ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
נתיי  
#1 נשלח : יום רביעי 25 אוגוסט 2010 20:59:08(UTC)
נתיי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 28/12/2009(UTC)
הודעות: 918

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

החודש יצאה לאור מפת סמ"ש חדשה מס' 9 (מבואות ירושלים) בפורמט מפ"י החדש.

ניתנת לרכישה במשרדי החלה"ט (במחיר של 90 ש"ח) ובחנויות הייעודיות.

החלפת מפה מנוילנת ישנה בחדשה עלתה לי 50 ש"ח

כהרגלי בקודש, אפרסם בקרוב ביקורת על המפה .

חלק א' של הביקורת שייכתב בחדר העבודה הממוזג יעלה לכאן בקרוב.

חלק ב', שיתבסס על התנסות עם המפה בשטח, יעלה לכשבני הבית יתאוששו מהוירוס הקיצי והמעצבן.

אתם מוזמנים לדיון שנפתח במקביל גם באתר אג'נדה


http://www.agenda.co.il/123/forum/552162/

נתיי40416.4157175926
מממן
tal39  
#2 נשלח : יום חמישי 26 אוגוסט 2010 01:36:46(UTC)
tal39


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/10/2009(UTC)
הודעות: 220

תודה נתי,

אני רץ לקנות, זו המפה המקבל הכי בלאי אצלי וגם אחרי 4 שנים לקבל את המהדורה המתוקנת.
נתיי  
#3 נשלח : יום חמישי 26 אוגוסט 2010 04:28:30(UTC)
נתיי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 28/12/2009(UTC)
הודעות: 918

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

 

מכירים את הסיפור על זוג הצופים שראו בקרן הרחוב קשישה עם סלים?

מרוב מחשבות טובות, הם העבירו אותה ואת כבודתה אל המדרכה שממול על אפה ועל חמתה.

 

מפת  סימון שבילים מס' 9 החדשה מזכירה אגדה אורבנית זו: המון רצון טוב, תחושה כנה לשנות ולשפר, אך גודש הידידותיות חוזר כחרב פיפיות והופך את השימוש בה, בייחוד לשביליסטים, למסורבל וקשה מאוד לביצוע.

 

ובמה הדברים אמורים?

 

מפ"י הוציאו פורמט מהפכני של מפת בסיס: ממוחשבת, נהירה למתבונן, ומעודכנת שנועדה לסבר עיניים ולגרות רגליים. הוועדה לשבילי ישראל החליטה, לא בלי צדק, לזנוח את הפורמט הארכאי של מפות הסמ"שים, את הפונטים שכאילו נלקחו ממוזיאון יוהן גוטנברג ואת הסמלים המשונים (כמו העיגולדים המציינים שיחים) ולהמירם בגרסה היי-טקיסטית, נקייה, הניתנת להצגה בקני-מידה שונים, מבלי שהדבר ייראה כמו צילום מיד רביעית. מעטים הגופים הציבוריים המעיזים לבצע אוברול כללי ב"ספינת הדגל" שלהם. כל הכבוד על היוזמה.

 

נשבע לכם, ניסיתי לחבב לפורמט הנקי הזה, להיפתח אליו, להיפטר מעשרות שנות ניווט באמצעות מפות שכאילו צולמו ממקור מטושטש בחמ"ל הבריגדה בזמן האפלה, לזרום עם הקידמה. אחרי שעתיים של מדיטציה ודמיון מודרך התחלתי אפילו להתרגל אליו, ואז כמאמר הקלישאה  – חשכו העיניים.

 

טוב, לא בדיוק חשכו. תיכף תראו למה. זוכרים את הסימון הישן והטוב של שביל ישראל? הקו העדין בצבע אדמדם-ורדרד? זה ששורטט בדחילו ורחימו ביד אומן, כאילו מתנצל על קיומו בינות לסימוני השבילים הרגילים? אז תשכחו ממנו. היום השביל מסומן בקו עבה, כאילו הגרפיקאי עבר עם ליפסטיק ובכוח צייר בו את הנתיב (המעודכן, יש להודות).

 

מה זה מרח? חייזר לו ינחת בכדור הארץ יהיה בטוח שרוחב השביל מגיע ל70 מטר. אתם מוזמנים למדוד את העובי ולהכפילו בקנה המידה. הסימון כל כך עבה, עד כי הוא חורג מעובי של שביל  ג'יפים, דרך עפר ופי שנים מזה של כביש. יש ופיתולי שב"י נראים כמו מריחות חסרת כיוון, החורגת מן האסתטיקה הצרופה ודורשת מאמץ בכדי להתחקות אחר הנתיב. אתם מוזמנים לראות את העיקול ליד עין קובי ואת הכתם המפחיד בקרבת מערת בני ברית.

 

מילא העובי; חוזק הגוון מהווה את הבעיה העיקרית. מדובר בצבע אטום, כזה שלא ניתן לראות שום דבר מתחתיו, המתמזג עם קווי הגובה ובולע אותם עד שלא נודע כי באו אל קרבו. בדרכים מישוריות הדבר נסבל, אך במתלולים כמו מעלה סעדים (מעין סעדים לדרך הפטרולים), הירידה לסטף והקטע התלול בין הר כרמילה למערת בני ברית – שלושת השיפועים הקשים במפה, לא ניתן כלל להבחין בקווי הגובה בגלל היעדר ניגוד של ממש בין צבעיהם, אטימות הצבע של השביל ומחמת גודל האותיות של האתרים מסביב. איך אמרו הגששים? גם בזכוכית מגדלת של שען חרש לא תצליחו לראות. למה? ככה.

 

גודל האותיות הוא גם מכשלה. שמות היישובים, האתרים והמקומות החשובים  כאמור התבצע בפונט גדול בהרבה, מה שיוצר מצבים מביכים למדיי. לדוגמה: השם "גבעת חתול" כתוב מאות מטרים דרום-מזרחית מהמקום, היו"ד האחרונה של "יד קנדי" מופיעה באמצעי מעלה סעדים והכיתוב "מדרגות רומיות" בדרך הקיסר מופיע מעברו השני של כביש 375.

 

לא רק העובי קובע אלא גם הגודל. מסתבר שהמפה הישנה שמסרתי מקיפה יותר שטחים ומידע מאשר החדשה שקיבלתי. היכן נעלמו גבעת גד, נחל אדוריים ולכיש? כנראה במפה 12, אך מדוע הן קוצצו ביד כה אכזרית? במקומם קיבלנו את דרכי הביטחון שבמקביל לגדר ההפרדה המקווקווים בשחור, דומים מאוד לסמ"ש בצבע זה, ועלולים לבלבל מטיילים בלתי מנוסים.

 

ישנן גם כמה דברים שהושמטו משום מה מן המפות הישנות, למשל שלט השביל בלטרון, וכמוהו סימון ברז המים ביער בו שמן. אחת מנקודות החן במפה, עין תנור, עדין לא מצוינת בשמה (מפחדים שעמישראל ילכלך?), הקטע מזרחית לחרבת דרבן העובר במקביל לקו המתח הגבוה (מס' 9417) אינו שביל רגיל אלא דרך ג'יפים. הסמ"ש הירוק עליו עובר השביל מנחל ענבה  לא.ת. מודיעין, שסומן אך לפני כחודשיים ועליו עובר המסע מים לי-ם נחטף בידי בני עוולה. ואלה רק כמה מן הדוגמאות שנמצאו לאחר שלוש דקות של בחינה מרפרפת.

 

בוא נפתח עמוד חדש. את העמוד האחורי, ושם: הפתעה – מפה מוגדלת של "הפרוזדור" המשתרעת על מחציתו. סימון השביל – עבה ומזעזע עוד יותר. עורכי המפה השמיטו את האיורים החינניים של הרי ירושלים במבט מהקסטל ואת מפות הזוטא של מסלולי ההליכה ברכס המשלטים, דרך בורמה ותל גודד. במקומם קיבלנו מפות קק"ל יפות של פארק מערות עדולם והסטף, בדיוק אלה שבלינקים המצ"ב, כלומר מפות אותן ניתן להוריד ולהדפיס חינם אין כסף מהאינטרנט. בשביל דברים כאלה לא צריכים לשלם 90 ₪. נעלם כלא היה גם מפתח השבילים לפי מספריהם, דרגת הקושי ויכולת העבירות לרכב פרטי. דומני שחברות הגרירה תפקנה מכך תועלת, כשמכוניות ללא הינע קדמי תנסינה (כפי שהמפה מנחה אותם) לצלוח את דרך בורמה מפארק רבין לכיוון המסרק.

 

אין להטיל ספק ברצונה הטוב של החברה להגנת הטבע בהוצאה לאור של מפה חדישה. בטוחני כי ג'יפאים רבים (שעבורם המפה היא כאוויר לנשימה) או מטיילי יום שיתרחקו משביל ישראל (70 מטר לפחות) יפיקו ממנה תועלת רבה. ברם, השתדלותם הראויה לציון להפיק מוצר עדכני, כמוהו כהעברה בכוח של הקשישה את הכביש. הפוסעים בשב"י יגלו לחרדתם כי  המפה החדשה אינה עונה לצרכיהם, קשה מאוד לניווט ועלולה להכביד על ההליכה הבנת השטח. בהזדמנות הקרובה אבחן את המפה בתנאי שטח אמיתיים על השביל.על פניו, ספר המפות בהוצאת אשכול – למרות חסרונותיו – עדיף באזור זה על פני המפה. אני מקווה כי מטיילים ושביליסטים שירכשו את המפה ימלאו ברצינות את המשוב באתר החלה"ט וישגרו אותו למשרדי הוועדה; רצון טוב לשפר מצוי שם בשפע. כולי תקווה כי הליקויים הללו יתוקנו במפות הסמ"שים הבאות עלינו לטובה.

 

נתיי40416.5661921296
tal39  
#4 נשלח : יום חמישי 26 אוגוסט 2010 09:56:24(UTC)
tal39


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 12/10/2009(UTC)
הודעות: 220

שוב נתי, תודה על הפירוט,
נראה לי שהם "ישרו קו" עם הפורמט למכשירי ניווט ממוחשבים, שם הכיתוב משנה גודל בהתקרבות והתרחקות.
כאילו שחוץ מ"צוות ההפקה" הוחלף המכשור לחלוטין.
ללא ספק צדע קיצוני וכשירבו הטיולים כך הדיעות לגבי החידוש.
tzurlis  
#5 נשלח : יום חמישי 26 אוגוסט 2010 10:47:52(UTC)
tzurlis


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 25/03/2007(UTC)
הודעות: 718

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

נתיי


 מסכים להערות


עם זה, מעבר להערות הצודקות והנכונות, ברמה הכללית -


לאחר הליך של מספר שנים, יצאה מפת סימון השבילים הראשונה בהדפסה ספרתית ובפורמט החדש. המפה שנבחרה הנה מבואות ירושלים (9).

עקב מדיניות זכויות היוצרים של הוועדה לסימון שבילים אני מנוע מלהציג תמונה או מקטע, מי שרוצה יכול לרכוש אותה מנ"צ מערכות נווט - נא לפנות אלי בהודעה פרטית.

המפה מעוצבת בדומה למפות חו"ל מתקדמות, ולאחר הליך ארוך שכלל שינוי צבעים בכיתובים, הבדלה ברורה והדפסה איכותית, הוספת פריטים ו "משאל עם" בין נסיינים מאנשי שטח וותיקים לבחירת הפורמט הנוח ביותר למשתמש, מבין כמה אפשרויות שהוצגו.

להבדיל מהמפות הרגילות בסדרת סימון השבילים, במפה זו -

• באופן כללי, קווי הגובה חדים, מובדלים וברורים במיוחד. אין עוד ערימת קווים מטושטשים וקשי הבחנה - יחסית לעבר ניתן לבצע ניווט, מבט טופוגרפי וניתוח שטח בקלות, בבירור וביעילות. עולם אחר לנווט רגלי או רכוב. מצד שני, במקומות מסויימים כמו שנתיי ציין זה מקשה וזו אכן נקודה לשיפור בעתיד.
• כיתובים שונים וברורים. סוג וצבעי הפונטים השונים הובדלו ושונו. אין מה להשוות לעבר. מצד שני, לפעמים הגודל אכן בא על חשבון המרחק מהנקודה.
•נוספו פרטי נוף כגון אנטנות סלולריות ואחרות, שהיו חסרים בעבר, ופרטי נוף נוספים. אין מדובר רק בעדכון פרטים שגרתי אלא גם באנטנות סלולריות כעזר ניווט, עניין חשוב למדי למי שמנווט עם מפה בלבד בשטח, ובצורת הצגת המבנים וחלק גדול מפרטי התכסית הרגילים בצורה הרבה יותר ברורה ונוחה ללא "העומס" וקשיי ההבדלה שיצרו שכבות הארכיאולוגיה וכו' על העין בזמן שימוש במפות סמ"ש הרגילות.
•נוספו מסלולי אופניים בגב המפה. מלבד הצעות המסלולים רגילים למשפחות, רגלי, ג'פים ו- 4*4, נוספו כמה מסלולי אופניים הכוללים סינגלים וטיבם.
•צורת הצגת כלל הכיתובים, סימוני הדרכים והיישובים ושכבות המידע הנוספות פושטו, שונו ועוצבו לנוחיות המשתמש ולשיפור בשימוש ברור ונוח במפה.

למרות המגרעות שנתיי ציין לדעתי המפה בהדפסה זו יותר נוחה לנווט, מטייל ואיש שטח, ומזכירה לי מיפוי אמריקאי ובריטי מתקדם וחדיש. במהלך השנים הקרובות תעודכן כל הסדרה לרמה זו, ומטיילי ישראל יעלו כיתה במיפוי השטח שלה.


עם זה, חשוב להעביר את ההערות שלכם ומי שיש לו עוד הערות כמו נתיי רכזו אותן כאן. ניתן למפ"י להמשיך להשתפר במפות הבאות. מן הסתם, תוך 2-3 מפות הם יגיעו לסטנדרט חדש ששיהיה נוח לכולם.


 

tzurlis40420.736099537
נתיי  
#6 נשלח : יום חמישי 26 אוגוסט 2010 15:05:56(UTC)
נתיי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 28/12/2009(UTC)
הודעות: 918

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות

צור ידידי

אתה צודק בהחלט. מפת הבסיס של מפ"י  מהווה שדרוג רציני ואיכותי, והדברים נכתבו בסקירה שלי. כפי שכתבתי פה בביקורת על ספר המפות של יענקלה, מפת הבסיס של מפ"י לוקות בבעיות עדכון (כמו הדוגמה של שבילי ג'יפים מסתוריים מול הצנירים ברכס כרמיה), ויהיה צורך לעמול לא מעט על עדכונם.

עם זאת, עיקר הבעיה היא ההתעללות בשביל ישראל. קשה מאוד לנווט עם המפה הזאת בדרכים הרריות. הליפסטיק בצבע ורוד-בורדל בולע את כל הצבעים שמתחתיו, ובייחוד את קווי הגובה. מישהו היה חייב לראות את זה ולהתריע על הזוועה בטרם הורידו את המפה למכבש הדפוס. מדובר בפגם בטיחותי, ניווטי ואסון אסתטי.

הצד השני של המפה הוא פשט ביזיון. הגדילו את המפה. אז הוכיחו במפ"י שהם יודעים לעבוד עם פוטושופ. מידע חיוני ירד, וזה שהתווסף הוא לעג לרש.

לג'יפאים הדבר פחות חשוב כי ממילא הם אינם נוסעים על שביל ישראל. יש להם עזרי ניווט אחרים ואפשרות לקלף שכבות מהמפה הזאת באמצעות קריאה  אלקטרונית.

מה יעשה שביליסט מסכן? יבקש הקפצה של ג'י פי אס?

עבור מחיר של 90 ש"ח הייתי מצפה ליתר, הרבה יותר.

משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.