ב20.7 חזרתי משבוע באלפים הצרפתים, עשינו מסלול של 5 ימים בפארק וונואז, היה מדהים, הנה תיאור של הטיול:
פארק וונואז (Parc National de la Vanoise)
פארק וונואז הוא הפארק הותיק בצרפת (הוקם בשנת1963 במטרה לשמר את אוכלוסית העיזים האלפניות- Bouquetin), הוא נמצא דרומית לשמוני וגובל עם פארק Gran Paradiso באיטליה, שני הפארקים ביחד מהווים את שמורת הטבע הגדולה במערב אירופה. הפארק משתרע על פני 530 אלף דונם, יש בו 107 פסגות מעל 3000 מ' (הגבוהה 3856 מ'- La Grande Casse), יש בו כ500 ק"מ של שבילי הליכה וכ60 בקתות.
את הפארק חוצים שני מסלולים ארוכים הGR5 והGR55 ומסלול היקפי מקיף את הפארק ב10-12 ימים ומתואר בספרו של קוו ריינולדס (בהוצאת סיסרון) Tour of the Vanoise. בספר מתוארים גם מספר מסלולים קצרים יותר. אני הלכתי את המסלול Tour des Glacieres de la Vanoise- מסלול של 5 ימי הליכה.
Tour des Glacieres de la Vanoise
זהו מסלול של 5 ימים המקיף את הרכס המערבי בפארק עליו שוכנים הקרחונים הגדולים בפארק. המסלול הוא מסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים בכפר פרלוניין (Pralognan), אורכו כ60 ק"מ והנק' הגבוהה היא Col d'Aussois (2916 מ'), אנחנו הלכנו נגד כיוון השעון (כפי שמומלץ במדריך של סיסרון), לדעתי כדאי לשקול ללכת בכיוון ההפוך- בייחוד בגלל הנופים של היום הרביעי- הסבר בהמשך.
מפת המסלול מתוך דגימת הGPS שלי:
גרף הגובה ע"פ דגימת הGPS שלי:
סימון, ניווט ורמת קושי
השבילים בפארק מתוחזקים וברורים, השילוט ברור ולמרות שאין סימונים רבים (בד"כ השבילים מסומנים ברוג'ומים) אין חשש לאבד את הדרך, לאורך הטיול כמעט שלא השתמשנו במפה לצרכי ניווט (אין כאן משום המלצה שלא לצאת עם מפה כמובן).
רמת הקושי של המסלול שעשיתי בינונית, פרט לטיפוס של 1000 מ' ביום השני וירידה של 1000 מ' ביום האחרון אין במסלול עליות וירידות "רצחניות", המסלול ברובו נע בין 2100 מ' ל2500 מ', האפשרות לעשות את המסלול ללא ציוד לינה כמובן מאפשרת לטייל עם משקל נמוך על הגב.
הגעה
נמל התעופה הבינ"ל הקרוב, אליו יש טיסות מהארץ הוא ג'נבה (נמלי התעופה של שמברי וגרונבל קרובים יותר, אבל עד כמה שידוע לי בקיץ אין טיסות אליהם מהארץ) אליו ניתן למצוא טיסות זולות באיזי ג'ט (צריך לשים לב טוב לאותיות הקטנות, לא תמיד זה משתלם). נק' נחיתה קרובה נוספת היא מילאנו.
נק' גישה נוחות לפארק הם הכפרים, העיירות ואתרי הסקי- פרלוניין (Pralognan), מודאן (Modane), טרמיניון (Termignon), Bessans, Bonneval וVal d'Isere.
נק' ההתחלה והסיום של המסלול הוא הכפר פרלוניין בחלקו המערבי של הפארק. הדרך אל הכפר בתחבורה ציבורית ארוכה (לקח לנו כ8.5-9 שעות ברוטו, מתוכן כ3 שעות המתנה, 3 רכבות ו2 אוטובוסים). המסלול לכפר הוא: נמל התעופה ג'נבה← תחנת רכבת ג'נבה← שמברי (Chambery)← אלברטוויל (Albertville)← מוטייה (Moutiers)← פרלוניין.
הנסיעה מנמל התעופה לעיר היא בחינם (כרטיסים יש להדפיס במכונות באולם קבלת המזוודות, על הנסיעה מהעיר לשדה צריך לשלם...). בג'נבה ניתן לקנות כרטיס עד למוטייה, שם יש לקנות כרטיס נוסף לפרלוניין, התשלום ישירות לנהג האוטובס. על כל הנסיעה היא כ45 אירו.
לנו היו המתנות של כשעה הן בשמברי והן במוטייה אותן ניצלנו לקניות מצרכים למסלול (אנחנו קנינו בשמברי אבל במוטייה יש סופר גדול וזול בסמוך לתחנת הרכבת ולדעתי מומלץ לקנות אוכל שם).
לוחות זמנים ניתן למצוא הן באתר הרכבת הצרפתית והן באתר הרכבת השוויצרית, אני מצאתי את האתר השוויצרי מוצלח בהרבה:
רכבת צרפת: SNCF
רכבת שוויץ: SBB
אוטובוסים לפרלוניין: Trans Savoie
לינה ואוכל
בעיקרון בתחומי הפארק ניתן לישון באוהל ליד בקתות מסויימות בלבד, בעלות של כ5 אירו לאדם, אנחנו בחרנו לקחת אוהל אבל בדיעבד חסכון הכסף היה שולי ולדעתי לא שווה את תוספת המשקל.
בכל הבקתות יש מטבח מטיילים לבישול עצמי, השימוש בו הוא לעיתים בחינם ולעיתים בעלות של כאירו לאדם. עלות לינה בלבד היא בסביבות ה15 אירו לאדם, עלות ארוחת ערב היא כ 15 אירו נוספים ועלות ארוחת הבוקר (הלא משתלמת) כ9-10 אירו. ז"א שמי שיבחר לישון בבקתות אבל לבשל בעצמו במטבח יחסוך כ10 אירו ללילה, בהתחשב בזה שאת הלילה האחרון אין ברירה אלא לעשות בבקתה (2 הבקתות האפשריות לליה זה לא מאפשרות לינה באוהל לידן) מדובר בחסכון של 30 אירו.
ז"א- בעלות של 30 אירו ניתן לחסוך את המשקל של ציוד השינה (ציוד הבישול בכל מקרה מיותר מאחר וגם כשישנים באוהל ניתן להשתמש במטבח של הבקתה) ולדעתי זה שווה את זה!
בפרלוניין עצמו אין הרבה מקומות לינה זולים, אנחנו ישנו בEpicea Lodge שנמצא בתוך אתר הקמפינג Isertan ב82 אירו לחדר עם 2 מיטות (עלות חצי פנסיון- 67 אירו לאדם), בסוף המסלול ישנו בקמפינג- Camping municipal de la Chamois בכ7 אירו לאדם.
בלילה האחרון לפני הטיסה העדפנו לעצור ולישון בשמברי (שעה וחצי ברכבת משדה התעופה בג'נבה), הלינה שם זולה משמעותית מבג'נבה וניתן למצוא חדרים זוגיים ב60 אירו ופחות.
ארוחות כמובן אפשר לקבל בבקתות בעלות של כ15 אירו לארוחת ערב (מנה ראשונה- בד"כ מרק ולחם, מנה בשרית עיקרית+ תוספת, לפעמים פלטת גבינות מקומיות וקינוח) וכ9 אירו לארוחת בוקר (לחם עם חמאה וריבה ושתיה חמה). בפרלוניין יש סופר וגם בעיירות והערים בדרך (שמברי, אלברטוויל ומוטייה) אבל המסלול לא יורד לכפרים אחרים ולכן יש לסחוב אוכל לכל הימים. בחלק מהחוות בדרך ניתן לרכוש גבינות מייצור עצמי- מומלץ ביותר!
אתר המרכז את כל הבקתות בפארק:
Refuges de la Vanoise
מטיילים וחברה
הפארק והמסלולים בו נגישים מאוד, השבילים והבקתות לא עמוסים אבל בהחלט קשה לקבל את התחושה של "לבד עם הטבע", אתם לא תהיו שם לבד ולמרות שרוב המטיילים הם צרפתים פגשנו שם מטיילים מכל אירופה. בסופי שבוע מומלץ להזמין מקום מראש בבקתות- רק ליתר בטחון, באמצע שבוע העומס יורד ובאחת הבקתות מצאנו את עצמנו ישנים לבד בחדר של כ20 מקומות.
מידע
להוצאת סיסרון יש ספר המתאר את המסלול ההיקפי (Tour of the Vanoise) בו בנוסף מתוארים מספר מסלולים נוספים, ביניהם המסלול שאנחנו עשינו- Tour des Galcieres de la Vanoise.
להוצאה יש גם ספר על מסלול הGR5 שחוצה את האלפים הצרפתיים ועובר בפארק.
הספר אניו הכרחי למסלול, אבל מי שבכל זאת מחליט לרכוש- מומלץ וכדאי לקנות את הספר ישירות מההוצאה ולא דרך ספקים בארץ, הספר מגיע תוך כ10 ימים ועלות+ המשלוח מאנגליה נמוכה בעשרות שקלים מעלותו בארץ (ובנוסף מובטחת לכם המהדורה החדשה ביותר של הספר).
המפה המכסה את המסלול היא מפה בהוצאת IGN ועלותה 10 אירו:
Carte Randonnes 1:50 000- A3- Vanoise
ניתן למצוא גם מפות בקנ"מ 1:25 לאיזור. את המפות ניתן למצוא בכל כפר באיזור (כולל פרלוניין).
מידע נוסף ניתן למצוא באתרים:
Pralognan de la Vanoise
Parc Nacional de la Vanoise
עונה ומזג אויר
העונה המומלצת כמו בכל האלפים היא אמצע יוני עד אמצע ספטמבר וזו גם התקופה שבה רב הבקתות פתוחות, עם זאת לחלק מהבקתות יש חדר חורף שפתוח כל השנה.
בתחילת הקיץ (עד אמצע יולי) יש סיכוי להמצאות של שלגים בנקודות גבוהות ובמדרונות הצפוניים, בשבועיים הראשונים של יולי הפריחה מגיעה לשיאה, מאמצע יולי עד אמצע אוגוסט המסלולים והבקתות עלולים להיות עמוסים בגלל חופשת הקיץ של הצרפתים, בספטמבר מזג האויר מתייצב אבל הנוף נהיה פחות ירוק.
לדעתי תחילת יולי, למי שלא מתרגש מחציית קטעי שלג היא התקופה המומלצת.
מזג האויר גם בשיא הקיץ עלול להיות הפכפך ותמיד כדאי לעקוב אחרי תחזית מזג האויר שמפורסמת בכל בוקר בכל הבקתות.
ציוד
בסעיף זה אין לי הרבה מה להוסיף למידע שקיים כאן בפורום חוץ מלהמליץ עוד פעם על שימוש במקלות הליכה והמנעות מסחיבת משקלים גבוהים.
*הרקע מבוסס על המדריך של סיסרון
תיאור המסלול
*כל הזמנים כאן הם זמני הליכה נטו ללא עצירות
יום 1- פרלוניין לRefuge Roc de la Peche
ביום זה בחרנו במסלול שונה מזה המומלץ במדריך של סיסרון בגלל תנאי מזג האויר, אני ממליץ על מסלול זה למי שזקוק ליום "הסתגלות" לתרמיל ולהליכה, מי שמעוניין באתגרים, המסלול המקורי מטפס ביום זה מהכפר לRefuge de la Vallete שנמצא כ1000 מ' מעליו.
את ��יום הראשון התחלנו מאוחר לאחר שהבנו שנצטרך לשנות את התוכנית המקורית. הזמנו מקום בRoc de la Peche, לבשנו ציוד גשם ויצאנו לדרך, המסלול מתחיל בהליכה ביער לאורך נחל כשמעברו השני יש דרך עפר לרכב.
ביציאה מפרלוניין:
מהר מאוד העמק נהיה חשוף ומתחילים לראות קצת נופים ופריחה, לאחר כשעתיים הליכה הגענו לLes Prioux- חווה שהוסבה למלון הרים המקום נראה נחמד וניתן לאכול בו ארוחת צהרים, שם גם מתחברת הדרך עם דרך העפר שעולה מהכפר.
Les Prioux:
לאחר כ20 דק'- חצי שעה הליכה נוספת מגיעים לPont de la Peche- זו היא סוף דרך הרכב ויש כאן מגרש חניה קטן. מכאן מתחילה העליה הקצרה לRoc de la Peche. לאחר כ3 עד 3 וחצי שעות הליכה נטו מגיעים לבקתה הפרטית, לא ניתן להקים שם אוהל והלינה בה די יקרה, יותר מ60 אירו לחצי פנסיון, אנחנו ישנו בחדר החורף ובישלנו לעצמנו בעלות של 26 אירו לאדם (השינה במיטות נפרדות ולא בדרגשים האופיניים לבקתות).
הנוף מRoc de la Peche:
יום 2- מRoc de la Peche לRefuge de Plan Sec
יום זה הוא היום הארוך והקשה במסלול, במהלכו מטפסים כ1000 מ' לCol d'Aussois- הנק' הגבוהה במסלול, אך ניתן לקצרו על חשבון היום הבא כי במהלכו עוברים על פני 3 בקתות, כולן לקראת סוף היום (הגעה לאחת דורשת טיפוס קל).
היום מתחיל ב20 דק' של הליכה רגועה במעלה העמק בו הלכנו אתמול, קצת לפני תחילת הטיפוס מגיעים לRitort- חוות בקר בה ניתן לרכוש גבינות שמייוצרות במקום.
המחלבה בRitort:
הגבינות שמוצאות למכירה בRitort:
לCol d'Aussois (2916 מ') מגיעים לאחר כ3 וחצי- 4 שעות הליכה נטו, הטיפוס לא קל, במהלכו חוצים מספר קטעים מושלגים:
בפאס עצמו הייתה רוח חזקה והיה די קר, גם הירידה לא קלה במיוחד ויש לקחת אותה בזהירות. כבר מהפאס ניתן להבחין באגם Plan d'Amont מעליו מבלים את הלילה הבא:
לאחר כשעה וחצי של ירידה מגיעים לRefuge du Fond d'Aussois. ניתן להעביר כאן את הלילה אבל לדעתי מומלץ להתקדם עוד כשעה וחצי לRefuge de Plan Sec ולחסוך זמן זה מהיום הבא.
בPlan Sec הקמנו אוהל (כ5 אירו לאדם), בישלנו לעצמנו במטבח המטיילים של הבקתה. המיקום של הבקתה מרשים והאנשים נחמדי, הבקתה נמצאת קרוב לתחנת רכבל ונגישה לרכב שטח.
בוקר קפוא בPlan Sec:
יום 3- מPlan Sec לRefuge de l'Arpont
ביום הזה המסלול מתחיל לעלות חזרה צפונה, שינויי הגובה ביום זה אינם גדולים, ולאורכו נופים מרשימים של הגבול האיטלקי ועמק Arc הרחב, במהלך היום מתחילים להיכנס לעומק השמורה ולהרגיש את הטבע במלוא עוצמתו, לאחר כ5 וחצי עד שש שעות נטו מגיעים לRefuge de l'Arpont שממוקם במיקום מדהים, גבוה מעל נקיק דורון, מעליו אפשר כבר לראות את הקרחונים של וונואז וסביבו זורמים מי הפשרתם. כ 400 מ' מעליו נמצא Lac de l'Arpont, העליה אליו מומלצת בחום או בסוף יום זה או בתחילת היום הבא.
גם ביום זה הקמנו אוהל ליד הבקתה ובישלנו במטבח הבקתה.
יום 4- מl'Arpont לRefuge d'Entre Deux- Eaux (או לRefuge col de la Vanoise)
את היום התחלנו בטיפוס לLac de l'Arpont המרשים (כשעתיים- הלוך חזור):
לאחר שחזרנו לבקתה והעמסנו את התרמילים יצאנו ליום המרשים ביותר בטיול, תוך כחצי שעה הליכה פגשנו בעדר היעלים הראשון:
היעלים שלשם הגנתם הוקם הפארק לא היו פחדנים וניתן היה להתקרב אליהם עד כדי מספר מטרים בודדים:
במהלך היום פגשנו שני פרטים בודדים נוספים (אחד מהם):
היום המשיך בנופים מרהיבים של הקרחונים מעלינו ועמק דורון מתחתינו:
לכל אלו נוספה הפריחה המרשימה:
אנחנו החלטנו לסיים את היום בירידה לRefuge d'Entre Deux- Eaux ולא להמשיך לRefuge Col de la Vanoise כפי שמוצע במדריך בגלל טיפוס הבוקר שלנו לאגם. לבקתה מגיעים לאחר כ5 וחצי- שש שעות נטו.
יום זה לא ניתן לסיים עם לינה באוהל (בשתי הבקתות האפשריות) והחלטנו לפנק את עצמנו בלינת חצי פנסיון. הבקתה נחמדה וזכינו לחדר לבד, היא מנוהלת ע"י מספר נשים מבוגרות שנאמר לנו ע"י אחד האורחים שהן מנהלות את המקום כבר מעל 30 שנה. לבקתה יש גישה בתחבורה ציבורית (התחנה במרחק כ15 דק' הליכה ממנה) ולכן יש בה גם אורחים שלא הגיעו אליה בהליכה.
הנופים ביום זה מרשימים במיוחד, עם זאת בכיוון ההליכה שבחרנו הם היו מאחורינו ולכן לדעתי מומלץ מאוד ללכת את המסלול כולו בכיוון ההפוך!
יום 5- מ d'Entre Deux- Eaux לפרלוניין
יום זה יחסית קצר ומומלץ לדעתי לחפש טיולי צד קצרים באזור Col de la Vanoise.
היום מתחיל בטיפוס לCol de la Vanoise (2517 מ') אליו מגיעים לאחר כשעתיים נטו. בפאס ממוקמת ביקתה (ניתן להעביר בה את הלילה הקודם או לאכול בה ארוחת צהרים), זה איזור מרשים עם נופים לGrande Casse- הפסגה הגבוהה בפארק ולקרחון שיורד ממנה:
מכאן המסלול יורד בחזרה לפרלוניין, זו ירידה של כ1000 מ' על דרך טובה ולוקחת כשעתיים נוספות:
תמונות נוספות
Tour_des_Glacieres_de_la_Vanoise-_GPS.zip
Amnonl41395.6573842593
נערך ע"י מנהל יום שלישי 19 יולי 2016 01:30:29(UTC)
| סיבה: לא צויינה