כתבו לי 2 אופציות: (מחדרה לנווה ירק, בתוואי שביל ישראל הישן שאיננו מסומן)
א.
1. מחדרה לאורך השביל דרומה עד לנחל אלכסנדר. במקום לפנות מערבה ממשיכים דרומה.
2. ממשיכים עד לגשר מתחת למסילה ואיתו פונים מזרחה לשמורת הצבים.
על גדת נחל אלכסנדר עד הגשר עם כביש 57 (סמ"ש שחור) ומשם על דרך המוביל עד כפ"ס:דרך המוביל המגיעה עד מושב אלישמע. בדרך עוברים בשולי קלנסוואה, כפר יעבץ, בתוך טירה, בצד המזרחי של רמת הכובש (שם, ליד האקליפטוס שנמצא ממזרח לדרך, מעט דרומה לקיבוץ, תמצא את סימון ש"י המפנה מזרחה לכיוון אייל), ממשיכים על הדרך עד לשכונות של כפר סבא, נוה ימין ואיזור התעשייה "עתיר ידע". חוצים מתחת את כביש 531 ונכנסים למושב אלישמע. הולכים עד קצהו הדרומי ופונים מערבה על גדת נחל קנה מגיעים לכביש הגישה למושב עדנים, פונים דרומה, חוצים את כביש ארבעים וישר לעבר המבנה הישן השוכן ליד הירקון.
ב.הליכה לאורך גדת האלכסנדר עד לאזור מצפון לקלנסואה (מרבית הקטע הזה מסומן כיום בסמ"ש רגיל שאינו שביל ישראל), חציית "יער אלכסנדר" (קטע מהנתיב הזה נפגע עם סלילת כביש 6), מעבר בערוץ בשוליים הצפוניים של טייבה, לאורך דרך עפר ממזרח לטייבה, טיפוס לרכס צור-נתן וירידה לשביל המסומן בנחל סלעית ליד עינות דרדר.
המשך בנחל סלעית, ועל דרך הפטרולים ממזרח לכוכב יאיר וצור יגאל. עקיפת קלקיליה מצפון דרך אזור מחלף אייל של היום (גם כאן קטע מהשביל נהרס ע"י כביש 6), דרך המוביל העוברת באזור התעשייה של כפר סבא, נחל קנה תחתון עד למפגש עם השביל הקיים ליד נווה ירק.
מהספר של צבי גילת (מהדורת 2003) נראה שהשביל עבר דרך אופציה ב'.
1. מחדרה לאורך השביל דרומה עד לנחל אלכסנדר. במקום לפנות מערבה ממשיכים דרומה.
2. ממשיכים עד לגשר מתחת למסילה ואיתו פונים מזרחה לשמורת הצבים.
3.לאורך גדת הנחל ואח"כ ציר המוביל עד כביש 57.
4.חוצים את הכביש דרומה ואחרי כחצי ק"מ פונים מזרחה. עוד 200 מ' והדרך פונה דרום מזרח ואחרי כחצי ק"מ שוב מזרחה. חוצים את כביש קלנסווה וממשיכים עד לניצני עוז. משם יורדים דרומה לשער אפרים, נכנסים למושב מצידו הצפוני, ממשיכים דרומה עד ליציאה ומשם לכביש לטייבה. מושכים מזרחה מעל כביש 6, פונים דרומה ואחרי פחות מק"מ נכנסים לטייבה.
5. הולכים מזרחה כ- 1,150 מ' (חשוב למדוד כדי לא לטעות בפנייה...) ואז פנייה שמאלה (45 מעלות, לא 90) ועולים על דרך, תחילה סלולה ואח"כ עפר המושכת מזרחה. עוד כקילומטר והדרך מתעקלת דרומה ופונה לכיוון נחל אברך.ירידה תלולה ועלייה לא פחות תלולה תוביל את השביל לכביש המחבר בין סלעית לצור נתן
6. חוצים את הכביש וממשיכים דרומה ואח"כ מערבה על הכביש ההיקפי של הישוב. הדרך במגמת ירידה ואחרי כקילומטר וחצי פונים שמאלה לדרך מסומש"ת ירוק לאפיק נחל אלכסנדר. חוצים את הנחל ופונים לכיוון דרום מערב על דרך הביטחון המזרחית של כוכב יאיר. 2.5 ק"מ בדרך הזו ומגיעים לצור יגאל. מקיפים מדרום וממערב את הישוב ופונים שמאלה לבית העלמין של קיבוץ אייל. אחרי מטע אבוקדו פונים שמאלה, ימינה ושוב שמאלה ומגיעים לכביש הגישה לקיבוץ ומשם לצומת אייל. חשוב מאד: האזור בפיתוח מואץ כך שעלול להיות שהמלל המובא מתוך ספר משנת 2003 אינו מדויק.
7.מצומת אייל פונים דרומה עם הכביש ומערבה וחוצים את כביש 6. כאשר הכביש מתעקל חדות שמאלה ממשיכים מערבה עד האיקליפטוס שמדרום לקיבוץ רמת הכובש ושמאלה דרומה על ציר המוביל עד לירקון.
ועכשיו שאלותי:
1.האם אופציה ב' בטוחה מספיק? (לא נתקלים בגדר-הפרדה ובכוחות מג"ב ?) האם היא מסומנת בשטח (גם אם לא בסמ"ש ש"י)? אם אפשר-לפרט לי יותר עליה,אשמח! (כולל דרך הפטרולים ממזרח לכוכב יאיר-צור יגאל שלא ידוע אם היא קיימת?)
2.איזה דרך יותר קצרה?
3.מהו התוואי המקורי של שביל ישראל הישן א' או ב'?
4.האם אפשר ללכת לצד כביש 6 בשביל האופניים של הכביש במקום ללכת יותר מזרחה (באופציה ב')?
{זה גם יכול לעזור לי?
מתוך אתר החברה להגנת הטבע:
מפה מספר 7 אזור צור יגאל
בט"ו בשבט ה תשס"ט, נחנך שביל מעגלי מסביב ל"גבעת המוצב" בין צור יגאל לקיבוץ אייל. הגבעה נמצאת בתחומי יער אורנים וחורש טבעי (אלונים , חרובים וכד'). בתחומי הגבעה – מערות קבורה, גת עתיקה ושרידי מערכת ביצורים מרשימה ששימשה את קיבוץ אייל שהוקם כיישוב משלט ב – 1949 ובהמשך את צה"ל עד מלחמת ששת הימים, אז הורחק הגבול מזרחה. תחילתו של המסלול, המסומן בצבע כחול, ליד בית הספר "נוף צורים" ואולם הספורט. סיום השביל בכניסה לאנדרטת "גבעת המוצב".
מפה מספר 7 אזור צור נתן
סימון קטע 4X4 שנימחק בזמנו וחודש שוב. המסלול עובר מדרום למושב צור נתן, ממנו תצפיות יפות לנחל אלכסנדר. הכניסה מכביש צור נתן סלעית, תחילתו בשביל 4X4 מסומן אדום ולאחר כ- 300 – 400 מטר פניה שמאלה לשביל התצפית המסומן בצבע ירוק.}
תודה רבה מראש וסליחה על האריכות