Eli TheHiker
#1 נשלח : שבת 25 מרץ 2017 22:41:11(UTC)

הצטרף: 05/05/2010(UTC)

שלום לכולם,

שמי אלי וכהרגלי בשנים האחרונות אני מנסה לתרום את חלקי בסיכומי הטיולים בחו"ל לצבירת הידע הכללי ולעזרת המטיילים הבאים.

הקדמה ותיאור המסלול באופן כללי:
במרץ 16-18.03.2017 הצטרפתי לטיול מאורגן של חברת רדיוס טיולים שכלל בתוכו יום של מעבר גבול, נסיעה לאזור ג'בל רם, חצי יום של הכנה והכרת השטח ויומיים רצופים של עלייה רגלית לג'בל ולאחר לינת שטח מתחת לפסגה, ירידה לכפר בעזרת סנפלינג.
בקבוצה היו 11 מטיילים ו 4 מדריכים בגלל הצורך בשימוש בחבלים לצרכי אבטחה , טיפוס וסנפלינג ולמרות שבאו חברה מנוסים לרוב, קצב ההתקדמות היה יחסית איטי בגלל תנאי השטח והמשקל הרב של התיקים . בגלל אופי השטח המגוון, הלכנו בסה"כ כ 13 ק"מ עם כ 1100 מטר עליות/ירידות ביומיים וחצי ובמקרה הזה המספרים מטעים מאוד.
המסלול בהחלט לא מתאים לבעלי פחד גבהים מינימלי או לאנשים עם כושר בסיסי בגלל החשיפות הרבות לתהום, זוויות הליכה תלולות מהרגיל, עליות בכח הידיים/רגליים, סחיבת הציוד האישי (עם רתמה וקסדה) והקבוצתי שכולל חבלים ואוכל.

מקורות מידע:
1) משרד התיירות הירדני באנגלית
2) סיכום כללי על מקומות טיול בטבע בירדן באנגלית כולל ואדי רם.
3) אתר שיזף בעברית
4) תוכנית הטיול כפי שפורסמה באתר החברה המארגנת.

מפות והקלטות:
הקלטה של הליכת ההכנה בג'בל מעין על גבי מפה תלת מימדית
הקלטה של העליה לג'בל רם והירידה לכפר על גבי מפה תלת מימדית
הקלטה של הליכת ההכנה בג'בל מעין ב WIKILOC
הקלטה של העליה לג'בל רם והירידה לכפר ב WIKILOC
הקלטה של הליכת ההכנה בג'בל מעין ב GPSIES
הקלטה של העליה לג'בל רם והירידה לכפר GPSIES

מזג האוויר:
למטה ב WADI RUM: (גובה סביב 1000 מטר)
*יש לשים לב שאם יש אפילו חשש קל לגשם אז המסלול יכול להפוך למאוד מסוכן בגלל זוויות ההליכה בסלע שיאבד את האחיזה.

עלויות:
1) נסיעה לאילת – עלויות דלק לרכב או אוטובוס (כ 115 ש"ח לשני הכיוונים).
2) מעבר גבול בצד הישראלי לכיוון ירדן - 100 ש"ח ליחיד + 5 ש"ח עמלה , ניתן לשלם ביחד ולשלם עמלה חד פעמית בלבד ולא לכל אחד בנפרד.
3) מעבר גבול בצד הירדני לכיוון ישראל - 10 דינר ליחיד.
4) עלות החבילה מטעם החברה - 2300 ש"ח בקבוצה קטנה של 11 איש ו 4 מדריכים.
5) טיפים ונוסף - טיפים למקומיים - כ 20$ , טיפים למדריכים ישראלים, קניית אוכל משותף ליומיים וחצי: 20 דינר.
*סה"כ, עלות כל הטיול יצאה כ 2800 ש"ח

תמונות וסרטונים:
תמונות מהטיול: פיקאסה
סרטון מסכם: youtube

הקדמה:
בחמישי בבוקר (אוטובוס לילה) נסעתי לכיוון מעבר הגבול ערבה (יצחק רבין) ולאחר נסיעה של כ 5 שעות מהמרכז עם הפסקות, יצאתי בתחנת אוטובוס אילות. אחרי הליכה קצרה של כ 10 דקות הגעתי למעבר הגבול ולקראת 6:00 נפגשנו עם המטיילים והמדריכים שהתחילו להגיע.
לאחר פגישת הכרות קצרה, אספנו את כל הציוד ועברנו את הגבול ללא סיבוכים מיוחדים כאשר בצד השני חיכה לנו אוטובוס. בנסיעה קצרה של כ 10 דקות הגענו לעקבה ועצרנו באחת החנויות הגדולות ליד מסגד. לאחר הצטיידות ליומיים וחצי, נסענו לעבר הכניסה המרכזית בואדי רם. האוטובוס עצר במרכז המבקרים ובו קיבלנו סקירה קצרה על המקום עם מספר תצפיות יפות על האזור. לאחר מכן נסענו עוד כ 200 דקות לכיוון הכפר המרכזי ועצרנו בתחילת המסלול המתוכנן ,כאשר טנדר של המארח כבר מחכה לנו לאיסוף הציוד במקום המפגש. לקחנו איתנו רק תיקים קטנים, קסדות/רתמות, מספר חבלים ויצאנו לדרך כאשר שאר הציוד נסע לכפר.

תמונת הקבוצה: (לא כולל המדריך הראשי שצילם)

סטטיסטיקה:
מרחק וזמן הנסיעה מהגבול לתחילת המסלול: כ 70 ק"מ וכשעה וחצי של נסיעה ��ולל עצירת הצטיידות.
מיקום נקודת ההתחלה: 35.421388E, 30.596661N בגובה 900 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 11:00, שעת סיום - 16:00
משך הליכה - כ 9:10 שעות.
מרחק הליכה - כ 4 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 200 מטר, ירידה כ 150 מטר
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 1075 מטר , גובה מינימלי כ 900.
מיקום נקודת הסיום: 35.419259E, 29.571085N בגובה 950 מטר.

תמונות נבחרות:

סיכום הליכת ההכנה בג'בל מעין:
מטרת היום הייתה לתת למטיילים להתרגל למשטחים שונים כולל ירידה קצרה עם סנפלינג כדי שהמדריכים יוכלו לראות כיצד כל אחד מתמודד עם משטחים שונים וסנפלינג ולמה לשים לב בימים הבאים. לפני ההרשמה הסופית למסלול, המדריך הראשי דיבר עם כל משתתף בנפרד ואחרי הסבר קצר על מה שצפוי ניסה להבין כמה ניסיון יש לכל אחד והאם מכרים משותפים שכבר טיילו עם החברה יכולים להמליץ על כישורי המטייל. בדיאבד הסתבר שחלק מהמטיילים היו על תנאי ואם היו מתקשים ביום הראשון , אז במודע לא היו מתחילים לעלות עם כל הקבוצה למחרת. כבר בתחילת העליה התחילו להופיע ציורי סלע רבים ולאחר הליכה קצרה במעלה ההר המדריכים פתחו עמדת גלישה ובדקו מה רמת הניסיון של המטיילים בתחום. בהמשך התקדמנו במהירות במעלה ההר כאשר מכשולים שונים מתחילים לצוץ לאט לאט ומצד שני נפתחת תצפית מעולה על העמק והכפר. בהמשך היו מכשולים נוספים וירידה יחסית תלולה לכפר וכאשר הגענו אליו, קידמו את פנינו 2 קרונות של הרכבת החיג'אזית שנשמרו כמחווה היסטורית למסילה שהייתה כאן בעבר. הגענו לבית הבדואי המארח ולאחר התמקמות, תה וארוחת ערב עשירה של מקלובה וסלטים הלכנו להתכונן למחרת ולישון.

העליה לג'בל רם והירידה לכפר:

סטטיסטיקה של יום א:
מיקום נקודת ההתחלה: 35.376832E, 29.571723N בגובה 1030 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 5:00, שעת סיום - 15:00
משך הליכה - כ 10:00 שעות.
מרחק הליכה - כ 4.5 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 800 מטר, ירידה כ 250 מטר. (הוקלט בנייד ולכן יש סטייה כלפי מעלה)
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 1755 מטר , גובה מינימלי כ 1030.
מיקום נקודת הלינה: 35.401013E, 29.575762N בגובה 182 מטר.

תמונות נבחרות של היום הראשון:

סיכום יום א:
ב 3:30 בבוקר העירו אותנו המדריכים ולאחר התארגנות מהירה עם הרגשה של מבצע צבאי , יצאנו לנסיעה של כ 40 דקות בטנדרים 4 על 4 לעבר הצד השני של ג'בל רם. לקראת 5:00 בבוקר עם אור ראשון התחלנו את הטיפוס הארוך לעבר הפסגה. השמש האירה את העמק בצורה מרשימה מאוד ואחרי הליכה קצ��ה בואדי התחלנו את הטיפוס המאתגר למעלה והצידה כאשר המדריכים מקימים עמדות של חבלים במקומות בעייתיים ומסוכנים. עצרנו לארוחת בוקר מפנקת בדיוק לפני שהשכבה התחלפה לחמוקים לבנים/צהובים מאוד מרשימים ומכאן התחילה העלייה האמיתית לפסגה. בגלל סוג הסלע , היה צריך למצוא עגינות לחבלים בצורה מקורית כאשר זוויות ההליכה רק הולכות והופכות ליותר תלולות. הגענו לפסגה בסביבות 13:00 בצהריים כאשר באופן מפתיע (לטענת המדריכים) ראינו עוד 22 קבוצות שונות שהגיעו למקום בדרכים אחרות. הנוף מהפסגה הגבוהה בגובה 1754 (ב GPS הראה 1755) היה מרשים ביותר ולאחר צילום קבוצתי, פינינו את המקום לקבוצה השנייה שבדיוק הגיעה. משם התחלנו לרדת כ 2000 מטר למטה על החמוקים לעבר מובלעת חולית שבה היו מספר גבי מים (חבויים מאוד בנקיקים שונים) באיכות משתנה לבישולים ולמילוי למחרת ומקום מוגן מרוח כדי לישון בו. לחברה הייתה הטמנה קבועה של ציוד בישול (סירים גדולים) וכך יכולנו לבשל מרק ירקות ופתיתים ולהעביר את הערב במנוחה.

סטטיסטיקה של יום ב:
זמנים - שעת התחלה - 6:45, שעת סיום - 14:00
משך הליכה - כ 7:45 שעות.
מרחק הליכה - כ 3.5 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 100 מטר, ירידה כ 750 מטר. (הוקלט בנייד ולכן יש סטייה כלפי מעלה)
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 1585 מטר , גובה מינימלי כ 950.
מיקום נקודת הסיום: 35.419259E, 29.571085N בגובה 950 מטר.
מרחק וזמן הנסיעה חזרה לגבול: כ 70 ק"מ וכשעה נסיעה.

תמונות נבחרות של היום השני:

סיכום יום ב:
קמנו יחסית מאוחר בסביבות 6:00 ולאחר התארגנות מהירה יצאנו לדרך על גבי חמוקים לבנים שמוקפים בסדקים מרשימים מכל עבר כאשר מדי פעם נעזרים בחבלים כדי לחצות בין המפלסים. בשלב מסויים הגענו לירידה תלולה שממנה התחילה סדרה של כ 7 מפלים בגדלים שונים מ 10-400 מטר שאותם היה אפשר לרדת רק בגלישה על חבלים. כדי לזרז את העניין, המדריכים פרסו כמה עמדות גלישה כאשר היה ניתן וכך ירדנו במהירות במפלים מסוגים שונים לעבר הפסקת הצהריים. לאחר מכן המשכנו להתקדם עם אבטחת החבלים לעבר הירידה הסופית לעמק שמוביל לכפר, כאשר על הדרך יש לרדת במפל מדורג ובחלקו שלילי. סוף סוף אחרי הליכה עם קסדות ורתמות, לקראת השעה 12:00 הגענו לקטע דרדרתי שבו כבר לא היה צורך בגלישה ולכן הורדנו את הקסדות/רתמות והמשכנו לעבר המעיין של לורנס איש ערב ובו גם התרעננו, נחנו ואכלנו ארוחת צהריים מעולה לפני החזרה לכפר. משם הייתה הליכה קצרה של כחצי שעה עד שהגענו לבית המארח הבדואי ובו חיכו לנו התיקים שנשארו מאחור, תה ואוטובוס שהסיע את כולם חזרה לגבול. לקראת 18:000 עברנו חזרה לארץ, החזרנו את ציוד, עשינו סיכום טיול ואחרי נסיעה ארוכה חזרה למרכז נגמר עוד טיול נהדר ומיוחד במינו לשכנינו הכל כך קרובים-רחוקים.

הערות מיוחדות:
*כדי להיכנס לירדן יש צורך בויזת תייר/אישור כניסה שממלאים במעבר גבול הירדני ואישור ממשטרת התיירות הירדנית כאשר התנאים והעלויות משתנים כל הזמן וצריך לבדוק זאת לפני הטיול.
*המסלול אינו מסומן ולמרות שיש רוג'ומים רבים במספר מקומות זה רק יכול לבלבל וקשה להסתמך עליהם ולכן כדאי ללכת עם מישהו שמכיר את המסלול היטב.
*דרגת הקושי של המסלול המרכזי (שייך חמדאן) מאוד גבוהה ודורשת כושר גבוה, אפס פחד גבהים, ידע ושימוש בחבלים לטיפוס, אבטחה וסנפלינג וכמובן רתמות וקסדות.
*בגלל דרגת הקושי הגבוהה , מומלץ לקחת מינימום משקל על הגב.
*בגלל אופי המסלול, השימוש בכוח הידיים, זוויות הליכה חדות והחשיפות הרבות, זו תהיה ממש סכנת חיים לנסות לטפס לג'בל רם במהלך גשמים או ישר אחרי לפני שהסלעים הספיקו להתייבש.
*מומלץ להביא פילטר מים/טבליות לטיהור כי בהר יש רק מים עומדים בכמות קטנה (משתנה בהתאם לעונה והגשמים) וטיבם משתנה מאוד וגם לא קל למצוא את הגבים.
*המרת שקלים/דולרים לדינרים - ניתן לעשות זאת בצד הישראלי ב CHANGE אך השער גבוה יחסית ויש עמלת המרה לכל פעולה ולכן אם יש אפשרות, כדאי להחליף לפני בארץ.
*הפניה למעבר גבול נמצאת כ 3 ק"מ לפני אילת ויש ליד הגבול חנייה גדולה בחינם שבה ניתן להשאיר רכבים וגם לישון אם באים בערב לפני הטיול. מדובר בחניון חול/כורכר כך שניתן להקים אוהלים או לישון ברכב.
*מעבר הגבול נפתח ב 6:30 בימים א-ה ו 8:00 בימי שישי-שבת ונסגר ב 20:00 גם בחגים (19:00 בשעון חורף).

סיכום הטיול, מסקנות והארות לעתיד:
יצא טיול מעניין, מפתיע ומאתגר למרות שאף אחד מהמטיילים והמדריכים לא הכירו אחד את השני עד לפני הטיול. כל הסיפורים והתיאורים הציוריים על ג'בל רם בהחלט הצדיקו את עצמם והמקום הוכיח את עצמו כמאוד מיוחד גם בנסיעה למטה בין החולות הצבעוניים וגם למעלה מהפסגה והחמוקים הלבנים.
מי שמכירים אותי, יודעים שאת רוב הטיולים אני מעדיף לארגן לבד, אך במקרה הזה בגלל דרגת הקושי הגבוהה והצורך בציוד מקצועי, יש לחברות הבודדות שמארגנות טיולים כאלה לג'בל רם יתרון מובהק בגלל הניסיון הרב שהצטבר. לכן, למרות העלויות היחסית גבוהות, אם אחזור בעתיד למקום, אז אעדיף שוב להצטרף לטיול מודרך עם חברה רצינית בלבד.

עד הפעם הבאה...

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 8 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
itw01 ב 26/03/2017(UTC), ישר.א ב 26/03/2017(UTC), אמנון לנגי ב 26/03/2017(UTC), חתול ב 26/03/2017(UTC), Amtrak ב 27/03/2017(UTC), אסף א ב 27/03/2017(UTC), ylivny ב 27/03/2017(UTC), ofer ב 31/03/2017(UTC)
ItaiG
#2 נשלח : יום שני 27 מרץ 2017 12:16:17(UTC)

הצטרף: 14/09/2013(UTC)

מדהים!! איזה יופי, תודה אלי clap

A summit a day keeps the doctor away
רון ברק
#3 נשלח : יום שלישי 28 מרץ 2017 07:19:27(UTC)

דירוג: שביליסט מתחיל

הצטרף: 25/03/2013(UTC)

שלום לכולם, לפני שנה יצאתי לטיול לג'בל ראם עם חברת רדיוס למסלול שייח חאמדן.אלי כתב את כל הפרטים על הטיול הזה בפוסט מעלי.צילמתי סרט על הטיול להנאתכם.

a

רון ברק

thanks 3 תודות למשתמש רון ברק על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 28/03/2017(UTC), Eli TheHiker ב 28/03/2017(UTC), ofer ב 31/03/2017(UTC)