מבוא
במחצית השניה של חודש אוקטובר 2018 הלכתי מקטע של כ-240 ק"מ ב- GR4 שהוא שביל שחוצה את דרום צרפת לאורך 1470 ק"מ מ- Grasse שבמזרח עד ל- Royan שעל חוף האוקיינוס האטלנטי במערב.
הקטע שאותו הלכתי מתחיל בעיר Grasse ומסתיים בעיירה Manosque. קטע זה, שהוא חלק מחבל פרובנס, חוצה את האלפים הימיים וממשיך אל האלפים של פרובנס הגבוהה.
המילה 'פרובנס' יכולה לעורר אסוציאציה של חבל ארץ עם נופים כפריים וגבעות ירוקות, אבל הקטע הזה, ובמיוחד בחלקו הראשון, הוא שביל הררי, רצוף עליות וירידות של מאות מטרים כל אחת,
בתוואי סלעי ובאזור מבודד ופראי. טווח הגבהים נע בערך בין 400 ל- 1650 מ'. הכפרים שלאורך השביל מרוחקים זה מזה, ולא בכולם ניתן למצוא שרותים כמו לינה והצטיידות. לכן נדרש תיכנון טוב
של ההליכה, בעיקר למי שתלוי במקומות לינה מסודרים. יש אף לקחת בחשבון שלא מעט מקומות ובתי עסק נסגרים בתקופת החורף בערך מנובמבר עד מרץ/אפריל.
תנועת מטיילים על השביל היתה מועטה עד לא קיימת וגם המעטים שפגשתי היו מטיילי יום.
לצורך ההליכה נעזרתי במדריך הצרפתי שמכסה קטע שביל של 430 ק"מ, מ- Grass ועד ל- Pont st. Esprit. המדריך כולל מפות, תאור הדרך וטבלה עם פרוט הכפרים והעיירות שנמצאים לאורך השביל
והשרותים שניתן למצוא בכל אחד מהם.
היה לי ברור שבזמן שעמד לרשותי לא אספיק להגיע ל- Pont st. Esprit ואפילו לא קרוב לשם. לכן אחרי שניים-שלושה ימי הליכה החלטתי לקחת את הזמן בטרק הזה ולהגיע בנינוחות לעיירה Manosque,
שנמצאת פחות או יותר במחצית המרחק. מה גם שאחרי מאנוסק אין נקודות יציאה נוחות מהשביל.
מזג האוויר: בעשרת הימים הראשונים מזג האוויר היה לעילא. פרט ליום הראשון שהיה מעט סתווי, הטמפרטורות ביום נעו סביב 20 מעלות, עם שמים בהירים ואוויר הרים צלול, כשגווני עונת השלכת צובעים את הכל.
בשלושת הימים האחרונים חל מהפך במזג האוויר. ירד הרבה גשם, שלג כיסה את המקומות הגבוהים ונערם לגובה של 30 ס"מ. את השלג הזה לא צפו החזאים וכתוצאה מכך נהגים רבים נתקעו על הכבישים,
דבר שהפך לנושא מרכזי בחדשות.
בקטע הזה של השביל האזורים המועדים להיות מושלגים הם בין גראס לקאסטלן, ומערבה יותר הר Ventoux שמתנשא לגובה 1912 מ' (ושמוכר מהטור דה פראנס) ושאליו לא זכיתי להגיע במסע הזה.
הגעה לשביל ותחבורה ציבורית: ישנן מספר חברות לואו קוסט שמפעילות טיסות ישירות לכמה יעדים בדרום צרפת, מה שהופך את האזור לנגיש מאוד. אני טסתי לניס עם איזיג'ט וחזרתי מליון עם
טרנסאוויה בעלות של 127 דולר לשני הכיוונים. נסיעה ברכבת לעומת זאת יקרה מאוד בצרפת. לדוגמא, נסיעה של כשעה וחצי מאקס און פרובנס לליון עלתה לי 67 אירו. אוטובוסים הרבה יותר זולים:
נסיעה של קרוב לשעתיים מניס לגראס עלתה 1.5 יורו.
את נקודת היציאה מהשביל יש לתכנן היטב מכיוון שלא בכל כפר יש תחבורה ציבורית. בכפרים רבים צריך להתקשר ולתאם מראש את הנסיעה באוטובוס אם אתם רוצים שהוא יגיע לאסוף אתכם.
סימון ושילוט: הסימון הוא כמו בכל שבילי ה- GR - פסים אדומים-לבנים. בהשוואה לשביל סטיבנסון שאותו הלכתי בשנה שעברה, הסימון בשביל הזה מעט רשלני פה ושם. ועדין לצורך הניווט
נעזרתי כמעט אך ורק בסימונים, עם מעט עזרה ממכשיר ה- GPS.
השילוט בחלק הראשון של השביל, אזור האלפים הימיים, הוא באמצעות שלטי עץ ללא ציון מרחקים או זמני הליכה. כשעוברים לאזור האלפים של פרובנס הגבוהה (אלה הם שני אזורים רשמיים בצרפת),
חוזרים לשילוט הצהוב המוכר, שמציין גם את המרחק בק"מ וגם את זמני הליכה.
למי שנעזר ב GPS - בראש כל עמודי השילוט מצויינים הקואורדינטות והרום של אותה נקודה, וכן מצויינת הרשת הנהוגה בצרפת שהיא UTM WGS84.
מפת השביל

יום 1: מ- Grasse ל- Greolieres
השעה היתה 11:00 כשאוטובוס ממרכז העיר Grasse (שנחשבת לבירת הבשמים העולמית) הביא אותי לתחילת השביל שנמצא שישה ק"מ ממרכז העיר ו-350 מ' גבוה יותר. צריך לבקש מהנהג
שיעצור ליד מגרשי הטניס, השביל מתחיל שם. הוא מתחיל בעליה של 750 מ' אל מעבר ההרים הראשון Col de Clapier (1257 מ'). משם השביל ממשיך בקטע שבו התוואי מסומן ברוג'ומים קטנים. הנופים יפים מאוד. הים התיכון נשקף בדרום ונראה מפורץ באזור הזה. מגיעים לכפר הראשון - Caussols.
ממשיכים לעלות, עוברים ליד מצפה כוכבים מבודד ויורדים בירידה תלולה לכפר היפה Cipieres. ממשיכים לרדת ואז עולים ומגיעים לכפר Greolieres, היעד הסופי להיום, שאליו הגעתי מעט לפני
שעת הדימדומים. רחובות הכפר היו שוממים חוץ מכמה ילדים ששיחקו במרכז הכפר. נקשתי על דלתה של אכסניה במרכז הכפר וקיבלתי תמורת 40 יורו קומה שלמה. בדרך כלל היום הראשון
בכל שביל הוא קשה, וגם הפעם הזאת לא היתה שונה. אבל היה לי הרבה זמן לנוח ולצבור כוחות ליום המחר.



הכפר Caussols

הכפר Cipieres

יום 2: מ- Greolieres ל- Aiglun
היתה שעת בוקר מוקדמת כשעזבתי את בתי הכפר האחרונים והתחלתי לטפס במעלה השביל. אתמול השביל ירד מהצוק שמצידו האחד של הכפר, והיום הוא מטפס לצוק שמצידו השני.
לא התרחקתי הרבה מהכפר כשמשהו התחכך בי לפתע מאחור. בבית קראתי שבאזור הזה יש להזהר מחזירי בר, זאבים וכלבי רועים שעלולים להיות תוקפניים. בעודי תוהה מה זה יכול להיות
מבין שלושת המרעין האלה, הסתובבתי וראיתי כלבה חמודה שרק רצתה קצת תשומת לב. המשכתי ללכת והכלבה אחרי. הבעלים שלה יצא לחצר הבית והחל לקרוא לה שתחזור, אבל היא אפילו
לא הביטה לאחור והמשיכה לדלוק בעקבותי. הכפר הלך והתרחק. העליה התלולה לא עשתה עליה שום רושם. היא רצה לפני, רדפה אחרי צרצרים ומדי פעם ישבה והמתינה לי.
פעמיים או שלוש נעצרה, זקפה אוזניים והשמיעה קולות נהמה חרישיים. כנראה הבחינה בחושיה בבעלי חיים שהיו בקרבת מקום.
השלכתי לעברה אבנים כדי לגרש אותה, אבל היא רצה והביאה לי אותם בחזרה. חלפו ארבע וחצי שעות, והכלבה עדין אחרי. הייתי בבעיה.
הגעתי למסעדת דרכים. בעלי המקום, בעל ואישה, יצאו אלי ואני סיפרתי להם את סיפור הכלבה. האיש קשר אותה, הביא לה מים והתקשר למספר שהיה רשום על הקולר שלה.
ישבתי לאכול ולשתות משהו, ורווח לי כשהאשה אמרה לי שאני יכול להשאיר את הכלבה, הם כבר ידאגו להחזיר אותה לבעליה.
כשקמתי ללכת והתרחקתי מהמקום הכלבה ליוותה אותי במבטה עוד רגע ארוך.
השביל ממשיך בתוך יער וכשהוא יוצא מהיער ניגלים לעין נופים הרריים מרשימים. מצפון נחשף בקע גדול, מה שנראה כמו שבר גיאולוגי עצום ממדים. צריך לחפש היטב כדי למצוא את הכפר הקטן
שבתיו נאחזים בצלע ההר. זהו הכפר Aiglun.
תיכננתי לישון הלילה באוהל, אבל כשהגעתי לדרך העולה אל הכפר (השביל עובר למרגלותיו) שיניתי את דעתי ובתום חצי שעה של עלייה תלולה הגעתי לאכסניה שהיתה שוקקת באורחים.
שילמתי 70 יורו, וקיבלתי בתמורה חדר נעים וארוחת ערב וארוחת בוקר מצויינות.
מבט לאחור לכפר Greolieres
החברה לדרך



הכפר Aiglun

אי של ציוויליזציה בליבה של ארץ פראית. האכסניה ב- Aiglun

יום 3: מ- Aiglun ל- Amirat
הכפר Aiglun

מבט לאחור אל הכפר

השביל עובר בתצורות סלע מרשימות

אחד הכפרים הבודדים בדרך





אני הולך בלי לקבוע לעצמי יעדים יומיים. יש איתי אוהל כך שאני יכול להחליט תוך כדי תנועה היכן לסיים את יום ההליכה.
גם הלילה תכננתי לישון באוהל, אבל לא קל למצוא מקום נוח להקים בו אוהל באזור ההררי הזה.
הגעתי לכפר Amirat. בכפר יש גן ציבורי קטן אבל יש בו שלטים שאוסרים על הקמת אוהלים בשטחו. בעודי משוטט בכפר הקטן יצאה אישה מבוגרת מגינת ביתה ונקשרה ביננו שיחה.
לדבריה יש בכפר אכסניה שנמצאת במרחק כמה בתים בהמשך הרחוב. היא ליוותה אותי לשם ומכיוון שהמקום היה סגור היא התקשרה לבעלת המקום, וזאת הגיעה כעבור זמן קצר.
האכסניה היא גם מרכז יוגה ולא פלא שהיתה אפופה בריחות של קטורת הודית. קיבלתי חדר קטן ונחמד והוזמנתי לארוחת ערב צימחונית בהשתתפות בעלת הבית ובן זוגה האנגלי
וזוג אנגלי נוסף שהתארח שם.
יום 4: מ- Amirat ל- Entrevaux
בבוקר התעוררתי אל נוף של גבעות כחלחלות עוטות ערפל שנשקף מחלון החדר. זאת הארץ שחציתי בשלושת הימים הקודמים

אחרי ארוחת בוקר יצאתי לדרך. היום דווקא יש לי יעד מוגדר - העיירה Entrevaux.
מסתבר שלא זכור לי הרבה מיום ההליכה הזה וגם אין לי יותר מדי תמונות ממנו, אז ברשותכם נדלג ישר לעיירה Entrevaux.
המראה מרחוק של העיירה הימי ביניימית הזאת מרשים. היא ממוקמת על גדת נהר הוואר ונדמה שהיא גולשת מצלע ההר אל העמק. אל הרובע העתיק נכנסים דרך שער
שנראה לקוח מסרטי נסיכות ודרקונים.
ממש ליד השער נמצא מודיעין התיירים. נכנסתי לשאול על מקום לינה. תמורת סכום סימלי קיבלתי את קוד הכניסה לאכסניה המוניציפלית שהייתי האורח היחיד בה ושהיתה
מאובזרת ונקיה להפליא.
העיירה Entrevaux

מבט קרוב יותר

שער הכניסה לעיירה


החלק המודרני של העיירה. האכסניה שוכנת בבית שמעל בית המרקחת.

יום 5: מ- Entrevaux ל- Le Touyet
כדי לחבור לשביל יש לקחת רכבת ולנסוע תחנה אחת ל- Plan d'Entrevaux, עד לשם השביל למעשה לא קיים. אחרי נסיעה קצרצרה ירדתי מהרכבת שהיא לא יותר
מקרונית קטנה וחברתי לשביל. השביל ממשיך על כביש שעובר בין בתי כפר ואז פונה דרום מערבה אל ההרים המיוערים. הוא מטפס מגובה של כ- 500 מ' עד לגובה 1400 מ'
ואז יורד לכפר הקטן Ubraye שממוקם בגובה 1000 מ'. עצרתי כאן להפסקה ארוכה למדי ולאחריה המשכתי לכפר הבא - Le Touyet בגובה 1240 מ' שאת מספר הבתים שבו
אפשר למנות על אצבעות יד אחת, אולי שתיים.
החלטתי לעצור כאן ללילה. שאלתי אישה שהיתה בחצר ביתה אם אוכל להקים אוהל בסמוך לבית. היא ענתה מיד בחיוב וגם הראתה לי צינור עם מים נובעים בחצר שאוכל להשתמש בו.






הכפר Le Touyet

המשך יבוא
נערך ע"י משתמש יום חמישי 16 מאי 2019 07:48:44(UTC)
| סיבה: לא צויינה