ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
Eli TheHiker  
#1 נשלח : שבת 10 נובמבר 2018 15:19:57(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 644

תודות: 106 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים ב 134 הודעות

שלום לכולם,

 

הקדמה:
רעיון הטיול באזור הווארז עלה לאחר ביקורות מעולות והמלצות על האזור ממטיילים ותיקים, קריאה של מספר סיכומים ומעבר על מספר רב של תמונות. אחרי גיבוש קבוצת חברים מטיילים, בניית תוכנית טיול בסיסית, בחירת תאריכים מתאימים והזמנת טיסות, נשאר להצטייד בציוד מתאים, לעשות חיסונים ולחכות.
התוכנית הכללית כללה 4-5 ימים של התאקלמות בהתארגנות עצמית של טיולי יום, טרק הוואיוואש של כ 8-12 ימים דרך סוכנות, מנוחה של מספר ימים, טרק נוסף שמשלב את הסובב אלפמיו וסנטה קרוז במשך 8-10 ימים וביקור בלימה. בפועל עשינו 5 ימי התאקלמות שכללו סבב סוכנויות ומנוחה אחרי טיסות של 20 שעות ונסיעה באוטובוס של 8.5 להווארז, 3 מסלולי יום בדרגות קושי עולות ויום אחד נוסף מתוך 11 ימי טרק הוואיוואש שבו נסענו כ 7 שעות עם עצירה לארוחת צהריים עד לחניון הלילה הראשון. את הסובב וואיוואש באורך של כ 105 ק"מ עשינו בקבוצה של 7 חברים מהארץ עם 5 אנשי צוות כאשר הוא כלל מספר חלקים אלפיניים לא טכניים. בהמשך עשינו מספר ימי מנוחה עם טיול קצר ומשם התפצלנו, כאשר חלק חזרו לארץ, חלק נסעו לקוסקו ואנחנו יצאנו 2 מטיילים עם 2 אנשי צוות לעשות 9 ימים בסובב האלפמיו/סנטה קרוז הסטנדרטי שיצא כ 110 ק"מ. לאחר מספר ימי מנוחה וטיולי יום נוספים בהוארז, לקחתי את האוטובוס לילה ללימה ושם אחרי פגישה וטיול קצר בעיר עם 2 חברים, חזרנו ביחד לארץ.

 

דרכי הגעה/עזיבה:
1) טיסה מתל אביב למדריד – כ 5 שעות, (הזזה של שעה אחורה)
2) טיסה ממדריד ללימה – כ 12 שעות, (הזזה נוספת של 7 שעות אחרה)
*היו מספר טיסות שונות בין לימה לתל אביב, אך הנוחות/קצרות ביותר היו דרך מדריד, ברצלונה ומיאמי (דורש ויזה לארצות הברית).
3) אוטובוס לילה מלימה להווארז – כ 8.5 שעות.
*השתמשנו בחברה בשם CRUZ DEL SUR שעליה קיבלתי המלצות רבות ואכן הן היו מוצדקות והייתה נסיעה חלקה ונוחה. היו מספר רב של חברות שהציעו הסעות דומות במחירים שונים ללא המלצות.
4) הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה וילקקוצ'ה בגשר של San Nikolas וחזרה – כ 20 דקות נסיעה במונית שירות COLECTIVO לכל כיוון מהכביש המרכזי 3N כאן.
5) הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה צ'ורופ ליד העיירה Pitec וחזרה – כשעה נסיעה במונית שירות פרטית או COLECTIVO לכל כיוון מהרחוב Antonio Raymondi כאן. לקח יותר זמן מהרגיל בגלל עבודות בכביש והעיקוף שנאלצנו לעשות.
6) הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה אחואק בעתיקות Willkawain וחזרה – כחצי שעה נסיעה במונית שירות COLECTIVO לכל כיוון.
*יש לשים לב שהמיקומים והנתיבים לא קבועים וכך גם השעות ולכן כדאי מאוד לברר ב Information או הסוכנויות טיולים.
7) הגעה מהווארז לתחילת הוויאוואש Quartelhuain – כ 7 שעות במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כאשר עוצרים בדרך לארוחת צהריים ב Chiquian.
8) סיום הואיואש ב LLamac ונסיעה להווארז – כ 5 שעות נסיעה במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כאשר עוצרים בדרך לארוחת צהריים ב Chiquian.
9) הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של הקרחון פסטורורי, לגונה פרון/69 וחזרה- כ 3 שעות במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כולל עצירה באחד הכפרים בדרך לארוחת בוקר לכל כיוון.
10) הגעה מהווארז לתחילת האלפמיו בעיירה Hualcallán – כ 5 שעות במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כאשר עוצרים בדרך לארוחת צהריים ב Caraz.
11) סיום הסנטה קרוז בעיירה Cashapampa ונסיעה להווארז – כ 3.5 שעות במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות ללא עצירות.
12) אוטובוס לילה מהוארז ללימה – כ 7 שעות.
13) טיסה מלימה למדריד – כ 4.5 שעות. (הזזה של שעה קדימה)
14) טיסה ממדריד לתל אביב – כ 11.5 שעות. (הזזה נוספת של 7 שעות קדימה)

 

מקורות מידע, מפות ואפליקציות/תוכנות:

מקורות מידע:
1) מידע שימושי באנגלית על פרו/הוארז וטיולי יום/ארוכים כאן או כאן.
2) מידע כללי על אזור הוארז (2017) באתר למטייל
3) סיכום הליכה טרק ואיואש (2017) באתר למטייל
4) סיכום הליכה טרק ואיואש (2014) באתר למטייל
5) סיכום על הטרק אלפמאיו באתר סיפור דרך
6) סיכום על טרק הוואיוואש באתר סיפור דרך
7) סיכום מפורט באנגלית על ביקורים בפרו
8) סיכום הטיול של צביקה בפרו
9) סיכום על שלושה טיולי יום באזור הווארז באנגלית
10) סיכום באנגלית על טרק אלפמאיו באתר BESTHIKE
11) מידע רב על טיולים באזור הווארז באנגלית
12) מידע רב על פרו באתר של מוצ'ילר
13) קבוצה מאוד פעילה בפייסבוק של אתר מוצ'ילר

 

מפות:
1) מפת נייר של הוויאוואש של הוצאה גרמנית – 0/3C ברזולוציה 1:50000 שמכילה טופוגרפיה ושבילי הליכה (לא כל השבילים האלפניים מופיעים במפה).
2) מפת נייר של אלפמאיו/סנטה קרוז – מפה בשם Cordellera Blanca Norte ברזולוציה של 1:75000 של חברת Aoneker שנקנתה בהווארז. המפה גם מכילה את אזור לגונה 69 ופרון.
3) מפות דיגיטליות של חברת KOMOOT באונליין לתכנון (כולל שבילים ושמות) או להורדה באופליין דרך MOBAC ATLAS
4) מפות דיגיטליות של חברת KOMPASS באונליין לתכנון (כולל שבילים) או להורדה באופליין דרך MOBAC ATLAS
5) מפת האזור עם רוב השבילים המסומנים באתר 4umaps , צריך להעביר לopenstreetmaps ולמרכז על HUARAZ.

 

אפליקציות, אתרים ותוכנות שימושיות:
1) MAPS.ME – אחרי הורדה של מפות פרו, ניתן להשתמש במפות אופליין ללא אינטרנט גם בערים וגם בהרים. המפות אומנם לא טופוגרפיות , אך מכילות חלק גדול משבילי הליכה מקומיים.
בנוסף ניתן להכין קובץ הליכה מראש בפורמט KML ולהטעין לאפליקציה.
2) ORUXMAPS – אפליקצית מפות אופליין/אונליין שאליה ניתן לטעון מפות טופוגרפיות שונות מוכנות או בהכנה עצמית.
3) Rome2rio – אפליקציה מאוד שימושית למציאה וחיבור דרכי תחבורה שונות (ציבורי ופרטי) בעיקר בערים וביניהם.
4) MOBAC ATLAS CREATOR – תוכנה להכנת מפות טופוגרפיות לשימוש באופליין (ללא אינטרנט) לפי אזור ורזולוציה נבחרת.
5) Meteoblue – אפליקציה לחיזוי מזג האוויר.
6) Accuweather -אפליקציה נוספת לחיזוי מזג האוויר.
7) Ventusky -אפליקציה נוספת לחיזוי מזג האוויר, באתר הרגיל דרך מחשב יש הרבה יותר מידע שימושי.
8) בירור סטטיסטיקה של מזג אוויר בפרו, שעות אור ומידע נוסף כאן או כאן.

 

עלויות:
1) כרטיס טיסה – כ 1270$
2) אוטובוס – כ 28$ לכל כיוון במקומות VIP. סה"כ 56$
3) לינות ב HOTEL EBONY *** – כ 17$ בממוצע ללילה לאדם (סה"כ 10 לילות) – סה"כ 170$
4) מסלול הואיואש בחברת תיירות CALEB EXPEDITIONS – כ 570$ לאדם.
5) דמי כניסה במסלול הואיואש – 185 סול = 56$ לאדם.
6) מסלול האלפמיו בחברת תיירות Amazing Huayhuash – כ 670$ לאדם.
7) דמי כניסה במסלול האלפמיו – 170 סול = 51$ לאדם
8) טיולי יום מאורגנים – פסטורורי 84 סול, פרון – 50 סול, לגונה 69 – 60 סול = סה"כ 58$ לאדם.
9) אוטובוסים פנימיים – לוילקקוציה – 1 סול, לצ'ורופ – 15 סול, לאחואק – 10 סול = סה"כ 8$ לאדם.
10) טיפים למדריכים/צוות בכל הטיולים – כ 460 סול = 138$ לאדם.
11) סלולרי מקומי – כ 40 סול = 12$
12) מכבסה – כ 16 סול פעמיים = סה"כ 10$
13) אוכל/מסעדות (10 ימים ללא ארוחות בוקר) – כ 150$
14) בלון גז – כ 30 סול, סה"כ 2 = כ 4$ לאדם.
14) ביטוח – כ 80$
15) מכשיר לוויני – כ 61 ש"ח – כ 17$ לאדם.
סה"כ עלות מוערכת: כ 3320$ ~ כ 12000 ש"ח.



שפה, לינה, שירותים ומקלחות, חשמל, קליטה, מים לשתיה ואוכל

לינה: – שתי לינות באוטובוס לילה עם כורסאות נוחות שנפתחות ל160 מעלות. 10 לינות בהוארז במלון שלושה כוכבים EBONY בחדרים של 2-4 אנשים עם מקלחות פרטיות, סה"כ חדרים בסיסיים, נקיים, גדולים ונוחים. 18 לינות שטח באוהלי 3/4 עונות.
שירותים ומקלחות: – יש שירותים ציבוריים באוטובוס ושירותים פרטיים במלון בכל חדר. במסלולים של טיולי יום לא היו שירותים מסודרים בשום מקום. בטרק הוואיוואש היו מבני שירותים מערביים או בול פגיעה (מבנה אבן בעיקר וכמה פחונים) בכל מחנה חוץ מאחד כאשר קבוצות גדולות הביאו גם אוהלי שירותים. בטרק האלפמיו/סנטה קרוז לא היו מבני שירותים חוץ מיום אחד, אך רוב החברות תיירות דאגו לספק אוהלי שירותים לקבוצות גדולות. בטיולי יום וברוב ימי ההליכה במסלולים הארוכים, המקלחות נעשו במאגרי מים טבעיים וקפואים. בהוואיואש, באחד הימים בכפר Huayllapa הייתה מקלחת של מים קרים וניתן היה להתרחץ תמורת 6 סול במקלחת חמה בבית פרטי.
חשמל: – במטוסים ואוטובוסים בין לימה להווארז יש טעינה של USB. במלון היו שקעים סטנדרטיים של 220V עם 2 חורים קצת רחבים מהרגיל בצורה הנ"ל . בטיולי יום ובמסלולים ארוכים לא הייתה אפשרות להתחבר לרשת חשמל כלשהי ולכן השתמשנו בפאנלים סולאריים, מטענים ניידים ובטריות רגילות בהתאם לצורך.
קליטה סלולרית, ג'יפיאס, לווינית ורשת האינטרנט: – בטיולי יום סביב הווארז (לגונות צ'ורופ/אחואק/וילקקוצ'ה) הייתה קליטה חלקית טובה במסלולים , בטיולי יום מרוחקים (לגונות 69, פרון, קרחון פסטורורי) לרוב לא הייתה קליטה. במסלולים ארוכים (הוואיואש/אלפמאיו) רוב הזמן לא הייתה קליטה בכלל ורק ב 2-3 נקודות שיא הגובה הייתה קליטה בחלק מהחברות הסלולריות.
מניסיון עם חברת MOVESTAR , הרשת עבדה טוב יחסית בערים (הווארז, לימה ובעיירות קטנות בנסיעה בין המסלולים) וחלקית בלבד בהרים, אך נדרש לעשות מנוי PREPAID ולחדשו כל כמה ימים בהתאם לתוכנית (1,3,5,7,10 ימים). האינטרנט על גבי הסלולר לרוב נע בין H ל 3G ועבד בצורה איטית יחסית, אבל תקינה. מספר אנשים המליצו על חברה סלולרית אחרת בשם CLARO , אך לא ניסינו אותה. במלון ה WIFI עבד רוב הזמן, אך הקו היה איטי יחסית. לעומת זאת, ברוב המסעדות בהווארז ה WIFI עבד בצורה מהירה וחלקה. קליטת ג'יפיאס הייתה מקסימלית כמעט ללא הפרעות, אך השידור הלוויני (במכשיר חירום Inreach) לקח יותר זמן מהרגיל (באירופה לדוגמא) כדי להסתנכרן, כאשר בממוצע הסנכרון התבצע בין 1-5 דקות.
שפה – בלימה אין בעיה להסתדר עם אנגלית בלבד, אך בהוארז עדיין יש הרבה מסעדות שבהן התפריטים בספרדית בלבד. בחנויות/פארמים/בנקים/חברות סלולר השונות לרוב לא ידברו באנגלית בכלל כאשר במקרה הטוב ידעו כמה מילים בודדות. בסוכנויות הטיולים השונות לרוב הסוכנים ידברו באנגלית טובה כאשר המדריכים שעושים טיולי יום לרוב ידברו אנגלית בסיסית בלבד (אלא אם לוקחים מדריך פרטי). בטיולים ארוכים ניתן למצוא מדריכים שמדברים באנגלית טובה, אך לרוב גם יהיו מבוקשים יותר ובחברות יקרות יותר. המקומיים על המסלולים הארוכים מדברים לרוב בספרדית, אך במיוחד על המסלול של האלפמאיו היו מספר כפרים שבהם דיברו בשפת Quechua בלבד .
מים לשתיה – במסלולי יום/ארוכים לא היו מים זמינים לשתייה שלא היה צריך להרתיח או לפלטר. חלק מהמדריכים אפילו המליצו לפלטר אחרי ההרתחה.
אוכל: – בהווארז ניתן להצטייד בהכל במיוחד למסלולי יום, אך החברות תיירות מספקות את רוב האוכל במסלולים הארוכים. האוכל לרוב מאוד מגוון ולנו היו: פנקייקים, חביתות, מרקים שונים מגריסים/קינואה/פסטה/ירקות, אורז/תפוחי אדמה שונים/פסטה, טונה, עוף, דגים (קפואים,טריים), פופקורן/חטיפים, פירות וירקות שונים, דבש/ריבה, תה/קפה והפתעות נוספות. בהוואיוואש הייתה אפשרות להצטייד בחלק מהדברים בכפר Huayllapa וגם באחד הימים ניתן היה לקנות במקום הלינה מוצרים בסיסיים מאוד ובירה. באלפמאיו ניתן היה לקנות בירה מהמקומיים שהגיעו רגלית באחד מהמקומות לינה בלבד.

 

סוכנויות טיולים:
הסוכנויות שהשתמשנו בהם: 
Caleb expeditions – טיול הוואיוואש. איש קשר: 51964338502+ Abel שמדבר באנגלית ברמה גבוהה ומכיר את השטח היטב כולל תכנון המסלולים ויכול לעזור גם בלוגיסטיקה/ארגון של טיולים אחרים. עלויות בטווח הבינוני-יקר, כאשר כל התנאים שסיכמנו עליהם מראש התקיימו בפועל וקיבלנו שירות מעולה עם טיול נהדר.
Amazing Huayhuash – טיול אלפמאיו/סנטה קרוז. איש קשר: 51944995955+ Pepe עם אנגלית והכרת השטח ברמה בינונית, אך עם הרבה קשרים וניסיון, עלויות בטווח זול-בינוני. רב התנאים שסיכמנו עליהם מראש התקיימו בפועל וקיבלנו שירות מעולה עם טיול נהדר.
Golden Expedition – טיולי יום ללגונות פרון/69 עם עלות זולה ודומה לשאר הסוכנויות. בגלל המיקום הנוח מול המלון וניסיונם הרב בטיולי יום, השתמשנו בסוכנות הנ"ל. באופן כללי היו מאוד מסודרים והנסיעות היו ללא עיכובים או הפתעות גם לשם וגם בחזרה. הסוכנים דיברו באנגלית בינונית בלבד ועבדו עם מדריכים דוברי ספרדית בלבד ולכן לא התאים לארגון טיולים ארוכים.

 

סוכנויות טיולים נוספות שביקרנו בהם והתרשמנו לטובה: 
Quechuandes – המלצות רבות ב Tripadvisor על החברה. אחד החברה נשאר ועשה איתם את הוואיוואש של ה 8 ימים והיה מאוד מרוצה מהכל. חברה מקצועית מאוד שמנוהלת על ידי בחורה אירופאית (עם אנגלית ברמה גבוהה מאוד) ולכן גם השירות והבטיחות בהתאם. העלויות בטווח הבינוני-יקר והשירות ברמה גבוהה מאוד.
Huayhuash expeditions – מומלץ מוצ'ילר ובפורומים הישראלים. עלויות בטווח זול-בינוני, אך גם ההצעות שקיבלנו היום בהתאם. איש קשר: 51958935664+ Ivan (יודע אנגלית ברמה גבוהה ומכיר את השטח היטב כולל תכנון מעמיק של מסלולים)

 

המלצות כלליות על נושאים שכדאי לסכם מול הסוכנויות:
1) מדריכים – הנושא הכי חשוב לטעמי. חשוב שיהיו דוברי אנגלית בינונית ומעלה ושיכירו היטב את השטח. יתרון גדול למדריכים שהם גם פרמדיקים. אם זה מתאפשר, המדריכים צריכים להיות רק מדריכים ולא טבחים בנוסף כפי שקורה בהרבה חברות שמנסות להוריד עלויות במיוחד בקבוצות גדולות כדי להוריד את זמני ההמתנה בבוקר/צהריים/ערב ולהתמקד בהליכה/מנוחה. בקבוצות שבהן צפויים פערי מהירויות הליכה בין המטיילים, כדאי לקחת גם עוזר/ת מדריך.
2) גודל הצוות וכמות החמורים/סוסים – כמה סייסים, עוזרים, טבחים יהיו (משפיע על קצב ההתארגנות), כמה חיות מסע יהיו והאם יש הגבלות משקל (כדי שלא יעמיסו יותר מדי) והאם יש סוס/ים למקרה חירום.
3) עלויות נוספות – האם המחיר כולל דמי כניסה לפארקים. האם המחיר כולל מים מורתחים/חמים לשתייה/רחצת פנים בבוקר/ערב. בכל סוכנות המחיר הסופי לא כלל טיפים.
4) ציוד – חשוב לבדוק את האוהלים שהסוכנות מספקת (איכות, גודל) ואת המזרנים (עבים, דקים). האם מספקים ציוד נוסף כמו שקשים, שמיכות חמות, תיק אריזה וכיסוי גשם לתיק אריזה. האם מסופק אוהל שירותים (במסלול של האלפמיו/סנטה קרוז) ,אוהל מטבח/אוכל (בהתאם לגודל הקבוצה).
5) אוכל – סוג האוכל, גיוון, כמות וזמני הארוחות, חטיפים, תה/קפה וכדומה.
6) הסעה לתחילת/סוף מסלול – האם מדובר בהסעה פרטית או משותפת.

 

הערות מיוחדות:
1) מחלת גבהים – הוארז נמצאת בגובה 3050 מטר ורוב הטרקים המדוברים נעים בין 3300-5200 מטר ולכן יש חשיבות יתרה לימי התאקלמות והסתגלות לגובה כדי לא לקבל מחלת גבהים ולכן הטיול מתאים רק למי שלא רגיש לגובה. הסבר מפורט על סוגי המחלה ודרכי התמודדות באתר GOTRAVEL או שבאתר ויקיפדיה או שבאתר של המטפסים הישראלים . למי שלא יודע האם יש או אין רגישות לגובה סביב 5000, מומלץ ללכת ולהיבדק במכון וינגייט מראש. חשוב להביא כדורים שעוזרים בהתאקלמות לגובה כמו אורומוקס והמקומיים ממליצים לשתות תה מעלי קוקה.
2) חיסונים – הסבר מקיף על נושא החיסונים בפרו באתר למטייל. יש לשים לב שחלק מהחיסונים צריך לעשות מספר שבועות לפני הטיסה במספר מפגשים.
3) טמפרטורות ותנאי מזג אוויר – יש לשים לב שבהרים כל 100 מטר בעליה מוריד את הטמפרטורה בחצי מעלה בקירוב והמזג אוויר בהרים באופן כללי מאוד לא יציב ויכול להשתנות תוך זמן קצר מקצה לקצה. מדובר בעונה עם כמות משקעים ממוצעת נמוכה, אך יתכן גשם וגם צפוי פער גדול מאוד בין הלילה והיום מבחינת חום/קור. בלילות הטמפ הגיעה בשיאה ל 10- כאשר בבוקר חלק מהשלוליות/נחלים הקטנים קפאו וביום הטמפרטורה לא עברה את ה 20 כך שלרוב היה קריר עם קור חודר ולכן מומלץ להצטייד בחולצות טרמיות איכותיות. פעמיים ירד לנו שלג מספר שעות כאשר בטיול של אלפמיו הוא גם נתפס על האדמה ונערם בגובה כמה ס"מ. לרוב היה גשם אחרי הצהריים ובלילה חוץ מיום-יומיים, אך רוב הימים היו שמשיים ונוחים להליכה. לרוב, אחוז הלחות הוא יחסית נמוך (סביב 20-30%) חוץ מהאזור הנמוך של סנטה קרוז ולכן מומלץ מאוד להשתמש בשפתון (וקרם ידיים למי שהאור יבש במיוחד).
4) הזמנות טיולים- לפי כל ההמלצות, כדאי להזמין לוגיסטיקה וטיולי שטח דרך חברות התיירות כמה ימים לפני הטיול כאשר כבר נמצאים בהווארז תוך כדי השוואה בין ההצעות השונות, כי הזמנה מראש מעלה בדרך כלל את המחיר. אם מגיעים בשולי העונה התיירותית, שווה לשקול להזמין מראש.
5) דרגת קושי – רוב ההליכה מתבצעת עם תיקי יום מורחבים (כולל ציוד לגשם/לקור/חירום/אוכל) כאשר שאר הציוד בטרקים ארוכים מועבר על גבי חמורים עד לנקודות הלינה. בממוצע הולכים בין 10-15 ק"מ עם לא מעט עליות/ירידות בגובה רב בתנאי שטח משתנים. לכן, הקושי המיוחד באזור הזה הוא הסתגלות לגבהים ולקור.
6) ביטוח – חשוב מאוד לעשות ביטוח טיולים מתאים ולוודא שיש בו סעיף של איתור וחילוץ ושהוא לא מוגבל לגובה מסוים.
7) טיהור מים ואחסנה – מומלץ לקחת מהארץ מסנן לטיהור מים או טבליות כלור/יוד ובקבוק עמיד למים חמים כמו NALGENE כדי למלא מים מורתחים, במיוחד בבוקר כאשר אין זמן לחכות עד שיתקררו.
8) תרופות ועזרים – מעבר לתרופות אישיות ורגילות ,קרם הגנה ושפתון (בגלל הלחות הנמוכה), מומלץ להביא תרופות נגד בעיות עיכול, אנטיביוטיקה, קל גרון בגלל האוויר הקר ונייר טואלט בהתאם לצורך כי אין איפה להצטייד. בנוסף המקומיים ממליצים ולקנות סוכריות HALLS עם אקליפטוס שעוזרות לנשימה.

 

חווית הביקור בהווארז:
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
וידאו חגיגות בהווארז
וידאו של הטקס ביום ראשון

 

הביקור בעיר:
הגענו להווארז בסביבות 7:00 בבוקר באוטובוס של הלילה שעל הדרך נסע דרך פס בגובה 4150 מטר. אחרי איסוף המזוודות והליכה קצרה , נכנסנו למלון EBONY שאותו הזמנו מראש דרך Booking ללילה אחד. המלון נמצא ממש במרכז העיר בצמוד לכיכר המרכזית Plaza De Armas וקרוב מאוד לרחוב הקניות המרכזי Av. Mariscal Toribio de Luzuriaga . בעלי המלון התגלו כאנשים מאוד נחמדים שעוזרים בכל שאלה ובקשה וגם התנאים והעלות התאימו לנו מאוד ולכן החלטנו להמשיך ולשהות במקום בכל מהלך הטיול בין הטרקים וכך יצא שישנו בסה"כ כ 10 לילות במלון. אחרי התמקמות, מנוחה וארוחת צהריים, התחלנו את סבב הסוכנויות עבור טרק הוואיוואש. למחרת בבוקר נסענו ללגונה וילקקוצ'ה ואחרי הצהריים המשכנו את הסיבוב בעיר היפיפיה שמסביבה רכסי הרים מרשימים. קפצנו לסניף של Movistar כדי לקחת 2 סימים מקומיים ולהפתעתנו גילינו את נבכי הביורוקרטיה הפרואנית והחוסר תקשורת באנגלית אפילו בסניף המרכזי. אחרי כשעה של טרטורים, בירורים, הסברים, חתימות ואפילו טביעות אצבע, גילינו כי רק קו אחד הופעל כמו שצריך ועם כל הרצון הטוב, לא הצלחנו להבין למה השני לא עובד, כאשר הטענה המרכזית הייתה שייקח זמן (בפועל לא עבד גם בהמשך). מה שהפתיע במיוחד בעיר, זה שכמעט כל ערב היו צעדות ומחאות שונות (כגון חסימת כבישים על ידי נהגי מוניות) של קבוצות שונות בגילאים מגוונים, קבוצות בתחפושות שונות, קבוצות אחרות מטעמים פוליטיים או בעקבות הבחירות ברחוב הראשי. אחרי יומיים נוספים שבהם טיילנו בלגונות צ'ורופ ואחואק, עזבנו את העיר לטובת 11 ימים בטרק הוואיוואש. חזרנו בסיום הטרק אל אותו המלון ולמחרת בבוקר עשינו יום מנוחה שכלל הסתובבות ברחובות הצבעוניים של העיר, ביקור בכנסיות הצנועות, במתחם השוק הגדול והמפתיע ובטיילת על הנהר שלאורכה פסלים רבים ומגוונים. במהלך היום על עשינו גם סבב סוכנויות נוסף עבור טרק האלפמיו המתוכנן וגם חגגנו את ערב ראש השנה במסעדה. למחרת השארנו את בגדי הטיולי במכבסה (יום לפני היה הכל סגור) ונסענו לקרחון פסטורורי למרות שהתכנון המקורי היה לנסוע לעתיקות Chavin (הסתבר שסגור בימי שני).
למחרת עזבנו את העיר שוב לטובת 9 ימי טרק באלפמיו/סנטהקרוז וחזרנו אליה לאותו המלון בסיומו. רוב החברים שלא עשו את האלפמיו, נסעו לאזור קוסקו או הביתה , אך אנחנו החלטנו למצות את האזור עד הסוף ואחרי ביקורות גרועות על Chavin, ויתרנו על העתיקות והחלטנו לעשות יום אחד של מנוחה שכלל שוטטות בעיר באזורים פחות מרכזיים ולנסוע לעוד שני טיולי יום בלגונות פרון ו69 כדי לזכות בזוויות נוספות על ההרים המפורסמים. זכינו לראות פינות פחות מתופחות של העיר, אך מצד שני גם לראות בתי חימר/בוץ עתיקים מול מבנים מודרניים מעוצבים. בערב של היום השלישי, עזבתי את הווארז באוטובוס לילה שהפתיע לטובה והגיע ללימה אחרי כ 7:00 שעות בלבד (לעומת 8:30 בנסיעה מלימה להווארז).

 

הערות מיוחדות:
*הווארז נמצאת בגובה ממוצע של כ 3050 מטר ובה כ 120000 תושבים כאשר רובם נוצרים דוברי ספרדית פרואנית שקצת שונה מהספרדית בספרד.
*ניתן להגיע אל העיר באוטובוס וטיסה (שדה תעופה קטן נמצא כ 20 דקות מחוץ לעיר ויש טיסות פעם בכמה ימים), אך בגלל הגובה הרב, עדיף להגיע עם האוטובוס כדי לתת לגוף להסתגל יותר בהדרגתיות.
*העיר הפתיעה לטובה בתחום תיירות הפנים. רוב הזמן גם בימי עבודה רגילים, הרחובות המרכזיים היו הומי אדם גם ביום וגם בערב עד השעות הקטנות של הלילה. בגלל אופי העיר , מומלץ לבחור חדרי לינה עם חלונות לחצרות פנימיים, במיוחד אם לנים במרכז העיר.
*כדאי לקחת במלונות/סוכנויות מפת כיס קטנה של העיר (Check Huaraz – The handy map and guide) שבה יש הרבה מידע מועיל על העיר וגם מיקום קווי ה Colectivo ליעדים שונים.
*כל יום ראשון בבוקר יש טקס (בכיכר הראשית של העיר) של הצבא, המשטרה והרשויות המקומיות עם הרמת דגל ששווה לראות.
*מסעדות מומלצות שבהן היינו ונהנו: Chilli Heaven ,Cafe Andino TrivioEL FogonLuigi`s Pizza.
*יש לשים לב שחלק מהסוכנויות שינו את המיקום שלהן ולא תמיד זה מעודכן במפות גוגל/אחר ולכן יש לבדוק מראש או לברר ב Tourist Information שנמצא בכיכר המרכזית בעיר.
*כל המכבסות (ניסינו 4 שונות) בעיר סגורות בימי ראשון.
*אתר העתיקות Chavin סגור בימי שני.
*גילינו כי יותר משתלם להוציא דולרים בכרטיסי אשראי ולהחליף ב Change, אך חלק מהבנקים לוקחים עמלה גבוה על משיכת דולרים וחלקם מגבילים את הסכום ל 300$ למשיכה (כנראה ליום).

 

תמונות היום:
 

 

טיול של חצי יום ללגונה וילקקוצ'ה: 
הכנה: התארגנות עצמית עם הסעה ציבורית.
מיקום ותנאי הדרך: כ 8 ק"מ (קו אווירי) דרומית להווארז. נסיעה על אספלט סלול.
דרכי הגעה: הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה וילקקוצ'ה בגשר של San Nikolas וחזרה – כ 20 דקות נסיעה במונית שירות COLECTIVO לכל כיוון מהכביש המרכזי 3N כאן.
מרחק/זמן הליכה: 7 ק"מ/5 שעות.
עליות/ירידות: 600/600 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 3750/3150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 1 סול לכל כיוון בנסיעה משותפת Colectivo.
מפות: דיגיטליות.

 

מהלך היום:

אחרי ארוחת הבוקר, יצאנו מהמלון והגענו לרחוב הראשי שבו היינו אמורים לתפוס את המונית הציבורית בסביבות 8:30 בבוקר ואכן אחרי מספר דקות הגיעה מונית שהייתה למזלנו כמעט ריקה. אחרי נסיעה של כ 20 דקות יצאנו באזור העיירה San Nikolas ליד הגשר. חצינו את הנהר, התארגנו והתחלנו לטפס לאט לאט בשביל רחב ונוחעם נקודות עצירה נוחות למנוחה. זכינו ביום שמשי וקריר ולכן העלייה הייתה יותר קלה מהצפוי כאשר על הדרך עברנו דרך שדות מעובדים רבים ובתים של מקומיים. היה נראה שהעלייה לא מובילה לשום מקום, אך אחרי מאמץ קצר נוסף, הגענו אל היעד ופתאום ראינו כמות די גדולה של מטיילים סביב הלגונה. למרות שהאגם יחסית קטן, מצאנו פינה נחמדה לשבת, לאכול צהריים ולהנות מתה/קפה חמים ואננס ענק שסחבנו מלמטה. אחרי המנוחה, עשינו סיבוב נוסף סביב הלגונה הקטנה בשביל הנופים והצילומים והתחלנו לרדת באותה הדרך חזרה. באחד הצמתים איבדנו את השביל וירדנו דרך שביל עזים מקומי שבסופו של דבר הגיע לאותו המקום.
גם בחזרה היה לנו מזל ותפסנו מונית ציבורית די מהר חזרה לעיר.

 

הערות מיוחדות:
*הטרק מתאים להיות מסלול התאקלמות ראשון בגלל המרחק היחסית קצר והגבהים ה"בינוניים".
*ברוב המקומות, השביל מאוד ברור למרות שאין סימון כלשהו. יש לשים לב לפניות כאשר עוברים ליד הבתים כדי לא לאבד את השביל. אם לא בטוחים, אז אפשר תמיד לשאול את המקומיים על וילקקוצ'ה.
*השביל יכול להיות די עמוס כי כמעט כולם עושים אותו ולכן מומלץ להתחיל מוקדם במידת האפשר.
*על השביל הייתה קליטה כמעט מלאה רוב הזמן.

 

תמונות היום:
 

 

טיול יום ללגונה צ'ורופ:
הכנה: התארגנות עצמית עם הסעה פרטית.
מיקום ותנאי הדרך: כ 12 ק"מ (קו אווירי) מערבית להווארז . נסיעה על אספלט סלול עד קצה העיר הווארז ואז דרך אפר משובשת (כ 18 ק"מ נסיעה לתחילת/סוף מסלול).
דרכי הגעה: הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה צ'ורופ ליד העיירה Pitec וחזרה – כשעה נסיעה במונית שירות פרטית לכל כיוון מהרחוב Antonio Raymondi כאן.
מרחק/זמן הליכה: 7 ק"מ/6.5 שעות.
עליות/ירידות: 800/800 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 4550/3850 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
וידאו נסיעה ללגונה
וידאו לגונה צ'ורופ והסביבה
עלויות: כ 15 סול לכל כיוון בנסיעה פרטית ו 30 סול כניסה לפארק.
מפות: דיגיטליות.

 

מהלך היום:
לאחר שביררנו ואמרו לנו שאין הסעות ציבוריות סדירות לתחילת המסלול ב PITEC (מה שהתברר כנכון חלקית), הזמנו הסעה פרטית מאחת הסוכנויות וכך קיבלנו גם נהג קבוע שחיכה לנו בסוף המסלול בשעה שקבענו איתו. בגלל אורך המסלול, ביקשנו במלון לקבל ארוחת בוקר מוקדמת (בסביבות 7:00) ולאחר כחצי שעה יצאנו לדרך עם ההסעה הפרטית.
בגלל העבודות בכביש סביב Pitec, הנהג נאלץ לעשות סיבוב די גדול וזה לקח כשעה (במקום 30 דקות) ולכן התחלנו ללכת יחסית מאוחר עם עוד מטיילים שהגיעו ב2 מוניות אחרות. הכביש היה סגור בחלקו, ולכן יצאנו מהרכב כ 2 ק"מ לפני היעד והתחלנו ללכת כחצי ק"מ על הכביש עד שפגשנו פקח מקומי שגבה כסף עבור הכניסה לפארק (כולל רישום מהיר) והפנה את המטיילים לשביל עוקף. התחלנו את העלייה בצורה מתונה בין השדות והאורנים הצעירים והתקרבנו לאט לאט לעבר ההרים עם הרבה הפסקות על הדרך. חלק מהחברה המהירים התקדמו קדימה והאחרים לקחו את הזמן תוך כדי התבוננות בנוף המדהים שמסביב. אחרי כ 2.5 ק"מ מההתחלה, הגענו לאזור שבו נאלצנו לעקוף את המפלים בעזרת  שהיו במקום. הדבר לקח זמן, אך לא היווה בעיה כלשהי, ומהר מאוד הגענו לאזור הקמפינג בגובה 4373 שדרכו עובר הנהר שנוצר אחרי המפל של הלגונה. משם העלייה הפכה להיות יותר תלולה ובין עצי הפולילפס המשיכו להתחבא מכשולים נוספים שהיה צריך לעבור. הפיצוי בא בסוף העלייה כאשר התחלנו לראות את פאתי הלגונה המרשימה. בהתחלה כשהגענו, הייתה רוח מאוד חזקה וקרה ולכן החברה שהגיעו ראשונים וחיכו לנו כחצי שעה, החליטו ללכת למטה. אנחנו מצאנו פינה יחסית מוגנת מרוח והחלטנו לעשות מנוחה עם הפסקת צהריים. למזלנו, הרוח פסקה די מהר וזה נתן לנו הזדמנות להצטלם בנוחות ולהמשיך הלאה. חלק ירדו באותה הדרך וחלקנו החלטנו לעלות לתצפית ה Mirador כ 50 מטר נוספים כדי לראות את האגם ורכס ההרים מלמעלה. היה שווה לעלות לשם, ואחרי מנוחה קצרה וצילומים, המשכנו לאורך השלוחה בדרך נוחה שבהמשך, אחרי כ 1 ק"מ ירדה בתלילות לעבר נקודת המפגש עם השביל המרכזי. כך בעצם עקפנו את המפלים והמשכנו באותה הדרך עד לנקודת המפגש שבה חיכתה לנו המונית. על הדרך קיבלנו הודעה מהחברה שהגיעו ראשונים, שהם תפסו טרמפ עם מונית אחרת ולכן יכולנו לאסוף טרמפיסטים על הדרך שחיפשו להצטרף להסעה בחזרה לעיר.

 

הערות מיוחדות:
*בטיול שלנו היו עבודות על הכביש ולכן נאלצנו להתחיל כ 2 ק"מ לפני ההתחלה הרשמית על שביל צדדי ולעלות כ 1.5 ק"מ עד המפגש עם השביל הרשמי, אך אם יש אפשרות, עדיף ללכת בשביל הרשמי שנחשב ליותר יפה.
*אם נוסעים עם הסעה ציבורית, אז צריך לבדוק את הזמנים כי לשם יש רק מוקדם בבוקר ובחזרה יש עד שעה מסויימת (לפי מה שראינו, האחרונה הייתה סביב 15:30)
*ביום זה יש עליה של כ 800 מטר וגם מגיעים לגובה של כ 4450 מטר ולכן זה לא מומלץ כיום התאקלמות ראשון.
*יש מספר צינורות/חבלים קבועים שבהם נעזרים כדי לטפס/לרדת את המפלים , אך למטייל ממוצע שרגיל לדרגיות בטיולי הארץ, הדבר לא יהווה מכשול רציני.
*רוב האנשים יורדים באותה הדרך כמו העלייה, אך יש שביל אחר שאיתו ניתן לעלות כ 50 מטר מהאגם לתצפית Mirador ואז ללכת לאורך השלוחה עם התצפיות המרשימות ולהתחבר חזרה לשביל המרכזי כ 1 ק"מ אחרי.
*על השביל הייתה קליטה חלקית בלבד רק בחלק התחתון של השביל.
*אם מפספסים את ההסעה הציבורית האחרונה, אז אפשר לרדת דרך שביל ברור מאזור Pitec לעיירה Llupa ( או Unchos) במשך כ 3-4 ק"מ ולתפוס משם טרמפים או הסעה אחרת.

 

תמונות היום:
 

 

טיול יום ללגונה אחואק:
הכנה: התארגנות עצמית עם הסעה ציבורית.
מיקום: כ 9 ק"מ (קו אווירי) צפו-מערבית להווארז. נסיעה על אספלט סלול עד קצה העיר הווארז ואז דרך אפר משובשת (כ 8 ק"מ נסיעה לתחילת/סוף מסלול).
דרכי הגעה: הגעה מהווארז לתחילת/סוף המסלול של לגונה אחואק בעתיקות Willkawain או הכפר Paria וחזרה – כחצי שעה נסיעה במונית שירות COLECTIVO לכל כיוון.
מרחק/זמן הליכה: 11 ק"מ/7 שעות.
עליות/ירידות: 1250/1250 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 4600/3400 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 1.5 סול לכל כיוון בנסיעה משותפת Colectivo.
מפות: דיגיטליות.

 

מהלך היום:
אחרי יומיים של מסלולי התאקלמות, 2 חברה לא הרגישו טוב (כאבי בטן וברכיים) והחליטו להישאר ולנוח בעיר ובצק, כי השביל התגלה כעלייה/ירידה אחת תלולה וארוכה שהייתה יותר קשה מההליכה הממוצעת ביום במסלול הוואיוואש עצמו. אנחנו קבענו עם המלון שניקח הפעם ארוחת בוקר ארוזה איתנו ויצאנו בסביבות 6:30 לתפוס מונית ציבורית לתחילת המסלול. אחרי נסיעה של כחצי שעה, הגענו לתחילת המסלול והתחלנו לעלות בשביל מסודר וברור שבהתחלה היה די מתון ולאחר מכן בהדרגה הפך להיות תלול יותר ויותר. עם ההתקדמות העלייה, גם הנוף מסביב התחיל להשתפר ואחרי כ 1000 מטר של עלייה, הגענו לנקודת תצפית ומנוחה נחמדה לעבר כל העמק. בהמשך, השביל הפך להיות סלעי מאוד ודי נוח לעלייה ולכן תוך כ 40 דקות, הגענו לסוף המסלול עם בקתה קטנה שמשקיפה על הלגונה היפה שהוסתרה בגובה של כ 4600 מטר בהרים. כל הדרך למעלה לא ראינו אפילו מטייל אחד וחשבנו שזה כנראה בגלל שהתחלנו את ההליכה די מוקדם, בפועל זה היה נכון חלקית, כי כשסיימנו את ארוחת הצהריים, מנוחה וצילומים, התחלנו לרדת למטה ואז ראינו מספר מצומצם מאוד של מטיילים שהגיעו מולנו בעלייה. הירידה הייתה באותו השביל כאשר על הדרך פגשנו עדר גדול של כבשים ועזים. סיימנו את הירידה הארוכה ותלולה בסביבות הצהריים ותפסנו מונית די מהר שנסעה בהתחלה לכיוון מנוגד, אך אחרי כ 15 דקות של נסיעה ואיסוף של אנשים מהכפר הסמוך, חזרה באותה הדרך וירדה חזרה להווארז.

 

הערות מיוחדות:
*בחלק מהסוכנויות המליצו לנו לא ללכת למסלול הזה בקבוצות קטנות או בבודדים בגלל מקרי שוד שקרו בשנים הקודמות באזור תחילת המסלול.
*המליצו לנו לשים לב לכלבים משוטטים באזור המסלול ולהתרחק מהם, אך כמעט ולא ראינו כאלה.
*המוניות הציבוריות אוספות אנשים גם מהכפרים הסמוכים ל Willkawain ולכן יתכן שכיוון הנסיעה יהיה שונה ולא רק למטה ישירות.

 

תמונות היום:
 

 

טיול יום מנוחה לקרחון פסטורורי:
הכנה: יציאה דרך חברה Amazing Huayhuash.
מיקום: כ 60 ק"מ (קו אווירי) דרום-מערבית להווארז. נסיעה על אספלט סלול של כ 40 ק"מ ואז בדרך אפר משובשת כ 30 ק"מ נוספים.
דרכי הגעה: כ 3 שעות במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כולל עצירה באחד הכפרים בדרך לארוחת בוקר.
מרחק/זמן הליכה: 4 ק"מ/2.5 שעות.
עליות/ירידות: 200/200 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 5020/4850 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
וידאו מהגייזר הקטן על הדרך
עלויות: כ 500 סול לכל הקבוצה עם מדריך פרטי דובר אנגלית (בקבוצה לא פרטית עולה כ 80 סול ליחיד).
מפות: דיגיטליות.

 

מהלך היום:
אחרי שסיימנו את הוואיוואש ונשאר יום מנוחה פנוי, תכננו לנסוע לעתיקות Chavin , אך בגלל שזה נפל על יום שני (בימי שני האתר סגור), שינינו את התוכניות בהמלצת מספר סוכנויות ולקחנו מדריך פרטי דובר אנגלית כדי לנסוע לאזור הקרחון Pastoruri. יצאנו מהמלון אחרי ארוחת הבוקר עם מונית פרטית ואחרי נסיעה ארוכה של כ 3 שעות, הגענו לאזור הקרחון. התחלנו ללכת בשביל סלול ונוח במגמת עלייה קלה כאשר בדרך עברנו במספר אגמים קטנים ואזורים עם מאובנים שונים על האבנים. מהר מאוד הגענו לקרחון המרשים ולמזלנו היו מאט מאוד אנשים כך שניתן היה לצלם בלי הפרעות ולעשות ארוחת בוקר נינוחה. בזמן ההליכה חזרה בדרך מעגלית עם הקירות הצבעוניים, נתקלנו במאובנים נוספים ומרשימים ולקראת ההגעה חזרה לחניון התחלנו להרגיש את עומס התיירים הרבים שהגיעו למקום. לאחר נסיעה של כשעה חזרה, עצרנו ליד שלט קטן והלכנו לראות תופעה מעניינת של עצי ה Puya raimondii המרשימים שגדלים רק בגבהים מעל 3000 מטר, מגיעים לגובה של כ 30 מטר, חיים כ 200 שנה ואחרי 60 שנה מתחילים לפרוח לראשונה. המדריך סיפר לנו כי בשנים האחרונות חסרים גשמים באזור ובאחת השנים השכונות, כל הפרחים נבלו והצבע של העצים המבוגרים הפך להיות חום/צהוב במקום ירוק כמו שרואים בעצים הצעירים. אחרי הביקור במקום, עברנו לצד השני של הכביש כדי לראות ביצה מעניינת שבימים שמשיים נצבעת בצבעים עזים, אך לצערנו קיבלנו יום מעונן. בהמשך, אחרי נסיעה קצרה נוספת, עצרנו לראות גייזר קטן בצידי הדרך, ואחר כך המשכנו בדרכינו חזרה להווארז. על הדרך, עצרנו במסעדת תיירים (שהומלצה על ידי הסוכנות) לארוחת צהריים שהייתה אכזבה גדולה לרוב הסועדים ולכן לטעמי לא מומלצת בכלל.

 

הערות מיוחדות:
*יש לשים לב שלא שווה לנסות להגיע לשם בתחבורה ציבורית ועדיף לקחת טיול מאורגן דרך סוכנות בגלל העלות הנמוכה של הטיול.
*במהלך הנסיעה חזרה, עצרנו באזור העצי Puya raimondii וזה מחזה מאוד מיוחד לראות עצי דקל הפוכים בגובה כ 30 מטר, ולכן ממליץ לסכם את נושא הביקור שם מראש כדי שישאר מספיק זמן לזה.
*בדרך חזרה עצרנו במסעדה מקומית של תיירים שכולם עוצרים שם והאוכל היה שם ברמה מאוד נמוכה ולכן מניסיוננו, לא מומלץ.

 

תמונות היום:
 

 

טיול יום מנוחה ללגונה פרון:
הכנה: יציאה דרך חברה Golden Expedition.
מיקום: כ 60 ק"מ (קו אווירי) צפונית להווארז. נסיעה על אספלט סלול של כ 70 ק"מ ואז בדרך אפר טובה כ 30 ק"מ נוספים.
דרכי הגעה: כ 3 שעות לכל כיוון במיניבוס פרטי מאורגן על ידי חברת תיירות כולל עצירה בעיירה Caraz בדרך לשם.
מרחק/זמן הליכה: 2 ק"מ/2 שעות.
עליות/ירידות: 200/200 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 4350/4150 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
וידאו מהתצפית ללגונה והסביבה
עלויות: כ 50 סול עם סוכנות כולל התשלום לפארק.
מפות: דיגיטליות ונייר.

 

מהלך היום:
אחרי שסיימנו את הסובב אלפמיו/סנטה קרוז, נשארו עוד יומיים להעביר בסביבה ובגלל שלא הצלחנו לראות את הצד הצפוני של ההר המפורסם (Paramount (Artesonraju באותו הטיול בגלל מזג האוויר, הציעו לנו לנסוע ללגונה פרון כדי לראות אותו מהצד הדרום-מזרחי. אחרי ארוחת הבוקר במלון, אספה אותנו המונית של חברת התיירות ונסענו לכיוון הלגונה תוך כדי שאנחנו עוצרים על הדרך בתצפית על ההר הכי גבוה (6768 מטר) באזור ה huascaran sur ובעיירה Caraz לטעימות של הגלידה המקומית. בהמשך פנינו לדרך אפר רחבה, שהובילה אחרי אין ספור פיתולים לכניסה לפארק Huascaran ואחרי ששילמנו דמי כניסה, המשכנו בנסיעה והגענו ממש עד הלגונה עצמה. משם ניתן היה ללכת בשביל נוח שהולך לאורך הלגונה וצופה אל האגם או שלעלות כ 150 מטר לתצפית מורינה על האגם וההרים מסביב. למזלנו הרע, שוב היה יום מעונן ובכל זאת החלטנו לעלות למעלה לתצפית. העלייה הייתה די פשוטה ומסודרת והזווית צפייה על האגם פרון השתנתה כל הזמן. אחרי שהגענו לנקודת הקצה, שמנו לב שבמפה יש נקודה נוספת ויותר גבוהה שאליה ניתן להגיע, ובגלל שהיה מספיק זמן התקדמנו עוד כ 50 מטר במעלה המורינה (Morena Dam) כדי לראות יותר טוב את הסביבה. מדי פעם העננים נפתחו, ונתנו הצצה חלקית להרי Pyramid ו Paramount המושלגים. סיימנו את הטיול בנסיעה רגועה ונוחה בחזרה להווארז.

 

הערות מיוחדות:
*יש לשים לב שלא שווה לנסות להגיע לשם בתחבורה ציבורית ועדיף לקחת טיול מאורגן דרך סוכנות בגלל העלות הנמוכה של הטיול.
*הנסיעה הארוכה של כ 3 שעות לכל כיוון, לא מצדיקה לטעמי את הביקור הקצר של השעתיים בלגונה פרון במיוחד אם עושים גם לגונות אחרות.
*אם נוסעים לשם בתחבורה פרטית/טרמפים, אז אפשר לעלות חלק מהדרך אחרי הביתן של התשלום על שבילי הליכה שנראו מהצד מאוד מרשימים.

 

תמונות היום:
 

 

טיול יום ללגונה 69:
הכנה: יציאה דרך חברה Golden Expedition.
מיקום: כ 60 ק"מ (קו אווירי) צפונית להווארז. נסיעה על אספלט סלול של כ 60 ק"מ ואז בדרך אפר טובה כ 30 ק"מ נוספים.
דרכי הגעה: כ 3 שעות לכל כיוון במונית פרטית מאורגנת על ידי חברת תיירות כולל עצירה במסעדה באחד הכפרים בדרך לשם וחזרה.
מרחק/זמן הליכה: 13 ק"מ/6 שעות.
עליות/ירידות: 1250/1250 מטר.
גובה מינימלי/מקסימלי: 4900/3900 מטר.
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה בגיפיאסיס
עלויות: כ 60 סול עם סוכנות כולל התשלום לפארק.
מפות: דיגיטליות ונייר.

 

מהלך היום:
בגלל אורך המסלול ומרחק הנסיעה, יוצאים אליו ב 5:00 בבוקר ולכן לקחנו מהמלון ארוחה ארוזה ויצאנו לנקודת המפגש. באופן מפתיע, הגיע בעל הסוכנות ברכב קטן והקפיץ אותנו לנקודת הפגישה עם המיניבוס שהיה מלא. יצאנו לדרך, ואחרי כשעתיים של נסיעה עצרנו במסעדה קטנה באחד הכפרים על דרך אפר לארוחת בוקר. אחרי נסיעה נוספת, תשלום כניסה לשמורה ועצירה קצרה לצילומים בלגונה Chinancocha , הגענו לתחילת המסלול. קבענו עם המדריך להיפגש חזרה ב 15:00 בנקודת ההתחלה והלכנו קדימה כאשר הוא נשאר ללכת עם האטיים ביותר. בהתחלה ירדנו מעט דרך יער עצי הפולילפס לשביל נוח שנמשך במגמת עלייה מתונה מאוד במשך כ 2 ק"מ לאורך הנהר ולאחר מכן התחלנו לעלות בצורה תלולה בשביל ברור, כאשר מפלים שונים צצים מהצדדים. לאחר עלייה לא קטנה, השביל התיישר מעט ועבר דרך אגמון קטן ויפה עם הרים לבנים מסביב. לאחר מכן ההליכה המשיכה במגמת עלייה מתונה ואז שוב הפכה לתלולה עד ההגעה הצדדית ללגונה המפורסמת 69 שבהחלט מצדיקה את הפרסום הטוב שלה. הגעתי למקום אחרי כשעתיים של הליכה בלי בעיות גובה (אחרי שני טרקים גבוהים וארוכים) וידעתי שייקח לשאר חברי הקבוצה עוד הרבה זמן להגיע כי לרובם זה היה טיול התאקלמות. אחרי כשעה של מנוחה והתבוננות בצבעים המשתנים של האגם בהתאם לתאורה, ביקשתי מחבר שיודיע למדריך שאני מתקדם ועולה לשביל עליון כדי לראות את הנופים מלמעלה ואגיע בדרך אחרת שמצאתי במפה חזרה לנקודת המפגש. העלייה של כ 300 מטר נוספים מהאגם הייתה די תלולה, אך הנופים מסביב פיצו על כך. השביל היה די ברור, כאשר חלקו היה עם אדמה רגילה ונוחה להליכה וחלקו עם שבילי סלעים בגדלים שונים. אחרי כשעה של הליכה, התחלתי לראות את אזור ההר Pisco שאליו עושים טיפוס קרח מהבייס קאמפ. הגעתי לאזור התצפית על האגם הקטן והבקתה Peru ולאחר התבוננות במפה, הגעתי למסקנה שצריך לחתוך פינה די גדולה ולא להגיע דרך השביל הרגיל אל הבקתה כדי להספיק ולהגיע בזמן לנקודת המפגש. בהתחלה ההליכה הייתה על שביל מרוג'ם ודי נוח, אך היה קשה לעקוב אחרי השביל בגלל אופי הצמחייה והסלעים ולכן מהר מאוד מצאתי את עצמי הולך על שבילי עזים לא ברורים לכיוון השביל המרכזי. היה צורך לעקוף מספר מצוקים ואחרי כ 40 דקות התחברתי לשביל המרכזי מהבקתה שירד בתלילות לעבר העמק המרכזי. אחרי כ 50 דקות נוספות, הגעתי למפגש עם שאר הקבוצה בשעה המתוכננת וחזרנו עם ההסעה חזרה להווארז.

 

הערות מיוחדות:
*יש לשים לב שלא שווה לנסות להגיע לשם בתחבורה ציבורית ועדיף לקחת טיול מאורגן דרך סוכנות בגלל העלות הנמוכה של הטיול.
*לא שווה לקחת ארוחת בוקר מהווארז כי עוצרים בדרך (גם לשם וגם בחזקה) במסעדה מקומית שמספקת סנדביצ'ים וקפה/תה בבוקר וארוחות מלאות וטובות אחרי הצהריים במחירים זולים.
*העלייה מהאגם לבייס קמפ וירידה בדרך אחרת כפי שעשיתי, לא כלולה במסלול הרגיל ומתאימה רק לאנשים בכושר טוב, עם ניסיון הליכה בלי שבילים ואחרי התאקלמות. באופן עקרוני, אם אין שלג על המסלול, אז אין מכשולים מיוחדים שדורשים ציוד טכני כלשהו כדי ללכת שם.

 

תמונות היום:

 

 


הערות כלליות לטיולי יום באזור הווארז:
*סדר העדיפויות המומלץ של הטיולי יום לצורך התאקלמות לקראת טיולים ארוכים יותר באזור הווארז: וילקקוצ'ה או פרון או פסטורורי, צ'ורופ או 69, אחואק.
*מבחינת היופי , לטעמי הלגונות הכי יפות ומיוחדות היו צ'ורופ ו 69 , אך זה הכל תלוי במזג האוויר באותו היום שלא תמיד אפשר לנחש מראש ולכן כדאי להשאיר מספיק ימים כדי לדגום גם טיולים אחרים.
*רוב המדריכים של הטיולי היום הם דוברי ספרדית בלבד ובמקרה הטוב ידעו אנגלית בסיסית מאוד. אם רוצים הדרכה באנגלית, אז נדרש לקחת טיול פרטי שגם יעלה בהתאם.
*לטיולים רחוקים כמו פסטורורי, פרון, 69 ועתיקות צ'אבין לא משתלם לנסוע עם הסעה ציבורית כי המחירים של הטיולים המאורגנים די זולים ודומים כי הסוכנויות מאחדות את כל ההסעות וממלאות את המוניות למקסימום.

 

ביקור קצר בלימה:


קישור לתמונות בגוגל פוטוס

 

הביקור בעיר:
אחרי שיצאנו משדה התעופה, לקחנו מונית פרטית גדולה ישירות לתחנה המרכזית של האוטובוסים במרכז ה Plaza Norte באחת מתוך ה3 סוכנויות של המוניות שנמצאות במבנה של הטרמינל נחיתות. הנסיעה לקחה כ 15 דקות והיו לנו כשעתיים להעביר עד האוטובוס להווארז ולכן קפצנו לקניון הגדול והשוק שממש צמודים לשם.
בחזרה מהווארז ללימה, הגעתי בנסיעה של אוטובוס הלילה לתחנה המרכזית של חברת Cruz del Sur שנמצא במרכז העיר ומשם הלכתי ישירות למרכז לפגוש חברים שכבר הגיעו ללימה לפני מספר ימים. יצאנו לטייל באזור הטיילת המפורסמת על הים שמחולקת לשני חלקים עיקריים, העליון והתחתון. בחלק העליון יש הרבה פארקים ירוקים וביניהם פארק רביןפארק האהבהפארק ספורט ופסלים שונים ומשונים כאשר לכל אורך הטיילת יש תצפיות נחמדות לכיוון הים והחצי אי וקניון גדול בתוך ההר בשם Larco Mar. בחלק התחתון של הטיילת יש מועדון גלישה וגם אזור גדול עם מסעדות על הים וליידו שקנאים גדולים ורעבים. בין הטיילות יש הפרש גובה לא קטן וקיימים חיבורים של גשרים ומדרגות תלולות במספר מצומצם של מקומות. אחרי מספר שעות של הסתובבות בטיילת והסביבה, הלכנו לאכול צהריים וחזרנו למלון כדי להתארגן לנסיעה. הזמנו דרך המלון מונית UBER שעלתה כ 45 סול, ואחרי כ 40 דקות של נסיעה הגענו לשדה תעופה וכך עוד טיול מוצלח נגמר.

 

הערות מיוחדות:
*לי לא היה מספיק זמן לבקר בכל נקודות העניין המעניינות בעיר, אך בנוסף לביקור בטיילת מומלץ בהחלט להגיע ל: העיר העתיקה, איי פלומינו – שייט לאיים ושחייה עם אריות ים, פארק המזרקות – Parque De Los Aguas, פארק קנדי – Parque Kennedy, רחוב הפיצות – Calle De Las Pizzas, כיכר גוטיירז – Ovalo Gutierrez, כיכר Plaza de Armas, אתר ארכיאלוגי – Huaca Pucllana, המנזר הפרנסיסקני – Monesterio de San Fransisco, מוזיאון הזהב – Museo de Oro והמוזיאון הלאומי – Museo de la Nación
*חשוב לשמור את כל התיקים על הגב, קשורים או בשמירת חפצים, ידוע כי בלימה יש מכת גניבות די חמורה. לאחד החברה היה מקרה חריג שבו הגיע עם האוטובוס לילה ללימה לתחנה המרכזית והתיישב לאכול באחת המסעדות המקומיות ליד התחנה. תוך זמן קצר זרקו לידו מספר שטרות וכאשר שאלו האם זה שלו, מהצד השני גנבו את התיק הקטן עם כל המסמכים. למזלו, הוא חשד שמשהו פה לא כשורה ורץ אחרי הגנב עד שזרק את התיק.
*בלימה רוב הזמן יש ערפל כבד שלפעמים מטפטף מעט כאשר אחוזי הלחות עולים. לקראת הצהריים יש את הסיכוי הכי טוב לראות מבעד לערפל ולצלם.
*רוב המחירים בלימה משמעותית יותר גבוהים מאשר באזור הווארז.
*יש לשים לב שמוניות UBER מאוד נפוצות בלימה , אך לא תמיד הם יוכלו להיכנס לשדה תעופה כמו מונית רגילה.

 

תמונות היום:
 

 

מיטב התמונות: 
מיטב התמונות מהביקור בלימה/הוארז
מיטב התמונות מטיולי היום בלגונות והקרחון

 

קישורים לסיכומים לפי נושאים:
1) טיול של 11 ימים במסלול הוואיוואש כולל מספר חלקים אלפיניים - כאן או כאן למי שיותר נוח.
2) טיול של 9 ימים על הסובב אלפמיו/סנטה קרוז –כאן או כאן למי שיותר נוח.

 

מסקנות, הערות והארות:
יצא לנו טיול מגוון, מיוחד ומעניין מאוד ולמזלנו הרב, בחרנו חברות מאורגנות ומסודרות וזכינו במדריכים ואנשי צוות מקצועיים שניהלו את כל מהלך הטיול בהתאם כדי שנוכל להנות במקסימום האפשרי. זכינו גם למזג אוויר נפלא והיה מאוד נוח לטייל באווירה טובה עם אנשים מוכרים במקומות כל כך נידחים.
רוב האנשים שמגיעים לפרו לתקופה של כחודש, מנסים לחלק את הזמן בין אזור הווארז לקוסקו, אך לטעמי כדי להימנע מלוגיסטיקה ולחץ מיותרים ולמצות את רוב האטרקציות המעניינות במקום, עדיף להתמקד באזור אחד ולקחת מספיק ימי התאקלמות לפני שיוצאים להרים. לכן החלטתי להתמקד הפעם באזור הווארז ולהשאיר את אזור קוסקו לטיול אחר. ראיתי מספר אנשים בגילאים שונים שסחבו את כל הציוד על הגב מסיבות כאלה ואחרות ודי סבלו מקוצר נשימה ועייפות ולכן לדעתי הדבר לא מומלץ גם למטיילים מנוסים עם כושר גבוהה בגלל הגובה הרב של המסלולים והחוסר חמצן במיוחד אם מגיעים לתקופה קצרה לאזור. אם אין אפשרות לצאת לטיול מאורגן להוואיואש/אלפמיו משיקולים כאלה או אחרים , אז עדיף לעשות עצמאית את המסלול הקצר סנטה קרוז של ה 3.5 ימים. נושא ההתאקלמות לגובה לטעמי לא נלקח ברצינות הדרושה על ידי חלק מהמטיילים וראינו מספיק אנשים שסבלו מזה בדרכים כאלה ואחרות כאשר חלק גם פרשו מהמסלול. לקחנו 5 ימי התאקלמות ולדעתי מדובר במינימום הכרחי כי כל אחד מתאקלם בקצב אחר ולכן כדי ליישר קו בקבוצה גדולה, עדיף לקחת יותר ימי התאקלמות מהמינימום המומלץ. פרו להפתעתי התגלתה כמדינה די מתקדמת במספר רב של תחומים של תשתיות חשמל/ביוב/מים ותחבורה כאשר מצד שני יש פער עצום בין רמת החיים והמחירים בלימה שהיא עיר מודרנית ומתקדמת מאוד, לבין הווארז והסביבה ולכן יש למדינה עוד הרבה לאן להתקדם בהרבה תחומים, כולל התיירות.

 

עד הטיול הבא……

נערך ע"י משתמש יום שני 07 ינואר 2019 15:10:54(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 10 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 10/11/2018(UTC), zvikamr ב 10/11/2018(UTC), a-v-i ב 11/11/2018(UTC), itw01 ב 11/11/2018(UTC), ylivny ב 11/11/2018(UTC), ישר.א ב 11/11/2018(UTC), HarmonicWave ב 12/11/2018(UTC), Artuom ב 13/11/2018(UTC), אסף א ב 14/11/2018(UTC), איתי ב 19/11/2018(UTC)
מממן
אמנון לנגי  
#2 נשלח : שבת 10 נובמבר 2018 18:25:27(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 3,852
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 876 פעמים
קיבל תודה: 801 פעמים ב 599 הודעות

סוף סוף יהיה לנו סיכום עדכני ומפורט של אחד המסלולים הנחשקים בעולם.
תודה אלי. הקטנתי את התמונות לגודל האופטימלי לצפייה

נערך ע"י משתמש שבת 10 נובמבר 2018 18:34:57(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 1 משתמש הודה ל אמנון לנגי עבור הודעה מועילה זו.
ylivny ב 11/11/2018(UTC)
Eli TheHiker  
#3 נשלח : יום שני 12 נובמבר 2018 00:30:39(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 644

תודות: 106 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים ב 134 הודעות

נשלח במקור על ידי: אמנון לנגי עבור להודעה מצוטטת

תודה אלי. הקטנתי את התמונות לגודל האופטימלי לצפייה

תודה , משום מה לא הצלחתי לשנות את הגודל הפעם, מוזר. 

 

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
HarmonicWave  
#4 נשלח : יום שני 12 נובמבר 2018 10:50:29(UTC)
HarmonicWave


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/11/2009(UTC)
הודעות: 1,380

תודות: 287 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים ב 160 הודעות

אלי, איזו דרך נהדרת לעורר את הפורום מתרדמתו - עם סיכום מושקע נוסף שלך.

התמונות הנהדרות שלך הזכירו נשכחות - תודה!

 

לגבי עניין הגבהים - חשוב להדגיש (כפי שציינת) שכבר הוארז נמצאת בגובה של 3050 מ׳ ודורשת הסתגלות למי שמגיע מאיזורים נמוכים. אם זכרוני אינו מטעני, לפני מספר שנים בחורה ישראלית נפטרה בדרך להוארז בשל סיבוך של מחלת גבהים. בנוסף, נסיעות לטרקים שנמצאים בהפרש גבהים מהוות גם נק׳ רגישה (למשל, אם נוסעים מהוארז להתחיל טרק בגובה 3600 , אז יש צורך בהתאקלמות נוספת).

zvikamr  
#5 נשלח : יום שני 12 נובמבר 2018 18:35:31(UTC)
zvikamr


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 17/02/2010(UTC)
הודעות: 140

תודות: 9 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים ב 28 הודעות
נושא ההסתגלות לגובה הוא לדעתי החשוב ביותר בהכנות לטרק הוואיוואש אז ארחיב קצת.

הלילה הראשון בטרק (בווריאציה הפופולרית שלו) הוא בגובה 4150 מ'. זו קפיצה עצומה ומסוכנת בגובה של למעלה מאלף מטרים מהוארז, ומחייבת התאקלמות מתאימה.

הרבה תיירים מסתפקים בשלושה או ארבעה לילות בהוארז עם טיולי יום גבוהים בסביבה (מה שלא באמת תורם להתאקלמות, שקורית בעיקר בלילות), לוקחים כדורים (שלא בהכרח עוזרים), וממהרים לצאת לטרק.
לחלק מהאנשים זה מספיק להתאקלמות, אבל רבים סובלים מסימפטומים כאלה ואחרים של מחלת גבהים בימים הראשונים, ומעטים אף מגיעים למצבים מסוכנים.

מה ניתן לעשות כדי למזער את הסיכון?
-במידת האפשר להגיע מאוקלמים להוארז, למשל מקוסקו.
-לשהות זמן ארוך יותר בהוארז לפני שיוצאים לטרק. לדעתי חמישה לילות לפחות, ורצוי יותר.
-לישון לילה או שניים במקומות גבוהים יותר. זה אפשרי למשל בסמוך לכביש המוביל לתחילת מסלול לגונה צ'ורופ - יש שם כמה מלונות גבוהים (סביב 3600 מ').
-לצאת קודם לטרק הסנטה-קרוז שקצת יותר נוח מבחינת הגבהים.
-אם לא מאוקלמים היטב עדיף לצאת בקבוצה מאורגנת, ולהקפיד שישנם סוסים לחילוץ במקרה הצורך וגם בקבוקי חמצן.
-במהלך הטרק, אם הסמפטומים של מחלת הגבהים חמורים או מחמירים, לא להתעקש להמשיך אלא לוותר ולרדת.
thanks 5 תודות למשתמש zvikamr על הודעה מועילה זו.
itw01 ב 13/11/2018(UTC), אמנון לנגי ב 13/11/2018(UTC), a-v-i ב 13/11/2018(UTC), אסף א ב 14/11/2018(UTC), Eli TheHiker ב 15/11/2018(UTC)
Eli TheHiker  
#6 נשלח : יום חמישי 15 נובמבר 2018 20:34:35(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 644

תודות: 106 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים ב 134 הודעות

השלמתי את הסיכום המלא על הוואיוואש כאן, עכשיו נותר להשלים את הסיכום על הסובב אלפמיו.

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 1 משתמש הודה ל Eli TheHiker עבור הודעה מועילה זו.
ylivny ב 16/11/2018(UTC)
איתי  
#7 נשלח : יום שני 19 נובמבר 2018 08:36:06(UTC)
איתי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 06/04/2008(UTC)
הודעות: 803

תודות: 36 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים ב 57 הודעות
איזה תמונות! מזכיר נשכחות (-:

תודה אלי!
Eli TheHiker  
#8 נשלח : יום שני 07 ינואר 2019 15:11:53(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 644

תודות: 106 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים ב 134 הודעות

סוף סוף השלמתי את הסיכום של האלפמיו/סנטה קרוז כאן .

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
משתמשים הצופים בדיון זה
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.