2 עמודים12>
dori
#1 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 17:51:28(UTC)

הצטרף: 10/10/2011(UTC)

קודם כל רציתי להגיד תודה לעופר ולכל מי שהביא מידע על המסלולים בנורבגיה, מאוד עזרתם לנו!
חברה שלי ואני טיילנו 7 שבועות בנורבגיה באיזורים שונים והיה לי חשוב לחזור ולכתוב סיקור מרוכז על נורבגיה ולכן גם העתקתי מעט פרטים מכל מיני פוסטים ישנים יותר באתר כדי שיהיה קצת יותר יעיל למי שמועניין למצוא מידע על נורבגיה.

לינה(המחירים שאני מציין הם לחברי DNT ולבני 26 ומטה יש 50% הנחה על כל מחירי הלינה!!!)

בנורבגיה קיימת מערכת בקתות מדהימה אשר מאפשרת לטייל בנוחות מקסימלית בכל רחבי המדינה. מומלץ מאוד לעבור בסניף dnt בברגן או באוסלו (אולי יש עוד שאני לא יודע עליהם..) ולקחת את מפת הבקתות הכללית+ לעשות כרטיס חבר+ לקחת את המפתח מאסטר לבקתות (100 נוק פיקדון).
הבקתות מחולקות ל-3 קטגוריות:
1. בקתות מאויישות (ריבוע אדום מלא)- בקתות אשר מכילות חדרים אישיים, חדרים רבי מיטות (דורמס/ דורמיטורי), בבקתות אלו ניתן לאכול ארוחת בוקר (בופה בד"כ לפי מיטב ידיעתי- 70 שקל לאדם), ארוחת צהריים (פשוט משלמים סכום מסויים ומקבלים ניירות עטיפה כדי לארוז סנוויצ'ים מארוחת הבוקר), וארוחת ערב (אופציה אחת היא ארוחה מלאה הכוללת מרק, מנה עיקרית וקינוח כשכל זה עולה 270 נוק או רק מנה עיקרית ב- 170 נוק.
הלינה בחדר המשותף עולה 140 נוק ולבני 26 ומטה 70 נוק.
בבקתות המאויישות יש שקעי חשמל, סלון עם ספרים ומגזינים של dnt, חדר ייבוש, מקלחות (3-5 דקות מים חמים ב-10 נוק) ו"קיוסק" קטן שבו ניתן לקנות שוקולד, עוגיות, שתיה קלה ובירה ולא ממש אוכל רציני להכנה אז אל תבנו על זה! (בירה עולה בין 80-110 נוק לחצי)
2.בקתות שירות עצמי (ריבוע חצי לבן חצי אדום)- אחד הדברים המדהימים במדינה הזאת ללא ספק. בקתות אשר מתוחזקות ברמה גבוהה מאוד וכל זה ע"י המטיילים עצמם. הבקתות בד"כ נעולות במנעול ולכן צריך את מפתח המאסטר כדי לפתוח אותן. לעיתים פוגשים בבקתות אלו מתנדב מ-DNT אשר בא לעשות בדיקה לראות שהכל תקין ולעזור לאנשים להבין את המערכת (בד"כ באיזורים היותר מתויירים ובבקתות הגדולות יותר של 50 אנשים פחות או יותר). בד"כ קיימות 2-3 בקתות כאשר אחת היא הבקתה הראשית בה המטבח והסלון גדולים ונעימים יותר והחדרי שינה מותאימים ל-2-4 אנשים, בקתה נוספת בדר"כ תהיה בסגנון של חדר דורמיטורי (חדר רב מיטות) עם מטבח וסלון קצת יותר קטנים והבקתה השלישית היא שירותים ומחסן עצים.
בבקתות אלו אין חשמל וגם בד"כ אין קליטה סלולרית, הן מכילות חדרי שינה, אח לחימום ולייבוש בגדים, מטבח מאובזר בכלים ובכל מה שצריך (ברמה גבוהה!), סלון, ספרייה של מגזינים, מפות, ספרים על כל איזור בנורבגיה (לעיתים מכילים חתכי גבהים), קלפים וכו'. בבקתות המטיילים הם אלו שאחראים על הכל וחשוב מאוד לשמור על כל הכללים כדי שבאמת הדבר המדהים הזה יישמר לעד! ישנה רשימה של דברים שצריך לעשות לפני שעוזבים את הבקתה (כמו למשל לעשות ניקיון קטן, למלא מים מהנהר/ אגם כדי שיהיה לבאים וכו'..) התשלום על הלינה והאוכל מתבצע על בסיס אימון, פשוט ממלאים טופס שמונח בבקתה ומשלשלים לתיבה. ניתן ואף רצוי לשלם בכרטיס אשראי כיוון שלא ניתן לקבל עודף כמובן.. התחושה בבקתות האלו היא תחושה של בית לכל דבר! לעיתים רבות ישנו רק שנינו בבקתה ולעיתים עם עוד מספר מצומצם שאי אפשר שלא להתחבר איתם ולהחליף חוויות... באמת מדהים. כל הדבר הזה עובד בעזרת תרומות רבות וזה לא נהרס מהסיבה שרק כאשר תטיילו בעצמכם ביום שלם של גשם, חציות נחלים גבוהים וחזקים ותגיעו לבקתה ספוגים וגמורים אז תבינו שאי אפשר לטייל במדינה הזאת בלי הדבר הזה וכל כך תעריכו את המערכת שלא תחשבו אפילו לרגע לרמות אותה.
3. בקתות שירות עצמי ללא מחסן אוכל (ריבוע לבן)- כמו מקודם רק בדר"כ קצת פחות גדול, פחות יפה ובלי מחסן אוכל.
4. עיגול אדום/ סגול- לא קשור למערכת של dnt אך גם מסומן במפה, זה פשוט בתי מלון שפזורים בטבע ולדעתי כולם נותנים גם אופציה לקמפינג במחיר של פחות או יותר 150 נוק לאוהל כאשר הם מספקים שירותים, מטבח ואופציה לשבת בסלון של המלון.
*חשוב לציין שהבקתות ממוקמות כמעט תמיד ליד אגם/ קרחון/ איזור יפה ולכן לעיתים תצוץ לכם מול העיניים בקתה פרטית של מישהו ואתם תהיו בטוחים שזו בקתה של dnt ותתבאסו קצת.. וחוץ מיזה גם חשוב מאוד לדעת שתמיד יש שם על הבקתה וסימון של dnt עליה אז אין איפה לטעות! (אנחנו בלילה הראשון כבר חשבנו שהביאו לנו מפתח לא נכון בגלל שלא הצלחנו לפתוח איזה בקתה שמסתבר שהיא פרטית..)
*אופציה נוספת ללינה היא פשוט באוהל שלפי החוק הנורבגי מותר להקים אוהל 150 מטר מבית בלי תשלום. או לחילופין להקים אוהל ליד בקתה של dnt ולשלם סכום מינימלי (55 נוק) כאשר ניתן להשתמש בכל הדברים שהבקתה מציעה..
*האחראיות על הבקתות של DNT היא או של ברגן או של אוסלו או במקרים מועטים של עיירות אחרות, בכל מקרה המחירים והמוצרים קצת שונים מבקתה לבקתה כאשר המחירים של אוסלו זולים יותר. ניתן לראות במפות המפורטות יותר למי הבקתה שייכת (אותה חבילת עוגיות לצורך העניין עולה באוסלו 25 ובבעלות ברגן 40)

עונות ומזג אוויר

הקיץ הנורבגי קצר ביותר ועונת הטיולים הרשמית הינה מתחילת יולי עד אמצע אוגוסט אך זאת עקב חופשת הלימודים של בתי הספר הנורבגיים, בפועל ניתן לטייל החל מאמצע יוני (צפו למעברי הרים מושלגים) ועד אמצע ספטמבר (רוב הבקתות המאויישות נסגרות- חשוב לברר אפילו מתחילת ספטמבר על מצב הבקתות).
חשוב לציין שגם בקיץ ישנם המון ימים של גשם, עננות ואפילו שלג ולכן צריך להיות מוכנים להכל גם מבחינת ציוד וגם מבחינה מנטלית. לנו ב-5 ימים הראשונים היה המון גשם ואפילו ישנו באוהל בזמן שהיתה סופת ברקים ולאחר השבוע הזה היו לנו שבועיים שטופי שמש.. ואחר כך יום שלג ואחר כך שוב שמש, בקיצר תהיו מוכנים להכל..
דבר נוסף שצריך להיות מוכנים אליו הן הרוחות החזקות שלעיתים מקשות מאוד על ההליכה, במיוחד בסלעים ובחציית נהרות וקרחונים.
מלבד הקיץ רבים מטיילים גם בחורף הלבן אבל זה סגנון טיול שונה ומי שמעוניין יכול לקבל מידע מהאתר של dnt.
*בגלל שאין קליטה ברוב המקומות אבל יש ברוב הבקתות רדיו אז מומלץ מאוד לבקש ממי שנמצא איתכם בבקתה שיתרגם לכם את התחזית. אם אני זוכר נכון אז כל יום בשעה 8 בערב הם אומרים.. וכמובן שאם אתם נמצאים בבקתה מאויישת תבדקו טוב טוב את התחזית. לא מומלץ ללכת בימים שיש המון גשם מרחקים גדולים וכמו כן לא מומלץ להקים אוהל ליד קרחון שיש סופת ברקים בלילה (דברים אלו נכתבו מנסיון.. :) )

קושי

תנאי השטח ומזג האוויר הם הקושי העיקרי בטיול. ישנו שוני רב בין תוואי השטח באיזורים השונים אבל בכל מקרה נתקלים הרבה בסלעים גדולים שעם קצת גשם נהיים חלקים מאוד, איזורים ביצתיים שעם קצת גשם נהיים קשים למעבר, המון חציות של נחלים שעם קצת גשם נהיים עמוקים יותר וחזקים יותר וכו'...
ללא ספק מזג האוויר יכול להפוך יום הליכה של 5 שעות ל-7 ומעלה.

בניית מסלול וזמני הליכה

מאוד פשוט לבנות מסלול בכל אורך, רמה, מעגלי, קווי ומה שעולה לכם לראש בעזרת המפה הכללית של DNT. (אותה מקבלים בחינם שם ובנוסף אני יוסיף לינק בסוף..)
ישנן 10000001 אופציות של מסלולים ווראיציות שונות וישן המון יציאות לדרכי עפר או לעיירות קטנות מההרים.
מבחינת זמניי הליכה, מנסיוני בלבד, אנחנו זוג גמדים קטנים והלכנו עם תיקים גדולים במשקל ממוצע של: 14-17 קילו התיק שלה, ו-20-24 קילו התיק שלי. בשבוע הראשון של הטיול טיילנו בברהיימן והמזג האוויר היה לא קל בכלל וכנראה שגם בגלל מזג האוויר, גם בגלל שזו ההתחלה וגם בגלל שמשקל התיק היה כבד יותר בהתחלה בגלל האוכל אז היינו צריכים להוסיף שעה על כל 3 שעות שרשומות במפה (אם היה רשום יום של 6 שעות אז היה לוקח לנו 8, כולל הפסקה של חצי שעה לצהריים). בהמשך הטיול גם המזג אוויר השתפר, גם התרגלנו להליכה וגם לדעתי בשאר האיזורים פשוט יותר נוח ללכת ולכן היינו הולכים לפי הזמנים שכתובים ואפילו מקדימים אותם בחצי שעה-שעה (כולל הפסקות צהריים..) בכל מקרה אני מאוד ממליץ לבחור בימים הראשונים לפחות במסלולים של 5-6 שעות ולא יותר מיזה.

ציוד

מלבד הציוד הרגיל לטרקים אני מאוד ממליץ להביא מקלות הליכה כיוון שיש המון חציית נהרות, קרחונים וביצות וכמובן הם גם מאוד מקלים בעליות וירידות במיוחד אחרי הגשם. בנוסף אני ממליץ מאוד לשים את הבגדים, את השק שינה, את הארנק, את הדרכונים ואת כל מה שחשוב בטוח שקיות ניילון כי בשלב מסויים לא חשוב כמה התיק שלכם והכיסוי טובים ואטומים, המים יצליחו לחדור.

מפות

המפות בנורבגיה הם מצרך יקר מאוד אך גם חשוב מאוד! הסימון של DNT מעולה (T אדום/ רוג'ומים בולטים/ מקלות ושילוטים מעולים ברוב המקרים) אך תמיד חשוב שתהיה מפה טובה לרגעים הקטנים של החוסר ספק וגם כמובן כדי לראות מה מצפה בהמשך. כמו שכבר אמרתי ישנן ברוב הבקתות מפות מעולות וניתן לצלם עם הפלאפון את המסלול ובכך לחסוך המון כסף... ככה אנחנו טיילנו לפחות..

מים

המים בנורבגיה טובים לשתייה ולא זכור לי יום שלא היתה זרימת מים כל שעה.. אנחנו הסתבובנו עם כוס בלבד ושתינו מהנחלים. במידה ויהיה נחל/ נהר מזוהם זה יהיה ליד מקום מתוייר וגדול שאני מאמין שתבינו לבד שכנראה המים בו פחות נקיים..

איך חוסכים בכסף+ המלצות אישיות

נורבגיה היא מדינה מאוד יקרה אך גם בה ניתן לטייל יחסית בזול. ב-7 שבועות בהן טיליינו ישנו חצי מהזמן באוהל (או בטבע בחינם או בקמפינגים) וחצי מהטיול בבקתות השירות העצמי ובגלל שאנחנו בני 25 ללילה לבן אדם עלה 102 נוק (כ-65 שקל). בקשר לאוכל, התפריט שלנו היה ברוב הימים כזה:
ארוחת בוקר- קפה נאחלה (הבנו קילו מהארץ.. חוסך הרבה כסף ומחמם את הלב) וחבילת עוגיות (25 נוק) או פנקיקים (יש אבקה להכנה בבקתות, מאוד קל ומאוד טעים 30 נוק).
ארוחת צהריים- או לחם שהיינו סוחבים איתנו או ברוב המקרים חבילת וואזה= חבילה גדולה של קרקרים טובים (25 נוק מהבקתה) עם ממרחים (הבנו מהבית טחינה וחמאת בוטנים וכשנגמר קנינו בסופרים דבש/ שוקולד/ גבינה.- מומלץ מאוד לסחוב ממרחים כיוון שבבקתה ריבה קטנה ודבש הם מצרכים יקרים וגם באסה לאכול מתוק בצהריים..)
ארוחת ערב- פסטה (חבילה עולה 30 לנו זה היה מספיק ל-2 ערבים) עם רוטב PIZZAFILL (רוטב בולונז שנמצא בבקתות 35 נוק) או אורז (חבילה הייתה מספיקה ל-2 ערבים 30 נוק) עם 2 חבילות של אפונה וגזר או תירס משימורים (15 נוק לקופסה)
בנוסף לזה תמיד שהיינו מגיעים לבקתה או לאוהל היינו מכינים תה ומנשנים בסקוויטים או חצי חבילת וואזה (15-25 נוק, גם את התה עדיף לסחוב ולא לקנות בבקתות..) מלבד מה שציינתי יש בבקתות עוד מגוון של שימורים שמחירים יסחית יקרים ובטעמים שמתאימים יותר לחיך הנורבגי (לא ניסינו אבל זה מה שתיירים אומרים..) ולארחות בוקר רוב האנשים מעדיפים לאכול דייסה ולא עוגיות..
*חשוב לציין שאין סופרים ומכולות בדרך אלא אם כן סוטים מהמסלול ורצוי לברר מראש אם באמת בעיירה אלייה הולכים יש סופר. אני ידגיש שוב שבבקתות המאויישות ובבתי המלון לא מוכרים מוצרים יבשים להכנת אוכל.

המסלול שלנו

אני לא אפרט על כל יום כי זה קצת מיותר ובאמת מזג האוויר הוא גורם מאוד מכריע בכל מה שקשור לנוף, קושי וכו'.
בגדול ידענו שמברגן (שם נחתנו) ניקח אוטובוס לגיירנגר פיורד (הפיורד הכי מפורסם בנורבגיה) ומשם נתחיל ללכת ברגל ולפי המלצות של אנשים בדרך נלך לאיזורים שונים.
בגלל שבאינפורמיישן בגריינגר המליצו לנו לא להתחיל משם כיוון שהסימון שם נמחק ולא הספיקו לחדש אותו אז תפסנו טרמפ ל-GROTLI והתחלנו ללכת משם. אני לא אפרט הרבה על כל יום כי באמת שיש אין ספור אופציות של טיול.. אבל אני אכתוב ביקצרה מה אנחנו עשינו, קצת הערות ובגדול מה אנחנו חושבים על כל איזור.

*BREHEIMEN- אולי בגלל שמשם התחלנו ואולי בגלל מזג האוויר הקשה שהיה לנו שם, בכל מקרה ברהיימן (ארץ הקרח בנורבגית) באמת מספקת המון נופים של קרחונים ואגמים יפים. תוואי השטח שם הוא בעיקר סלעים גדולים והמון חציות של נחלים שברובם הגדול אין גשרים. כמעט ולא פגשנו אנשים בכל האיזור- בערך 8 אנשים ב-8 ימים בתחילת אוגוסט.
grotli- skridulaupbu
skridulaupbu-slaeom (מסלול ארוך ולא פשוט, נאלצנו בגלל מזג האוויר והאורך לעצור באמצע הדרך ולישון באוהל, לקראת סוף היום יש חציית נחל לא פשוטה.
slaeom-sprongdalshytta- עצרנו בדרך וישנו באוהל כי התחלנו את היום מאוחר כיוון שטיפסנו מהבקתה בבוקר לכיוון אחר כדי להשיג קליטה.
sprongdalshytta-arentzbu- ישנו בבקתה יומיים כיוון שהייתה לנו נפילה קטנה לנחל שזרם מאוד חזק ביום מאוד גשום והיינו חייבים לייבש הכל בבקתה ולצבור כוחות..
5arentzbu-skjolden- נאלצנו לרדת לעיירה כיוון שאיבדנו בנהר 3 מקלות והעדפנו להמשיך לטייל ביוטנהיימן עם מקלות חדשים. העיירה skjolden נחמדה מאוד, יש בה סופר קטן ויצאנו ממנה לטיול אופניים של יום לאורך הפיורד למפל השני הכי גדול בנורבגיה. מ-skjolden לקחנו אוטובוס צפון מזרחה ל-lom שם קנינו מקלות ואוכל לשבועות הבאים. מ-lom לקחנו אוטובוס ל-spiterstulen שם התחלנו ללכת ביוטנהיימן.

*JOTUNHEIMEN- האיזור עם ההרים הגבוהים ביותר בנורבגיה (פירוש השם- ארץ הענקים), האיזור המתוייר ביותר בו טיילנו אך עדין לא מזכיר איזורים מתויירים אחרים באירופה מבחינת כמות המטיילים.. בלי ספק ביוטנהיימן ישנם המון רגעי שיא והמון נופים דרמטיים ולא סתם זהו האיזור המתוייר והמפורסם ביותר לטרקים בנורבגיה. מבחינת תוואי שטח יש המון איזורים סלעיים, כמעט ואין חציית נהרות ללא גשרים (בהשוואה לברהיימן) וחשוב לציין שמספר בקתות השירות העצמי שם הוא מצומצם מאוד.
spiterstulen-glitterheim- ביום שהגענו הקמנו אוהל וטיפסנו ל-Galdhøpiggen שזהו ההר הכי גבוה בנורבגיה. הטיפוס לשם לא קשה במיוחד ובסוף הטיפוס יש בקתה קטנה שניתן לקנות שתיה חמה או קלה ואוכל במחירים מופרזים לכן עדיף להביא דברים מראש וכמובן גם לברר עד איזה שעה פתוח שם כדי שבמידה ומזג האוויר לא יהיה משהו תוכלו לדעת אם יש לכם מכסה או לא..
ל-glitterheim ניתן להגיע בשני דרכים, או דרך העמק או דרך ההר השני הכי גבוה בנורבגיה. לנו ירד שלג באותו יום כך שלא הייתה לנו ברירה ללכת דרך העמק..
glitterheim-gjendesheim-יום מרשים מאוד כיוון שהאגמים בדרך מרהיבים.
gjendesheim-memurubu- אחד המסלולים היפים ביותר בעולם ללא ספק ואחד המתוירים בנורבגיה. המסלול עובר על אוכף besseggen ולוקח את המטייל לתצפית מדהימה על שני אגמים מדהימים בצבעים שונים. רוב האנשים מעדיפים להתחיל את המסלול מהכיוון ההפוך (ניתן פשוט לשוט לשם..) כיוון שהירידה יותר מסוכנת וקשה מהעלייה על האוכף. לפי דעתי אין שום סיבה שבעולם לעשות זאת אלא אם כן אתם מרגישים מאוד לא בטוחים אם המשקל שאתם סוחבים, אתם נמצאים שם עם ילדים או שהמזג אוויר לא משהו.. אנחנו היינו עם תיקים גדולים ומלבד קטע של רבע שעה שעשינו ביתר זהירות, לא הרגשנו שום קושי או סיבה שהיינו צריכים לעשות זאת מהכיוון השני.. מבחינת נוף הדרך שאנחנו עשינו היא היפה יותר כיוון שבחצי הראשון של היום האגמים נמצאים מול העיניים ולא צריך כל הזמן להסתובב כדי לראות אותם..
memurubu-gjendebu.
gjendebu-olvasbu
olvasbu-fondsbu

*SKARVHEIMEN- האיזור שמקשר בין יוטנהיימן והרדגרבידה שהן שתי השמורות הכי מתויירות בנורבגיה. האיזור הזה רגוע יותר מהקודמים מבחינת הדרמטיות. איזור עם תוואי סלעי שמתחלף ליערי בימים מסויימים ומצויים בו המון אגמים קצת פחות מרשימים מהאיזורים הקודמים אבל תמיד לראות מים זה כיף. גם באיזור הזה כמעט ולא ראינו אנשים והרבה פעמים ישנו בבקתה לבד. בנוסף זה האיזור הראשון בו גילינו את האוכמניות. יש המון המון אוכמניות בכל האזור אז מי שאוהב זכה!
fondsbu-slettningsbu
slettningsbu-sulebu
sulebu-kljaen
kljaen-bjordalsbu- בין 2 הבקתות הללו הקמנו אוהל.
bjordalsbu-lungsdalshytta.
lungsdalshytta-finse- עשינו יום ארוך יחסית למרות שלקח לנו שעתיים פחות ממה שרשום במפה. בסוף היום, אם הריאות טובה מקבלים תצפית מדהימה על כיפת הקרח שמעל finse.

*HARDANGERVIDDA- אזור זה הוא רמה שטוחה וגדולה המתנשאת לגובה של כ-1000 מטר. אנחנו טיילנו באיזור המערבי שלה ולכן לא חווינו את המרחבים השטוחים והאין סופיים ואת תחושת ה"מדבר" שיש שם לפי מה שאנשים מספרים אלא זכינו יותר לנופים צוקיים, למפלים מרשימים ולתצפיות חטופות לפיורד. גם באיזור זה מלבד ה-troltunga וב-finse כמעט ולא פגשנו אנשים.
finse-rembesdalseter
rembesdalseter-liseth-בתחילת היום מקבלים תצפית מדהימה על הפיורד. הקמנו אוהל כשעה הליכה מהיעד, חשוב לציין שליד liseth יש מפל מאוד מרשים! יש שילוט אליו..
liseth-staveli- רק בגלל שכבר היינו בכושר טוב הרשנו לעצמינו לעשות יום כזה ארוך. גם במבט לאחור וגם באותו הזמן לפי דעתינו זה היום היחיד שלא ריגש אותנו במיוחד.. הנוף היה יחסית מונוטוני והאגמים לא היו מרשימים במיוחד.. וזה עוד במזג אוויר טוב..
staveli-kinsarvik- יום מדהים בו יורדים לעבר הפיורד דרך שורה של מפלים מרהיבים.
מ-kinsarvik לקחנו אוטובוס ל-tyssedal ומשם התחלנו ללכת עד שעצר לנו טרמפ שלקח אותנו ל-Skjeggedal שם מתחיל הטיפוס לעבר ה-troltunga (לשון הטרול) שזה סלע שנראה כמו מקפצה מעל אחד האגמים היפים באיזור.
tyssedal-reinaskorsbu- הבקתה הזו נמצאת 5 דקות מהטרולטנוגה וגם מתחתיה יש תצפית מדהימה לא פחות על האגם. הבקתה הזאת למרות שהיא מסומנת במפה כבקתת שירות עצמי היא בקתת חירום מה שאומר זה שהיא פתוחה אבל היא קטנה מאוד, מטונפת ובלי מחסן אוכל (כל זה נכון ל-2013 וזה יכול להשתנות..) ניתן לישון בה אבל לא בטוח שיהיה לכם מקום וגם קחו בחשבון שהיא לא מתוחזקת. עוד חשוב לציין זה כי המסלול הזה מתוייר מאוד ורוב האנשים פשוט עושים טיול יום הלוך חזור לעיירה.
reinaskorsbu-tyssevassbu- ביום הזה ירד לנו שלג כבד שהצטבר ולכן לא הייתה לנו ברירה לעשות יום קצר לבקתה. הבקתה הזו היא בקתת שירות עצמי עם חשמל!! יצא לנו בומבה אחרי יום של שלג להגיע לבקתה כזו..
tyssevassbu-tyssedal- בגלל שחששנו שמזג האוויר הולך להחמיר ובאמת קמנו ליום מאוד ערפילי, אז העדפנו לחזור חזרה לעיירה שבפיורד (לא בדרך שהלכנו מקודם אלא בדרך אחרת, ניתן לראות במפה).
מ-tyssedal לקחנו אוטובוס ל-odda- העיירה הכי גדולה באיזור ומשם עשינו טיול יום לקרחון folgefonna כשלמעשה מ-odda הלכנו לבקתה: holmaskjerbu שנמצאת ליד הקרחון. טיול מאוד מומלץ! לא ישנו בבקתה הזו אך מי שמעוניין היא נראית מאוד נחמדה ולא עמוסה באנשים.. לפחות בספטמבר..
מ-odda נסענו צפונה ל-voss ובגלל שהתחזית הראה שהולך להיות שבוע יפה חזרנו לעוד שבוע של הליכה.

*STQLSHIMEN- זהו האיזור שבין voss לברגן. איזור שקט ויפה מאוד, גם פה הנופים פחות דרמטים אבל הצבעים, האגמים והרוגע עושים הכל. המסלולים בו לדעתי היו הקלים ביותר ובגלל שכבר היינו בספטמבר זכינו לצבעים כתמתמים ואדומים כל הדרך. חלק מהבקתות באיזור זה שייכות ל-voss והם בעלות מערכת סולרית שמספקת תאורה.
voss-tvinnestqlen.
tvinnestqlen-trovedalen.
trovedalen-selhamar.
selhamar-solrenningen.
solrenningen-norddalen.
norddalen-skavlabu.
skavlabu-mo- מ-mo לקחנו אוטובוס לברגן, כשעה וחצי נסיעה ומשם הביתה.

ולסיכום, נורבגיה מדינה מדהימה!!! כיף נורא לטייל בה ובעזרת המערכת של הבקתות גם מאוד פשוט ונוח... התחושה שם היא תחשובה שונה מאוד מהמסלולים המוכרים והמתויירים שבאירופה והנופים שם לא נופלים משום מקום אחר. אני מקווה שהצלחתי לספק עוד קצת מידע ואני אנסה לענות על שאלות בתקופה הקרובה עד שאני יחזור ללימודים.. חג שמח!!!

המפות הכלליות של DNT:

HARDANGERVIDDA

STQLSHIMEN

dori41540.7460069444
thanks 1 משתמש הודה ל dori עבור הודעה מועילה זו.
ofer ב 10/06/2017(UTC)
אמנון לנגי
#2 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 18:12:28(UTC)

תודה רבה על הסקירה.
סקנדינביה בכלל ונורבגיה בפרט צוברים לאט לאט תאוצה בתיירות טרקים מישראל
הגורם המרתיע העיקרי היה ונותר המחיר ואח"כ מזג האוויר
אבל טיול על בסיס בקתות הוא בהישג ידם של רוב מטיילי ה TMB
לכן מה שחסר זה כנראה רק מאמץ שיווק שיעודד מטיילים לצאת לשם.
זה בדיוק מה שעושה הפוסט שלך ומאוד יועיל עם תוסיף לו תמונות.
הוספת תמונות נעשית בעזרת הלחצן השני משמאל בחלון ההודעות (הלחצן שיש עליו עץ וחץ תכלת).
גודל תמונה שוכבת אופטימלי צריך להיות 600X400 פיקסלים
mrwise
#3 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 20:25:29(UTC)

דירוג: שביליסט מנוסה

הצטרף: 10/07/2012(UTC)

נראה פשוט מדהים!

אחלה תמונות, נראה גם מאתגר וגם מתגמל.

לגבי אוכל כמה סחבתם איתכם בממוצע בזמן נתון?
בועזשחק
#4 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 20:28:19(UTC)

דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: אורח
הצטרף: 15/07/2013(UTC)

זה רק אצלי מופיעות שורות באורך כזה שמחייב גלילה שמאלה, או גם אצלכם?
כי זה ממש לא נוח ככה.

dori
#5 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 20:59:06(UTC)

הצטרף: 10/10/2011(UTC)

בממוצע חברה שלי סחבה 14-17 קילו ואני 21-25.. כמובן שאפשר לטייל עם הרבה פחות אם לא סוחבים אוהל, ציוד לינה וציוד בישול ולהסתמך רק על הבקתות. אני ממליץ כן לקחת את הדברים האלו בשביל הגמישות ובשביל ההוזלה בהוצאה אבל כל אחד ואיך שהוא אוהב לטייל..
io_travel
#6 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 21:33:17(UTC)

הצטרף: 22/05/2011(UTC)

dori,
סקירה מעולה, אחלה תמונות!
כמו שאמנון ציין - המחיר מרתיע כשמדובר בנורבגיה ומצד שני ברור שהמדינה היא אטרקטיבית מאוד, לכן, אני חושבת, לסקירה שלך יש ערך רב.

בועז,
אצלי לא קורה המצב שאתה מתאר. זה תלוי אולי בגודל מסך ותצוגה.
בועז אתה עם אקספלורר?!?!?! io_travel41534.7803125
ענבר.
אמנון לנגי
#7 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 21:39:41(UTC)

מיקום: ירקונה

המצב שבועז מתאר קורה אצל משתמשי אקספלורר (מסתבר שעוד יש כאלה )

אני סידרתי את התצוגה. עכשיו כולם רואים את התמונות אותו דבר :)

דור  שחקת אותה. כל הכבוד

אסף א
#8 נשלח : יום שלישי 17 ספטמבר 2013 23:11:02(UTC)

דירוג: שביליסט מנוסה

הצטרף: 27/02/2004(UTC)

מעורר תיאבון,

shaharellert
#9 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 00:27:06(UTC)

המון תודה על הסקירה.

כשעליתם להר הגבוה בנורבגיה אני מתאר לעצמי שהתכוונת לGaldhøpiggen ולא לglitertinden (שהוא השני הגבוה בנורבגיה).

איך היה הטיפוס מspiterstulen? אנחנו עלינו מjuvashytta דרך הקרחון וזו הייתה אחת החוויות המרשימות בטיול.

ללכת בברהיימן עם משקל כזה על הגב זה ממש לא עניין של מה בכך. כל הכבוד.
איך הסתדרתם עם התוואי? הקפיצה מסלע לסלע התישה אותנו כשעברנו בין יוטנהיימן לברהיימן ורמת השביל עצמו הייתה מאכזבת...

ענבר ואמנון- לגבי המחירים- עלות ממש סבירה בתנאי שמבשלים עצמאית. ניתן לראות מחירים ללינה וארוחות
כאן וכן מחירים למוצרי מזון הנמצאים במחסנים של הבקתות שאינן מאוישות בקובץ המצורף- Proviantpriser_11_2_1_1.rarshaharellert41534.9017013889
אמנון לנגי
#10 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 00:54:19(UTC)

מיקום: ירקונה

קצת על המחירים של הבקתות בנורבגיה לאור הנתונים שהועלו פה...
המטבע הנורבגי הוא נוק (NOK) קיצור של כתר נורבגי (נורבגיין קרונה).
הערך של קרונה נכון להיום הוא 60 אגורות. כלומר 100 קרונות הם 60 ש"ח

כעת נעבור למחיר של בקתה מאויישת. המחיר לחבר הוא
140 קרונות ללינה בדורמטורי
410 קרונות תוספת לחצי פנסיון
כלומר לילה בבקתה מאוישת עולה 550 קרונות כלומר 330 ש"ח או 70 אירו

המחיר ללא חברים הוא הרבה יותר יקר
195 קרונות לינה בדורמטורי
480 קרונות תוספת לחצי פנסיון
סה"כ 675 קרונות שהם 405 ש"ח או 86 אירו.

המחירים לא יקרים באופן משמעותי מבקתות בשוויצריה. הבדל של 20% בערך.
shaharellert
#11 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 01:03:53(UTC)

הצטרף: 03/05/2011(UTC)

חשוב להדגיש שבבופה ארוחת הבוקר מקבלים ניירות+שקיות לעטיפת סנדוויצ'ים , גבינות וכ"ו - כך שהעלות שציינת כוללת למעשה גם שקית פיקניק.
אמנון לנגי
#12 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 01:14:00(UTC)

מיקום: ירקונה

אז זה כבר בכלל הופך את כל השהייה בבקתות להוצאה סבירה.

אני חושב שמצאתי את יעד הטיול הבא שלי. איזה כיף
shaharellert
#13 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 01:28:08(UTC)

קבל את רכס הhurrungane במלוא הודו, שיהיה על מה לחלום:

shaharellert41534.9381481481
dori
#14 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 01:52:59(UTC)

הצטרף: 10/10/2011(UTC)

אמנון יש לציין שלבני 26 ומטה יש הנחה של 50 אחוז שבכלל מוזילה את הטיול בהרבה.. למי שרלוונטי

shaharellert, תיקנתי את שם ההר הכי גבוה כמו שאמרת.. הטיפוס מ-spiterstulen היה נחמד רק שלצערנו בחצי שעה האחרונה התחיל שלג והוא לא הפסיק עד למחרת.. קיצר לא ראינו כלום מהתצפית.. באמת רמת הקושי של ברהיימן גבוהה יותר מיוטנהיימן וכמו כן לעומת יוטנהיימן כמעט ואין גשרים בברהיימן ויש המון חציות של נהרות, למרות שבלי ספק ביוטנהיימן יש המון רגעי שיא אנחנו אישפהו יותר התחברנו לברהיימן.. קצת התבאסנו על זה שכמעט ואין בקתות שירות עצמי ביוטנהיימן (למעשה יש רק אחת במרכז השמורה..) ותחושת הבדידות שבברהיימן וסוג האנשים שפגשנו שם הרבה יותר משכו אותנו.. בכללי בשבילי יוטנהיימן פחות משקפת את האווירה בנורבגיה אבל בלי ספק זה איזור מדהים ושווה ביקור!!!
התמונה שהעלתה מדהימה, אנחנו ויתרנו על הרכס הזה גם בגלל שרצינו לחזור לאיזורים הפחות מתויירים וגם בגלל שמזג האוויר ביוטנהיימן היה חצי כוח מתי שהיינו שם מלבד היום שהיינו בבסגן..
shaharellert
#15 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 02:20:00(UTC)

הצטרף: 03/05/2011(UTC)

דווקא בfannarkhytta (איפה שהתמונה צולמה על ידי אחד השותפים לטיול) היינו סה"כ 5 ישראלים וזוג נורבגי.. לא היה עמוס בכלל.

לא הלכנו הרבה בברהיימן, אבל לתחושתנו התרכזנו יותר היכן לשים את הרגל (מבולדר לבולדר) מאשר בנוף ...במיוחד בין stolsdalen לnordstedalseter, זה היה נראה כמו אתר של מע"צ.
אבל יכול להיות שאנחנו גם סתם מפונקים...

מכיוון שמזג האוויר לא חס עליכם בGaldhøpiggen וכאות תודה על הסקירה, קבל מחוה קטנה:

io_travel
#16 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 10:15:00(UTC)

הצטרף: 22/05/2011(UTC)

טוב, שחר ודור - אותי שכנעתם
אמנון - נפגשים בנורבגיה?!
ענבר.
dori
#17 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 10:43:25(UTC)

הצטרף: 10/10/2011(UTC)

מדהים, תודה!!!!!! הלוואי היה לנו מזג אוויר כזה שם...
ענבר ואמנון באמת שאין מה לחשוש מהמחירים, אם מתנהלים נכון אז הטיול הזה יכול לצאת נוח לכל כיס ולכל סוג של מטייל.. ובלי ספק האווירה בנורבגיה מאוד שונה משאר אירופה והמערכת של הבקתות שם (השירות עצמי) נותנות אווירה של בית באמצע שום מקום וזה באמת דבר נדיר... אם תצטרכו טיפים אני אשמח לעזור לכם!
ישר.א
#18 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 12:58:01(UTC)

הצטרף: 29/08/2010(UTC)
מיקום: נס ציונה

חברים כל סיפור דרך ותמונות מדהימות כאלו עושות תאבון לשינוי תכניות.
שתי שאלות: א.דורי, מהם שני הדליים שאתה נראה איתם בתמונה ? ב.האם סבלתם מיתושים? לפני כמה שנים רציתי לישון ליד איזשהוא אגם בנורבגיה ונאלצתי לברוח בגלל ענני היתושים
dori
#19 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 13:07:20(UTC)

הצטרף: 10/10/2011(UTC)

א. בבקתות שירות עצמי אתה צריך למלא מים מהנחל/ אגם הקרוב לבקתה, אין ברז או כיור (לפעמים יש כיור אבל בלי ברז..). בד"כ זה לוקח כמה דקות אבל לפעמים זה גם לא פשוט כי זה בעלייה ויורד גשם בחוץ.. בקיצר חוויה.. אפשר גם לראות שהשפתיים שלי סגולות בתמונה הזאת בגלל כל האוכמניות..

ב. אחד הדברים היותר כיפים בנורבגיה זה שאין יתושים/ זבובים מציקים.. שהיינו מקימים אוהל (חצי מהטיול..) אז תמיד בין שתי השכבות שלו היו קצת זבובים ויתושים אבל לא בקטע מציק או עוקצני..
dori41535.4227314815
shirlys
#20 נשלח : יום רביעי 18 ספטמבר 2013 13:51:47(UTC)

דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: אורח
הצטרף: 06/06/2011(UTC)

טוב מכיוון שנורבגיה זה החלום שלי מאז שהתחלתי לטרק בהחלט התענגתי על הפוסט והתמונות, נראה נהדר!

מודה שלא קראתי את הפוסט כולו עדיין אבל בכל זאת שאלה - אני מבינה שלא הגעתם לצפון (איזור איי לופוטן), אני טועה? והאם הייתה סיבה מיוחדת או רק קוצר זמן?