ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

2 עמודים12>
אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
bcarmi  
#1 נשלח : יום ראשון 04 אוקטובר 2015 16:30:33(UTC)
bcarmi


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/11/2011(UTC)
הודעות: 56
גבר
ישראל

תודות: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים ב 2 הודעות

טרק באלפים האלבניים, כחלק מ PEAKS OF THE BALKANS TRAIL .

-------

מסלול אלטרנטיבי נהדר ומפתיע

בועז כרמי :-)

-------

השנה, באוגוסט 2015, כחלק מגיבוש משפחתי, נסעתי עם שני בני- רותם וברק, לארצות הבלקן בדגש על אלבניה ומונטנגרו, שם חווינו ארצות פחות נודעות ומתויירות, למרות שהן כמעט "בחצר האחורית" שלנו, מרחק שעות טיסה בודדות מתגלה עולם קסום, כחלק מהעולם הישן, בו מתערבבים נופים אלפיניים, כפרים שקטים, מסורות והיסטוריה עקובה מדם, עמים אלו עם אנשים שקטים ומסבירי פנים, אוכל משגע, תשתיות שרק החלו להתפתח וכדאי לבקר במקומות אלו...לפני שכל התמימות תעלם משם.

 

אלבניה
הנה מדינה קטנה לחופי הים האדריאטי שנשחקה לאורך השנים בשל עוני, מלחמות, משטרים מתחלפים, נקמות דם ועוד. חיים בה כיום כ-3.5 מיליון בני אדם ושטחה הכולל הוא 28,750קמ"ר – מעט קטן משטחה של בלגיה. את גבולותיה היא חולקת עם יוון, מקדוניה, מונטנגרו וקוסובו. טבע הארץ הוא הררי ושני שליש מפני השטח גבוהים מ-1000 מטרים מעל לפני הים. במערב אלבניה יש שפלת חוף פורייה. באלבניה מספר הרים, הבולטים שבהם הם גולבקרוביזרצה והרי אפירוס.  מקווי המים של אלבניה הם אגם אוחרידאגם פרספה ואגם שקודרה. באלבניה יש 2,000 אתרי טבע בעלי חשיבות לאומית. טיראנה היא בירת אלבניה מאז שנת 1920.  אלבניה מתנמנמת לחוף הים התיכון. היא עדיין לא יעד תיירות מועדף, אבל יש לה בהחלט מה להציע, לא פחות משכנותיה. הרבה שנים סבלה אלבניה מהמון חוליים, אבל בזמן האחרון נראה שהיא מתאוששת מהכול. התושבים מארחי פנים, יש לה שפע של אטרקציות להציע לתיירים והמטבח האלבני העשיר דומה מאוד למטבח הטורקי ותמצאו בו לא מעט טעמים, גם הקפה האלבני/ טורקי מצוין וחזק.....

 

 

 

כללי:

ערים מרכזיות:

Tirana (בירת אלבניה).

Shkoder (בצפון המדינה, קרובה לגבול עם מונטנגרו).

Sarande (בדרום, לחוף הים האדריאטי)

 

מטבע:

LEK, יחס המרה~ 140LEK=1Euro. לעיתים ניתן לשלם ביורו- המקומיים אוהבים אותו, אך יש לשים לב לשער החליפין...הם נוטים לעגל את השער לטובתם.

הערה: שער הלק האלבני נכון למאי 2019 הוא 122LEK=1Euro כלומר אלבניה התייקרה ביחס ליורו ב 15% מאז אוקטובר 2015. 

 

שפה:

האלבנית לא דומה לשום שפה, ממש שונה, קיימות מילים הנגזרות ודומות לשפה הטורקית (עוד מתקופת השלטון העותומאני), בערים הגדולות ניתן מצוא דוברי אנגלית רבים, במיוחד בקרב הצעירים, בכפרים קצת יותר נדיר למצוא, אך מצליחים להסתדר, רצוי שיהיה איש קשר מקומי הדובר אנגלית ואלבנית שיתאם נושאים כמו לינה, העברות וכד', אך לא חייבים.

 

הגעה:

ניתן לטוס לטירנה הבירה (טיסות של Turkish או Aegean מאתונה כמו כן ניתן להגיע מרומא ע"י Alitalia, קיימות גם טיסות של Air Serbia מבלגרד) ומשם להגיע ברכב/ אוטובוס לשקודר.

פעם היתה חברת תעופה אלבנית, כרגע עדיין אין חברת תעופה לאלבניה (עובדים על זה...)

אם מעוניינים לעשות רק את שביל PEAKS OF THE BALKANS, ניתן לטוס גם לבירת קוסובו Pristina (ע"י טורקיש או אוסטריאן איירליינס) או לבירת מונטנגרו Podgorica  (ע"י Alitalia או אוסטריאן איירליינס)

אנחנו טסנו לסלוניקי בחברת Aegean ב 180$(הלוך חזור), והוספנו את הקטע לטירנה ב 86$ לכיוון, אם חוקרים ומחפשים אפשר למצוא מחירים טובים...

 

הניידות בתוך אלבניה

באלבניה מקובל מאד נסיעות באמצעות טרנזיטים (או מה שהם קוראים מיני-וואנים), המגיעים משקודר לדוגמא, לאזורי הטיול. מעבר לכך יש אוטובוסים אך הם נדירים יותר.

באזורי הכפרים בצפון (ליד השביל) ההתניידות היא בסיוע רכבי 4x4 וכד', כיוון שהכבישים הם בעצם דרכי עפר או תוואי שטח של חלוקי נחל.  (לא צריך להיבהל מהמילה 4x4, כל בעל גסטהאוס מחזיק ג'יפון כזה וישמח לסייע תמורת תשלום קטן או ג'סטה אחרת)

באזורי האגמים ניתן ומומלץ לשוט במעבורות (אגם Koman לדוגמא).

 

עלויות:

העלויות הן נמוכות  מאד- בערך שליש ואפילו פחות מהעלויות "בעולם המערבי" !! כמובן שיש שוני במחירים בין המיקומים השונים, מיקום גיאוגרפי וקושי בגישה (כמה שקשה להגיע=יותר יקר)

דוגמאות (מחירים לאדם):

לינה בגסטהאוס- 20-25 יורו (כולל ארוחת בוקר, ארוחת ערב וערכת פיקניק לצהריים).

ארוחת ערב במסעדה טובה 6-8 יורו.

כוס בירה (0.5 ליטר) 0.6-0.8 יורו.

שייט במעבורת (שעתיים וחצי)- 3 יורו

 

 

טרק PEAKS OF THE BALKANS TRAIL

טרק PEAKS OF THE BALKANS TRAIL הוא מסלול מעגלי המשלב ביקור הררי וחוצה שלוש מדינות- אלבניה, קוסובו ומונטנגרו.

השביל מנותב באזורים ההרריים המרוחקים ופראיים ביותר של מערב הבלקן .על ידי שימוש בשבילי רועים ודרכי נוף,השביל מוביל דרך הרים אלפיניים גבוהים (עד 2300 מטר מעל פני הים) עם פיקים של 2700 מ' ודרך נוף הררי פראי, עם מגוון של נופים עוצרי נשימה , הנעים בין עמקים ירוקים לאגמים צלולים בצבע טורקיז החבויים בהרים ומעיינות, מפלים, נהרות וכפרים נידחים וציוריים, שבו הזמן נראה שעמד מלכת. "אוצר סמוי" לאוהבי טבע ומטיילים.

עד לפני עשרים שנה, האזור שהיה רווי קרבות ומלחמות היה כמעט בלתי נגיש למבקרים, מה שהופך את החוויה תרבותית אותנטית והרפתקה לטייל על פני ההרים של אלבניה, קוסובו ומונטנגרו .

מפה כללית של המסלול:

 

אתר האינטרנט של הטרק:

http://www.peaksofthebalkans.com/

 

למסלול קיימים 2 מוקדים מרכזיים להתחלה/ סיום:

  • THETH באלבניה (נדבר עליו בהמשך...)
  • PLAV  במונטנגרו

אפשר גם להתחיל בקוסובו אם הטיסות עדיפות לשם.

המסלול אורך כ 12 ימים עד שבועיים (תלוי בהפסקות/ מנוחות ותנאי מזג האוויר)

לינה- מתבסס על גסטהאוסים פרטיים ויש לא מעט במקומות המרכזיים, אנחנו תיאמנו מראש.

העונה לטרק היא ארוכה יותר מזו של ה TMB, כיוון שהגובה נמוך יותר והשלגים מפשירים מוקדם יותר. העונה המומלצת -מתחילת יוני עד אוקטובר (יש כמובן לבדוק מה מצב השלגים בתחילת יוני).

 

הטיול שלנו

מסיבות שונות אנו עשינו חלק מהמסלול ובדגש רק על אלבניה. בהמשך הטיול שלנו המשכנו לחמישה ימים נוספים במונטנגרו וקינחנו במספר ימים בצפון יוון.

אספר כאן את סיפור הדרך של הקטע באלבניה...

מבחינת הציוד התפנקנו ולקחנו יותר ציוד ובגדים עקב אופי הטיול ששילב טרק, טיולים יומיים וסיורי ערים בצפון יוון. היו לנו 2 תרמילים (לכל אחד) תרמיל גדול עם כל הציוד ותרמיל יום לטרקים יומיים. לא היה צורך בתקופה זו של השנה בביגוד חם במיוחד וציוד גשם חריג, רק משהו נוסף לערב או למוקדם בבוקר וכן למקומות הגבוהים השופעים רוחות.

יצאנו לדרך בסוף אוגוסט, שהיא "העונה היבשה", לא חווינו שלגים (למעט שאריות..) ולא גשמים, חששתי מכך שהנוף יהיה צחיח ויבש, אך להפתעתי היה המון מה לראות והנוף היה מגוון, הנוף האנושי גם היה מגוון מאין כמוהו.. 

 

יום ה' 27.8.15

לאחר טיסת בוקר מוקדמת מאתונה לטירנה במטוס מדחפים (טורבו-פרופ') דו מנועי (טיסה סדירה של Aegean- Olympic) הופתענו ושמחנו לגלות שהתרמילים הגיעו :-) .

רכב שתואם מראש לקח אותנו ל Shkoder, שם עצרנו לארוחת צהריים במרכז (פרטי המסעדה המומלצת-בהמשך). האווירה בשקודר היא של עיר מודרנית, המוסלמים שם הם מוסלמים light, נשים עם בגדים רגילים ומערביים, מרכזי קניות, מסעדות, נוער, ברים, וכד'.

Shkoder- המדרחוב הראשי והמסגד הגדול

 

המשכנו עם רכב אחר(ג'יפ -של בעל הגסטהאוס שלנו בTHETH) שאסף אותנו לכיוון ההרים, לכיוון הכפר THETH, האווירה משתנה כשמתקרבים להרים, שקט ורוגע משתלטים על הנוף, פלגי מים, רועי כבשים ובתים פזורים.

עצרנו את הג'יפ  מספר קילומטרים מהכפר THETH  ולאחר כל הנסיעות...החלטנו לערוך מסלול חימום לקראת היום הבא.

הג'יפ המשיך עם התרמילים לגסטהאוס בכפר, ואנו צעדנו עם תיקי היום שלנו לכיוון הכפר, הנמצא בעמק הנושא את אותו השם מרחק של 4-5 קילומטרים, הרוב במורד מתון. בדרך חצינו חורשות, מישורי אחו מוריקים, חוות חקלאיות והנה...הגענו לכפר Theth הנמצא בעמק רחב. בכפר הייתה לא מעט פעילות. קבוצה של מטיילים התארגנו ללילה בקמפינג, אוהלים וכד'... קבוצת מטיילים על אופנועים מרשימים הגיעו גם וחיפשו מקום לינה, ריחות העשן מהתנורים מבתי ההארחה נישאו באוויר, הקרירות  והערב החלו להשתלט על העמק. הכפר פרוס לאורך העמק ואינו "כפר" כמו שאנו מכירים שהבתים צמודים זה לזה.

הגענו לגסטהאוס שלנו (בו נשהה 3 לילות)

הגסטהאוס הוא של FATMIR BERISHTA , הוא נמצא לא במרכז הכפר אלא עולים על המדרון הצפוני כ 150 מ'. בכל מקרה תמיד אפשר לשאול את המקומיים... הילדים ילוו אתכם עד לפתח הבית. הגסטהאוס כולל מבנה מקורי דו קומתי ובו 2 חדרים לשניים עם מקלחת ושירותים משותפים ועוד 3 חדרים של 4-5 אנשים עם מקלחת ושירותים צמודים. בנוסף קיים אגף "חדש" הכולל 2-3 חדרים של 2-3 בחדר עם שירותים צמודים. מבנה חדר האוכל והמטבח הוא נפרד, בחצר גם גפני ענבים שבדיוק הבשילו, עצי שזיפים אדומים וצהובים.

מים חמים- יש (אבל צריך לשים לב למד הטמפ' בדוד), עקב בעיות חשמל, לא תמיד הם חמים...ונדרשת ערנות לנושא (כמו בכל רפיוג'...)

המזון- אוחחח..האוכל .. קשה לי להסביר את איכות האוכל והמגוון. ראשית, אין פריט אחד שעולה על השולחן שאינו מופק במקום. החלב- מפרות המשק, הגבינות מהעזים והכבשים שבחצר, את התנור לבישול מחממים בעצים שנבקעו לפני כמה דקות בעזרת גרזן בחצר. האוכל כולל מיני תבשילים בלקניים, שמוכנים על ידי האמא והבת, אשתו של FATMIR. לרוב מבוססים על ירקות העונה, בשר בקר או עוף, אני כבר מזמן לא זוכר טעמים כאלו של עגבניות מלפפונים, גמבה וכד'... נראה שאני עף על עצמי בעניין זה.. אבל לא סתם. דרך אגב, לא עלה על השולחן פריט אחד קנוי- לא יוגורט מקופסא ולא שום דבר אחר, הכל מוכן כאן עכשיו ולכל היותר לפני כמה שעות.

 

 הגסטהאוס של FATMIR BERISHTA

הגסטהאוס של FATMIR BERISHTA

 

 

יום ו' 28.8.15

בבוקר יום זה התעוררתי מוקדם, נרגש לקראת יום הטיול הראשון הממשי שלמטרתו הגענו לכיוון ARAPI Mountain. בשש בבוקר שררה בחוץ טמפ' של כ 12 מעלות, שקט מסביב כשיצאתי כנראה התעוררה גם האמא שהציעה לי כוס תה...ברור שלא סירבתי ולגמתי בהנאה מול הנוף את תה הצמחים המקומיים החם.

לאחר זמן מה כולם התעוררו ומהר מאד מצאנו את עצמנו בארוחת בוקר מעניינת ומפתיעה.

ארזנו את המזון שהכינו לנו לצהריים (גבינות, לחם שנאפה בבוקר, נקניקיות, פירות, ירקות למיניהן) והתארגנו עם תרמילי היום ומים לדרך. יצאנו במהירות לדרכנו, כיוון שרצינו לנצל את שעות הבוקר הקרירות ולא לסבול מהחום שחזו לצהריים. חצינו מספר חוות, וחיש קל התחלנו לטפס במעלה השביל בהר, השיפוע היה תלול במידה מפתיעה, ללא פיתולים- פשוט ישר ותלול... קצת חזק לפתיחה של הבוקר... השביל טיפס במעלה שמעל העמק עד שהגענו למישור קטן..שם נחנו קצת להסדיר את הנשימה וללגום טיפה מים, הנוף היה משגע-בתי כפר בצד השני של העמק, קולות רועים ועדרים מאי שם, לא חלפו כמה דקות והמשכנו בשביל המסומן (באלבניה השבילים מסומנים כולם בסימון שביל אדום).

המשכנו והגענו ל"BAR", אצלם בר הוא קיוסק שמוכר שתיה קרה המצוננת במי הנחל הקרירים ועוד כמה שטויות.. הסתפקנו ב Lemon Soda, משקה איטלקי כייפי, שם פגשנו מטייל ניוזילנדי סרוט וחבול- צעיר בן 19 שבילה את הלילה בהרים כיוון שאיבד את הדרך, ירדה החשכה ובמזל מצא מסתור בכוך קטן שמצא בין העצים, התיק שלו כלל חצובה מצלמה מים ועוד סוויטשירט. החבר'ה בקיוסק ראו את מצבו וצ'יפרו אותו בכריך ושתיה. התקשקשנו קצת, עודדנו אותו ונתנו לו הנחיות הגעה בדרכו לכפר ממנו הגענו, אנו המשכנו לכיוון מעבר ההרים Qafe e Pejes הנמצא בגובה 1700 מ', בדרך ראינו מספר בונקרים מבטון, שהם עמדות שמירה. מסתבר שבזמן שלטונו של הדיקטטור הוג'ה נבנו 700,000 (!!!) בונקרים בין השנים 1967-1986 כחשש הדיקטטור מפלישה של מדינות שכנות לאלבניה- היום הבונקרים הם שריד היסטורי לתקופה שהייתה ואיננה.

אחד הבונקרים... בדרך...

 

הנוף של העמק נפרש מתחתנו, למרות שהיום היה חם, האוויר היה קריר בצל שהטיל ההר, המשכנו במעלה עד למעבר ההרים...סוף סוף סוג של סיפוק, כשמעלינו תלוי ההר המרשים ARAPI בגובה של 2270 מ'. לפתע פגשנו שם זוג מטיילים גרמניים שיצאו כנראה עם שחר מהכפר (THETH) וכבר היו בדרכם חזרה, הם סיפרו על האגמים הנסתרים בהרים (Pesakeqi Lake), על עדרי הכבשים והרועים והמליצו להגיע לשם. קנינו את הרעיון בשנייה אחת. החלטנו לשמור את ארוחת הצהריים לאזור האגמים.

התארגנו ויצאנו לדרך..לאחר כרבע שעה שמענו את צליל פעמוני העדר, ואת נביחות כלבי הרועים. כשהתקרבנו לא ראינו רועים אך 2 הכלבים החליטו שאנו עוינים וסובבו סביבנו במעגלים.. היה מלחיץ קצת.. הצטופפנו בצורת מעגל הגנתי.. נמנענו מלהראות לכלבים כי אנו תוקפניים כלפיהם, לאט לאט הם נרגעו בנביחותיהם, התרחקו קצת, גם העדר התרחק במעלה הגבעה, והמשכנו לכיוון 2 האגמים, המקום היה פשוט קסום ופראי, שני האגמים הם למעשה אגם אחד Peshkeqes Lake בצבע טורקיז, הנחבא בין ההרים, השביל ממונטנגרו הנכלל בטרק Peaks of The Balkans עובר כאן, בגלל הגובה והצל מההרים נותרו שלוגיות בהרים באזורים המוגנים מהשמש. ארוחת הצהריים הייתה נהדרת, הצטרפו אלינו גם הרועים שקשקשו קצת מסיפוריהם. התברר כי הם הגיעו מאזור טירנה, הביאו את העדרים לשם, ונמצאים במרעה כארבעה חודשים לפני שיחזרו לביתם, כך כבר שנים...

עזבנו את האזור האגמים...והתחלנו לרדת לכיוון THETH, המדרון לא היה תלול כל כך והשמש האירה על ההרים ממול ועל העמק - הנוף היה כל כך פסטורלי, כשירדנו לגובה בו הופיעו עצי פרי,  נהנינו משזיפים אדומים בשלים..מהר מאד יחסית הגענו לאזור מיושב ולכפר. היה יום מעולה, שמחתי שהרגשתי טוב, כיוון שחששתי מהברך הרגישה שלי, נראה שהברכייה שלבשתי עזרה בעומס בעליות ובירידות.

בערב הפתיעו אותנו בארוחה שכללה מרק ששילב ציר בשר וקמח תירס. קינחנו בקפה שחור של עלית שבישלנו במטבח.

לאחר הארוחה רשמתי בפנקסי כמה רשימות מהיום, וציינתי שגמאנו כ 15 ק"מ במסלול הררי למדי.

 

שבת, 29.8.15

היום מתוכנן למסלול בשילוב מים..מפלים ובריכה קסומה בשם Blue Eye.

התעוררנו בבוקר, מזג האוויר היה דומה וקריר, לאחר ארוחת הבוקר ואריזת מזון הצהריים התחלנו לרדת למרכז הכפר..גילינו שם עוד גסטהאוסים, אך הם נראו "מערביים" קצת יותר, אולי כיוון שהם על הדרך. מהר מאד הדרך עברה בשטחים חקלאיים, המשיכה בסמוך לכנסיית הכפר  והגענו אל מגדל הבידוד של הכפר. למי שלא בקיא בהיסטוריה של אלבניה- מגדל הבידוד הוא מגדל שהיה קיים עד לפני 100-150 שנה בכל כפר, במיוחד באזורים הצפוניים של אלבניה. כיוון שגאולת הדם הייתה נפוצה באלבניה באותם ימים..והרג רדף הרג, הקימו את מגדלי הבידוד, לשם נמלט הרוצח למשך מספר ימים, עד שיוחלט גורלו ע"י מועצת הכפר ומשחת הנרצח...כן כן.. היו ימים כאלו שם... המגדל בכפר THETH  נשתמר ממש כמו שהיה בימים ההם, ונינו של בונה המגדל- עדיין שם ומתחזק את המגדל כמוזיאון, כולל סיפורים וכד'... היה מאד מעניין.

מגדל הבידוד בכפר THETH

 

כנסיית הכפר

 

הדרך במשך רוב היום נעה מעל ובמדרונות הנחל  Lumi I Thethit, עברנו בכפר המנומנם Grunas, שם נהנינו מהקרירות ומנתזי המים של מפל בגובה של כ 30 מ'..היה מהנה ומרענן.

בצהריים הגענו אל העין הכחולה, בריכת מים בצבע טורקיז, עם מפל קטנצ'יק אך חזקק...קשה לי לתאר את קור המים- כ 5 מע' צלזיוס, ממש טירוף של קור. הבנים העזו ונכנסו..הם יצאו מהמים כנשוכי נחש תוך שניות, בסמוך לבריכה ולמפל קיימת מסעדה משפחתית קטנה, שם התרעננו קצת בקפה חם, וקצת צ'ופרים.

 

"The Blue Eye"

 

 

יום א' 30.8.15

בבוקר התעוררנו מלאי מרץ, היום מיועד להיות יום עם הליכה מאתגרת- לכפר Valbona הנמצא בעמק השכן.

הזמנו סוס שייקח את התרמילים הגדולים (אנחנו הלכנו עם תיקי היום), הנער הגיע עם הסוס וחיכה שנסיים את ארוחת הבוקר, העמסנו עליו את התרמילים הגדולים (50 יורו להליכה שלו לכפר השכן וחזרה באותו יום ל THETH). ושלחנו אותו לדרכו במבטים מודאגים... סיכמנו שישאיר את התרמילים בגסטהאוס שתיאמנו מראש, הוא מסר שיהיה בסדר...קצת דאגנו..אבל אין מה לעשות, צריך לסמוך על האחרים..

בתחילה טיפסנו במעלה שעלינו אותו ביום הראשון... היה נחמד לראות שוב את הנופים המוכרים, השביל התפצל. והמשכנו לכיוון Valbona, הנוף של העמק נפתח לפנינו והיה פשוט מקסים, שטוף שמש ועד האופק..

הנוף התחלף חיש קל לאחו שקצת הצהיב בין ההרים... ולאחר מספר עיקולים חזרנו לטפס והמשכנו לכיוון Valbona pass, ופתאום בשיא השיפוע והעליה- הפתעה, Bar מקומי באמצע השביל וההרים, כסאות מגולפי עץ וטאבון עם ריחות נפלאים של מאפים...כמובן שעצרנו ללגום משקה קר, ולטעום Fli מקומי- מאפה הכולל שכבות בצק דק ודלעת, היה נהדר...

Bar-Valbona Pass 

 

Lemon Soda ומאפה Fli

 

המשכנו לטפס לעבר מעבר ההרים...הגענו אליו ושם היום עוד כמה חבר'ה, כולל 2 הישראלים הראשונים שראינו מזה ימים.הופתענו לראות גם 2 צעירים, גרמני ואוסטרי, רוכבי חד-אופן כל אחד שעושים את המסלול..

קרץ לנו פסגת ההר הסמוך- Valbona summit, לא יכולנו שלא לטפס לכיוונה, הטיפוס היה תלול, עם סלעים חדים. אבל היה שווה- הנוף היה משגע- מצד אחד רואים את עמק Theth שבאנו ממנו ומהצד השני-קדימה, נגלה עמק Valbona שמקבל את פנינו. לאחר תיעוד קצר, המשכנו לרדת לכיוון העמק...

Valbona valley

 

ירדנו לכיוון העמק.. הירידה הייתה קלה, ולפעמים התקדמנו בקצב שהפתיע, לאחר סיום הירידה וכניסה לעמק, פגשנו רועה צאן עם עדר כבשים, שהזמין אותנו לביתו- משפחתי שם, ישמחו לארח אתכם... ביקש שנחפש את הבית עם דגל אלבניה... זכרנו זאת להמשך..

לאחר תחנת חניה קצרצרה ב Simoni Cafe, הדרך הפכה להיות יותר מסודרת, ומבנים נטושים הופיעו פה ושם, גדרות אופייניות לאלבניה גידרו את השטחים החקלאיים, עצים רבים הנושאים מטעני שזיפים אדומים וצהובים היו לצד הדרך...לא נראה שמישהו קוטף את הפרי, השזיפים היו טעמים ומתוקים והוסיפו צבע לנוף.

בית כפרי אלבני טיפוסי

 

שזיפים בעמק

 

בהמשך העמק, שמש הצהריים כבר ירדה, האוויר היה נעים יותר, ראינו את ביתו של הרועה-אך הוא היה קצת רחוק, ולא כל כך בדרכנו, לפתע שמענו פרסות סוס רוקעות בקרקע..וראינו את הנער חוזר עם הסוס (שלקח את התרמילים שלנו..) ווידאנו שהם בגסטהאוס ושהכל בסדר. המשכנו בדרך הציורית בעמק בינות לבוסתנים של הכפר Rrogam , בתים עזובים, חוות רועים כשלפתע חסמה את דרכנו אישה גדולת גוף- מה מי לאן אתם? לאחר חקירה קצרה.. התברר שהיא ממשפחתו של רועה הכבשים שפגשנו..טון הדיבור שלה השתנה..והיא הזמינה אותנו לחצר ביתה.. פתחה שולחן בחצר- מזגה Raki (משקה אלכוהולי מקומי שמקורו בענבים או בשזיפים) וחתכה מספר חריצי גבינת כבשים, לאחר האירוח ושיחת החולין, ביקשנו לראות את הבית- היא הסכימה, ובאמת היינו מופתעים מהפשטות, מהבית הבסיסי, ומאופן החיים שם. לפני שעזבנו, השארנו לה סכום קטן כתשורה על האירוח ועל הכנסת האורחים.

לבקשתה עזרנו לקצור בעזרת חרמש את העשבייה שגדלה מאחורי הבית, והמשכנו במורד העמק , לפתע נפתח הנוף לכל העמק, והדרך הייתה זרועה חלוקי נחל שקצת הקשו על ההליכה...

בתי הכפר הראשונים של Valbona נראו על הדרך לאורך נתיב הנחל/ הנהר היבש, בצד השני ראינו מספר בתים- ואת הגסטהאוס שלנו שפשוט מזל ששלט סימן את מיקומו. כשהגענו... מצאנו את התרמילים מחכים לנו בסמוך לחדר האוכל.

שם הגסטהאוס קצת מצחיק- Hani Kol Gjoni בנוי מחדרים מרווחים, שירותים צמודים ומרפסת. חדר האוכל והמטבח נמצא במבנה נפרד בחצר. היו עוד מספר אנשים ומשפחות בגסטהאוס, מהר מאד אורגן משחק כדורעף רב לאומי (ישראל-אירלנד-אלבניה וקוסובו), היה זה סיום נהדר ליום עמוס נופים וחוויות.

Hani Kol Gjoni-Valbona

 

 

יום שני 31/8/2015

ביום זה הצטרף אלינו ג'רי מאירלנד, שפגשנו אתמול בדרך...

השכמנו קום לקראת יום צעידה מלא בנופים חדשים. היום החל בצעידה לצד הר מרשים שהזכיר לי מאד את Matterhorn , הדרך עלתה לכיוון צפון והכיוון הכללי היה Maja e Thete בגובה של 2406 מ' ולכיוון maja e Rosit שעל גבול מונטנגרו.

Little Matterhorn 

 

המעלה היה תלול עם נופים שנפתחים לעמק Valbona ולהרים לכיוון מונטנגרו, בדרך עצרנו בבקתת רועים בהרים, שם התפנקנו עם קפה ומשהו מתוק מקומי... הרועה לא היה, פגשנו אותו בזמן העלייה להר, אשתו ונכדו דאגו לצ'פר אותנו וקבוצה נוספת שהגיעה  מיד אחרינו.

המשכנו לעלות לכיוון מעבר ההרים, בשלב זה עננים התקבצו בשמים והחלה רוח קרירה לנשוב, ידענו שכדאי לנו לסיים את המסלול לפני השעות המאוחרות, כיוון שגשם עלול להתחיל, אבל מזג האוויר היה עימנו...

בתמונה השטח הירוק זוהי אלבניה- וההרים ממול בשטח מונטנגרו.

 

 

יום שלישי, 1/9/2015

ביום זה היינו מתוכננים לחזור ל Shkoder.

מאזור זה הדרך הכי יעילה היא לחזור בשייט ע"ג אגם קומן Koman, ולהמשיך בהסעה לשקודר.

התכנון המקורי היה לצאת במעבורת של שעה 09:00 מ Fierze ל Koman, בערב הקודם התברר כי כיוון שקפצנו לחודש הבא (ספטמבר), בוטלה המעבורת של תשע, ומעבורת הבוקר היחידה היא ב 06:00 (!!!). בלית ברירה הזמנו את הרכב של ההסעה מ Valbona ל Fierze לשעה חמש בבוקר, ביקשנו מראש ארוחת בוקר ארוזה לדרך (שיהיה...) ובאמת הגענו למזח בעשרה לשש...בערגה צפינו במעבורת הגדולה שכבר לא פעילה...והתברר שהמעבורת שלנו זה.... אוטובוס שחתכו אותו והרכיבו אותו ע"ג סירה..ממש הזוי... אבל זרמנו עם זה...

 

Koman Lake Ferry

המחיר לשייט (די ארוך-כשעתיים וחצי) הוא 500 לק (כ 3.5 יורו). ג'רי האירלנדי גם הצטרף אלינו לשייט בדרכו לשקודר, וכמובן שבשש וחצי בבוקר הזמין את כולנו לבירה... "ג'רי..זו לא שעה מוקדמת לבירה?" שאלתי... וג'רי ענה: "אצלנו באירלנד אין שעה מוקדמת לבירה"..... :-)

Koman lake 

 

הנוף מדהים.. השייט הוא באגם צר המפתל בין ההרים, בסגנון של פיורד נורווגי... מדי פעם עוצרת הסירה לאסוף או להוריד מקומיים בכפרים הפזורים לאורך נתיב השייט... כשעלתה השמש והיום התחמם... הגענו אל Koman, שם חיכו רכבים שאספו לשקודר, מסתבר שהאגם הוא מלאכותי, וקיימת שם תחנה הידרואלקטרית ענקית- מאד מרשים, כשמטפסים בנסיעה לכיוון הגבעות מסביב המראה הוא יפה.. האגם, והסכר העצום..

 

לסיום...

סיימנו את הסיבוב הקצר בצפון אלבניה שוב בשקודר במסעדה שבה פתחנו.. מסעדה מעולה ומומלצת (ארוחת צהריים ל 4 אנשים, כולל דגים, סטייקים תוספות וקינוחים- 150 ₪ בערך).

משם לקחנו מונית לעבר בירת מונטנגרו- פודגוריצה, שם אספנו את הרכב השכור לטיול של 5 ימים במונטנגרו- וזה בפוסט הבא...

איך אסכם את אלבניה והאזור הצפוני הררי שלה? פשוט עולם שנעלם.. אווירה אחרת, רחוקה מנתיבי התיירים ומאד מומלצת (לפני שיגלו אותה... ), נופים נפלאים, העונה של הטרקים יחסית ארוכה האזור והאנשים מאד מסבירי פנים.

 

רשימה חלקית של נקודות שפגשנו בדרך:

- גסטהאוס  THETHI- FATMIR BARISHTA , טל. 00355682857576

- גסטהאוס VALBONA- Hani Kol Gjoni, טל. 00355673022876, מייל: [email protected]

- מסעדה מומלצת בשקודר Shkodar: Cocja, Villa Bekteshi, טל. 00355666663558

- מדריך שסייע לנו בתיאומים לאורך המסלול (דובר אנגלית רהוטה):

  Menduh Zavalani(מנדי), מייל: [email protected], טל. 00355693860382

- ספר מומלץ כרקע היסטורי ואנתרופולוגי לצפון ההררי באלבניה: "אפריל שבור", מאת איסמעיל קדרה, הוצאת "כתר".

 

 

 

נערך ע"י מנהל יום רביעי 22 מאי 2019 13:00:15(UTC)  | סיבה: תיקון לינק לאתר השביל הראשי ועדכון שער המרה

thanks 9 תודות למשתמש bcarmi על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 04/10/2015(UTC), HarmonicWave ב 04/10/2015(UTC), ישר.א ב 04/10/2015(UTC), הלך ב 05/10/2015(UTC), Eli TheHiker ב 05/10/2015(UTC), גלילאו ב 06/10/2015(UTC), io_travel ב 19/10/2015(UTC), יובלש ב 20/10/2015(UTC), yoavagabond ב 20/01/2017(UTC)
מממן
אמנון לנגי  
#2 נשלח : יום ראשון 04 אוקטובר 2015 17:27:18(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,019
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות
שביל מעניין מאוד. אופציה בהחלט ראויה למסלול אלפיני זול.
ממתין להשלמת ההודעה
HarmonicWave  
#3 נשלח : יום ראשון 04 אוקטובר 2015 22:41:30(UTC)
HarmonicWave


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/11/2009(UTC)
הודעות: 1,409

תודות: 322 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים ב 168 הודעות

נהדר בועז.

 

יומן מסע שמיטיב לתאר במילים ובתמונות את הפשטות הכפרית, האוכל הטעים (אותי שכנעת) והנופים היפים.

 

מסלול מעניין מאוד - תודה!

 

(מחכה בקוצר רוח לדיווח על מונטנגרו)

ישר.א  
#4 נשלח : יום ראשון 04 אוקטובר 2015 22:48:20(UTC)
ישר.א


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/08/2010(UTC)
הודעות: 441
גבר
ישראל
מיקום: נס ציונה

תודות: 403 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים ב 92 הודעות

מעניין ומושך. נרשם בתכנית הטיולים 

Racheli  
#5 נשלח : יום שני 19 אוקטובר 2015 21:13:05(UTC)
Racheli


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/10/2015(UTC)
הודעות: 1
ישראל

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

היי בועז

התפעלתי מהמסלול ומהארץ הבתולית...

רציתי לדעת האם ניתן להגיע גם מאזור קרואטיה/ דוברובניק? כיוון שאהיה שם בסופ"ש הזה ורציתי לעשות גיחה של עוד כמה ימים לאזור צפון אלבניה

יש מצב?

 

תודה, רחלי

thanks 1 משתמש הודה ל Racheli עבור הודעה מועילה זו.
io_travel ב 20/10/2016(UTC)
bcarmi  
#6 נשלח : יום שני 19 אוקטובר 2015 21:57:04(UTC)
bcarmi


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/11/2011(UTC)
הודעות: 56
גבר
ישראל

תודות: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים ב 2 הודעות

רחלי..איתגרת אותי קצת

לא פשוט להגיע, אך אפשרי

בכל מקרה צריך לבדוק את מזג האוויר באזור- מהצצה קטנה ראיתי שעדיין סביר ונעים, בלילות קר.

1. בדרך היבשה:

מצאתי את הנתיב השלם כאן: http://www.rome2rio.com/s/Dubrovnik/Shkod%C3%ABr

יש אוטובוס מדוברובניק לעיר Ulcinj  במונטנגרו הקרובה לגבול אלבניה

לקטע זה(הארוך)- ראי לו"ז ותעריפים כאן: http://www.buscroatia.com/routes-search/?dSn=Dubrovnik+%28HR%29+Bus+terminal&aSn=Ulcinj+%28ME%29+Bus+terminal&d=10%2F25%2F2015&dS=331&aS=2154

תבחרי את המועד שלך ותבדקי.

מהעיר Ulcinj  ניתם להגיע לskhoder באלבניה על ידי מיניבוס (יוצא 3 פעמים ביום).

בכל מקרה כל הדרך הזו תיקח לך יום שלם...קחי את זה בחשבון.

2. באוויר (טיסה)- תשכחי מזה, המון זמן והמון כסף.

 

תהני

בועז :-)

 

 

bcarmi  
#7 נשלח : יום חמישי 12 מאי 2016 21:39:37(UTC)
bcarmi


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/11/2011(UTC)
הודעות: 56
גבר
ישראל

תודות: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים ב 2 הודעות

חג עצמאות שמח לכל הHikers

תזכורת למסלול הנהדר שעשינו בשנה שעברה

אופציה שווה בהחלט לאביב ולקיץ

סופ"ש נעים לכל המתכננים 

 

ninelives99  
#8 נשלח : יום שני 06 יוני 2016 23:11:01(UTC)
ninelives99


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/06/2011(UTC)
הודעות: 526
אישה
גרמניה

תודות: 58 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים ב 50 הודעות

קראתי באתר של המסלול שיש צורך להשיג אישורים למעברי גבול (לא ביג דיל פשוט עניין בירוקרטי)... תהיתי האם הוצאתם את אותם אישורים? האם יש באמת מעברי גבול/האם יש בדיקה?

בנוסף, איך הסימונים של המסלול? הבנתי שבכמה מהאזורים הסימון לא ממש קיים והשביל הוא יותר קונספטואלי....confused

ZlotyLojak  
#9 נשלח : יום חמישי 20 אוקטובר 2016 09:55:20(UTC)
ZlotyLojak


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/02/2013(UTC)
הודעות: 38

קיבל תודה: 27 פעמים ב 8 הודעות

שלום רב

להלן סיכום מסע של שביל פסגות הבלקן שעשינו בתחילת אוקטובר 2016 (1-10 באוקטובר):

נתחיל בכך שהייתה זאת סוף עונת הטיולים והרגשנו זאת גם מבחינת מזג האוויר וגם מבחינת זמינות מקומות הלינה. מאחר וידענו שזה המצב סחבנו איתנו ציוד ללינת שטח וקמפינג במשקל רב שהקשה לא מעט על ההליכה.

למרות תיאורי המסלול הרשמיים והפוסט הראשוני בפורום החלטנו להתחיל את הטרק בקוסובו ולא באלבניה כפי שמתואר בכל מקום. אורך המסלול המלא 192 ק"מ, אנחנו הלכנו 156 ק"מ ממנו.

הכנה לטרק:

1. Permits: את אישורי מעבר הגבולות הוצאנו מראש דרך אתר הנקרא zbulu של סוכנות טיולים שעושה זאת בתשלום (לנו עלה 60 יורו עבור 5 אנשים). בפועל איש לא ביקש מאיתנו להציג את האישורים וכשהלכנו למשטרה ב Plav והצגנו את האישורים (כפי שנדרש) הם לא ממש הבינו מה אנחנו רוצים מהם, הסתכלו 10 שניות על האישור ואמרו שהכל בסדר.

2. ציוד: מאחר וזה היה סוף עונה והודיעו לנו שכנראה 2-3 כפרים יהיו כבר נטושים בתאריך הנ"ל החלטנו לקחת איתנו אוהלים שק"שים וציוד בישול. (בפועל לא נאלצנו להשתמש באוהלים). וכמובן ציוד נגד גשם וביגוד חם.

3. GPS: היה לנו מסלול מפורט עם קורדינטות GPS מדוייקות של כל יום במסלול הן לסלולר (אני השתמשתי באפליקציה שנקראת OruxMaps והורדתי מראש מפה של האיזור) והן לשעון של אחד המטיילים (Suunto) וזה היה חשוב מאוד כי היו הרבה מקומות לטעות בהם.

4. מפה: קנינו מפה של הטרק דרך Amazon וניילנו אותה עצמאית. השימוש בה היה טוב והיא מדויקת מאוד

5. שפה: בכל האיזור מדברים אלבנית ולרוב מבינים גרמנית ולפעמים קצת איטלקית. אנחנו לא ידענו אף אחת מהשפות הללו ועדיין הצלחנו להיסתדר יפה מאוד.

6. כסף: בקוסובו ומונטנגרו משתמשים רשמית ביורו ובאלבניה מקבלים יורו בכל איזורי הטרק אז לא ראינו צורך להשתמש באף מטבע אחר. קוסובו משמעותית יותר זולה מאלבניה ומונטנגרו.

7. מזג אוויר: כפי שאמרתי זו הייתה סוף העונה ולכן חוץ מארבעת הימים הראשונים שהיו יפים ובעלי שמיים נקיים שאר הימים היו קודרים עם יום וחצי של גשם שוטף והליכה ארוכה בתוך ערפל סמיך (שקצת מבאס כי לא רואים את הנוף היפה), וכמוכן היו ימים ולילות קרים - 0-5 מעלות.

8. טיסה: אנחנו הגענו בטיסה לפרישטינה בירת קוסובו דרך איסטנבול ($320) ומשם לקחנו מונית ספיישל לPeja ב40 יורו.

פירוט מסלול:

 

יום שישי 30/9 - טיסה והגעה ל Peja

נחתנו אחרי הצהריים בפרישטינה אליה הגענו בטיסת המשך מאיסטנבול של חברת פגסוס. לקחנו מונית לPeja שלקחה אותנו ישירות למלון Camp Karagaq. שמנו את התיקים בחדר (50 יורו לסוויטה ל3-4 אנשים ,צוות המלון ממש נחמד) ויצאנו להצטייד בגז לגזיה ובחטיפים לדרך. העיר ממש זולה וניתן לאכול ארוחה מלאה ב 3-4 יורו. ליטר בירה עולה 2.5 יורו.

 

יום שבת 1/10 - הליכה מ Reka e Allages ל Kucishte

21.3 ק"מ (שש וחצי שעות הליכה)- אכלנו ארוחת בוקר במלון (3 יורו לאדם) ולקחנו מונית לכפר Reka e Allages במחיר 15 יורו. המונית הורידה אותנו 3 ק"מ מתחילת המסלול. בפועל זהו אחד הימים הקשים וכולל שני עליות וירידות קשות. התחלנו ללכת בעשר בבוקר ולקח קצת זמן למצוא את המיקום המדויק שבו השביל עולה מהכפר אבל ה GPS עזר מאוד. עוברים 3 כפרים בדרך (Pepaj,Drulaj,Dugaive) לכפר Kucishte הגענו בשעה 18:00 והחלטנו לבקש ממקומיים הקפצה בתשלום למלון Guri i Kuq (במרחק 5 ק"מ הליכה במעלה כביש סלול) תמורת 20 יורו. הלינה במלון עלתה 10 יורו והאוכל במסעדה של המלון לפי תפריט. יש לשים לב שבקוסובו כל שבילי הטיולים מסומנים באותו האופן (אדום-לבן-אדום) וקל לטעות ולעלות על השביל הלא נכון.

 

יום ראשון 2/10 - הליכה מ Guri i Kuq ל Babino Polje

16.4 ק"מ (שש שעות הליכה)- אכלנו במסעדה של המלון ארוחת בוקר והתחלנו לטפס מסביב למלון, לאחר טיפוס קצר מגיעים לאגם חביב ולאחר ירידה קצרה חולפים על פני עוד אגם ומתחילים טיפוס לעבר הפס שבגבול בין קוסובו למונטנגרו 2260 מטר. אחרי הפס הולכים לאורך שיא הגובה וניתן לראות את העמק בשני הצדדים ואת הפסגות המדהימות שממול עד שהגענו לשלט שכיוון אותנו לירידה לעמק שבו נמצאת Babino Polje. למזלנו לא נאלצנו לחפש את ביתו של ארמנד והוא פגש בנו במקרה בכניסה לכפר והכווין אותנו לביתו. ארמנד היה המארח הנחמד והנדיב ביותר בכל הטרק ויצר אצלנו ציפיות גבוהות מידי משאר מקומות האירוח. הוא כיבד אותנו בתה ועוגיות עם הגעתנו ואישתו הכינה לנו סעודת מלכים וגמרנו איתו בקבוק יין שלם. בבוקר הם הכינו לנו ארוחת בוקר מסורתית וסנדוויצ'ים לדרך. השהות אצלו עלתה 25 יורו לאדם.


יום שני 3/10 - הליכה מ Babino Polje ל Plav


21.6 ק"מ (שש שעות הליכה) - החלטנו לשלוח את תיקי הגב שלנו לPlav עם ארמנד ולטייל עם תיקים קלים (תמורת 20 יורו). המסלול מתחיל בעליה דרך היער על דרך 4X4 שהופכת לשביל צר עד שמגיעים לאגם המדהים והצלול Hridsko jezero. בימים חמים יותר הוא מומלץ לטבילה קלה. מכאן השביל עוקף את האגם ומטפס לרכס שממול עד שנפגש עם דרך 4X4 כמעט בפסגתו. מכאן מתחילה ירידה מתונה, תחילה על השביל ולאחר מכאן על שביל צר שקל לעיתים לאבד ( במונטנגרו הסימונים הוא של עיגול לבן בתוך עיגול אדום ולרוב הסימון טוב וברור) עד שהשביל חובר שוב לדרך 4X4 היורדת לPlav שם התיקים חיכו לנו בבית קפה Timms שבו גם לנו (10 יורו ללינה בלבד).

האגם מעל Babino Polje

 

יום שלישי 4/10 - יום מנוחה
מאחר ואת היום הרביעי תכננו לחלק ל-2 חלקים (כדי לא ללכת 27 ק"מ ביום אחד) ולבסוף החלטנו לקצר את המסלול ולעשות זאת ביום אחד, התפנה לנו יום והחלטנו לנוח ב Plav ולעשות טיולי יום קצרים (עלינו לגבעה שמשקיפה על העיר ממערב וירדנו לסיור ברציף האגם). בעיר מסעדות רבות לאכול בהם וסופרים להצטייד בציידה לימים הבאים.


יום רביעי 5/10 - הליכה מ Feratovica ל Vusanje


14.5 ק"מ (שש שעות הליכה עם ברבור של 4 ק"מ) - לפי עצתו של ארמנד קיצרנו את המסלול בכך שלקחנו ג'יפ לכפר הנטוש Feratovica וחסכנו הליכה של 9-10 ק"מ על דרך 4x4 ובנוסף ביקשנו שיקפיצו לנו את התיקים לכפר הבא (65 יורו עבור 2 השירותים). היום הזה היה קר מאוד וברובו הלכנו בתוך ענן עם ראות של מספר מטרים בלבד, לקראת הפיסגה Bora היו הקרקע והעצים מכוסים מעטה קרח לבן דק. גם כאן השימוש באפליקציה עזר מאוד לנווט בערפל הסמיך (בדיאבד אחרי שהלכנו 2 ק"מ בכיוון הלא נכון ועברנו בטעות את הגבול לאלבניה). לאחר הצהריים הערפל התפזר והתחלנו את הירידה לכפר Vusanje שם התיקים חיכו לנו במסעדה שליד המפל (10 יורו ללינה וארוחות לפי תפריט). בכפר יש גם מכולת קטנה שבה הצטיידנו בקצת ציוד (בעיקר לחם גבינה וירקות לארוחת צהריים).

קר ב bora peak


יום חמישי 6/10 - הליכה מ Vusanje ל Theth


20.4 ק"מ (שש וחצי שעות הליכה) - אחד הימים היפים בטרק כשההליכה במעלה העמק עד הפס מלווה בצוקים תלולים ומדהימים משני צידי העמק. מתחילים בעליה מתונה בדרך 4x4 שהופכת לשביל צר לקראת הגבול (בפועל אין שום סימון לגבול) העמק מתחיל להיסגר והשביל מטפס בצידו הדרומי אל עבר הפס. אזור הפס נמשך כ-2 ק"מ עד שנחשפים לעמק בצד האלבני שבו מתחילה ירידה תלולה מאוד לעבר הכפר Theth. בכפר גסטהאוסים רבים ואנחנו ישנו במקום על יד הגשר (20 יורו ללינה + 3 ארוחות).

יום שישי 7/10 - הליכה מ Theth ל Valbone


14.4 ק"מ (חמש שעות הליכה) - החלטנו לקחת סוס שיסחוב את הציוד שלנו ושוב הלכנו עם תיקי גב קלים בלבד (במחיר 50 יורו). השביל חוזר כק"מ בדרך שבה באנו ואז מתחילה לטפס במתינו במעלה ההר עד מעבר Valbone. בדרך יש בית קפה מקסים שהיווה אתנחתא מעולה ומקום מעולה לשתות תה ולאכול Fli. לאחר הפס השביל שוב יורד בתלילות לכיוון Valbone ובאמצעו בית קפה נוסף. במהלך כל היום ירד לנו גשם שוטף שלא הקל על ההליכה לכן העצירות בבתי הקפה היו מעולות ואיפשרו לנו להתייבש ולהתחמם קצת מול אש חיה. החלטנו ללון בגסטהאוס שנמצא כ 100 מטר אחרי המלון הגדול (3 ק"מ לפני הכפר Valbone) הלינה עלתה 8 יורו והאוכל לפי תפריט.


יום שבת 8/10 - הליכה מ Cerem ל Doberdol


17.5 ק"מ (חמש וחצי שעות הליכה) - על הקטע מValbone ל Cerem החלטנו לוותר כי הוא מורכב מ 12 ק"מ הליכה לאורך כביש סלול ועוד 8 ק"מ על דרך 4X4 ולקחנו ג'יפ שהקפיץ אותנו ל Cerem תמורת 50 יורו. השביל מתחיל בעליה מהכפר על דרך 4x4 שבנקודה מסוימת מתפצלת ויש לבחור את המסלול שמכוון למונטנגרו. השביל חוצה את הגבול למונטנגרו וממשיך מספר ק"מ מעבר לגבול עד שבפס חוצה שוב לאלבניה ומתחיל לרדת במתינות. ליד הפס הייתה בקתה ריקה ועצרנו בה להפסקת צהריים. השביל יורד ליד כפר נטוש וממשיך על צלע ההר ולבסוף עולה קצת עד שיוצאים מהיער והכפר Doberdol נפרש לפנינו. לפני הכניסה לכפר פגשנו אדם חביב שהסביר לנו שהוא היחידי שנותר בכפר ואנחנו מוזמנים לישון אצלו (18 יורו ללינה ו2 ארוחות). זה היה המקום הראשון ללא מקלחת חמה ובלילה היה קר מאוד.

יום ראשון 9/10 - הליכה מ Doberdol ל Milishevc


19.4 ק"מ (שש וחצי שעות) - מהכפר עולים בעליה תלולה לעבר הפאס שבגבול בין אלבניה ומונטנגרו (כ500 מטר ממשולש הגבולות) לאחר כק"מ הליכה מהפס נמצאים על שיא הרכס שבין מונטנגרו וקוסובו ומצד שמאל ניתן לראות את העמק שבו שוכן הכפר Babino Polje שבו היינו בלילה השני. מכאן קל לטעות ולהמשיך עם הסימון ישר ולחזור למסלול של היום השני (יש לזכור שבקוסובו כל השבילים מסומנים אותו הדבר) כפי שמתואר באתר "סיפור דרך" אך בעצם קיימת פניה ימינה שקל לפספס היורדת במורד העמק לעבר הכפר Roshkodol. בתחילה קשה להבחין בשביל אבל לאחר מכן הוא נהיה הרבה יותר ברור ובכניסה לכפר הופך לדרך 4X4 שלאחר הכפר מתחילה לעלות ולטפס לעבר Milishevc. מאחר וידענו שהכפר יהיה נטוש החלטנו לישון כק"מ לפני הכפר לאחר שפגשנו רועה צאן שלאחר שיחה קצרה הציע לנו לישון בבקתה הנטושה של אחיו ללא תשלום ואף הדליק לנו אש בתנור החימום. הלינה בבקתה הנטושה שהייתה מצוידת באופן מלא במזרונים שמיכות וכלי אוכל הייתה חו��יה של פעם בחיים.

מעל הכפר Doberdol

יום שני 10/10 - הליכה מ Milishevc ל Rugova Camp


10 ק"מ (4 שעות הליכה) - המשכנו בדרך ה4x4 מהבקתה שבה ישנו לכיוון Milishevc ולפני הירידה לכפר יש מגרש כדורגל מאולתר שעליו סימון שיורד מהדרך הראשית. אנחנו לקחנו את הדרך הזאת בטעות (בשונה מהמסומן במפה) אבל היא קיצרה לנו את הדרך לפס מבלי שהיינו צריכים לרדת לכפר ולעלות שוב. לאחר הפס השביל פונה בחדות שמאלה ומקיף עמק קטן עד שחוצה עוד פס שבצידו השני אגם קטן. מקיפים את האגם ואז השביל מתחיל לרדת לעמק היורד בתילילות לעבר עמק Rugova. לאחר מספר ימי גשם הדרך היתה חלקה ובוצית מאוד והירידה הייתה לא קלה בכלל כק"מ לפני ההגעה לכביש הראשי אבדו לנו סימוני השביל והסוללה בטלפון נגמרה (לאחר 2 לילות ללא מקור חשמל) והחלטנו לחבור לדרך 4x4 היורדת לכביש הראשי בדרך מתונה וארוכה יותר. לאחר כמה מאות מטרים פגשנו בחוטבי עצים ידידותיים שהציעו להקפיץ אותנו למסעדה Rugova Camp שם אכלנו צהריים והזמנו מונית (15 יורו) שלקחה אותנו בחזרה למלון ב Peja.

לוטן

 

נערך ע"י משתמש יום חמישי 20 אוקטובר 2016 19:15:31(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 6 תודות למשתמש ZlotyLojak על הודעה מועילה זו.
יענקל'ה סער ב 20/10/2016(UTC), a-v-i ב 20/10/2016(UTC), אמנון לנגי ב 20/10/2016(UTC), ישר.א ב 20/10/2016(UTC), io_travel ב 20/10/2016(UTC), Gogo ב 29/04/2017(UTC)
יענקל'ה סער  
#10 נשלח : יום חמישי 20 אוקטובר 2016 12:18:12(UTC)
יענקל'ה סער


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 16/03/2006(UTC)
הודעות: 6,762
גבר
ישראל

תודות: 290 פעמים
קיבל תודה: 595 פעמים ב 408 הודעות

ואיפה התמונות? 

NATURE DOESN'T NEED PEOPLE
PEOPLE NEED NATURE
ItaiG  
#11 נשלח : יום חמישי 20 אוקטובר 2016 23:24:04(UTC)
ItaiG


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 14/09/2013(UTC)
הודעות: 347
גבר
ישראל

תודות: 2 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים ב 69 הודעות

10 יורו ללילה..אלוהים ישמור אחרי שוויץ הכל נראה הזוי biggrin

A summit a day keeps the doctor away
odedorr  
#12 נשלח : יום שישי 21 אוקטובר 2016 12:12:59(UTC)
odedorr


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/08/2013(UTC)
הודעות: 489
ישראל

תודות: 12 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים ב 114 הודעות
נראה מדהים
האם אפשר לעשות רק חלק מהטרק?
אם כן מאיפה קל להכנס ולצאת ואיזה ימים מומלצים?
עודד
אל תשכחו - באנו להנות
יענקל'ה סער  
#13 נשלח : יום שישי 21 אוקטובר 2016 13:38:29(UTC)
יענקל'ה סער


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 16/03/2006(UTC)
הודעות: 6,762
גבר
ישראל

תודות: 290 פעמים
קיבל תודה: 595 פעמים ב 408 הודעות

גם בעיני המסלול מצא חן.

האם יש מצב לתכנן לינה רק במלונות / חדרים פרטיים וכיוב', כלומר ללא  לינה משותפת?

לא ממש חשוב מה רמת המלון העיקר ללא נוחרים נוספים בסביבה...doh

 

נערך ע"י משתמש יום שישי 21 אוקטובר 2016 13:58:43(UTC)  | סיבה: לא צויינה

NATURE DOESN'T NEED PEOPLE
PEOPLE NEED NATURE
ZlotyLojak  
#14 נשלח : יום שישי 21 אוקטובר 2016 19:12:14(UTC)
ZlotyLojak


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/02/2013(UTC)
הודעות: 38

קיבל תודה: 27 פעמים ב 8 הודעות

לגבי הליכת רק חלק מהטרק: 

המקומות שנגישים לרכב בקלות יחסית (כביש סלול) הם:

Theth (אלבניה)

Valbone (אלבניה)

Guri i Kuq (קוסובו)

Rugova Camp (קוסובו)

Plav (מונטנגרו)

כמובן שאפשר לעשות מסלול שעובר רק בחלק מהמקומות. כמוכן את הדרך שבין Valbone ל Cerem אפשר לעשות במסלול אלטרנטיבי שעולה לפסגה שמעל Valbone  עובר את הגבול למונטנגרו ונפגש עם השביל של המסלול מ Plav ל Vusanje (יוצר מעין ספרת 8 במסלול). כך ניתן ליצור מסלול מקוצר רק לאלבניה ומונטנגרו של 3 ימים: Theth->Valbone, Valbone->Vasanje, Vusanje->Theth

לגבי לינה רק במלונות/חדרים פרטיים אפשרי באופן חלקי. אמנם הגענו ממש בסוף העונה אבל בחלק מהכפרים מקומות הלינה בודדים.

מקומות הלינה שאנחנו היינו בהם:

Guri i Kuq - חדרים עם 2 מיטות בודדות

Babino Polje - חדרים עם מיטה זוגית (אצל ארמנד)

Plav - חדר אחד עם מיטה זוגית וחדר אחד עם מיטה זוגית ומיטה בודדת (מלון Timms)

Vusanje - חדר אחד עם 7 מיטות (היה לפחות עוד גסטהאוס אחד בכפר)

Theth - היינו ב2 חדרים עם 3 מיטות כ"א (אבל ב Theth יש הרבה מקומות לינה)

Valbone - היינו בחדר גדול עם מיטה זוגית, מיטת קומותיים ו-2 מיטות בודדות (אבל גם ב Valbone יש הרבה מקומות לינה)

Doberdol - היינו במקום עם 2 חדרים קטנים (מיטה זוגית + בודדה) וחדר גדול אחד עם 8 מיטות.

Milishevc - היינו בבקתה פרטית אז אין מידע לגבי גסטהאוסים רשמיים.

נערך ע"י משתמש יום שישי 21 אוקטובר 2016 21:11:53(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 1 משתמש הודה ל ZlotyLojak עבור הודעה מועילה זו.
יענקל'ה סער ב 21/10/2016(UTC)
bcarmi  
#15 נשלח : שבת 19 נובמבר 2016 16:55:02(UTC)
bcarmi


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/11/2011(UTC)
הודעות: 56
גבר
ישראל

תודות: 1 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים ב 2 הודעות

לוטן

אני שמח כי מימשתם את התכנית לשביל, אחרי שהתייעצת איתי בנוגע לתכנית. טוב לשמוע גם על הצד של קוסובו ומונטנגרו של השביל הנהדר הזה.

אשמח לדעת מהפרספקטיבה שלך לגבי המועד האחרון בשנה לטיול בשביל.

אני בכל אופן צעדתי באוגוסט- וממש היה דליל מבחינת שביליסטים. ( פה ושם...)

גם אני חושב שניתן לקצץ בציוד, במיוחד אם הולכים בשביל ב"עונה", חבל לסחוב משקל ומטען מיוחד. 

 

יש לנו חורף שלם לתכנן את המסלול הבא...biggrin

ZlotyLojak  
#16 נשלח : יום רביעי 14 דצמבר 2016 19:07:13(UTC)
ZlotyLojak


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/02/2013(UTC)
הודעות: 38

קיבל תודה: 27 פעמים ב 8 הודעות

בועז,

לדעתי אם מתכננים לעשות את כל המסלול ולישון בבקתות (בלי הצורך לסחוב ציוד ללינת שטח) אז מומלץ לסיים את המסלול בסוף ספטמבר לכל המאוחר.

אנחנו אומנם לא השתמשנו בציוד הקמפינג אבל באחד המקומות בעל הבקתה היחיד בכפר עזב יומיים אחרינו ובכפר האחרון התמזל מזלנו ורועה מקומי (כנראה האדם האחרון שנותר שם) נתן לנו ללון בבקתה של אחיו.

מבחינת מזג האויר - היה קר וגשום בחלק מהימים אבל השביל היה עביר, כך שאם לוקחים ציוד קמפינג ניתן לדעתי לטייל עד סוף אוקטובר. 

מבחינת מטיילים אחרים, כמות המטיילים שפגשנו הייתה 6 (כולם גרמנים). 3 גרמנים שטיילו רק 3 ימים מהשביל. גרמני אחד שתיכנן לעשות הכל אבל פרש באמצע ו-2 גרמניות שעושות את כל השביל והתחילו 3 ימים אחרינו (בפלאב). כך שהשביל הרגיש מאוד מבודד. ברוב הימים לא פגשנו איש מהרגע שיצאנו מהכפר בבוקר ועד שהגענו לכפר אחה"צ.

לוטן

 

יניב פ.  
#17 נשלח : יום שני 26 יוני 2017 00:39:39(UTC)
יניב פ.


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 18/04/2011(UTC)
הודעות: 41

תודות: 7 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים ב 5 הודעות
שלום,
מקפיץ את השרשור בשביל לבקש לשוחח טלפונית עם מישהו שעשה את השביל באלבניה.

תודה רבה,
יניב.
איתמר  
#18 נשלח : יום רביעי 28 יוני 2017 21:48:51(UTC)
איתמר


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 15/04/2009(UTC)
הודעות: 289

תודות: 4 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים ב 22 הודעות
אני אטפוס טרמפ על ההקפצה - יש מישהו שיכול להפנות למקום בו אפשר להוריד תשתיות GPS של האזור לגארמין?
BEN38  
#19 נשלח : יום שלישי 11 יולי 2017 09:55:08(UTC)
BEN38


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 24/08/2014(UTC)
הודעות: 37
גבר
מיקום: Ramat Gan

תודות: 5 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים ב 3 הודעות
מישהו יכול להסביר איך התכוננתם לטרק מבחינת מסלול ספר/סיפור דרך ? או שרק באמצעות מדריכים ?
אני מנסה למצוא מידע באינטרנט וזה ממש מתסכל אין כמעט מידע .
ItaiG  
#20 נשלח : יום רביעי 12 יולי 2017 08:55:54(UTC)
ItaiG


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 14/09/2013(UTC)
הודעות: 347
גבר
ישראל

תודות: 2 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים ב 69 הודעות

נשלח במקור על ידי: ben.zecharia עבור להודעה מצוטטת
מישהו יכול להסביר איך התכוננתם לטרק מבחינת מסלול ספר/סיפור דרך ? או שרק באמצעות מדריכים ?
אני מנסה למצוא מידע באינטרנט וזה ממש מתסכל אין כמעט מידע .

 

יש לך באתר הרשמי של הטרק את כל המידע שאתה צריך ברובו

A summit a day keeps the doctor away
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
2 עמודים12>
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.