ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
Yagil  
#1 נשלח : יום שלישי 19 יוני 2018 00:48:19(UTC)
Yagil


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/11/2006(UTC)
הודעות: 630

קיבל תודה: 61 פעמים ב 39 הודעות

אם מטיילים טיולים ארוכים, באיזשהו שלב נדרשים בד"כ להסתמך על מים מהשטח, ואלה דורשים סינון וטיהור. אפילו בישראל, טיהור מים מגבים או מעיינות בנגב יכול להקל מאוד על טיול של כמה ימים.

ככלל, נדמה לי שמטיילים חסכני-משקל מעדיפים פילטרים שמתחברים ישירות לשקית השתיה ושותים מהם, או פילטרי גרביטציה - שבהם המים יורדים דרך הפילטר לשקית שתיה נקיה.

אני, בכל מקרה, מעדיף משאבה. למה? בעיקר מסיבות זמן. כשאני מטייל עם הילדות שלי אני צריך למלא מים לכולן בבת אחת, ופה פילטר שקית שתיה בודד חסר תועלת, אלא אם אקנה לכל אחת פילטר; ואם אני מסתמך על מים מהשטח, לא תמיד יש לי זמן לחכות שהגרביטציה תעשה את שלה - פילטר גרביטציה טוב במיוחד למי שממלא בסוף היום ורוצה שהמים יהיו מוכנים למחרת; אבל אם צריך כמה ליטרים מים כאן ועכשיו, הוא לא עוזר.

עשיתי שימוש במסננים מסוגים שונים, והכלל שמצאתי הוא - מסנן שמתוכנן "לא להיתקע" ייתקע בכל זאת. לכן עדיף מסנן שניתן לניקוי נוח ומתוכנן להיתקע ולהיות מנוקה, ולא מסנן (נניח, ה-Katadyn Hiker שהיה לי פעם) שאמור לא להיתקע אבל בסוף מים מלוכלכים יתקעו אותו. זה האחרון פעם גרם לי ולחבר, כשהפילטר שנתקע ממש סופית באמצע טיול במדבר, לבלות שעה שלמה בסינון של חמישה ליטרים מים. לא כיף. 
מאז החלפתי אותו במסנן ה-MSR Miniworks EX, סוס עבודה רציני שנמצא אצלי כבר יותר מעשור, צריך לקרצף אותו כל כמה ליטרים אבל כל קרצוף מחזיר אותו לתיקונו (כל 2000 ליטרים צריך להחליף פילטר). 

אלא מה? ה-Miniworks EX הוא מסנן כבד למדי. כ-460 גרם, למען הדיוק, ובתוספת פרה-פילטר שהתקנתי כדי שמיים בוציים לא יסתמו את המסנן וכך אצטרך לנקות אותו פחות, בערך חצי קילו.

וזה משקל לא מבוטל - במיוחד כשאני יוצא לטיול עם הילדות וצריך לסחוב גם חלק מהציוד שלהן (ברוך השם, חלק ניכר הן סוחבות בעצמן, ובכל זאת). 
לכן ניצלתי לא מזמן מבצע ב-Massdrop וקניתי את ה-MSR Hyperflow, פילטר ששוקל 210 גרם בלבד כולל פרה-פילטר וטוען לקצב של עד שלושה ליטרים לדקה (כן כן). הוא לא זול - מאה דולר במחיר רגיל - אבל במאסדרופ אפשר מפעם לפעם להשיג אותו כולל משלוח בכשני-שליש המחיר. למי שלא מעוניין לחבר אותו לבקבוק נאלגן או כיו"ב, מומלץ לחבר אליו צינורית מים ליציאה - מאוד מקל על המילוי בבקבוקי קולה רגילים. 

בדקתי אותו לאחרונה בשטח בטיול במצפה רמון, וטיהרתי מגב נקרות כמה ליטרים מים.
התרשמות ראשונית:
1. הפילטר *באמת* מהיר. לא מאמין שהוא הגיע לקצב המובטח, אבל בהחלט מילא מהר יותר מכל פילטר שבדקתי אי פעם.

2. אפשר להפעיל את המשאבה בקלות יחסית, בפרט כשהיא מושענת על משהו, ביחס לפילטרי משאבות אחרים.

3. כמו רוב פילטרי המשאבות, ה-HYPERFLOW מסנן חיידקים אבל לא וירוסים וזיהום כימי. זו לא בעיה בארצנו או בארה"ב\אירופה, אבל באזורים אחרים בעולם זו מגבלה. 

4. מבחינת המבנה: MSR עשו עבודה טובה עם הפרה-פילטר, שצף על המים ושטוח וכך מאפשר מילוי ממקורות רדודים בלי לשאוב חול פנימה. עם זאת, מפעם לפעם הפרה-פילטר נוטה להתהפך וזה מעצבן - אבל הופכים אותו חזרה אם יש בעיה.
5. הפילטר ניקה מים נקיים, מים ירקרקים יותר ועם קצת חול - ללא בעיה.
6. עקב אכילס של הפילטר הוא תהליך הניקוי. הוא כולל פירוק הפילטר (לא לגמרי אינטואיטיבי) הפיכת שני שסתומים (אחד מהם קל למצוא, השני פחות), ושאיבת מים נקיים בכיוון ההפוך (כלומר, מכניסים את צינורית היציאה לבקבוק שבדיוק סיננתם, ושואבים ממנו איזה חצי ליטר שיוצאים מפתח הכניסה, עד שכל התכולה שטופה היטב). MSR אומרים שהתהליך הנ"ל נדרש כל 8-10 ליטרים - זה כמובן ישתנה בכפוף למצב המים. התהליך לא לוקח הרבה זמן; שתי דקות כולל פירוק והרכבה, אחרי תרגול. אבל זו הנקודה: *חייבים* תרגול בבית לפני שיוצאים לשטח. השסתומים קטנים ויכולים בקלות ליפול אם לא נזהרים, ונדרש תהליך לא מאוד מסובך אבל כזה שדורש לימוד. בקיצור, תרגלו כמה פעמים בבית עד שתשלטו בעל-פה בתהליך (או קחו איתכם את החוברת). 
כמו כן, באחסון ארוך טווח מומלץ לחטא (יש הוראות) ואז צריך לשטוף שוב לפני שיוצאים לדרך; הייתי פטור מזה ב-EX. לבסוף, מביקורות של משתמשים זמן רב אני לומד שכדאי להשתמש בסיליקון כדי לסוך את השסתומים מפעם לפעם כדי שלא יתייבשו (הגיוני) ושאסור באיסור חמור לתת לפילטר לקפוא, כי אז הוא נשבר (לא בעיה בשבילי, בעיה גדולה למי שמטייל בטמפרטורות מתחת לאפס).

סיכומו של עניין: הפילטר אמנם סובל מכמה חסרונות, אבל המהירות שלו, קלות ההפעלה והמשקל - הופכים אותו לבחירה מצויינת למי שצריך פילטר, רוצה לטהר הרבה מים ולא מעוניין לסחוב יותר מדי. אני אמשיך להשתמש בו כפילטר ברירת המחדל שלי.

thanks 3 תודות למשתמש Yagil על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 19/06/2018(UTC), Eli TheHiker ב 19/06/2018(UTC), חתול ב 19/06/2018(UTC)
מממן
אמנון לנגי  
#2 נשלח : יום שלישי 19 יוני 2018 00:59:34(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,020
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות
במסנני גרביטציה לא חייבים להניח לגרביטציה לעשות את כל העבודה.
כשאני לחוץ בזמן אני מפעיל לחץ על השקית המלוכלכת וקצב הפילטור מוכפל.
כך אפשר לפרטר 4 ליטר בשלוש עד חמש דקות.
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.