ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
אסף בשן  
#1 נשלח : יום רביעי 24 אוגוסט 2011 19:36:59(UTC)
אסף בשן


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/01/2011(UTC)
הודעות: 136
גבר

תודות: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות
אני מקבל הרבה פניות לגבי טיול במונטנגרו לכן אני מרכז כאן את המידע.
המידע עדכנו לקיץ 2010 אז טיילתי עם תרמיל על הגב במשך חודש רוב הזמן טרקים במונטנגרו

עד כמה שידוע לי אין עדיין טיסות ישירות לפודגוריצב וביא כשלעצמה איננה "יעד חובה" לכן הייתי שוקל טיסה לדוברובניק וחזרה מבלגראד מה שמאפשר מעבר בכל המקומות המעניינים ללא חזרה מיותרת...(או להיפך כמובן)

דבר ראשון לעומת רוב המדינות במזרח אירופה מונטנגרו היא מדינה ששמה לעצמה ממש כיעד לאומי את נושא התיירות ולכן גם אם התשתיות אינן נוחות תמיד האנשים לרוב חביבים ועוזרים.
לטיול שלנו הגענו ללא שום מידע כמעט והסתדרנו בצורה נהדרת בסכומים של 5-10 יורו ליום - אבל שילמנו הרבה פעמים על חוסר הניסיון בהיתקעות במזג אוויר גרוע ללא ציוד מתאים ובהליכות מיותרות.

אז כמובן שמבחינת ציוד יש צורך להיערך כמו לכל טיול בהרי אירופה בדגש על ציוד נגד גשם כמו שפורט בפורום מספיק פעמים
דגשים ספציפיים מבחינת ציוד:
מצפן - הליכות בערפל הם דבר לא נדיר
בנזיניה/גזייה עם מתאם לבלון נקירה - לא מצאתי בזמנו שום בלוני גז מתברגים
מפות - כדאי להיות מצויידים במפות של הצבא הרוסי 1:50000 שאני אשתדל להעלות פה לאתר...
אוהל - לדעתי חובה, וציוד בישול כנ"ל

למי שמחפש טיולים מובנים עם תשתיות נוחות סטייל הGRים שישכח מזה...אם אתם רוצים לטייל יותר מיומיים שלושה ברגל יש לבנות מסלול עצמאי על בסיס המפות הלא כל כך טובות ולסחוב משקל לא מבוטל של 15 קילו+
לעומת זאת - מי שאוהב לקחת מפה ופשוט לצאת להרים ימצא את מונטנגרו כיעד נהדר עקב הגודל הקטן, הקרבה היחסית של "מוקדי העניין", ההרים הלא גבוהים מדי, ריבוי המים (למעט איזורים מסויימים עליהם אפרט) והאנשים הנחמדים והמזמינים.
אז אם כך קצת פירוט - אפשר לחלק את מונטנגרו ל4-3 מוקדי עניין עיקריים שמסביבם וביניהם כדאי לתפור את מסלולי ההליכה ואת כיוון הטיול
1 - הפארק הלאומי דורמיטור
2 - הפארק הלאומי ביוגראדסקה גורה
3- אגם שקאדר
4 - מפרץ קוטור
דורמיטור - המקום היחיד שמובנה ממש לטרקים של יומיים שלושה
נקודת המוצא היא ז'בליאק שניתנת להגעה באוטובוס מבלגראד או מפודגוריצה שם אפשר להתמקם באחד הקמפינגים בכניסה לפארק. שם ניתן גם להשיג מפות פשוטות וטובות של הפארק הלאומי (1:22000) ירוקות. משם אפשר לתפור הליכה של 3 ימים המתבסתת על הבקתות (באיכות נמוכה) או על אוהלים (להסתכן בקנס של 6 יורו)ץ ההליכה בדורמיטור היא מאתגרת ואף מסוכנת לפרקים במיוחד אם מתכננים להגיע לאיזור אגמי שקרצ'קה הקרחוניים וצריך להתכונן בהתאםת להשאיר ציוד מיותר בז'אבליאק על מנת שלא לטפס בשבילים הסלעיים עם תיק גדול מדי - בזמן שהייתי שם נהרגה תיירת סלובקית שנפלה באחד השבילים בזמן סערה.
מבחינת מים אין בעיה ניתן ללכת עם ליטר וחצי, אוכל כדאי לקחת ל3 ימים ולא לבנות על הבקתות בכל מקרה רצוי לבנות את כל המסלולים בצורה מעגלית - ככל שמתרחקים ממרכז השמורה הסימונים הולכים ונהיים רעים יותר...

ביגראדסקה גורה - חלק מרכס הרי ביאלסיצ'ה - אני התקשיתי למצוא בזמנ מפה נורמלית והסתפקתי במפה נורבגית משנת 90...זה לא היה כ"כ נורא מכיוון שהאיזור די פשוט לניווט אבל הסימון די עלוב לפעמים ולא תואם את המפה, וכל ברבור קטן עולה בהרבה אנרגיה מבוזבזת...בכל מקרה - גם שם ניתן לארגן הליכה נחמדה של 3 ימים ממויקובאץ' לכניסה לשמורה, או מקולאשין לכניסה לשמורה, כך שעוברים בכל האגמים הגבוהים והיפים - לעומת הדורמיטור - הרבה הליכות יהיו כאן בשבילי עפר, ולא תיתקלו בהרבה אנשים שעושים "טרק" מעבר להליכה מהכניסה לשמורה דרך האגם הגדול לאגמים הגבוהים שלוקחת יום אחד לכל כיוון.
הבעיה כאן היא הגעה/עזיבה מהכניסה לשמורה, אז צריך להתבסס לחלוטין על טרמפים אנחנו ביזבזנו על זה יום שלם...
עוד אפשרות אותה אפשר לעשות אך לא ביצעתי היא לחצות את הרכס ולרדת עד לביילו פוליה משם לחזור באוטובוסים בנסיעה ארוכה.
בזמנו היו לא מעט בקתות אני מניח שבבירור מראש אין בעיה לארגן לינה וגם מזון - אנחנו אז ישנו באוהל וסחבנו אוכל ל3 ימים - לא היתה בעיה של מים רק צריך להיות עירניים לעדרים ולזיהום באגמים מסויימים.

מפרץ קוטור - הוא איזור מדהים ומתויר. רוב האנשים מסתפקים בביקור בקוטור ובבודבה אבל אם יש זמן ממש מומלץ לעשות הליכות בין כפרי וערי החוף.
האיזור הצפוני מערבי של מונטנגרות מעל הרצג נובי הוא איזור יפהפה בשם "הר אוריין" - האיזור הוא קארסטי ולמרות הגשם הרב אין ריבוי של מקורות מים מה שהופך את ההליכות למאתגרות.
מפה של האיזור לא היה ניתן להשיג אך הסימון מצוין ברוב המקומות, אם כי תחזוקת השבילים עצמם בחלק מהמקומות בעייתית.
הדבר הכי נכון לעשות באיזור זה הוא ללכת בשביל "חוף הרים" החדש - זאת בהנחה ששמתם ידכם על הספר שיצא על השביל - וכולל מפות רוסיות מוגדלות ומפורטות, סימון מקורות המים ופירוט ההליכה. גם יחד עם הספר שביל זה דורש ניווט מתמידת ותכנון קדימה של האוכל והמים וביולי-אוגוסט גם חום די מעיק.
השביל היום אמור להיות מסומן מהרצג נובי עד באר בדרום - אנחנו בזמנו הלכנו מהרצג נובי עד לסבטי סטפאן - 6 ימי הליכה דרך קוטור והר לובצ'ן, אותם כתבתי בסיפור דרך מפורט שיום אחד אני גם אעלה אותו לאינטרנט...בכל מקרה הדבר הנכון ביותר הוא לטייל עם הספרת אותו השגנו בכיכר המרכזית בעיר העתיקה של הרצג נובי בחנות הספרים.
עם שביל זה גם אפשר להגיע ל-
אגם שקאדר - אגם ענק ויפהפה שנמצא על הגבול עם אלבניה, בו אפשר לטייל בין מספר כפרעם קטנים וחמודים לאורך האגם וליסוע ברכבת/אוטובוס לפודגוריצה.
עוד איזור שנראה יפה לטיול ולמיטב ידיעתי גם יש לו מפה וסימוני שבילים - הוא רכס הקומובי לקראת הגבול עם אלבניה - שההליכות בו אמורות להיות מאתגרות יחסית והגישה אליו בתחבורה ציבורית עד כמה שידוע לי לא קיימת הוא על הכוונת שלי אך עוד לא הגעתי לשם....

בכל מקרה כמו שכתבתי בהתחלה - החיבור בין ז'אבליאק לכיוון החוף לא קיים בתחבורה ציבורית לכן קשה מאוד לטייל במונטנגרו בצורה מעגלית ללא חזרה על אותם מקומות לכן לי נראה נכון - למיצוי מירבי - לטוס לדוברובניק - לקחת אוטובוס להרצג נובי - משם לקוטור בהליכה או באוטובוס - דרך סבטי סטפאן, בודבה, לאגם שקאדר. משם לפודגוריצה וישר לכיוון קולאשין - כמה ימים בביוגרדסקהת ועלייה לז'אבליאק (אני לא בטוח שהאוטובוס עובר דרך שם) כמה ימים בדורמיטור ואוטובוס לבלגרד או חזרה לפודגוריצה.

עוד אפשרות מאתגרת - אותה עשינו בזמנו, היא הליכה מנהר המוראצ'ה בין פודגוריצה לקולאשין 5 ימים במעלה הרכס עד לדורמיטורץ הליכה כזאת ממש "זורקת" אותך ללב ההרים למקומות לא מתויירים אל אנשים מסבירי פנים שיכבדו אתכם באוכל ושתייה - אך היא דורשת מאמץ גופני רב, משקל לא מבוטל וניווט מתמיד עם מפות רוסיות לא מעודכנות - גם את סיפור הדרך שלה אני אעלה יום אחד לאתר...

בשנה האחרונה נפתחה רשת הוסטלים חדשה לצעירים במונטנגרו שמאפשרת לינה זולה בפודגוריצה, אך עדיין האופציה הכי טובה היא אוהל, וברוב הערים - לישון בבתים של אנשים.

מבחינת אוכל - המסעדות לא נותנות תמורה למחיר לדעתי כמו ברומניה ובבולגריה וכדאי לבוא מאוגנים עם ציוד בישול ולקנות את המצרכים הזולים
האוכל היחיד עליו ניתן לבנות ברוב ההליכות (מלבד הדורמיטור שם אין בכלל) הוא גבינה ולחם (וראקיה...)

זהו, כרגיל אני נותן כאן סיכום מבולגן יכולתי להוסיף עוד הרבה דברים אשמח לענות לשאלות - ספציפיות -

חשוב לזכור שגבולות המדינה הם לא קדושים, ניתן באוטובוס קצר לעבור מאולציני לשקאדר שבאלבניה ומשם לצאת ל3 ימים בהרי ולבונה
ניתן לחצות את הגבול לסראייבו- בוסניה מזאבליאק ולחזור לדוברובניק דרך מוסטאר - ערים יפוץ ןמעניינות
בקיצור האפשרויות רבות וצריך לבוא גמישים ומוכנים להרפתקאות...
אני אשתדל לעלות כאן קצת תמונות מהטיול
מממן
hayash  
#2 נשלח : יום חמישי 25 אוגוסט 2011 14:15:49(UTC)
hayash


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/07/2011(UTC)
הודעות: 7

תוספת קטנה משלי:
1. קניון מירטביצה- מקום ממש יפה שהכניסה אליו מאיזור מורצ'ה, לא מאוד רחוק מאיזור ה"ביגראדסקה גורה". קצת קשה למצוא את הכניסה לקניון, נעזרנו הרבה במקומיים שיכוונו אותנו שהיינו בקרבה.
2. איזור הרי הפרוקלטיאה- Prokletije
מגיעים לשם מהעיר גוסין- Gusinje
שזו עיר גבול עם אלבניה דרומית לפודגוריצה.
זהו מקום יפיפה עם מעט תיירים, מסומן היטב. אנחנו לא מצאנו קמפינג באיזור אבל ממש לפני היציאה למסלול יש בקתות שממוקנות במקום ממש יפה. מפות ניתן לקנות בעיר PLAV (שגם ככה עוברים בדרך) וניתן בקלות לחבר מסלול של מספר ימים.

אני מסכימה עם כל מילה שנכתבה למעט עניין האוכל-
ממש זול שם והמנות מאוד גדולות וטובות, אז שלא נמצאים בשטח בהחלט ניתן להתפנק בארוחה טובה.
זמי1  
#3 נשלח : יום חמישי 25 אוגוסט 2011 14:28:37(UTC)
זמי1


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 14/11/2005(UTC)
הודעות: 5,609
ישראל

קיבל תודה: 101 פעמים ב 73 הודעות
כל הכבוד על ההשקעה  בהודעה  .
אסף בשן  
#4 נשלח : יום חמישי 25 אוגוסט 2011 15:26:35(UTC)
אסף בשן


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/01/2011(UTC)
הודעות: 136
גבר

תודות: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות
בשמחה
לגבי קניון המרטביצה - האוטובוס עוצר בכפר ממש על הגשר שחוצה את הנהר איפה שהוא נשפך למוראצ'ה - שם התחלנו טרק של 7 ימים שסיומו היה בתקיעה של יומיים בערפל כבד בלב הדורמיטור...אבל כמו שאמרת ממש מומלץ לעצור - ולהיכנס פנימה עד לבריכה התכולה המדהימה ואפילו להתקדם עד לשביל היפהפה שחצוב ממש בתוך הסלע ואז לחזור חזרה...
תודה על המידע על הפרוקלטיאה בזמנו ניסינו להשיג מידע כי חשבנו לעבור מאלבניה למונטנגרו ברגל אבל היו שמועות שיש הרבה מוקשים..
האמת שלא אכלנו שם יותר מפעמיים במסעדות אז אקח את דבריי חזרה....
hayash  
#5 נשלח : יום חמישי 25 אוגוסט 2011 21:53:17(UTC)
hayash


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/07/2011(UTC)
הודעות: 7

לא בטוחה שהבנתי אותך- בערך 4 ק"מ אחרי הבריכה התכולה מתחיל החלק הכיף של הקניון, אחרי שאתה עובר ביער שכולו טחב, יש ירידה לקניון עצמו בשביל ממש מגניב של 8 ק"מ ויש שם מקומות עם יתדות וקצת טיפוס, זה יום הליכה ממש יפה...

ולגבי פרוקלטיאה, גם אני שמעתי את השמועות על המוקשים, אבל החלטנו בכל מקרה להגיע לשם ולהצמד לשבילים המסומנים, בפועל, ראינו שם כמה רועי צאן מקומיים ממש איפה שאמורים להיות מוקשים, והיו עקבות של עזים בכל מקום, ואחרי שדיברנו עם רועי הצאן הבנו שאין באיזור מוקשים. כלומר, אני לא מתחייבת על זה, אבל המקומיים כן.
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.