דירוג: שביליסט מתחיל קבוצות: חבר
הצטרף: 01/04/2012(UTC) הודעות: 5
|
סיפור דרך דולפו 2013 מbeni - לjumla - חזרתי לפני כחודש מנפאל וחשבתי לפרסם את הסיפור דרך הזה על טרק ואזור מדהים ולא מוכר שלדעתי גם עדיין אין עליו מידע בעברית. טיילתי עם חבר (נריה ) חודשיים וחצי בנפאל השנה, התחלנו באגמים ולנגטנג המשכנו לקנצ'נצ'ונגה וסיימנו בטיול של חודש בדולפו. מכל בחינה זה היה השיא של הטיול, הטרק הזה הרבה יותר קשה וגם מעניין מהקודמים, להמחשה הקנצ'נצ'ונגה שנחשב טרק קשה הוא טרק קל ופשוט יחסית לדולפו. לא מומלץ בכלל כטרק ראשון , יש טרוורסות ארוכות בשלג שיכולות להיות מאוד מסוכנות וגם כמה קטעי ניווט ללא שביל עם תוואי בעייתי. גם מבחינת כמות מטיילים כל הטרק ראינו רק שלשה מטיילים ועוד שש מטפסי הרים. לדעתי זה אחד הדברים הכי יחודיים בטרק הזה, בגלל מיעוט התיירים היחס של המקומיים מדהים, הם מכניסי אורחים בצורה בלתי רגילה תמיד שמחים לעזור והרבה פעמים בלי שום רצון ומחשבה לקבל תמורה. שכחתי, 17000 מטר של עליות! תאריכים : 21/5/13– 20/6/13 מתוכם 23 ימי הליכה (אנחנו שומרי שבת) המסלול כולו מתואר בספר trekking in Nepal himakaya- lonely plant והוא שילוב של המסלולים: 1. Beni to Dolpo 2. Phoksumdo lake via Do Tarap 3. Kagmara la 4. Jumla to Dunai עונות: סוף אפריל- מאי , ספטמבר – אוקטובר יש גם אפשרות לטייל בדולפו בעונת המונסונים בשונה משאר נפאל ואפילו זו העונה המועדפת לטייל בדולפו עילית אבל אז לא ניתן לשלב את הטיול עם הטרק הנהדר מ- Beni לדולפו. עוד בעיה שיכולה להיות בטיול בסוף מאי ויוני היא כמות עצומה של מחפשי yarsagumba זחל שגדל ממנה פטריה וברפואה הטיבטית נחשב לתרופה האולטימטיבית, בעונה הזאת יש ממש בהלה לזהב בכל האזור הזה וכפרים שלמים מעתיקים את מקום מגוריהם להרים בחיפוש אחרי הפטריה היקרה כ-מאה אלף שקל לקילו ומעלה!. תופעה מאוד מעניינת, אנחנו פגשנו מחפשים בודדים ולמזלנו רק ביום האחרון של הטיול הסכר נפרץ ופשוט ראינו שיירות של אלפי אנשים, פשוט כפרים שלמים שיוצאים להרים. מה שכן מרץ ותחילת אפריל היא עונה לא מתאימה בגלל שיש עדיין הרבה שלג ואפילו לנו היה הרבה מאוד שלג בפסים הגבוהים באמצע מאי. לינה: חוץ מ dunai ו- Jumla אין באמת גסט האוסים, אבל יש אפשרות לישון בכל ישוב בתנאים בסיסיים מאוד. יש הרבה לילות שישנים בשטח וחייבים אוהל להרבה לילות הגעה: אוטובוס מפוקרה לבני 4 שעות ומשם עוד אוטובוס לדרבנג 3שעות שיכול לחסוך את יום ההליכה הראשון. יש אפשרות להגיע לדולפו בטיסה מנפאלגונג'( בערך 17 שעות באוטובוס מקטמנדו או טיסה) כשאנחנו היינו שדה התעופה היה סגור לשיפוצים לכל העונה מה שאולי מסביר את מיעוט המטיילים. מג'ומלה אפשר לתפוס טיסה בלי להזמין מקום מראש, יש כל יום כמה טיסות לנפאלגונג'. יש גם אפשרות להגיע באוטובוס מנפאלגונג' לג'ומלה וההיפך אבל זו אפשרות מאוד לא מומלצת, הנסיעה לוקחת משהו כמו שלוש ימים בשביל מסוכן במושגים נפאלים ואפילו המקומיים מעדיפים לוותר עליו אם בטיסה ואם בהליכה ברגל. יש עוד אפשרות להגיע לדונאי לאורך הנהר thulo bheri ממקום שנקרא chaurjhri הליכה של שלשה ימים ארוכים וכנראה גם לא מעניינים (לפחות מה שידוע לי זה האופציה הכי פחות מקובלת). בישול: אנחנו לקחנו בנזיניה, יש כמעט בכל מקום ישוב אפשרות לקנות קרוסין (לא בנזין!) . מה שכן בדונאי ראינו גם בלוני גז אבל לא באף מקום אחר ( לא יודע אם אפשר לסמוך על זה). פרמיט: פרמיט ממשלתי לדולפו עולה 10 דולר לשבוע, יש קצת בעיה להשיג אם מטיילים בלי מדריך, אנחנו הצלחנו בסוף להשיג. שילמנו גם עמלה 35 דולר כל אחד. בנוסף צריך לקנות פרמיט בסך 3000 רופי בדורפטן לכניסה ל- Dhorpatan hunting reserve . צריך לקנות בדולפו עוד פרמיט של 3000 רופי לכניסה לשמורת טבע אבל אף אחד לא ביקש ממנו לראות את זה ואנחנו לא קנינו את הפרמיט הזה. תיאור הדרך: יום 1 Beni – Dharpani : נסיעה של 4 שעות עד beni ומשם עוד 3 ל-Darbang . משם המשכנו עוד שעה וחצי עד Dharpani . בעקבות הגשם השוטף והנסיעה המתישה לא המשכנו הלאה. יום 2 Dharpani – moreni הבוקר התחיל עם הרבה גשם, הליכה לאורך כפרים יפיפיים טרסות של תפוחי אדמה חיטה כרובים וקטניות. בשלב מסוים עוברים ליד מפל גבוה בערך מאה מטרים. בלילה ישנו באוהל יום 3 Dharpani - Dhorpatan יום ארוך מאוד עליה לג'לגה פס, (3390 ) בפס יש שלג אבל סוף סוף יש שמים בהירים. נוף מטורף לכל רכס הדאולוגירי. כל העלייה הולכים ביער שכולו עצי רודודנדיון פורחים במגוון צבעים. משם יורדים בעמק רחב לעבר עמק דורפטן. העמק מיושב על ידי פליטים טיבטים, הוא נחשב לאחד העמקים הרחבים באזור ההררי בנפאל. העמק מאוד יפה ומלא בסוסים. ישנו בגסט האוס מינימלי השינה על דרגשים בחדר שאוכלים בו. המקום די גדול אבל המצרכים שאפשר להשיג בו מאוד בסיסיים. יום 4- Takur Dhorpatan יום ארוך עליה של 1300 מטר וירידה של 900 יוצאים מדורפטן, עוברים ליד משנה של המשטרה שם צריך לשלם 3000 רופי פרמיט ל-Dhorpatan huntimg reserve בודקים גם את הפרמיט שהוצאנו בקטמנדו לדולפו. לפי מה שהבנתי גם מי שעושה רק את הדרך מבני לדונאי צריך הוציא את הפרמיט המיוחד לדולפו, על תשאלו אותי למה, זה גם מה שאמרו לנו בסוכנויות. בכל אופן אנחנו מתחילים לעלות לפני הפס יש שלג ואחרי שאנחנו עוברים אותו הצד השני בכלל מלא בשלג, הפס נקרא Phagune Dhuri (4060) .משם ירידה לTakur נקודת ישוב זעירה, שני בתים, רק אחד מאוכלס. הדרך היא נתיב שיירות של חמורים והבית הוא סוג של גסט האוס לנפאלים, תנאים מאד בסיסיים. הדרך עד עכשיו ברורה למדי, רק צריך לשים לב ביציאה מדורפטן השביל קצת לא ברור, צריך בכללית לחצות מיני פס ומשם עולים בתוך עמק שנמצא מערבית לדורפטן. יום 5 Takur- kayam יום קל, שביל ברור, בערב הקמנו אוהל, אין גם אופציה אחרת. Kayam נקודת ישוב קטנטנה, שתי בתים, יש משטח שינה מאוד נוח מעל הבתים איפה שיש סימון למנחת מסוקים. אפשר לקנות פה מצרכים בסיסיים. אפשר פה כבר להרגיש בברור איך כל יום וכל פס שעוברים מקדם אותנו לדולפו, הנוף משתנה לאט לאט מיערות ושדות ירוקים להרים יותר חשופים וצחיחים וגם סוג היערות משתנה. יום 6 Kayam- Dhule יום קל,ירידה לנחל שם יש שני מעיינות חמים בבריכות בטון נקיים ומפנקים. עלייה לDhule דרך שני כפרים קטנטנים ושדות מריחואנה.אחרי Dhule יש שלושה ימי הליכה ללא שום נקודות ישוב, צריך להצטייד באוכל פה. אנחנו עצרנו פה לשבת, יש פה סוג של גסט האוס בסיסי שאפשר לישון בו. יום 7 Dhule- seng khola השביל מטפס לפס נוסף, nautale bhanjtang (3961). הנוף חשוף ויפיפה, אפשר לראות למזרח חלק גדול מרכס הדאולגיר עם כמה פסגות מעל 7000 מטר. הפס מסומן בשני עמודים גדולים שפעם היו שער עד שהמשקוף קרס. מתחתינו לצפון מזרח נחל עמוק שאליו אנחנו יורדים. הליכה נעימה לאורך הנחל בצידו המערבי עד שמגיעים לאזור לינה של מחפשי yarsagumba , כבר תראו שאריות, בכניסה לנחל שיורד מצפון מערב. אפשר להמשיך עד 50 דקות לנקודה הרבה יותר מוצלחת ללינה. ממשיכים עוד כ- 30 דקות ואז עוזבים את החל הראשי ועולים עלייה תלולה לאחו יפה בגובה 4030 שם יש גם קצת מים זורמים. יום 8 seng khola- Purpang מנקודת הלינה צריך ללכת צפון מערבה, לחצות שלוחה ולרדת לנחל שבתוכו אגמון קטן. פה לנו כבר היה הרבה שלג. ממשיכים בתוך העמק במגמת צפון מערב בעליה מאוד מתונה לפס בגובה 4530. משום באותו כיוון מתחילים לרדת מהפס, אנחנו פוגשים חבורה של מחפשי yarsagumba עם שלל נאה. ממשיכים לרדת בהליכה קצת מסוכנת, טרוורסה ארוכה ותלולה. אני חושב בכללי שבתנאים שאנחנו טיילנו היה כדאי לקחת קרמפונים מינימליסטים. מגיעים לנחל שם אפשר לחנות ללילה, אנחנו ממשיכים עוד שעה עד לאחו יפה בגובה 4270 יום 9 Purpang- Tarakot חוצים פס קטן ויורדים לעוד עמק שלוקח אותנו ישירות לפס. הפס Jang la בגובה 4560. הנוף עוצר נשימה, 2500 מטר מתחתינו זורם נהר עמוק, מלפנים כל דולפו פרוסה עם הרי המדבריים והצחיחים. מתנשא מעל הקנז'ירולבו 6612. הנחל שיורד ישירות מהפס מוביל ישירות לדונאי וביום ארוך אפשר לעשות את הדרך ביום אחד . אנחנו מעדיפים לרדת בעמק אחד מזרחה מאיתנו שאליו אנחנו מתחברים אחרי שאנחנו חוצים שלוחה קטנה. הירידה תלולה. אנחנו עוברים באזור ייחודי שנקרא tichurong . הכפרים פה הם כמו מצודות. הכפר מוקף חומה, והבתים בנויים זה על גבי זה, הכפר המפורסם ביותר נקרא Tarakot ממנו יורדים לנהר שם אפשר להקים אוהל מזרחית לכפר ליד הבית ספר או מערבית לו במתחם המיועד לכך ליד ביקורת של המשטרה של תצטרכו להציג את הפרמיטימים שלכם, ותוכלו להצטייד במצרכים בחנות קטנה שבמקום. יום 10 Tarakot-Dunai אנחנו הלכנו ביום הזה לדונאי בירת המחוז לצורך הצטיידות, עם יש לכם אוכל אתם יכולים לוותר וללכת ישר מזרחה. ההליכה לדונאי בשביל רחב לאורך הנהר. דונאי מאוד יפה, עיר בירה של דולפו המחוז הגדול בנפאל. העיר רחוקה כמה ימים מכל כביש. בעיר מנחת מסוקים שנוחתים על בסיס יום יומי אך טיסה בהם מאוד יקרה. מרחק של שעתיים הליכה משם יש "שדה תעופה" קטן שיש ממנו טיסות על בסיס שבועי. שאנחנו היינו שדה התעופה היה סגור כבר כמה חודשים לשיפוצים. מה שהבנו שיש בו מסלול נחיתה קצר באורך 400 מטר שעד השנה לא היה סלול והשנה החליטו לסלול אותו דבר שמשום מה לוקח כמה חודשים. העיר מאוד נחמדה, יש בה גסט האוס אחד בשם Blue sheep ומולו חנות מצויינת עם אוכל למטיילים. יום 11 Tarakot- Dunai נחנו בבוקר הצטיידנו וחזרנו על עקבותינו, הליכה כמו אתמול יום 12 Tarakot- Laisicap יום קצר, Laisicapהוא מקום הישוב האחרון עד דו טאראפ מרחק יומיים הליכה היה יום שישי והחלטנו לעצור פה בשבת. במקום גם עמדת בקורת של המשטרה. ישנו במחסן של פונדק שמשמש נפאלים, התקשורת פה מאוד קשה. יום 13 Laisicap-Toltol מעכשיו יש יומים של הליכה לאורך ה Tarap khola . היום עליה של יותר מאלף מטר. הנחל מאוד עמוק ותלול. בתחילת היום הליכה בתוך יער מחטנים, ככל שמצפינים הנחל נעשה יותר מדברי וקניוני ויש מקומות שממש מזכיר נחל בסיני או בירדן. בצהריים אנחנו מגיעים לגסט האוס אוהל, גסט האוס עונתי לנפאלים שאפשר לקנות בו קצת אוכל, שעה אחר כך מגיעים לToltol , גם כן מקום חניה לשיירות ובו כמה אוהלים שמציאים אוכל בסיסי. אנשים מאוד נחמדים ואפילו יודעים אנגלית יום 14 Laisicap- Do Tarap מתחילים ללכת, הקניון נעשה יותר קניוני וצר, פה כבר אין צמחיה וממש מדברי. בדרך פוגשים שיירות של יאקים שנושאים עצים להסקה מהמקומות הנמוכים שבהם יש עצים. בשעות הצהריים מגיעים לדו טאראפ, כפר מדהים, אוכלוסיה טיבטית בתרבות ובשפה, בכפר יש מנזים של בודהיזם טיבטי וכן של דת הבון, הדת הקדומה של טיבט שהיום מאוד מזכירה את הבודהיזם הטיבטי ולפי המקומיים ההבדל המרכזי ביניהם הוא האם מקיפים עם כיוון השעון או נגדו. אנחנו מתארחים אצל משפחה שמזמינה אותנו לישון בביתה. הכנסת האורחים פה היא ללא רצון לתמורה והרבה אנשים מארחים אותנו בבתיהם. דו היא במובן מסוים אחד השיאים של הטיול. יום 15 Do Tarap-Numala base camp מקדישים את כל בבוקר עד הצהריים לסיור בכפר. בחור צעיר מהכפר, היחיד שפגשנו שממש דובר אנגלית לוקח אותנו לסיור בכל המקומות המעניינים שבסביבות הכפר. ראוי לציון שזהו אחד הכפרים הגבוהים בעולם, 4200 מטר! בצהריים המוקדמים נפרדים מהכפר, לחלק הכי קשה בטיול, ובעצם מיום שלישי עד שישי לא עוברים בשום נקודת ישוב ולמעשה למעט אישה זקנה אחת שפגשנו ביום חמישי בערב אנחנו לא פוגשים נפש חיה. ממשיכים במעלה הנחל עד שנגמרים הבתים של הכפר האחרון בעמק שנקרא Tokyu. בפיצול הנחלים הגדול אנחנו לוקחים שמאלה. אנחנו מתקדמים ומתמקמים לשינה בNumala Base camp בגובה 4700 מטר. יום 16 Numala base camp- Danigar פה החלק הכי בעייתי בטיול מבחינת ניווט ולכן כדאי מאוד להיות זהירים. הפס לא ממוקם באף אחד משלושת המקומות שבהם הוא מסומן במפה! חשוב להיצמד להוראות שמפורטות ב trekking in Nepal himakaya- lonely plant . יש כמה דרכים לזהות את הפס. קודם כל מבחינת מיקומו על המפה נ.צ (N29 10.539' E83 04.379') ,שנית מהנחל למטה אפשר לזהות את הפס ולכוון את עצמך אליו. תנסו למצוא מקומיים שלפחות יצביעו לעברו. בכל אופן במחילה על התיאור הלא צנוע אבל לפי מה שמקומיים אמרו לנו Numa בטיבטית פירושו שדיים והוא נותן זיהוי לא רע של הפס. ועכשיו לתיאור הדרך: אחרי הפיצול נחלים הגדול בסוף הכפר Tokyu ממשיכים ללכת כשעה עד שחוצים נחל שיורד משמאל. מיד אחריו בשלוחה משמאלו אפשר לראות chorten כמו גומפה קטנה. מטפסים אליו ומשם ממשיכים לאורך השלוחה עד שמגיעים למקום שנראה כמו קערה (כמובן שמכוסה שלג עמוק) בגובה 4960. משם מימין אפשר לראות את הפס שהדרך אליו עולה בתלילות בקו ישר. הפס עצמו בגובה 5290 ומעליו מימין כיפה קטנה בערך 20 מעל. ככלל כדאי לעלות פסים מושלגים כמה שיותר מוקדם כל עוד השלג יבש וקפוא. התצפית מהפס מרהיבה והיא ללא ספק המקום עם הנוף היפה ביותר שראיתי בנפאל. רואים בברור את הדאולגירי במלוא תפארתו ומאחוריו את האנפורנה ונראה לי גם את המנסלו באופק, ומכל הכיוונים הרים בצפון טיבט ובמערב את הקנז'רולבו שמעל האגם. ירידה מהפס מצד השני בנחל עד החיבור ל gyambo khola. מכאן הולכים כשעה במורד החל עד פיצול שבילים, השביל הימני לוקח לדולפו עילית ואילו השמאלי לאגם ואותו אנחנו לוקחים. בטרוורסה ארוכה ומסוכנת אנו מקיםיפ שלוחה ומתחברים לנחל נוסף בו אנו עולים עד מקום הלינה למרגלות הBagala . יום 17 Danigar-Yak karka הBaga la – בנפאלית משמעו המרזב וזהו אמצעי זיהוי טוב. אנו עולים בתוכו עד שמגיעים למין קערה אותה צריך להקיף או מימין או משמאל (אנחנו הקפנו מימין) עולים עד שמגיעים לעוד קערה גדולה אותה מקיפים בטרוורסה ארוכה מימין עד הפס (5175). יורדים בנחל עד שמתחברים לנחל יותר גדול ובו סוף סוף לאחר כמה ימים יורדים מ4000 מטר ויש עצים וצמחיה. העמק יפיפה מכל הכיוונים צוקים תלולים שמהם נשפכים מפלים מכל הכיוונים. אנו מגיעים לבית בודד ובו אישה זקנה ששומרת על היקים, אפשר להקים פה אוהל ולהצטייד באוכל מינימלי (לא לבנות על זה בכלל). יום 18 Yak karka- Ringmo / phoksumdo lake יום קצר, הולכים הולכים בשביל ברור עד האגם. בדרך תצפית מדהימה על המפל הגדול בנפאל, 200 מטר גובהו! האגם מדהים בעל צבע כחול עז, לידו כפר בשם רינגמו, כפר מאוד יפה שהדת שלו היא בון, ולידו מנזרים של הבון. בכפר שני גסט האוסים. מומלץ מאוד להמשיך באגם לאורך גדתו המערבית בשביל התלול המוביל לדולפו עילית כחצי שעה עד לחוף יפיפה. יום 19 Ringmo / phoksumdo lake- Lasa יום ארוך. ירידה לגובה 3000 מטר עד הYalung Khola , ומשם עליה מתונה וארכה במעלה הנחל עד מקום מרעה של יאקים בגובה 4000. הליכה בתוך יער. בדרך עוברים בכפר בון יפה בשם Pungmo . יום 20 Lasa- kagmara phedi / Toijum יום ארוך מאוד. הולכים לאורך הנחל כקילומטר בגדה השמאלית כמאה מטר מעל הנחל. יורדים לתוך הנחל המאוד מושלג וקפוא עד שהוא מאוד נפתח ומתרחב. משם תופסים את הגד הימנית ובשלב ד שעוזבים את החל ומתעלים בחדות ימינה לפס ה kagmara la (5115) . ממנו הירידה היא בתוך הנחל עד מפל קרח גדול אותו מקיפים מצד שמאל. ביום הזה נקלענו לסופת שלגים מטורפת בפס, הירידה הייתה ללא שביל ועם ערפל כבד כך שאולי בירידה הפרטים לא הכי טובים. ממשיכים בנחל עד גובה 2800 וחונים ליד נחל למרגלות מוצב צבאי. אפשר לעצור גם קודם אבל היה נמאס לנו כבר מלילות בסביבות ה4000 מטר. יום 21 kagmara phedi / Toijum- Rimi הליכה מאוד שונה ממה שהיינו רגילים, שביל ברור לאורך כפרים, הכל ירוק ויפה. ברימי יש גסט האוס נחמד, בשאר הכפרים לא מצאנו. ראינו שיירה של כבשים נושאים מטען על גבם-sheep caravan תופעה ייחודית לאזור. יום 22 Rimi- Mani sagu יום הליכה ארוך אבל נוח, אין עניין מיוחד הולכים בשביל רחב שיכול להיות שבעתיד הקרוב יהפוך לכביש, כדאי להתעדכן אולי זה יוכל לקצר לכם. דבר אחד מעניין שקרה שכנראה באותו היום נפתחה באופן רשמי עונת ה- yarsagumba למזלנו זה קרה רק ביומיים האחרונים כי כפרים שלמים כולל ילדים וזקנים מתרוקנים ויוצאים להקים מחנות בהרים לחיפוש הפטריה היקרה, בהחלט תופעה מעניינת. יום 23 Mani sagu- Jumla עוד יום של הליכה ארוכה עד Jumla. עיר מכוערת למדי בת כ20000 תושבים שאפילו לא הצלחנו למצוא בה אינטרנט! בעיר שדה תעופה עם תעופה על בסיס יומי ל Nepalgunj . הטיסה עולה כ 120 דולר. יש בעיר כמה גסט האוסים, אנחנו ישנו בSnowland מקום מאוד נחמד. מ Nepalgunj יש אוטובוסים לקטמנדו (או טיסות) הנסיעה לקחה לנו כ-17 שעות. סוף... נערך ע"י מנהל יום ראשון 29 מאי 2016 16:46:30(UTC)
| סיבה: לא צויינה
|