ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
Eli TheHiker  
#1 נשלח : יום שישי 10 יוני 2022 19:23:14(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 684

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

שלום לכולם,

כחלק מהרצון לעודד טיילות אחראית של מטיבי לכת וגם החלפת מידע וחוויות שאולי יעזרו לאחרים, מצרף את הסיכום המקיף של הטיול האחרון באפריל 2022 בצפון-מרכז נפאל על הגבול עם טיבט.

למי שיותר נוח, אפשר לראות את אותו הסיכום גם כאן

 

הקדמה:
הרעיון לחזור לנפאל עלה כבר בתחילת 2020 לפני הקורונה ואפילו הוזמנו כרטיסי טיסה, אך מציאות הקורונה שיבשה את התוכניות. בסוף פברואר 2022, הנושא עלה שוב על ידי חברים אחרים והפעם לאזור אפילו יותר מרוחק ומרתק. החלטתי לנצל את ההזדמנות ולהצטרף לטיול לאזור מיוחד במינו באזור הר מנאסלו ועמק צום שעובר פיתוח מואץ ולא בטוח שישאר כפי שהוא בעתיד הקרוב. לאחר בחינה מדוקדקת של תוכנית ההליכה, הצעתי להוסיף נקודות עניין נוספות סביב המסלול המתוכנן כדי להעשיר עוד יותר את החוויה ושמחתי על כך שגם החברים וגם המדריך זרמו עם הרעיונות והצלחנו להגיע כמעט לכל המקומות המתוכננים על הדרך. בגלל זמן התכנון הקצר יחסית וכמות הימים המוגבלת של הטיול, החלטנו לפנות למספר מדריכים וסוכנויות נפאליות מראש כדי לחסוך זמן בההתרוצצות בין הסוכנויות בקטמנו וגם להוציא חלק מהפרמיטים הדרושים שאפשר מראש (אחד מהם דורש דרכון פיסי). בסופו של דבר בחרנו לטייל עם מדריך בשם Durge Magar (שעל אחיו Kaluman Magar קיבלנו המלצות מצויינות, אך היה תפוס) ועם סוכנות Trekking Experts (סוכן בשם Dinesh) שאיתם הם עובדים ודרכם נעשתה כל הלוגיסטיקה הדרושה.
ב 20 ימי ההליכה נטו, עברנו כ 300 ק"מ עם כ 16000 מטר עליות ו 15300 מטר ירידות במזג אוויר מאוד מגוון שכלל שמש, גשם קל וכבד (במיוחד אחרי הצהריים והלילה), שלג קל וכבד, קור עז, חום עם לחות ורוחות עזות. מזג האוויר משתנה ומגוון, נוף צבעוני ושונה כל יום, אופי המיוחד של עמק צום, אוכל מפתיע לטובה, חשמל ואינטרנט זמינים באזור כה מרוחק וחבורת מטיילים שמחה ומנוסה, הפכו את הטיול למעניין, מפתיע, מגוון ומיוחד שיזכר לעוד הרבה זמן.

 

תמונות הקבוצה שלנו: מייק, אלי, חווה וקובי


מפה סכמטית של המסלול שעשינו:

פרופיל הגבהים במסלול:

 

קישורים מרכזיים:
1) מיטב התמונות שמסכמות את הטיול בגוגל פוטוס
2) קישור להקלטה בויקילוק של כל הימים ביחד
3) קישור להקלטה באולטרייל של כל הימים ביחד.
4) קישור לקובץ EXCEL עם תכנית הטיול המעודכנת שעשינו בפועל כאן התוכנית המלאה
5) סיכום הטיול בסרטון וידאו ביוטוב
6) תמונות הביקור בקטמנדופוקרה וניו דלהי
7) תמונות המטיילים בגוגל פוטוס

 

דרכי הגעה/עזיבה:
הגעה:
1) טיסה מתל אביב ל New Delhi (כ6.5 שעות) ומשם לKathmandu (כ1.5 שעות) עם Air India .
2) נסיעה של כ 6 שעות בג'יפ מKathmandu לSoti Khola.
עזיבה:
1) נסיעה של כ 3 שעות בג'יפ מ Jagat ל Besisahar
2) נסיעה של כ 6 שעות באוטובוס מקומי מ Besisahar ל Pokhara (ניתן לנסוע ישירות ל Kathmandu אם לא רוצים לבקר בפוקרה)
3) נסיעה של כ 9 שעות באוטובוס תיירים בבוקר מ Pokhara ל Kathmandu (אפשרי גם לקחת אוטובוס לילה).
4) טיסה מKathmandu ל New Delhi (כ1.5 שעות) ומשם לתל אביב (כ6.5 שעות) עם Air India.

 

מקורות מידע:
אתרי מידע:
1) סיפור דרך מפורט באנגלית על הסובב מנאסלו מ 2021 .
2) מידע מרוכז על הטרק באנגלית באתר הנ"ל.
3) קבוצת נפאל למטיילים בפייסבוק.
4) קבוצת נפאל למטיילים בואטסאפ בניהול ציקי 0508807111 (אם מלאה אז יש עוד 2).
5) קבוצת נפאל למטיילים בטלגרם בניהול תום.
6) אתר נפאלי באנגלית Magical Nepal שמכיל הרבה מידע על טיולים בנפאל וגם מפות מפורטות באונליין של האזור ואזורים אחרים.
7) אתר תחזית מזג אוויר בהרים
8) שעות אור בנפאל בממוצע באפריל :כ 13 שעות – טבלה
9) אתר מפות Mapy.cz מכיל מפות מפורטות עם מסלולי הליכה (כולל חלוקה לדרגות קושי) ששימש לצורך הכנת מסלולי הליכה. ניתן לשמור את המסלולים בחשבון אונליין שיסתנכרן אוטומטית עם האפליקציה שלהם לשימוש גם באופליין.
10) אתר מפות אונליין בשם 4umaps שבו יש גם חלוקה לדרגות קושי לפי הדירוג השוויצרי הרשמי SAC scale

 

אפליקציות/תוכנות שימושיות:
1) אפליקציה מאוד שימושית בשם Mapy.cz שבה ניתן להוריד את המפות הטופוגרפיות לשימוש באופליין ומופיעים גם רוב מסלולי ההליכה המרכזיים/צדדיים (וגם יש חלוקה לדרגות קושי). ניתן לגם לסנכרן מול האתר אינטרנט כדי לשמור מסלולים מוכנים, להכין מסלולים בקלות בזמן הטיול ולשתף עם אחרים.
2) MAPS.ME – אחרי הורדה של מפות נפאל, ניתן להשתמש במפות אופליין ללא אינטרנט גם בערים וגם בהרים. המפות אומנם לא טופוגרפיות , אך מכילות הרבה מידע שימושי במיוחד בערים/כפרים.
3) ORUXMAPS – אפליקצית מפות אופליין/אונליין שאליה ניתן לטעון מפות טופוגרפיות שונות מוכנות או בהכנה עצמית.
4) MOBAC ATLAS CREATOR – תוכנה להכנת מפות טופוגרפיות לשימוש באופליין עבור Oruxmaps לפי אזור ורזולוציה נבחרת.
5) Meteoblue – אפליקציה לחיזוי מזג האוויר שעבדה מצויין בנפאל והייתה הכי אמינה במיוחד לטווח ארוך כדי לזהות מגמה כללית של התחממות/התקררות/סיכוי לגשם.

 

הערכת עלויות:
1) טיסות הלוך/חזור דרך ניו דלהי עם AIR INDIA – כ 950$ לכרטיס.
2) ויזה לנפאל ל 30 יום – 50$ לאדם.
3) פרמיטים – כ 155$ לכל מטייל (פרמיט כניסה למנאסלו 25$ , פרמיט כניסה לאנפורנה 25$, פרמיט שמורת עמק צום לשבוע – 30$ , פרמיט שמורת מנאסלו – 75$)
4) מדריך/פורטר – למשך כ 20 ימי טיול ויומיים נסיעה (25$ ליום לכל אחד) – 1100$ (כ 275$ לכל מטייל).
5) אוכל/שתיה/לינה/מקלחות חמות/פינוקים למשך כ 20 ימי טיול – 500$ לכל מטייל (בממוצע כ 25$ ליום).
6) הוצאות אחרות/טיפים למדריך ופורטר – כ 50$ לכל מטייל.
7) ביטוח למדריך/פורטר ושירותי משרד/סוכנות – 400$ (100$ לכל מטייל).
8) ג'יפ 6 מקומות לתחילת המסלול בSoti Khola – 204$ ( 51$ לכל מטייל).
9) ג'יפ 6 מקומות מסוף המסלול בJagat לBesisahar – 84$ (כ 21$ לכל מטייל)
10) מיניבוס ציבורי מבסיסהר לפוקרה – כ 5$ לכל מטייל.
11) מיניבוס ציבורי מבסיסהר לקטמנדו עבור המדריך/פורטר – 20$ ( כ 5$ לכל מטייל).
11) אוטובוס תיירים מפוקרה לקטמנדו – כ 10$ לכל מטייל.
12) לינה/אוכל/אטרקציות בפוקרה/קטמנדו/דלהי/תחבורה – כ 150$ לכל מטייל ל 5 ימים.
13) מכשיר לוויני מבית חבד ל 23 ימים – כ 80$ (20$ לכל מטייל)
14) ביטוח נסיעות מורחב ל 28 ימים – כ 115$ לאדם.
סה"כ עלות מוערכת למטייל לכל הטיול (28 ימים ברוטו): ~2450$ .

 

הערות:
*ככלל, ככול שמתרחקים מקטמנדו ועולים גבוה יותר כך המחירים עולים.
*דוגמא לעלות 2 ארוחות וארוחה ארוזה באחד המלונות
*ככלל, ניתן להתמקח על מחירי הלינה, מוניות, קניות בקטמנדו ומחיר השירותים השונים בנקודות הלינה במסלול כגון עלות הטענה/מקלחת/WIFI, אך לא על האוכל כי משם מגיע הרווח שלהם.
*יש אפשרות להוציא כסף בכספומטים בקטמנדו/פוקרה וגם במספר עיירות גדולות על המסלול כמו Besisahar , אך העמלות די גבוהות ולכן עדיף להביא מספיק מזומן (דולר) מהארץ ולהמיר.

 

מידע נוסף:

סוכנויות/מדריכים/פורטרים:
1) Durge Magar – המדריך שטייל איתנו והיינו מאוד מרוצים מיחסי האנוש שלו, השירותיות, האנגלית המצויינת בשיחה/קריאה/כתיבה והגמישות המחשבתית כאשר היה צורך לעשות שינויים. יצירת קשר דרך הצ'אט של הפייסבוק או דרך אח שלו Kaluman Magar שקיבלנו עליו המלצות כמדריך מכמה מטיילים מנוסים והיה תפוס באותם התאריכים, אך בפועל כל התיאום הראשוני, הערכת עלויות, הבנת הדרישות ובניית המסלול נעשו מולו בואטסאפ 9779841177479+ ומול הבת שלו Saru Magar (בכל מה שקשור למסמכים והגעה) בואטסאפ: 9779840608234+ . הסוכנות שדרכה הם הוציאו את כל המסמכים עבורינו נקראת Trekking Experts והסוכן שטיפל בנו (ארגן את כל המסמכים/נפגש איתנו ביום ההגעה והסביר את כל הלוגיסטיקה) היה Dinesh Tamang. לא היו בעיות תחבורה/לוגיסטיקה/מנהלתיות כלשהן במהלך הטיול (עברנו כ 5 תחנות בדיקה בטיול) ולכן מסיק מכך שכל הניירת ופרמיטים (עם התאריכים המאושרים) היו תקינים והמשרד עשה את העבודה שלו בצורה תקינה וגם הוציאו לנו את האישורים בהקדם האפשרי בלי עיכובים מיוחדים.
2) סוכנויות אחרות שקיבלנו עליהן המלצות ממטיילים/קבוצות, יצרנו קשר ולפי התשובות היו נראות רציניות/מביני עניין – Shalom Treks ובעל הסוכנות Dev בואטסאפ: 9779851000405+ , Red Rose והסוכן Min בואטסאפ: 9779851123268+
פרמיטים:
כדי לטייל במסלול כפי שטיילנו, נדרשו 4 פרמיטים שונים עבור כל מטייל: פרמיט כניסה למנאסלו 25$ , פרמיט כניסה לאנפורנה 25$פרמיט שמורת עמק צום לשבוע – 30$ , פרמיט שמורת מנאסלו לשבוע – 75$.
*אחד מהפרמיטים דרש נוכחות פיסית של דרכון ולכן לא ניתן היה להכין אותו מראש.
מזג אוויר ותנאי שטח:
עונות מומלצות: אמצע ספטמבר-אוקטובר , אמצע מרץ-אמצע מאי. המזג אוויר באזור מאוד לא יציב ובמהירות יכול להשתנות. לנו היו רוחות חזקות וקרות, שלג כבד שירד בלילה וכיסה הכל בכ 10 ס"מ עומק למחרת וגם גשמים חזקים בערב/לילה שיצרו בוץ למחרת.
ברוב הימים לוקח לשמש כשעה-שעתיים לעבור את ההרים ולחמם את האוויר הקר, כאשר השמיים לרוב נקיים עד הצהריים ואז מתחיל להתענן והסיכוי לגשם עולה. כאשר אין חזית קרה מיוחדת, אז בחלקים הנמוכים עד 2000 מטר, יכול להיות חם ולח (לנו היו ימים של סביב 25 מעלות, אך בגלל הלחות הגבוהה הרגיש הרבה יותר). בגבהים מעל 2000 מטר נדיר שעובר את ה 20 מעלות ולרוב בבוקר/לילה די קר (לנו היה כ 5- מעלות בלילה באחת הלינות בתוך המבנה).
סימוני שביל, שילוט וסימונים אחרים:
חוץ מהיומיים האחרונים על הסובב אנאפורנה (ששם היה סימון דומה לסימונים אירופאים עם אדום-לבן) , לא היה סימון שביל בכלל כפי שמקובל בארץ/אירופה, אך הדרך וכיוון ההליכה היו די ברורים וגם היו שלטי מידע שונים על האזור ושלטי הכוונה מקומיים מעטים בעיקר בסובב מנאסלו. במלונות היו מדי פעם שלטי מפות כלליות ומפות אזוריות שונות וגם נתקלנו בשלטי הכוונה לכפרים או פרסום מלונות ספציפיים.
שפה:
רוב המקומיים במסלול עדיין לא מדברים אנגלית (חוץ מכמה צעירים מלומדים), אך בעזרת המדריך שלנו, לא הייתה בעיה להסתדר. במקומות הבודדים שהיינו לבד, הסתדרנו בקלות יחסית גם בעזרת אפליקציית מילון מאנגלית לנפאלית שעבדה באופליין.
בערים, רוב נותני השירות במלונות/מסעדות/חנויות מדברים אנגלית ברמה כזאת או אחרת ואין בעיה להסתדר.
לינה:
רוב הלינות היו במלונות פשוטים מעץ עם חדרים זוגיים ותנאים בסיסיים מאוד. במקומות הגבוהים חיפשנו תמיד מלונות מבטון/עם בידוד נוסף, כי באופן מפתיע (כי באזור EBC מקובל לשים תנור חימום על בסיס שאריות יאק מיובש באמצע החדר אוכל), לא היה חימום כמעט בשום מקום והטמפרטורות בערב/לילה ירדו מתחת ל 0 במהירות.
מקלחות/שירותים:
ניתן להתרחץ בנהרות/מפלים, אך רוב המקומות חשופים ומלאים באנשים וגם המים מאוד קרים. במקומות לינה יש בעיקר שתי סוגי מקלחות – דלי מים קרים/חמים או מקלחת מערבית של צינור/ברז עם מים קרים/חמים.
ברב המקרים המקלחות/שירותים בנויים בתוך הבתים ומשותפים לכל הקומה, אך היו גם מקרים של שירותים בתוך החדרים או במבנה נפרד בחוץ עם הפרדה לשירותים/מקלחת (שלרוב הייתה עם חלון פרוץ ורוח חזקה). בחלק מהמקומות שבהם אין חשמל קבוע, הייתה עלות למים חמים שחוממו על ידי גז/דוד שמש.
השירותים לרוב היו בסגנון בול פגיעה, אם כי היו גם וריאציות אחרות של שירותים מערביים מלאים או למחצה (בלי מיכל הדחה).
חשמל:
בנפאל משתמשים במתח 230V עם תדירות 50Hrz ובשקעים type C (2-pin), Type D (3-pin) and Type M (3-pin) כאשר תקעים סטנדרטיים עם 2 פינים מתאימים לשני הסוגים (יש לשים לב שהפינים בשקעים רחבים יותר מהתקעים הישראלים ולכן אם יש ציוד רגיש, עדיף להשתמש במתאם או להטעין דרך מטען נייד). בחלק מהבקתות שלא מחוברות לחשמל קבוע ומשתמשות בפאנלים סולריים, לא היו שקעי הטענה בחדרים/מטבח וגם אם היו, אז הופעלו בחלק מהזמן בלבד ביום בלבד ויש לקחת זאת בחשבון. באופן כללי, גם חשמל קבוע לא תמיד פועל ואי אפשר לסמוך על זה ולכן כדאי להביא מטען נייד (היה לנו מקרה שהחשמל חזר אחרי 17:00 ומקרה אחר שלא היה חשמל בכלל בכל הכפר למרות התשתית הקבועה, כי בעונת המונסונים התשתית שמגיעה אל הכפר נהרסה).
קליטה סלולרית/WIFI:
באופן מפתיע, הייתה קליטה סלולרית מלאה (וגם WIFI ברוב נקודות הלינה) כמעט בכל עמק צום והימים הראשונים עד אליו דרך חברת NCELL (נבדק בעיקר בנקודות הלינה). כשנכנסנו חזרה לסובב מנאסלו (ביום ה10), אז החברה הסלולרית המקומית התחלפה ל Nepal Telecom ומשום מה לא הייתה אפשרות להשתמש ב Data למרות שהקליטה הייתה עדיין טובה ברוב המקומות. ה WIFI המשיך להיות תקין ברוב המקומות עד שהגענו לאזורים הגבוהים ושם בחלק מהכפרים פשוט הפסיקו לשלם על המנויים כי היו מעט תיירים ולכן הWIFI לא עבד. הרשת הסלולרית חזרה לעבוד דרך NCELL באזור GOWA (ביום ה 18) ואז גם חזר הDATA.
תחבורה:
צריך להבדיל בין ג'יפ/מיניבוס/אוטובוס פרטי (במקרה של מיניבוס/אוטובוס מדובר באוטובוס/מיניבוס תיירים) וציבורי והפער במחיר יהיה בדרך כלל מאוד גדול בהתאמה לנוחות/בטיחות/זמן נסיעה. בתחבורה ציבורית ינסו לדחוס אנשים/ציוד/חיות עד אפס מקום ולפעמים אנשים גם ישבו על הגגות. לדעתי האישית, המחיר הנמוך בתחבורה הציבורית לא שווה את האי נוחות/סיכון שכרוך בנסיעה בכבישים שגם ככה מהתחלה לא הכי בטיחותיים ותקינים (רובם עם אספלט/בטון/כורכר/עפר מתפורר עם בורות ותחזוקה לקוייה ותמידית בגלל גלישות הקרקע הרבות אחרי תקופת המונסונים ואופי ההררי של המקום. בנוסף, שווה לבדוק את נושא החגים בנפאל כי אם נופלים על החגים, אז הרבה פעמים התחבורה הציבורית לא פעילה או שבתדירות מאוד נמוכה.
כסף/אשראי:
נכון לכתיבת הסיכום, 1$= 120 רופי נפאלי וכרטיסי אשראי מקבלים רק בערים גדולות ולכן כדאי להמיר מספיק דולרים לרופי נפאלי (כי גם דולרים לא יקבלו בכל מקום). לנו אמרו שהעלות הממוצעת לאדם בטרק תהיה סביב 30$ ליום, אך בפועל יצא לנו סביב 25$ בממוצע ליום (במקומות הנמוכים סביב 20$ ובמקומות הגבוהים סביב 30$ ליום). יש לשים לב שיתכן שלא יקבלו בנפאל דולרים ישנים (לנו נאמר כי לא יקבלו דולרים ישנים יותר מ2006). נתקלנו במספר כספומטים בחלק מהעיירות הגדולות במסלול, אך לא ברור אם הם מקבלים את כל סוגי האשראי.
מים לשתייה:
בקטמנדו/פוקרה המים היחידים שטובים לשתייה הם מים בבקבוקים סגורים או מורתחים/מפולטרים במסעדות.
במסלול יש הרבה מקורות מים זורמים, וכמעט ליד כל בית/כפר יש צינור שיוצא ממבנה מבוטן, אך לא ממליצים לשתות ישירות ללא פילטור מינימלי כלשהו בגלל בעיות זיהום שונות. ככול הידוע לי מדובר בזיהומים לא כימיים ולכן ניתן להשתמש בפילטרים רגילים ולא קרמיים או בטבליות כלור/יוד.
אנו השתמשנו בפילטרים פשוטים של חברת SAWYER בשתי תצורות: פלטור עם שקית לחיצה וחיבור ישיר על הצינור ביציאה מהשלוקר.
אם לא רוצים לטהר מים או לקנות בבקבוקים אז ניתן לקנות מים מורתחים בכל לודג'/מסעדה/מלון בתשלום (לפעמים בחינם). אפשר לקחת מים מורתחים/תה/קפה חמים ולשים בבקבוק NALGENE ששומר על החום גם כאמצאי חימום בלילה וגם לבוקר.
אוכל:
כנראה היה שינוי משמעותי בשנים האחרונות, כי לרוב המלונות/מסעדות היה תפריט די אחיד ומלא באנגלית שהכיל גם פריטים/מנות מקומיות כגון דל באט, לחם טיבטי, בירה מקומית וכדומה וגם פריטים/מנות מערביות שונות כגון פיצה, משקאות קולה/ספרייט, בירה TUBURG, שוקולדים TWIX/MARS וכדומה. לא בכל מקום היה מלאי של טונה/גבינה/בשר/חטיפי שוקולד, אבל האוכל הפתיע בגיוון שלו ובאפשרויות וכך כל אחד יכל למצוא משהו מתאים. צריך לשים לב כי ברוב המקומות אין מקררים ולכן ברוב הספרים והפורומים ממליצים להימנע מאכילת מוצרי חלב/בשר וגם ירקות/פירות טריים שלא בושלו/טוגנו. בהרבה עיירות/כפרים על הדרך היו חנויות קטנות ובסיסיות וכמעט תמיד ניתן היה להצטייד באוכל בסיסי כגון חטיפים, ביסקוויטים, שוקולדים, שתייה מוגזת וכדומה.
חיסונים:
מומלץ לעשות את החיסונים הדרושים לפחות כחודש וחצי (עדיף יותר) לפני הטיסה לפי המלצות אישיות של רופא במרפאת מטיילים כי חלק מהחיסונים כמו כלבת לוקחים מספר שבועות לעשות.
מכשיר לוויני:
התלבטנו אם כדאי לשכור מכשיר לוויני מהארץ, אך בפועל בגלל הטיסה דרך הודו, האופציה לא הייתה אפשרית (כי אסור להכניס מכשירים לוייניים להודו) ולכן החלטנו לקחת מכשיר מבית חבד בקטמנדו. בדיעבד זה היה גם יותר נוח מבחינת קבלה/החזרה וגם יותר בטיחותי כי הם מעודכנים הרבה יותר לגבי נפאל מכל מוקד אחד ולכן במקרה הצורך , יהיה יותר קל/מהר לקבל עזרה. בדיעבד, הכיסוי של הקליטה הסלולרית הפתיע לטובה בנקודות הלינה, אך עדיין היו הרבה חלקים במהלך ההליכה שרוב הסיכויים שאין שם קליטה (במיוחד במקומות צרים ועמוקים בחלק של הסובב מנאסלו ובימי הסטייה שעשינו אל המנזרים/בייס קאמפ) ולכן מומלץ לקחת מכשיר לוויני (זה גם נותן שקט למשפחות כאשר שולחים מיקום פעם ביום ורואים את ההתקדמות על גבי המפה).
ביטוח נסיעות:
חשוב מאוד לעשות ביטוח טיולים מתאים ולוודא שיש בו סעיף של איתור וחילוץ ושהוא גם לא מוגבל לגובה מסוים. בביטוחים מסויימים נדרש גם להוסיף את סעיף הספורט אתגרי בגלל הנסיעה בג'יפ בשטח לא סלול (הסעיף משתנה מפוליסה לפוליסה ונדרש לבדוק). יש לשים לב שנאמר לנו כי נושא החילוץ באזור המנאסלו/עמק צום יותר מורכב מאנפורנה/אוורסט בגלל הקרבה לגבול ושבמקרה הצורך, חילוץ יכול לקחת לא מעט זמן, כי ידרשו תיאומים ואישורים כדי להוציא מסוק. זו גם הסיבה שמומלץ לעדכן את הנציג מבית חבד על פרטי הטיול וגם לשלוח מראש את פרטי הפרמיטים של כל הקבוצה דרך הואטסאפ כדי לזרז עניינים במקרה הצורך.
מחלת גבהים:
המסלול מגיע בשיא לגובה 5160 מטר ולכן יש חשיבות יתרה לימי התאקלמות והסתגלות לגובה כדי לא לקבל מחלת גבהים ולכן הטיול מתאים רק למי שלא רגיש לגובה בצורה חריגה. גם מי שלא רגישים לגובה, צריכים לעשות התאקלמות הדרגתית ולהתקדם לפי המצב המשתנה באותו הטיול. הסבר מפורט על סוגי המחלה ודרכי התמודדות באתר GOTRAVEL או שבאתר ויקיפדיה או שבאתר של המטפסים הישראלים. חשוב להביא כדורים שעוזרים בהתאקלמות לגובה (כמו אורומוקס) ואם מתחילים סימפטומים ראשוניים של מחלת גבהים, אז לקחת כדורים בהתאם לכמות המומלצת ולהתאקלם בסבלנות ולא להתקדם. בגלל שמדובר בהרגשה מאוד אישית וקשה להבדיל בין הסימפטומים של בעיות גובה/צינון/הרעלה/אחר, מניסיון שלי, שווה להביא מכשיר פשוט לבדיקת סטורציה בדם (צריך לעשות נקודת יחוס כדי לדעת מה המצב התקין בגבהים נמוכים לפני שעולים בגובה כי המספר יכול להשתנות מאדם לאדם).
דרגת קושי:
רוב ההליכה מתבצעת עם תיקי יום מורחבים (כולל ציוד לגשם/לקור/חירום/אוכל) כאשר שאר הציוד על הפורטרים (או עליכם אם לא לוקחים פורטרים). בממוצע הולכים כ 15 ק"מ ליום עם לא מעט עליות/ירידות בגובה רב בתנאי שטח משתנים שכוללים גם שבילים צרים, תלולים, דרדרתיים וחציית גשרים שונים או מכשולי מים רדודים. הקושי המיוחד באזור הזה הוא הסתגלות לגבהים ולקור וגם צריך לשים לב לנושא גלישות הקרקע ואבנים מתגלגלות שעפות בעקבות חיות שהולכות מעל.
תרופות ועזרים:
מעבר לתרופות אישיות ורגילות ,קרם הגנה ושפתון (בגלל הלחות הנמוכה בגבהים והרוח היבשה), מומלץ להביא תרופות נגד בעיות עיכול, אנטיביוטיקה, קל גרון בגלל האוויר הקר ונייר טואלט בהתאם לצורך כי אין איפה להצטייד.
הערות כלליות:
*יש לשים לב שברוב המפות הטופוגרפיות (חוץ מ 4umaps) שהשתמשתי בהן, היו במספר רב של מקומות על המסלול טעויות רציניות שלא תאמו לשטח ולכן בתכנון המקורי לפני הטיול, היה נראה בחלק מהימים שיש הרבה יותר עליות/ירידות ממה שהיה בפועל במצטבר. מספר דוגמאות: א) בולעני ענק שלא קיימים בפועל ואין ירידה/עליה של מאות מטרים. ב) נהר שפתאום עולה בגובה במקום לרדת ופער של 700 מטר כי הישוב TAL נמצא בפועל ב 1700 מטר.
*מניסיון אישי, מומלץ לקחת על כל שבוע הליכה, יום אחד אקסטרה לגיבוי כי הרבה דברים יכולים להשתבש (מזג אוויר, סגירות שבילים לא צפויות, בעיות תחבורה, בעיות בריאותיות וכדומה).
*מומלץ מאוד לקחת שק"ש איכותי שמיועד לטמפרטורות מינוס (במיוחד למי שסובלים מקור), כי במקומות הגבוהים הלינה תהיה הרבה פחות טובה אם יהיה קר וזה גם ישפיע על המשך ההליכה ויגרום לעייפות מצטברת.
*שלג מחזיר קרני שמש גם מלמטה מכל הזוויות ולכן חוץ מכיסוי מלא של הפנים, שום דבר לא יעזור וחייבים לשים קרם הגנה נגד השמש כאשר הולכים מעל 5 דקות על השלג ברצף. כמובן שחובה להשתמש במשקפי שמש איכותיות (עדיף סגורות מהצדדים) כאשר הולכים על שלג או ליד.
*מומלץ מאוד לקחת שפתון שכולל הגנה נגד קרינת שמש ולהתחיל להשתמש בו לשפתיים כבר מהתחלה כדי לא להגיע למצב של שפתיים סדוקות בגלל רוח/קור/שמש.
*אחת הבעיות המרכזיות בהליכה על שלג מפשיר זה התעלות שנוצרות מתחתיו בגלל זרימת מים וחום אבנים ואדמה ולא תמיד ניתן לראות אותם. גם אם אנשים לפנינו עברו שם יש מצב שהייתה הפשרה נוספת והרגל תשבור את המעבר ותכנס למעבר. חשוב לשים לב לכל צעד ובמיוחד ליד אבנים/נחלים ולא להעביר את מלוא המשקל ללא בדיקה מינימלית.
*מקובל לפנות את הדרך לפורטרים ומומלץ בהחלט לתת לשיירות של חמורים ויאקים לעבור כאשר עומדים מהצד הפנימי של השביל (לא על המצוק). ניתן להישאר קרוב לשיירות של חמורים/פרדות אך מומלץ לא להתקרב ליאקים כי הם בהחלט יכולים לפגוע עם הקרניים מבלי לשים לב.
*מומלץ להדפיס מסמכי ויזה, חיסונים, רישום כניסה למדינה, צילום דרכון וביטוח באנגלית כי חלקם נבדקים בחלק מהמקומות. אם מזמינים פרמיטים דרך סוכנות מראש, אז תדרשו לשלוח תמונת פספורט, צילום דרכון, צילום ביטוח באנגלית וצילום חיסוני קורונה. אם לא מזמינים מראש, אז כדאי להביא הכל מודפס וגם תמונות פספורט.
*יש לשים לב לנהלי חברות התעופה שמשתנים מדי פעם לגבי חפצים שניתן להעלות בכבודת יד ולבטן המטוס. כפי שגילינו עם Air India , מטענים ניידים (לא משנה מה הגודל/תרכובת) ניתן לקחת רק בכבודת יד ומצת רגילה לא ניתן לקחת בכלל.

 

חלוקה לימים:

לפני תחילת ההליכה – הקדמה:
נפגשנו בערב של חמישי בשדה תעופה ולאחר טיסה קלה יחסית (חוץ מהפתעת המסיכות שההודים הכריחו את כולם ללבוש בשדה התעופה) לדלהי, קיבלנו את ההפתעה הראשונה בטיול. הנציג של שדה התעופה שחיכה ביציאה מהמטוס, אמר כי התיק של חווה שנשלח בבטן המטוס לא יכול לעלות לטיסת המשך לקטמנדו בגלל חפץ חשוד (מטען נייד פשוט מסתבר) שנדרש להוציאו ושנציגי חברת התעופה ינחו אותנו כיצד להתקדם. לאחר מעבר מהיר יחסית בין כל התחנות, הגענו לדלפק של טיסת ההמשך ובאופן מפתיע "הבעיה נפתרה" ( כך נאמר לנו מספר פעמים למרות ההתעקשות והשאלות החוזרות) ושהכל יהיה בסדר ולא צריך לעשות שום דבר. בהגעה לקטמנדו גילינו לצערנו ש"הבעיה" לא נפתרה באמת ושרק העבירו את התיק לחברה חיצונית שהייתה אמורה להוציא את הפריט ולשלוח את התיק. הבעיה הייתה שהיה צריך לאשר להם לעשות את זה בכתב וכך התעכבנו כשעה בשדה תעופה עד שהנציג של חברת התעופה לאסיים למלא את כל הטפסים הנדרשים והבטיח שהתיק יעלה לטיסה הבאה למחרת באותה השעה. יצרנו קשר עם Saru שחיכתה לנו בשדה התעופה ונסענו בסביבות 16:00 אל המלון המוזמן Seasons בטאמל (הומלץ מספר פעמים בקבוצות הישראליות ובהחלט הצדיק את ההמלצה). לאחר התארגנות קצרה, נפגשנו בלובי עם נציג החברה Dinesh, המדריך Durge והפורטר Bim לשיחת תיאום ציפיות על המסלול, העלויות ולוגיסטיקה בכללי. בהתחלה די הופתענו מכך שDurge כמעט ולא דיבר אנגלית, אך בדיעבד הסתבר שהאנגלית שלו מצויינת וזה נבע מהביישנות הטבעית של הנפאלים עם זרים באופן כללי. כדי לזרז את נושא הפרמיטים והיציאה לטרק ביום ראשון (בשישי המשרדים של הפרמיטים נסגרו כבר ב 15:00 ובשבת בכלל היו סגורים, כך שהאופציה היחידה הייתה לעשות את הפרמיטים ישר על הבוקר ב 10:00 כשהם נפתחים), סיכמנו שנביא את הדרכונים בשבת בערב ל Saru ושהם יחזרו אלינו בראשון בצהריים ביחד עם Dinesh והג'יפ שהזמנו לנסיעה לתחילת המסלול. אחרי שסגרנו את כל הנושאים המנהלתיים, יצאנו להסתובב בטאמל ולאכול ארוחת ערב. למחרת בבוקר עשינו גיחה למקדש הקופים ואחרי הצהריים התפצלנו כדי לעשות קניות ולאסוף את התיק של חווה. לשדה התעופה נתנו להיכנס רק לחווה (עם רישום פרטי הדרכון) ולאחר כשעה של בירורים, הסתבר שהתיק לא הגיע ושכל הסיפור יכול לקחת בין 2-3 ימים. נפלה ההחלטה לא לחכות יותר ולכן השארנו את פרטי הטלפון של Saru ליצירת קשר וחזרנו אל הטאמל כדי לעשות השלמת קניות לכל הפריטים החשובים עבור הטיול (בדיעבד זו הייתה החלטה נכונה, כי התיק הגיע רק אחרי כ 4 ימים ונאסף על ידי Saru מהשדה תעופה). לאחר סיבוב בין כמה חנויות מומלצות, רוב הקניות נעשו בחנות של Goreto שבה קיבלנו את השילוב הכי טוב בין המחיר-מקצועיות-אמינות. בסביבות 13:00 בצהריים של ראשון, הגיע הג'יפ המוזמן אל המלון ולאחר העמסתו, יצאנו לדרך בסביבות 13:30. אל הג'יפ הצטרף על הדרך מכר של הנהג כדי שלא ינהג לבד בלילה את כל הדרך בחזרה. הדרך מקטמנדו עד לפניה צפונה (כ 75 ק"מ) הייתה עם אספלט ברובה, אך היו הרבה בעיות של בורות/שברים/פקקים/תאונות בכביש ולכן זה לקח כ3 שעות (עם הפסקת צהריים בדרך). לאחר הפנייה, הדרך התחלפה בין אספלט, בטון, כורכר ועפר ולקראת הסוף גם בולדרים בתוך הנהר (בעקיפה של אחד הקטעים של הכביש שקרסו) ולאחר כ 65 ק"מ נוספים, הגענו בסביבות 19:30 ל Soti Khola. הופתענו לראות אוטובוס במקום לאחר הנסיעה ה"קשוחה" יחסית בג'יפ, אך השם הסביר את הכל (בפועל זה היה אוטובוס 4 על 4 ). במקום היו 2 מלונות צמודים ולאחר בדיקה קצרה, התמקמנו באחד המלונות שהיה נראה יותר מזמין ומשפחתי.

 

יום 1: Soti Khola to Khorlabesi
מרחק/עליות/ירידות: כ 18.5 ק"מ עם כ 650 מטר עליות/350 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
קמנו עם מוטיבציה גבוהה של היום הראשון ולאחר ארוחת בוקר וסידור התיקים, יצאנו לדרך (בסביבות 8:00). התחלנו להתקדם על דרך העפר צפונה במגמת עלייה מתונה לאורך הנהר ודי מהר נתקלנו ב ברווזים מופתעים שהשתכשכו בשלולית על הדרך. לאחר כ 350 מטר, עברנו על הגשר התלוי הראשון בטיול (שיהפוך בהמשך לדבר קבוע). מגמת הבניה הצבעונית בלטה בכל מקום ולאחר הליכה של כ 8 ק"מ (במשך כשעתיים וחצי עם כ 200 מטר עליה מתונה) על אותה הדרך, הגענו אל מסעדה נחמדה על שפת הגשר שבה גם עצרנו לארוחת ביניים, מנוחה וצילומים. במקום היו כמה קבוצות גדולות של תיירים עם הפורטרים והמדריכים שלהם שעשו את הסובב מנאסלו בלבד וזה נתן הרגשה של "מסלול עמוס" (מה שהתגלה כלא נכון בהמשך). החלטנו לקפוץ בלי תיקים אל המפל המרשים בשם Nyauli שראינו מרחוק והנוף היה שווה בהחלט גם מקרוב. חזרנו באותה הדרך ולאחר מנוחה קצרה המשכנו בדרכנו (בסביבות 12:00) על דרך העפר במקביל לנחל כ 5 ק"מ נוספים עד שהגענו ל Machhakhola (שם תכננו לישון במקור). השעה הייתה עדיין מוקדמת (סביב 14:00) ולכן החלטנו להתקדם עם הדרך שהפכה ליותר ויותר ירוקה מסביב. אחרי כ 4 ק"מ, דרך העפר נגמרה סוף סוף עם נחל עמוק יחסית ומכאן היה ניתן להמשיך רק רגלית דרך המים או הגשר התלוי. בסביבות 16:00 הגענו אל הכפר הקטן Khorlabesi ולמרות שחשבנו אולי להמשיך עוד, המדריך אמר שהפורטר צריך מנוחה ולכן החלטנו להישאר במקום. מצאנו מלון משפחתי נחמד עם גג מלא בגידולי שדה ולאחר שלקחנו חדרים והזמנו ארוחת ערב, יצאנו לעשות סיבוב בכפר הקטן כדי לספוג את האווירה הנפאלית. בערב גילינו שהפורטר שלנו הוא גם טבח מוכשר שאוהב לבשל (ובישל לנו גם בהמשך לא מעט ארוחות נהדרות ומגוונות כשזה התאפשר). בהמשך הטיול גילינו משיחות עם קבוצות מטיילים אחרות, כי ניתן היה להתקדם עם הג'יפ
עד Machhakhola ולהתחיל ללכת משם (הסוכנויות שדיברנו איתם מראש לא ידעו את זה וכנראה שזה משתנה משנה לשנה כי בעבר הלא רחוק, היו מתחילים ללכת בסובב מנאסלו מאזור Arughat Bazar שנמצאת כ 15 ק"מ לפני Soti Khola).

 

תמונות היום:

 

יום 2: Khorlabesi-Salleri
מרחק/עליות/ירידות: כ 17.5 ק"מ עם כ 950 מטר עליות/400 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לחגיגת ריקודים בחדר האוכל.
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל עם ביקור בגינה של הגג ותצפית על הנהר. לאחר ארוחת בוקר וסידור התיקים, יצאנו לדרך על שביל עפר ברוחב משתנה לאורך הנהר. אחרי כ 3 ק"מ במגמת עלייה מתונה, הגענו לכפר קטן בשם Tatopani (בתרגום מנפאלית: מים חמים) שנבנה סביב מעיינות מים טבעיים וחמים. במקום הייתה גם בריכה מוסדרת עם מים חמים, אך השעה הייתה מוקדמת מדי כדי להתרחץ (סביב 8:30) ולכן המשכנו בדרכנו. אחרי כ 1 ק"מ היה פיצול והשביל המקורי התחיל לרדת אל הנחל ואמור היה לחצות אותו לפי המפות. בפועל המשכנו ישר עוד כ 2 ק"מ (שהיו מלווים במפלים מרשימים) ואז חצינו את הנהר. היה נראה מהצד שג'פים קשוחים יכולים להגיע עד לנקודה זו ומפה מעבירים סחורות הלאה עם פורטרים או חמורים. במהרה הגענו אל הכפר הקטן Dobhan ואחרי הפסקת קפה/תה, המשכנו בדרכינו לאורך הנהר כ 4 ק"מ נוספים (במגמת עלייה מתונה של כ 200 מטר) עד שהגענו לאזור שבו הייתה גלישת קרקע חמורה. השביל שנוצר היה צר ודרדרתי, והמדריך הזהיר אותנו מאבנים מתגלגלות שיכולות להגיע מלמעלה. אחרי כ 1ק"מ הגענו אל הכפר Yaruphant שבו גם עצרנו לארוחת צהריים ומנוחה. כבר בתחילת ההליכה (בסביבות 14:00) היה נראה שהשביל המקורי קרס והמעקף עבר דרך הנהר ונבנה מחדש בהמשך בהתאם לסוג הקרקע. אחרי כ 2 ק"מ נוספים, חצינו את הנהר שוב ובמהרה (כ 1 ק"מ אחרי) הגענו אל פאתי העיירה Jagat שבה תכננו במקור לישון. השעה הייתה די מוקדמת (סביב 15:00) ולכן החלטנו להתקדם הלאה, אך התגלתה בעיה קטנה. הפרמיט של אזור עמק צום התחיל רק ממחר ולכן לא היה ברור אם בתחנת הCheck point בקצה Jagat יתנו לנו לעבור בגלל הכניסה לשמורת Manaslu conservation area. כל שאר הקבוצות נשארו לישון ב Jagat, אך אנחנו החלטנו לנסות את מזלנו ובזמן שהסתובבנו בעיירה, המדריך ניגש אל התחנה עם האישורים ושיכנע אותם שנתקדם רק עד הכפר הבא שעדיין נמצא מחוץ לשמורה וגם נצא מהשמורה בהתאם לתאריכים הפרמיט. בסופו של דבר הנושא הוסדר, והתקדמנו הלאה תוך כדי חצייה של אחד היובלים וצפייה במפלים המרשימים שנוצרו שם. בסביבות 16:00 (אחרי כ 2 ק"מ) הגענו אל הכפר הקטן Salleri שבו גם מצאנו מלון משפחתי נחמד עם גינה מושקעת והחלטנו להישאר. בגלל שהיינו האורחים היחידים, קיבלנו יחס אישי ומעולה מכל המשפחה שתחזקה את המלון וכך יכולנו להנות מארוחת ערב נהדרת וריקודים עם שירה נפאלית בחסות מייק ובים.

 

תמונות היום:

 

יום 3: Salleri-Lokpha
מרחק/עליות/ירידות: כ 15 ק"מ עם כ 1200 מטר עליות/700 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל בהליכה במגמת עלייה מתונה תוך כדי התבוננות אחורה ואחרי כ 2 ק"מ ( עם כ 100 מטר עליה), עברנו נקודת פיצול שבה המשכנו בשביל עליון מעל הכפר Sirdibas. מספר חרדונים גדולים הופתעו לראות מטיילים כל כך מוקדם, ואחרי כ 1.5 ק"מ נוספים, הגענו אל הכפר Ghatte Khola שאותו עברנו במהירות והמשכנו כ 1 ק"מ נוסף עד לחצייה של הנחלצמחים מוכרים צמחו בצורה פראית באזור ביחד עם שדות חרושים ושתולים. אחרי כ 1 ק"מ ועלייה יחסית תלולה של כ 100 מטר, הגענו אל הכפר הגדול יחסית בשם Philim שבה הופתענו לראות אפילו חנות אלקטרוניקה וסלולר. בזמן שהמדריך הלך עם הפרמיטים לתחנת Check point, השארנו את התיקים עם הפורטר ועלינו כ 80 מטר אל הGumba העליונה של הכפר. ליד הגומפה, היה מרכז רפואי מקומי ובזמן שחרדון נוסף הופתע מהנוכחות שלנו במקום, פגשנו אחות/פראמדיקית נפאלית דוברת אנגלית שסיפרה קצת על המקום ואופי העבודה שלה עם המקומיים. חזרנו באותה הדרך, ולאחר מנוחה ושתייה של משקה Mountain dew מוגז מבקבוק 2.25 ליטר (שאחרי זה שימש אותנו לפילטור מים), המשכנו ללכת לעבר המדריך שחיכה לנו בתחנת הביקורת. יצאנו מהכפר בסביבות 11:00 והתחלנו להתקדם צפונה במקביל לכמה קבוצות גדולות של מטיילים על שביל נוח ומיוער ששמר על קו גובה. אחרי כ 2.5 ק"מ שמעתי רעש חזק בין העצים והופתעתי לראות כ10-15 קופים לבנים ומרשימים שהסתתרו במהרה ונעלמו מהעין. אחרי כחצי ק"מ נוספים של עלייה מתונה (כ 50 מטר), עברנו בכפרון קטן בשם Ekle Bhatti ושם גם עצרנו לארוחת הצהריים. בסביבות 13:30, המשכנו להתקדם בשביל כ 1 ק"מ, תוך כדי מעבר מתחת לגשר תלוי ארוך במיוחד, עד שהגענו לכפרון קטן נוסף בשם Thangurmu ואחריו השביל הפך להיות צר ומרשים יותר במגמת ירידה קלה. התקדמנו כ 2 ק"מ נוספים עד המפגש נחלים ואחרי כחצי ק"מ הגענו לנקודה שבה בעבר הלא רחוק השביל היה מתפצל וממשיך לעמק צום. לפי המדריך, הייתה שם קריסה לפני כמה שנים והגשר המקורי קרס ולכן נבנה גשר חדש וגבוה כ 1 ק"מ בהמשך. כל קבוצות המטיילים שהלכו במקביל אלינו, המשיכו אל הגשר וחצו לעבר עמק מנאסלו, ואנחנו התחלנו לטפס לעבר שער הכניסה המרשים של עמק צום. מיד אחריו היה שלט גדול עם חוקים יחודיים לאזור (שבהחלט נשמרו בתחום הקולינרי) ואחריו מסעדה קטנה על הדרך. עצרנו שם למנוחה קצרה ואחר כך המשכנו לעלות בדרך מיוערת כ 150 מטר לאורך כ 2 ק"מ עד שהגענו בסביבות 16:30 לכפר קטן בשם Lokpha שבו תכננו לישון. בכפר היו 3 מלונות קטנים יחסית כאשר הראשון היה כבר מלא ומהשניים האחרים, בחרנו את המלון המזרחי ביותר שהיה הכי פחות עמוס. אומנם החדרים היו בסיסיים מאוד והשירותים/המקלחת היו בחוץ, אך היה מטבח מצוין ולפעמים גם היו מים חמים במקלחת על בסיס גז. בגלל שהיינו אמורים לעבור במקום גם ביציאה מעמק צום, החלטנו להקל על הפורטר ולהשאיר שקית עם ציוד וכך הצלחנו לצמצם כ 6 קילו מהתיק שלו. הבעיה היחידה שהייתה בכל האזור מתחת לגובה 2500 מטר זה הזבובים הרבים שהיו בכל מקום וגם בחדר אוכל.

 

תמונות היום:

 

יום 4: Lokpha-Chumling
מרחק/עליות/ירידות: כ 10 ק"מ עם כ 900 מטר עליות/500 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 5 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב להליכה על שביל המתכת מעל הנהר.
קישור וידאו ביוטוב של הוספת ציורים במנזר חדש.
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

מהלך היום:
הבוקר התחיל עם אורח לא צפוי שישב על הבגדים שנתלו ליבוש, אך אחרי ארוחת בוקר פשוטה ומזינה, יצאנו בסביבות 8:00 לדרך. השביל המיוער התחיל במגמת ירידה מאוד מתונה ולאחר כ 1.5 ק"מ חצינו גשר קצר ואחריו התחילה עלייה הדרגתית ומתונה לאורך הנהר. אחרי כחצ ק"מ, הגענו לדרך ברזל תלויה וארוכה יחסית שספגה לא מעט אבנים, אך נשארה במצב סביר לאחר תיקונים שונים. בהמשך הייתה עלייה תלולה של כ 200 מטר על גבי מדרגות בטון מסוגים שונים ולא אחידים וגם דרכי כורכר עתיקות עד שהגענו אחרי כ 4 ק"מ לנקודה נוחה ביער להפסקת קפה במקום שהיה מוקף בעצי רודודנדרון צבעוניים ומרשימים. בסביבות 11:30 המשכנו להתקדם מזרחה כ 1 ק"מ עד שהגענו לגשר תלוי עם זווית יפה אל הנהר שהיה צריך לחצות. אחרי כחצי ק"מ, הגענו לנקודת פיצול שבה בחרנו את השביל שעלה במתינות כ 100 מטר אל החלקים העליונים של הכפר Chumling. במקום היו מספר מלונות ואחרי התמקמות וארוחת צהריים, הלכנו לעשות סיבוב אל הגומפה העתיקה שהייתה בראש הגבעה ומשם אל השדות החרושים והמנזר החדש שהיה בשלבי הבנייה מתקדמים ועבד בה צוות שלם שצייר את ציורי הקיר ממש מאפס, כאשר האומן מצייר את המסגרת בצבע שחור והאחרים צובעים אותם. השלמנו את הסיבוב דרך השדות הירוקים מסביב לכפר וחזרנו אל המלון לארוחת ערב ומנוחה.

 

תמונות היום:

 

יום 5: Chumling-Lamagaun
מרחק/עליות/ירידות: כ 17.5 ק"מ עם כ 1250 מטר עליות/400 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 9:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב של בחורה מקומית שמבריחה קופים לבנים מהשדה
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל בזריחה מרשימה מכל הכיוונים ואחרי הליכה קצרה של כחצי ק"מ, הגענו למערכת גשרים בתהליך בנייה ולכן גם היו מספר פיצולי שביל לא ברורים. בחרנו אחד מהם והמשכנו להתקדם כ 4.5 ק"מ על שביל נוח מעל הנהר ששמר על קו גובה והגיע אל כפר קטן בשם Dramba ולידו מספר רב של שדות ירוקים. משם התחילה עלייה מתונה של כ 150 מטר (לאורך כ 1.5 ק"מ) עד הגשר שחצה נחל צדדי ומרשים. במקום פגשנו שלט עם מפת התמצאות כללית של האזור וראינו את העמק גישה ל Ganesh Himal Base camp שאליו תכננו ללכת אם יתאפשר בחזור. השביל התחיל לעלות יותר בתלילות ותוך כ 1 ק"מ עלה כ 150 מטר נוספים עד שהגענו לאזור בעייתי שסובל מגלישות קרקע ואבנים מתדרדרות בגלל עזי בר. באחד הגסהאוסים קיבלנו מידע שאחד המטיילים בקבוצה שהלכה במקום יום לפנינו, חטף כאן אבן גדולה לפנים ופונה במסוק. בזמן ההמתנה עד שנגיע אליהם, המדריך והפורטר טענו שראו אבן גדולה שהתגלגלה ולכן ביקשו מאיתנו להזדרז ולעבור את הקטע הבעייתי (כחצי ק"מ) במהירות האפשרית. עברנו את הקטע הבעייתי ללא בעיות כלשהן, אך הצלחנו לראות את ה"עזים הבעייתיות" שהולכות מעל השביל וגורמות לדרדור אבנים. לאחר מנוחה קצרה, המשכנו לעלות בצורה תלולה כ 200 מטר נוספים (על פני כ 1 ק"מ) על שביל צבעוני במיוחד ואחרי כחצי ק"מ, הגענו את הכפר הגדול Chekumpar. המדריך חשב שתכננו לישון במקום (לפי התכנון המוקדם), אך בפועל זו הייתה אי הבנה כי במפות הישנות, המקום נקרא Chhokang paro ובמפות החדשות Chekumpar ו Chhokang נמצא כ 3 ק"מ מזרחה ולכן הסברנו שאנחנו רוצים להמשיך הלאה ואז הוא הלך לCheck point כדי להחתים את הפרמיטים. השעה הייתה כבר 14:00 ובזמן שחיכינו למדריך, באה לקראתנו בעלת מסעדה שהזמינה אותנו אליה. החלטנו לנסות את המקום וזו בהחלט הייתה החלטה נכונה, כי היה מדובר בגסטהאוס עם מטבח מעולה, טבחית מקצועית וחדר אוכל מיוחד ומקורי. בזמן ההמתנה לאוכל, הגיעה קבוצה של מטיילים שהלכו במקביל אלינו מ Chumling והחליטו להישאר לישון במקום. יצאנו אל הדרך בסביבות 15:30, ואחרי כ 2.5 ק"מ במגמת עלייה מתונה של כ 200 מטר, היה פיצול קטן שבו עליתי לחלקים העליונים של Chhokang כדי לראות את הכפר מלמעלה, כאשר כל השאר הלכו בשביל התחתון ונפגשנו אחרי כ 20 דקות בפאתי הכפר. היה עוד מוקדם יחסית (סביב 17:00) ולכן החלטנו להתקדם לכפר הסמוך Lamagaun (כפר הנזירים) בעקבות ההמלצה של אחד המטיילים שפגשנו שסיפר רבות על האירוח הביתי הנהדר שהוא קיבל במקום. זמן קצר אחרי היציאה מהכפר, הופתענו מאוד לראות עשרות קופים לבנים באחד השדות הצמודים לכפר שכנראה עשו נזק לחקלאות ואשה מקומית שהבריחה אותם בדרך מקוריתחלק מהקופים ניסו לאגף אותה, אך הנוכחות שלנו והמדריך הבריחו אותם. אחרי כ 1 ק"מ , ראינו מרחוק את המנזר החדש והנוצץ של Lamagaun ובמהרה נכנסנו אל הכפר. ניסינו למצוא את האירוח הביתי, אך ללא הכוונה ברורה עם שם/מיקום, זה היה בלתי אפשרי גם בעזרת המקומיים ולכן החלטנו להשאר בגסטהאוס היחיד שמצאנו באמצע הכפר. לאחר התארגנות, הזמנו ארוחת ערב ולאחר מכן הלכנו לראות את המנזר מקרוב, אך לצערנו הוא היה כבר סגור ולכן החלטנו לחזרור לשם למחרת בבוקר.

 

תמונות היום:

 

יום 6: Lamagaun-Mu Gumpa-Nile
מרחק/עליות/ירידות: כ 20 ק"מ עם כ 650 מטר עליות/550 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
ב6:30 לפני ארוחת הבוקר, יצאנו אל המנזר בזריחה וזכינו לראות באור שונה גם את החלק החיצוני וגם את החלק החלק הפנימי שנפתח ב 7:00 על ידי שומרת המקום שראתה אותנו ופתחה את המקום במיוחד. באופן מפתיע, למרות כל ההשקעה והפאר היחסי, לא ראינו נזירים במקום. חזרנו אל הגסטהאוס ולאחר ארוחת הבוקר, התחלנו להתקדם צפונה בשביל נוח במגמת עלייה מתונה. אחרי כ 1 ק"מ, שמנו לב למנזר מעניין שהיה חצוב בקיר בשם Millarepa Cave. החלטנו לוותר על העלייה לשם בתקווה שיהיה יותר זמן בחזור והמשכנו להתקדם כ 2 ק"מ לאורך הנהר עד החצייה של הגשר לכפר הקטן Phurbe. ליד המנזר המקומי החברה ראו דשא נחמד והחליטו לעשות קצת ספורט (ולשעשע את המקומיים). ישר אחרי הכפר הסמוך בשם Pangdun, הייתה Stupa גדולה ומרשימה שאותה עברנו במהרה והמשכנו דרך גומפה צבעונית לעבר הכפר הבא בשם Chule כאשר היעד הסופי Nile מציץ מעבר לנהר (סה"כ הליכה של כ 3 ק"מ עם כ 50 מטר עלייה מ Phurbe). חצינו את הגשר ועלינו במהרה אל הכפר כדי לבחור מלון מתאים. במקום היו רק 2 מלונות פעילים ולכן גם הורגש טיפה עומס וכבר לא היינו היחידים במקום. בתוכנית המקורית, הרעיון היה לעלות עם כל הציוד ולישון במנזר Mu Gumpa אבל לאורך כל הדרך, כל המדריכים האחרים והמקומיים שפגשנו אמרו שזה בלתי אפשרי, כי הם עדיין לא קיבלו אספקה של אוכל מאז הקורונה וגם לא מוכנים עדיין לאירוח. הייתה לנו מחשבה לסחוב איתנו גם אוכל לערב/בוקר, אך בפועל החלטנו בסופו של דבר להשאיר את כל הציוד במלון ב Nile וללכת עם תיקים קטנים הלוך-חזור. יצאנו לדרך בסביבות 11:00 (לקחנו איתנו את ארוחת הצהריים) ואחרי ירידה אל הנהר וחצייתו, התחלנו להתקדם במהירות צפונה לאורך הנהר. אחרי כ 2.5 ק"מ, חצינו אותו שוב ואז התחלנו בעלייה הדרגתית ומתונה של כ 100 מטר על פני כ2 ק"מ כאשר על הדרך מצאנו מקבצים מרשימים של אירוסים. משם התחילה עלייה תלולה של כ 150 מטר על פני כ 1 ק"מ לעבר המתחם הענק של ה Mu Gumpa. במקום, פגש אותנו נזיר יחיד שכרגע מתחזק את המקום ואחרי ארוחת הצהריים המהירה שהכנו בעצמנו בחדר האוכל הצנוע ,הוא לקח אותנו אל המנזר עצמו
שגם הוא היה צנוע מאוד באופן יחסי למנזרים החדשים. בזמן הסיבוב במתחם, גילינו כי קבוצה גדולה של מטיילים קנדים יישמו את הרעיון שלנו בפועל וסחבו את כל האוכל עבורם מלמטה ליום וחצי כדי להישאר לישון שם וכנראה תפסו את כל החדרים הפנויים. בדיעבד, היה לנו מזל גדול שויתרנו על הרעיון של הלינה שם, כי רוח מאוד חזקה התפתחה במקום כבר מהצהריים ולא אפשרה לשבת בחוץ ואפילו הקנדים שרגילים לקור נראו סובלים מזה. בסביבות 14:30, התחלנו לחזור באותה הדרך במהירות וזהירות וחזרנו על עקבותנו עד הגשר. בסביבות 16:30 חזרנו אל המלון ואחרי התארגנות, ארוחת ערב ושיחה עם המדריך לגבי ההליכה של מחר, התפזרנו אל החדרים.

 

תמונות היום:

 

 

יום 7: Nile-Rayzam
מרחק/עליות/ירידות: כ 18 ק"מ עם כ 350 מטר עליות/1350 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל בצפייה על הזריחה בהרים המושלגים ומבט אחרון לעבר הצפון. בסביבות 8:00 יצאנו לדרך ומהר מאוד זוויות מיוחדות על אותו העמק נפתחו לפנינומקומות מוכרים נראו פתאום באור אחר עם הרים מחודדים שהתגלו מסביב. עצרנו למנוחה וחימום בוקר בכפר Pangdun ואחרי כ 6 ק"מ (סה"כ מתחילת היום עם ירידה של כ 200 מטר) הגענו אל אזור מערת Milarepa והפעם החלטנו להשאיר את הציוד עם הפורטר וללכת לבקר אותה. למרות השעה המוקדמת יחסית (9:30), האירוסים כבר נפתחו ונוף מרשים התגלה בזמן העלייה התלולה של כ 100 מטר (על פני כחצי ק"מ) אל המערה. למתחם הייתה עלות כניסה של כ 300 רופי במטרה לשמר את המקום ולאחר הסדר התשלום מול הנזיר (קיבלנו כרטיסי ביקור רשמיים), נכנסנו אל המנזר עצמו וגם אל המערה המפורסמת עם הכף רגל של הנזיר הבודהיסטי מילרפה. לאחר הביקור המוצלח, ירדנו באותה הדרך והמשכנו בדרכנו תוך כדי התבוננות בבניית הגדרות המתוחכמת ושדות ירוקים מהצדדים. אחרי כ 2 ק"מ נוספים, עשינו עצירת קפה ומנוחה בחצר של המלון בכפר Lamagaun שבו ישנו לפני יומיים. בסביבות 11:00, המשכנו להתקדם כ 1.5 ק"מ מערבה עד שנתקלנו בעץ רודודנדרון בודד ומרשים ליד הכפר Chhokang. משם התקדמנו במהירות לאורך הנהר כ 3 ק"מ נוספים עד שהגענו בסביבות 12:30 אל הכפר Chekumpar שבו גם עצרנו לארוחת צהריים באותה המסעדה המפתיעה לטובה שבה הייתה טבחית מקצועית. לאחר עוד ארוחה מוצלחת, יצאנו לדרך (סביב 14:00) תוך כדי שאנחנו יורדים במהירות ועוברים את הקטע הבעייתי במהירות האפשרית. בק"מ ה17 (מתחילת ההליכה), נפגשנו עם פיצול שבילים ולקחנו בו פנייה שמאלה (במקור באנו מהפנייה הימנית) שירדה למטה בזווית תלולה. עברנו על הדרך Gumpa בינונית ואחרי כ 100 מטר של ירידה (במשך כחצי ק"מ) הגענו אל גשר מוזר ויחסית רעוע שהיה חסום מהצד השני. למרות התכנון המקורי של לינה בצד השני של הנהר (כחצי ק"מ אחרי הגשר), החלטנו לא להסתכן עם הגשר ולישון באחד המלונות הקרובים. כדי לא לחזור את...

נערך ע"י משתמש שבת 11 יוני 2022 17:50:18(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 4 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
ישר.א ב 11/06/2022(UTC), HarmonicWave ב 12/06/2022(UTC), קיפי קיפוד ב 16/06/2022(UTC), אמנון לנגי ב 20/06/2022(UTC)
מממן
Eli TheHiker  
#2 נשלח : יום שישי 10 יוני 2022 19:38:52(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 684

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

יום 8: Rayzam-Gumpa Lungdang-Ripchet
מרחק/עליות/ירידות: כ 18 ק"מ עם כ 1400 מטר עליות/1200 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 10:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב של תפילת נזירות במנזר Gumpa Lungdang
קישור וידאו ביוטוב של תצפית לעבר אזור Ganesh Himal מהמנזר Gumpa Lungdang
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
במהלך ארוחת הבוקר, הקופים החליטו להשתעשע קצת ועשו לנו מופע טיפוס מרהיב. ידענו שהולך להיות יום ארוך וקשה ולכן יצאנו לדרך קצת יותר מוקדם מהרגיל (סביב 7:30). חזרנו דרך הגשר הרעוע אל הגשר הרגיל כאשר על הדרך פגשנו מקומי שהסכים לשמור על התיקים שלנו בביתו תמורת תשלום סמלי ואז הוביל אותנו אל משפחתו ששמרה על התיקים (סה"כ כ 1.5 ק"מ). משם התחילה עלייה תלולה וארוכה של כ 1000 מטר על פני כ 5.5 ק"מ אל המנזר. על ההתחלה פגשנו מספר מקומיים שעסקו בחיתוך והכנת עצים לבנייה ואחרי עלייה של כ 300 מטר, המדריך שלנו התחיל להרגיש לא טוב והחליט לחזור, אך הפורטר המשיך ללכת איתנו עד הסוף וגם גילינו שהוא מבין אנגלית לא רע בכלל (למרות שכמעט ולא מדבר) וגם מאוד מנוסה בהליכה בהרים הגבוהים. ההתקדמות למעלה הייתה די איטית, אך הנופים מסביב המריצו אותנו להתקדם יותר ויותר דרך שבילי יער מרשימים וגם שבילים חשופים ומעניינים. אחרי כ 5 ק"מ (ו900 מטר עליה), הגענו בסביבות 11:00 לנקודת פיצול ולקחנו את הפנייה השמאלית אל המנזר (הפנייה ימינה לא מופיעה במפות אבל לפי הפורטר, זו בעצם הדרך אל ה Ganesh Himal base camp). השביל הפך לדרך מבולדרת, אך במהרה (אחרי כחצי ק"מ) הגענו אל פאתי המנזר (בסביבות 11:30). בחצר הגדולה, פגשנו רק נזירה אחת שהעדיפה להתרחק מהתיירים, אך מהר מאוד שמענו שירה מפתיעה מהמבנה המרכזי של המנזר והופתענו לגלות רק נזירות במקום. הנוכחות שלנו לא הפריעה להן, ואחרי שהייה קצרה, יצאנו שוב אל החצר כדי להתארגן לארוחת הצהריים ומנוחה. נזירה טבחית הכינה לנו במטבח מרק נודלס עשיר ובמקביל גם אוכל לשאר הנזירות שבנתיים סיימו את התפילה. אחרי ארוחת הצהריים וצילומים לכל הכיוונים (במיוחד אזור ה Ganesh Himal), כמה נזירות סקרניות באו לדבר איתנו וכך גילינו שלא הרבה מטיילים מגיעים למנזר ולמרות זאת "החיים סבבה". בסביבות 13:00, התחלנו לרדת בחזרה באותה הדרך המרשימה וגילינו עצים צבעוניים ומיוחדים וזוויות אחרות על ההרים. בסביבות 14:30 הגענו חזרה אל נקודת הפיצול והבית שבו השארנו את התיקים. המדריך הרגיש קצת יותר טוב אחרי שינה ומנוחה ולכן התחלנו להתקדם הלאה בלי עיכובים. חצינו את הנהר המרשים של עמק Himal והתקדמנו פחות או יותר על אותו הקו גובה כ 2.5 ק"מ תוך כדי חציית גשר נוסף וגבוה מאוד מעל הנהר הצדדי. בזמן המנוחה, נתקלנו שוב במספר קופים לבנים שהשתעשעו בין העצים וצפו בנו. משם התחילה עלייה מתונה של כ 100 מטר (על פני כ 1.5 ק"מ) לעבר הכפר Ripchet וממש לפני עלייה האחרונה, פגש אותנו בחור מקומי שהציע להתארח אצלו במלון. הסכמנו לעלות איתו ולראות, אך בסוף בחרנו דווקא את המלון הצמוד שהיה נראה הרבה יותר מסודר ומרווח למרות הבנייה הצפופה מאוד בכפר אפילו ביחס לכפרים אחרים. נאמר לנו כי הכפר נהרס מאוד ברעידת האדמה הגדולה ב 2015 ולכן גם הבנייה נראת בהתאם. אחת ההפתעות במקום הייתה בידורית Bluetooth ובגלל שהיינו האורחים היחידים במלון (ואולי בכל הכפר), התחברנו אליה עם הסלולריי וכך היה אפשר להעביר את הזמן עד ארוחת הערב בשמיעת מוזיקה מגוונת מהארץ והעולם.

 

תמונות היום:

 

 

יום 9: Ripchet-Lokpha
מרחק/עליות/ירידות: כ 9.5 ק"מ עם כ 450 מטר עליות/950 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 5:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
התחלנו את ההליכה (כרגיל סביב 8:00 לאחר ארוחת בוקר טובה) במגמת ירידה מתונה כאשר במהרה נוף מרשים נפתח מולנו. אחרי כחצי ק"מ, עברנו דרך Gompa קטנה ואז התחילה ירידה תלולה עם מדרגות בטון בגדלים שונים שנמשכה לאורך כ 1.5 ק"מ (בירידה מצטברת של כ300 מטר) ופשוט לא רצתה להיגמר. עד הדרך הייתה פריחה יפה מסוגים שונים ומבט מיוחד מלמעלה על הגשר הארוך שעברנו ביום הרביעי בדרך ל Chumlung. בסיום הירידה הארוכה בסביבות 9:00, עצרנו לנוח בבית הקפה המקומי ולאחר מכן המשכנו ללכת לאורך הנהר כ 4.5 ק"מ על שביל עולה ויורד עד שהתחילה ירידה מתונה עד מערכת שבילי הברזל המרשימה שעברנו גם ביום הרביעי בכיוון המנוגד. לאחר הליכה במקביל לנהר וחצייה של גשר נוסף, המשכנו כ 2 ק"מ נוספים עד שהגענו בסביבות 13:00 אל הכפר הקטן Lokpha. יכולנו להמשיך להתקדם, אך בגלל הימים הארוכים שהיו ומספר שיקולים נוספים, החלטנו להישאר לישון במקום באותו המלון שבו ישנו בהלוך. בשיחה עם המדריך, גילינו כי הפרמיט למעשה מאפשר לצאת מאזור השמורה יום אחרי שהוא נגמר ולכן לא היה לחץ להמשיך באותו היום. ההגעה המוקדמת נתנה לנו הזדמנות לעשות כביסה, מקלחות חמות (שבהתחלה לא עבדו בגלל מתקן גז תקול ובעל המקום החליף בהמשך את כל היחידה), סדר עם הציוד שהשארנו בהלוך ומנוחה מעייפות מצטברת. אחרי ארוחת הערב מוצלחת וחגיגה עם שירים נפאלים וישראלים, התפזרנו לנוח ולישון.

 

תמונות היום:

 

 

יום 10: Lokpha-Bihi Phedi
מרחק/עליות/ירידות: כ 15 ק"מ עם כ 750 מטר עליות/700 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
אחרי ארוחת הבוקר המצויינת, נפרדנו מהמארחים הנחמדים והתחלנו ללכת דרך שביל יער נוח במגמת ירידה מתונה. אחרי ירידה של כ 200 מטר על פני כ 2.5 ק"מ, יצאנו מעמק צום והגענו אל בית מלון קטן עם בעלי בית מופתעים. המשכנו לרדת ובמהרה עברנו על הגשר הארוך שדרכו חצינו את הנהר ונכנסנו לעמק מנאסלו הצר, כאשר על הדרך עברנו דרך כפרון קטן בשם Nyak Phedi עם שומרים לא צפויים. משם התחילה הליכה מעניינת לאורך הנהר כאשר מדי פעם חוצים מצד לצד דרך גשרים שונים. אחרי כ 4 ק"מ, הגענו אל הכפר הקטן Pewa ובו נשארנו להפסקת קפה ומנוחה באחד מהבתי קפה שעל הדרך. בסביבות 10:30, יצאנו לדרך ופרפרים צבעוניים החליטו ללוות אותנו לאורך הנהר הגועש. אחרי כ 3 ק"מ, הגענו אל הכפר Deng שבו תכננו לישון במקור, אך היה עוד מוקדם והפעם החלטנו לא להתעצל ולהתקדם הלאה. אחרי כ 2 ק"מ חצינו את הנהר והתחלנו לעלות כ 100 מטר אל הכפר Rana שבו הופתענו לראות התגייסות של חלק גדול מהכפר לצורך בניית מדרגות בטון חדשות. עברנו את הכפר במהירות ואחרי כ 1 ק"מ הגענו לנקודת פיצול חדשה (שהופיעה רק במפת שלט מקומות) שבה ממליצים לעלות את הכפר Bihi העליון שאינו על הסובב מנאסלו. לאחר התלבטות קלה והמלצת המדריך, המשכנו בדרך התחתית ובמהרה נוכחנו לדעת שעשינו את הבחירה הנכונה אחרי חציית נהר קטן ומפגש עם כמות עצומה של סחלבי הרים פורחים בכל ההרים מסביב. אחרי כ 1 ק"מ נוסף של הליכה, הגענו בסביבות 14:30 למלון דרכים קטן ב Bihi Phedi שבו תכננו לעצור לארוחת צהריים. בזמן ארוחת הצהריים, השמיים התקדרו מאוד ובסופו של דבר החלטנו להישאר לישון במקום. זו הייתה אחת ההחלטות הטובות בטיול, כי במהרה התחיל גשם רציני מאוד עם ברד שגרם לנו לחשוש לגבי היום למחרת (בגלל הבוץ הצפוי).

 

תמונות היום:

 

 

יום 11: Bihi Phedi-Namrung
מרחק/עליות/ירידות: כ 15 ק"מ עם כ 1000 מטר עליות/350 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 7 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
למרות שהבוקר התחיל בגשם קל שגרם לנו להוציא מעילי גשם וכיסוי תיק, החששות לגבי הבוץ התבדו בגלל יכולת הספיגה הגדולה של הקרקע וגם הגשם הקל הפסיק במהרה. אחרי כ 1 ק"מ, חצינו את אחד הגשרים על הדרך והתחלנו לעלות בהדרגה על שביל עתיק ובנוי היטב שהוביל לאזור פתוח ומיוער עם מפלים מרשימים מסביב. פגשנו במקום 2 מטיילים צעירים שהלכו בכיוון מנוגד וזה כמובן עורר את סקרנותנו (כי יום לפני לא ראינו מטיילים בכלל וגם בדרך כלל עושים את המסלול בכיוון אחד בגלל ההסתגלות לגובה והפס הגבוה שנמצא בימים האחרונים). לאחר שיחה קצרה, הבנו שהבחורה חטפה (בעיירה הקרובה או אחריה) קלקולי קיבה רציניים שלא עוברים והם החליטו לחזור. הדבר המפתיע היה שאחרי כ2 ק"מ , פגשנו זוג נוסף של מטיילים מבוגרים יותר שגם הם הלכו בכיוון המנוגד מאותן הסיבות וטענו שזה קרה אחרי לינה ב Namrung. אחרי כ 2.5 ק"מ נוספים עם עליה מתונה של כ 100 מטר, הגענו אל הכפר Ghap שהיה פרוס על 3 חלקים לאורך כ 1.5 ק"מ. אחרי מנוחה קצרה, יצאנו מהכפר בסביבות 11:00 והמשכנו להתקדם בשביל כ 7.5 ק"מ במגמת עלייה מתונה של כ 500 מטר, תוך כדי שאנו עוברים ביער מרשים עם חציית גשר מעל נהר עוצמתי ורועששביל יער עתיק עם עצים עתיקים וענקיים הוביל אותנו בסופו של דבר עד הכפר Namrung הצבעוני שבו היה היצע רב של מלונות מפוארים וגם פשוטים ומשפחתיים. בכפר היו מספר לא קטן של קבוצות מטיילים מארצות שונות ולכן מצד אחד זה עודד אותנו בעקבות המפגש עם המטיילים הפורשים, ומצד שני בחרנו במלון שקט ומשפחתי כדי להימנע מההמולה. אחרי ארוחת הצהריים המאוחרת, יצאנו להסתובב בכפר ופגשנו מספר מטיילים פיניים שחלקם סיפרו לנו על ביקורם ועבודתם בארץ במושבה של הפינים – יד השמונה. חלק מהקבוצה של הפינים הלכו להתרחץ במפל מרשים מאחורי הכפר, ועד שתכננו לקפוץ לשם כדי לראות אותו מקרוב, עננים רציניים נכנסו לאזור והתחיל גשם קל שבהמשך הפך לרציני ולכן החלטנו לוותר על התענוג. בזמן הסיבוב בכפר, ראינו גם תחנת Check point שלא עברנו דרכה ולא ברור אם הייתה פעילה או לא והאם המדריך שלנו עבר שם כדי להחתים את הפרמיטים.

 

תמונות היום:

 

 

יום 12: Namrung-Shyala
מרחק/עליות/ירידות: כ 15 ק"מ עם כ 1150 מטר עליות/300 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לברכת חג פסח שמח מנפאל הקפואה
קישור וידאו ביוטוב לטיגון לביבות מקמח מצה ושירי פסח
קישור וידאו ביוטוב לשלג יורד הלילה בלילה
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
השמיים בבוקר היו נקיים מהרגיל ואחרי ארוחת בוקר מצויינת, יצאנו לדרך מוקדם יחסית (סביב 7:30) על שביל נוח עם תצפיות רבות ומעניינות לצדדים. אחרי כ 2 ק"מ, עברנו דרך הכפר Bhaniam ומשם התחילה עלייה מתונה של כ 300 מטר (על פני כ 2 ק"מ) לעבר הכפר Lhi. רצינו לבקר בגומבה המקומית, אך היא הייתה סגורה. בהמשך עברנו מפל קטן ומרשים ואחרי כ1 ק"מ הגענו לפאתי כפר נוסף בשם Shyo שהיה פרוס לאורך השבילחיות בית שונות שיחקו ביניהם בחצרות הבתים והנוף רק הלך והשתפר. בסביבות 11:00, הגענו אל הכפר Gho שבו נתקלנו בשומרים מפתיעים, עצים עתיקים וטקסים קולניים שנשמעו מרחוק. אחרי מנוחה, החלטנו לסטות מהשביל המרכזי ולעלות לעבר מתחם המנזר הגדול של Lho שהיה על הגבעה. אחרי עלייה של כ 100 מטר (שהייתה מתונה בהתחלה ותלולה בסוף על פני כחצי ק"מ) עם פריחה משגעת של אירוסים, הגענו אל המתחם שהיה ברובו בשיפוץ ולכן לא ניתן היה להכנס לחלק מהמבנים. למזלנו, המבנה המרכזי היה פתוח ולאחר ביקור צבעוני במיוחד, עשינו הפסקת קפה והמשכנו בדרכינו כ1 ק"מ על שביל עם פריחה מרשימה של רודדנדרומים בצבעים שונים ומגוונים. נשים מקומיות הפתיעו אותנו ביכולתן לסחוב משקלים ונפחים לא הגיוניים. משם התחילה עלייה של כ 200 מטר (על פני כ 2 ק"מ) דרך שביל יער במקביל לנחל עד שהגענו לפאתי הכפר Shyala שנראה משמעותית יותר גדול מכל הכפרים האחרים שעברנו על המסלול. כבר בזמן העלייה, התחילה רוח חזקה וקרה עם גשם קל מדי פעם וזה בהחלט היה סימן לבאות. מצאנו מלון מתאים במהרה ובזמן ההתארגנות, הגשם והקור התחזקו מאוד, כך שלקראת הערב נאלצנו להתלבש בהתאם. היה נראה שאין חשמל בכל הכפר, אך הוא חזר בסביבות 17:00 ולמרות זאת גילינו כי אין WIFI פעיל בגלל מיעוט המטיילים ואי חידוש של החוזה מול ספקית האינטרנט (נאמר לנו שכך המצב בכל המלונות בכפר). הקור והשלג הכבד שהתחיל לרדת בערב לא הפריעו לנו לאחל חג שמח לקרובי משפחה, להתכונן לערב פסח ולחגוג בהתאם. הדאגה היחידה שהייתה לנו, זה האם נצליח לעלות אל המנזר הPung Gyen Gompa בתנאים שנוצרו.

 

תמונות היום:

 

 

יום 13: Shyala-Pung Gyen Gompa-Samagaon
מרחק/עליות/ירידות: כ 14 ק"מ עם כ 650 מטר עליות/600 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לשלג טרי בדרך לSamagaon
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
התעוררנו לבוקר לבן במיוחד עם מזג אוויר קר ויציב ללא משקעים נוספים ובפעם הראשונה בטיול ראינו את פסגת המנאסלו שהסתתרה בין העננים. יצאנו אל הדרך הקפואה בסביבות 7:30 וכנראה היינו בין הראשונים, כי לא ראינו הרבה עקבות. הנוף מסביב רק הלך והשתפר ואחרי כ 1.5 ק"מ עם חצייה של מספר גשרים שונים, הגענו אל נקודת הפיצול שבא נפרדנו מהפורטר שהמשיך אל Samagaon והתחלנו לעלות לעבר המנזר. למזלנו, עד שהצטלמנו, עברה אותנו קבוצה בינונית של מטיילים גרמנים דוברי רוסית עם מדריך ויצרו צעדי דריכה בשלג וכך היה יותר קל להתקדם. ב 2 הק"מ הראשונים, הייתה עלייה תלולה של כ 450 מטר בדרגות קושי שונות שדרשו ריכוז ואחיזה טובה. ב 3 הק"מ הבאים הייתה עלייה מאוד מתונה של כ 150 מטר על גבי שלג רך וטרי שהקשה על ההליכה בגלל הכיסוי של הנחלים הקטנים שמתחתיו. בסביבות 11:00, הגענו אל פאתי המנזר שהיה בנוי צמוד לקיר. נכנסו לראות את המבנה המרכזי שהיה צנוע למדי ולאחר מכן התאספנו ביחד עם הקבוצה השניה בחדר האורחים המאולתר שפתח האיש שמתחזק את המקום כדי לנוח, לאכול ולשתות תה. העשן הרב הפריע לשבת בנוחות במקום ולכן כאשר הגיעו קבוצות קטנות נוספות, מיהרנו לפנות להם מקום. בירכנו על מזלנו עם המזג אוויר ובסביבות 12:00 התחלנו לחזור באותה הדרך. מספר קבוצות של מטיילים (ולא רק) עברו על פנינו וחלקן לא היו בטוחות אם יספיקו להגיע אל המנזר בגלל השלג/גשם שהתחיל לרדת. החצי הראשון של היום היה משמעותית יותר חם מהיום הקודם ולכן הופעתנו לראות את הירידה כמעט חשופה לגמרה למרות שהייתה מכוסה בבוקר עם שלג ואפילו פרחים צבעוניים התחילו להציץ. חזרנו אל הפיצול בסביבות 14:00 והתחלנו להתקדם הלאה כאשר גשם/שלג קל-בינוני ממשיך ללוות אותנו. אחרי כ 1.5 ק"מ, הגענו אל הכפר הגדול Samagaon, נפגשנו עם הפורטר והתחלנו במלאכת החיפוש של המלון המתאים שהייתה חשובה במיוחד כי תכננו לישון שם 2 לילות. המבחר היה די גדול ובסופו של דבר, כלקח מהלילה הקר שהיה, בחרנו מלון שהיה בנוי עם קירות בטון ובו גם מקלחות חמות, חדר אוכל נחמד וWIFI יציב. למזלנו, לא היו במלון לקוחות נוספים, כך שיכולנו להתקלח בנחת, לעשות כביסה, לקבל את מירב התשומת לב מהמארחים בשירות ובבישולים, להשתלט על החדר אוכל הגדול עם הספסלים הנוחים והגג עם הנוף ולהנות מערב שקט. בכפר הופיעה תחנת Check point על המפה, אך לא עברנו דרכה וגם לא זכור לי שהמדריך החתים שם את הפרמטים ולכן יתכן שהייתה סגורה.

 

תמונות היום:

 

 

יום 14: Samagaon-Manaslu Base Camp-Samagaon
מרחק/עליות/ירידות: כ 11 ק"מ עם כ 750 מטר עליות/750 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 6:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לתצפית מהדרך לManaslu base camp בגובה 4200 מטר
קישור וידאו ביוטוב לתצפית על האגם Birendra Tal בזמן מפולת שלג
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
במהלך ארוחת הבוקר, קובי ומייק החליטו לעשות היום סוג של יום מנוחה וללכת עד המנזר, האגם ובחזרה. אנחנו קיבלנו מידע שאולי לא נצליח להגיע ל Base camp בגלל השלג הרב וחוסר משלחות טיפוס למנאסלו העונה ובכל זאת החלטנו לנסות ולעלות כמה שניתן. יצאנו לדרך סביב 7:15 עם הפנים אל הר מנאסלו המרשים. אחרי כ 1.5 ק"מ חצינו את השפך של האגם Birendra Tal ופנינו שמאלה לכיוון הBase Camp. בהתחלה השביל עלה כ 70 מטר בצורה מתונה, אך אחרי כחצי ק"מ, התחילה עלייה בינונית של כ 250 מטר בין עצים מרשימים ומיוחדים שנמשכה כ 1 ק"מ עד שהגענו אל התצפית הראשונה על האגם. משם התחילה עלייה הרבה יותר תלולה וחשופה עם שלוגיות של כ 200 מטר כאשר הר מנאסלו והקרחון שלו נחשפים יותר ויותר. אחרי כ 1 ק"מ, הגענו אל מערה קטנה ומקושטת שבה חווה החליטה להישאר, לנוח ולהנות לבד מהתצפית על הנשרים והאווירה עד שנחזור. המשכנו לעלות עוד כ 150 מטר (על פני כחצי ק"מ) עד שהשביל הפך להיות מאוד בוצי, מחליק ומושלג ואז פגשנו 3 מקומיים שירדו מאזור ההר. לאחר התייעצות איתם הבנו שהם לא עלו יותר מדי ואין טעם להתקדם יותר, כי העונה אף משלחת עוד לא עלתה לBase Camp ולכן השביל לא נבדק ומאוד בעייתי בגלל מפולות השלג הרבות באזור (ואכן ראינו כמה כאלה). ניצלנו את מזג האוויר הטוב כדי להצטלם ולהנות מתצפית 360 מעלות על האזור. בסביבות 10:30, האזור התחיל להתענן ולכן התחלנו לרדת בזהירות תוך כדי צפיה בקרחון מנאסלו המתפורר לנגד עינינו. חזרנו אל המערה והופתענו לראות מטיילים רבים שמקיפים את חווה ומתלבטים כמונו מה לעשות. עדכנו את מי ששאלו לגבי מצב השביל והתחלנו לרדת ביחד עד היער מעל האגם שבו עצרנו לארוחת ביניים ומנוחה. בהמשך ירדנו במהירות כ 250 מטר לאורך כ 1.5 ק"מ עד ששמנו לב שפספסנו את הפנייה ימינה לאגם והחלטנו לחתוך ישירות. התחברנו בקלות יחסית אל השביל שהיה מסומן במפה וירדנו איתו עד האגם. ככל שהתקרבנו, כך המראה השתפר. בהמשך הגענו אל השפך של האגם והמדריך הציע פשוט להוריד נעליים ולחצות. המים לא היו עמוקים, אך כן היו קפואים ולא עשו חשק לעשות כך ולכן בפועל הלכנו במורד הנחל כ 300 מטר עד שמצאנו מעבר סביר דרך הבולדרים ואז חזרנו על הגדה השניה עד המעבר והתחלנו לעלות לצד השני כאשר הרים מעניינים מציצים ממול. אחרי הליכה נינוחה של כ1 ק"מ, הגענו אל המנזר החדש של Samagaon שנראה מרשים מבחוץ אך עדיין היה בתהליכי בנייה ולכן היה סגור. משם הלכנו אל חלקו הישן של מתחם המנזרים, כאשר המנזר הישן יותר היה פתוח והביקור בו היה מעניין מאוד. משם ירדנו אל הכפר עצמו וחזרנו אל המלון בסביבות 14:00 בדיוק בזמן כדי לפגוש את החברים ולאכול ביחד ארוחת צהריים. לאחר מכן הלכנו לעשות סיבוב בכפר וגילינו שהוא בעצם חצוי בין החלק התחתון שהיה בנוי בעיקר מבתים ישנים ועניים מאוד ומהחלק העליון שבו התפתחה תיירות ומלונות ולכן גם הנראות בהתאם. חזרנו אל המלון לארוחת הערב ואחרי שהחשיך, הייתה הזדמנות לשחק עם חשיפה ארוכה ולצלם את הירח העולה ואת ההרים שמקיפים את המנאסלו (כאשר הוא עצמו היה כל הזמן מכוסה בעננים).

 

תמונות היום:

 

 

יום 15: Samagaon-Samdu-Tibetian Border-Samdu
מרחק/עליות/ירידות: כ 18.5 ק"מ עם כ 850 מטר עליות/500 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לעדר עזי בר דוהר למעלה
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
הבוקר התחיל במזג אוויר יציב ומצויין כבר משלב הזריחה המרשימה על פסגת המנאסלו. התחלנו להתקדם צפונה על שביל בנוי תוך צפייה בהרים מושלגים מכל הכיוונים. אחרי הפיצול עם העלייה אל הבייס קאמפ, המשכנו להתקדם על שביל אדמה נוח במגמת עלייה קלה ואחרי כ 7 ק"מ (עם כ 200 מטר עלייה מצטברת), חצינו את הנהר המרכזי והתחלנו לעלות לעבר Samdo. בשלב מסויים, הצטרפה אלינו כלבה שחורה והחליטה ללכת איתנו כמה ימים כמעט עד הפס Larke. בסביבות 10:30 אחרי עלייה של כ 100 מטר (על פני כ 1 ק"מ), הגענו אל הכפר ובמהרה מצאנו מלון מתאים שהיה יחסית ריק. השארנו את רוב הציוד בחדרים ולאחר מנוחה והתארגנות, יצאנו לטייל לכיוון הגבול הטיבטי. הליכה של כ 1 ק"מ לאורך שביל נוח עם מרמיטות מציצות מכל כיוון וריצה של הכלבה אליהן וחזרה, הובילה לחצייה של נחל ומשם התחילה עלייה הדרגתית של כ 100 מטר (על פני כחצי ק"מ) עד לנקודת פיצול נופית מעל Larke Bazar (שבו היו 2 בתים נטושים ומלון חדש בתהליך בנייה) שבה עשינו הפסקת צהריים ותמונות על הבולדר הענק בזמן שמרמיטות מופתעות צופות בנו. משם התחילה עלייה תלולה ונוחה יחסית של כ 100 מטר (על פני כ 400 מטר) עד שעדר עזי בר הפתיע אותנו. העלייה התמנתה ונופים שונים התגלו למטהלמעלה וקדימה כאשר נשרים כל הזמן חגים מעלינו ומולנו. המשכנו להתקדם עוד כ 3 ק"מ (עם עלייה מצטברת של כ 200 מטר) לאורך מצוקים מושלגים וגם חשופים עד שהגענו לנקודה שבה החלטנו לעצור ולא להתקדם מחוסר זמן. השעה הייתה כבר 14:30 וידענו שיקח לנו לפחות כשעתיים לחזור ולכן אחרי הפסקה, מנוחה ומבט אחרון אל הרי הגבול עם טיבט (שהיו במרחק של כ 3 ק"מ בקו אווירי), התחלנו לחזור באותה הדרך פחות או יותר חזרה. בסביבות 15:30, עברנו נקודת תצפית על העמק שממנו באנו ובסביבות 17:00 חזרנו אל הכפר וגילינו כי המלון בנתיים התמלא במטיילים כך שהייתה ארוחת ערב מעניינת, עמוסה וטעימה למרות העשן שנכנס מתנור החימום שהמקומיים ניסו להדליק בתוך החדר. העשן די הפריע לשבת ולכן התפזרנו יחסית מוקדם כדי לתכונן למחר ולנוח.

 

תמונות היום:

 

 

יום 16: Samdo to Dharamsala
מרחק/עליות/ירידות: כ 8 ק"מ עם כ 950 מטר עליות/300 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 6:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לתצפית מעל Dharamsala על פסגות Manaslu וLarke peak
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל בהליכה נינוחה של כ 1.5 ק"מ (עם כ 100 מטר עליות) באותה הדרך מאתמול עד לנקודת הפיצול מעל Larke Bazar. משם התחלנו לעלות בהדרגתיות במקביל להרבה קבוצות מטיילים אחרות בשבילים מגוונים עם נופים מדהימים. אחרי עלייה של כ 300 מטר (על פני כ 2.5 ק"מ), חצינו נהר דרך מעקף חדש והגענו לנקודת תצפית שבה החברה החליטו להתחמם עם קצת ספורט. אחרי עלייה נוספת של כ 150 מטר (על פני כ 1 ק"מ) הגענו לנקודת תצפית מרשימה על הר מנאסלו וLarkya Peak (ההר מימין בגובה 6249 מטר). משם התקדמנו עוד כ 1.5 ק"מ (עם כ 50 מטר עלייה) על שביל צר ומושלג בחלקו עד שהגענו לכפרון הקטן Dharamsala שבו היו 2 מתחמי אכסניות גדולות יחסית (וכמה בתי אבן שהיו סגורים) שעברו שיפוץ מסיבי בתקופת הקורונה והותקנו בהם קירות בידוד נגד קור (בעבר היו רק מזרונים על גבי אבנים באוהלים גדולים שעכשיו נשארו עבור המדריכים והפורטרים). למזלנו, מצאנו 2 חדרים סבירים ופנויים באכסניה המרוחקת למרות עומס המטיילים המורגש והקבוצות הגדולות שהזמינו מראש. החדרים היו פשוטים מאוד עם 4 מזרנים צמודים על מיטת אבנים ובמקום לא היה חשמל או מקלחות כאשר השירותים היו במרחק סביר בחוץ. החברה החליטו לנצל את הזמן למנוחה ואני וחווה החלטנו לנסות ולטפס להר הסמוך כדי לשפר את ההתאקלמות לגובה לקראת הפס. יצאנו לדרך בסביבות 12:30 כאשר נוף מדהים נפרס לנגד עינינו. עלייה תלולה של כ150 מטר הספיקה לחווה, אך אני המשכתי לעלות כ 150 מטר נוספים ללא שביל עד שהגעתי לאזורים מושלגים. הנוף משם היה מרשים עוד יותר, אך השמיים התקדרו במהרה ולכן החלטתי לא להמשיך וירדתי חזרה באותה הדרך. בזמן הירידה, פגשתי קבוצה של צ'כים צעירים שניסו לעלות גם כן וביקשו ממני ללוות את אחד החברים בדרך למטה כדי שלא ילך לבד וכך הייתה שיחה מעניינת כל הדרך עד האכסניה. אחרי מפגש עם החברים, הלכנו לאכול ארוחת צהריים, לשתות בירה ולהעביר את הזמן עד ארוחת הערב. הבעיה היחידה הייתה ריח הסולר החריף שנדף מהמטבח. חשבנו בהתחלה שמדובר בדליפה כלשהי, אך במהרה התברר שהם מבשלים על סולר ולכן הריח. בזמן המנוחה, דיברנו עם המדריך שלנו שרצה שנצא ביחד עם כל שאר הקבוצות ב 4:00 בבוקר בגלל הרוחות החזקות שמגיעות לפס בסביבות 10:00 ויכולות לשבש את ההליכה. הצלחתי לשכנע אותו שהקבוצה שלנו מספיק מהירה ומנוסה כדי שנצא לקראת 5:00 ועדיין נספיק להגיע בזמן ובסופו של דבר הוא הסכים. סידרנו את מה שהיה ניתן בתיקים לקראת מחר והתפזרנו לישון מוקדם יחסית כדי לנוח לקראת היום הארוך של מחר.

 

תמונות היום:

 

 

יום 17: Dharmasala-Larke La pass-Bhimthang
מרחק/עליות/ירידות: כ 16 ק"מ עם כ 800 מטר עליות/1550 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 10 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב לתצפית 360 מאזור Larke pass
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
קמנו מוקדם מהרגיל (בסביבות 4:15) ואחרי התארגנות מהירה וארוחת בוקר קלה, יצאנו לדרך בסביבות 5:00 לפי התכנון (כנראה הקבוצה האחרונה כי רוב הקבוצות כבר יצאו לדרך). בהתחלה, השתמשנו מעט בפנסים למרות הירח הכמעט מלא, אך במהרה הופיע אור ראשון (סביב 5:45) וב6:00 כבר הכל היה מואר היטב והציפורים התחילו לצייץ. אחרי עלייה מתונה יחסית של כ 300 מטר (על פני כ 2.5 ק"מ) לאורך הקרחון, מצאנו תצפית נהדרת על ההר Larke peak ועצרנו לנוח ולשתות מהקפה החם שניסינו לשמר.
המשכנו להתקדם לכיוון הפס והיה נראה לרגע שאנחנו (והצופים הבלתי צפוייםהיחידים במרחב. אחרי עלייה של כ 200 מטר נוספים (על פני כ 1.5 ק"מ), השגנו את רוב הקבוצות שהלכו בכיוון ועשינו עצירה מתוכננת. ההתקדמות בשלג הייתה איטית מהרגיל, אך מזג אוויר נהדר ללא טיפת רוח ועננות שיפרו את האווירה ובסביבות 9:00, אחרי כ 300 מטר נוספים של עלייה (על פני כ 3 ק"מ), הגענו אל הפס Larke פחות או יותר ביחד עם כל שאר הקבוצות שיצאו בבוקר. דבר מעניין שהתגלה הוא שהפס נמצא בעצם מחוץ לשמורת Manaslu וגם זו לא הנקודה הכי גבוהה לפני שמתחילים לרדת למטה (אחרי כחצי ק"מ הייתה נקודה גבוהה בכ10 מטר). אחרי מנוחה, ארוחת בוקר וצילומי שמחה ואושר מההגעה המהירה והמוצלחת, התחלנו להתקדם הלאה כאשר אחרי כחצי ק"מ התחילה ירידה תלולה וחלקה של כ 750 מטר שנמשכה כ 3.5 ק"מ עד שהגענו בסביבות 12:30 למסעדת דרכים קטנה. הנוף בדרך של ההרים המשוננים המשיך להפתיע לטובה יותר ויותר וכך היה אפשר לשכוח לרגע מדרגת הקושי והעומס על הברכיים. למזלנו, היה מזג אוויר שמשי ומצויין ללא רוח שהמיס את הקרח של הבוקר ולכן לא היינו צריכים באף שלב של הירידה קרמפונים (למרות שקבוצות אחרות כן השתמשו ב Micro Spikes). עצרנו במסעדה לארוחת צהריים מעולה ומנוחה קצרה ובסביבות 13:30 יצאנו לדרך. הירידה התלולה התמתנה מעט, אך המשיכה לרדת כ 700 מטר (על פני כ 4.5 ק"מ) עד שהגענו בסביבות 15:00 אל הכפר הציורי Bimthang שנמצא על משטח גדול וישר שמוקף בהרים גבוהים. בכפר לא היה עדיין חשמל קבוע, אינטרנט או קליטה סלולרית, אך זה לא הפריע למטבח להכין פינוקים שונים וארוחות מעולות כדי לחגוג את המעבר המוצלח של הפס. באופן מפתיע, הבחורה שבישלה לנו את האוכל במסעדה אחרי הפס, ירדה גם כן אל הכפר והעבירה את הערב בשיחות ושתיית אלכוהול עם עוד פורטרים ומדריכים מקבוצות שונות בחדר האוכל המלון שהיה ריק ממטיילים אחרים ולמחרת בבוקר חזרה אל המסעדה.

 

תמונות היום:

 

 

נערך ע"י משתמש שבת 11 יוני 2022 11:38:08(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 1 משתמש הודה ל Eli TheHiker עבור הודעה מועילה זו.
ישר.א ב 11/06/2022(UTC)
Eli TheHiker  
#3 נשלח : יום שישי 10 יוני 2022 19:39:40(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 684

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות

יום 18: Bhimthang to Tilche
מרחק/עליות/ירידות: כ 8.5 ק"מ עם כ 250 מטר עליות/1600 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 8 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור וידאו ביוטוב להליכה ביער הRhododendrons
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
היום התחיל בירידה מתונה של כ 150 מטר (על פני כ 1.5 ק"מ) עד שהגענו לשלט כניסה לשמורת Annapurna (במפות השמורה מופיעה רק כ 10 ק"מ משם). משם השביל פנה דרומה (במקום מערבה כפי שמופיע במפות), ואחרי כחצי ק"מ וחצייה של נחל לבן במיוחד, השביל פנה מערבה ואחרי כ 600 מטר התחבר בחזרה אל השביל המקורי. מכאן נכנסנו בעצם ליער צבעוני של רודדנדרומים והתחלנו לרדת כ 100 מטר עד למפגש עם נחל נוסף שבו עשינו הפסקה. המקום היה מוקף בפריחה משגעת של רודדנדרומים מצבעים וגוונים שונים. הליכת ההמשך דרומה במגמת ירידה מתונה דרך היער הייתה מיוחדת מאוד והיה קשה מאוד שלא לצלם לכל הכיוונים. אחרי כ 1 ק"מ (עם ירידה של כ 150 מטר), השביל פנה דרום-מערבה והתקרב אל הנחל. הרודדנדרומים המשיכו להפתיע ולאחר הליכה של כ 2 ק"מ נוספים (עם ירידה של כ200 מטר), הגענו ליער חשוף יותר עם זוויות מיוחדות על ההרים. בסביבות 10:30, כ 1 ק"מ אחרי, הגענו אל מקום פתוח יחסית ופסטורלי עם מלון ומסעדה שבה גם עצרנו לשתות קפה. הרודדנדרומים הפורחים המשיכו ללוות אותנו עד הירידה אל הנהר. משם התחילה ירידה מתונה במקביל לנהר על שביל בגדה הצפונית שעברו עליו הרבה קריסות בשנים האחרונות. בסביבות 12:30, אחרי כ 3 ק"מ (עם ירידה של כ 300 מטר), הגענו אל מתחם הארחה ב Surki Khola שהיה נראה חדש לחלוטין ובו החלטנו לעצור לארוחת צהריים. אחרי מנוחה ארוכה, המשכנו בדרכנו על שביל יער נוח שבהתחלה ירד כ 100 מטר ואחרי כ 1 ק"מ התחיל לעלות כ 100 מטר כדי לעקוף מפל. לאחר מכן השביל התמתן והמשיך במגמת ירידה לאורך הנהר המתפתל כ 2 ק"מ (עם כ 200 מטר ירידה) עד שהגענו לכפר Gowa. בזמן המנוחה בין השדות הירוקים, גילינו כי אפשר להתחבר בסלולרי שוב לחברת Ncell ויש האינטרנט . בסביבות 14:30 המשכנו להתקדם במגמת ירידה ועברנו כפר קטן נוסף בשם Gho שממנו התחילה דרך 4 על 4 טובה שנמשכה כ 4 ק"מ עד פאתי הכפר Tilche שבו תכננו לישון. מצאנו מלון טוב די מהר ממש בכניסה, אך גילינו די במהרה שכל הכפר מנותק מהחשמל בעקבות גלישת קרקע רצינית בעונת המונסון האחרונה שהרסה חלק מהתשתית ולכן לא היה טעם לחפש מלון אחר. למרות זאת, למלון היו דודי שמש ולכן מיהרנו לעשות כביסה ורחצה כל עוד המים היו חמים. בדיעבד גילינו שגם לאורחים שהגיעו למלון אחרינו, המים החמים הספיקו בהחלט. בארוחת הערב, היו מספר שיחות מעניינות עם קבוצות אחרות ובמיוחד עם בחור צרפתי שסיפר שהיה בארץ ובסיני בשנות ה 70 המאוחרות מטעמי עבודה וסיפר איך האזור היה נראה אז.

 

תמונות היום:

 

 

יום 19: Tilche-Tal
מרחק/עליות/ירידות: כ 15.5 ק"מ עם כ 650 מטר עליות/1250 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 10:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
יצאנו לדרך בסביבות 7:30 ואחרי מעבר מהיר דרך הכפרחצינו את הגשר לצד השני של הנהר והתחלנו ללכת על שביל 4 על 4 נוח כאשר מצוקים מרשימים מציצים מהצדדים. ראינו די הרבה קריסות קרקע על הדרך ורשת חשמל ישנה שקרסה בגלל זה ולכן לא היה חשמל קבוע בכפר. אחרי כ 3.5 ק"מ (עם ירידה של כ300 מטר במצטבר) , חצינו את הנהר על גשר זמני חדש והגענו אל הכפר המרכזי Thronche שיושב על הגדה המזרחית של הנחל המרכזי. לפי המדריך, אחד המלונות המפוארים שהיה בכפר, קרס בעונת המונסון האחרונה ולקח איתו גם את הגשר הקבוע. קיבלנו הסבר מהמקומיים, היכן ניתן לחצות את הנהר על גשר זמני ואחרי עלייה לגדה השנייה, עברנו דרך תחנת Check point אחרונה במסלול שלנו בכפר Dharapani שממנו מתחילים רוב ההולכים בסובב אנפורנה. משם התחילה הליכה דרומה על שביל 4 על 4 ובפעם הראשונה בטרק הרגשנו שחזרנו לאזור ממוסחר ומתוייר בגלל כמות הג'יפים הרבה שהובילו בעיקר תיירים ומקומיים. בתכנון המקורי תכננו ללכת בגדה המזרחית של הנחל שמיועדת להולכי רגל, אך בפועל הסתבר שחלקים גדולים מהשביל שם קרסו עד Tal ובגלל שרוב המטיילים מגיעים גם ככה עם ג'יפים ישירות ל Dharapani, אף אחד לא ממהר גם לתקן את השביל. התקדמנו על דרך הג'יפים כ 6 ק"מ (עם ירידה מצטברת של כ 200 מטר) כאשר בשלב מסויים עצרנו לנוח ולשתות משהו קר באחת מהמסעדות הרבות על הדרך סביב הגובה 1800 מטר ואז שמנו לב למשהו מוזר במפה. הישוב Tal היה מצוייר בגובה 2700 מטר ולכן ציפינו לעלייה רצינית לקראת סוף היום, אך מצד שני הוא גם היה מצוייר ליד אותו הנהר וזה כבר היה לא הגיוני כי הנהר לא יכול פתאום לעלות כל כך מהר. מבדיקה יותר מעמיקה והשוואה עם מפות אחרות, הסתבר שיש טעות רצינית בקווי גובה במפות המרכזיות. כולם שמחו שהטעות הפעם הייתה לטובתנו, אך כאשר הגענו לאזור הכפר Sirantal שאמור היה להיות על הגדה השניה, גילינו שכל הישוב נמחק על ידי הנהר ושהאזור כולו משתנה במהירות. בהמשך גילינו כי הקימו גשר זמני חדש ממש מול הכפר Tal ואיתו חצינו את הנהר האימתני. הכפר היה נראה ירוק ומטופח, אך סימני ההרס והניסיונות להגנה בלטו מאוד לעין. מצאנו במקום מלון משפחתי נחמד (והיה לא מעט מבחר) ובגלל שהיה עוד מוקדם יחסית (סביב 11:30), החלטנו ללכת אל המפלים הצמודים לכפר שראינו מרחוק. לתחזית היו תוכניות אחרות והתחיל גשם בינוני ורציף שאילץ אותנו לחכות עם זה עד אחרי הצהריים המאוחרים. בסביבות 17:00 הגשם נפסק והחלטנו לנסות את מזלנו שוב. יצאנו חלקנו לטפס אל אזור המפלים, אך אחרי כ 100 מטר של טיפוס, גילינו שאין משם מעבר למפל המרכזי ולכן חזרנו באותה הדרך ודרך הכפר מצאנו מעבר אחר בין השדות שהוביל אותנו ישירות אל המפל המרכזי. במקום היו מספר רב של תותי בר שנראו טעימים מאוד, אך בפועל היו חסרי טעם לחלוטין ובדיעבד הסתבר שמדובר בזן של תותית הודית שאכן לא טעימה. חזרנו על עקבותנו ולאחר סיור נוסף בכפר, חזרנו אל המלון כדי לאכול ארוחת ערב ולנוח לקראת מחר.

 

תמונות היום:

 

יום 20: Tal-Jagat ונסיעה ל Besisahar
מרחק/עליות/ירידות: כ 9 ק"מ עם כ 250 מטר עליות/500 ירידות.
משך ההליכה ברוטו: כ 9:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל

 

מהלך היום:
התחלנו את ההליכה דרומה לאורך הכפר ובמהרה יצאנו אל השביל המקורי שבהחלט הצדיק את ההליכה בו. אחרי כ 1.5 ק"מ, השביל התחיל לרדת לכיוון הנחל והתחילו להופיע סימני שביל בסגנון אירופאי (אדום-לבן) בכל מני מקומות. לאחר כ 2 ק"מ של הליכה באותו קו גובה עם מספר תצפיות מרשימות אל הנחל והנקיק, עברנו דרך כפרון קטן בשם Sattaleהדרך המשיכה להיות נוחה במגמת ירידה קלה ואחרי כ 1.5 ק"מ הגענו אל גשר ארוך שחצה את הנהר. אחרי חצייתו לגדה השנייה, התחלנו לעלות במתינות עד שהגענו אל החיבור עם הדרך המרכזית והכפר הקטן Chamje שבו החלטנו לעשות הפסקת התרעננות. בזמן המנוחה, גילינו כי הג'יפ שהוזמן לנו מJagat נמצא כבר כאן ומבצע תיקונים. החלטנו לא לחכות ולהמשיך ללכת עד Jagat והפורטר שלנו שמח להעמיס את התיק הגדול ולתפוס טרמפ. משם הלכנו עוד כ 3.5 ק"מ על דרך 4 על 4 נוחה לאורך מפלים רבים עד שהגענו בסביבות 10:30 ל Jagat פחות או יותר במקביל עם הג'יפ שלנו. התיישבנו לחגוג את סיום הטיול הרגלי במסעדה מקומית ולאחר מכן התחלנו לנסוע כ 35 ק"מ אל העיירה Besisahar בנסיעה איטית ומעייפת. הגענו לאזור המלונות בסביבות 15:00 ודי מהר מצאנו מלון מתאים. אחרי ארוחת הצהריים, יצאנו לטייל בעיירה ולבדוק אופציות של נסיעה אפשרית לפוקרה למחרת בבוקר. למרות שרצינו לקחת אוטובוס תיירים, לא מצאנו כזה גם בעזרת המדריך ולכן בסופו של דבר לקחנו מיניבוס שיתופי שעבר בבוקר (בסביבות 8:00) ליד המלון ואסף אותנו. בערב יצאנו ביחד עם המדריך והפורטר למסעדה כדי לסכם את הטיול ולהיפרד (כי הם היו צריכים לעלות למיניבוס לקטמנדו מוקדם בבוקר סביב 6:30).

 

תמונות היום:

 

 

אחרי הטיול – ביקור בפוקרה/קטמנדו/ניו דלהי
קישור לתמונות הביקור בפוקרהקטמנדו וניו דלהי
קישור וידאו ביוטוב ליער הקופים בפוקרה
קישור וידאו ביוטוב לטקס ריקוד נפאלי בפוקרה

 

 

מסקנות, הערות והארות:
הייתה לנו הזדמנות לראות את נפאל בכלל ואזור הטיול בפרט ללא העומסים הרגילים של המטיילים וזה בהחלט השפיע על אופי הטיול ולרוב לטובה. נראה שאזור המנאסלו עובר פיתוח מואץ של הוספת תחנות חשמל הידרואלקטריות מקומיות, פריסה מסיבית של רשת סלולרית והכנת דרך רכב לאורך העמק וכבר עכשיו ראינו רכבי שטח שהגיעו עד גשר החצייה ל Dobhan וחציבת המשך שאחריו עם כלי חציבה הנדסיים מתקדמים. כל השינויים הנ"ל מובילים גם לפיתוח מואץ של התיירות ובניית בתי מלון חדשים ולכן הרגשנו בני מזל שהספקנו לטייל באזור לפני שהוא הופך להיות ממוסחר ומתוייר מאוד. התוספת של עמק צום עם המנזרים והעמקים החקלאיים הוסיפו מאוד לחווית הטיול במיוחד בגלל האופי האותנטי של התרבות הטיבטית וההשפעה על האזור. זכינו לטייל במזג אוויר מגוון מאוד (חם, קר, לח, יבש, גשם, שלג) ולמזלנו המזג אוויר הבעייתי (גשם רציני, שלג) תמיד היה אחרי שכבר הגענו לנקודת הלינה (לפעמים בפער של דקות אפילו) או בלילה. האוכל המגוון עם התפריט המערבי הפתיעו מאוד לטובה (כי היה חשש מניסיון קודם שנוכל בעיקר דל-באט ואיטריות) גם במבחר וגם בטעם ולמרות החשש התמידי מבעיות הגיינה וזיהומי מים במטבח (מי שתייה תמיד טיהרנו עם פילטרים), כמעט ולא חווינו בעיות מיוחדות בטיול (למרות שנתקלנו גם במטיילים שכן סבלו מבעיות דיאריה). המדריך שלנו Durge היה מקצועי, שירותי ואדיב מאוד במהלך הטיול ולמרות שלא יזם הסברים בגלל אופיו הביישני, הפגין לא מעט ידע וניסיון בשטח כאשר פנינו אליו ובהחלט הקשיב והסכים לרוב השינויים מהתכנון המקורי שרצינו לעשות במהלך הטיול. הפורטר Bim הפתיע אותנו בניסיונו הרב בשטח, יכולתיו הפיסיות, יכולות הבישול ושמחת החיים שהפגין במהלך כל הטיול ואם היה לומד אנגלית ברמת ניהול שיחה, היה בהחלט הופך למדריך מצויין. בגלל מזג האוויר הלא יציב באזור ההימליה, מומלץ לקחת ימי ספאר במיוחד למי שתלויים בתאריכי טיסה ולכן התכנון כלל 2 ימים בסוף (מ Dharapani עד Jagat) וגם מספר גיחות הלוך/חזור שניתן היה לוותר עליהם במקרה הצורך ודווקא הגיחות הלוך/חזור היו בין החלקים היפים בטיול כך ששמחנו מאוד שלא היה צריך לוותר עליהן. ההכנה המוקדמת, תיאום הציפיות וההיכרות המוקדמת וארוכת השנים מטיולים אחרים בין חברי הקבוצה, בהחלט הוסיפה לאווירת הטיול וסיומו המוצלח. באופן כללי, ממליץ מאוד בטיולים ארוכים מהסוג הנ"ל (שמאורגנים עצמאית ודורשים תקשורת בין אישית רבה וקבלת החלטות מהירות ושונות) להכיר היטב את שותפים לטיול מטיולים קודמים ולעשות תיאום ציפיות בכל התחומים החשובים.

עד הטיול הבא……

נערך ע"י משתמש שבת 11 יוני 2022 11:40:23(UTC)  | סיבה: לא צויינה

Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
thanks 2 תודות למשתמש Eli TheHiker על הודעה מועילה זו.
ישר.א ב 11/06/2022(UTC), HarmonicWave ב 12/06/2022(UTC)
HarmonicWave  
#4 נשלח : יום רביעי 15 יוני 2022 12:25:37(UTC)
HarmonicWave


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 20/11/2009(UTC)
הודעות: 1,404

תודות: 321 פעמים
קיבל תודה: 240 פעמים ב 167 הודעות

תודה רבה שהעלית את הדיווח אלי!

סופר אניפורמטיבי (כרגיל) והתמונות יפות מאוד ועושות חשק.

קיפי קיפוד  
#5 נשלח : יום חמישי 16 יוני 2022 21:00:24(UTC)
קיפי קיפוד


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 21/04/2012(UTC)
הודעות: 375
גבר
ישראל

תודות: 84 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים ב 69 הודעות

תודה על ההשקעה! עושה חשק, שומר לי לעוד כמה שנים...

משתמשים הצופים בדיון זה
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.