ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
איתי  
#1 נשלח : יום שני 24 יוני 2013 07:25:33(UTC)
איתי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 06/04/2008(UTC)
הודעות: 805

תודות: 36 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים ב 57 הודעות

בקיץ 2007 העברתי 26 יום בפירנאים, 22 מהם בהליכה ו20 מהם על הH.R.P (מתוך 42 של המסלול השלם) מסלול ארוך, ולא מסומן בפירנאים. 

אני אנסה פה לספר עליו קצת...

 

 

כללי 
הפרנאים הם הגבול הטבעי בין צרפת וספרד, הנפרש לאורך כ430 ק"מ בהאוקיינוס האטלנטי במערב לים התיכון במזרח. הנוף הפירנאי מגוון מאוד, מהגבעות הירוקות של חבל הבסקים במערב, דרך הנוף האלפיני של איזור הפירנאים הגבוהים לצוקי הגרניט ושפע המים של הפירנאים הקטלוניים (והפארק המפורסם אגואסטורטס). הפירנאים הם לא ההרים הגבוהים והמפורסמים באיזור (בטח שלא באירופה וגם לא בחצי האי האיברי)- פסגת אנטו הגבוהה שבהם מתנשאת ל3404 מ' בלבד, גובה מצחיק במושגים אלפינים, רק פסגות מעטות ברכס מעוטרות בקרחונים, ורק 3 פארקים לאומיים (2 בספרד ואחד בצרפת) הוגדרו בהם. מסיבות אלו הפירנאים הרבה פחות מתויירים מאחייהם הגבוהים שמצפון מזרח (האלפים), וזהו (לדעתי) אחד מקסמם הגדול, הנופים אינם נופלים ביופיים, והמסלולים בהם אינם נופלים ברמת הקושי מרכסים אחרים שעברתי בהם (גם האלפים). בניגוד לאלפים, לא תסיימו טיפוס של 1000 מ' לפאס בפגישה עם מטיילים שהגיעו לשם ברכבל. 



מסלולי הליכה ופארקים 
כמו בכל רכס במערב אירופה, גם הפירנאים מרושתים במסלולי הליכה רבים, בנוסף למסלולים הקצרים. 
שלושת הפארקים ברכס הם: אגואסטורטס (Aiguestortes), אורדסה (Ordesa y Monte Perdido) הספרדיים וDes Pyrenees הצרפתי. 
שני הפארקים הספרדיים הם קטנים בהרבה מהצרפתי, הקטן בינהם הוא אורדסה שניתן לחצות אותו בשני ימים (או יום ארוך) פארק זה נמצא במרכז הפירנאים וכפר הגישה אליו נקרא טורלה. אגואסטורטס הוא פארק קצת יותר גדול, כפרי הגישה אליו הם אספוט במזרח ובואי במערב, הוא נמצא בפינה הצפון מערבית של מדינת קטלוניה, הוא מפורסם במספר האגמים הגדול שנמצא בו (מעל 300), ניתן להקיף אותו בחמישה עד שבעה ימים, ובנוסף הוא מרושת במסלולים רבים, עקב קרבתו לברצלונה זהו איזור מטוייל מאוד בעונה יש להזמין מקום בבקתות מראש. 


קרקס קולומרס בפארק אגואס טורטס: 
 

 

הפארק הצרפתי, הוא הגדול בפארקים הפירנאיים, הוא נמצא לאורך הגבול במרכז הפירנאים הגבוהים וחציה שלו ממערב למזרח ארוכת כתשעה ימים. 
הכפר המפורסם בו הוא גברני וקרקס גברני הגובל מצפון עם פארק אורדסה הספרדי הוא עמק קרחוני מרשים, בו נמצא המפל הגבוה באירופה (כ 400 מ'). 

לאורך הפירנאים עוברים שלושה מסלולים ארוכים, שלושתם יוצאים מחבל הבסקים שלחוף האוקיינוס האטלנטי במערב ומסתיימים בחוף הים התיכון במזרח (או להיפך). שני המסלולים הידועים הם ה GR10 הצרפתי וה GR11 הספרדי, המנסים להגיע לכל הנק' המעניינות (כל אחד בארצו) ובמקביל לשמור על נוחות לוגיסטית לטיול (מעבר בכפרים ובקתות כמעט בכל לילה- הGR10 מצליח קצת יותר). שני המסלולים האלו מסומנים לכל אורכם וניתן לעבור אותם כטיול מבקתה לבקתה (ה GR11 מפספס פה ושם). 
המסלול השלישי מכונה ה H.R.P. 


מסלול ה H.R.P 
זהו מסלול גבוה שמשתדל לשמור על קו פרשת המים, ולעבור כמה שיותר קרוב לפסגות הגבוהות, המסלול אינו מתייחס לגבול הבינ"ל ומשתדל לקחת את הקטעים היפים מכל אחד משני המסלולים הלאומיים (GR10 ו GR11). 

סימון השביל וניווט: 
למסלול זה אין סימון משלו, ולמרות זאת הוא מסומן במפות, הוא עובר לעיתים על התוואי של אחד המסלולים הלאומיים ולעיתים על מסלולים מקומיים, לפעמים הוא עוקב אחר רוג'ומים ובקטעים מעטים אף דורש מהמטייל בו למצוא לעצמו את הדרך. מפות ניתן למצוא בקלות בערים הגדולות או בכפרים. ישנן שתי הוצאות מומלצות- IGN הצרפתית (מפות 1:50000 ו1:25000)וInstitut Cartografic de Catalunya הספרדית/ קטלונית (מפות 1:50000), אני אישית אהבתי יותר את המפות הקטלוניות, אך הן לא מכסות את כל המסלול. 

לינה ואוכל: 
לא בכל לילה ניתן למצוא כר להניח עליו את הראש (אלא אם תסחבו אחד), וישנם קטעים של שבוע מכפר לכפר. השילוב של שני אלה דורש הליכה עם משקלים גבוהים (ציוד שינה ואוכל לשבוע), אני בעיקרון השתדלתי שלא ללכת עם אוכל ליותר מ4 ימים ובקטעים הארוכים בניתי על אוכל בבקתות כשהיה ניתן. זמינות הבקתות לאורך המסלול משתנה, בתחומי הפארקים הבקתות מסודרות בסטנדרטים אלפיניים (מבחינת המרחקים)- לרוב המרחק ביניהן הוא של חצי יום הליכה, מה שמאפשר לבנות על ארוחת צהרים בבקתה, בימים שאין בקתה בצהרים ניתן לקחת סנדוויצ'ים או שקית פיקניק מבקתת הלילה. אבל, מחוץ לתחומי הפארקים זמינות הבקתות יורדת לכדי פעם ביומיים, בחבל הבסקים זו פחות בעיה כי מגיעים ליותר כפרים, אבל בפירנאים הגבוהים, באיזורים שמחוץ לפארקים זו עלולה להיות בעיה. עלויות השהיה בבקתות משתנות עם האיזור, (נכון לקיץ 07') בפארק הצרפתי לינה עולה כ15 אירו, ארוחת ערב תעלה כ10-15 אירו נוספים וארוחת בוקר תעלה 5 אירו. בירה עולה כ2 אירו. באגואסטורטס המחירים קצת יותר גבוהים ויכולים להגיע ל20 אירו ללילה. מחוץ לפארקים ניתן למצוא בקתות זולות יותר. הבקתות מציעות ארוחות חמות, מיטה (או דרגש) ושמיכות, רק בבקתה אחת פגשתי מקלחת חמה. לינה בקמפינג בכפרים עולה כ3-5 אירו לבן אדם ולאוהל (ז"א אדם אחד ואוהל אחד 6-10 אירו, שני אנשים ואוהל 9-15 אירו ביחד). הקמפינגים הם ברמה גבוהה וכוללים פרט לפיסת דשא- מקלחת חמה, שירותים, חשמל ולרוב גם מסעדה או בית קפה. אין בעיה לטייל עם אוהל, אמנם יש הגבלות על לינה באוהל, אך לרוב הן מתייחסות לקמפינג של מספר ימים וישנה העלמת עין מלינת לילה של מטיילים. בתחומי הפארק אגואסטורטס הלינה באוהל אסורה (אך המסלול עובר בו רק לילה אחד), בתחומי בפארק הצרפתי הלינה מותרת רק בסמוך לבקתות- לידן יש איזור אוהלים, אך ניתן להקים אוהל בשעות החשכה אם אתם נמצאים מרחק שעה הליכה מכפר או בקתה. (המסלול לא עובר בפארק אורדסה הספרדי). פרט לכמה ימים (פירוט בהודעה נפרדת) אין בעיה של מים, אני לרוב הלכתי עם ליטר על הגב בשלוקר לעליות וכוס ברזל קשורה בחוץ לפלגים מזדמנים. 

ספרים: 
אני טיילתי ע"פ המסלול המוצע בספר Pyrenean Haute Route של הוצאת Cicerone הבריטית 


 

 

הספר טוב, הוא מציע בנוסף טיולי צד, פסגות לטיפוס ומסלולים עוקפים לקטעים הקשים שדורשים ציוד שלג. פרט ליום 8 המתואר בספר ופשוט אינו מפורט מספיק לא נתקלתי באי דיוקים בתיאור המסלול. לפי מיטב ידיעתי זהו הספר היחיד באנגלית שמכסה את כל המסלול, להוצאת Trail Blazer יש ספר המתאר את שלושת המסלולים הארוכים בפירנאים, אך מתמקד בעיקר בGR10 ובGR11. ידוע לי שקיים גם ספר בצרפתית, אך לא נתקלתי בו, כל המטיילים שפגשתי טיילו עם הספר של סיסרון. אני הלכתי עם מהדורת 2004 וב 2009 יצאה מהדורה שניה שנעשו בה שינויים במסלולי חלק מהימים, בינהם חלק מהימים הבעייתיים שציינתי. בשנת 2012 נוספו עוד עדכונים למהדורה השניה, ניתן לראות חלק מהספר ב Google Books


מטיילים וחברה: 
אני יצאתי למסלול לבד (עקב ביטול של שותף ברגע האחרון) ובניתי על חבירה למטיילים אחרים, בסופו של דבר המטייל היחיד שחבר אל היה חבר מהארץ שהצטרף אלי לשבוע, לא רבים הולכים על השביל הזה ועוד פחות עושים אותו לבד, היו לי מספר ימים שלא פגשתי אף מטייל במהלך היום ורק במהלך יום אחד או יומיים חברנו (אני והחבר שהצטרף אלי) למטיילים אחרים. המסלול אינו מבודד אך רוב המטיילים בו הם תיירים מקומיים המטיילים בחופשים וסופי שבוע, מעט מאוד מטיילים הולכים לאורך המסלול כולו ברצף, אני פגשתי שלושה או ארבעה זוגות שהלכו קטעים ארוכים או את כל המסלול. מבחינה בטיחותית לא הייתי ממליץ לעשות את המסלול לבד ישנם מספר ימים שבמבט לאחור לא הייתי חוזר עליהם לבד. 

עונה ומזג אויר: 
העונה המומלצת לפירנאים היא יוני עד ספטמבר, אך ביוני הפאסים הגבוהים עלולים להיות סגורים ובספטמבר לעיתים מזג האויר סוער. המסלול מגיע לפירנאים הגבוהים באמצע השבוע השני, ככה שניתן להתחיל באמצע יוני ולהגיע בתחילת יולי לאזורים הגבוהים. בעיקרון מזג האויר בפרנאים הוא הפכפך וגם בקיץ ישנם ימי גשם רבים, אני אישית יצאתי בזול ופרט לארבעה חמישה ימים סגריריים מזג האויר היה טוב. הטמפרטורות סבירות, ופרט לשני לילות שבהם הטמפ' ירדה אל מתחת לאפס הטמפ' נעה בין 5 מעלות בלילות גשומים ל20 מעלות בימי שמש, ביוני וספטמבר הטמפרטורות יכולות לרדת. ככלל בחבל הבסקים הקרוב לאוקיינוס מזג האויר לח וגשום יותר, ויש לקחת בחשבון את הערפל שיורד באיזור אחר הצהרים (סביב השעה חמש). באזור המזרחי הקרוב לים התיכון, מזג האויר חם יותר (אני לא הגעתי לאזור זה). הימים בקיץ ארוכים, השמש עולה בסביבות השעה שש ויורדת בתשע וחצי- עשר בלילה, בהתחלה קצת קשה להתרגל לכך מבחינת תכנון היום, אבל יש לזכור שלמרות שיש אור עד עשר, החנויות בכפרים נסגרות בשבע ולבקתות כדאי להקדים כדי לתפוס מקום, כך שעדיף להתחיל את הימים מוקדם ולסיים אותם באור ולא לסמוך על שעות האור הרבות. 

רמת קושי 
זהו מסלול קשה ותובעני, הדורש יכולת הליכה עם משקלים, הימים ארוכים (9-13 שעות ברוטו ביום), לדעתי לא נכון למדוד את הקושי בק"מ- יום קצר בק"מ הוא לרוב יום ארוך בגבהים (ז"א הרבה עליות וירידות), הימים הקלים יותר הם לרוב הימים הארוכים בק"מ, אני מעריך שהפרש הגובה הממוצע ביום הוא כ1000 מ', ובדרך כלל ישנים בלילות פחות או יותר באותו הגובה (משמע- מה שעולים לרוב צריך גם לרדת). מי שעושה את כל המסלול זוכה לכמה ימי הסתגלות בחבל הבסקים (היום הקשה הראשון הוא יום 7 בספר), מי שמחליט לעשות רק חלק מהמסלול, מומלץ שיתכנן כמה ימי הסתגלות בהתחלה (למשקל, להליכה). אני התחלתי בכפר רונססוואייס (Roncesvalles)-יום 5 בספר (ובטח מוכר לזמי משביל הצליינים), והייתי מוסיף עוד יום רגוע (ז"א מתחיל ביום 4 של הספר). אני לא התאמנתי למסלול, אבל אני מטייל לא מעט וזו לא הפעם הראשונה שלי עם משקלים על הגב, בכל זאת הייתי ממליץ על אימון למי שיש את הזמן ובטח למי שאינו מנוסה בהליכות ארוכות. אני עקפתי את הקטעים שמוגדרים בספר כקשים מאוד (ז"א דורשים ציוד שלג), בעיקר מפאת המשקל והעובדה שהלכתי לבד, אבל המסלול שעברתי היה בהחלט קשה. (ימים בעייתיים בהודעה בהמשך) 

ציוד: 
התיק שלי שקל 18 קילו בשדה התעופה- ז"א כ20-25 קילו עם אוכל ומים. 
זה כבד מאוד, וכן, אפשר להוריד במשקל, קניה של ציוד מתאים תוריד עד 3 קילו (לא קניתי ציוד במיוחד למסלול זה וחלק מהציוד שיצאתי איתו לא היה מתאים- למשל שק שינה ל10- מעלות, כל אחד והאילוצים שלו...), אבל זה לא היה תיק כבד ביחס לשאר המטיילים שהלכו על המסלול יותר משבוע וחצי (ז"א לא אלו שבאו לסופ"ש בהרים והולכים מבקתה לבקתה). 
*ציוד לינה- אוהל ושק שינה חם- 5- מעלות צלסיוס קומפורט צריך להספיק ביולי ואוגוסט. 
*תרמיל גדול- 65-70 ליטר 
*מקלות הליכה 
*ציוד שלג (קרמפונים וגרזן)- ישנם מספר קטעים ופסגות שדורשים ציוד זה אבל ניתן לעקוף את הקטעים האלו למי למעדיף להמנע מהמשקל העודף (אני לא לקחתי). 
*חליפת סערה 
*ביגוד חם 
ציוד נוסף- ראו רשימות ציוד סטנדרטית בפורום. 



יער בחבל הבסקים: 

 

הגבול: צרפת מימין מכוסה עננים וספרד משמאל שמשית יום 7: 

 

נוף הרי הגיר של Pic d'Anie יום 8: 

 

צוק הגרניט של Pic du Midi d'Ossau בפארק הצרפתי: 

 


הצד המערבי של הויניימל (Vignemal): 

 


הצד המזרחי של הויניימל בזריחה: 

 

אגמי בארוד (Barroude): 

 

הצד המערבי של הפוסטס (posets) הצבעוני: 

 

מפלים בעמק אסטוס (Estos) סמוך לעיירה בנסקה (Bensque): 

 

לינת לילה לחופי אגם ואלאיביארנה (Valhibierna): 

 

רכס המלדטה- הגבוה ברכס הפירנאים: 

 

Estany de Mar בקצהו הצפון מערבי של הפארק אגואסטורטס: 

 

Estany de Mar אגם De la Restanca ורכס המלדטה ברקע: 

 

מרכז הכפר העתיק של בנסקה: 

 

מרמיטה: 

 

המסלול שעשיתי:

 

ימים בעייתיים לדעתי 
אני מפרט לגבי ימים בעיתיים, רלוונטי יותר למי שכבר החליט לצאת, מספרי הימים הם לפי המתואר בספר בהוצאת סיסרון שלפיו הלכתי (מהדורה ראשונה 2004). 

יום 7 (Col Bagargui to Refugio Balegua) הוא יום ארוך מאוד (לקח לי כ13 שעות ברוטו) וכדאי לפצל אותו (זה מצויין גם בספר), Refugio de Belagua שמצויין בסוף יום זה נטוש ולא כדאי לבנות עליו, בנוסף לאורך כל הטיפוס לפיסגה ביום זה אין מים. 

יום 8 (Refugio Balegua to Lescun) הוא יום בעייתי מאוד, ההתמצאות בו קשה- הספר מנחה ללכת ע"פ סימון ישן וכמעט ולא מתאר את הדרך, השביל נכנס לסבך, ולאחר שהוא יוצא ממנו הוא מגיע לשטח עם נוף אחיד, קשה מאוד למצוא את המיקום המדויק על המפה (למרות שברור שהולכים בואדי קשה להאריך את המרחק עד לפאס), לאורך הטיפוס לפאס ישנן כמה "אמבטיות" שמקשות על ההתמצאות וגורמות לחשוב בכל פעם שאתה מטפס אל הפאס, בסופו של דבר הפאס עצמו מאוד רחב והמסלול אליו לא ברור, אני טיפסתי לצד הלא נכון שלו והייתי צריך "לתקן" זאת תוך דילוגים על בולדרים עם תיק של 20 ק"ג על הגב. בנוסף לכל אלו לאורך כל היום אין מים עד אחרי הפאס, פרט חשוב שאני לא הייתי מודע אליו ולכן נתקעתי בלי מים כשעתיים עד שהגעתי לשלוגיות שנשארו מהחורף... כל מי שפגשתי ועבר את היום הזה התלונן והייתי ממליץ לעקוף אותו. 

הערה: בשנת 2009 יצאה מהדורה חדשה לספר בה שונה התוואי באזור זה, יום 8 בוטל ויום 7 שונה ופוצל ל 2 

יום 12 (Refuge de Pombie to Refuge de Larribet) גם הוא יום ארוך מאוד הכולל טיפוס כולל של כ 1500 מ' וירידה של כ 1350 מ', הטיפוס ביום זה הוא מתיש וכולל טיפוס לשני פאסים, הפאס השני מאוד צר (חריץ ברוחב של שני אנשים) והירידה ממנו מזרחה תלולה, מושלגת ומסוכנת. 

גם ימים 13 ו 14 הם לא בדיוק טיול משפחות. 

על ימים 19-22 (Refuge de Viados to Hospital de Vielha) אני ויתרתי מאחר ודורשים ציוד שלג, הם מוגדרים כקשים מאוד אבל בספר מוצע מסלול הנמנע מימים אלו, הוא אמנם פחות יפה ופחות מאתגר (הליכה על התואי של הGR11) אבל זהו פתרון טוב למי שרוצה להמנע מהקטע הקשה. 

אני ירדתי מהמסלול ביום 24 (עצרתי בRefugi de Colomers) וחתכתי דרומה לכפר אספוט דרך הפארק אגואסטורטס. 

 

קטעים מומלצים למי שאין לו זמן לכל המסלול: 
חציית הפארק הצרפתי- או מLescun (כפר נחמד בצרפת) לGavarnie (שבעה ימים) או מCandanchu (אתר סקי בספרד) לGavarnie (חמישה ימים עם אפשרות לשילוב של פארק אורדסה וסיום בטורלה בספרד בעוד יומיים), לאורך המסלול אפשרות לשילוב של מספר פסגות כטיולי צד המסלול ברובו עובר בצרפת. מסלול זה לא פשוט בכלל עם לפחות פאס אחד ביום ועליה וירידה של בין 1000 ל1500 מ' ביום, לכן מומלץ להתבסס בו על לינה בבקתות (אפשרי) ובאופן כללי לצאת אליו בכושר טוב. 

מ Gavarnie ל Benasque (ארבעה ימים) קטע קצת יותר קל ופחות מתוייר חציו בצרפת וחציו בספרד, אבל כולל כמה קטעים של הליכה על דרכי עפר (כחצי יום באיזור ההכפר Parzan). 

מ Parzan ל Espitau de Vihella- (חמישה ימים) הקטע הקשה של הHRP, (אני עשיתי רק יום וחצי ממנו), קטע זה עובר על הצלע הצפונית של רכס ה Maladeta- הגבוה ברכסי הפירנאים ועובר במספר פאסים גבוהים שעלולים להיות מכוסים בשלג גם מאוחר בקיץ ולכן מומלץ לעשותו עם ציוד מתאים (גרזן וקמפונים), במסלול ניתן לשלב טיפוסים למספר פסגות במלדטה, ביניהן Pic de Aneto הגבוהה בפסגות הפירינאים. 

מסלול מומלץ נוסף (לא על הHRP) הוא הקפת פארק Aiguestortes (חמישה עד שבעה ימים) 


 

 

זה המסלול שאני דגמתי, העלתי קובץ kmz של המסלול וקובץ kml של חלק מהתמונות, יחסית מדויק גם בתלת מימד: hrp.rar

 

איתי

נערך ע"י מנהל יום ראשון 27 ספטמבר 2015 04:27:34(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 3 תודות למשתמש איתי על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 27/09/2015(UTC), הלך ב 27/09/2015(UTC), erezul ב 06/08/2017(UTC)
מממן
אמנון לנגי  
#2 נשלח : שבת 26 ספטמבר 2015 16:48:14(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,018
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות

שחזור חלק מהתגובות להודעה של איתי

 

זמי: 
אאוצ' -זה כאב, למה להתעלל בנו? כל הכבוד.
הוסף פרטים על הקושי, איזה כושר נדרש? התאמנת במיוחד לשביל? בקתות - כמה יש? בתשלום? מה יש בבקתות? מה לגבי ההערה שלך שלא היית עושה קטעים לבד? בעיות רפואיות, מים, דרגת קושי ביחס לשביל ישראל? בישוןל בגאז?
כמה הלכת ממוצע ביום מבחינת גבהים? קילומטרים?
לא מצאתי רשימת הציוד שלך בפורום ציוד כמו שכתבת.

 

איתי:
אין רשימת ציוד שלי בפורום, הכוונה היא לרשימת הציוד הבסיסית למסלול ארוך, ציינתי רק את הפרטים הספציפיים לגבי ציוד שלדעתי רלוונטיים. 
לגבי בישול- אני מחסידי הבנזיניה כך שלגבי הגז אני לא יכול לעזור, אני שרפתי קצת פחות משני ליטר בנזין, ולא הייתה בעיה למצוא בכפרים.
לגבי שאר השאלות- עידכנתי בגוף ההודעה הראשונה

 

Amtrak:
וואו, איזה יופי. אני ממש נהנתי לקרוא את ההודעה הזאת, ולראות את כל התמונות. אני עכשיו מסתכל בפיקאסהווב בשביל לראות את השאר... 
בקשר לתמונה מגוגל - אפשר בבקשה לקבל את הקובץ עם הנקודות שמוצג שם? זה המסלול שאתה דגמת בעצמך, או שאלה נקודות שמצאת באינטרנט? אני עדיין שובר את הראש איך לקרוא את הנתונים מהדטה לוגר שלי..

 

איתי:
העלתי קובץ kmz של המסלול להודעה הראשית

 

שימי:
אפשר לדעת באיזה אוהל השתמשת, של איזה חברה ומה משקלו?

 

איתי:
יש לי אוהל MSR- ZOID 2, אוהל מנהרה ל2, הוא שוקל 2.1 ק"ג ויש לו אופציה להקמה כטארפ ששוקלת 1.3 ק"ג (אני משתמש בה לטיולים בארץ). 

הפסיקו לייצר אותו לפני שנה, אבל אני חושב שלפידות עדיין מוכרים אותו במחיר מופקע בארץ...
אפשר לראות אותו באחת התמונות. 
 
עידו:

שלום לכולם!
אני מתכנן ללכת על ה HRP בפירנאים במשך +- כל אוגוסט ומעוניין בתשובות לשאלות הבאות:

1. עם כמה מים צריך ללכת?
2. כל כמה זמן יש מקור מים שאפשר לטהר בו? (האם בכלל צריך לטהר ברוב המקומות?)
3. האם אפשר למצוא מפות בעיירות תוך כדי הליכה? או שצריך להגיע מצויד מהבית?
4. האם השביל מסומן בצורה נוחה או שלא?

חוץ מזה, אשמח לכל טיפ נוסף.
תודה רבה,
עידו

 

איתי:
1. זה תלוי ביום, אבל בד"כ עם לא יותר מליטר וחצי, היה לי רק יום אחד בעייתי, אבל המסלול הוזז מהיום הזה במהדורת 2009 של המדריך של סיסרון.
2. אני כמעט ולא טיהרתי מים, ברוב הימים יש לך מקורות מים בתדירות גבוהה, אם תלך עם המדריך של סיסרון- זה מפורט שם יחסית טוב.
3. אפשר, אני לא עשיתי את זה, לא בטוח שבכל הכפרים בדרך תוכל למצוא מפות אבל בעיירות הגדולות והכפרים התיירותיים (כמו בנסקה וגברני) אין בעיה למצוא מפות.
4. לא! השביל לא מסומן כלל. לHRP למרות שהולך ברובו הכמעט מוחלט על מסלולים מסומנים, אין סימון משלו! הוא מזגזג בין הGR10 לGR11 ובחלקים מסויימים הולך על מסלולים עצמאיים (רובם מסומנים בסימונים ספרדיים או צרפתיים, אבל יש גם קטעים שמסומנים ברוג'ומים), ככלל הוא דורש קצת יותר יכולת ניווט ממסלולים אחרים.

המסלול הוא -+42 יום (לא כולל מנוחות), תצטרך יותר מכל אוגוסט כדי להשלימו.
עם מי אתה יוצא? איך הכושר שלך/כם? מה עם ציוד? (תעלה רשימה). 

 

HarmonicWave:
פה
יש פוסט מעולה על השביל עם הרבה תמונות ואינפורמציה. היא כתבה גם פוסט נוסף על הציוד שבו הם השתמשו. נראה מסלול מדהים - תהנה..

 

tal39:
ענו כאן על הרוב אני רק אוסיף. 
מיותר לסנן מים, הם פשוט נהדרים בכל מקום כל עוד הם בזרימה טובה. 
מפות, תמיד יהיה כדאי לבוא מוכן אבל הכמות הגדולה מכבידה.
בכל מקום שיש בו אתר קמפינג או בית מחסה בתשלום יהיו גם מפות של האיזור, פה בדיוק האי וודאות לגבי מלאי המפות אך לרוב תמיד יש בין הנמצא.
אפשרות אחרת היא כאשר פוגשים מטיילים לכיוון הנגדי, אפשר לשאול אילו מפות הם כבר לא צריכים. עניין של מזל.

 

arthur:
ככל שאני ממשיך לקרוא על הפרינאים אני מבין שהרכס מאוד גמיש. אתה יכול ללכת על ה HRP להחליט שאתה קופץ רק ל GR 11 וההפך. כמה נהדר.
זה הטרק שמבחינתי הוא החלום מכל הבחינות. אבל קשה לי מאוד עם הרעיון של טרק לא מסומן.
אני לא באתי כדי להתברבר ולנווט עם מצפן- זה כבר מזכיר את הצבא יותר מדי לטעמי.
השאלה כמה ה HRP מסתמך על שבילים מסומנים אחרים, יש מישהו שיכול לתת הערכה כזאת?

 

איתי:
השביל מסומן, אבל לא בסימון משלו וצריך לדעת לקרוא מפה כדי ללכת עליו

 

arthur:
ממ מעניין מאוד. סוג של אתגר. איתי, זה הגיוני לקנות את הספר באנגלית לפני היציאה למסלול?

 

barakrosen:
מצטרף לשאלת הספר. אני מתלבט אם ללכת לGr11 או לhrp. הבנתי שהספר ל gr11 הוא לא קריטי בכלל. האם הדבר נכון גם לגבי hrp?
האם ההתעסקות בניסיון להשאר על השביל היא מייגעת? האם אפשר להתחיל על הgr11 ולהחליף לhrp? הם מתחילים באותם נקודות?

 

איתי:
ארתור, אני ממליץ לקנות את הספר, במיוחד אם אתה לא בטוח בקישורי הניווט שלך. 

ברק, ה HRP מתחיל על התוואי של הGR10 ב Hendaye, השבועיים הראשונים שלו עוברים בעיקר בצרפת, אבל ככלל הוא עובר לאורך הגבול ככה שהמרחק בין ה HRP ל GR11 לא עולה על יום הליכה כמעט בשום שלב, מעבר ביניהם אפשרי בהחלט. אני לא מצאתי את עצמי מתעסק הרבה בנסיונות להשאר על השביל, היה לי יום אחד (שירד מהמסלול במהדורה החדשה של הספר) שהסימון בו היה גרוע, בשאר הימים לא זכורים לי קשיים מיוחדים, אם אתה הולך עם הספר ועם מפה אתה לא תתקל בקשיים מיוחדים. 

 

 

a.lidor:
אתמול חזרתי מהפירנאיים, 21 יום מוקדם מהצפוי, עקב מעידה קלה והתרסקות ססגונית ב-Vallon d'Agyues Tortes שבצרפת, באמצע מסלול ה-HRP (קיצור של Haute Randonnée Pyrénéenne). 


לצערי לא הגעתי אפילו ל-Salardu, כך שהרבה לחדש מעבר למה שכתב איתי על המסלול אין לי (חוץ ממידע על שירותי החילוץ הצרפתיים ועל ביה"ח ב-Tarbes), אבל אנסה לסדר את החומר והתובנות שלי מהמסלול בימים הקרובים ולהעלות לפה. בגדול - מסלול קשה, מאתגר ומאוד מרשים ויפהפיה.

מאחר ואני עם כתף פרוקה ודי מרותק לבית בחוסר מעש, אני מאמין שאגיע לכך מהר...

הכתבה של איתי די מקיפה, אז אתייחס בעיקר לשינויים במסלול במהדורת 2009 של המדריך וכמה הצעות שלי לגבי המסלול:

הערות, הצעות ושינויים במהדורת 2009 של המדריך של Cicerone

כללי - המסלול המלא הוארך מ-42 ימים ל-45. יומיים נתווספו כאשר מחבר המדריך החליט לפצל ימים ארוכים מאוד בשני מקרים שונים. יום נוסף התווסף בחלק הרביעי של המסלול, באנדורה, עקב שינוי מסלול.

ימים 7 ו-8 שהוגדרו כימים בעייתיים אצל איתי - במהדורת 2009 הם פוצלו ל-3 ימים, יומיים ראשונים ארוכים והיום השלישי קצר. בשני הלילות שבאמצע (כלומר אחרי יום 7 ויום 8 במדריך 2009) ישנים במקומות לא מאויישים (בקתה ריקה ב-7 וסתם מקום לפתוח אוהל ב-8).
כמו כן הניווט הבעייתי ביום 8 נפתר ברובו מאחר והדרך סומנה בסימונים חדשים (אני מסתמך על הכתוב בספר ומאחר ולצערי לא הלכתי במסלול המקורי ביום זה עקב מזג אוויר גרוע ובעיות ברכיים של שותף).

יום 11 (יום 12 במדריך 2009) (Candanchu to Refuge de Pombie) - ביום יפה מומלץ להוסיף יום ולסטות מהמסלול. בפיצול ליד Lac Casterau להמשיך צפונה ל-Lac d'Ayous, לישון באוהל ליד האגם (או ב-Refuge d'Ayous הסמוכה). כדאי לטפס אחר הצהריים או לפני השקיעה ל-Pic d'Ayous. למחרת חוזרים למסלול וממשיכים ללכת ל-Refuge de Pombie.

יום 12 (יום 13 במדריך 2009) (Refuge de Pombie to Refuge de Larribet) - כמו שאיתי כתב, יום קשה. במזג אוויר גרוע לא מומלץ לעבור דרך Passage d'Orteig, יש מסלול עוקף במדריך. כמו כן, ניתן לחלק את היום לשני חלקים ולהשאר ב-Refuge d'Arremoulit - אני עשיתי זאת מאחר ומזג האוויר התדרדר כשהגעתי לבקתה. יש לקחת בחשבון שהבקתה קטנה (מעט מקומות) ולמרות שמותר לשים לידה אוהל, היא באזור סלעי כך שקשה למצוא מקום טוב.
את החלק השני של היום (Col du Palas ו-Port du Lavedan) מאוד לא מומלץ לעשות במזג אוויר רע!

יום 14 במדריך 2009 (Refuge de Larribet to Refuge Wallon) - יום ארוך. אם מחלקים את היום הקודם לשניים, אז כדי לא לקבל יום קצר בחצי השני (Refuge d'Arremoulit to Refuge de Larribet), ניתן להמשיך ולרדת לבקתת Cabane de Doumblas (בקתה קטנה ולא מאויישת) ומי שחרוץ יכול להמשיל עם המסלול במעלה עמק Valle d'Arrens - במישור Labassa יש מקומות לאוהל, וניתן גם לטפס לאגמים Lacs de Remoulis - אחרי האגמים, ממש לא רחוק מהאוכף Port de la Peyre-Saint-Martin יש פינת חמד ליד הנחל, כ-30 מטר מתחת לשביל מצד ימין (לא ניתן לפספס מאחר וזוהי פיסת הדשא היחידה המתאימה לאוהל באזור).
מי שמגיע ל-Refuge Wallon ומעדיף מקום מבודד באוהל, מומלץ להמשיך שעה וחצי ל-Lac d'Arratille - מקומות מעולים לאוהל בצד הדרום-מזרחי של האגם (2 דקות מהשביל). רוח מאוד חזקה בלילה!

יום 15 במדריך 2009 (Refuge Wallon to Refuge de Bayssellance) - לא יום קליל כמו שהוא מציין במדריך. מי שישן באגם יום קודם חוסך קצת טיפוס (ביום זה יש 1400 מ' טיפוס מצטבר). ליד הבקתה בסוף היום (Bayssellance) אין הרבה מקומות טובים לאוהל (יש קצת) אבל ניתן להמשיך קצת ביום הבא (לרדת בעמק) ולאתר מקומות לאוהל (ראיתי לא מעט שעשו זאת, אני ישנתי בבקתה). 

 

io_travel:
צר לי על התאונה ומקווה שתחלים מהר 

 

איתי:
חבל לשמוע שלא סיימת את המסלול. 
איפה ואיך נפלת? בירידה ל Larribet? זאת בהחלט אחת הירידות המפחידות שירדתי! גם אני התרסקתי שם, במקרה שלי היה רק נזק לרכוש...

 

 a.lidor:
לא, הקטע הכי הזוי שהתרסקתי במקום ממש לא מסובך: 
Vallon d'Aygues Tortes, אבל קרוב (שעה וקצת) ל-Refuge de la Soula, אחרי הירידה התלולה מהפאס. היה קטע קצרצר של כמה מטרים תלולים על סלעים והחלקתי על אחד הסלעים. אני לא לקחתי את המסלול החילופי על ה-GR-11 בקטע שבין גברני לסלארדו, לאחר התייעצות עם מספר שומרי בקתות ומטיילים מנוסים בפירנאים למדתי מהם שבמחצית השנייה של אוגוסט (ועם השלג השנה) לא נשאר הרבה שלג במעברי ההרים בקטע הקשה, וניתן לעשותם ללא ציוד שלג. גם התחזית הייתה טובה... כדי להמנע מלעשותם לבד (הם עדיין תלולים ומסוכנים) התכוונתי לחבור למטיילים מהבקתה ולחצות איתם... הבאסה זה שהתרסקתי ביום הראשון של 4 הימים הקשים, ממש לפני השיא. 

נו שוין - שנה הבאה נאלץ להשלים את המסלול.
ונראה לי שהיה לי מזל שבדיוק חציתי לצרפת - בספרד אני לא חושב שהיו מגיעים אליי כל כך מהר. סייסטה, מניינה וכו'... שירותי החילוץ הצרפתים ממש טובים
 
 
איתי:
לשם באמת לא הגעתי, אני עברתי שם בתחילת יולי ולא לקחתי את הסיכון של שלג בפאסים.
באמת חבל, זה אמור להיות הקטע הכי יפה של המסלול, אני עדיין מפנטז על לעשות אותו.
 
 
שליט המימדים:
שלום לכולם. לאחר קריאת הפוסט ובירור מידע באינטרנט, קסם לי הרעיון לטיול מחוף לחוף בתנאים קצת שונים.
התיאורים והתמונות של איתי היפנטו אותי והחלטתי לקחת את העניין כפרוייקט הבא שלי.
העניין הוא שאני מעוניין לעבור את ה hrp מתחילתו ועד סופו (חוף לחוף) וכמו שהבנתי מדובר בערך ב 800 קילומטרים או כ 50 ימי הליכה.
מעניין אותי לדעת מה העלויות הממוצעות של טיול כזה בהנחה שאני מתכנן לינת שטח (כמה שאפשר) ובישול ארוחות עצמי. כמובן ללא נסיעות, טיסות וציוד.
תודה לעוזרים ואני שמח שמצאתי את הפורום הזה 
 
 
איתי:
בעקרון המסלול כולו הוא קצת יותר מ 40 יום נטו, אם תוסיף יום מנוחה בשבוע ואיזה טיפוס או שנים תתקרב כבר ל 50 ימים.
כמו שכבר הבנת, את ה HRP הולכים עם אוהל, לי יצא לישון במיטה (בקתה/ אכסניה) לילה עד 2 בשבוע (ימי מנוחה, מזג אויר גרוע, מיקום שלא מאפשר לינה באוהל). לילה בבקתה ללא אוכל עולה כ 15 אירו, באכסניה קצת יותר, ז"א בממוצע (בהגזמה) כ 20-30 אירו לשבוע או 3-4.5 אירו ליום.
אם תבשל לבד, אוכל יעלה לך כ 10 אירו ליום (או פחות). לזה תוסיף טיסה, נסיעות, ארוחות בבקתות ובכפרים אם תרצה להתפנק (כ15 אירו לא. ערב, 10 אירו לא. בוקר), מפות (7-10 אירו למפה).
 
 
 
shaharellert:
איתי מזל שאתה כאן. הזמנו טיסה ואנחנו יוצאים ב-17 לחצות את הפארק הצרפתי. משם נמשיך כנראה עד טורלה.
במידה והכל יילך על פי התוכנית (יישארו ימים פנויים)- על אילו פסגות היית ממליץ לטפס?
אנחנו אמנם לוחמניים אבל לא מתכוונים להביא ציוד טכני (קרמפונים/גרזני קרח...). אולי בכלל עדיף היית ממליץ להתקדם על הHrp?
יש אפשרות להגיע מ gavarnie ל refuge de pineta ומשם לחצות את שמורת אורדסה עד לטורלה?
 

 

איתי:
היי שחר, היומיים שאחרי גברני על ה HRP נחמדים אבל לא מרשימים במיוחד, היום הבא אחריהם יפה אבל קצת ארוך ומסתיים ב Parzan שבספרד (עיירה קטנה, בטוח יש משם תחבורה לברצלונה, אבל לא ניסיתי את זה). לדעתי (לא עשיתי את הדרך הזאת אבל לא סתם זה האזור המתוייר בפירנאים) עדיף לטפס לBreche de Roland ומשם לעבור לאורדסה ולסיים בטורלה- זה אמור להיות מסלול יפהיפה (אני חושב ש asafbash עשה אותו בשנה שעברה). את refuge de pineta אני לא מכיר.

לגבי ציוד- בגברני אפשר לשכור ציוד ולצאת לטפס על אחת הפסגות באזור- אני תכננתי לטפס לLe Taillon שבקרקס גברני (יום ארוך או יומיים עם לילה בSarradets אם חוזרים לגברני, אם תלכו לטורלה תלכו חלק לא קטן מהטיפוס אליו), אבל בבוקר הטיפוס היה מזג אויר גרוע ונאלצנו לוותר ולהחזיר את הציוד ששכרנו ערב קודם (המוכרת הנחמדה אפילו החזירה לנו את הכסף).

אפשר לטפס ל Vignemal (דורש ציוד, מגברני זה לוקח 3 ימים- יום לטיפוס ויומיים לדרך אליו), אבל אתם תעברו לידו בטרק וזה ללכת את אותה הדרך 3 פעמים, תשאלו את ארתור לגבי ה Petit Vignemal- הוא טיפס אליו.

אני עליתי ל Pimene- לא דורש ציוד (2800מ'), אפשר לטפס מגברני ביום אחד (אני טיפסת לשם על הדרך, לא חזרתי לכפר) ואפשר לשון בבקתה למרגלות הפסגה.

יש משם נוף פנורמי היקפי מרשים.

 

arthur:
כל האיזור הזה מדהים ביותר מאתגר ושונה מאוד מהנופים המיוערים או העמקים שבד"כ רגילים אליהם אחרי כמה שבועות של טיול באירופה. 
ה GR 10 לא עובר כלל באיזור של ויניומל\גאבארני אבל לקחתי סטייה של 3 ימים כי שמעתי שאפשר לטפס שם על כמה הרים. 

אגב ישנתי ליד הרפיוג' למרגלות הויניומל, קמתי בבוקר עליתי על הפסגה ואחרי שירדמתי המשכתי ללכת עד לכפר גאבארני.
אני זוכר את עצמי מגיע לשם בחושך בערך ב 22:00 , מוצא פיצרייה פתוחה ויושב על מגש פיצה ובירה. יום ארוך מאוד.

Petit Vignemal זאת פסגה שאפשר לעלות עליה ללא ציוד מיוחד. אפשר אפילו להשאיר את התיק על האוכף שלמרגלות הפסגה ולעלות.
לא קל צריך להזהר ולהיעזר בידיים. תעלו בזהירות ותשבו על פסגה שנפתח ממנו נוף מדהים לגמרי.

ע"מ לעלות על הפסגה של Vignemal שגבוהה בכמאה חמישים מטר צריך לחצות קרחון לא גדול. אבל תצטרכו קרמפונים\גרזן קרח\חבל\נסיון מסוים\עוד אנשים אתכם להליכה מאובטחת. אני כטייל בודד היתי צריך להישאר על הקטן ולהסתכל בקנאה.

 

uriwi:

שלום למעוניינים! בקיץ האחרון (2012) הלכתי את הHRP, שביל חוצה פירנאים מהאוקינוס האטלנטי לים התיכון..
קודם כל אני רוצה להודות לפורום ולכל מי שענה לשאלותי ועזר לי לפני הטרק, תודה רבה!
מכיוון שכבר נמצא בפורום פירוט די יסודי על השביל אני רק רוצה להוסיף כמה עדכונים לגבי המדריך של cicerone.
את השביל הלכתי מסוף יוני עד סוף אוגוסט. הלכתי לפי מדריך cicerone באנגלית, מהדורת 2009, את ימים 1-42(מתוך 45).

דבר מאד חשוב שגיליתי הוא שברשימת המפות של המדריך יש שתי מפות מיותרות לגמרי!! המפה בהוצאת IGN וזו בהוצאת Editorial Alpina אמורות לחפות על על המעבר בין שתי המפות הראשונות של Rando Editions (חבל הבסקים מס' 1 ומס' 2) אך יש חפיפה מושלמת בין אלו ולכן IGN and Editorial Alpina מיותרות. כך שבעצם כדי ללכת את כל השביל נדרשות רק 10 המפות בהוצאת Rando Editions הרשומות במדריך.

הרפוחיו שאמור להיות בסוף יום 23 (Refugio Hospital de Vielha) סגור בשנתיים האחרונות אבל נפתח חדש, 800 מטר דרומית לישן שנקרא Refugio Conangles (אחלה רפוחיו!) ומספר הטלפון שלו הוא אותו מספר של הישן הסגור שמופיע במדריך. כדי להגיע אליו הולכים על הכביש הראשי דרומה מפתח המנהרה, כ 1000 מטר עד שיוצא שביל מערבה,עולים על גשר מעל הנהר המקביל לכביש ושם נמצאת הבקתה.

מעבר לשני השינויים האלה המדריך די מעודכן, למעט ההמצאות של חלק מחנויות האוכל בכפרים בדרך ולכן כדי לשאול כמה ימים לפני ולא לסמוך לגמרי על המדריך.

אני ממליץ בטירוף על השביל ואשמח לעזור לכל מי שצריך. חוץ מזה הייתי בסיירה נבאדה בסוף נובמבר והיה מזג אוויר מדהים!
אורי

נערך ע"י משתמש יום ראשון 27 ספטמבר 2015 04:42:40(UTC)  | סיבה: שחזור מגיבוי של חלק מהתגובות

אמנון לנגי  
#3 נשלח : יום ראשון 27 ספטמבר 2015 03:43:12(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,018
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות

סיכום הליכה של יואב גרוס וחברתו הדס בשנת 2015

arthur  
#4 נשלח : יום שני 28 ספטמבר 2015 13:23:35(UTC)
arthur


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/06/2011(UTC)
הודעות: 1,395

תודות: 16 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים ב 104 הודעות
תודה אמנון.
משןם מה תמיד היתה לי הרגשה שאחזור לפרינאים לעשות את ה HRP יום אחד.
"The mountains are calling and I must go"

John Muir

אמנון לנגי  
#5 נשלח : יום שני 28 ספטמבר 2015 15:49:20(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,018
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות
אני לא חושב ארתור. אחרי GR10 נראה לי שצריך להמשיך הלאה.
אלון מצוי  
#6 נשלח : יום חמישי 03 אוגוסט 2017 12:53:51(UTC)
אלון מצוי


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 03/08/2017(UTC)
הודעות: 2

היי, אני מתכנן לצאת בעוד שבוע וחצי לפרינאים עם חברה שלי ויש לנו 11 יום לטייל,
אנחנו רוצים גם לישון כמה שיותר בשטח ובאוהל מטעמים חסכוניים.
אחרי כמה זמן באינטרנט ראיתי שאפשר גם לטייל בMALADETA ובORDESA
מישהו יכול לשפוך אור על העניין, ולתת פחות או יותר מסלולים ואיזורים יפים ונעימים לטייל בהם.

נ.ב אשמח גם למפות או ספרים אם מישהו מוכן לתת/למכור/להשאיל.

תודה רבה, אלון

עריכה:אנחנו מגיעים מברצלונה.

זמי1  
#7 נשלח : יום חמישי 03 אוגוסט 2017 15:28:06(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
פתח שרשור חדש
משתמשים הצופים בדיון זה
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.