שלום לכולם, שמי ארתור וב 2 בלילה אתמול נחתתי בישראל לאחר שצעדתי לכל אורך הקורסיקה בטרק ה GR 20.
"החזון" שלי הוא להפוך את השרשור הזה למאגר המידע הכי מקיף שאני יכול. ולנסות לעזור לחבר'ה שרוצים לטייל במקום המדהים הזה כמו שהפורום עזר לי.
אז דבר ראשון קצת על קורסיקה ובעיקר מה זה ללכת שם.
אי לא גדול בים התיכון. האי שייך מנהלתית לצרפת אך הקורסיקנים הם עם מאוד גאה בלאום שלו וכלל שואפים זה הרבה זמן לסוג של אוטונומיה באי הקטן. יש להם שפה משלהם שהרבה יותר דומה ללטינית מאשר לצרפתית אוכל ומנהגים משלהם.
עדיף מאוד ללמוד את הדברים האלה ולא לשכוח בגלל שהדבר עלול להוביל לתאקלים מאוד לא נעימים עם המקומיים.
נראה שההכנסה העיקרית של האי היא תיירות.
הטור התרבותי:
להכיר את התרבות והמנהגים המקומיים זה חלק חשוב מטרק בשבילי.
לכן אני אמליץ על כמה מקומות בהם אפשר לטעום קצת מהתרבות הקורסיקנית- תרתי משמע.
Calvi- היא עיר נופש על שפת הים. עיר לא גדולה במיוחד אך נראה שיש בה הכל כדי להפוך תייר לתייר שמח. האיזור המעניין ביותר הוא כמובן החוף ומה שיש לידו. רחוב מרכזי ארוך בו מרוכזות כל המסעדות וכל בתי הקפה. אין צורך להסביר איפה נמצא הרחוב. זה פשוט מאוד ברור.
חוף הים מאוד נקי ושם נמצא הריכוז הגבוה ביותר של בנות המין היפה למי שמעוניין. כמו כן מספר רב של מסעדות ובתי קפה על החוף עצמו.
אם תבחרו להגיע לקאלווי דרך המעבורת אז בוודאי תשימו לב למתחם העיר העתיקה. הסיטדל של קאלווי שפעם היה בית חולים צבאי ועכשיו משומר. שווה מאוד להסתובב שם במיוחד בערב כאשר הוא מואר באור מיוחד.
Bastia- עיר גדולה יותר מקאלווי. כמובן גם לחוף הים. המרכז המסחרי ומרכז הבילוי שלה הרבה יותר גדולים. במרכז העיר נמצא הכל. כולל כמה בניינים עתיקים ששווה לבקר.
Vizzavone-כפר קטן השוכן במעבה יער עתיק. הכפר מסמל את אמצע המסלול. מאוד נוח להתחיל ולסיים ממנו את הטרק בגלל שיש תחנת רכבת בכפר. אנשים רבים נוטים לעשות רק חצי טרק ושם זה תחנת ההתחלה או הסיום שלהם.
הכפר הוא מאוד מסורתי ויפה. בניינים עתיקים שנראה שעוברים בירושה במשפחה (כולל הכיתוב העתיק העשוי מברזל עם שם המשפחה והשנה בה נבנה הבית). כנסייה עתיקה מאוד. מסעדה ממש טובה ולא יקרה הצמודה לתחנת הרכבת. התחנה עצמה אינה הומה וריקה כמעט תמיד ונותנת תחושה של תחנת רכבת רדופה לפעמים.
מאוד נהנתי שם.
ויזוונה היא מקום טוב לעשות בו יום הפסקה לדעתי כי יש שם אכסניות מלון וקאמפינג. וכמו כן חנות ומסעדה.
Conca- אפשר לקרוא לקונקה היעד. בגלל שזה הכפר האחרון ובו למעשה מסתיים הטרק.
כפר עתיק, שמשפחות מסוימות עדין משמרות את המנהג השנוי במחלוקת של לקבור אנשים בבנייני קבורה משפחתיים לפני הבית.
יש בכפר גם כמה מסעדות ובתי קפה במרכז. המסעדה בקאמפינג ממש טובה ונתונת הזדמנות להכיר אנשים שרק עכשיו הולכים להתחיל את הטרק או שכבר סיימו ולחלוק טיפים.
הקאמפינג גם מפעיל שרות שאטלים לכפר הקרוב ביותר ומשם אפשר לעלול על אוטובוס לבסטיה.
איך להגיע?
אז יש כמה דרכים להגיע לקורסיקה.
1. טיסה. יש 2 נמלי תעופה בקורסיקה אך מבדיקה שערכתי לפני שיצאתי לטרק המחיר הוא גבוה משמעותית מטיסה לצרפת.
לא ארחיב על כך בגלל שמחירי הטיסות הם דבר המשתנה תדיר.
2. מעבורת.
המעבורות מגיעות לקורסיקה מאיטליה ומצרפת ומפעילות אותן 2 חברות:
Corsica ferry
SNCM
כאשר הראשונה היא הזולה מבינהן.
יש כמה אפשרויות באשר למקום ההתחלה. מצרפת ישנה אפשרות להגיע מניס,מרסיי,טולון אך ישנה גם אפשרות להגיע מכמה ערים איטלקיות שאני זוכר כרגע רק את ליבורנו.
כך או כך מבדיקה שערכתי המעבורת מניס היא הזולה ביותר.
למרות שגם היא יקרה להחריד. אני שילמתי על כרטיס 46 למעבורת בוקר. ו34.75- יורו. למעבורת לילה חזרה לטולון. שניהם בקורסיקה פייריס.
כמה עובדות שיכולות לחסוך לכם כסף. ישנה הנחה למי שפחות מ 25. חשוב מאוד לציין את זה בקופות כי זה לא משהו שיגידו לכם. מעבורת לילה זולה יותר מהבוקר בגלל שהיא ארוכה יותר ופחות נוחה מבחינת סדר היום.
יש כמה "רמות" במעבורת. אם אתם רוצים לחסוך כסף תציינו בקופה שאתם לא מעוניינים במושב ומספיק לכם להיות על הסיפון הפתוח או אם זאת מעבורת לילה שאתם לא מעוניינים במיטה ומספיק לכם מושב. במעבורת לילה המחיר קופץ משמעותית אם קונים מיטה. רוב האנשים המשלמים על מושב פשוט פותחים שק שינה על הרצפה והולכים לישון, הדבר מקובל ולא מסתכלים על זה בעין לא יפה.
אפשרויות ההגעה הן ל
Calvi
Ajacio
Bastia
Porto Vechio
שעדיף להגיע לקאלווי למי שמתחיל מצפון לדרום ול פורטו וקיו או לבסטיה למי שמתחיל בדרום. כמובן שפורטו וקיו זה הכי קרוב לנקודת ההתחלה של הדרום אך רק SNCM מפעילה לשם.
כיוון ההליכה:
כך אני כמובן לא אחליט בשבילכם כיצד לבצע את הטרק, אך אציין את היתרונות והחסרונות של כל אחת מאפשרויות ההליכה ואשאיר את ההחלטה בידכם. (החלק הזה יהיה חלק נושם חחח בגלל שאני כמובן אזכר ביתרונות וחסורונת עם הזמן אז צפו לעדכונים).
צפון דרום- Callenzana- Conca.
יתרונות-
* כיוון ההליכה של רוב האנשים
*קלות ועלות ההגעה לקאלווי ומשם לקלנזנה
* זאת הדרך שכתובה במדריך הצרפתי המצויין- TOPOGUIDE.
חסרונות
*כיוון ההליכה של רוב האנשים (כמו ששמתם לב זה יתרון וחסרון תלוי איך אתם מסתכלים על העניין).
*מתחיל ישר ביום הכי קשה של הטרק ולא מרפה בימים הבאים.
דרום לצפון- CONCA-CALENZANA.
יתרונות: *יותר סלחני בהתחלה ובונה את הכושר בהדרגתיות.
איך להגיע לתחילת הטרק:
אני התחלתי מהצפון. מ CALVI הולכים מהמעבורת ישר למרכז התיירות ושואלים איפה תחנת האוטובוס. מרכז מידע לתייר נמצא לא הרחק מהנמל וכולם מכירים אותו ככה שלא בעיה למצוא.
את תחנת האוטובוס קצת יותר קשה למצוא בגלל שזה עמוד קטן באמצע הרחוב הראשי של קאלבי ואין שום דבר כמעט שיראה שזה תחנת אוטובוס.
חשוב- את הכרטיס יש לקנות בחברת התיור בצד השני של הרחוב מהתחנת אוטובוס. ולא אין שום דרך לדעת את זה. אני מקווה שהבחור שם לקח את הטיפ שלי ושם שלט.
עלות האוטובוס- 8 יורו.
ל Conca קצת יותר קשה להגיע.
צריך לקחת אוטובוס מ Bastia לעיירה קטנה הנקראת - יעודכן- ומשם לקונקה
עלויות יעודכן.
מהי איכות הסימון?
מעולה. הכי טובה שראיתי בשביל כלשהו בחיים.
אם לא ראיתם סימון 60 שניות כנראה שפניתם בפנייה הלא נכונה.
מהי איכות השביל?
השביל עצמו הוא לא טוב במקומות רבים. הכוונה בלא טוב היא שהוא לעיתים אינו שביל בכלל אלא חציית שדות בולדרים וכשיש שביל הוא לעיתים קרובות מלא באבנים גדולות המסכנות את הקרסול.
כמובן שזה יכול להתפרש כיתרון אצל אנשים מסויימים.
ביערות ועמקים איכות השביל היא טובה.
אם להשוות את זה לפרינאים אז איכות השביל ירודה יחסית. רואים שפרינאים הולכים יותר אנשים והרבה יותר זמן ו"כבשו" כבר את השבילים לנוחים הרבה יותר.
מהי דרגת הקושי?
האינטרנט מציין את ה GR 20 כטרק הקשה ביותר בכל אירופה.ואחד הקשים בעולם כולו.
אכן הוא קשה גם לדעתי,
12 אלף מטר עלייה מצטברת המפוזרים לאורך 180 קילומטר בלבד!
אני בכושר טוב, ולעיתים הטרק היה קשה מאוד. העליות תלולות ולא נוחות מתנהלות על שטח חשוף והשמש לעיתים חמה מאוד.
מרגיש חובה לציין שאני הפכתי את הטרק לקשה הרבה יותר בגלל שעשיתי את כל הוריאנטים ההרריים. לעיתים יש פיצול בשביל ואפשר ללכת דרך הרים או דרך העמקים. כמעט כל מי שהלכתי איתו הלכו דרך הוריאנטים הקלים והנמוכים יותר ולעיתים קרובות מאוד היתי היחיד על הרכס באותו יום.
מה שכן הימים קצרים מאוד, הגיוני מאוד לסיים את יום ההליכה ב 2 אחר הצהריים ואף מוקדם יותר. אם ללכת בקצב סביר.
הדבר מושך לעיתים לעשות מה שהאירופאים קוראים לו דאבל. כלומר 2 מקטעים ביום 1. עשיתי את זה פעם אחת באחד הימים הקצרים ביותר.
לדעתי אין צורך לעשות את זה אם אין סיבה מוצדקת (למשל חוסר זמן והחובה להגיע לטיסה או מעבורות). הימים קצרים מסיבה מסויימת. ויש לתת לגוף לנוח.
בגלל שהימים קצרים ולוקח למטייל ממוצע כ 14-15 ימים לסיים את הטרק. אני נוטה לחשוב (כן אני יודע שאני מביא על עצמי בעיות עכשיו) שה GR 10 הרבה יותר קשה. כמה שקורסיקה קשה עדין אפשר לעבור אותה עם מספיק ראבק וכוח רצון. מה שאי אפשר לעשות בפרינאים בגלל אורכם הארוך עד כדי אבסורד.
וואו ארתור לא הבנתי כלום ממה שכתבת , אתה יכול לקצר את זה בנקודות?
כן!
*שביל לא נוח במקומות רבים
*חציות בולדרים
*עליות תלולות מאוד
*הרבה שטחים חשופים לשמש ולרוח
*ירידות תלולות מאוד
*מספר לא מועט של מקומות בהם צריך להשתמש בידיים= סקרמבל.
יחד עם זאת- ימים קצרים המאפשרים מנוחה ואוכל כמו שצריך
עדין רק 180 קילומטר ואפשר עם מספיק כוח רצון וכושר בסדר להתגבר עליו.
מה שמעתי יש משהו שנקרא Via ferrata וממש מסוכן?
כן, יש מספר קטעים בהם צריך לחצות מכשל בעזרת שרשראות ברזל המוברגות לתוך צלע הר.
רק 1 מהם הוא ארוך ושווה אזכור. הcirque de solitutde. מעגל הבדידות בתרגום מצרפתית. עלייה וירידה מצוק ממש גבוה תוך שימוש בשרשראות.
לא אשקר לכם בהתחלה קצת מפחיד אבל אחרי כמה דקות מתרגלים. מה שכן זה די מסוכן ולא עושים שם שטויות. ולא הולכים לשם אם יש רוח חזקה או ירד גשם.
נא להתעדכן בתנאי מזג האוויר ברפיוז' לפני שאתם יוצאים לקטע עם ויה פרטה. לפעמים יוצאת הוראה מפורשת שקטע מסוים סגור ואסור לטייל בו.
אין צורך בידיים חזקות מדי, אבל כן יש צורך במאמץ.
לא יודע כיצד לדרג את זה ברמת הקושי. בואו נגיד שגם חבר'ה לא חזקים וגם מבוגרים ונשים עשו את זה.
הטור הלוגיסטי
מים
למטייל הישראלי הרגיל לבעיית מים בטרקים בישראל יקח זמן להתרגל לרעיון, אך בעית מים בקורסיקה אינה קיימת.
כמו שכבר הזכרתי הימים קצרים ומסתיימים תמיד בבקתה -רפיוג' שם יש מי שתייה וגם בדרך יש לא מעט מעיינות עם מים טובים לשתייה.
לא היתי צריך לטהר מים או לשתות מנחלים אף פעם במהלך הטרק.
כמות המים שלקחתי איתי היתה 2 ליטר וכך גם 90 אחוז מהאנשים שדיברתי איתם.
מומלץ לקחת כוס פלסטיק קטנה ע"מ שיהיה נוח לשתות מהמעיינות.
אוכל
כמו שכבר הבנתם מדובר בשבועיים בהם אתם תהיו אך ורק בהרים. מלבד Vizzavone אין כפרים בדרך. קח שהאפשרות היחידה לקניית אוכל היא ברפיוג'ים בדרך. האוכל הוא מאוד לא מגוון. אך הוא בדיוק מה שאתם צריכים ליום הליכה קשה בהרים.
פחממות
אורז ופסטה.
האורז הנפוץ ביותר הוא בשקיות ההכנה המהירה עם הבחור האפרו אמריקאי על הקופסא.
ברפיוג'ים ניתן למצוא גם קופסאות קטנות של רוטב למנה 1 של פסטה. כך שאפשר להכין ארוחה טעימה לעיתים.
חלבונים
קופסאות טונה בכל מיני טעמים.
כמה סוגים של נקניקי חזיר. שיכולים להישמר בתיק בתנאים קשים מבלי להתקלקל.
חשוב לציין אין. אני אחזור על זה שוב - אין נקניק שלא עשוי מחזיר בכל הטרק. אם אתם מקפידים על כשרות. אולי שווה להביא אספקה של קבנוס מהארץ.
גבינה- גבינת עיזים וכבשים . נא לא לקנות גבינת בקר בגלל שהעמידות שלה לשמש היא נמוכה בהרבה מהנ"ל.
הגבינה שמוכרים ברפיוג'ים היא מהסוג הקשה מאוד שלא מתקלקל בשמש. והיא גם מאוד טעימה.
ממתקים
המבחר ברפיוג'ים כולל Mars, Snickers,twix,Lion קרקרים וחטיפי אנרגיה. פנקו את עצמכם.
גז. ניתן למצוא מיכלי גז ברפיוג'ים (גם מהסוג המתברג) אך קשה מאוד להגיד איפה. לפעמים תהיו במצב שיהיה לכם אקסטרה מיכל ותהיו מדוכאים מהמשקל העודף ולפעמים תהיו מוכנים לשלם 100 יורו בשביל מיכל אבל לא יהיה.
עניין של מזל.
ככלל יותר קשה להשיג מיכל גז מתברג באירופה. אולי כדאי להשקיע במתאם בין מיכל ניקוב למתברג.
ציוד טרקינג
ישנם כמה רפיוג'ים בודדים המוכרים ציוד, אך הוא של חברות לא מוכרות ונראה לא איכותי בעליל. והמבחר מצומצם מאוד.
תצתרכו לקחת יום\יומיים הפסקה מהטרק ולצאת מההרים לכיוון הערים הגדולות על מנת למצוא ציוד טוב.
לינה
יש איסור על הקמת אוהל בשמורת הטבע של קורסיקה- שזה האיזור שתהיו פה כל הזמן.
האיסור הוא אפילו על Bivouak, כלומר הקמת אוהל בערב ועזיבה עם אור ראשון. זה החוק הרשמי.
ישנן 2 אפשרויות לינה:
1. לינה באוהל במתחם המוגדר על ידי הרפיוג'י שאתם לנים בו. התשלום על הקמת האוהל והשימוש בשרותים המקלחות של הרפיוג' הוא 6 יורו.
יתרונות: *פרטיות
*חסכון כסף
*אין פשפשים
*אף אחד לא נוחר
חסרונות:*צריך לסחוב אוהל ושק שינה
* לעיתים קר ויש רוח חזקה
*זמן הקמת וקיפול אוהל
2. לינה בדורמיטורי של הרפיוג'. חדר שינה גדול מלא דרגשים דו קומתיים. שינה במקום כזה עולה 11 יורו.
יתרונות:*חם ונעים
*לא צריך לסחוב אוהל ושק שינה כבד.
*מכירים אנשים חדשים
חסרונות: *אין פרטיות
*לעיתים חם מדי
*קשה להירדם כי אנשים עושים רעש או נוחרים
*בבוקר כולם עושים רעש ומעירים אותך
*יותר יקר
הרפיוג'ים עצמם- ה Refuge מבטאים רפיוז' בצרפתית.
הוא בקתת הרים, להולכים בהרים. בקורסיקה מדובר על מתחם בסיסי מאוד. (אם למשל להשוות לאלפים או לפרינאים).
המקלחת- קרה מאוד.
שרותים- בול קליעה.
וברוב המקרים יש רק מקלחת 1 ותא שרותים 1.
הרפיוג'ים עצמם ישנים ורמת הנקיון בהם משתנה.
פעמיים ישנתי באוהל לא ליד רפיוז' ולמעשה עברתי על החוק.
פעם ראשונה יצאתי מקלנזנה, הכפר הראשון והיה כבר חושך. לא ידעתי מה לעשות אז פשוט הקמתי אוהל במקום הראשון שמצאתי.
בפעם השניה הקמתי אוהל על מנת להציל את החיים שלי ולא לקפוא למוות. - סיפור ארוך.
מה שאני מנסה להגיד הוא שלא ראיתי פקחים בשמורות הטבע. כך שלדעתי יש אפשרות ללון בטבע עם אוהל ואף אחד לא יגיד לכם שום דבר פשוט כי לא ימצאו אתכם את תקומו מספיק מוקדם ותעופו משם.
אדגיש שאני לא חושב שיש צורך לעשות את זה בגלל שלישון במתחם מסודר לא יקר בכלל ויש אפשרות למקלחת,שרותים,למלא מי שתייה טובים והכי חשוב לדבר עם אנשים בסוף היום ולחלוק חוויות.
אקלים
האקלים בקורסיקה מאוד מזכיר את זה הישראלי. חם ולח, הטמפרוטורות בעונה נעות סביב 27-30 מעלות והשמש חזקה.
אך בגלל שזה אי שנטוע באמצע הים מזג האוויר גם מאוד לא צפוי.
בשבוע הראשון שהיתי שם היה חם ולח ובשבוע השני מעונן עם רוחות חזקות מאוד ומסכונות.
יומיים של גשם כשאחד מהם היה סופה.
אז השאלה איזה בגדים ואילו נעליים לקחת לGR 20 ארתור?
אוקי אז אני תמיד ממליץ על שיטת השכבות.
כאשר לא לוותר על שכבת מגן נגד גשם כשכבה עליונה.
הסתדרתי עם פליז של MAMUT עם POLARTEC . שנמדד אם אני לא טועה ב 400TKA.
לא לקחת בגדים לשלג או לטמפרוטורות מתחת למינוס.
בערב ובלילה קר, עדין לא לשכוח שאתם ישנים כל הזמן בגובה מעל 1000 מטר מעל פני הים.
אני הסתדרתי עם שק"ש -5. אבל כל אחד שיעשה את השיקולים שלו. אנשים מאוד שונים ברגישות לקור.
נעליים- אין צורך בגורטקס. אין חציה של מכשולי מים שאין בולדרים גדולים או גשרים שיעזרו לכם. הקרקע אינה ביצתית (ראו יותר מאורח פוסט שלי על הפרינאים) והדשא אינו לח ורטוב.
נעלי טרקינג קל\בינוני אמורים להספיק. אבל שיהיו גבוהות על מנת לשמור על הקרסול שלכם בהליכות הקשות.
ראיתי מספר רב של אנשים הרצים את ההרים עם נעלי ספורט רגילות. אך דבר זה לא מתאים לכולם אלא למי שיודע מה הוא עושה וגם לאנשים שלא סוחבים משקל כלל מלבד מים.
חיות בר
החיות הבר היחידות שנתקלתי בהן היו MOUFLON, סוג של עז בר שרואים הרבה בהרים באירופה. לא מזיק, וכנראה יברח אם תתקרבו אליו. אך תבינו שזאת חיה בטבע. ושהיא לא צפויה. נא לא לנסות את מזג הרוח שלה. אני מאמין שפציעה מנגיחה של עז הרים יכולה לגרום לנזק הנע בין צלעות או גפיים שבורות למוות.
חיות טרף לא נצפו על ידי או על ידי אף אחד שדיברתי איתו וגם אין אזהרה על דברים כאלה בכל קורסיקה.
סוג של חיית טרף תקפה את האוהל שלי כאשר ישנתי בתוכו קרעו קרע קטן בדופן האוהל וגבנו את כל האוהל שלי.
כלקח מהנסיון שלי תלמדו לקחת שקיות ולאטום טוב טוב את האוכל שלכם ולשים אותו עמוק בתיק על מנת שיעשה כמה שפחות ריח ולא ימשוך חיות.
כמו כן לא להשאיר אוכל ושאיריות אוכל מחוץ לאוהל שימשכו את החיות.
arthur40923.4362384259