ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
naty_h  
#1 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 17:04:45(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות

למעשה לא קשור לפורום אך בהחלט מצב שעלולים להיתקל בו גם בטרק בשלג למעשה במדריך מזג אויר להרים ובשלג כיונתי לכך .

מאחר והנושא עלה בדיווח של עינבר שציינה את שיכבת ההחלקה שגרמה למפולות אך לא רק למפולות רציתי לשאול האם הקשר בין שיכבת ההחלקה לתאונה המדוברת מוכר ?

למי שלא מכיר את העובדות הנה בקצרה תיאור האירוע :

רקע החורף המאוחר באירופה שדיברנו עליו בעבר מעט תיזז ומה שקרה בפועל היו דוקא סערות מוקדמות נושאות שלג וימים חמים מאוחר יותר לפי הצפי  ואז ב 24 בדצמבר החל גל קור החורף חזר, בזמן זה הועלתה אזהרה באתרי אוף פיסט מחוסר יציבות עקב קפיאת השלג הישן שהפך לשיכבת החלקה שלא  מאפשר לשלג חדש להיאחז בקרקע , כלומר האזהרה ב 24 בדצמבר התיחסה למפולות ולאי כיסוי השטח בשלגים חדשים כלומר סכנה כפולה ומכופלת לא רק מפולות אלא גם סלעים חדים שלא יזכו לכיסוי שלג מאחר ושיכבת ההחלקה תישא את השלג הטרי משם .

 ב 28 בדצמבר האזהרה מתממשת ונפגעים במפולות שבעה אנשים מהם נהרגים שישה , בין הנפגעים אב ובנו שומרי רפוחיה צרפתיים באזור קרוב מאד למריבל אולי אפילו מוכרים לכם , האב נהרג , הבן ניצל .

29 בנובמבר שומאכר יורד מהמסלול באזור מריבל בין המסלול האדום לכחול אזור לא בשיפוע חד במהירות לא גבוהה ,אזור שבו לשומאכר יש בקתת חורף משלו , והוא מן הסתם מכיר היטיב ויש לשער שכבר ירד שם מהמסלול בין עשרות למאות פעמים בעבר , רק שהפעם קורה משהו חריג , ההמשך ידוע .

רציתי לשאול האם הזיקה בין חוסר היציבות שיכבת ההחלקה לאי כיסוי השלג באזור הסלעי שבאותו יום היה מוסתר אך לא מכוסה , עקב סופת שלגים שהיתה באותו היום ברור ?

 

 

 

נערך ע"י משתמש יום ראשון 16 מרץ 2014 17:19:50(UTC)  | סיבה: לא צויינה

מממן
זמי1  
#2 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 18:39:34(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
השאלה איך מזהה הלך לא מנוסה , איך הולך בשטח ואיך מתכונן ומתגונן מפני השכבת ההחלקה הזו.
naty_h  
#3 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 19:02:30(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות

שאלה מצוינת זמי אנ מעביר את השאלה לעינבר  בהנחה שאני לא יודע אם היא נכונה שאת לא גולשת חוץ מסלול , איך ידעת על שיכבת ההחלקה  הזו ?

io_travel  
#4 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 19:08:02(UTC)
io_travel


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 22/05/2011(UTC)
הודעות: 1,149

תודות: 1160 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים ב 221 הודעות

נתי בטח יסביר יותר אבל אני יכולה - כבלתי מנוסה - להעיד כי אין שום ביטוי נראה לעין למידת היציבות (או חוסר היציבות) של שכבות השלג. האיזור עליו דיווחתי (מצפון למרמולדה) היה אמנם עמוס מאוד בשלג, אבל ככה היה גם בביקור קודם שלי שם (מראה נפלא!). 

יתכן מאוד שבאיזור שבו כבר קרתה המפולת יש עדויות גלויות... אבל בגבול האיזור שנסגר לגלישה לא ניתן היה (לפחות לעין בלתי מקצועית) לאמוד את מידת הסכנה ע"פ מראה. כל האינפורמציה שבידי נמסרה לי ע"י גורמים מוסמכים באתר (בצורת אזהרות באתר האינטרנט ושילוט שהוצב באיזורים שונים) וכן ע"י אנשי הבקתה במעבר Padon (בגבול האיזור הבעייתי - לשם כן הגעתי, שם קיבלתי את ההסברים לגבי הסיבה לאזהרות).

לכן, המסקנה שלי היא שלפחות אלו מבנינו שאינם מנוסים/מקצועיים (הלכים או גולשים, אני לא חושבת שזה מאוד משנה) - תלויים באינפורמציה מהגורמים הרישמיים כדי לזהות את הסכנה. למרבה המזל אנחנו חיים בעידן שאינפורמציה - אפילו בהרים - היא מאוד זמינה. צריך רק לברר, להתייעץ, להתעניין, לשאול. לא להתעלם משילוט - גם אם הוא בשפה זרה.

 

ואיך מתכוננים ומתגוננים? אני בטוחה שנתי יפליג בעיצות מעשיות יותר. מבחינתי זה היה די פשוט: נשמעים להוראות! האיזור סגור לגלישה? לא גולשים! הוא פתוח לסרוגין ("בהתאם לתנאים") אבל מוגדר כ"בעייתי" - כנ"ל - לא גולשים! הייתי שם כבר, גלשתי במורדות המרמולדה לפני 3 או 4 שנים, ואני בטוחה שעוד אחזור אז אולי היה לי יותר קל לוותר...

נערך ע"י משתמש יום ראשון 16 מרץ 2014 19:29:57(UTC)  | סיבה: לא צויינה

ענבר.
io_travel  
#5 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 19:15:50(UTC)
io_travel


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 22/05/2011(UTC)
הודעות: 1,149

תודות: 1160 פעמים
קיבל תודה: 417 פעמים ב 221 הודעות

חח... נתי, כתבנו באותו זמן. 

לא - אני לא גולשת מחוץ למדרון (off piste) רק במסלולים כבושים (on piste). האיזור המדובר היה סגור לסירוגין גם on piste וליתר דיוק - אחד הרכבלים נפגע במפולת ויצא מכלל שימוש לעונה.

ברור שגולשי off piste נתקלים בפחות שילוט מתריעה... אז הם כנראה צריכים לסור למשרדי הסקי, לחפור באתרי האינטרנט ו/או להכנס לבקתות בדרך - ולשאול, אבל נראה לי שבגדול זה אותו דבר: כשעוסקים בספורט outdoor צריך לברר לגבי התנאים, לבדוק התראות מיוחדות וכו'. אח"כ כל אחד צריך להחליט בשביל עצמו... כמה סיכון הוא רוצה לקחת.

ענבר.
naty_h  
#6 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 20:32:29(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות

ענבר כתבה הכל ,אין שום דרך לדעת!

לשלג יש זיכרון  צריך להיות או חופר מזג אויר שיודע בדיוק  כמה שלג היה בעבר ומה היו הטמפרטורות או לפנות לאיש מקצוע  !

יש לכל אזור הערכה של סכנת המפולות , ומפה טופוגרפית המעידה על השיפוע אם השיפוע הוא 30 מעלות עומק השלג מעל מטר , סכנת המפולות ודאית , מתחת לשיפוע הזה בתנאי שאין רוח  יורדת  יהיה בסדר אם יש רוח יורדת סכנת מפולות , יולי  12 למיטב זכרוני  מפולת במון בלאן הנגרמת בדיוק מהסיבה הזו  9 הרוגים , התנאים ידועים  המפות קיימות ואנשי מקצוע יודעים לקרא להעריך ולהיזהר צריך לפנות אליהם .

העצה המעשית היחידה שאני יכול לכתוב מעבר לזו שכבר כתבתי במדריך היא במקרים שיש סכנת מפולות לקחת מדריך או לותר אין דרך אחרת.

במקרה שיודעים שיש סכנת מפולות החלקה או בעית כסוי אך איש מקצוע הצביע בפניכם על נתיב בטוח  שבו ניתן ללכת אז הולכים רק בו ולא יורדים מהשביל בשום אופן .

ונחזור לשומאכר מה איתו ?

שומאכר ירד מהשביל והחליק!

 

 

naty_h  
#7 נשלח : יום ראשון 16 מרץ 2014 20:55:02(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות

ומאחר והוסבר  בידי ענבר כל כך יפה שצריך לסמוך על הגורמים המקצועיים חשוב להוסיף אין ברירה במקרה הזה אני חייב להוסיף , צריך לעבור בטרקים רק באזורים בהם ניתן לסמוך על הגורמים המקצועיים .

כלומר יש מקומות בהם לא ניתן  לסמוך על הגורמים המקצועיים למקומות כאלו צריך או להגיע עם הידע הנדרש מהבית או לא להגיע כלל !

היו לי תמיהות על שיקול הדעת של הגורמים המקצועיים בפארק אורדסה במאי 13 תמהתי שלא  סגרו מסלולים מסוימים  בהם עבר קרחון מתחתיו זרם נחל , אך  ממסלולים אחרים כן סגרו .

יש מדינות מסוימות בהן לא ניתן לסמוך על שיקול הדעת המקצועי , ואני לא לחלוטין משוכנע שבספרד אפשר לסמוך ,אני נוטה לסייג את האמונה המקצועית שלי בהם לרמה של 75 אחוז כלומר לא סומך בעיניים עצומות על שיקול הדעת שלהם .

אז בתקופה שלא לחלוטין בטוחים במצב מזג האויר או לותר או להגיע רק למדינות בהן ניתן לסמוך על שיקול הדעת המקצועי של הגורמים באתר במאה אחוז .

אסף א  
#8 נשלח : יום רביעי 19 מרץ 2014 02:04:27(UTC)
אסף א


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/02/2004(UTC)
הודעות: 234
גבר

תודות: 42 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים ב 25 הודעות

אגב,
יש כתבה מעולה של הניו יורק טיימס על מפולת השלגים בסטיבנס פס (על ה-PCT בוושינגטון)
אני ממש ממליץ לקרוא, לא תמצאו כתבה ברמה כזו בארץ.
פה פה

משתמשים הצופים בדיון זה
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.