הגשם שירד בשבוע שעבר, והימים הקרירים בתחילת השבוע, "הכריחו" אותי לרדת דרומה.
שביל מצוק הצינים, מסומן במפה 17 החדשה, ונתיבו באופן כללי ממדרשת שדה בוקר לכביש 40 במכתש רמון, דרך נחש צמא, עין שרב ועין חווה, ארדון וכו'.
בשל מגבלת זמן - 48 שעות מצהריים לצהריים, הקפדה על לינה בחניוני לילה, ומאילוצי תחבורה, בחרתי לבצע את המסלול להלן:
היום הראשון (כשלוש שעות) : מדרשה, מעלה דבשון, עקב תחתון לינה בחניון לילה עקב.
היום השני (מלא, אולי אינטנסיבי מדי) : עקב תחתון,שביל ירוק וישראל דרך עין שביב למפגש ציר הנפט והשחור, ירידה לנחש צמא, עין + מעלה שרב, השביל הכחול לנחל חווה, עין וגב חווה, לינה בחניון נחל חווה.
היום השלישי (עד הצהריים): שביל ישראל צפונה עד הפיצול מערבית לעין שביב, ומשם עם ירוק לעין עקב עליון, ואז אדום וכחול לעבדת.
אקדים ואומר כי למסלול אותו ביצעתי שני חסרונות עיקריים:
מתוך 65 ק"מ כ 8 על ציר הנפט.
כמה מהקטעים ביצעתי פעמיים, בשני כיוונים שונים (הדבר גורע מהנאת הטיול רק על דרך עפר, שכן את המקטע משני עברי עין שביב, כדאי לבצע בשני הכיוונים בגלל זוויות ראייה ושעות יום שונות (ואף תוגמלתי במפגשים מרתקים עם בע"ח).
מים:
שני גבים (ירוקים ועכורים) מעל מפל דבשון - ליורדים, זהירות, לא להתקרב למפל!
עין יקב תחתון - שופע, נביעות בקירות הקניון, עשרות גבים לכל אורך הנחל לפחות עד לחניון הלילה (מים מליחים).
עין שביב - שלולית צלולה, מלאה במיני ייצורים.
עין שרב - ארבע נקודות מים שונות, צלולות, מכילות ייצורים.
נחל חווה:
שני גבים עכורים מעט מזרחית לךעין חווה.
בעין חווה הבריכה מלאה, המים צלולים.
גב חווה מלא, ובסמוך לו שלושה גבים רדודים נוספים.
עין עקב עליון - בריכה בעומק של שבעים - שמונים ס"מ לפחות, מים צלולים.
בע"ח (אציין רק מעטים):
עקב עיטי, רחמים, יעלים (שישה מפגשים שונים עם עדרים המכילים צפירים, ומטווח קצר), שועל, זעמן דק מדברי, ועוד רבים.
חוויות מיוחדות:
הסדקים על השביל הכחול היורד לנחל חווה מצפון וממזרח (לא להתבלבל עם הסדקים מדרום לנחל, המצויים על שביל ישראל), מהווים חוויה מענגת: ירידה לתוך הסדקים, לפעמים נדרש מעבר שפוף, כיוונים מפתיעים ואפילו שרידי מים.
תצפיות נוף (אתמקד במרהיבות שבהן):
מהשביל הכחול לעיל, מערבית לסדקים, תצפית מרהיבה כמעט לכל העברים.
תצפית מרהיבה מרמת דבשון.
התצפיות על שביל ישראל מערבית לעין שביב.
לסיכום: מסלול מאד מתגמל. מומלץ.