Eli TheHiker
#1 נשלח : יום שני 02 אוקטובר 2017 18:16:41(UTC)

הצטרף: 05/05/2010(UTC)

שלום לכולם,

הקדמה ותיאור המסלול באופן כללי:
הרעיון של לנסוע להר הגבוה בסיני עלה כבר לפני מספר שנים, אך אזהרת המסע הקבועה של משרד החוץ תמיד הרתיעה למרות שרוב הבעיות היו בפועל בצפון. דווקא סגירת הגבול שהתרחשה בפסח השנה שינתה משהו בהחלטה לנסוע, כי כאשר היה מידע בטחוני ממוקד, סגרו את הגבול בפועל ולכן החלטתי בהזדמנות הראשונה להצטרף למדריך מוכר בשם יואל אורן שהרבה חברים טיילו איתו ומוציא טיולים לסיני במהלך שנים רבות כדי לשמור על קשר קבוע עם הבדואים המקומיים גם בקבוצות קטנות. המסלול המתוכנן מראש היה די גמיש ואמור היה להיקבע לפי אופי הקבוצה שתתגבש, אך התבנית הכללית הייתה כ 3.5 ימי הליכה באזור ההר הגבוה כאשר דליל (מדריך) בדואי מקומי בשם חרבי מוביל את הטיול ביחד עם יואל והגמלים מביאים את הציוד לינה/אוכל/מים למקומות הלינה ולאחר מכן נסיעה לאחד החופים, לינה ולמחרת לקראת הצהריים נסיעה חזרה לגבול.

*למי שיותר נוח, ניתן לקרוא גם כאן

מפות והקלטות:
1) מפת נייר בעברית ברזולוציה נמוכה כאן
2) מפות נייר באנגלית באתר Sinaitrail
2) מפה דיגיטלית טופוגרפית של OPENSTREET - אין כמעט שמות, אך יש סימון של נאקבים.
3) הקלטת מסלול ההליכה בWIKILOC
4) הקלטת מסלול ההליכה בGPSIES

עלויות:
הגעה עד אילת וחזרה - כ 100 ש"ח.
עלויות הטיול עצמו ל 5 ימים - כ 1700 ש"ח כולל כל ההוצאות.
הוצאות אישיות במהלך הטיול - כ 20$.

תמונות וסרטונים:
מיטב התמונות בפיקאסה
וידאו סיכום ביוטוב

סיכום לפי ימים:

הקדמה:
סגרנו מראש 4 חברה לנסוע ברכב אחד עד אילת ותכננו לצאת בסביבות 18:30 מהמרכז בנקודת המפגש, אך תקלה לא צפויה באחד הרכבים אילצה אותנו להתעכב ולצאת רק בסביבות 20:30. בעקבות זאת יצא שהגענו לאילת בסביבות 00:00 ולכן נסענו ישרות לפינה שקטה שהכרתי ליד חוות הגמלים כדי להשלים מעט שעות שינה לפני הטיול. למחרת בבוקר בסביבות 5:15 הגענו לחניון עפר ליד המשטרה ולמזלנו היה מקום פנוי (התכנון למקרה חירום של חוסר מקום היה שהנהג יקפיץ את הרכב לאילת ויחזור במונית), לכן הספקנו להתארגן בנוחות ולשתות קפה. בסביבות 5:45 אחרי הליכה של כ 10 דקות מהחניון, נפגשנו עם יואל ושאר הקבוצה ליד המעבר גבול ועברנו בקלות יחסית (לקח כ 45 דקות כאשר חלק מהזמן הלך על חיפוש עגלות לציוד המשותף בשני הצדדים) עם כל הציוד האישי והמשותף. בצד השני חיכו לנו 2 מיניבוסים קטנים שלקחו אותנו בנסיעה של כשעתיים וחצי עד לעיירה El Milga כאשר על הדרך עברנו לפחות כ 10 מחסומים צבאיים שבחלקם נדרשנו להציג דרכונים. בכניסה לעיירה הייתה כיכר מפוארת ואחרי המחסום האחרון נסענו ישירות לשטח המחנה FOX CAMP ששייך ל Faraj Mahmoud משבט ה Jebeleya (אנשי ההרים). קיבלנו יחס חם מאוד ובזמן שאכלנו ארוחת בוקר מעולה, יואל קפץ לעיירה להצטייד במוצרים נוספים. לאחר הפרדת הציוד היומי לזה שיועמס על הגמלים, פגשנו את מוחמד ומוחמד המגמלים, עברנו על המפה הכלליתשל אזור ההר הגבוה ויצאנו לדרך.

תמונות הקבוצה:

יום 1: (פארש לוזה) El Milga (FOX camp) - Luza Valley

סטטיסטיקה:
מרחק וזמן הנסיעה מהגבול לתחילת המסלול: כ 190 ק"מ וכשעתיים וחצי של נסיעה כולל עצירות הצטיידות.
מיקום נקודת ההתחלה: 33.958745E, 28.563817N בגובה 1534 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 12:00, שעת סיום - 18:00
משך הליכה - כ 6:00 שעות.
מרחק הליכה - כ 8 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 850 מטר, ירידה כ 350 מטר
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 2108 מטר , גובה מינימלי כ 1535.
מיקום נקודת הסיום: 33.970218E, 28.547901N בגובה 2026 מטר.

סיכום ההליכה:
בסביבות 12 בצהריים, התחלנו את ההליכה בעלייה מתונה של כ 300 מטר בין הבוסתנים של ואדי שרג כאשר צורות הסלע המיוחדות התחילו להופיע כבר על ההתחלה וככל שהתקדמנו במעלה הואדי, כך המסלע והנוף הפכו ליותר ויותר מעניינים. באמצע הדרך הגענו לבאר פעילה שבה מים צלולים ונקיים שאפשרו התרעננות ומנוחה בצל שליד. המשכנו לעלות דרך ואדי פארה ובשלב מסוים אחרי כ 3.5 ק"מ מהכפר, פנינו צפון-מזרחה והתחלנו לעלות בצורה תלולה יותר כ 200 מטר דרך נאקב עתיק וברור שבחלקו גם חצוב. אחרי שהגענו לאוכף, התחלנו ללכת במגמת ירידה לכיוון כנסייה קטנה בשם פנטליימון שהייתה לא מאוישת. לאחר מכן עברנו דרך אוכף נוסף והגענו לאגן צפצפה שבו נמצאת כנסייה ובוסתן מטופח בשם צפצפה שבו מטפלים חלק ממשפחתו של חרבי. השארנו שם את התיקים והתחלנו לטפס כ 200 מטר בתלילות לעבר ג'בל צפצפה עצמו שממנו נשקף נוף מרשים מאוד לכל הכיוונים. לאחר מנוחה וצילומים, ירדנו באותה הדרך ועברנו דרך הבוסתן שבו (וגם במקומות אחרים) אכלנו עוזרר בר שבדיוק הבשיל. לאחר מכן חזרנו באותה הדרך כ 1 ק"מ עד לנקודת הפיצול והלכנו כחצי ק"מ נוספים בהליכה מתונה לעבר נקודת הלינה בפארש (עמק) לוזה (שקד). בנקודת הלינה חיכו לנו המגמלים עם כל הציוד מפורק ותה/קפה חם. במקום הייתה באר פעילה עם מים צלולים ורחבת חול מתאימה להקמת אוהלים. לאחר ארוחת ערב מעולה ועדכונים על התוכנית של מחר התפזרנו לישון כדי להשלים שעות שינה.

וידאו תצפית מג'בל צפצפה

יום 2: (הבוסתן של עודה) Luza Valley - Uda`s Bustan

סטטיסטיקה:
מיקום נקודת ההתחלה: 33.970218E, 28.547901N בגובה 2026 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 5:30, שעת סיום - 19:00
משך הליכה - כ 13:30 שעות.
מרחק הליכה - כ 12 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 1000 מטר, ירידה כ 1100 מטר
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 2313 מטר , גובה מינימלי כ 1765.
מיקום נקודת הסיום: 33.933250E, 28.535997N בגובה 1853 מטר.

סיכום ההליכה:
התכנון של היום היה לראות את הזריחה מהר מוסא ולכן קמנו בסביבות 4:45 ולאחר התארגנות מהירה וקפה, יצאנו לדרך תוך כדי מעבר בפארש אליהו עם הברושים הגדולים וטיפוס תלול של כ 300 מטר על פני כ 1.5 ק"מ על שביל בנוי ונוח. כבר על ההתחלה, ראינו הרבה פנסים של מטיילים בדרך למעלה שכנראה התחילו לעלות יותר מוקדם ולקראת 6 בבוקר כבר סיימנו את העלייה והיינו בפסגה. למעלה התאספו מספר קבוצות מעניינות של תיירים אינדונזיים, ספרדים, רוסים ואחרים שחיכו לזריחה ובין לבין נהנו מהשירה שהתקיימה בכנסייה. לאחר מנוחה והתבוננות בנוף המרשים מסביב, התחלנו לרדת דרך הדוכנים הקטנים שנפתחו בינתיים, כאשר מספר בדואים מקומיים הפתיעו ברמת העברית שלהם. לאחר שחזרנו למחנה באותה הדרך (חוץ מתצפית קטנה על מנזר סנטה קטרינה), עשינו ארוחת בוקר מסודרת עם סידור הציוד ולאחר מכן יצאנו לדרך לכיוון ואדי אל ארבעין. בהתחלה השביל חזר כ 1.5 ק"מ על התוואי של אתמול במגמת ירידה ואחרי כ 1 ק"מ נוספים הגענו לגן רמאדן בעמק אל ארבעין עם מספר רב של בוסתנים. עצרנו בביתו של רמאדן ומשפחתו למנוחה ותה ובזמן שיואל חילק מנגואים, חמיד ניגן לנו מנגינה בדואית מקורית. לאחר כשעה של מנוחה וסיפורים שהקריא ערן מהספר על סיני, יצאנו לדרך כאשר ניתן היה לעלות בנאקב מסודר של ואדי אחמר, אך כדי לגוון, חרבי הוביל דרך נאקב תלול ומיוחד של כ 250 מטר שכלל טיפוס עם בולדרים ואבנים. בהמשך, עברנו דרך שכבות דייק שבהן מתחבאים מאגרי מים תת קרקעים וכך הבדואים יודעים היכן לחפור בארות מים. מהאוכף, עלינו כ 200 מטר נוספים עד לפסגת ג'בל אחמר (אדום) וכאשר הגענו, הפסגות היו מלאות בסלע אדום ומבריק והתצפית הייתה נהדרת לכל הכיוונים כולל מנזר מוסא שבו ביקרנו קודם לכן. הירידה לצד השני הייתה די תלולה וארוכה של כ 200 מטר ולאחר מכן המשיכה כ 200 מטר נוספים תוך כדי מעברים מעניינים בנחלים ומתחת לבולדרים ענקיים. על הדרך ראינו רוג'ום ישראלי עתיק שסומן על ידי אחד מבתי הספר שפעלו באזור עד 1982 ואחרי כשעתיים מאז שיצאנו מהג'בל, הגענו לבוסתן של עודה מוחמד שבו גם נשארנו לישון. אחרי ארוחת הערב , כולם התפזרו לישון די מוקדם כדי להשלים את החוסרים מלילות קודמים.

וידאו מאירוח בדואי מקומי באמצע הדרך

יום 3: Uda`s Bustan - Sagar/Tinia Bustan

סטטיסטיקה:
מיקום נקודת ההתחלה: 33.933250E, 28.535997N בגובה 1853 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 7:00, שעת סיום - 19:00
משך הליכה - כ 12:00 שעות.
מרחק הליכה - כ 16 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 550 מטר, ירידה כ 650 מטר
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 1947 מטר , גובה מינימלי כ 1649.
מיקום נקודת הסיום: 33.901458E, 28.578821N בגובה 1768 מטר.

סיכום ההליכה:
יצאנו לדרך מוקדם בבוקר דרך ואדי זוויתין כאשר אחרי כ 1.5 ק"מ התחברנו אל ואדי ג'יבל שנמשך כ 4 ק"מ ובו עברנו דרך מספר רב של בוסתנים מטופחים וכמה מלכודות נמרים עתיקות. עצרנו למנוחה בקצה הואדי תחת עץ תות עץ מרשים ובהמשך, התחברנו לואדי טלעה הגדול ובו מספר אבני ענק מרשימים עם ואדי מלא בצמחייה עשירה וירוקה. בשלב מסויים אחרי כ 5 ק"מ הליכה בואדי, הגענו לנביעה קטנה שבה היה גם צל וזו הייתה הזדמנות מעולה להפסקת צהריים ומנוחה. לאחר מכן התגברנו על מכשול גדול שכלל ירידה דרך המפל בעזרת צינור מים וכוח הידיים ועשינו הפסקה קצרה לצורך סטייה לנקיק קטן בשם נקיק הפטל שבו טיפסנו דרך שיחי פטל לתצפית מרשימה על מעבר צר ועמוק ובו תקועה אבן ענקית. לאחר החזרה, המשכנו דרך מכשולים נוספים בצורת מפלים ומעברים צרים וחשופים ובסופו של דבר, הגענו לבריכה עמוקה בשם גאלת אל אזרק שבה גם התרחצנו במים קרים וצלולים. משם התחילה עלייה תלולה של כ 300 מטר לעבר פארש אום סילה ובו גן פסלים מיוחד מאבנים. הגענו לשם יחסית מאוחר בסביבות 17:00, אך עד שכולם התאספו, היה מספיק זמן לטפס למספר פסגות מרשימות ולטייל בין הפסלים השונים שיצר הטבע והאדם. לאחר מנוחה וקפה, המשכנו במגמת ירידה מתונה לעבר ואדי טיניה דרך נקיק צר ומרשים בשם ואדי סג'ר ובו נדרשנו לרדת בזהירות יתרה. באמצע הדרך, הייתה נביעה קטנה של מים צלולים לשתייה ולאחר התרעננות מהירה, המשכנו ללכת במהרה והגענו לבוסתן עם אור אחרון. ליד הבוסתן הייתה קבוצה גדולה של מטיילים מצרים שחוץ מיואל, לא יצא לנו לדבר איתם יותר מדי. בארוחת הערב הייתה לנו הפתעה בדמות דגי סלמון אפויים במדורה ובגלל היום הקצר של מחר, כולם נשארו לאכול ולדבר עד מאוחר.

וידאו של נקיק הפטל והבולדר התלוי
וידאו תצפית מגן הפסלים

יום 4: Sagar/Tinia Bustan - Abo Seila

סטטיסטיקה:
מיקום נקודת ההתחלה: 33.901458E, 28.578821N בגובה 1768 מטר.
זמנים - שעת התחלה - 9:00, שעת סיום - 14:00
משך הליכה - כ 5:00 שעות.
מרחק הליכה - כ 5 ק"מ.
שינוי גובה מצטבר - עליה כ 300 מטר, ירידה כ 600 מטר
נקודות שיא - גובה מקסימלי כ 1805 מטר , גובה מינימלי כ 1386.
מיקום נקודת הסיום: 33.929380E, 28.591255N בגובה 1517 מטר.

סיכום ההליכה:
פתחנו את הבוקר בארוחה מעולה של חביתות ופנקייקים ולקראת 9 התחלנו ללכת במגמת ירידה בואדי שג טיניה, כאשר אחרי שעה של הליכה הגענו לגב עמוק וצלול בשם חרזת אל שג שאיפשר גם רחצה. בהמשך, התקדמנו במהירות במגמת ירידה של כ 300 מטר לכיוון ואדי טלאח ואחרי מנוחה קצרה תחת עצי דקל, התחלנו לעלות דרך הנחל וואדי אבו סילה בעלייה מתונה מאוד ולפעמים מאתגרת לכיוון הכפר אום סילה. הגענו לשם בסביבות 13:30 ואחרי התארגנות קצרה קיבלנו הקפצה למחנה fox camp שבו חיכו לנו התיקים. תוך כדי הנסיעה, הנהג קיבל טלפון מפתיע על כך שהבדואים המקומיים מצאו ארנק שאחד החברה שלנו איבד אפשהו בהרים לפני יומיים והעבירו לאותו לבחור שהתקשר כדי להחזיר. היה זה צירוף מקרים נדיר של מזל גדול, טוב לב ונחישות של המקומיים למצוא את בעל הארנק ולהחזירו בכזאת מהירות כי הסיכוי לכך היה אפסי. אחרי כמה דקות הגענו למחנה ולאחר מנוחה והתארגנות, נפרדנו לשלום מהמארחים ונסענו במיניבוס גדול ועמוס לכיוון החופים. אחרי כשעתיים, עצרנו בשוק של העיירה נואבה לקניות אישיות ואחרי כחצי שעה נוספת הגענו לחוף באזור ראס א-סטן בשם קאסל ביץ. אחרי' קבלת פנים חמה מבעלי המקום (אורלי הישראלית ומטוואה המצרי) שהפנו אותנו לחושות פשוטות ומעולות לכל 2 אנשים. אחרי מקלחת וארוחת ערב מצוינת של דגים טריים, טחינה וסלטים, עשינו סיכום החוויה של הטיול והתפזרנו.

תמונות היום בפיקאסה

יום 4/5: - Abo Seila - El Milga - Castle beach - Taba Border

סיכום היום:
קמתי בבוקר מוקדם מהרגיל כדי לראות את הזריחה ואחרי ששמתי לב כי הים שטוח מאוד, החלטתי לקחת את הסנפירים והשנורקל ולנצל את הרגע. כבר כ 5 מטר מהחוף, האלמוגים והדגים היו מאוד מרשימים והזכירו במעט את האלמוגים של אילת מלפני 20-30 שנה. השחייה לאורך קיר האלמוגים הרדוד הייתה נוחה ולקחה 20 דקות לכל כיוון. בדיעבד, ההחלטה לשחות לפני הארוחת בוקר הייתה נכונה כי לקראת 9:00 התחילו גלים די גבוהים שהפריעו לשנרקול ונמשכו עד הצהריים. אחרי ארוחת הבוקר, קפצתי לחוף הסמוך והצוק הקטן והמעניין שבו ובסביבות 12:30 הגיעה המונית שלנו כדי לנסוע אל הגבול. את הגבול עברנו בסביבות 15:30 בלי בעיות מיוחדות למרות התור הארוך וכך הסתיים עוד טיול מוצלח ומעניין.

וידאו מהחוף של קאסל ביץ' בזריחה
וידאו מהצוק בין שני החופים

הערות מיוחדות:
*ניתן להשאיר רכבים בחניון עפר ליד תחנת המשטרה שנמצא כחצי ק"מ מהגבול ובו כ 100 מקומות. לפי השלט במקום , אין אחריות על השארת הרכב במקום. במקומות אחרים בקרבת הגבול יש שלטים האוסרים על חנייה ארוכת טווח ומתריעים מפני קנסות כך שאם החניון תפוס, עדיף להשאיר את הרכב באילת ולקחת מונית.
*אם מגיעים בערב לפני לאילת, אז ניתן לישון במספר מקומות בקרבת הגבול: חניון לילה נחל שלמה (כ 4 ק"מ מערבית לאילת על כביש 12) , חניון הקרוונים בין המלונות אורכידאה/הנסיכה (עמוס ורועש למדי), בפנייה לחוות הגמלים על השביל האדום (כ 4 ק"מ לפני הגבול) נוסעים כ חצי ק"מ ויש מספר משטחים שטוחים ונוחים ללינה.
*לפי החוק המצרי , ניתן לטייל באזור של ההר הגבוה רק בליווי דליל (מדריך) בדואי מקומי.
*בטיול שלנו, הדרכונים נשארו מסיבה לא ברורה אצל פרג' (שהיה אחראי על הוצאת הטיול לפועל) וחזרו אלינו רק בסיום ה 3.5 ימי טיול בהר הגבוה. לאחר בירור , נאמר לנו שכך מקובל פה בכל הטיולים עם לינות שטח.
*ב FOX CAMP ובחופים היה WIFI חופשי, אך מדובר באינטרנט מאוד איטי שמאפשר בעיקר גלישה/כתיבה ללא שיחות. בשטח עצמו של ההר הגבוה, לא הייתה קליטה ברוב המקומות גם לרשתות מצריות חוץ מאשר בפסגות ומקומות גבוהים.
*בגלל הטיול המאורגן , לא נזקקתי ליותר מידע, אך נתקלתי באתר וספר חדש (יחסית) באנגלית בשם: Sinai trekking guide עם מפות עדכניות ותיאורים מלאים של השבילים באזור ההר הגבוה ששווה לשקול לקנות לפני הטיול הבא באזור.

סיכום הטיול, מסקנות והארות לעתיד:
למרות ההתראות החוזרות ונשנות ממשרד החוץ וההבנה ההגיונית שאם יקרה משהו, יהיה מאוד קשה לקבל עזרה, המחסומים הרבים של הצבא והבדואים המקומיים דאגו לכך שתהיה הרגשה טובה של ביטחון ולכן לא הורגש מתח כלשהו במהלך כל הטיול. הנופים המדהימים של אזור ההר הגבוה בהחלט הרשימו לטובה. בסופו של דבר, יצא לנו טיול נהדר בגלל ההשקעה הרבה של יואל בלוגיסטיקה, אוכל וכל מה שמסביב, המדריכים ונותני השירות המקומיים החביבים והחברה שיצרו קבוצה מגובשת ומעניינת. הטיול השאיר טעם של עוד ומקווה שזה יהיה פתח לטיולים נוספים באזור שבהחלט לא חסר בו מה לראות. אם זאת, לדעתי הטיול לא יתאים לאנשים שחוששים לנסוע מכל סיבה שהיא, כי לא תהיה באמת הנאה מהטבע והרוגע שההרים והחופים של סיני משדרים.

עד הטיול הבא.....

נערך ע"י משתמש יום שני 02 אוקטובר 2017 19:28:57(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 6 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 02/10/2017(UTC), itw01 ב 02/10/2017(UTC), ישר.א ב 02/10/2017(UTC), הלך ב 03/10/2017(UTC), HarmonicWave ב 03/10/2017(UTC), ofer ב 04/10/2017(UTC)
אמנון לנגי
#2 נשלח : יום שני 02 אוקטובר 2017 19:49:35(UTC)

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
מיקום: ירקונה

אלי. אתה ♔
HarmonicWave
#3 נשלח : יום שלישי 03 אוקטובר 2017 22:28:48(UTC)

הצטרף: 20/11/2009(UTC)

העלת בי געגועים לאיזור... אולי יום אחד.

תודה!

ylivny
#4 נשלח : יום ראשון 08 אוקטובר 2017 14:22:13(UTC)

דירוג: שביליסט מנוסה

הצטרף: 23/02/2011(UTC)

נשלח במקור על ידי: HarmonicWave עבור להודעה מצוטטת

העלת בי געגועים לאיזור... אולי יום אחד.

תודה!

הוצאת לי את המילים מהמקלדת

ItaiG
#5 נשלח : יום שישי 05 ינואר 2018 16:03:09(UTC)

הצטרף: 14/09/2013(UTC)

אדיר clap

A summit a day keeps the doctor away