הרבה ללכת.
אלון לבסוף צדק.

כשהגענו לכביש להב-מיתר, ניצבנו בפני מבחן אומץ: האם להתפתוח וללכת בשולי הכביש עד לסנסנה בדרך הקצרה, האם לעצור טרמפ או להמשיך בשביל ישראל המתפתל והארוך יותר?

מה נראה לכם? אלון לא יחליף את השביל בשום כביש שבעולם.

בנחל רימון, מול גדר ההפרדה, מצוי עץ החרוב המהווה נקודת ציון וצל חשובה למטיילים.
אלון שאל שאלות רבות בעניין גדר ההפרדה, הנוגעות למטרתה, יעילותה והפגיעה בטבע שבאה בעקבותיה.

אין לשאלות שלו פתרון בית ספר. הסברתי לו את דעתי, שהקמת הגדר היא עניין מחוייב מציאות, חלק מהמחיר שאנו משלמים על הקיום כאן. "גדר גבוהה יוצרת שכנות טובה", אמרתי.
ואולי ההפחתה בהסתננויות, הירידה בפעילות הפלילית והשקט הבטחוני שנוצר כאן בשל עצם קיומה של הגדר , כל אלה אולי מנעו מרשימת קרבנות הטרור לתפוח ולגדול וחסכו ממשפחות תמימות נוספות את השכול הכרוך בכך.
יום הזכרון מכיל גם את נפגעי הטרור. אולי סמלי שהוא פוגש בגדר לראשונה דווקא ביום זה.

ליד החרוב פגשנו מרבה רגליים חייכן. אחד מני רבים  שנקרו על דרכנו באותו היום.

מעניין היה למצוא נשל של מרבה רגלים.

הגדר מלווה אותנו עוד קצת. מעברה השני - היישוב אשכולות.

ממשיכים בינות שיבולי חיטה זהובות. לא הרבה, והנה אנו מגיעים ליער סנסנה,  יער אורנים נטוע המקיף את היישוב
העליה להר סנסנה מתונה ברובה הגדול.

עוברים ליד חוה עונתית של בדואים. אשר הצאן שלהם מלחך את העשבייה ביער ומקטין את הסכנה לשרפות גדולות.
חוות דומות פגשנו ליד עין הוד, נתיב הל"ה, תל חדיד ובר גיורא.

טיפוס אחרון, והגענו. לסנסנה נכנסנו באור יום מלא. את ה-6.5 ק"מ מלהב עשינו בשעתיים וחצי לערך, קצב מהיר שהפתיע אותי, לנוכח העובדה ששאני סוחב 16 ק"ג על הגב ואלון נושא לראשונה בחייו תרמיל גדול ומלא ("רק" 2.5 קילו).

היישוב נקרא על שמה של כיפת עץ התמר כפי שנכתב במגילת שיר השירים: "אָמַרְתִּי אֶעֱלֶה בְתָמָר אֹחֲזָה בְּסַנְסִנָּיו"‏, ומצוי משני עבריו של הקו הירוק (אם כי בצד הישראלי של גדר ההפרדה).
הוא מאוכלס ע"י 50 משפחות דתיות.
כמה פרטים על המקום:

הנה העיקוף שעושה הגדר כדי להקיף את סנסנה (צילמנו למחרת).במקום ללכת ישר, מבצעת הגדר עיקוף ברור המכיל את סנסנה והיער שנטעה קק"ל בתוך השטח המוגן.
גדר ההפרדה "לוקחת" את רוב היערות שנטעה קק"ל בקו התפר, משני צדי הקו הירוק.

את יום הזיכרון אנו מסיימים  ב"טיילת האחים". הרעיון התגבש אצל תושב היישוב, גיא אשר. אחיו, עזרא אשר הי"ד, נהרג במלחמת לבנון השניה. אליו הצטרפה משפחת הר-לב. שלומית הר-לב היא אחותו של אל"מ דרור ויינברג הי"ד. לזכר האחים הוקמה הטיילת, שקיבלה את השם "טיילת האחים". שלוחת קק"ל בבריטניה הסכימה לממן את הפרוייקט. היישוב לקח על עצמו לשמר ולתחזק את המקום.
החזון הוא לנצל את סלע ההר לפיתוח התיירות, עם פינות וצימרים המשקיפים אל הנוף. הטיילת מחברת את העבר של הר-חברון עם ההתיישבות הנוכחית. היא מורכבת משביל סלול, מואר לכל אורכו, ובו פרגולות עם ספסלים למנוחה ולצפיה בנוף. מקצה השביל יורדת דרך העוברת דרך מטע גפנים בצבעים שונים, מתעקלת ועולה למעלה אל בור מים מים בן מאות שנים. הבור שוקם, סביבו נבנתה מסלעה, ולידו הוצבה נקודת הנצחה.
מידע נוסף על הטיילת הייחודית הזאת באתר משרד האדריכלים שתכנן אותה:

אנו מתארגנים בבקתת השביליסטים של סנסנה. אפילו YNET יצא מגדרו ובמאמר מפרגן למתנחלים (!!) מציג את הבקתה ואת הרקע להקמתה

מה שכתוב נכון. הבקתה מצויה באחת הפינות היפות של היישו. אחד התושבים ציין כי ממנה נשקף הנוף היפה ביותר מכל בתי סנסנה.

ואת המכתב הזה מצאנו בתוך הבקתה.

אנו מתקלחים ויוצאים לחגוג את יום העצמאות.

זה אינו יום עצמאות רגיל, אלא יום ההולדת של סנסנה.

כל תושבי המקום התקבצו בלב הטיילת לטקס כפול: יומולדת למדינה וליישוב.
אנו כמובן מצטרפים לחגיגות

באנו בזמן לתקיעת השופר

זו תקיעת השופר האהובה עליי, לא זאת של ראש השנה או של יום כיפור, המיועדת לבעיקר תחנונים ולפתיחת שערי שמיים, אלא תקיעת שמחה ונצחון.
פעם ראשונה שאלון נוכח בתפילה יהודית (לא גילה עניין במיוחד בתפילה מלבד התקיעה וקדיש החזן לפי מנגינת "התקווה"), בגלל ההורים האתאיסטים שלו.
אנו כמובן הצטרפנו למעגל הרוקדים עם הדגל, רק שעניין ההפרדה בין נשים וגברים הציק לשנינו.

הבוקר היה מאוד קר בסנסנה. אלון ישן כמו בול עץ, אני קצת פחות, אך מראה הבוקר השכיח את כל הבעיות. ארזנו את הפקלאות והמשכנו במסע.
גשם לא ירד עלינו אל היה קר ורוחני כל הדרך

יורדים מהר סנסנה ועוברים בבוסתן פירות חביב. גדלים כאן עצי פיסטוק, לידיעת המפצחים שבינינו. כשעברנו היו כאן מרבדים של עולש.

מגיעים לכביש. הנתיב כאן מאוד מסוכן.

התמונה מדברת בעד עצמה. הליכה 3 ק"מ על כביש סנסנה-מיתר מסוכנת והרת אסון. מדובר בכביש צר וללא שוליים, שתנאי הראות בו גרועים עקב ירידות עליות ופיתולים.

ניתן ללכת צפונה יותר, בצמוד לגדר המערכת או דרומה יותר בדרך עפר מאובקת עמוסה בנהגי אופנועים וטרקטורונים.

רומן לוהט בין גזר קיפח לקיפודן בלנש

מצמצפונה לנו עתיד לקום היישוב כרמים, על הגבעות הללו

ידו השני של כביש 60 מצוי ריכוז של דומים. שביליסטים ישמחו לשמוע, כי מדובר באחד הפירות השימושיים ביותר ברפואה עממית, ובעל סגולות טובות.
הנה לינק לרשימה המפרטת מדוע אכילת דומים תעזור למקרים של עצירת שתן, אולקוס או היסטריה

פרגים אחרונים של העונה בכביש 60. חוצים את נחל חברון על גשר דבמבם הקרוי על שם סרן גרשון דובנבוים (דבמדם היה כינויו), מהנועזים בלוחמי ומפקדי הפלמ"ח, אשר מפקדי הערבים הכריזו על  פרס בן 1,000 לא"י על ראשו של "השד האדום של הדרום", אותו נהגו לכנות.
דבמבם נהרג כאן בפשיטה על הגשר באוקטובר 1948.
שימו לב למים המזוהמים של נחל חברון, המכילים פסולת של תעשיית האבן הנודעת של העיר ובנותיה וכן שפכי ביוב שקשה לטעות בניחוחותיהם.

עוד מעט ואנו ביער מיתר. יער נטוע טותו החלה קק"ל לטעת בראשית שנות ה-80. היער עוטף את היישוב ואפשר לצאת אל שבילי הטיול שבו היישר מהשכונות.
מכוניות עוברות את דרכנו כשהן עמוסות כל טוב לקראת המינגול המסורתי של יום העצמאות.

עננים כיסו את השמים, ומכוניות של מנגליסטים עקפו אותנו בדרכם לצלייה המסורתית. עוברים בפאתי מיתר, ומסיימים בחניון שמצפונה לו. אלון מתקשר לנורית שתבוא לאסוף אותנו, בעוד המנגליסטים מתחילים במלאכת החג.

נתיי41550.7504513889
נתיי
#8 נשלח : יום שישי 04 אוקטובר 2013 00:34:30(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 75: מגן לאומי צפורי לצומת יפתחאל  (19-20.7.13)

הפסקה של שלושה חודשים הייתה לנו על השביל. עברתי תאונה והרגל נפגעה, לחץ אישי ובעיקר - כשאין רכב ליסינג הגיחות לשביל יקרות יותר ואין תמיד את הכסף לצאת ולטייל.

סופשבוע קיצי וקריר לעונה מצא אותנו יוצאים צפונה אל רמת צפורי. העדפנו לפצל את הגיחה לשתיים, וללון בבית הבד ריש לקיש, מלאכי השביל בציפורי. זוהי הגיחה האחרונה של נורית על השביל, לפחות לתקופה הקרובה, מסיבות בריאותיות בעיקר.

תחילת התנועה ליד הכניסה לגן ציפורי בפאתי מושב הושעיה בשעות אחה"צ המאוחרות של יום שישי. הפעם לא נכנסנו לגן הלאומי.

"ולמה נקרא שמה ציפורי? שיושבת בראש ההר כציפור" (מגילה ו', ע"א).
ציפורי איננה גבוהה במיוחד, אבל חזיונות הנוף מהמקום הזה כל כך יפים עד שיוצרים אשליה שמדובר במקום נישא ורם.

יורדים בכיוון הושעיה  ועד מהרה מוצאים עצמנו ב"שביל עצי הזית" אותו הכשירה קק"ל כחלק ממערכת שבילים העוטפים וסובבים את הושעיה
לינק למפת השבילים

מבט אל המצודה של ציפורי. כאן נולדו הסבא והסבתא של ישו. כבודם לא מצד החתן ולא מצד השדכן, אלא מצד האם, הוריה של מרים הבתולה, הלא הם חנה (אנה) ויהויכין (יואכים) היו ילידי ותושבי ציפורי.
על שם האם קרוי מנזר סנטה אנה שלמרגלות המצודה.

מנוחה קלה בכניסה להושעיה, ואנו עולים אל ציפורי החדשה.

אחרי לילה נעים בריש לקיש אנו מודים למארחינו וחוזרים אל השביל.

חיש מהר אנו מוצאים עצמנו ב"קבר יהודה נשיאה".

במסגרת המסורת של משרד הדתות המזהה כל קבר שיח' עם רב (כאילו המוסלמים היו טורחים לטפח ולשמור על קברי רבנים במשך מאות בשנים), הוכרז קבר השיח' שליד ציפורי כ"קבר רבי יהודה הנשיא ("רבי"), מהחשובים והמחדשים שביהדות בית שני. רב שבית הכנסת שלו בבית שערים לא היה עובר את ביקורת האיאטולות של היום:
בגלל ש:
1. בית הכנסת היה מרוצף בפסיפס של צלמי אנוש
2. היו שם ציורי פסיפס של נשים
3. ציורי פסיפס הלקוחים מהמיתולוגיה היוונית

אבל מאז שקברו זוהה, במידה רבה של וודאות, בבית שערים - הוכרז המקום כקבר נכדו, רבי יודן נשיאה
התוספת "נְשִׂיאָה" לשמו משמעותה, בארמית, "הנשיא". מקובל לכנותו "נשיאה" בארמית, כדי להבדילו מאבי אביו, רבי יהודה הנשיא.

יש עוד אנשים המאמינים שזהו קברו, עליהם נאמר "שומר פתאים ה'"

לפחות המוסלמים אינם יכולים לטעון כי איננו מכבדים את קדושיהם המנוחים.

ומי אמר שיש הדרת נשים?

הנה הפנייה על מבנה השרותים המצביעה על קבר "אשת רבי", רק שלא ברור אם היא קבורה בתוך השרותים או מאחוריהם.

אחרי שסיימנו לדון בסאגה המשפחתית של רבי וצאצאיו, אנו חוזים בהר ריש לקיש הקרוי על שם אחת הדמויות החביבות עלי ביותר.

אז מי היה ריש לקיש שעל שמו ההר אליו אנו שמים פעמינו?

ריש לקיש (ראש השודדים) נודע באכזריותו הרבה. "בכיר בעולם התחתון " היה מכונה היום בתקשורת.
פעם הגיע לנהר וראה גוף אנושי חלק עם שער ארוך. היה בטוח כי מדובר באישה והתקרב אליה לבצע בה את זממו, אך להפתעתו אותה עלמת חן נראה היתה לא אחר מאשר רבי יוחנן שהיה חלק ונטול זקן.
יוחנו שחשש לחיו (או לחילול גופו) הציע לריש לקיש ללמוד עמו תורה ואף להתחתן עם אחותו. ריש לקיש הסכים והשנים היו לחברים טובים ולצמד ידענים מופלג.
הבחור היה שנון למדי, ואהובה עלי דבריו כנגד יהודי הגלות על שאינם עולים לא"י. הוא הסתכסך כמעט עם כל בני דורו, כולל רבי יודן נשיאה (שאת "קברו" פגשנו), עליו אמר כי מספיק שלושה רבנים (ולא 23 כנדרש) להלקות נשיא שחטא. הוא בז לבינוניות ולא כפף עצמו לשררה ולמערכת ההון-שלטון שכנראה לא הומצאה היום. על איוב המקראי טען כי לא היה דמות היסטורית.
בערוב ימיו פגע יוחנן בחברו הטוב, מה שהביא למותם של שניהם.

בניגוד לבטלני דורנו, ריש לקיש מימן את לימודיו ואת הקריירה שלו כשומר פרדסים. מספרים שפעם אחת רדף אחרי שודדים שגנבו כספים של עמיתיו והפליא בהם את מכותיו. הוא לא התגורר בבית עם ג'קוזי בשכונת יפה נוף אלא חי בצניעות ובדוחק רב.

מתחילים בטיפוס קצר בינות לאורנים.בדרך עוברים משהו שמזכיר פרה בטרם מפגשה עם זאבים או צבועים.

מהר ריש לקיש ישנה תצפית יפה על העצמון ואגם נטופה

שביל שקוף נפנה אותנו לגת עתיקה - גת שמן גלילית, היינו כזו שבה נעצרים (נסחטים) הזיתים והנוזל נשפך לבור שיקוע

והנה פינת ישיבה לשביליסטים באדיבות קיבוץ הסוללים

אחרי מנוחה קלה אנו ממשיכים בינות לעצי זית, קיבוץ חנתון נשקף אלינו ברוב יופי.

מתקרבים למעבר מתחת לכביש 77 ליד מחלף המוביל.

הנוף הנשקף מהיציאה מהמנהרה- מרהיב.

בדרך אנו עוברים מעל נחל יפתחאל, המקבל את שאריות המים מאגם בית נטופה

מסיימים בצומת יפתחאל, היכן שהתחלנו את הגיחה ה-62 בראש השנה 2012

לאחר הגיחה חישבתי מחדש את הקילומטרים שעשינו על השביל לפי המדריך האדום.

המספר שהגענו אליו לאחר גיחה 75 הוא 698

נתיי
#9 נשלח : שבת 05 אוקטובר 2013 10:15:54(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 76: מעופר לצומת שפיה (6.9.13)

ביום שני של ראש השנה חזרנו לשביל כדי לסיים את הקטע האחרון שנותר לנו בכרמל, מעופר לצומת שפיה.

היה קצת חם, ובגלל הטמפרטורות שכחנו את המצלמה בבית. יש כמה תמונות סללולאריות סבירות.

תחילת תנועה על כביש הכניסה לעופר, לשם הגענו בגיחה ה-56.

עוברים בתוך כרם זיתים המוקף בשיחי צבר עם פירות עסיסייםכל ביס - טעם מתוק להפליא (אם לא שוכחים לקלף).

שרביטן מכסה עץ. השרביטן הוא צמח מטפס המסתייע מאד בעצים להיאחז בהם. לא מדוובר בטפיל, שהורג את העץ. אם העץ מת בדרך, זו בעיה של העץ ולא של השרביטן (בניגוד למקרה של הרנוג השיטים לדוגמא - השרביטן ימשיך להתקיים גם אם העץ יתפגר). ותודה לעמית מנדלסון על ההערה.

מתחילים לרדת בתוך ערוץ סבוך. קצת צל ביום קיץ חם לא מזיק אף פעם.

חצב פורח מעל מפלון. והיה עוד שנים מעל צלע הר. תמיד עושה טוב בלב לראות אותם.

את מערת עופר פספסנו אבל שביל שקוף מפנה למערה נוספת. המערות כאן טבעיות בניגוד לבית גוברין, שם הן חצובות ברובן.

יוצאים מהערוץ ומתחברים לדרך ג'יפים העולה בכיוון קווי המתח הגבוה.

בנקודת המפגש עם שביל רמות מנשה יש הצצה לנוף יפה הכולל את הים

האם מישהו שכח לחפוף את הראש?

הולכים על דרך עפר מתחת לקו המתח הגבוה.

חוגגים כאן 700 ק"מ על השביל

השביל יורד, ואנו צופים בהר חורשן וברמות מנשה.

מנוחה קלה מתחת לעץ. אנו נמצאים למרגלות גבעת טלימון.הגבעות כאן מסמלות את הגבול בין הכרמל לרמות מנשה  אנו מטפסים אל ראש הגבעה, שבה חורבה עם שרידים מהתקופה הרומית-ביזנטית, כנראה הישוב טלימון המוזכר בתלמוד
היה זה אזור אימונים של ההגנה  בימי טרום המדינה. מראש הגבעה תצפית יפה לזכרון יעקב.

מתבוננים בנוף היפה ומתחילים לרדת בנתיב קוצני למדיי.

בסוף הירידה מוצאים קצת צל מול הכרמים.

הרבה כרמים מכאן ועד נקודת הסיום. מאחוריהם היישוב פוריידיס - שפרושו, גן עדן קטן.

כן גן עדן, לא גן עדן - הכרמים מגודרים ושלטי חברת אבטחה מתנוססים כל כמה מאות מטרים על התיל.

מנוחה אחרונה ביער הנטוע בצלע הגבעה. אלון מוצא כיסא ובודק את הדרך שעשינו

מגיעים לכביש הגישה לשפיה ורואים עדר פרות באמצע ארוחת צהריים.

עוד הליכה קצרה ואנו מסיימים בצומת שפיה, לשם הגענו בסוף הגיחה ה-71.

נתונים סיכומיים

סה"כ לגיחה זו - 6 ק"מ

סה"כ מרחק שאלון עבר בשביל: 704 ק"מ

סיכת ארד-הוענקה בעוספיה (9.1.2010)

סיכת כסף-הוענקה מעט לפני יום ההולדת ה-6 של אלון בעין עקב (4.4.2010)

סיכת זהב-הוענקה באורון (4.3.2011)