Eli TheHiker
#1 נשלח : יום חמישי 21 אפריל 2016 20:47:58(UTC)

הצטרף: 05/05/2010(UTC)

שלום לכולם,

שמי אלי וכהרגלי בשנים האחרונות אני מנסה לתרום את חלקי בסיכומי הטיולים בחו"ל לצבירת הידע הכללי ולעזרת המטיילים הבאים. הפעם טיילנו בטיול קצר ומפתיע בואדי חנזירה וע'וואר שבירדן השכנה.

הקדמה ותיאור המסלולים באופן כללי:
באפריל 14-16.04.2016 עשינו אני, איתי, אב, יאן, דימה ואלקנה מסלול דו יומי של ואדי חנזירה ומסלול יומי של ואדי ע'וואר. כדי להיכנס לירדן יש צורך בויזת תייר/אישור כניסה שממלאים במעבר גבול הירדני ואישור ממשטרת התיירות הירדנית כאשר התנאים והעלויות משתנים כל הזמן וצריך לבדוק זאת לפני הטיול. כשבועיים לפני המועד המתוכנן, דימה יצר קשר עם סוכן נסיעות ירדני שהוא מכיר מטיולים קודמים בשם עבדאללה (שדרך אגב דובר וכותב עברית לא רע בכלל) כדי להכין את כל הניירת הדרושה מראש אחרי סיכום העלויות ותיאום הציפיות.
ואדי חנזירה (Khanzira) - מדובר בואדי ארוך ומעניין באורך של כ 32 ק"מ עם מעט נקודות יציאה וגם ידוע ברמת הסבך הגבוהה שלו באמצע המסלול ולכן העונה המומלצת לעשות אותו היא מרץ-אפריל אחרי השטפונות שמשטחים את הצמחייה (כאשר אין סכנת שטפונות). מדובר בנחל בדרגת קושי בינונית-קשה שבו הרבה בולדרים, מכשולים שונים, גבי מים אחרי שטפונות ומתאים למטיבי לכת, במיוחד בחלקו העליון. כדי לא להיות בלחץ של זמן כדאי להשאיר לפחות יומיים מלאים למסלול. יש אופציה גם לעלות למצודת הסלע המעניינת בתחילת המסלול. אחרי הקיץ יכולה להיות גם בעיה של מים זמינים לעומת האביב שבו יש נביעות (בעיקר בחלקו הנמוך של הנחל).
ואדי עיוואר (Ghuweir) - מדובר בואדי מעניין מאוד ובאורך בינוני של כ14 ק"מ נטו (בנוסף כ 4 ק"מ הליכה מנהלתית כאשר רכב האיסוף אינו 4 על 4 ). רובו הגדול של המסלול צר ועמוק מאוד ולכן אין נקודות יציאה וגם יש בעייה לטייל בו כאשר יש סכנת שטפונות. אחרי השיטפונות הנחל משתנה ומפלים חדשים נוצרים בעוד שאחרים נהרסים על ידי הסחף ולכן יש להצטייד בחבל (של כ 10-15 מטר) שיעזור להוריד ציוד ואנשים שמתקשים. אחרי הגשמים הנחל מלא ובעוד שרוב הגבים יחסית לא עמוקים יש מספר בודד של גבים שמחייבים שחייה. מדובר בנחל בדרגת קושי קשה שבו הרבה בולדרים, מכשולים שונים, גבי מים אחרי שיטפונות ומתאים למטיבי לכת בלבד שמסתדרים עם חבלים ויודעים לשחות. המסלול הנ"ל מתאים כטיול יום ארוך.

מקורות מידע:
1) משרד התיירות הירדני באנגלית
2) סיכום כללי על מקומות טיול בטבע בירדן באנגלית
3) אתר שיזף בעברית
4) הספר "אל קניוני מואב ואדום"
5) מידע כללי ונהלים שקשורים לירדן במשרד החוץ הישראלי
6) מידע כללי ונהלים שקשורים לירדן במשרד החוץ הירדני

מפות והקלטות:
הקלטה של ההליכה בנחל חנזירה על גבי מפה טופוגרפית OSM
הקלטה של ההליכה בנחל ע'וואר על גבי מפה טפוגרפית OSM
הקלטה של ההליכה בנחל חנזירה ב WIKILOC
הקלטה של ההליכה בנחל ע'וואר ב GPSIES
הקלטה של ההליכה בנחל ע'וואר GPSIES
*המסלולים הוקלטו ב GPS של הפלאפון ובגלל עומק הקניונים יתכנו סטיות רבות במיוחד בסטטיסטיקת הגבהים.

מזג האוויר
למעלה ב AL TAFILE: (גובה סביב 1000 מטר)
למטה ב FAYFA: (גובה סביב 335- מטר)

עלויות:
1) נסיעה לאילת – עלויות דלק לרכב.
*כדאי לקפוץ לתחנת דלק אילות לפני הפנייה למעבר גבול ולמלא שם ללא מע"מ.
2) מעבר גבול בצד הישראלי לכיוון ירדן - 100 ש"ח ליחיד. + 5 ש"ח עמלה , ניתן לשלם ביחד ולשלם עמלה חד פעמית בלבד ולא לכל אחד בנפרד.
3) מעבר גבול בצד הירדני לכיוון ישראל - 10 דינר ליחיד.
4) עלות החבילה שכוללת מדריך ושוטר ירדני, הסעות ממעבר הגבול לתחילת המסלול הראשון, איסוף בסוף המסלול והקפצה לתחילת המסלול השני ואיסוף בסופו והקפצה חזרה למעבר גבול - 200$ לכל אחד - 1200$ סה"כ בתנאי שיש 6 אנשים.
5) טיפים ונוסף - מקובל להשאיר כ 5 דינר לכל נותן שירות (נהג, שוטר, מדריך) וגם לדאוג לקניית אוכל עבור השוטר/מדריך.
*סה"כ, עלות כל הטיול יצאה כ 1100 ש"ח לאדם.

תמונות וסרטונים:
תמונות מהנחל חנזירה: פיקאסה
תמונות מהנחל ע'וואר: פיקאסה
סיכום של תמונות/וידאו טבע בסרטון: youtube
סיכום של תמונות/וידאו אנשים בסרטון: youtube

הקדמה
ברביעי בערב נסענו לכיוון מעבר הגבול ערבה (יצחק רבין) ועוד באותו הערב אחרי הגשמים הרבים שירדו במהלך השבוע, מספר נחלים המשיכו לזרום וביניהם גם נחל עשוש שהיה עדיין בגובה של כ 10 ס"מ על כביש 90. אחרי שראינו את הזרימה בנחל ואת ההתראות על הריסת כביש 40 אחרי הגשמים העזים, הגעתי למסקנה שגם בירדן רוב הסיכויים שהולכת להיות חגיגה של ממש כי אותם ענני הגשם התקדמו בדיוק לאזור הטיול המתוכנן (ובפועל ככה גם היה). לאחר נסיעה של כ 3 שעות מהמרכז, הגענו לחניון המכוניות הגדול מול המעבר גבול וישננו שם מספר שעות. קמנו בחמישי בבוקר מוקדם ובסביבות 7:00 עברנו את הגבול הישראלי אחרי תשלום האגרה, החלפת השקלים לדינרים ובידוק בטחוני. לאחר מכן עברנו בידוק בטחוני ראשוני בצד הירדני ונפגשנו עם הסוכן הירדני עבדאללה מול משטרת התיירות. הוא בא עם טפסים מוכנים, לקח את הדרכונים והעביר דרך כל התחנות חוץ מאשר האחרונה שבה היה צורך לגשת לדלפק ולהזדהות עם הדרכון. לאחר מכן יצאנו אל המונית שחיכתה לנו ולאחר התארגנות מהירה יצאנו לדרך. אחרי נסיעה של כ 100 מטר עבדאללה קיבל טלפון לחזור ומסתבר שבמשטרת התיירות החליטו ברגע אחרון להצמיד לנו גם שוטר בשם איברהים. לאחר כ 15 דקות נוספת יצאנו שוב לדרך ואחרי כ 4 שעות נסיעה שכללה עצירה בתחנת דלק ועצירת הצטיידות באחת העיירות הגענו לתחילת הירידה התלולה שאומנם הייתה עם אספלט צר מאוד, אך מאוד מפותלת ומפחידה וכפי שחלקינו אמרו , עדיף היה לרדת אותה רגלית. הגענו לרגלי מצודת סלע ולאחר פריקת הציוד, נפרדנו מהנהג ויצאנו לדרכינו.

תמונות משתתפים:
עומדים (מימין לשמאל): איתי, אב, אני , יאן.
יושבים (מימין לשמאל): איברהים השוטר, אבדאלה המדריך, דימה, אלקנה.

סיכום ההליכה בנחל חנזירה בתאריכים 14-15.04.2016

סטטיסטיקה של יום א:
מרחק וזמן הנסיעה מהגבול לתחילת המסלול: כ 210 ק"מ וכ 4 שעות כולל עצירת הצטיידות ומנוחה.
מיקום נקודת ההתחלה: 35.580476E, 30.782293N בגובה 789 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 12:00, שעת סיום - 19:25
משך הליכה - כ 7:30 שעות.
מרחק הליכה - כ 11.5 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 300 מטר, ירידה כ 900 מטר. (הוקלט בנייד ולכן יש סטייה כלפי מעלה)
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 887 מטר , גובה מינימלי כ 218.
מיקום נקודת הלינה: 35.520949E, 30.793667N בגובה 182 מטר.

תמונות נבחרות של היום הראשון:

סיכום יום א:
המדריך סיפר כי לא יצא לו עדיין לרדת מכיוון מצודת הסלע את ואדי חנזירה ושהוא היה רק בחלקו התחתון מהכיוון השני ולכן לאחר התבוננות על המפה הסכמתית החלטנו לעלות למעלה למצודה במדרגות החצובות ולבדוק אם יש דרך לרדת מהצד השני כי בשטח השבילים היחידים הובילו רק לשם. העלייה הייתה מדהימה ושווה כל רגע כאשר קירות צופים בנו מהצד וכל הזמן מתגלות צורות חדשות של מצודת האבן. הסתובבנו מעט בפסגה ולידה וניסינו למצוא נתיב למטה, אך המצוקים החדים לא הותירו מקום לספק שהשביל לא מגיע משם. בדקנו שוב במפות והבנו כי למרות שלא היה תוואי ברור , הירידה לואדי היא מדרום למצודה בתוך הנחל. בזמן שהתחלנו לרדת, פגשנו 3 רועים בדואים שאישרו כי יש נתיב שיורד משם. לאחר כ 200 מטר היה נראה במפה שהשביל הולך מעל הנחל, אך מבירור עם 2 רועי צאן נוספים שישבו למעלה הבנו כי עדיף לרדת ישירות דרך הנחל ולעקוף את המפל וכך עשינו. העקיפה של המפל הייתה מעט בעייתית, אך עברנו בהצלחה על ידי הורדת התיקים ועזרה הדדית. הנחל הפתיע בצבעיו הרבים וככל שהתקדמנו יותר ויותר, צורות מיוחדות וציורי אבן התגלו בכל מקום. הנחל הפך לצר ועמוק במספר מקומות וגם ירוק ופורח עם מספר נביעות בקירות כאשר סרטני נחלים רבים נהנים מהמים והנוף. לאחר הליכה נוספת שמנו לב שאנחנו מתקרבים לחושך ומצאנו מקום מעולה ללינת לילה בתוך הנחל שבינתיים קצת התרחב. אספנו מספר עצים למדורה (תמיד יש הרבה אחרי השיטפונות) והעברנו את הערב בסיפורים, בישולים ובירורים לגבי מחר.

סטטיסטיקה של יום ב:
זמנים - שעת התחלה - 7:00, שעת סיום - 18:20
משך הליכה - כ 11:20 שעות.
מרחק הליכה - כ 20.5 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 200 מטר, ירידה כ 800 מטר. (הוקלט בנייד ולכן יש סטייה כלפי מעלה)
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 250 מטר , גובה מינימלי כ 290-.
מיקום נקודת הסיום: 35.433050E, 30.882195N בגובה 290- מטר.
מרחק וזמן הנסיעה מסיום ההליכה בואדי חנזירה לתחילת המסלול ואדי ע'וואר : כ 90 ק"מ במשך כשעתיים וחצי (כולל עצירה להצטיידות).

תמונות נבחרות של היום השני:

סיכום יום ב:
קמנו מוקדם ואחרי ארוחת בוקר יצאנו לדרך שכבר מהתחלה הייתה מאוד צבעונית בכל הכיוונים. התחילו להיווצר גבי מים קטנים וגדולים ולאט לאט הגענו לאזור הבעייתי בנחל שאמור היה להיות מאוד סבוך. בפועל הופתענו לטובה כאשר ראינו שהמים ובולדרים אחרי השיטפון האחרון שיטחו היטבאת נתיב ההליכה. הצבעים התחדדו עוד יותר וגם דמויות אבן שונות התחילו להופיע בכל מקום. השיטפון אומנם שיטח היטב את הצמחייה, אך גם יצר בעייה אחרת של בריכות בוץ רגילות וחלקן טובעניות מאוד . לאחר זמן מה, הנחל נסגר שוב והצמחייה נעלמה ואז התחילו להופיע הגנים התלויים בכל מקום והמסלול הפך לגן עדן קטן של ירוק עם בריכות צלולות. לאחר הבריכה האחרונה הייתה הליכה קצרה עד לתחנת השאיבה כאשר שם חיכה לנו טנדר 4 על 4. לאחר התארגנות מהירה, שמנו את התיקים בבגאג' והתיישבנו ברכב הקטן (יחסית ל 9 אנשים) בכל מקום אפשרי.
במהלך הנסיעה למעלה להרים ראינו את הנוף המדהים של המצוקים והמעוקים של ואדי חנזירה והסביבה וגם את אזור ים המלח. עצרנו באחת העיירות הקטנות להצטייד בפיתות טריות , חומוס, מים מינרליים וירקות ולאחר כשעתיים וחצי הגענו לירידה של ואדי ע'וואר. הסתבר לנו שהשיטפון האחרון סחף חלק מהכביש במספר מקומות ולמרות שאת חלק מהמכשולים הרכב הצליח לעבור, את המכשול האחרון (כ 50 מטר גובה ומרחק של כחצי ק"מ מנקודת היעד בנחל) החלטנו לעבור רגלית ולא להסתכן ובצדק. יצאנו מהרכב בחושך , לקחנו את כל הציוד וירדנו לנחל למצוא מקום מתאים למדורה, ארוחת ערב ולינה.

סיכום ההליכה בנחל ע'וואר בתאריך 16.04.2016

סטטיסטיקה:
מיקום נקודת ההתחלה: 35.567371E, 30.596661N בגובה 643 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 7:00, שעת סיום - 16:10
משך הליכה - כ 9:10 שעות.
מרחק הליכה - כ 15.5 ק"מ (+כ 2.5 טרמפ עד לנקודת האיסוף).
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 400 מטר, ירידה כ 1000 מטר (הוקלט בנייד ולכן יש סטייה כלפי מעלה)
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 645 מטר , גובה מינימלי כ 189.
מיקום נקודת הסיום: 35.454132E, 30.615232N בגובה 193 מטר.
מרחק וזמן הנסיעה מסיום ההליכה בואדי ע'וואר לחזרה לגבול: כ 160 ק"מ במשך כשעתיים וחצי (כולל עצירה למנוחה).

תמונות נבחרות:

סיכום היום:
אחרי ארוחת בוקר מוקדמת, יצאנו לדרך וכבר על ההתחלה שמנו לב לכך שיש זרימה בנחל ובולדרים מיוחדים והצפי ל"הפתעות" בנחל הלך וגדל במיוחד אחרי הירידה לנקיק העמוק. החגיגה לעיניים התחילה ישר אחרי סגירת המעוק ולאט לאט הנחל הצר הפך לגבים עמוקים עם מכשולים שהאטו מאוד את קצב ההליכה. הנחל נפתח שוב ונאלצנו לעקוף מפל אחד בעייתי בדרך לא דרך עם עזרה הדדית. כאשר הנחל נסגר שוב, הגענו לעקיפה שדרשה חבל וירידה ישירות למים עמוקים עם קטע שחייה. לאחר מכן הנחל שוב נפתח והתחילו להופיע יותר ויותר גנים תלויים בכל מקום עם נביעות מים טריות ומקומות מעולים להפסקה וארוחת הצהריים. לאחר מנוחה טובה ואפילו הכנת תפוחי אדמה במדורה קטנה, המשכנו בדרכנו דרך הנחל עד שתצורת הסלע השתנתה, הנקיק נפתח מאוד והתחלנו לראות רועים עם עזים ואוהלים בדואים רגילים. בשלב מסויים יצאנו מהנחל ועלינו לראות את שאריות העיר פונון שהייתה מפורסמת בעבר במכרות הנחושת שלה. לאחר הליכה של כ 1.5 ק"מ בשביל 4 על 4 שכנראה נהרס בשיטפון האחרון ולא איפשר לרכב האיסוף להגיע (כי בתכנון המקורי הוא אמור היה לפגוש אותנו ליד עתיקות פונון) תפסנו טרמפ עם טנדר עד לנקודת האיסוף (עוד כ 2.5 ק"מ) כדי לא להיות בלחץ של זמן ולעבור את הגבול לפני שהוא נסגר.

הערות מיוחדות:
*בתחילת 2016 חוקי הכניסה לירדן הוקשחו ועתה כדי לטייל בנחלים/ואדיות יש צורך לקחת מדריך ושוטר מראש ולא משנה מה כמות המטיילים. בנוסף, אם יש פחות מ 5 מטיילים ונשארים בירדן פחות מ3 לילות אז הויזה לכל אחד תעלה 45 דינר, מידע מלא בסעיפים 5,6 של מקורות המידע.
*נכון לתחילת 2016, את הפרטים לבקשת ויזה יש צורך להגיש לפחות 48 שעות לפני הביקור.
*לאחר השטפונות, פני הנחלים משתנים מאוד ונוצרים מפלים חדשים עם בריכות שקודם לא היו שם ולכן מומלץ מאוד להביא חבל של כ 10-15 מטר להורדת הציוד ועזרה למתקשים. בנוסף כדאי להצטייד בנעליים מתאימות להליכה במים ואיטום הציוד הרגיש.
*מומלץ להחזיק פילטר מים/טבליות לטיהור כדי שניתן יהיה לשתות מהמים הרבים שזורמים שם ולא לסחוב משקל רב במיוחד בחודשים הראשונים אחרי החורף כאשר יש זרימה קבועה. בחודשי הקיץ ואחרי יתכנו גבים בלבד ללא זרימה קבועה וזה משתנה משנה לשנה.
*אין אפשרות במהלך המסלולים עצמם להצטייד באוכל וניתן לעשות זאת רק לפני הכניסה לנחל או אחרי היצאה ממנו בעיירות שליד או במהלך הנסיעה.
*המרת שקלים/דולרים לדינרים - ניתן לעשות זאת בצד הישראלי ב CHANGE אך השער גבוה יחסית ויש עמלת המרה לכל פעולה ולכן אם יש אפשרות, כדאי להחליף לפני בארץ.
*הפניה למעבר גבול נמצאת כ 3 ק"מ לפני אילת ויש ליד הגבול חנייה גדולה בחינם שבה ניתן להשאיר רכבים וגם לישון אם באים בערב לפני הטיול. מדובר בחניון חול/כורכר כך שניתן להקים אוהלים או לישון ברכב.
*מעבר הגבול נפתח ב 6:30 בימים א-ה ו 8:00 בימי שישי-שבת ונסגר ב 20:00 גם בחגים.
*יש יתושים בעונות החמות בגלל מקורות המים הרבים וגם דובר ברשת על המצאות זבוב יריחו במקומות הנ"ל ולכן מומלץ להביא כילה או אוהל.
*צריך להקפיד מאוד לבחור מקום לינה מתאים לא מתחת לקירות או מקומות מיועדים לדרדרת כי הסלעים במקום מתפוררים וישנם בולדרים רבים תלויים על חוט השערה בכל הואדי ומספיקה רוח חזקה כדי להזיז אותם למטה (רואים את זה לפי מספר הרב של האבנים המונחות למטה).
*יש מספר מכשולים חריגים שנתקלנו בהם במהלך ההליכה שמצריכים תשומת לב מיוחדת במיוחד בתקופה אחרי החורף:
בנחל חנזירה:
מעקף של מפל על מדף עם חול מתפורר ואבן בולטת - מומלץ להוריד את התיקים.
סבך קוצני בנחל עם בריכות בוץ - מומלץ ללכת בנעליים מתאימות או סנדלים עם גרביים.
בוץ וחול טועני - מומלץ לשים לב היכן דורכים, לקחת נעל שלא תיפול בכלות וללכת בקבוצה (כי לבד לא קל להשתחרר).
מכשולי בולדרים ענקיים - חשוב לשים לב לרוג'ומים או שבילים ברורים כדי לא להיתקע במעברים לא עבירים ובלי דרך לחזור חזרה.
בנחל ע'וואר:
מכשולי אבנים/מפלים - חשוב לשים לב כי אחרי השטפונות הנחל משתנה ויתכנו מכשולים חדשים ולכן כדאי מאוד להביא חבל של 10-15 מטר להעברת תיקים ולעזרה למתקשים לרדת.
מעקפים עם חול רך ללא נקודות אחיזה טובות - מומלץ להיעזר בחבל ולעזור למתקשים.
בריכות עמוקות שדורשות שחייה - מומלץ מראש להביא ציוד איטום, חבלים ולדעת לשחות.

סיכום הטיול, מסקנות והארות לעתיד:
יצא טיול מעניין, מפתיע ומאתגר אפילו לחבורה של מטיילים מנוסים ובשמחה הייתי חוזר עליו או דומיו בעתיד. לדעתי העונה האופטימלית לואדי חנזירה היא אחרי החורף כאשר הסבך מתפנה ועדיין יש מים רבים בנחל ולעומתו ואדי ע'וואר מתאים גם לקיץ וסתיו כי יש בו הרבה יותר מים וגם הנגישות יותר טובה.
חשוב להיות מודעים למורכבות המסלולים, המכשולים הצפויים והמרחקים כדי לתכנן נכון את זמני הביקור ולא לסמוך רק על דברי המדריכים המקומיים ב 100% כדי שיהיו כמה שפחות הפתעות לא נעימות כי גם התנאים במסלולים משתנים עם הזמן וגם לא כל המדריכים היו בכל המקומות. מומלץ גם לסכם מראש את סוג ותנאי התחבורה כדי שלא יהיו הפתעות בהמשך.

יום טוב ונתראה בטיולים הבאים.

נערך ע"י מנהל יום ראשון 29 מאי 2016 16:47:02(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 3 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
HarmonicWave ב 21/04/2016(UTC), אמנון לנגי ב 22/04/2016(UTC), ישר.א ב 22/04/2016(UTC)
אמנון לנגי
#2 נשלח : יום שישי 22 אפריל 2016 01:01:10(UTC)

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
מיקום: ירקונה

בקטעים מסוימים זה מזכיר את נחל דרגות.
Eli TheHiker
#3 נשלח : שבת 23 אפריל 2016 20:54:55(UTC)

הצטרף: 05/05/2010(UTC)

נשלח במקור על ידי: אמנון לנגי עבור להודעה מצוטטת
בקטעים מסוימים זה מזכיר את נחל דרגות.

קצת קשה לעשות השוואה כזאת כי סוג הסלע שונה וגם ציורי הסלע פשוט היו בכל מקום אפשרי. אם הייתי מנסה למצוא משהו דומה בארץ , אז רק אזור נחל גשרון רק הרבה יותר עמוק, צר ועם מים.

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
Jonathan2
#4 נשלח : יום שני 19 ספטמבר 2016 22:44:04(UTC)

הצטרף: 28/10/2013(UTC)

תוספת קצרה:
הלכתי במורד נחל חנזירה בימים האחרונים (אמצע ספטמבר).
הנחל היה סבוך ביותר וההתקדמות היתה איטית וקשה מאוד (בגלל סבך הקנה, לא בגלל קושי הדרך),
ואני מעריך שכדי להינות מהטיול בסתיו (ולא להיות בלחץ זמן מתמיד) כדאי להקדיש לו שניים וחצי-שלושה ימי הליכה.

ומילה על סיפור הדרך:
תיאור המסלול לפי הספר "אל קניוני מואב ואדום" (מאת שוקה רווק ואבי שמידע) לוקה ביותר (מהגרועים שיצא לי לקרוא):
אין שום יכולת להבין איפה אתה נמצא בנחל מתוך תיאור הדרך.
וזאת בניגוד חריף ובולט לספר
trekking and canyoning in the Jordanian dead sea rift (מאת איתי חביב)
שאת תיאורי המסלול שלו מצאתי מדוייקים וברורים מספר רב של פעמים,
ושכולל את תיאור המסלול בחלק התחתון של הנחל.

מעבר לכך הנחל מאוד יפה, מלא צומח וחיים מכל הסוגים.
thanks 1 משתמש הודה ל Jonathan2 עבור הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 20/09/2016(UTC)