כללי
שביל באורך 186 ק"מ. מתחרה על התואר "שביל הנוף היפה באירופה" וללא ספק אחד המסלולים הקשים ביבשת.
לא מתאים כמסלול ההרי ראשון לחסרי ניסיון. מומלץ קודם לצבור ניסיון במסלולים ידועים ונפלאים כמו TMB ו AV1 ורק אח"כ להגיע אליו.
מיקום
האי קורסיקה. אי צרפתי שנמצא מערבית למגף האיטלקי, צפונית לאי סרדיניה ודרומית מזרחית לצרפת

מאפייני שביל
שביל בדרגה בינונית קשה, סלעי מאוד לכל אורכו ורצוף מעברי הרים תלולים, המתנהל רובו בשטח חשוף. חלקו הדרומי מתון יחסית ומרובה שטחי מרעה בעוד האתגר טמון בחלקו הצפוני. למי שמורגל בנופים אלפינים מרובי פסגות מושלגות צפוייה מעט אכזבה שכן נוף אלפיני אופייני פוגשים רק במספר מועט של ימי הליכה מתוך סך המסלול. את השביל הלכתי ביוני 2007 והאינפורמציה לפיכך עדכנית לתאריך זה.
תוואי השביל

פריסת כבישים ורכבות

פריסת הבקתות


הגעה בדרך הפשוטה ביותר למי שהולך מצפון לדרום
טיסה לניס בצרפת.
מעבורת או טיסה מניס לעיר CALVI בצפון קורסיקה.
אוטובוס/מונית לעיירה CALENZANA בתחילת השביל
הגעה בדרך הפשוטה ביותר למי שהולך מדרום לצפון אופציה א.
טיסה לניס בצרפת.
טיסה/מעבורת מניס לעיר BASTIA בצפון קורסיקה.
אוטובוס לעיר PORTO-VECCHIO ומונית לעיירה CONCA בתחילת השביל
הגעה בדרך הפשוטה ביותר למי שהולך מדרום לצפון אופציה ב.
טיסה לניס בצרפת.
טיסה/מעבורת לעיר הבירה AJACCIO (מבטאים אג'קסיו).
אוטובוס לעיר PORTO-VECCHIO ומונית לעיירה CONCA בתחילת השביל
לינה ואוכל
הלינה היא בבקתות (Refuges) הממוקמות בפריסה נוחה של 5-7 שעות הליכה.
לינה מותרת רק בבקתות, בצמוד לבקתות (אוהל) ובשטחי קמפינג מוסדרים ספורים בדרך.
ארוחות חמות מוגשות בבקתות, ניתן גם לקנות מנות קשות ויש אפשרות להשתמש במטבח לבישול אישי.
מתי ללכת
עונת ההליכה היא ממאי עד לאוקטובר עם עומס מטיילים כבד מאמצע יוני ועד אמצע ספטמבר. מומלץ לצאת בתחילת יוני או סוף ספטמבר כי אז יש גם סיכוי למצא מקום פנוי בבקתות והבעלים יהיו הרבה יותר מסבירי פנים ופחות לחוצים מאשר בשיא העונה. הלינה בבקתות היא על בסיס כל הקודם זוכה וברוב המקרים ללא אפשרות לשריין מקומות מראש. מסיבה זאת יוצאים רוב המטיילים לדרך כבר באור ראשון בנסיון להגיע מוקדם לביקתות ולתפוס מקום. בכל מקרה אוהל הוא פריט חובה למסלול ולטעמי גם הדרך הנוחה ביותר לישון בקורסיקה.
אקלים בשיא העונה יולי-אוגוסט
מזג אויר נוח ברובו עם הרבה ימי שמש כחולי שמיים.
למרות זאת יש אפשרות לגשם וסיכוי טוב לערפל. שלג לא צפוי. הימים בדרך כלל חמים מאוד והלילות נוחים.
אקלים בשוליים של העונה תחילת יוני וסוף ספטמבר
סבירות גבוהה לגשם - בעיקר משעות הצהרים. סיכוי גבוה לערפילים ואפשרות לסופות שלג. ביוני עדיין פוגשים בשלג בנקודות הגבוהות והיתרון הוא בכמות מים עצומה מהפשרת השלגים. בשולי העונה יש להצטייד בביגוד חם ללא פשרות כולל כפפות פליז טובות.
ציוד ומשקל מומלץ למסלול
תיק גב טוב ונעליים שכבר בוצעה בהם הליכה מוקדמת. השביל מאוד סלעי ולכן חשוב להקפיד על נעליים עם סוליית ויבראם עבה. התוואי הסלעי מחייב גם להיעזר במקלות הליכה טובים להורדת עומסים מהרגליים. אוהל קל, שק שינה סביר מזרון קל ושכמייה טובה משלימים את הציוד הבסיסי. בשיא העונה להצטייד בקרם שיזוף 34 ומעלה ובמשקפי שמש כהות גדולות עם שרוך תלייה. מים נמצאים בשפע לאורך כל המסלול. המים בנקודות הגבוהות הם באיכות טובה מאוד ולא דורשים חיטוי, אך באיזורים מרובי הבקר נדרשת זהירות מסויימת. בכל מקרה לא צריך לסחוב יותר משני ליטר מים לאדם בכל רגע נתון. משקל תרמיל כולל מים וחטיפים לדרך צריך להיות עד 12 ק"ג בעונה ועד 14 בשולי העונה (תוספת ביגוד חם ואוכל)
אתר שביל. ספרים ומפות
כל תכנון הליכה של המסלול צריך להתחיל באתר המעולה והמעודכן של השביל. זה אתר חובה לכל מי שמתכוון לצאת למסלול.
כל אינפורמציה שרק אפשר להעלות על הדעת, נמצאת שם והיא מתעדכנת כל הזמן.
ספר שביל: GR20 מהדורה אחרונה: יוני 2016

סקיצת תוואי הליכה של היום הראשון מתוך הספר של סיסרון

מפות: שתי מפות 1:100000 (מספרים 73-74) בהחלט מספיקות לצורך תיכנון והליכה. ניתן לרכוש גם מפות טופו טובות בקנ"מ 1:25000 אך מחיר כל אחת סביב 10 אירו. לקוראי צרפתית (וגם לכאלה שלא) קים ספר דק ומעולה של השביל הכולל סטריפים טופו בקנ"מ 25000 של כל המסלול ואינפורמציה מדוייקת עליו. הספר נמצא בכל חנויות הספרים ורוב הסופרמרקטים בקורסיקה ומחירו 15 אירו - דיל מעולה בהתחשב בכך שהוא כולל
גם את המפות מה שאין בספר האנגלי. ספרים ומפות ניתן לרכוש בדיוטי פרי בניס ובערים קלווי, בסטיה ואג'קסיו 7 ימים בשבוע.
מחירון 2007 לטיסות, מעבורות, אוטובוסים ורכבות
טיסה הלוך ושוב לניס: - כ 600 דולר מחיר רישמי. ניתן וצריך לחפש דילים זולים יותר.
אני למשל טסתי הלוך ושוב ב 270$ במבצע למחזיקי כרטיס ישרקארד.
מעבורות: מניס ל Calvi או Bastia- בין 30 ל 40 יורו לכל כיוון. מעבורת מניס לאג'קסיו היא מעבורת לילה הדורשת הפלגה יקרה בתא פרטי -כ 90 יורו לאדם. מומלץ להזמין מעבורת מניס ליעדים שונים בקורסיקה באתר המעבורות ושם גם אפשר להתלבש על מבצעי הפלגה בסכומים מגוכחים של 1-5 אירו לכיוון.
טיסות המשך מניס: ליעדים שונים בקורסיקה מומלץ לעשות באתר הישראלי של אייר פרנס
קודים לטיסות: קוד AJA ל Ajaccio, קוד CLY ל Calvi וקוד BIA ל Bastia
מחירי הטיסות הזולות הן בטווח 19-38 דולר לכל כיוון אבל המיסים יקרים כך שעל טיסה הלוך חזור יגבו סכום של כ 130-170 דולר. הזמנת טיסות המשך מניס מומלץ לעשות רק באינטרנט כי בסוכנות נסיעות יגבו סכום לפחות כפול על אותה טיסה. אגב הטיסות לקורסיקה הם של חברה קורסיקנית בשם CCM העובדת בשיתוף עם איר פרנס.
אוטובוסים: לא פחות משש חברות אוטובוסים פועלות בקורסיקה ומסיעות ליעדים שונים בתעריפים שונים ובימים שונים בשבוע. בתחנות האוטובוס המרכזיות של קלוי, בסטיה ואג'קסיו ניתן לקבל לוחות זמנים מדוייקים ותעריפים של כל החברות. תחנת האוטובוסים המרכזית בעיר הבירה אג'קסיו ממוקמת ב Terminal Martime בלב העיר בסמוך לים. הקו לפורטו-וקיו פעיל כל יום ויוצא ב 8:30 ומגיע ב 12:00 בצהריים. מחיר התענוג (נסיעה נוחה אך ארוכה ובדרכים מתפתלות) - 21 יורו.
רכבות: רכבת מחברת את הערים קלווי-בסטיה-אג'קסיו. הנסיעה מעיר לעיר אינה רציפה אלא כוללת טרנספר אוטובוס באמצע הנסיעה, מקו רכבות אחד לשני. צריך להיות עירניים לטרנספר. המחיר המירבי לנסיעה הוא 21 יורו. המלצה: היות ואין מיזוג ברכבות מומלץ לנסוע בביגוד מינימלי ונעלי אצבע. הרכבות הן לא המילה האחרונה בתחום אם לנקוט בלשון עדינה.
מחירון 2007 למלונות, רפיוגים, ואוכל במסלול.
מלונות זולים: בקלוי ובסטיה - 30-40 יורו לחדר זוגי ו 60-80 באג'קסיו. החדרים במלונות הזולים (כדרך הצרפתים) קטנים להחריד וסתמיים ביותר.
ארוחת בוקר לרוב לא כלולה במחיר המלונות הזולים.
רפיוגים: לינה במחיר אחיד של 9.5 יורו לחדר משותף, 4.5 יורו לאוהל בצמוד לבקתה.
אוכל ברפיוגים - 15 יורו לארוחה חמה מלאה הכוללת שלוש מנות. 5 יורו לארוחת בוקר קלה.
ברפיוגים הממוקמים סמוך לכביש המחירים יקרים בכמה יורו בגלל החשמל והמקלחת החמה. כמובן שגם איכות האוכל היא של מסעדה והמחירים בהתאם.
מצרכי מזון נמכרים בבקתות במחיר מעט יקר. דוגמה למחירי מוצרים ברפיוג: בירה 3 יורו, קולה 2.5 יורו, גבינה 9 יורו, שוקולד 2 יורו.
מסעדות: צרפת אף פעם לא הייתה זולה והמסעדות יקרות בכ 40% יחסית לארץ.
ארוחה בסיסית הכוללת סלט ומנה עיקרית בשרית צפוייה לעלות 25-30 יורו.
ארוחת לא בשרית הכוללת סלט, ומנה עיקרית של פיצה/קלזונה/פסטה תעלה כ 20-25 יורו.
ראוי לציין שהמחירים הנ"ל לא כוללים שתיה וקינוח.
תוספת של בירה או יין מקומי היא גם תוספת של כ 5 יורו לאדם.
במילים אחרות צריך להתרגל שארוחה במסעדה זולה היא עסק של לפחות 300 ש"ח לזוג.
מי שרוצה להתפנק על ארוחה מלאה כולל יין וקינוחים הטווח הסביר הוא מעל 400 ש"ח לזוג.
רכישת יורו לטיול
חסרי נסיון עלולים לחשוב שזול יותר להחליף דולרים ליורו בצרפת (קורסיקה חלק מצרפת). התשובה היא שלילית. שער החליפין לדולר בארץ טוב בהרבה מהשער בצרפת שהוא מהגרועים בעולם. לדוגמה-תמורת 1000 דולר בארץ תקבל כ 700 יורו (לפי 4.1 ש"ח ל $) וזה אחרי שלצורך המרה מתרגמים את הדולר לשקל בשער נמוך ואז משקל ליורו בשער גבוה. אותו סכום יתן לך בצרפת כ 670 יורו וזאת למרות שמתבצעת רק המרה אחת מדולר ליורו. לכן בעלי הדולרים החליפו אותם בארץ או שתפסידו כסף בצרפת. ללא ספק הדרך הטובה והזולה ביותר היא לקנות בארץ יורו בשקלים.
השקל כיום הוא מטבע חזק וצריך לנצל אותו כל עוד זה המצב. מומלץ לשמור על הדולרים להזדמנות אחרת או לנסיעה לארצות הברית.
תמחור הטיול
אני כידוע לא מטייל חסכן והיכן שניתן אני אוכל במסעדות וישן במלונות. התימחור שלי למסלול הוא לפיכך הרף הבינוני עליון וכל אחד יבצע התאמה אישית. ללא כל מה שנלווה להליכה (ביטוח, טיסות, רכבות, מוניות ואוטובוסים) אבל עם כל הארוחות והלינות, הממוצע שלי על השביל היה 50 יורו ליום הליכה על פי ס"כ 12 ימי הליכה. כל הטיול כולל הכל עלה לי 1200 יורו לשהייה מדוייקת בת שבועיים בקורסיקה (85 יורו ליום).
מטייל חסכן יכול לחסוך רבות במחירי הלינה (קמפינג במקום מלון ואוהל במקום רפיוג) וההסעדה (אוכל מהסופר במקום מסעדה ובישול עצמי ברפיוג במקום רכישת ארוחת ערב חמה). בכל מקרה לא הייתי ממליץ לרדת בתיכנון מרף 30 יורו ליום.
כמה זמן לוקח השביל?
המסלול קשה ואף קשה מאוד בימים הראשונים למי שמתחיל בצפון. בעלי כושר רגיל או פחות מכך הסוחבים 10-14 קילו על הגב, רצוי שיתכננו את השביל לפי 14 ימי הליכה. בעלי כושר טוב הסוחבים 10-14 קילו יכולים לתכנן את השביל לפי 10 ימי הליכה, למרות שהם יעבדו קשה בחלק מהימים על מנת לעמוד בלוח הזמנים ובנוסף לא יגיעו תמיד מוקדם לרפיוג. בעלי כושר שיא או כאלה שבכושר טוב וגם סוחבים משקל נמוך של 6-8 ק"ג, יכולים לעשות את כל השביל ב 8 ימים. נסיון לעשות את השביל בפחות מכך (קצב כפול של שני רפיוגים ביום ויותר) הוא ליוצאי סיירות מובחרות בלבד הנהנים ללכת 14 שעות ביום בתנאים קשים במיוחד. אני אמנם מתאמן לפני כל שביל ומגיע אליו בכושר שיא אך יצאתי הפעם למסלול עם חבר בעל כושר סביר ומעט עודף משקל ולכן התאמצנו לסיים אותו ב 12 ימים (11 ימי הליכה).
Cirque de la solitude - הקטע הידוע והמאתגר של המסלול בעבר. נכון לשנת 2016 הוא כבר אינו חלק רשמי מהשביל בגלל עניין בטיחותי

נערך ע"י משתמש שבת 01 אפריל 2017 17:03:00(UTC)
| סיבה: לא צויינה