ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
Eli TheHiker  
#1 נשלח : יום רביעי 23 אוגוסט 2017 21:45:30(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 685

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

שלום לכולם,

כמשתמש קבוע בפורום המצויין הנ"ל, ברצוני לתרום מידע שיעזור לאחרים לתכנן ולהוציא לפועל טיולים דומים בעתיד. 

הקדמה:
רעיון השילוב של שני המסלולים AV1 ו AV2 נולד בעקבות ביקורות והמלצות מעולות על שניהם והקושי להחליט איזה מהם לעשות, בנוסף לרצון לעשות מסלול קצת יותר מאתגר וארוך משבוע-שבועיים. לאחר בירור קצר, נודע כי אין בעיה כלשהי לעשות את אחד מהם בכיוון המנוגד והוחלט לעשות את ה AV1 בדרך ה"רגילה" מהצפון דרומה בגלל העומסים הצפויים, לאחר מכן לתפוס אוטובוס לתחילתו (או סופו) של ה AV2 ומשם ללכת צפונה. תאריכי הטיול נבחרו כדי לנסות לשלב בין מזג אוויר אופטימלי, פריחה מקסימלית, עומס מטיילים בינוני ותנאי שטח אופטימליים ולכן AV1 נעשה בסוף יולי לפני בואם של ההמונים ובשיא הפריחה ו AV2 גלש לתחילת אוגוסט כדי להקטין את הסיכוי לשלגים בפסים ומזג אוויר לא יציב. בגלל האפשרות הנוחה להצטרף/לעזוב בכל חלק בנפרד, מספר חברים מטיילים ותיקים ומנוסים הצטרפו לחלקים שונים בזמנים שונים.
מסלול ה AV1 - Lago di braies to La muda (צפון-דרום) יצא כ 127 ק"מ הליכה עם כ 8100 מטר עליות ו 9200 ירידות על פני 8 ימי הליכה, כאשר הנקודה הכי גבוהה נמדדה ב 2746 מטר והכי נמוכה 461 מטר.
מסלול ה AV2 - Feltre to Brixen (דרום-צפון) יצא כ 175 ק"מ עם כ 14400 מטר עליות/14100 ירידות על פני 12 ימי הליכה, כאשר הנקודה הכי גבוהה נמדדה ב 3348 מטר והכי נמוכה 260 מטר.
סה"כ במסלול המשולב יצא כ 300 ק"מ עם כ 22.5 ק"מ עליות/23.3 ק"מ ירידות.
 

משתתפים ב AV1: אני , איתי , רומן , רם                                                                           משתתפים ב AV2: מאשה, אני


דרכי הגעה/עזיבה:
AV1 (צפון-דרום)
1) טיסה ישירה מנתב"ג למינכן -כ 4 שעות.
2) רכבת גרמנית לוילאבסה (עם החלפה לרכבת איטלקית ב FORTEZZA) - כ 5 שעות.
3) אוטובוס מוילבאסה לאגם Lago di braies - כחצי שעה.
4) אוטובוס מ La Muda (או La Pissa) לבלונו - כחצי שעה.
AV2 (דרום-צפון)
5) אוטובוס מבלונו לפלטרה - כשעה.
*אם רוצים להתחיל מ Croce D`Aune אז ניתן לתפוס לשם אוטובוס מפלטרה.
6) רכבת מבריקסן לורונה/ונציה/מילאנו - כשעתיים-שלוש.
7) טיסה ישירה מורונה/ונציה/מילאנו תל אביב כ 4 שעות.
 

מקורות מידע, מפות ואפליקציות/תוכנות:

מקורות מידע:
1) פורום HIKE: שרשור עם מידע מלא ומקיף על ה AV1 בעברית.
פורום HIKE: שרשור עם מידע מלא ומקיף על ה AV2 בעברית.
2) האתר הרשמי של הדולומיטים Dolomiti באנגלית.
3) ספר השבילים של הוצאת CICERONE באנגלית.

מפות:
1) מפות נייר ל AV1 - חברת Tabbaco ברזולוציה 1:25000 -מספרי מפה דרושים: 03, 25 מכסות כ 95% משטח המסלול חוץ מהיום הראשון שניתן להדפיס בנפרד ומופיע על גבי המפה 31. אם רוצים לרדת דרך פראטת מרמול אז נדרשת גם מפה 24.
מפות נייר ל AV2 - חברת Tabbaco ברזולוציה 1:25000 -מספרי מפה דרושים: 30, 7, 15, 6, 22, 23.
2) SENTRES - מפה טופוגרפית אונליין שמכילה סימוני שבילים, מספרי שבילים ומתאימה מאוד לתכנון מסלולי ההליכה והתמצאות.
3) KOMPASS - מפה טופוגרפית אונליין נוספת שמכילה סימוני שבילים, מספרי שבילים ומתאימה מאוד לתכנון מסלולי ההליכה והתמצאות
4) 4umaps - מפות טופוגרפיות מעולות לשימוש באונליין/אופליין. ניתן להוריד את המפות השלמות לORUXMAPS
או להשתמש בתוכנת MOBAC להכנת מפות עצמית לפי רזולוציה דרושה ושמירה בפורמט של ORUXMAPS/אחר.
5) מפה טופוגרפית לאפליקציה ORUXMAPS לשני המסלולים מכאן , מפה של חברת KOMPASS .
מפה טופוגרפית לאפליקציה ORUXMAPS לשני המסלולים מכאן, מפה של OPENSTREETMAPS.
מפה טופוגרפית לאפליקציה ORUXMAPS של איטליה מכאן, מפה של OPENANDOMAPS.

אפליקציות ותוכנות שימושיות:
1) MAPS.ME - אחרי הורדה של מפות איטליה ניתן להשתמש במפות אופליין ללא אינטרנט גם בערים וגם בהרים. המפות אומנם לא טופוגרפיות , אך מכילות חלק גדול משבילי הליכה מקומיים.
בנוסף ניתן להכין קובץ הליכה מראש בפורמט KML ולהטעין לאפליקציה.
2) ORUXMAPS - אפליקצית מפות אופליין/אונליין שאליה ניתן לטעון מפות טופוגרפיות שונות.
3) Rome2rio - אפליקציה מאוד שימושית למציאה וחיבור דרכי תחבורה שונות (ציבורי ופרטי) בעיקר בערים.
4) MOBAC ATLAS CREATOR - תוכנה להכנת מפות טופוגרפיות לפי אזור ורזולוציה נבחרת.
5) Meteoblue - אפליקציה לחיזוי מזג האוויר.
6) Accuweather -אפליקציה נוספת לחיזוי מזג האוויר.

עלויות:
1) כרטיסי טיסה- תל אביב-מינכן (ישיר) , מילאנו-בריסל-תל אביב - כ 270$ , תל אביב-ונציה וחזרה (ישיר) - כ 450$
2) בקתות על שני המסלולים - בממוצע כ55 יורו לחצי פנסיון.
3) מלונות בעיירות/ערים - בממוצע כ 45 יורו כולל ארוחת בוקר.
4) רכבות/אוטובוסים:
רכבות: MUNICH-FORTEZZA - כ 59 יורו, Fortezza-Villabassa - כ 8 יורו, Brixen-Verona - כ 25 יורו, Verona-Venice - כ 9 יורו, Venice- Milan - כ 45 יורו.
אוטובוסים: Villabassa-Lago di brais - כ 4 יורו. Belluno- Feltre - כ 4 יורו.
5) בלון גז קטן במינכן - כ 6 יורו.
6) מקלחות חמות - מחירים נעים בין 2-6 יורו תלוי במיקום ולפעמים מוגבל בזמן/כמות השימוש (2-5 דקות או לפי ליטרים בין 15-25)
7) דוגמאות למחירי אוכל בטרק: בירה חצי ליטר מהחבית: בין 3-5 יורו, סנדויץ צהריים PANINI - בין 3-9 , תה - כ 2 יורו , קפה - כ 3-4 יורו, ארוחה בינונית של פסטה/פולנטה/גבינה/רביולי - בין 9-13 יורו, כוס יין - 3 יורו , כוס גראפה - כ 4 יורו, קינוחים - כ 4 יורו.
8) השכרת ציוד פראטה/קרמפונים ב AV2 :כ 20 יורו מהצד של כCONTRIN, כ40 יורו מהצד של FIACCONI כאשר לוקחים את ציוד פראטה בפס עצמו.
9) מכשיר לוויני מעולם קטן - כ 70 יורו לתקופה של חודש.
10) ביטוח - כ 50 יורו לתקופה של חודש.
11) דוגמאות למחירי אטרקציות בערים:
Verona Card - כ 18 יורו שנותנת כניסה ל 18 אתרים שונים בורונה.
קטדרלה והמגדל בונציה - כ 12 יורו.
קטדרלה דיומו , המרפסות והמוזיאון במילאנו - כ 18 יורו בעלייה רגלית.
הפלגה לאיי בוראנו, מוראנו בונציה - כ 20 יורו.

סה"כ עלות מוערכת לכל הטיול: כ 2300 יורו (27 יום).

לינה, שירותים ומקלחות, חשמל, קליטה:
לינה: בבקתות ישנו לרוב בדורמיטורי שהיה מורכב ממיטות קומותיים שהכילו 4 - 12 מקומות לינה. באופן מפתיע, התפוסה על ה AV1 בסוף יולי הייתה חלקית בלבד ולרוב קיבלנו חדרים פרטיים, לעומת זאת ב AV2 באוגוסט, התפוסה הייתה לרוב מלאה או קרובה לזה.
החדרים בדורמיטורי היו ברמה סבירה עם מצעים, שמיכות וברמת ניקיון גבוהה ולמרות זאת מומלץ להביא ציפית בסיסית לשמירת ההגיינה.
שירותים ומקלחות: בכל דורמיטורי שהיינו , הייתה מקלחת קרה וגם מקלחות חמות (חלקן בתשלום נוסף ומוגבלות בזמן/כמות מים). חלק קטן מהשירותים היו בצורת בול פגיעה.
חשמל: ניתן להטעין כל יום, אך ברוב הדורמיטורי יש שקעים בודדים בחדרים, בחלקם רק במסדרון/שירותים ולכן מומלץ מפצל אם יש הרבה דברים להטעין.
קליטה ורשת: על חלק גדול מהמסלול הייתה קליטה סלולרית סבירה אם כי הרשת לא תמיד עבדה בעיקר באזורים פנימיים. בכל הבקתות על ה AV1 היה WIFI סביר שאיפשר הודעות, אך לרוב בלי שיחות וידאו. על ה AV2 ב 3 בקתות לא היה WIFI בכלל ובאחרים ברמה דומה ל AV1.
 

אוכל,מים לשתיה:
שני המסלולים לא עוברים בעיירות אם לא עושים סטיות מיוחדות ולכן ניתן להצטייד באוכל רק בבקתות/מלונות על הדרך. בגדול, על ה AV1 בחלוקה של 8 ימים, אין צורך לסחוב אוכל בכלל כי תמיד ניתן לעצור במהלך היום בבקתה כלשהי (יש כ 40 על המסלול) ולהצטייד בכריכים או לאכול במקום.
על ה AV2 יש מספר מקומות ללא בקתה נוספת על הדרך ולכן יש לבדוק במפות בערב ואם יש צורך, להזמין כריכים/ארוחות לדרך בבקתה שבה ישנים. ברוב הבקתות מגישים ארוחות בוקר החל מ 7:00, אך ניתן לבקש גם ב 6:30 אם יש צורך ומדובר לרוב בבופה פתוח עם מגוון משתנה של פריטים בהתאם לריחוק של הבקתה מהכביש. את הארוחות ערב מגישים לרוב בין 19:30- 19:00 בסגנון מנות אישיות שמורכבות ממנה ראשונה, שניה וקינוח כאשר בחלק מהבקתות מבקשים לדעת מראש מה תרצו לאכול. השתייה בארוחת ערב בכל הבקתות לא כלולה בחצי פנסיון.
יש הרבה מקורות מים בשני המסלולים, אך יש גם רעייה מרובה של צאן ובקר ולכן לא מומלץ לשתות בלי פלטור גם ממקורות זורמים אלא אם מדובר ב SOURCE מוגדר לשתייה. בחלק גדול מהבקתות יש כיתוב בשירותים שהמים לא ראויים לשתייה. מבירורים עם המקומיים, ברוב המקרים מדובר במים במקומות עם מים עומדים שלא נבדקו איכותם ובמקומות עם מאגרים שמתמלאים במי הפשרת שלגים שלא מומלצים לשתייה. במקרים כאלה ניתן לקנות בקבוקי מים (כ 2-3 יורו לבקבוק ליטר וחצי) או לפלטר.
 

דרגת קושי:
יש הבדל משמעותי בין ה AV1 ל AV2 בתחום הזה. אומנם החלוקה של ה AV1 ל 8 ימי הליכה הופכת את המסלול למאתגר פיסית (בגלל כמות העליות/ירידות הממוצעות ליום והמרחקים), אך עדיין מדובר במסלול לא טכני שלמעט מקומות בודדים בלבד , מתאים לכל המשפחה ומתאים גם לאנשים ללא ניסיון. לבעלי ניסיון מועט בהרים, מומלץ להתייעץ עם המקומיים לגבי מזג אוויר כל בוקר לפני היציאה ובהתאם להחליט האם לצאת/לעקוף/לחכות. לעומת זאת ה AV2 בחלוקה של 12 יום, הוא גם מאתגר פיסית (בגלל כמות העליות/ירידות הממוצעות ליום והמרחקים) וגם מדובר במסלול עם הרבה קטעים טכניים שלא מתאים לבעלי פחד גבהים כי הוא מכיל הרבה חשיפות מסוכנות, בולדרים, פסים תלולים עם דרדרות ופראטות שדורשות גם מבעלי ניסיון, ריכוז גבוה בהליכה. גם כמות הבקתות הקטנה לא מאפשרת בחלק מהקטעים לקצר ובמקרה הצורך להתחמק ממזג אוויר גרוע ולכן לטעמי לא מתאים למטיילים לא מנוסים בכלל. במפות של 4umaps יש ההתייחסות לדרגת קושי של כל שביל בסולם של T1-T6 ולרוב זה באמת תאם למציאות ועזר מאוד בחלוקה המקורית לימים.

תיאור הטיול בחלוקה לפי ימים:

הקדמה:
אני,רומן ואיתי הגענו בטיסת ערב למינכן ולכן היה לנו מספיק זמן לטייל בבוקר לפני הנסיעה לוילאבסה, ואכן מינכן התגלתה כמקום מצויין ומעניין לסיור יום קצר. לקראת הצהריים עלינו על הרכבת לוילאבסה כאשר ידענו שצריך לעשות החלפה אחרי כ 4 שעות ב FORTEZZA האיטלקית. הנסיעה דרך רכסי הרי טירול היא חוויה בפני עצמה ביום שמשי ועל הדרך נגלו ההרים בשיא תפארתם עם הגשרים המרשימים, הטירות והמנהרות הרבות שהרכבת חוצה. הגענו ל FORTEZZA וניגשנו ישירות לקופת הכרטיסים האוטומטית וגילינו שלא ניתן לקנות שם כרטיס לוילאבסה, לאחר התייעצות עם האיש במודיעין, גילינו שיש לעבור לרציף אחר שנמצא מאחורי התחנה ולא איפה שיורדים ולקנות כרטיס ברכבת עצמה (האיש לא ידע לאמת את הנושא מראש). לאחר כשעה נוספת, הגענו לוילאבסה ולאחר התארגנות מהירה במלון, יצאנו לטייל בעיירה הקטנה שבה יש טיילת מרכזית עם 2 חנויות ספורט קטנות, מספר מסעדות של המלונות וטיילת נחמדה לאורך הנהר. למרבה המזל, קנינו בלון גז כבר במינכן, כי מבירור קצר הבנו שאין איפה לקנות בעיירה בנוסף לכך שגם אין חנויות בהן ניתן להצטייד בסים מקומי למי שצריך. לקראת הערב, הגיע רם לאחר שטייל כבר 3 ימים באזור ולאחר הצטיידות קצרה בחנות הספורט (התיק שלו נאבד בטיסה ולא הגיע) והתארגנות , אכלנו ארוחת ערב במסעדה של המלון ADLER שנראתה טוב, אך בפועל המנות לא הצדיקו את המחירים. למחרת בבוקר תפסנו את האוטובוס לאגם LAGO DI BRAIES שעובר ממש בקרבת המלון EMMA על הכביש המרכזי וכך התחיל הטיול האמיתי.

תמונות מMunich בגוגל פוטוסוידאו תצפית מהמגדל המרכזי.
עלויות לינה במינכן: HOTEL DAHEIM - כ 88 יורו ל 3 אנשים כולל ארוחת בוקר (כ 29 ליחיד)
תמונות מVillabassa בגוגל פוטוס
עלויות לינה בוילאבסה: HOTEL EMMA - כ 186 יורו ל 4 אנשים כולל ארוחת בוקר ומס. (כ 46.5 ליחיד)
תמונות היום:
 

AV1 - Alta Via1 Dolomites:

יום 1: Lago di braies to Rifugio Pederu
מרחק הליכה: 14.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1100/1150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 40 יורו כולל ארוחת בוקר ו1.2 מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-0474-501086 Email: [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Biella, Rif Sennes, Rif Fedara

מהלך היום:
עלינו על האוטובוס הראשון בסביבות 8:00 ותוך כחצי שעה אחרי הירידה מהאוטובוס בתחנה הסופית שלו ליד המלון, נפתח מראה יחודי של אגם ברייס על רקע ההרים מסביב. בגלל הגעה מוקדמת , החלטנו לעקוף את האגם ממזרח דרך שביל נופי שמטפס ויורד לנקודת המפגש עם ה AV1 בקצה הדרומי של האגם וזה היה בהחלט שווה את זה. מנקודת המפגש, התחילה עלייה תלולה של כ 1000 מטר ל FORCELLA SORA  כאשר בדרך עוברים יער צבעוני , קירות סלע סימטריים ונופים דרמטיים נוספים עד שמגיעים לבקתת Biella ובהמשך לבקתת Sennes. רם רצה לעלות לתצפית Croda Del Becco ואילו אנחנו החלטנו שעם העננים המתגבשים והזמן המאוחר כדי להמשיך ולכן התפצלנו וקבענו להיפגש ב Pederu. אחרי ארוחה קלה ב Biella יצאנו מהבקתה רק כדי לגלות שהתחיל גשם קל-בינוני ומדי פעם ברד. חיכינו מעט עד שיעבור הזעם והמשכנו בדרכנו במגמת ירידה. כאשר הגענו לפיצול דרכים, ראינו שיש עוד זמן והחלטנו לעבור דרך הבקתה Fodara Vedla. הסטייה הייתה ממש במקום כי בזמן שישבנו לשתות תה תחת הגג, התחיל גל נוסף של גשם בינוני עם ברד שעבר אחרי כ 20 דקות וכך יכולנו להמשיך מבלי להירטב לעבר Pederu דרך הירידה התלולה על שביל רחב ומספר חתכים מקצרים עד ההגעה לבקתה כאשר רם הגיע מעט אחרנו. 
קיבלנו חדר גדול רק עבורנו ואחרי ארוחת ערב מפנקת מהתפריט המקומי, תכנון ההליכה למחר והעברת זמן תוך כדי שתיית בירה, כולם התפזרו. 

תמונות היום:
 

יום 2: Rifugio Pederu to Rifugio Lagazuoi
מרחק הליכה: 18.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 500/1700 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 55 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד , 3.5 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-0471-847330 Email: [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Fanes


מהלך היום:
היום התחיל בארוחת בוקר עשירה והמשיך בעלייה של כ 400 מטר דרך ערפילי הבוקר עד אשר הגענו לאזור האגם הקטן והמסתורי Piciodel, היה מספיק זמן ולכן בסטייה קטנה , הגענו עד לאגם שהתברר כרדוד במיוחד עם נקודה עמוקה אחת שמספיקה לרחצה בקצהו הצפוני (מחוץ לאגם בנקודת הכניסה). לאחר מכן המשיכה ההליכה במגמת עלייה דרך שטחים ירוקים, נהר ומפלים עד לרפוג'יו Pices Fanes . עלייה נוספת הובילה לפס Di Limo ובו פסל איש החלל ואגם Del Limo הצלול שכפי הנראה ירד מאוד בעומק השנה. לאחר מנוחה וקפה, המשכנו לעבר Rif Fanes ושם גם אכלנו ארוחת צהריים מעולה של פולנטה וגבינה ומילאנו מים. בהמשך הייתה הליכה די מתונה דרך העמק הירוק שמוקף בהרים עד הפיצול של שביל 20b המפורסם. משם התחילה עלייה ארוכה של כ 400 מטר בשביל צר ויפה עד לפס Forco di Lago שלטעמי הוא אחד המרשימים על ה AV1. בפס פגשנו משפחה של ישראלים שעשו מסלול אחר באזור ולאחר שיחה ומנוחה המשכנו בדרכנו דרך הירידה התלולה, אך מאוד מסודרת ונוחה לירידה לעבר אגם Lagazuoisee המדהים שבו גם עשינו הפסקת תה ארוכה ורחצה. משם התחילה עליה ארוכה ומתישה של כ 500 מטר לעבר Rif Lagazuoi דרך שדות אבנים ומכתשים שהתגלתה כאחת הקשות בכל המסלול AV1. לקראת סוף העלייה התחילו לצוץ מערות וכניסות רבות לעבר תעלות משוחזרות מימי מלחמת העולם הראשונה. הרפיוג' עצמו נמצא עכשיו בתנופת בנייה ולכן לא היה עמוס מדי וכך יכולנו לאכול בנוחות , לתכנן את המחר ולנוח מול הנוף המיוחד שנשקף מגובה 2750 מטר שכולל גם תצפית על ה MARMOLADA.

תמונות היום:
 

וידאו מהאגם לגצוי.

יום 3: Rifugio Lagazuoi to Rifugio Averau
מרחק הליכה: 14.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1300/1150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 70 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel:0039-0436-4660 Email: [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Dibona, Rif Cinque Torri

מהלך היום:
היום התחיל מוקדם במטרה לראות את הזריחה, ואכן הייתה זריחה מרשימה . לאחר ארוחת בוקר, עשינו סיבוב דרך שביל התצפיות וחזרנו לאסוף את התיקים מהבקתה. עקפנו את המבנה המרכזי והתחלנו לרדת דרך מנהרות לגצוי מימי מלחמת העולם הראשונה שהפכו למוזיאון , כאשר אנחנו נצמדים לשביל הגלריה (Galleria ) עד סופו (היו מספר פיצולים שונים בדרך).  השביל ירד כ 400 מטר דרך מנהרות חשוכות וחצובות עם מדרגות וכבל אבטחה ולכן נעזרנו בפנסים וכפפות דקות כדי להחזיק את כבל הקר והחלק במטרה למנוע החלקה. לאחר הירידה התלולה, יצאנו החוצה והתחברנו חזרה עם שביל צדדי דרך Forcella Travenanzes חזרה לשביל המרכזי של ה AV1. משם התחילה ירידה מתונה וארוכה של כ 500 מטר עד לבקתת Dibona דרך שדות ירוקים עם בולדרים וקירות זקופים עם מטפסים עליהם. עצרנו לאכול בבקתה למרות העומס החריג של הסועדים ולאחר מכן המשכנו בירידה נוספת של כ 300 מטר דרך יער טיפוסי עד לחצייה של הכביש. משם התחילה עלייה נוחה, אך תלולה של כ500 מטר על ההר שמול דרך יער צבעוני ופורח עד בקתת Tori שנמצאת ליד קיר מרשים ובולט מאוד. באותו הזמן התחיל גשם קל שהאיץ את ההליכה בעלייה נוספת של כ 200 מטר עד לרפיוג Averau המרשים. התחזית הראתה מגמה של ירידה משמעותית בטמפרטורות עד כדי 6- בלילה לפי המקומיים ולכן במהלך ארוחת הערב החלטנו לחכות לבוקר כדי להחליט כיצד להמשיך. 

תמונות היום:
 

וידאו זריחה מרפוג'יו לגצוי
וידאו מעל העננים ברפיגיו לגצוי


יום 4: Rifugio Averau to Rifugio Staulanza
מרחק הליכה: 17 ק"מ.
עליות/ירידות: 1150/500 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 65 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-0437-788566 Email: [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Passo Giau, Rif Fiume

מהלך היום:
במהלך ארוחת הבוקר היה ערפל כבד בשילוב עם גשם קל ולאחר התייעצות עם המקומיים החלטנו לוותר על העלייה לרפיוג' Nuvolau בגלל החוסר ראות והסכנת החלקה וירדנו כ200 מטר דרך שביל צדדי 452 שהיה לא פחות יפה במיוחד כשהעננים התחילו להתפזר. כאשר הגשם נגמר, מרמיטות סקרניות יצאו אל השמש להתחמם, ובמהרה הגענו לבקתת Passo Giau שיושבת במקום מרשים ביותר מבחינת הגישה ברכב, ברגל והתצפית על המרמלדה. לאחר מנוחה קצרה, המשכנו בטיפוס קל לעבר Col Piombin ולאחר מכן בטיפוס נוסף על Forcella Giau. מזג האוויר השתפר פלאים והחלטנו לעשות סטייה קטנה מהמסלול לאגם Lago di baste הקטן והנוצץ שבו גם עשינו מנוחה ורחצה. בהמשך, הלכנו דרך אתר עתיקות קטן והתחברנו ל Forcella Ambrizolla חזרה לשביל המרכזי של ה AV1. אחרי הליכה קצרה הגענו ל Col Dura וממנו התחילה ירידה ארוכה ומתונה על שביל 458 כאשר כבר בפס נכנסה עננות כבדה לאזור והתחלנו לשמוע רעמים. בדרך למטה התחילו גם הברקים ונאלצנו למצוא מחסה מתחת למבנה היחיד שמצאנו שהתחבאו בו גם הפרות. עם הזמן עוד ועוד אנשים התחילו להיאסף מתחת לגג של המבנה בציפייה שהגשם יעבור אך הגשם לא נפסק והיה נראה שרק מתחזק עם הזמן. לאחר כשעה של המתנה, החלטנו ללכת בקצב מהיר את ה 6 הק"מ הנותרים במגמת ירידה מתונה כאשר ראינו שאין מכשולים מסוכנים עד מקום הלינה. על הדרך עברנו דרך בקתת Fiume, אך לא רצינו לעצור שם מחשש לאיבוד החום, ולכן המשכנו במהרה עד ל Staulanza כדי לתפוס מקלחת חמה,לייבש את הבגדים, לאכול ולנוח.

תמונות היום:


יום 5: Rifugio Staulanza to Rifugio Vazzoler
מרחק הליכה: 16 ק"מ.
עליות/ירידות: 1050/1000 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 52 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד , 3 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-0437-660008 Email: [email protected]
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Coldai, Rif Tissi

מהלך היום:
למזלנו, במלון היו מעט מאוד שוהים וגם היה חדר יבוש לציוד ולכן יכולנו לייבש את רוב הדברים החשובים ולהתחיל ללכת על הבוקר אחרי שכל העננים מאתמול התפזרו והיה בוקר נפלא. אחרי הליכה מתונה של כ 2.5 ק"מ על כביש אספלט/כורכר ואיסוף פטל בר מהצדדים, התחילה עלייה תלולה של כ 400 מטר לרפיוג' Coldai כאשר בדרך היה נוף נהדר על כל העמק. ברפיוג' לקחנו סנדביצ'ים לארוחת צהריים , והתקדמנו לעבר האגם המדהים Coldai שביחד עם העננים והשמיים הכחולים יצר מראה מיוחד מאוד. אחרי מנוחה ארוכה, המשכנו לעלות לעבר עמק Coldai שבו גם היו מספר קרחונים/שלוגיות על ההרים הגבוהים ומשם טיפסנו בעלייה קצרה , אך תלולה של כ 200 מטר לעבר הרפיוג' Tissi והתצפית שלו על העמק והאגם שמתחתיו.
בהמשך , ההליכה התחילה להיות במגמת ירדה מתונה דרך עמק ירוק, כאשר פגשנו מדי פעם פרים מקומיים שלא הבינו מה אנחנו עושים על השביל שלהם. לאחר כשעה נוספת של הליכה, הגענו לרפוג'יו Vazzoler ובו גם נשארנו עד למחרת. למזלנו הטוב, הייתה טעות בזיהוי , וקיבלנו חדר בתוך המבנה המרכזי במקום המבנה המבודד והקטן שהיה לידו בגלל קבוצה אחרת של 4 מטיילים שכנראה לא הגיעו. זה היה הרפיוג' הכי פשוט ובסיסי ביחס לאחרים על ה AV1 גם באיכות המיטות, גם במחסור בחשמל וגם בנושא האוכל והמקלחות.

תמונות היום:


יום 6: Rifugio Vazzoler to Rifugio Passo Duran
מרחק הליכה: 14 ק"מ.
עליות/ירידות: 1000/900 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 38 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-3464165461 Email [email protected]
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Carestiano

מהלך היום:
היום התחיל בהליכה מתונה במגמת ירידה של כ 300 מטר על שביל ג'יפים רחב כאשר אחרי כ 2 ק"מ הייתה סטייה לשביל צר שמספרו 554 שטיפס בצורה מתונה כ 600 מטר עד ל Forcella camp ועבר דרך ערוץ סלעי ירוק ומרשים. היום היה קצר יחסית ולכן החלטנו לעשות סטייה קצרה ולעלות לתצפית Mont Alt שנמצאת על הר מבודד ובולט ומשקיפה על כל העמק. העלייה הייתה אומנם קצרה יחסית (כ 250 מטר), אך די תלולה, כאשר על הדרך פגשנו סוסים וכבסי מרינו מקומיים שנהנו מהחיים במרעה הירוק. תוך כדי הטיפוס, עברנו דרך תצפית קטנה ומרשימה על ההרים ממול וממה שהיה נראה כים בקו האופק. מבדיקה, הסתבר שהים היה במרחק של כ 95 ק"מ בקו אווירי מנקודת התצפית ובהחלט יתכן שראינו אותו , כי הייתה ראות נהדרת. לאחר מכן, המשכנו את העלייה עד הסוף שבו היה צלב גדול, ספר מטיילים עם עטים להשארת רשמים מהמקום ופריחה מרשימה של פרח ה Edelweiss המקומי. אחרי מנוחה ותצפית, ירדנו באותה הדרך והמשכנו את ההליכה במגמת ירידה מתונה עד לרפיוג' Carestiano. אחרי מילוי המים ומנוחה קצרה , המשכנו ללכת על שביל רחב ונוח כל הדרך עד ל Passo Duran הקטן שהיה ריק למדי. ניצלנו את ההגעה המוקדמת כדי לעשות כביסה (יש להם שירות כביסה במכונה ללא יבוש), לנוח,לאכול ולתכנן את המשך ההליכה.

תמונות היום:


וידאו מהתצפית של Mont Alt

יום 7: Rifugio Passo Duran to Rifugio Pian de Fontana
מרחק הליכה: 17.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1100/1150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 49 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד , 2 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: 0039-335-6096819 Email: [email protected]
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Pramperet

מהלך היום:
זריחה מרשימה העירה את כולנו מוקדם בבוקר ואחרי ארוחה פשוטה ומזינה, יצאנו לדרך. הליכה של כ 1.5 ק"מ על הכביש הובילה לשביל יער מרשים במגמת עלייה מתונה של כ 200 מטר כאשר עוברים ליד מצוקים שונים ומגוונים. הדרך הירוקה המשיכה באותו הקו גובה עד שהגענו לפיצול ובו שרידי בית ישן. הדרך הראשית התחילה לרדת בתלילות ואז לעלות ובחרנו במקום זאת בדרך צדדית שעלתה בדרך נוף וירדה בצורה מתונה דרך היער למפגש עם השביל המרכזי. נשאר לנו מספיק זמן פנוי והחלטתנו לעשות סטייה קצרה של כ 20 דקות לבקתה Pramperet, לאכול שם צהריים ולהינות מהנוף שנשקף ממנה. בהמשך הדרך הפכה לירוקה במיוחד כאשר מסביב יש מצוקים מרשימים מכל הכיוונים עד ל Porcela Piazedel ואחריה התחיל טיפוס תלול יחסית למעבר Cima Zita sud כאשר גם שם לא פספסנו הזדמנות לעלות לתצפית עצמה. אחרי מנוחה וצילומים, התחלנו לרדת בצורה מתונה דרך עמק המרמיטות כאשר בשלב מסוים הירידה הפכה לתלולה מאוד עד לבקתה עצמה כאשר בדרך עוברים גם דרך מעיין קטן. בסה"כ, יורדים במכה כ 900 מטר וזאת אחת הירידות התלולות על המסלול אם כי אין בה קושי טכני כלשהו. הפעם הבקתה הייתה די מלאה והייתה אווירה טובה ושמחה בארוחת הערב כנראה בגלל הסיום הקרוב. ניצלנו את הזמן שנותר לתכנן את היום האחרון בגלל השינוי הרצוי מהתוכנית המקורית.

תמונות היום:


וידאו מהתצפית של Del Piazedel
וידאו מהתצפית של Zita Sud
וידאו מעמק המרמיטות
 

 

יום 8: Rifugio Pian de Fontana to La Muda and Belluno
מרחק הליכה: 15 ק"מ.
עליות/ירידות: 1900/800 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור לתמונות מBelluno בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות לינה בבלונו: HOTEL LA CERVA - כ 108 יורו ל 5 אנשים (22 ליחיד)
פרטי קשר עם מקום הלינה: Email: [email protected] Mobile phone: +39 338 8253608

מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Bianchet

מהלך היום:
היום התחיל מוקדם בירידה תלולה של כ 150 מטר כדי לחצות נהר והמשיך בעלייה של כ 250 מטר עד לנקודת הפיצול שממנה חתכנו מערבה לכיוון Casera Vescova. בשלב הזה, התפצלנו מרם שהלך לעשות מסלול מעט אחר והתחלנו ללכת ב שביל ירוק מאוד ולא ברור (כנראה בגלל מיעוט המטיילים בו) שמשקיף על כל האזור ומטפס במתינות עוד כ 250 מטרים תוך כדי חצייה של מספר נחלים יבשים. על הדרך פגשנו כמה צבאיים מופתעים ונחש אחד שחצה את הנתיב הלא ברור במהרה ולאחר ירידה של כ 50 מטר משיא הגובה הגענו לבקתת Vescova . מסתבר שמדובר בבקתת מטיילים בשירות עצמי עם מטבחון, שירותים ומספר מיטות בקומה השנייה. ליד הבקתה היה גם מקור מים זמין ובזמן שהכנו קפה, הגיעה חבורה של 3 צעירים מקומיים שעשו טיול יום ומאוד הופתעו לראות אותנו. אחרי שיחה ארוכה ומעניינת, המשכנו בדרכינו לירידה ארוכה ותלולה של כ 450 מטר שהלכה דרך שדות ירוקים, יער סמיך ופריחה מדהימה עד לנהר שבו גם ניתן היה לעשות טבילה. לאחר מכן התחילה עלייה קצרה עד לבקתת Bianchet שבה ישבנו לאכול צהריים. המשך הדרך הייתה די רחבה והלכה דרך יער סמיך ויפה כאשר מדי פעם היו קיצורי דרך מקומיים עם רוז'ומים. בשלב מסויים התפצלנו מהשביל המרכזי במטרה לקצר את ההליכה על שבילים רחבים ולנסות שביל מקומי מעניין שהתברר כמאתגר במיוחד (ולא מומלץ לרוב המטיילים). השביל התחיל להיות צר כבר מהתחלה ובחלקים מסויימים גם התחיל להיות עם חשיפות מסוכנות כאשר בהרבה מקומות היה צריך להתאמץ מאוד כדי לא לאבד אותו. בשלב מסויים חצינו שדה בולדרים קטן ודרדרתי בנחל שהיה די מסוכן וכך הבנו שכנראה השביל לא מטופל בכלל ביחס לכל שאר השבילים שהיו על ה AV1 ומסביב, אך היה מאוחר מדי לחזור. אחרי שהגענו לאוכף בגובה 1100 מטר, התחילה ירידה מאוד תלולה של כ 400 מטר בזווית של כ45 מעלות כל הדרך עד לכביש צדדי שלא מסומן במפות. הסתבר אחר כך, שמדובר במתקן מים גדול בתוך ההר שממנו יצא הכביש הצדדי עד לכביש המרכזי. במקום היה מפל מים מרשים, אך לא נגיש וצינור מים עם בריכת בטון קטנה שניצלנו כדי לעשות רחצה לפני היציאה מהמסלול. הסתבר שהמקום שבו יצאנו היה בדיוק באמצע הדרך בין תחנת האוטובוס La muda ו La Pissa ולכן החלטנו ללכת כ 1 ק"מ עד La Muda כדי לתפוס אותו. האוטובוס הגיע בדיוק בזמן, ואחרי כחצי שעה בסביבות 17:30 כבר היינו בתחנה המרכזית של Belluno ושם נפגשנו עם מאשה. הלכנו ביחד למלון La Cerva ולאחר רחצה, התארגנות מהירה ושימוש בשירותי הכביסה שלהם הלכנו לטייל בעיר, להשלים קצת מחסור בפירות, לחפש בלון גז עבור ה AV2 ומקום טוב לארוחת ערב. אחרי סיבוב גדול והמלצות של המקומיים, מצאנו רק בלוני גז ניקוב שכמובן לא התאימו. אחרי שחזרנו למלון, באופן מפתיע רם עדיין לא הגיע, למרות שקיבלנו ממנו הודעה שהכול בסדר והוא בעיר. ניסינו לכוונו למלון , אך לא הייתה לו קליטה באותו הרגע וסמכנו עליו שימצא את הדרך. בבוקר הסתבר כי המקומיים כל הזמן הכווינו אותו למקום הלא נכון ושם המלון , זה בעצם של של שכונה בשם La Cerva. בבוקר התפצלנו ל 3 קבוצות וכך נגמר בהצלחה רבה החלק הראשון של ה AV1.

תמונות היום:

 

 

 

נערך ע"י משתמש יום שלישי 26 ספטמבר 2017 22:31:59(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 9 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 23/08/2017(UTC), ישר.א ב 23/08/2017(UTC), Khen ב 24/08/2017(UTC), קיפי קיפוד ב 24/08/2017(UTC), a-v-i ב 24/08/2017(UTC), יובלש ב 24/08/2017(UTC), אפרתי ב 04/09/2017(UTC), l.d ב 14/09/2017(UTC), הלך ב 02/10/2017(UTC)
מממן
Eli TheHiker  
#2 נשלח : יום חמישי 24 אוגוסט 2017 08:59:01(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 685

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

AV2 - Alta Via2 Dolomites:

הקדמה:
בגלל ההחלטה ללכת את ה AV2 בכיוון ההפוך, יצא שהיום הרשמי הראשון כלל כ 1700 מטר עליות ולכן כסוג של פשרה בין יום מנוחה בשבילי אחרי הAV1 ויום חימום עבור מאשה, החלטנו ללכת את השלב "העירוני" מ Feltre על ל Croce D'Adune עם שינויים שונים במקום להשתמש בשירותי האוטובוס וכך גם על הדרך לבקר ב Feltre עצמה. בחרתי מסלול ששילב עלייה מתונה, אך לא קטנה דרך העיר ושטחים מיוערים שבדיעבד התגלה כפתיחה מעולה לשביל כולו עם שיחי פטל אדום/שחור ויערות ירוקים ופורחים. אחרי שלא השתמשנו כמעט במפות נייר על ה AV1 , החלטנו לא לקנות הפעם ל AV2 והשתמשנו בפועל להליכה באפליקציות שונות עם מפות דיגיטליות ולתכנונים במפות שהיו במקומות הלינה (בצורת שלטים או נייר).

יום 1: Feltre to Rif. Croce D`Aune
מרחק הליכה: 16 ק"מ.
עליות/ירידות: 200/950 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור לתמונות מFeltre בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 30 יורו עם ארוחת בוקר כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה:Email: [email protected] Tel: +39-0439-977000
מקומות הצטיידות על הדרך: Feltre

מהלך היום:
אחרי ארוחת בוקר, תפסנו את האוטובוס הראשון מBelluno ל Feltre ואחרי נסיעה של כשעה בין עיירות קטנות וציוריות על הדרך הגענו. התחלנו ללכת צפונה לכיוון מרכז העיירה שבנוי על גבעה תלולה יחסית לפי השילוט המקומי שהוביל אל מעלית שקיצרה משמעותית את העלייה והסיבוב. בהמשך , אחרי סיבוב במרכז העתיק של העיירה המשכנו ללכת כ 5 ק"מ על אחד הכבישים הצדדיים לכיוון ההרים תוך כדי הצטיידות בפירות וסים מקומי בחנות של רשת WIND המקומית. משם התחילה עלייה מתונה של כ 2 ק"מ על שבילים מקומיים בין השכונות עד שיצאנו לשביל יער נחמד על שם Suzzana עם שיחי פטל שחורים/אדומים רבים ובשלים. עלייה של כ 500 מטר לאורך כ 3 ק"מ ללא אנשים בכלל, הובילה אל כנסייה קטנה בשם Suzzana ואחר כך אל שביל רחב שבו פגשנו מטיילת מקומית שהכווינה אותנו לדרך הנכונה ולחצייה של כביש מרכזי. משם המשיך השביל לטפס במתינות דרך היער הפורח ולראשונה (וגם לאחרונה) ראינו צבי גדול ונדיר (לפי המקומיים) שהתחבא בין העצים. לאחר מכן יצאנו אל הכביש המרכזי ואחרי הליכה קצרה של כ 1 ק"מ על הכביש, הגענו לעיירה. הגענו למלון יחסית מוקדם ולכן היה זמן להתארגן, לטייל קצת בעיירה הקטנה, לאכול פיצה איטלקית מקומית מעולה באחת המסעדות Ristopizza and Birreria , ולהתכונן למחר.

תמונות היום:




יום 2: Rif. Croce D`Aune to Rif. Bruno Boz
מרחק הליכה: 18 ק"מ.
עליות/ירידות: 1000/1700 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 45 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, 4 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39-439-64448 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Dal Piaz (לא היה מקור מים זמין חוץ מאשר בשירותים וגם שם היה שילוט שהמים לא לשתייה) .

מהלך היום:
התחלנו את ההליכה מוקדם אחרי ארוחת הבוקר בגלל הצפייה לעלייה הגדולה ואכן השביל התחיל לעלות בתלילות יחסית של כ 1000 מטר למשך כ 5 ק"מ הבאים דרך שדות ירוקים עם פריחה מדהימה מכל הסוגים כאשר הנוף אל העיירות למטה הולך ונעלם. אחרי כשעתיים וחצי על השביל שחצה מדי פעם שביל רחב ונוח לאופניים ועליו הרבה מטיילים/רוכבי אופניים/רצים, הגענו לרפוג'י Piaz שבו גם עצרנו לארוחת הצהריים. המקום היה עמוס מאוד ובמקרה הגיעו לשם תלמידי להקה מקומית שהתאמנו וניגנו כדי לשמח את הקהל. משם השביל המשיך במגמת עלייה-ירידה-עלייה מתונה דרךשדות בולדרים חשופים בין השדות הירוקים, כאשר לאט לאט ערפל התחיל להצטבר בכל מקום. בשביל הנ"ל לא היו כמעט מטיילים ובשלב מסוים השביל הפך לצר מאוד ומצוקי עם ראות נמוכה והתחיל לרדת כ 200 מטר כדי לעקוף מספר מפלים יבשים ומכשולים אחרים. בגלל הערפל, הראות לעמקים הייתה נמוכה ולכן אחרי הפסקת קפה, המשכנו עם העליות/ירידות עד לרפוג'יו Boz ללא הפסקות כאשר בדרך עוברים מספר שבילים צרים ומרשימים ואזור מרעה עם פרות וכלבים קרוב לבקתה. המקום היה די נטוש ממטיילים חוץ מזוג גרמנים שהלכו את ה AV2 דרומה (כמו שבעצם כל מי שפגשנו והלכו בשביל הנ"ל), רוכב אופניים שבא לאכול ולאחר מכן עזב ובחור איטלקי נוסף. בשיחה עם הגרמנים החלפנו חוויות וביררנו מה מצב השבילים העדכני ולמה שווה לשים לב במהלך ההליכה. הבקתה הייתה קטנה ופשוטה ובה חדרי דורמיטורי בקומה השנייה , מקלחת חמה בתשלום וחשמל להטענת מכשירי חשמל בחדר אוכל הקטן.

תמונות היום:



יום 3: Rif. Bruno Boz to Rif. Cereda
מרחק הליכה: 14 ק"מ.
עליות/ירידות: 1500/1150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 55 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה:[email protected] Tel: +39-0439-65030-
מקומות הצטיידות על הדרך: מים ב Bivacco Feltre-Bodo

מהלך היום:
הבוקר התחיל בשמיים כחולים וטיפוס מתון של כ 150 מטר ל Passo Alvis שלא על השביל המרכזי כדי לראות את הנוף (שלא ראינו בגלל הערפל אתמול) ומשם התחברנו דרך שביל צדדי חזרה למסלול באזור Passo di mura. בהמשך הדרך המשיכה לעלות בצורה מתונה מאוד ל Col Dei Bechi ואז הייתה ירידה מתונה דרך שביל נוח אל מספר מפלים פעילים עם מים קפואים. לאחר עלייה נוספת, הגענו לבקתת מטיילים Bivacco Feltre-Bodo שהייתה לא מאוישת . לאחר מנוחה והפסקת תה, התחלנו לעלות כ 250 מטר בצורה תלולה לעבר Passo Comedon כאשר בעלייה הראשונה נתקלנו בקבוצה גדולה ומעורבת של אמריקאים/סינים/אנגלים עם מדריך שהלכו במגמת ירידה וכנראה התכוננו לריצת שטח רצינית לפי הקצב והביגוד. מהפס התחילה ירידה תלולה ודרדרתית של כ 700 מטר שהפכה בשלב מסויים לשביל צר עם בולדרים ליד הקיר כאשר בחלק מהמקומות הותקנו כבלי ברזל (Ferrata) לעזרת המטיילים. בנקודות מסויימות בסדקים, היו נביעות של מים מתוקים וטעימים ולאחר מנוחה נוספת, המשכנו לעבר קצה הדרך הצרה שממנה נפתחה תצפית מעולה על העמק. משם המשיך השביל במגמת ירידה של כ 200 מטר נוספים דרך יער רחב וירוק עד אשר היציאה לשביל רחב עבור רכבי שטח שהוביל במשך כ 4 ק"מ נוספים עד ל Passo Cedera. לפי התפוסה במלון היה נראה שאנחנו האורחים היחידים שמטיילים באותו היום ורוב האנשים במסעדה באו רק לאכול שם. סיימנו את ההליכה די מוקדם והייתה הזדמנות לנסות את הגראפה המקומי ולשוחח עם שני איטלקים שבאו עם 2 כלבי רועה גרמני ענקיים וסיפרו שהם מיועדים לצרכי שמירה על עדרים מפני זאבים ודובים. לא היה ברור אם הם דברו בצחוק על נושא השמירה על עדרים, אבל בשלב מסוים , הכלב הגדול מביניהם ניסה לרוץ אחרי משהו שזז בשיחים והתחיל להזיז את כל הפרגולה הענקית שאליה היה קשור (כ 10 על 20 מטר) וזה כבר לא היה מצחיק בכלל.

תמונות היום:



קישור לוידאו מהמפלים על הדרך
קישור לוידאו ממהתצפית של Passo Comedon


יום 4: Rif. Cereda to Rif. Treviso
מרחק הליכה: 8 ק"מ.
עליות/ירידות: 800/1050 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 53 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, 5 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: +39-0439-62311 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: אין.

מהלך היום:
היום התחיל בארוחת בוקר מעולה ושמיים כחולים והיה מתוכנן כסוג של יום מנוחה לקראת המסלול הקשה של מחר. יצאנו לדרך יחסית מאוחר ואחרי הליכה של כ 1 ק"מ עם שביל רחב, התחלנו לטפס בשביל יער תלול של כ 700 מטר כאשר על הדרך התחילו להופיע דולומיטים מרשימים ובודדים בצורות שונות שהפכו אחר כך לקירות שלמים. השביל המשיך כ 4 ק"מ לאורך קו הרכס כאשר כל הזמן יש נוף מרשים לעבר העמק מצד אחד , וקירות דולומיטים מהצד השני. ב Forcella d`Oltro התחלנו לראות מעט מטיילים כאשר משם התחילה ירידה תלולה של כ 400 מטר בשביל יער פתוח (שהפך בהמשך ליער צפוף) עד לנקודת מפגש עם שביל נוסף שהוביל לכביש וממנו באו מספר מטיילי יום. הליכה של ה 1.5 ק"מ נוספים בשביל יער באותו הקו גובה, הובילה את בקתת Treviso שהייתה מלאה במטיילים. הסתבר אחר כך שרוב גדול של המטיילים עושים מסלול מעגלי מפורסם של 3-5 ימים באזור בשם Palaronda וכך פגשנו חלק גדול מהם גם בבקתה הבאה. הגעה מוקדמת אפשרה לכבס בגדים ולייבשם, לנוח ולאגור כוחות לקראת מחר ולהחליף חוויות עם מטיילים רבים ממדינות שונות (הונגרים, הולנדים, גרמנים, אמריקאית והישראלית היחידה שפגשנו לאורך כל המסלול) על מה שמצפה לנו/להם. הסתבר שלפני שבוע (כאשר הייתי על ה AV1 והיה גשם אחרי הצהריים) הייתה סופה רצינית באזור המרמלדה וכולם נאלצו לדחות את התכניות ולבלות יום באותו המקום.

תמונות היום:

 

 

יום 5: Rif. Treviso to Rif. rosetta
מרחק הליכה: 11.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 900/1850 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 53 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, 6 יורו למקלחת.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39 0439 68308 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Pradidali

מהלך היום:
הבוקר התחיל בירידה תלולה של כ 150 מטר דרך היער וחצייה של נהר מרשים והמשיך בעלייה תלולה ומתישה של כ 1200 מטר על פני כ 4.5 ק"מ לצד השני. תחילת העלייה הייתה דרך שבילי יער שהפכו במהרה לשביל צר ופתוח כאשר מצוקים מרשימים מציצים משני הצדדים. פחות או יותר באמצע הדרך, הגענו לבקתת Bivacco Minazio ובה הייתה קבוצה של צעירים שישנו במקום והעבירו את הזמן. בבקתה עצמה לא היו מים, אך ניתן היה ללכת כ 200 מטר לאורך קו הגובה עד להר ולמלא בנביעה שמסומנת במפות. במקום הייתה גם אנדרטה מחלקי מטוס שנפל כאן במלחמת העולם הראשונה. לאחר מנוחה, המשכנו לטפס ולקראת הצהריים הגענו לPasso Lede המיוחד בגובה 2695 מטר ובו תצפיות פנורמיות לכל הכיוונים. מספר מטיילים מקומיים הגיעו למקום והתפזרו במהרה בשלל המסלולים השונים שהמקום מציע. לאחר מנוחה ארוכה התחלנו לרדת בשביל בולדרים , עד שהתחילה פראטה לא פשוטה שלפי השילוט המקומי הצריכה ציוד אבטחה. הבאתי ליתר בטחון סוג של רתמה בסיסית מחבל קצר עם שאקלים לכל מקרה של מזג אוויר גרוע, אך בפועל לא היה בה צורך וירדנו את ה 200 מטר דרך הפראטה בקלות יחסית (אחת האופציות לעקוף את הפראטה הייתה דרך Passo Fradusta). בהמשך, השביל הפך ליחסית נוח להליכה והמשיך בירידה מתונה יחסית של כ 200 מטר לעבר האגם והרפיוג' Pradidali. בזמן הטיול והשיחות עם המקומיים, הרבה האיטלקים התלוננו על כך שמצב המים באיטליה מאוד בעייתי ומשנה לשנה הופך ליותר ויותר גרוע ואכן ראינו זאת בירידת מפלס של חלק מהאגמים וגם פה באגם Pradidali שהתייבש לגמרה השנה. אחרי ארוחת צהריים ומנוחה, המשכנו בעלייה של כ 200 מטר עד ל Passo Ball ומשם התחיל קטע צר, מצוקי מאוד וחשוף במגמת ירידה עם עזרים של פראטה שנמשך כ 1 ק"מ. בשלב מסויים השביל התרחב והתחיל לעלות כ 300 מטר בשרשרת של טראסות בלתי נגמרות עד ל Passo Roda ומשם בהליכה קצרה עד לרפוג'יו Rosseta שממנו נשקף נוף לעבר הרכבל שבהר. אחרי שהגענו לבקתה, התחיל גשם והסתבר בדיעבד שהיינו על גבול הסופה וכל מי שהגיעו מהצד השני חטפו אותה די רציני ביומיים האחרונים. בבקתה היו נהלים מאוד קפדניים לגבי מקלחות (עד 20:15) חשמל (עד 22:00) וכללים אחרים שבעלי המקום הסבירו בשלט הבא לטובת הכלל ובגלל הקרבה לרכבל והפופולאריות , היא הייתה מלאה עד אפס מקום.

תמונות היום:


קישור לוידאו ממהתצפית של Passo Lede


יום 6: Rif. rosetta to Rif. Passo valles
מרחק הליכה: 13.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1600/1100 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 39 יורו חצי פנסיון+מס 0.7 ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39 0437 599136 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Mulaz

מהלך היום:
בבוקר ענני הגשם נעלמו וערפל קליל ומרשים כיסה את ההרים. יצאנו לדרך בסביבות 8:00 כרגיל וכבר על הבוקר השביל התחיל לרדת בצורה מתונה, אך עם מכשולים רבים ושונים שהפכו את ההליכה למאתגרת עם צורך בריכוז רב. השביל הירוק היה מוקף במצוקים מרשימים לכל אורך הדרך עד שהתחיל לעלות בדרך דרדרת בצורה חדה של כ 500 מטר לעבר Passo Farangole. אחרי מנוחה ארוכה ושיחה עם מטיילת אמריקאית-סינית על המכשולים השונים שצפויים לנו/לה, המשכנו במגמת ירידה של כ 200 מטר לצד השני דרך פראטות מעניינות ומאתגרות עד לרפוגיו Mulaz. אחרי מנוחה וצהריים, השביל התחיל לרדת כ 300 מטר בצורה מתונה דרך פראטות נוספות ומגוונות שהפכו בשלב מסוים לשביל ירוק ופתוח עם פריחה מיוחדת בכל הכיוונים.
לאחר מספר שעות של הליכה נוחה, הגענו לאגם קטן בשם Caladora וממנו התחילה הירידה הסופית והיחסית תלולה של 200 מטר לעבר Passo Valles. הגענו למלון די מוקדם והיה נראה שהיינו המטיילים היחידים במלון כי קיבלנו חדר דורמיטורי ענקי וריק. בעלי המלון המשפחתי דיברו רק בגרמנית (חוץ מאחד הבנים שהגיע מאוחר יותר) ובכל זאת הסתדרנו איתם בקלות יחסית וגם ניצלנו את שירותי הכביסה והייבוש של המקום. ארוחת הערב זכורה לטובה במקום במיוחד בגלל הבופה החופשי של הסלטים והשירות הנדיב.

תמונות היום:
 


יום 7: Rif. Passo valles to Rif Contrin
מרחק הליכה: 16.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1050/1050 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 48 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39 0462 601412 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Miralago, Rif Fuciade

מהלך היום:
הבוקר התחיל בעלייה מתונה מאוד של כ 250 מטר דרך שדות מרעה ירוקים כאשר בין הבולדרים מבצבצים מדי פעם שיחי אוכמניות ומספר נחלים קטנים חוצים את שבילי ההליכה. המסלול במקום היה קצת מטושטש, אך הכיוון היה ברור ולכן המשכנו עד שיא הגובה ב 2300 ומשם התחילה ירידה מתונה של כ 400 מטר על שביל 658 דרך יערות ושדות ירוקים כאשר חוצים מספר פעמים שבילי סקי חדשים שנמצאים בתהליך בנייה מתקדם. הגענו במהרה ל Passo Pellegrino שהיה מלא ברכבים ומטיילי יום ונראה כמו אתר נופש פופולארי. ההליכה המשיכה במגמת עלייה מתונה מאוד דרך שביל רחב ונוח כאשר מטיילים רבים הולכים באותו הכיוון. לצדי הדרך , רבצו פרות על הדשא להנאתן ודי מהר הגענו לבקתת Fuciade שהייתה עמוסה מאוד במשפחות ומטיילים בגלל הסוף שבוע. החלטנו להצטייד בסנדויצ'ים ולהתקדם מעט כדי להתרחק מההמונים, אך גם בעלייה התלולה של ה 700 מטר פגשנו מטיילים רבים ולכן עצרנו באמצע הדרך כדי לנוח , לאכול ולתצפת על העמק המרשים. בזמן המנוחה דיברנו עם איטלקיה מקומית שהסתבר שהיא חוקרת פרחים/גיאולוגיה ומטיילת כבר הרבה שנים, אך ורק בטיולי יום לא מעגליים ותמיד חוזרת איכשהו לרכב דרך תחבורה ציבורית או טרמפים. בהמשך , התוואי השתנה לדרדרת ושבילים צרים ופרוסים בין מצוקים רחבים ונמשך כך עד ל Passo Cirelle שממנו נשקף נוף יפה לכל הכיוונים.
לאחר מנוחה וצילומים, התחלנו לרדת כ 600 מטר בצורה מתונה דרך שביל נוח יחסית להליכה כאשר מצד אחד מצוקים מרשימים וענקיים ומצד שני נפתח לאט לאט העמק. בשלב מסוים הצבע הירוק חזר לשביל ולקראת הירידה הסופית לבקתת Contrin היה גם יער קטן עם סוסים. הגענו לבקתה יחסית מוקדם והיה זמן לנוח, לאכול, לברר את תנאי המזג אוויר ולתכנן את היום המיוחד של מחר שכלל את העלייה לMarmolada. דיברנו עם מנהל המקום בשם Andrea שאיתו סיכמתי מראש על שמירת ציוד פראטה וקרמפונים עבורנו והופתענו מתגובתו שהוא יכול להביא לנו רק קרמפונים ללא הציוד פראטה (למרות שיומיים לפני ההגעה שלחתי לו תזכורת). אחרי האוכל, בעזרת אחת העובדות במקום, יצרנו קשר עם הבקתה Fiacconi ולמזלנו גילינו שאחד המדריכים מגיע לפס Marmolada למחרת בבוקר מהצד השני כדי להוביל קבוצה אחרת של 3 מטיילים ומוכן להביא לנו את הציוד פראטה וגם לקחת דרך הפראטות והקרחון עד לבקתה תמורת 40 יורו לאדם (לא כולל עלייה ל Marmolada). בסופו של דבר סיכמנו איתו שנביא את הקרמפונים מ Contrin, ניקח ממנו את הציוד פראטה המלא בפס ונעלה לבד ל Marmolada (בזמן שהוא ימשיך עם 3 המטיילים האחרים לצד השני), נרד באותה הפראטה חזרה לפס, נחצה את הקרחון הקטן ונחזיר את כל הציוד בבקתת Fiacconi. אחרי שהכל סוכם, נעזרנו ב Andrea כדי לכוונן את הקרמפונים לנעלים כדי שלא יהיו בעיות בהמשך והלכנו לישון בציפייה דרוכה למזג אוויר טוב על הבוקר .

תמונות היום:
 

יום 8: Rif Contrin to Rif Pian Dei Fiacconi
מרחק הליכה: 8 ק"מ.
עליות/ירידות: 1000/1600 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 46 יורו חצי פנסיון כולל מס ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39 0462 601412 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Punta Penia

מהלך היום:
היום התחיל בחששות כבדים מפני מזג האוויר כי התחזית הראתה 80% סיכוי לגשם אחרי הצהריים. קבענו עם המדריך להיפגש בפס Marmolada בסביבות 10:00 ולכן ישר אחרי ארוחת הבוקר בסביבות 7:40 התחלנו את הטיפוס הארוך והקשה של ה 900 מטר כאשר העלייה התחלקה לשני חלקים עיקריים: כ 400 מטר על לפס Marmolada הנמוך שממנו ניתן להתפצל ולעקוף את ההר וכ 500 מטר נוספים עד לפס המרכזי. בשני החלקים הייתה עלייה על שבילים צרים, אבנים ודרדרות עד שבשלב מסויים בסביבות 9:45 פגשנו את המדריך כ 100 מטר לפני הפס עצמו. בזמן שהתארגנו על הציוד, קיבלנו מצד אחד עדכון משמח על התחזית שהסיכוי לגשם ירד ל 30% ומצד שני התראה ותדריך איך להתנהג בגשם/ברקים בסביבה של הפראטה וכיצד ללכת על הקרחון הקטן ולברוח מאבנים מתגלגלות שקצת הוריד את המוטיבציה לעלות. בזמן שדיברנו עם המדריך, הופיע רעש חריג של מסוק מעל המרמלדה שהפחיד מאוד קבוצה ענקית (כ20-30 פריטים) של צבאיים שהתחילו לדהור במהירות שיא במורד הדרך ולגלגל אבנים ואפילו המדריך וכמה חברים שלו שבדיוק הגיעו, התחילו להתפעל מהמחזה הנדיר. התחלנו להתקדם לעבר הפס ומהר מאוד גילינו למה המדריך התקדם כ 100 מטר ולא חיכה בפס עצמו. הייתה קריסה של הפראטה הישנה ובנו מעקף תלול וחשוף שהצריך ציוד פראטה גם כדי להגיע לפס עצמו. משם התחילה העלייה האמיתית של כ 450 מטר עם פראטות מסוגים שונים (אנכיות, אופקיות, מדרגות, סולמות, יתדות, דרגיות, סורגים מרובעים ואחרים ) כאשר לחלקן נדרש חיבור מלא עם אבטחה ולחלקן ניתן היה לחבר כבל אחד בלבד. חלקן היו ארוכות וקשות, וחלקן קצרות כאשר מדפים שונים מחברים ביניהם.
כבר בפס עצמו גילינו כי הצד השני מעונן כולו ובזמן מהיר מאוד העננות יכולה להפוך לגשם ולכן החלטנו להתקדם כל עוד המצב לא משתנה לרעה תוך כדי הצצה קבועה בברומטר ובמטיילים הרבים שטיפסו בנוסף אלינו. למזלנו, הערפל והעננים לא התקדמו והלחץ הברומטרי היה תקין כל הזמן וכך התקדמנו לאט לאט לעבר הפסגה כאשר לקראת הסוף הפראטה נגמרה והייתה עלייה של כ 50 מטר על שביל צר אל הפסגה. לקח כשעתיים לעלות למעלה ושם הייתה בקתת מטיילים קטנה למקרה חירום ובה מבחר מצומצם מאוד של מוצרים לקנייה ובהמשך צלב ענק שלידו התרכזו כל המטיילים כאשר חלקם התארגנו על גרזני קרח וחבלים וירדו דרך הקרחון המרשים ישירות לבקתת Fiacconi. לאחר מנוחה ארוכה, ארוחה וקפה התחלנו לרדת באותה הדרף חזרה לפס ואחרי כשעה וחצי הגענו לשם כאשר רוב העננים והערפל כבר התפזרו. כדי לרדת לצד השני, עברנו דרך פראטה נוספת במגמת ירידה (פחות חשופה ,אך עדיין עדיף עם ציוד אבטחה) עד שהגענו לקרחון הקטן. שמנו את הקרמפונים ובעזרת מקל הליכה עברנו על נתיב שנראה כמו שביל. הקרחון היה מאוד רטוב והמים זרמו בכל מקום וגם ראינו לפנינו כ 5 אבנים (קטנות עד בינוניות) מתגלגלות תוך כדי ההליכה. לפי המקומיים והמדריך, זה הזמן הכי מסוכן לחצות קרחונים בזמן שהם נוטפים בגלל הקרווסקים וסכנת ההחלקה ולכן אפילו לא חשבנו לחצות אותו בלי הקרמפונים. בהמשך השביל ירד בצורה מתונה כ 300 מטר כאשר על הדרך ראינו מספר תצפיות שונות על הקרחונים, העמק ממול ומספר מפלים קטנים. לקראת הסוף הייתה עלייה נוספת של כ 150 מטר עד לבקתה וכבר אז הבנו עד כמה היום היה קשה ומתיש ואחד הקשים (אם לא הקשה ביותר) על המסלול קולו. בבקתה לא היו הרבה מטיילים ולכן החזרנו את הציוד במהירות ואחרי מקלחת, ארוחת ערב ומנוחה הלכנו לנוח והתכונן לקראת מחר.

תמונות היום:
 

קישור לוידאו ממהתצפית של Passo Marmolada על עדר צבאיים שנבהלו ממסוק ורו במורד הפס - חלק 1
קישור לוידאו ממהתצפית של Passo Marmolada על עדר צבאיים שנבהלו ממסוק ורו במורד הפס - חלק 2
 

יום 9: Rif Pian Dei Fiacconi to Hotel Col di Lana
מרחק הליכה: 12 ק"מ.
עליות/ירידות: 1000/600 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 69 יורו חצי פנסיון +מס 1.4 ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה:[email protected] Tel. +39 0462 601277
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Castiglioni , Rif Viel del Pan , Rif Fredarola

מהלך היום:
אחרי היום המאתגר של אתמול, החלטנו ללכת בקצב איטי מהרגיל כדי לנוח תוך כדי, ולכן יצאנו בסביבות 9:00 בבוקר והירידה הראשונה והדי תלולה של כ 600 מטר לקחה לנו כשעה וחצי. העננים בבוקר התפזרו די מהר ולכן הייתה תצפית מדהימה על ה Marmoladaהאגם Fedaia והרכס הירוק שממול. תוך כדי הירידה עברנו בשדות ירוקים פתוחים עם בולדרים, שיחי אוכמניות מדי פעם, ו Col De Bous המרשים כאשר מולנו עולים כמויות מרשימות של מטיילי יום. בחלקו המערבי של האגם עברנו דרך סכר ענק ואחרי חצייה של הכביש התחלנו לעלות כ 350 מטר בצורה מתונה כאשר כבר אז הורגשה עייפות כללית. לקראת 11:30 הגענו לבקתת Viel Dal Pan ובזמן ארוחת צהריים התחיל גשם קל שהכניס את כל המטיילים הרבים פנימה. אחרי מנוחה, בדקנו כמה עוד נשאר ומה התחזית הצפוייה והבנו שבקצב הזה לא נספיק להגיע לבקתה המתוכננת Boe לפני הגשם הצפוי בשעות הערב ולכן החלטנו להתפצל ולהיפגש בהמשך הדרך. הגשם הפסיק והמשכנו ללכת לעבר Passo Pordoi על הרכס כאשר אני התקדמתי במהירות מרבית תוך כדי ירידה של כ 150 מטר לפס. משם התחילה עלייה של כ 600 מטר כאשר בזמן העלייה השמיים התקדרו מאוד ועננים כבדים ושחורים ירדו אל העמק הסמוך. לאחר עלייה של כ 150 מטר , הצצתי בברומטר ושמתי לב לירידה משמעותית בלחץ אוויר. למרות שעוד לא היה גשם, הוצאתי את הכיסוי תיק והמעיל גשם ועד שהתלבטתי מה לעשות ובעיקר האם אספיק להגיע לבקתה שבפס בשם Pordoi, התחילו להישמע ברקים ורעמים ברקע. הבנתי שאין סיכוי להספיק לפס לפני בואו של הגשם ושזה גם יכול להיות מסוכן, לכן הסתובבתי חזרה והתחלתי לרדת כאשר תוך 5 דקות הופיעה רוח חזקה מאוד וישר אחרי זה גשם זלעפות וברד כבד. התחלתי לרוץ למטה כמו כולם ולמרות שתוך כ 10 דקות כבר הייתי למטה באחד המלונות, הנעליים וכל הבגדים שלא היו בשקית אטומה בתוך התיק נרטבו עד היסוד. בדקתי עם מנהל המלון את התחזיות והגשם אמור היה להפסיק רק בסביבות 17:00 (ואכן המבול נמשך כשלוש שעות ברציפות) ולכן יצרתי קשר עם מאשה שנשארה עדיין על הרכס ובדיוק הגיעה לבקתה Bece וקבענו להיפגש ולהישאר באותו המלון אחרי שהגשם יפסק. במהלך ההמתנה, שלחתי מייל עדכון לבקתת Boe שלא נצליח להגיע בגלל מזג האוויר והם קיבלו זאת בהבנה (במקרה, בעלת הבקתה התחבאה מהברד הרציני באותו המקום בלובי של המלון). ראיתי עוד ועוד מטיילים יורדים מהפס כאשר כולם רטובים, קפואים ועייפים מאוד וביניהם משפחה ישראלית אמריקאית שהספיקו להתחמק מהגשם הרציני , אך התבאסו שהיום הראשון של הטיול שלהם נהרס כליל ונאלצו לחזור למלון שלהם במונית.
למזלי, למלון היה חדר ייבוש רציני עבור ציוד סקי וכך הצלחתי לייבש את הכל כולל הנעליים. אחרי התארגנות בסביבות 17:00, ראינו שהגשם נפסק והספקנו לקפוץ למוזיאון מעניין בסמוך למלון של מלחמת העולם הראשונה שכלל פריטים רבים מהקרבות שהתרחשו באזור Di Lana Mountain . אחרי ארוחת הערב המצויינת ברמה של מסעדה יוקרתית, ישבנו על המפות כדי לתכנן את היום הבא שבו היינו אמורים להתחיל מבקתת Boe במקור.

תמונות היום:
 

יום 10: Hotel Col di Lana to Rif. Puez
מרחק הליכה: 19 ק"מ.
עליות/ירידות: 1750/2000 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 65 יורו חצי פנסיון +מס 1.8 ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: +39-0471-795365 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Forcella Pordoi, Rif Boe , Rif Pisciadu , Rf Passo Gardena

מהלך היום:
אחרי הארוחת בוקר והתארגנות, סיכמנו שאני אעלה את העלייה התלולה של ה 600 מטר עד לפס ברגל בזמן שמאשה תעלה עם הרכבל הראשון לתצפית מעל בקתת Pordoi ותרד משם לפס. בסביבות 9:00 אחרי עלייה מתישה, נפגשנו ממש בתזמון מושלם ליד הבקתה Pordoi והמשכו להתקדם פחות או יותר על אותו הקו גובה על השבילים הצרים עם הנוף ירח לעבר בקתת Boe כאשר מדי פעם נתקלנו בפינות עם ערימות של ברד מאתמול וקצת פראטות. אחרי בקתת Boe התחיל שביל ה 666 המפורסם במגמת ירידה כאשר בקילומטרים הראשונים הוא היה די מתון עם נופים מדהימים ואפילו קצת עלה לתצפית לפני הירידה הראשונה של כ 350 מטר לאגם ובקתת Pisciadu שבה גם עצרנו לאכול צהריים. הבקתה הייתה עמוסה למדי ולאחר מנוחה ארוכה, עלינו כ 50 מטר לפני שהתחילה הירידה התלולה של כ 300 מטר דרך פראטות מרשימות בין הבולדרים והמצוקים. למזלנו, במקום הותקנו 2 כבלים מקבילים (היו גם מקומות עם 3) כדי לפזר את העומס של המטיילים הרבים ולכן הצלחנו לרדת די מהר עד לתצפית על העמק שנפתח במהרה והפך לשביל נוף שירד כ 150 מטר נוספים עד לPasso Gardena השוקק חיים. במקום היה ריכוז גדול של חניונים, רכבים ורכבלים שונים שהובילו מטיילים רבים צפונה ואחרי שהתחלנו לעלות לכיוון Passo Cir גם נתקלנו בחלקם. העלייה המתונה של כ 450 מטר אל הפס דרך שבילי יער עם בולדרים, הובילה לשדה ענק של מצוקים חדים ולתצפית פנורמית לכל הכיוונים. לאחר מנוחה ותה, המשכנו אל Forcella De Ciampel דרך שדות מרעה ירוקים ואגם קטן בשם Chespeina. המעבר המרשים הוביל בדרך מתונה באותו הקו גובה על הבקתה Puez שהתגלתה כאחת הפשוטות והעמוסות על המסלול. בסופו של דבר, בגלל התוספת הליכה מאתמול, היום יצא אחד הקשים על המסלול ולכן הגענו לבקתה די מאוחר וישר נתקלנו במנהלת גרמניה קשוחה שהסבירה את הכללים של המקלחת המוגבלת בשעות ומים, החשמל שנסגר בערב מוקדם והמיטות הקבועות שלא ניתן לשנות. העייפות עשתה את שלה ולא הייתה שום בעיה לפרוש מוקדם מהרגיל, ולכן כל הכללים הנוקשים לא באמת השפיעו עלינו.

תמונות היום:
 

קישור לוידאו ממהתצפית של Passo Cir
 

נערך ע"י משתמש יום שלישי 26 ספטמבר 2017 22:31:03(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 7 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 14/09/2017(UTC), יובלש ב 14/09/2017(UTC), HarmonicWave ב 14/09/2017(UTC), l.d ב 14/09/2017(UTC), ישר.א ב 26/09/2017(UTC), הלך ב 02/10/2017(UTC), a-v-i ב 17/08/2019(UTC)
Eli TheHiker  
#3 נשלח : יום חמישי 24 אוגוסט 2017 08:59:34(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 685

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות


יום 11: Rif. Puez to Rif Edelweiß
מרחק הליכה: 18.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1300/700 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 64 יורו חצי פנסיון +מס 1.4 ליחיד, מקלחת חינם.
פרטי קשר עם מקום הלינה: Tel: + 39 0472 521 216 [email protected] 
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Genova , Rif Medalges Alm

מהלך היום:
אחרי ארוחת בוקר פשוטה, יצאנו לדרך בין השדות הירוקים כאשר העננים עדיין מכסים את העמקים ויוצרים מראות מיוחדים. על הבוקר, פגשנו על השביל רק כבסי מרינו משוטטות ומרמיטות והיה נחמד לחשוב שהתחמקנו מהמוני המטיילים מאתמול. בפועל, כבר לקראת 10 בבוקר התחילה נהירה של מטיילים לאזור כאשר עקפנו את Piz Duleda דרך ירידה תלולה של כ 100 מטר עם דרדרת וקצת עזרי פראטה ואחר כך עלייה מתונה של כ 200 מטר עד לאחת התצפיות ופס ללא שם שהיה כולו בערפל. הרוח החזקה הבריחה אותנו די מהר (וגם את רוב המטיילים) והתחלנו לרדת בצורה מתונה כ 300 מטר עד Forcela Furcia. תכננו לעצור לאכול בבקתות Genova המפורסמת, אך על הדרך ראינו מסעדה קטנה בשם Medalges Alm שבה עצרנו ובהחלט לא הצטערנו כי היו שם מנות מקוריות וטעימות ממוצרים אורגניים מהחווה שלהם. אחרי מנוחה מרובה, המשכנו ללכת במגמת עלייה מתונה מאוד של כ 100 מטר דרך שדות ירוקים עם פריחה מרשימה בכל מקום כאשר השביל שמר על אותו הקו גובה פחות או יותר עד ההגעה לפס Peitlercharte שממנו התחילה ירידה תלולה וארוכה של כ 500 מטר באפיק סגור עם נחל שנפתח לאט לאט. אחרי החצייה של הנחל האכזב בשלב מסויים, השביל נכנס לתוך יער מרשים עם מפלונים קטנים מדי פעם ופרות מופתעות שרצו במעגלים בין המטיילים. בשלב מסויים, השביל יצא לכביש ומשם המשכנו מערבה על שבילים צדדיים והכביש עצמו עד ההגעה לבקתת Edelweiss שהתגלתה כמקום משפחתי מטופח מאוד עם מסעדה ותנאים מעולים למטיילים.

תמונות היום:
 

יום 12: Rif Edelweiß to Brixen
מרחק הליכה: 17.5 ק"מ.
עליות/ירידות: 1900/600 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
מקומות הצטיידות על הדרך: Rif Plose, Kreuztal

מהלך היום:
הבוקר התחיל בהרגשה שזהו היום האחרון במסלול ולכן התחלנו להתקדם במהירות במגמת עלייה מתונה מאוד של כ 600 מטר דרך יער ירוק וצבעוני כאשר פטריות ופרחים שונים בכל מקום ומדי פעם סנאים מקפצים בין העצים. בהמשך הדרך , היער נפתח והפך לשטחים ירוקים עם עצים בודדים ושוב נסגר כדי לעקוף נחל עם מספר גשרים מרשימים. בהמשך הדרך נפתחה שוב כאשר השביל עובר מתחת לרכבלים הרבים שמחברים את האזור עבור אתר הסקי בחורף ומטיילי היום בקיץ. כאשר התקרבנו לאזור בקתת Plose, נכנסה רוח קרה לאזור והטמפרטורות צנחו בצורה משמעותית ומבדיקה בתחזית, גילינו שגל קור/גשם מתקרב לאזור ויגיע לקראת הערב (ואכן הוא הגיע רק בערב למזלנו הרב והוריד גשם רציני ולכן גם במהלך הימים הבאים היה מזג אוויר נעים בונציה/ורונה/מילאנו). עצרנו בבקתה לאכול , לנוח ולצפות בהרים הגבוהים של הדולומיטים בפעם האחרונה בטיול ולאחר כשעה המשכנו בדרכנו במגמת ירידה מתונה של כ 400 מטר לעבר הרכבל Plose. כאשר הגענו לרכבל, המזג אוויר התמתן מאוד והפך לשמשי, וגם הרגשנו שהכח והרצון ללכת עדיין לא נגמר (כנראה בגלל היום האחרון) ולכן החלטנו לא לקחת את הרכבל ולרדת רגלית את הירידה הארוכה של ה 2000 מטר דרך היער הירוק והמרשים ישירות לBrixen. השביל התחיל לרדת בזיגזגים לא נגמרים שעברו מתחת לרכבל מספר רב של פעמים כאשר שיחי פטל אדום, פטריות שונות ומדי פעם אוכמניות או פטל בר מלווים את ההליכה. השביל היה די נטוש חוץ ממטיילים/רוכבי אופניים בודדים כך שלא הייתה בעיה למצוא מקומות שקטים למנוחה. לקראת 15:00, הגענו לעיירה קטנה על הדרך בשם Sant Andrea שבה כנסייה מרשימה וחנות מכולת קטנה שבה הצטיידנו בפירות טריים והמשכנו בדרך תוך מעבר לשביל נוף ופנורמה שהלך צפונה וירד לBrixen הישנה בדיוק ליד המלון וכך נגמר עוד טיול נהדר באזור כה מיוחד.

תמונות היום:
 
 

אחרי המסלול:
בסופו של דבר, למרות המזג האוויר הלא צפוי של הדולומיטים היה לנו הרבה מזל ולכן ימי הגיבוי (יום על כל שבוע הליכה) לא נוצלו וכך היה מספיק זמן אחרי המסלול לבקר גם במספר ערים איטלקיות מומלצות מאוד לטעמי, כאשר התמונות מדברות בעד עצמן:

תמונות מBrixen בגוגל פוטוס
עלויות לינה בבריקסן: HOTEL Alter Schlachthof - כ 128 יורו ל 2 (64 ליחיד) כולל ארוחת בוקר. מלון לא סטנדרטי שבנוי מעל מסעדה עם חדרים גדולים בסגנון מיוחד NEW AGE (מוזר מאוד) עם מיטות במקום ארון, מקלחת באמצע החדר, פינת זולה עם שקי אורז ומזגן קטן ונייד. החיסרון הגדול , המזגן הקטן לא מספיק כדי לקרר חדר בסדר גודל כזה (כ30-40ממ) בגלל מבנה הגג , החום היה בלתי נסבל - לא מומלץ עד שלא יסדרו את נושא המזגן.
תמונות מVerona בגוגל פוטוס
עלויות לינה בורונה: B&B Forever כ 85 יורו ל 2 (42.5 ליחיד) כולל ארוחת בוקר. מלון קטן עם מיקום מעולה בין התחנת רכבת למרכז. מדובר במלון קטן שהוא למעשה דירה ענקית עם מספר חדרים (עם מרפסות) להשכרה כאשר המקלחת, שירותים והמטבח משותפים - מומלץ בהחלט.
תמונות מVenice בגוגל פוטוס
עלויות לינה בונציה: Albergo Casa Peron - כ 110 יורו ל 2 + מס 2 יורו (55 ליחיד) ללא ארוחות. מלון סטנדרטי למדי עם מיקום מעולה על האי המרכזי וקרוב מאוד לרכבת. החסרון היחיד , מקלחת אישית קטנה מאוד במקום ארון ושירותים יחידים לכל הקומה (4 חדרים). - מומלץ.
תמונות מMilan בגוגל פוטוס
עלויות לינה במילאנו: Hostel New generation Navigli - כ 23 יורו ללא ארוחות. מיטות קומותיים שמחולקות מראש לפי הזמנה ולא לפי הגעה. מקום פשוט, נקי, מסודר ועם לוקרים פרטיים לכל אחד בחדרים משותפים, אווירה צעירה, זול וקרוב יחסית למרכז (כ 1 ק"מ) - מומלץ.

הערות מיוחדות עבור המסלול השלם:
*העונה המומלצת לטיול בדולומיטים היא אמצע יוני עד אמצע ספטמבר בהתאם לפתיחת/סגירת הבקתות, אך בחירת זמן הטיול צריכה להתבסס על סטטיסטיקת אקלים באזור הדולומיטים, עומס המטיילים הצפוי שבדרך כלל בשיאו באוגוסט ותנאי השלג מהחורף הקודם.
*מזג האוויר בדולומיטים מאוד לא יציב גם בקיץ ויכול להשתנות במהירות, לכן צריכים להיות מצויידים בציוד גשם/חירום מלא ואיכותי גם בקיץ וגם מומלץ לבדוק במידת האפשר תחזית ברמה יומית/שעתית כאן או כאן ולהחליט האם לעלות לפאסים/מקומות מסוכנים בהתאם. מומלץ גם להתיעץ עם בעלי הבקתות ומדריכים מקומיים לפני יציאה למסלולים מסוכנים במיוחד על החלק של ה AV2.
*יש להבדיל בין פראטות טכניות שדורשות ציוד אבטחה בגלל החשיפה המסוכנת והקושי הפיסי לבין פראטות אחרות שמופיעות במפה ולא דורשות ציוד כלשהו חוץ מריכוז במזג אוויר יציב. לרוב , פראטות טכניות מסומנות בשטח כך. ב AV1 הרשמי שעשינו, לא היה צורך בציוד אבטחה, לעומת זאת ב AV2 העלייה/ירידה מהפס של מרמלדה וגם למרמלדה עצמה נדרש ציוד אבטחה ובנוסף כדי לעבור את הקרחון הקטן אחרי הפס נדרשים קרמפונים טכניים (בסוף הקיץ בגלל הנטף של הקרחון והאבנים המתגלגלות). צריך לשים לב שאם לא סוחבים את הכל מהתחלה , יש לתאם מראש מול בקתות CONTRIN כדי שיהיה ציוד זמין וגם חובה להתאים את הקרמפונים לנעליים איפה שלוקחים אותם. בשטח יהיה מאוד קשה לשנות את הגודל ללא כלים מתאימים.
*את העלייה למרמלדה ניתן לעשות רק במזג אוויר טוב, ואם כבר נקלעים לסופת ברקים , יש להתרחק כמה שניתן מהברזלים של הפראטות ולחכות עד שהזעם יעבור.
*בגלל כמות העליות/ירידות הגדולה במסלול המתואר , כדאי מאוד לבוא מוכנים פיסית ונפשית ובחלוקה המתוארת, יש ימים קשים בהחלט שניתן לקצר דרך רשת הרכבלים המעולה או אוטובוסים/מוניות כאשר חוצים כבישים. כאן גם נכנס נושא משקל התיק וכדאי מאוד להצטמצם כמה שניתן (בלי לחסוך בנושא הציוד בטיחות) במשקל שסוחבים כי כל 100 גרם מורגשים היטב.
*אם לוקחים סים מקומי באיטליה , אז כדאי לוודא מה שיטת החיוב של החברה. במקרה של WIND , כדי להפעיל סים, צריך לשלם בנפרד על הסים עצמו, על החבילה ולטעון את החשבון במינימום 2 יורו ולכן מחיר חבילה שעשיתי שעל הנייר הייתה מאוד זולה: 10G דאטה ושיחות מקומיות שפורסמה במחיר של 10 יורו, עלתה בסוף 22 יורו (10 לסים, 10 לחבילה ו 2 לבלאנס חיובי.
*מסלולי ה AV1-2 שונים במתכונתם בהשוואה ל TBM או WHR לא רק בפראטות ומבנה ההרים, אלא גם בכך שהמסלולים מנסים להתרחק מהעיירות הגדולות ולכן אין כמעט מקומות שבהם ניתן להצטייד במכולות וחנויות ולכן המסלול מתאים פחות למטיילים שרגילים ללכת עם אוהלים. בנוסף, בחלקים נרחבים שמוגדרים כשמורות טבע, הלינה בשטח אסורה. בסופו של דבר, זה לא חוסך כמעט עלויות במקרה הזה, מנוגד לחוק וגם מוסיף משקל מיותר ולכן בהחלט לא ממליץ לטייל ב AV1-2 עם אוהלים.

מסקנות, הערות והארות
אין ספק שהדולומיטים האיטלקיים שונים מאוד מאזורים הרריים אחרים בעולם ולמרות שהיופי הוא בעיני המתבונן, אפשר להניח בקלות שכל אחד ימצא משהו מעניין ומושך באזור כה מגוון ומיוחד של הטבע, מסלולים ,רכבלים, בקתות והעיירות על הדרך בגלל הגישה הנוחה ופיתוח התשתיות הנרחב.
ברוב הספרים/אתרים שמשווים בין מסלולי ה Alta Via השונים בדולומיטים (במיוחד AV1 ו AV2) , נאמר כי ניתן לראות מכל אחד מהם כ 70% מהדולומיטים, אך לטעמי זה לא היה בהכרח מדוייק וב 20 יום שטיילתי בדולומיטים, כל יום היה שונה מאחרים במראה, בסביבה, באתגרים השונים ומטיילים/מקומיים שהיו על המסלולים. היה לנו מזל גדול עם המזג אוויר והסטטיסטיקה האישית שלי בהרים (לפחות יום אחד שלם ושני חצאי ימים גשומים בשבוע) לא התממשה והייתה לטובתנו הפעם. המסלול המלא במתכונת שהוא נעשה, יצא קשה ומאתגר מאוד ולכן למי שישקלו ללכת בקצב/מרחק/מסלול דומה, ממליץ מאוד להיות מנוסים בטיולים ארוכים מהסוג הנ"ל, להיכנס לכושר מירבי לפני, לקחת מינימום משקל (גם על חשבון נוחות, אך לא על חשבון בטיחות) ,לא לתכנן מעבר ליכולת האישית והעיקר להנות. דבר נוסף שחשוב לא פחות, זה בחירת שותפים מתאימים לאופי וסגנון הטיול ולמזלי, הצטרפו אלי חברים מטיילים ותיקים ומנוסים מאוד שבזכותם הטיול היה עוד יותר מעניין ומשובח.

קישורים נוספים:
מיטב התמונות מ AV1 בגוגל פוטוס
מיטב התמונות של רומן מ AV1 בגוגל פוטוס
מיטב התמונות של רם מ AV1 בגוגל פוטוס
מיטב התמונות מ AV2 בגוגל פוטוס
מיטב התמונות מהעיירות/ערים בגוגל פוטוס
הקלטת המסלול AV1 בויקילוק
הקלטת המסלול AV1 בגיפיאסיס
הקלטת המסלול AV2 בויקילוק
הקלטת המסלול AV2 בגיפיאסיס
סרטון סיכום AV1 ביוטוב
סרטון סיכום AV2 ביוטוב

מקווה שהמידע שהצטבר יעזור לאחרים ונתראה בטיולים הבאים.

נערך ע"י משתמש יום שלישי 26 ספטמבר 2017 22:31:19(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 5 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
ישר.א ב 26/09/2017(UTC), יובלש ב 27/09/2017(UTC), אמנון לנגי ב 29/09/2017(UTC), הלך ב 02/10/2017(UTC), stardust ב 03/10/2017(UTC)
l.d  
#4 נשלח : יום חמישי 14 ספטמבר 2017 16:54:38(UTC)
l.d


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/05/2016(UTC)
הודעות: 82
ישראל

תודות: 54 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים ב 48 הודעות

תיאור מרשים מלא ויפה.

תודה על העדכון המפורט!

Eli TheHiker  
#5 נשלח : יום שלישי 26 ספטמבר 2017 22:34:42(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 685

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

סוף סוף סיימתי את הסיכום וכל הנלווים (בגלל האורך , התפרס על 3 תגובות, למי שיותר נוח , ניתן לקרוא גם כאן
אומנם כבר לא רלוונטי לעונה הנוכחית, אך מקווה שיעזור למתלבטים להחליט ולמי שכבר טיילו להיזכר עד כמה המסלולים בדולומיטים מיוחדים ומעניינים.

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
ItaiG  
#6 נשלח : יום שישי 29 ספטמבר 2017 17:45:15(UTC)
ItaiG


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 14/09/2013(UTC)
הודעות: 347
גבר
ישראל

תודות: 2 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים ב 69 הודעות

אדיר אדיר אלי כמו תמיד, מרתק וכתוב נהדר clap

A summit a day keeps the doctor away
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.