חזרתי מהטרק לפני כמה ימים. תודה רבה על קיומו של האתר והפורום הזה, אחרת סביר שלא הייתי מגיע לעשות דווקא את הטרק הנהדר הזה! (הרבה מטיילים ממדינות אחרות שאלו אותי איך בחור ישראלי הגיע לעשות דווקא את הטרק הזה, אז סיפרתי שזה בזכות האתר :-) )
תאריכי הטיול היו 25.7.14 עד 2.8.14 – סה"כ 9 ימים, אחד מהם יום מנוחה.
התחלתי באגם בראיס, סיימתי בעיר אגורדו (אזור פאסו דוראן), לצערי לא היה לי זמן להגיע ל- Pian de Fontana למרות שרציתי מאוד.
מזג האויר - היה הפכפך, כמעט בכל יום ירד קצת גשם. הייתי יותר זמן עם חולצה תרמית ו/או מעיל גשם-רוח מאשר חולצה קצרה, כובע ומשקפי שמש.
טיילתי לבד, ולא הזמנתי מקום לינה מהארץ בשום מקום. ביום הראשון הגעתי לרפוג'יו והיה מקום, ובהמשך הזמנתי מקום לינה יום קדימה בכל פעם (מפעילי הרפוג'ים התקשרו בשבילי לרפוג'יו הבא שבו תיכננתי ללון).
אציין את המקטעים שעשיתי והערות שלי לגביהם:
יום 1 – Lago di Braies – Fodara Vedla
ישנתי באחד הכפרים באזור וילבאסה והתחלתי את הטרק בבוקר (כלומר לא הגעתי ישירות מישראל). התכוונתי להגיע באותו יום לPederu אבל הרגליים שעדיין לא התרגלו להליכה התעייפו, ועצרתי בפודרה, כשאני יודע שלמחרת יהיה יום ארוך יותר מהמתוכנן לסקוטוני. בעיניי המיקום המבודד והפסטורלי של פודרה הופכים אותו למקום יותר נחמד להישאר בו מאשר Pederu.
יום 2 – Fodara Vedla – Fanes
התכנון היה ללכת לסקוטוני, אבל גשם שהתחיל בצהריים בפנס (שם עצרתי לאכול) ולא הפסיק למשך כמה שעות, גרם לי להחליט להישאר שם (וכנראה טוב שכך, הגעתי בכושר לא מי יודע מה, והליכה לסקוטוני באותו יום היתה כנראה מתישה אותי בשלב המוקדם הזה של הטרק כשהגוף שלי עדיין אינו מורגל בהליכה).
יום 3 – Fanes – Lagazuoi
בעיקרון ההליכה ביום זה אמורה לעבור במסלול 20b, אבל בפועל הפאס היה סגור בגלל מפולת סלעים, ולכן לא היתה ברירה אלא להאריך דרך סקוטוני, מה שהפך את היום לארוך במיוחד – בייחוד העלייה הלא נגמרת ללאגאזוי (רואים את הרפוג'יו כל הזמן אבל הוא לא מגיע...). אגב, רפוג'יו פנס מודע לכך שבימים כתיקונם (כשהפאס פתוח) אין בקתות עד לאגאזוי, ויציע לכם לקנות lunchbox ב-8 יורו. מדובר ב-2 סנדויצים די עלובים ותפוח. (למען האמת מי שרוצה יכול לרדת מאגם לאגאזוי במיוחד לסקוטוני בשביל לאכול צהריים, ואח"כ לעלות חזרה, אבל זה קצת מתיש בעיניי). בהמשך הטרק יש עוד כמה מקטעים ללא בקתה באמצע ולכן קניית סנדויץ בבוקר ברפוג'יו היא משהו שעשיתי כמה פעמים.
יום 4 – Lagazuoi – Nuvolau
לאחר היום הקודם המפרך החלטתי לעשול קצת חיים קלים ולרדת ברכבל מלאגאזוי (נפתח ב-9 בבוקר, כ-10 יורו). משם עליתי ברגל בשביל 440 (מפתיע לטובה, אינו בוצי אחרי הגשם) לסקויאטולי כדי לראות מקרוב את הצ'ינקווה טורי, ומשם הליכה די קצרה לנובולאו.יש גם מסלול יותר מערבי שמגיע ישירות לאבראו, לא עשיתי אותו. רציתי לעלות בפרטה של אבראו אבל התחיל גשם שוטף ומזג האויר נשאר לא יציב להמשך היום. נובולאו רפוג'יו מאוד בסיסי, אין מקלחות, אין מי ברז לשתייה, שירותי בול פגיעה (מלבד בלילה שאז הם פותחים שירותים נוספים), הדורמיטורי צפוף. אבל אהבתי את התחושה שזה רפוג'יו יותר Hardcore ואת המיקום המדהים. המחירים שם די גבוהים עבור מה שאתה מקבל, בייחוד בתחום האוכל - כנראה כיוון שאין כביש שמוביל אליו.
יום 5- Nuvolau – Citta di Fiuma
רציתי לרדת דרך הפרטה של נובולאו, אבל מזג האויר כרגיל לא היה יציב – מעורפל, מטפטף, וסלעים רטובים, ולכן ויתרתי. במקום זה, ירדתי חזרה לאבראו (כ-20 דקות), ומשם באיגוף מערבי בשביל שמספרו 452. לאחר כשעה מאבראו מגיעים לפאסו ג'יאו. משם ההמשך לפי סיפור הדרך. רפוג'יו צ'יטה די פיומה הפתיע אותי לטובה, כנראה לאור העובדה שישנתי קודם לכן בנובולאו ולאור דברים שקראתי פה שהורידו לי ציפיות מהמקום (ובכל מקרה סטאולנזה לא היה בתכניות שלי מסיבות תקציביות). הצוות מאוד נחמד. למחרת ירד גשם אז עשיתי שם יום מנוחה.
יום 6 – Citta di Fiuma – Tissi
יום שהתחיל בצורה מאוד מוזרה. התלבטתי אם לעשות את הוריאנט של פלמו, או ללכת ישירות לטיסי. הגיע הבוקר, ראיתי שקצת מעונן והחלטתי ללכת לטיסי ישירות, דרך סטאולנצה. כבר אחרי כמה דקות הסתבר לי שכנראה אני על הדרך הלא נכונה – זו שמובילה לפלמו. אמרתי לעצמי – טוב, הגורל קבע שאני כנראה צריך ללכת לפלמו אז אמרתי יאללה, נעשה את זה. ואז אחרי כמה דקות איבדתי שוב את הדרך, הפעם את שביל 480 לפלמו. מצאתי את עצמי בכיוון כללי לסטאולנצה בלי רמז של שביל שעולה למעלה. החלטתי לזרום עם זה, התחברתי עם שביל 472 וכבר הלכתי לסטאולנצה וויתרתי על פלמו.
לאחר שיחה עם כמה סקוטים שיצאו אחריי וכן עלו לפלמו, ולאחר התבוננות במספר גרסאות של מפות, הגעתי למסקנה שהשבילים באזור זה של העלייה לפלמו מסומנים בשטח כמו במפות הישנות. לי היתה מפה "חדשה" מ-2011 והסימונים בה כנראה מוטעים. במפה מ-2008 הסימונים התאימו יותר לתיאור של הסקוטים – שביל 480 עולה באופן חד ביותר דרך קניון תלול, ולא מסביב דרך העמק המתון יותר. החבר'ה האלה אישרו לי שהיו סימוני דרך של 480 לאורך העלייה שם.
רפוג'יו טיסי – נמצא במיקום נהדר. רואים אותו כבר מהפאס שלפניו אבל הוא יותר רחוק ממה שנראה, בייחוד בגלל עלייה קצת מייאשת בסוף. לא לוותר על לעלות קצת מעל ומאחורי הרפוג'יו לראות את הנוף גם לצד מערב. מומלץ בשקיעה J
יום 7 – Tissi – Carestiato
יום שהיה לי קשה מכמה סיבות – היה די חם ושמשי, המסלול לא קל (יש הרבה עליות וירידות, סלעים, אבנים, גזעים, מסוג הימים שצריך לראות כל הזמן איפה אתה דורך), אבל בעיקר בגלל ארוחת בוקר לא מספקת בטיסי (עשיתי השלמה בואזולר). Carestiato מאוד נחמד, משופץ.
יום 8 – Carestiato – Agordo
לאחר שהגעתי למסקנה שאין לי זמן לסיים את כל הטרק, קמתי בבוקר וחתכתי לעיר אגורדו דרך שביל 548 – שביל ברור מאוד, סה"כ כ- 2.5-3 שעות עד למרכז העיר. משם אוטובוס לבלונו.
כמה הערות כלליות:
תחבורה:
מי שמסיים את המסלול באזור פאסו דוראן (ומגיע לעיר אגורדו), וגם מי שמסיים ב-Bianchet ומשם הולך לכביש לאזור הכפר La Muda , שניהם צריכים לקחת את אותו אוטובוס שיוצא מאגורדו, עובר לאחר כמה דקות ב-La Muda , ומגיע לבלונו.
לינק ללוח הזמנים המעודכן לקיץ 2014: (הכיוון אגורדו-בלונו מופיע בעמוד השני)
http://217.194.178.227/dolomitibus/dolomitibus.nsf/Images/linea1_E.pdf/$FILE/linea1_E.pdf
שימו לב שבימי ראשון יש פחות אוטובוסים! (אני חושב שמדובר בעמודות המסומנות ב-F גדולה).
לגבי נסיעות ברכבת באיטליה – שימו לב שחובה לתקף את הכרטיס לפני עלייה לרכבת, במכונות ייעודיות ברציפים! אחרת עלולים לקבל קנס גבוה מאוד (לי היה מזל שמבקר הכרטיסים ויתר לי...)
רפוג'ים:
- ברוב הרפוג'ים הציבוריים ארוחת הבוקר אינה מספיקה בעיניי (לחם, חמאה, ריבה וקפה/תה). יוצא מן הכלל היה Citta di Fiuma שהגיש גם יוגורט וגרנולה.
- יש קטעי מסלול בלי בקתה באמצע היום – אני כאמור ביקשתי כמה פעמים מהרפוג'יו להכין לי סנדביץ (בד"כ עם גבינה ונקניק) (תמורת כ-4-6 יורו).
- רפוג'ים שאני ממליץ להיות בהם מבחינת הנוף – לאגאזוי, נובולאו, טיסי. כולם מאפשרים (אם יוצאים החוצה ומסתובבים קצת) תצפית 360 מעלות מדהימה. לינה בהם תגדיל את הסיכוי לתפוס תצפית יפה ללא ערפל, בערב או בבוקר.
ציוד:
דברים שמבחינתי הם חובה: מעיל גשם וכיסוי לתיק, או לחילופין שכמיה (אישית לא הסתדרתי עם שכמיה); חולצה תרמית; מקלות הליכה; משקפי שמש וקרם הגנה. לגבי פליז, רק מי שיחסית קר לו. אני כזה, לקחתי והשתמשתי. לגבי ציפה/סדין – אם אין לכם, יציעו לכם, אבל אם זה רפוג'יו ציבורי אז יש סיכוי טוב שייקחו על זה כסף. בעיקרון זו חובה ברפוג'ים לישון עם משהו שיפריד ביניכם לבין המזרנים והשמיכות שלהם.
דבר אחד אחרון, עבור מי שמגיע בכושר לא מי יודע מה (כמוני), אני ממליץ לעשות קטעים קצרים יחסית ב-2-3 ימים ראשונים.
אני נהניתי מאוד מהנוף המדהים. תהנו גם אתם!