המטרה מאוד חשובה בעיני, אך ריבוי המידע והדעות ברשת גורם לאנשים לא להתייחס לזה ברצינות.
נתקלתי במהלך השנים במספר אנשים שניסו לעשות מדריכים, קורסים כאלה ואחרים לישראלים, לדוגמא כאן:
http://gilad-sade.blogspot.co.il/p/blog-page_24.html או כאן:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLS34VzObWUsQztbSbhExOSG_oCvq4JUpj
"השאלה היא כמה המטיילים הישראלים מוכנים לשמוע וללמוד או שהרוב באים בגישה של "אני שירתתי בצנחנים/גולני/שייטת... קטן עליי אני אסתדר" ?" -
הייתי אומר שהמטיילים הישראלים מתאימים לפתגם הבא: "אם לא לומדים דרך הראש אז ילמדו דרך הרגליים" .
לדעתי הרב המוחלט (כ 90%) קודם מנסים לטייל ולסמוך על "יהיה בסדר" ורק אחר כך שוקלים ללמוד כאשר מגלים שהדברים לא בדיוק מסתדרים כפי שחשבו. בשלב מוקדם או מאוחר, כל מי שמתאהב בטיולים ירצה ללמוד ולהפנים אך בשלב הראשוני לדעתי אחוז נמוך חושבים בכלל ללמוד.
זה תלוי מאוד במי שמארגן את הטרק והמשתתפים, ככל שהוא/היא מנוסים/רציניים יותר ומוכנים לעזור לאחרים ללמוד, כך זה ישפיע גם על הרצון של האחרים ללמוד.
בפועל, בקבוצות מנוסות לדעתי זה מתחלק ל 40% אנשים מנוסים שגם יודעים להסתדר לבד בשטח ו 60% שסומכים על אנשים אחרים שידעו להסתדר בשטח. בקבוצות לא מנוסות לדעתי זה מתחלק ל 10% אנשים שגם יודעים להסתדר לבד בשטח מניסיון חלקי בעבר ו 90% שסומכים על כך שיהיה בסדר ולא יודעים לאיזה הרפתקאה הם נכנסים.
המנוסים בודקים תבנית כללית של הטרק ולרוב מעדיפים להגיע למקום חדש ולהסתדר לבד בשטח עם מה שיש והחדשים פשוט לא יודעים למה לצפות וסומכים על ה "יהיה בסדר" ולכן גם לא מתכוננים.
הייתי מסווג את הגורמים לתאונות כך:
1) דברים שלא תלויים בנו - אין מה לעשות, שני אנשים יכולים להיכנס לאותו המצב בדיוק ולצאת במצב שונה לגמרה ולא חסר דוגמאות לכך.
2) הכנה מראש של ציוד/מידע - כאשר לא לומדים על המסלול מראש, לוקחים הרבה פעמים ביגוד/ציוד/מפות לא מתאימים שמגדילים את הסיכוי
לתאונות.
3) הערכה לא נכונה של דרגת הסיכון - כולם טועים פה, גם המנוסים ובמיוחד החדשים. נכנסים לחושך,הולכים במקומות מסוכנים מדי או עייפים מדי,
לא מעריכים נכון מרחקים ומכשולי טבע בדרך וכדומה.
4) חוסר מיומנות וניסיון - רואים מישהו מבצע משהו כמו טיפוס, הליכה במקומות מסוכנים ומנסים לדמות ואז מתגלה החוסר ניסיון/מיומנות בפגיעות כאלה
ואחרות.
5) שאננות וחוסר ריכוז - לא במקרה הרבה תאונות בתחומי ספורט שונים קרו דווקא במקומות פחות מסוכנים כי כאשר חוזרים הרבה על אותה
הפעילות, נכנסים למצב של שאננות יתר ואז מאבדים את הריכוז. .
6) עייפות וכושר גופני - גם הכנה פיסית מוקדמת לא מספקת וגם מאמץ יתר בזמן המסלול יכולים לגרום לתאונות במיוחד בשעות האחרונות של היום.
כל אחד מהגורמים הנ"ל מעלה את הסיכוי לתאונות, וכנראה שאין גורם אחד שניתן להצביע עליו וזה שילוב של חלק מהגורמים הנ"ל.
אישית אני חושב שאם אכן תעשה מדריך מרוכז בנושא , כדאי מאוד שהוא יהיה מאוד קצר, חד משמעי, קולע וויזואלי כי אחרת הוא יהפוך להיות לעוד אחד מני רבים.