ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
Yagil  
#1 נשלח : יום שישי 15 אפריל 2011 13:18:07(UTC)
Yagil


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/11/2006(UTC)
הודעות: 630

קיבל תודה: 61 פעמים ב 39 הודעות
פורסם גם בפורום שלי,
http://shvilisrael.myfastforum.org/about964.html

יש להודות שבקשר ל'שממית' אני לא אובייקטיבי. הייתי חבר של אדם סטיבנס ז"ל, שייצר את תיקי 'שממית', אני מכיר את המשפחה שלו, ואני לא מגיע לביקורת הזו בלי נגיעות. ליתר פרטים ראו בשרשור הזה:
http://shvilisrael.myfastforum.org/about625.html



בכל זאת, אשתדל לעשות כמיטב יכולתי כדי לבקר את התיק המדובר בצורה ישרה, על מעלותיו וחסרונותיו.



ה"נווד" וה-Nomad הם תיקים-אחים שתכנן אדם סטיבנס, שייצר בראש פינה את תרמילי 'שממית' וציוד למטיילים, רוכבי אופניים וחיילים. לי באופן אישי יש שני תיקים שהוא תפר לי, וגם אפוד למילואים (על כולם, אגב, שילמתי מחיר מלא). אדם נפטר מסרטן ב-2010. לפני מותו הוא תכנן, יחד עם כמה חברים מחברות שונות, תיק שייוצר על-ידי אחרים תחת המותג 'שממית'. הרווחים מהתיק הולכים למשפחתו. באופן אירוני, ה'נווד' עם השם העברי מיוצר בסין, בידי מרעום-דולפין, וה-Nomad בעל השם הלועזי מיוצר בארץ בידי חברה ידועה שמסיבות שלא נהירות לי חפצה בעילום שמה.
[בתמונה: תיק Nomad באותו צבע בדיוק כמו זה שלי].



באופן עקרוני, התיקים הם אותו-תיק בדיוק, עם כמה שינויים: ב-Nomad יש כיס פנימי נוסף, כמה שפצורים ואפשרות להתאמה אישית מסויימת, ואילו הנווד מגיע מהמפעל כמו כל תרמיל אחר – ונמכר כמו שהוא.


אני משתמש בעיקר ב-Nomad עם כמה התאמות אישיות, אבל כיוון שיצא לי להשתמש גם בנווד, אתייחס לשני התיקים, כולל ציון הבדלים רלוונטיים.
התיקים:
'שממית' מדגמי "נווד\Nomad".
ארץ ייצור:
סין\ישראל, בהתאמה.
ייעוד התיקים:
טיולי יום ארוכים, טיולים ארוכים עם משקל קל, טיפוס, וכן הלאה.
מחיר, נכון לרגע כתיבת הביקורת:
שלוש מאות שקלים (כן, כן) ל'נווד' וככפליים ל-Nomad.
נפח:
בסביבות 50 ליטרים.
מבנה בסיסי:
תיק שק. פתיחה נוספת – 'פתיחת צדפה'. כלומר, יש רוכסן היקפי שמאפשר לפתוח את התיק כמו פה של צדפה – לגישה לכל תכולת התיק. חגורת מותן (ב-Nomad היא מסיבית יותר).
כיסים:
כובע ובו שני כיסים; כיס קסדה בחזית, ובתוכו כיס סמוי (ב-Nomad יש בכיס הנ"ל שפצורים לרוב); שני כיסים קטנים ('כיסי מפתחות') בחגורת הבטן. ב-Nomad יש כיס רשת פנימי רשת בתא המרכזי, ייתכן שבעתיד יהיה גם בנווד. כיסי צד (רשת) פתוחים, לאחסון בקבוקים וכו'. וגם כיס לשקית שתיה. אין פתח מיוחד לצינורית, אבל גם לא צריך – כיוון שיש רוכסן היקפי (כפול), אפשר פשוט לפתוח אותו קצת ולהוציא את הצינורית. יש על הרצועות מחזיק לצינורית, וזה נחמד מאוד, אם כי כמה מהצינוריות הגדולות בשוק (שורש, מן הסתם) יתקשו לעבור בו – צינורית של קמלבק עוברת בלי בעיות מיוחדות.
[בתמונה - תכונות שונות: פתיחת צדפה (1), כיס פנימי (2) בדגם ה-Nomad, מערכת הגב (3), כיס הקסדה והכיס הסמוי בתוכו (4), וכיסי הכובע (5-6).


משקל:
נווד – 1.6 ק"ג. Nomad – בסביבות 2 ק"ג, המשקל המדוייק משתנה בהתאם למפרט המבוקש ולבדים בהם נעשה שימוש (לי, למשל, יש בד בשם regentex 12, שכבד כמו או יותר מקורדורה 1000 והרבה יותר מבדי ניילון ופוליאסטר קלים יותר. למה? כי זה תיק היום-יום שלי, ויש לי נטייה מגונה להתעללות בציוד, כי הבד הזה חסין מים בצורה פנומנלית ועמיד לשחיקה להפליא, וגם מסיבות סנטימנטליות, כי אדם אהב את הבד הזה). על הסיבות להבדלי המשקל נדבר עוד בהמשך.
חומרים:
בדי פוליאסטר ריפסטופ (600, כמדומני) וניילון (החלק השחור), בשני עוביי בד – התחתית משוריינת בבד עבה יותר מאשר הדפנות (כלומר, בסיכום סופי יש שלושה סוגי בד). זו קומבינציה די סטנדרטית: פוליאסטר ריפסטופ עמיד יחסית למים, וניילון עמיד יותר לשחיקה. קומבינציות כאלה מקובלות ברבים מהתיקים כיום. תיקי אולטרלייט של חברות גדולות לרוב משתמשים בבדי 70-210 דנייר, אבל אני לא כל-כך אוהב תיקים מבד עדין מדי. פוליאסטר 600 הוא בד שמספיק לרוב מוחלט של המשתמשים – אבל מי (כמו עבדכם הנאמן) שנוטה להסתבך בסבך דוקרני ולהפיל את התיק מגובה כמה מטרים ולגרור אותו במעלה דרדרות לרוב נוטה לבד יותר עמיד. בכל מקרה, כאמור, אין משהו מיוחד לומר על הבדים של ה'נווד' – אלה בדים שנפוצים בתעשיית התרמילים, וכמעט כל יצרן גדול עושה בהם שימוש.
ה-Nomad הוא קצת סיפור אחר: אפשר להזמין אותו בבדים וצבעים שונים, בהתאם למה שיש ליצרן הישראלי במלאי בשעת ההזמנה. לכן אי אפשר לומר משהו קבוע על העניין, אבל למיטב ידיעתי אותו יצרן עשה כבר שימוש גם בבדי אולטרלייט וגם בקורדורה, אז מן הסתם תוכלו למצוא בד המתאים לצרכיכם המדוייקים.
עוד בחומרים, הריפוד ב-Nomad מסיבי יותר. זה לא שה'נווד' סובל מתת-ריפוד, אבל – אלא אם תבקשו אחרת – ה-Nomad מרופד כמו תיקים שמיועדים למשקל בינוני פלוס. כמובן שזה גורם למשקל גבוה יותר; ריפוד שווה משקל.

מערכת גב:
מתכווננת, ייחודית לתיק, עם חגורת מותן 'ניידת' (כלומר, שיכולה לנוע עם תנועת הגוף). מוט אלומיניום פנימי במרכז התיק, ויריעת פלסטיק קשיח צמודה אליו לשמירה על צורת התיק. בדגם הספציפי שלי, כבקשה מיוחדת, יש שני מוטות בתצורת V, לטובת יכולת נשיאת משקל גבוהה יותר. זה גם מוסיף 100 גרם למשקל לעומת הפלטה החד-מוטית שבנווד, ולדעתי זה מיותר לרוב האנשים.

ועכשיו, אחרי התיאור – לחוויית המשתמש.
זמן שימוש ומרחק:
שלושה חודשים, כמעט יום-יום, בטיולים רגליים, הליכות ובעיקר באופניים. אני נוסע כמעט כל יום לעבודה 25 ק"מ, וסוחב בתיק ספרים, מחשב נייד ובגדים להחלפה. כלומר, רכבתי עם התיק אי שם בין 1000 ל-1500 ק"מ, והלכתי איתו כמאה ק"מ.
משקל מקסימלי שנישא בתיק:
22.8 ק"ג, כולל התיק בעצמו, אבל רק למרחק ק"מ הליכה ועוד 10 ק"מ אופניים. למה? הייתי צריך להעביר משהו למקום מסויים ואספו אותי ברכב רק במרחק כמה ק"מ מהבית. ואחרי שירדנו היה ללכת ק"מ. בכל מקרה, לא מומלץ – 22.8 ק"ג זה הרבה יותר ממה שהתיק, או בעצם רוב מוחלט של התיקים בשוק, מיועד אליו. להערכתי, התיק (בתצורה הבסיסית של מוט אחד במערכת הגב) מיועד למשקל של עד 10-12 ק"ג – טיולי יום מורחבים.

התרשמות כללית:
התיק לא מבייש את הפירמה. לדעתי הוא נראה טוב (ראו תמונה) איכות הגימור טובה מאוד בשני הדגמים, ואהבתי במיוחד דברים כמו פתח הניקוז בתחתית כיס הקסדה ושרוך הכיווץ הפנימי שעוזר להבטיח שהכיס יהיה מהודק בדיוק במידה המתאימה. לרוכבי אופניים או מטפסים חשוב שמידות הכיס יהיו נדיבות – והוא מכניס בלי בעייה מיוחדת את קסדת האופניים שלי, מידה לארג'.
. ריבוי הכיסים ב-Nomad מתאים אותו מאוד גם למי שסוחב כמה וכמה ספרים ומחשב בתיק, פלוס כלי כתיבה – מצב יומיומי מבחינתי. אמנם אני מניח שרוב הסטודנטים יעדיפו תיקי סטודנט פשוטים וקטנים יותר, אבל היכולת לסחוב מחשב ועשרה ספרים וכמה כלי כתיבה בלי שהידיים יהיו תפוסות ובלי לקבל כאב גב נראית לי יכולת שימושית מאוד. גישת הצדפה נוחה מאוד, ומאפשרת להוציא כל דבר מכל פינה בתיק – רק כדאי שאם דוחסים את התיק עד להתפקע, לעשות את זה כשהרוכסן לא פתוח עד הסוף, כי אחרת קצת קשה למשוך אותו למעלה.
מבחינת נשיאת משקל, כאמור, להערכתי הוא מיועד למשקל 10-12 ק"ג. זה ממקם אותו בקטגוריה של 'תיקי יום פלוס', כאלה שמסוגלים להתמודד גם עם טיול של יומיים-שלושה בלי יותר מדי ציוד (דוגמה נוספת בקטגוריה – ה-Walkabout 45 הותיק של Lowe). התאמת התרמיל בפעם הראשונה סבירה – יש לו איזה מנגנון עם רצועה וסגירת סקוץ', פחות מסובך ממה שזה נשמע אבל דורש תרגול אם אתם לא מומחים לתיקים. ראיתי תיקים קלים יותר להתאמה (ראיתי גם קשים יותר). אחרי שמתאימים את התרמיל, הוא נשאר מתואם. עד כמה שאני יכול לבדוק, גם נשיאת המשקל המוגזם בעליל וגם הרכיבה המתמדת לא הזיזו את מערכת הגב ולא שינו את הכיוון.
בניגוד למגמה נפוצה, בתיק הזה יש שטח מגע רציני עם הגב. החיסרון, כמובן, הוא שמזיעים יותר – למרות בד הרשת במגע עם הגב. היתרון – התיק ממש נצמד לגב, מה שלא כל-כך מורגש בחלק מהתיקים עם גב הרשת, בפרט כאשר המשקל עולה.
חלוקת המשקל טובה (למרבה הצער, מערכת הרצועות המתכווננת-אוטומטית ש'שממית' התמחה בה, שאיפשרה לשנות את המרחק מהגב בלי להשפיע על חלוקת המשקל, היא נחלתם של תיקים גדולים בלבד; אבל למרות שכיוון הרצועות הוא רגיל, כלומר, ככל שהתרמיל צמוד יותר לגב – המשקל יותר צמוד לכתפיים, העברת המשקל למותניים יעילה למדי).
במשקל ממוצע מספיק נוח גם כשהתרמיל ממוקם צמוד לגב\כתפיים. רצועות ההידוק הצידיות עובדות מצויין – בפרט כיוון שהתחתונות נסגרות בצורת V, מה שמוביל ללחץ גבוה יותר ולהידוק טוב יותר מהמבנה ה'רגיל' של רצועות צידיות. עם זאת, יש לומר שברוב המקרים רצועות רגילות עובדות מצויין גם הן; המבנה ב'נווד' הוא שיפור לעומת ה'רגיל', אבל לא מהפכה, והרגיל לא היה רע גם קודם לכן.
רצועות הכתפיים בנויו
נקודת הבדל ברורה בין ה-'נווד' ל-Nomad היא כמות הריפוד ומבנה חגורת הבטן. ב'נווד' יש כמות ריפוד ממוצעת, וחגורת מותן רכה. ב-Nomad יש ריפוד מסיבי וחגורת מותן מאוד קשיחה. זה יתרון וחיסרון. היתרון הוא שאם אתם מתכוונים להסתובב עם יותר משקל מהממוצע, ה-Nomad בנוי בצורה שתתאים יותר למשימה הזו. החיסרון הוא שאם לא תעשו את זה, ה-Nomad יכול להיות אוברקיל רציני: החגורה שלו קצת קשיחה מדי לטעמי ברכיבה על אופניים (אם כי לא יוצרת שפשופים וצרות אחרות), ובלי משקל משמעותי הקשיחות עלולה להיות מיותרת. שילוב אידיאלי לאופניים יכול היה להיות, לטעמי, חגורת הבטן של הנווד על מערכת הגב של ה-Nomad שלי (ולהליכה עם משקל כבד הייתי שם חזרה את החגורה המקורית) – אבל למרות שזה טכנית אפשרי, כרגע אין אפשרות לקנות חגורות בטן בנפרד, ואני מניח שרוב האנשים לא יקנו שני תיקים רק לצרכי קניבליזציה....
יש לציין שבסדרה הראשונה של ה-Nomad נפלו כמה תקלות ייצור, אחת טפשית ושתיים מוזרות (ועוד אחת שאיננה תקלה ממש אבל הייתי מעדיף שיהיה שונה). הטפשית היא בחירה להשתמש באבזם 25 מ"מ לחגורת הבטן. ה-Nomad משתמש בשתי רצועות שמתלכדות לאבזם אחד, בעוד שהנווד משתמש במבנה 'רגיל' יותר של רצועה-אחת-לאבזם-40 מ"מ-אחד. הפתרון של מרעום-דולפין ב'נווד' עובד כמו שצריך. הפתרון ב-Nomad גורם לכך שהאבזם התהפך כל הזמן והציק בבטן, עד שנמאס לי והחלפתי אותו לאבזם 50 מ"מ (זה מה שהיה לי, לא העדפה עקרונית על פני 40 – בתיקים כאלה לא חייבים את האבזם הכי גדול), ובזאת נפתרה הבעיה.
שתי התקלות האחרות קשורות לחיבור הכובע לתיק. משום-מה, בתיק שלי נתפרו רצועות החיבור מהצד הפנימי של רצועות הכתפיים, וגם התחברו לאמצע הכובע (ב'נווד' הן מחוברות לקצה החיצוני של התיק, ומחוברות לקצה הכובע). המשמעות של התקלות האלה היא שבמקום שהרצועות יתחברו ישר כלפי מעלה לכובע, הן מתחברות באלכסון – ובגלל כך ובגלל שהן מתחברות לאמצע הגובה של הכובע, אי אפשר באמת להדק את הכובע על התיק בצורה שיכסה לגמרי את החלק העליון. ב'נווד' אין את הבעיה הזו.
הדבר שאיננו-דווקא-תקלה הוא ששרוך הכיווץ העליון של התיק קטן מדי לטעמי.
כיוון שה-Nomad מגיע רק בהזמנה אישית, אז הבעיות האלה לא אקוטיות; ב'נווד', המיוצר בסין, אף אחת מהן לא קיימת. המשמעות היא, שמי שקונה את ה-Nomad צריך פשוט להתעקש, בזמן ההזמנה, שיעשו את הרצועות 'כמו בנווד' בדיוק, ולא פיפס אחד הצידה. מכל מקום, מדובר בתקלות מעצבנות – בפרט כיוון שהחברה הישראלית ידועה בימים כתיקונם בהקפדה פדנטית על פרטים קטנים ואיכות גבוהה במיוחד. אוקיי, אלה מחלות ילדות שיתוקנו וזה קרה להרבה חברות, אבל גם זה לא היה צריך לקרות.

בכל אופן, למרות התקלות האלה התיק נוח מאוד, ובשימוש רגיל העובדה שהכובע לא לגמרי מכסה את החלק העליון לא מציקה. כמו-כן, למיטב הבנתי התקלות האלה יתוקנו, ואם מישהו הולך להזמין תיק Nomad – וזה, כאמור, לא מוצר מדף אלא נתפר לפי הזמנה – הוא יכול לוודא בקלות שהתקלות לא יהיו בתיק שלו.

סיכומו של עניין זה, הוא שהתיק נוח מאוד (לגב שלי, כמובן; אבל בנתיים קיבלתי גם חוות דעת חיוביות מאחרים, אז כנראה שהחוייה איננה ייחודית לגב שלי. מטבע הדברים, תמיד מומלץ למדוד אם יש אפשרות, כי לכל אחד גב שונה), מתאים לשימוש כתיק לטיולי יום+, רוב הפרטים בו בנויים היטב ולמעט התקלות המעצבנות ב-Nomad (מאז החלפת האבזם, אין להן כמעט משמעות) רמת הגימור מצויינת ואיכות העבודה טובה מאוד.
נסכם בקצרה:
יתרונות:
-     איכות גבוהה
-     תכנון שימושי
-     נוח (לי),
-     ניתן להתאמה אישית (בדגם ה-Nomad)
-     זול מאוד (ב'נווד').
-     תוצרת הארץ (ב-Nomad)
-     יכולת נשיאת משקל מכובדת בהחלט ביחס לנפח.


חסרונות:
-     מחלות ילדות (מן הסתם כבר לא רלוונטי) ב-Nomad
-     ה-Nomad יחסית כבד, ויכול להיות אוברקיל לכמה מטיילים
-     מגיע במספר צבעים מוגבל (כרגע ה'נווד' מגיע באדום-אפור או כחול-אפור, בעתיד גם בצהוב-שחור; ה-Nomad – תלוי בבדים שהיצרן מחזיק אצלו במלאי באותו רגע, אין כללים).
-     אין דגם מיוחד לנשים (זה משותף לרוב התיקים בנפח הזה, אולי מוגזם לבקש...).

אז למי התיק מתאים, בסיכום סופי?
קודם-כל, למטיילים שסוחבים הרבה ציוד בטיולי יום – למשל טיולי מדבר עם שמונה ליטרים של מים, טיולי סנפלינג עם חבלים וציוד גלישה, וכן הלאה. גם מטפסים בטיול טיפוס ימצאו בו עניין; העיצוב והאפשרות להצמיד לגב ולצמצם מאוד את הנפח מתאימה למטפסים כמו כפפה לגב.
התיק יכול להתאים גם למטיילים מינימליסטיים בשביל ישראל – כבר ראיתי אנשים מסתובבים בו עם תיק בגודל הזה – אבל רוב מטיילי שביל ישראל ירצו תרמיל 60+. ייתכן שעבור מטיילי אולטרלייט משקל של 1.6 ק"ג לנווד הוא כבד מדי, אבל לאור העובדה שהתיק נראה לי עמיד יותר מרוב תיקי ה-45-50 ליטר אולטרלייט של חברות מסחריות גדולות בשוק, אזי תוספת של כמה מאות גרמים נראית לי מוצדקת (זה גם הולם מאוד את פילוסופיית התכנון של אדם ז"ל, שסבר שתרמיל הוא המקום האחרון לחסוך בו משקל – כי אם התיק קל יותר על חשבון הנוחות, לא הרווחנו כלום...). בכל מקרה, יחסית לתיק 45 ליטר הוא יוכל להתמודד גם עם הקטעים שבהם צריך לסחוב יותר מים בנוחות טובה.
אני מעריך שרוב הקונים יבחרו ב'נווד', ולו בגלל שהמחיר שלו יוצא מן הכלל – 300 ₪ לתיק שמכל בחינה שהיא נמצא בליגה של תיקים שעולים כפול ממנו (ה-Walkabout 45 עולה ב'למטייל', נכון לזמן כתיבת ההודעה, 630 ₪ http://shop.lametayel.co...in/lametayel/91432.html; המארמוט אייגר הקל במאה ושלושים גרם מה'נווד' עולה 800 ₪, http://shop.lametayel.co.../lametayel/MT25000.html, וכן הלאה). ה-Nomad עולה כשש-מאות ₪, כמו שני תיקי 'נווד' – זו תוספת המחיר שמשלמים על התאמה אישית ועל ייצור לפי הזמנה בארץ.
לרוכבי אופניים ולחוסכים במשקל יש עדיפות נוספת ל'נווד' על פני ה-:Nomad הוא שוקל פחות וחגורת הבטן הרכה יותר שלו נוחה יותר בזמן דיווש מסיבי. לעומת זאת ל'Nomad' עדיפות בנשיאת משקלים משמעותיים – אם אתם חושבים לסחוב בתיק 15 ק"ג, ראשית אולי כדאי שתתחילו לחסוך במשקל ושנית במקרה כזה החגורה הקשיחה יותר והריפוד המסיבי יותר ב-Nomad יקנו לו יתרון.
ולבסוף, כאמור – למרות שסטודנטים אינם קהל היעד המוצהר של התיק, הנפח ויכולת הנשיאה יחד עם גישה קלה הופכים אותו מצויין לנשיאת הרבה ספרים.

ואיפה קונים?
אצל גל סטיבנס, 0544545222
או דרך האתר: http://www.smamit.com
]Yagil40650.0063425926
מממן
Tubular_speaker  
#2 נשלח : יום שישי 15 אפריל 2011 20:54:44(UTC)
Tubular_speaker


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 02/01/2011(UTC)
הודעות: 77

אחלה ביקורת!
אהבתי מאוד את התיק,אפשר לומר שהשיג יצרנים אחרים גדולים בהרבה(ארקטריקס לדוגמה) עם הקונספט של שק עם רוכסן הקפי גדול.
אחד הרעיונות המוצלחים.

לא ידעתי שאדם מת... עצוב מאוד :(
tzurlis  
#3 נשלח : יום ראשון 17 אפריל 2011 10:12:11(UTC)
tzurlis


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 25/03/2007(UTC)
הודעות: 718

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות
יגיל
ביקורת מצויינת
תודה.
HarmonicWave  
#4 נשלח : יום ראשון 17 אפריל 2011 19:28:34(UTC)
HarmonicWave


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/11/2009(UTC)
הודעות: 1,410

תודות: 322 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים ב 168 הודעות
ביקורת מעולה יגיל.
כל הכבוד על היסודיות.
מחזיק אצבעות לתרמיל הזה שימכור טוב (יש לי כבר אחד בקטגוריה הזאת, אחרת הייתי שוקל לקנות את הנווד).
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.