שלום לכולם,
לפני מספר ימים חזרתי ארצה מטיול בן 10 ימים על "דרך המלך" בצפון שוודיה. בזמן זה, הלכתי כ-200 ק"מ, שהן כמחצית מהמסלול המלא. ראשית, למען מיקום ומידע כללי על האיזור, מצרף כאן קישור מהאתר הרשמי של ה-STF שהוא ארגון התיירות השוודי האחראי על תחזוק המסלולים והבקתות במדינה. הארגון מאוד מסודר וניתן להזמין ולשלם מראש (יש הנחה!) על הבקתות בהן אתם מתכוונים לישון (לא לדאוג, התאריכים והבקתות גמישים וניתנים להחלפה במהלך המסלול).
לא אכתוב כאן סיפור דרך מפורט על ימי המסלול, כיון שאני מאמין שהליכה היא חוויה אינדיבידואלית ומשתנה מאדם לאדם. מה שכן, אפרט מעט על ההתארגנו לפני ובמהלך המסלול (כמעט שאין) ועל אופי המסלול ומה יש לצפות.
מסלול "דרך המלך" חולש על צפון שוודיה ומתחיל מעל החוג הארקטי בעיירה אביסקו. הוא ממשיך דרומה כ-450 ק"מ עד לעיירה המאבן. מלבד שליש מהמקטע באמצע המסלול הדורש אוהל וציוד ללינה בשטח, כל שאר המסלול מאופיין בהליכה מבקתה לבקתה, שברובן שירות מלא הכולל מארח/ת אשר אחראי על המתחם, מכולת קטנה לקניית אוכל (אין צורך לסחוב!), חדרי שינה עם חימום (אח או רדיאטור), שרותים, מטבח מאובזר מלא + גז, ולעתים סאונה ביתית (חוויה אנתרופולוגית שכל אחד ואחת חייב/ת לעצמו/ה). מי שבכל זאת מעוניין לישון בשטח, ניתן לעשות זאת בכל אזור לאורך השביל ללא תשלום או בתשלום ליד איזור לינה במתחם הבקתה (אז מותר להשתמש במטבח ובשאר שירותי הבקתה, מלבד חדרי השינה). בהתחשב במיקום ובתנאים, המחירים זולים מאוד ביחס לשאר אירופה (לי יצא אחרי ההנחה באתר בסביבות 100-150 ש"ח ללילה). המסלול עצמו בחלקו הצפוני מאביסקו לקוויקיוק) שאותו עשיתי, הוא מסלול קל עד בינוני (ולא מעבר לזה) ומסומן ומתוחזק היטב (את הקרשים הממוסמרים באזורי ביצה ונהרות תכירו כבר מהיום הראשון). במהלך המסלול ישנם מספר אגמים לחצות. במקרים מסויימים ניתן לחתור בכוחות עצמכם בסירת משוט (חוויה אנתרופולוגית מעניינת נוספת), או לשלם לבעלי המקום שיעבירו אתכם בסירת מנוע (זה בכל מקרה הסנריו היחיד אם תנאי מזג האוויר מסוכנים לחצייה ו/או אין סירת משוט בצד ממנו תרצו לחתור). רוב המסלול עובר בעמק בין שרשרת ההרים השוודית, שגובהה אינה עולה על 1800 מטרים. עם זאת, הקונטרסט הטופוגרפי בין העמק להרים, ומזג האוויר הייחודי של צפון שוודיה, מהווים חוויה ייחודית, שאינה אופיינית לשאר אזורי אירופה (מי שטייל איתי אמר שהדבר שהכי מתקרב לזה הוא איזור סקוטלנד, אבל שם הנוף לא דרמטי כמו בשוודיה).
המטבע המקומי בשוודיה הוא כתר שוודי (SEK) וערכו כעשירית ממטבע יורו (1 יורו = 10 כתר שוודי). דרך התחבורה הזולה והמהירה ביותר היא באמצעות טיסות. את כלל הטיסות עשיתי עם חברת הצ'רטר Norwegian, שכללה טיסה הלוך חזור מתל אביב לשטוקהולם, טיסה פנימית אחת לעיירה קירונה (אשר ממנה יש לקחת רכבת או אוטובוס לתחילת המסלול באביסקו) וטיסה חזרה מהעיירה לולאו, שנמצאת מרחק 4 שעות באוטובוס מהעיירה קוויקיוק, לשטוקהולם. יש לציין שבטיסה חזרה יש אופציות שונות אחרות, כמו לחזור לקירונה ומשם לקחת טיסה, או לקחת רכבת מעיירה בשם בודן לשטוקהולם (16 שעות נסיעה!). כל הטיסות ביחד יצאו משהו כמו 380$! שזה מחיר מדהים, אפילו ביחס לטיסות צ'רטר (עם Norwegian טסתי גם בעבר לנורבגיה והשירות שם מצויין. הם גם זכו 3 שנים ברציפות כחברת הלואו קוסט הטובה בעולם). יש לקחת בחשבון שהטיסות והבקתות הוזמנו לחודש ספטמבר בסוף תקופת הקיץ וגם הם מהווים מרכיב במחיר, אבל עדיין המחירים זולים מאוד. כמו כן, יש לקחת בחשבון שהבקתות בחלק הצפוני נסגרים באמצע ספטמבר, כך שיש לתכנן את המסלול בהתאם, במידה ואתם מעוניינים לישון בבקתות.
את המסלול עשיתי עם משהו כמו 4 ק"ג על הגב (לא לקחתי בסוף מזרן שטח ועל קווילט יכלתי לוותר), כאשר מים אני ממלא בבקבוק חצי ליטר מהנהרות והערוצונים לאורך המסלול. הציוד שחשוב למי שמתכוון לישון בבקתות הוא ביגוד חם למסלול ולסוף היום ומצעים (ציפית וסדין) לבקתות. אני אישית פירטתי בהרחבה על הציוד שלקחתי כאן, כאשר במהלך המסלול הלכתי בעיקר עם חולצת מרינו מנדפת ושכבת פליס מעליה (ותודה ל-klum שהשאיל לי אותה). כמעט שלא השתמשתי במעיל גשם כי היה לי מזג אוויר מעולה, אבל כדאי שיהיה.
לסיכום, חווית המסלול בסקנדינביה היא שונה מכל חוויה אחרת, הן במסלולים באירופה והן ביבשות אחרות. ההליכה בתוואי הממוקם מעל החוג הארקטי מאפשר נופים וחוויות ייחודיות (זוהר צפוני מעולה, איילים, אגמים) שלא ניתן לחוות באזורים אחרים.
המלצה אישית: אחת מנקודות השיא הייתה עלייה למצוק בשם Skierfe שאינו חלק מהמסלול. העלייה היא לאחר חיתוך מהמסלול המקורי למשך חצי יום ואז ירידה דרומה חזרה למסלול היורד לבקתת Aktse.
לשאלות/הערות, אנא הרגישו חופשי לפרסם פוסט בשרשור זה.