רון ברק
#1 נשלח : יום שני 29 אוגוסט 2022 13:00:46(UTC)

דירוג: שביליסט מתחיל

הצטרף: 25/03/2013(UTC)

Via Francigena

שלום, שמי רון ברק ואני אוהב לקרוא בפורום הזה על טיולים בעולם, בעיקר טיולי הליכה ואי לכך אני מנסה לתרום משהו חדש למידע הרב שהצטבר באתר.

אני לא בן אדם מסודר שרושם הוצאות יומיות ומדייק במרחקי הליכה ולכן אנסה להעביר את רוח הדברים בלי פירוט מדויק.

הויה פרנציזנה היא דרך צליינים ארוכה שמתחילה בעיר קנטרברי באנגליה, עוברת את תעלת לאמנש לצרפת, עוברת בצרפת, חוצה את האלפים בשוויץ לאיטליה ומשם הולכת עד לעיר הקדושה לקתולים, רומא.

בשנת 2016 הלכתי עם איילת, בת זוגי וחברים על קמינו סאנטיאגו ממרכז צרפת, עם דילוגים בדרך, לאורך 600 ק"מ עד לעיר סאנטיאגו בצפון ספרד.זאת דרך הצליינים הנוצרית היותר מפורסמת ומטויילת כיום ואחרי שמאד אהבתי את הנופים שם, האוירה בין המטיילים, הלינה במקומות מיוחדים לאורך הדרך וההגעה למחוז החפץ בסאנטיאגו, החלטתי שמין הראוי לבדוק גם את הדרך לרומא.התחלתי לחפש מידע ברשת על הדרך וגיליתי שאפילו אין בגוגל ערך בעברית לויה פרנציזנה.בחיפוש מעמיק הגעתי לאתרי טיולים בחו"ל שמציאים חופשות הליכה לאורך הדרך.הם מחלקים את המסע למקטעים של בין 10 ל 30 ק"מ ביום וזאת כבר היתה התחלה בשבילי להתארגנות.

אפשר לומר, במאמר ממוסגר, שפה באתר שבילים ארוכים יש מאות התייחסויות לקמינו סאנטיאגו ואין מילה אחת על הדרך לרומא.האם זה בגלל שזאת דרך לא מעניינת ויפה? או שפשוט היא נשכחה מהלב במהלך 1200 השנים שהולכים צליינים באירופה וכך היא גם לא חדרה לתודעה הישראלית.דוקא חוסר המידע המריץ אותי לבדוק יותר לעומק את הנושא.ראיתי באתרים המסחריים שהמרחק מקנטרברי ועד לרומא הוא קרוב ל 2000 ק"מ.

הזמן שבו רוב המטיילים הולכים על שבילי ההליכה באירופה הוא בקייץ, בחופשת החגים יולי-אוגוסט, אבל אז חם מדי להליכה ואני, שכחתי לציין, צלם ועורך סרטי טיולים והזמן האידיאלי לצילומים הוא כמעט תמיד באביב והאביב באיטליה מתחיל באפריל.החלטנו שנתחיל את הטיול בפירנצה שבטוסקנה שהיא ממש קרובה לדרך ונלך כ-400 ק"מ עד לרומא, החלק האחרון בעצם של הויה פרנציזנה.מצאנו את חופשת הפסח אצלינו +כמה ימים כמתאימה ביותר.

טיסה לרומא ונסיעה למחרת בבוקר לפירנצה ברכבת מהירה.פירנצה היא אחת הערים היפות בעולם ועם כל הכבוד לויה פרנציזנה כדאי להקדיש לפחות יום לביקור בעיר.יש פה מגוון אדיר של דוגמאות לרנסנס האיטלקי שהתחיל כאן בסוף ימי הביניים.יש כאן את אחת הקתדרלות היפות בעולם, יש כאן נהר שזורם בין הגשרים וכל האוירה פה היא של תרבות ויופי שמקיפים אותך.למחרת נסענו ברכבת לעיר לוקה שהיא כבר ממש על הדרך, ויה פרנציזנה.העיר לוקה גם כן עיר ימי ביניים יפה ובילינו בה כשעתיים אבל החלטנו לוותר על יומיים הליכה מכאן בלוקה ולהתחיל בעיירה סאן מיניאטו אלטו.הגענו בעזרת אוטובוס לסאן מיניאטו ולמחרת בבוקר יצאנו לדרך שתימשך 18 יום עד לרומא.

חלוקת המסלול מסתמכת בעיקר על מקומות הלינה על הדרך.לאורך כל הדרך יש עיירות עתיקות בנות אלף שנה בערך, שכל אחת מהן היא פנינה אמיתית ושווה ביקור גם לא בהליכה אבל הכי כייף להגיע אליהן בהליכה כחלק ממסע ארוך.

חלוקת המסלול שלנו:

יום 1- מסאן מיניאטו אלטו עד לגאמבאסי תרם-25 ק"מ. זהו יום קשה וארוך שתחילתו בהליכה על כביש בין הכפרים בנוף נהדר וסיומו בעליה קשה וארוכה אל הכפר הגבוה גאמבאסי.

יום 2- מגאמבאסי ועד לסאן ג'ימיניאנו-18 ק"מ.יום קל בהרבה עם הליכות בגבעות הטוסקניות שמלאות בשדות חיטה וכרמים.סאן ג'ימיניאנו היא העיירה הכי מתוירת בטוסקנה עם מגדלים גבוהים ואוירה תיירותית נהדרת.

יום 3- מסאן ג'ימיניאנו עד לקול ד'ואל אלסה-18 ק"מ.עליות וירידות לא קשות, רוב המסלול בדרכי עפר לבנות בנופים יפים.העיר עצמה עתיקה, יושבת על רכס ארוך, דוגמא קלאסית לעיר עתיקה מימי הביניים שהשתמרה עם החומות והרחובות הצרים.

יום 4- מקול ד'ואל אלסה למונטריג'וני-15 ק"מ.יום הליכה לא קשה מדי עם הגעה לעיירה קטנטנה מוקפת חומה, עוד דוגמא נהדרת למבצר מימי הביניים ששרד כ-800 שנה.

יום 5- ממונטריג'יוני לסיינה-22 ק"מ.יום הליכה די קשה אבל סיינה כל כך יפה שנשארנו בה יום נוסף למנוחה.

כמה דגשים להליכה לפני שאני ממשיך את סיפור הדרך.להבדיל מהקמינו סאנטיאגו בעיקר בצרפת, יש כאן מבחר גדול של מקומות לינה, ממלונות ועד לחדרים בבתים של מקומיים.יש הוסטלים ויש גם קמפינגים שלא השתמשנו בהם.המחירים ששילמנו נעו בין 40יורו ל 80 יורו ללילה לזוג, לפעמים עם ארוחת בוקר.בחלק קטן מהמקומות מדברים אנגלית טובה אבל תמיד הסתדרנו.

יצאנו לטיול עם כוונה ללכת עם תרמיל גדול שבו כל הציוד שלנו, לאיילת שקל התרמיל כ-8 ק"ג ולי כ-12, כולל ציוד צילום רב.מצלמה מקצועית, רחפן, מצלמה קטנה ומטענים שונים,בגדים להחלפה, ציוד נגד גשם, אפילו סחבנו מטריה מתקפלת, סנדלים לערב ומעט ציוד שלפעמים צריך ולפעמים לא.אחרי היום הראשון, הקשה, הבנו שכדאי למצוא שירות הקפצת ציוד שיעביר לפחות תרמיל אחד ממלון למלון.רק ביום הרביעי הצלחנו ליצור קשר עם חברה שנותנת את השירות הזה ולסיינה כבר הלכנו עם ציוד קל בהרבה.המחיר של הקפצת הציוד היה 20 יורו בטוסקנה ובהמשך, במחוז לאציו 30 יורו.

אוכל- כל בוקר היינו מנסים בעיירה שממנה יצאנו לקנות סנדוויץ לארוחת הצהריים והיינו גם שותים קפה של בוקר או במלון או בבית קפה בדרך-אין בעולם קפה כמו באיטליה, אין פיספוסים.ארוחת ערב היינו אוכלים בעיירה שאליה הגענו, בדרך כלל במסעדה.

סיינה היא העיר שהכי אהבתי בטיול.זאת עיר קטנה יחסית, כ 50 אלף תושבים, אבל יפה וצבעונית עם קתדרלה יפה מבחוץ וגם יפה מבפנים.עם הכיכר המפורסמת פיאצה דל קאמפו והמון רחובות צרים ומסקרנים.

יום 6- מסיינה לבאונקאוונטו-15 ק"מ.לקחנו רכבת מסיינה שחסכה לנו כ-10 ק"מ הליכה על כבישים ביציאה מהעיר והתחלנו ללכת בעיירה בשם מונטרוני ד' ארביה עד לבאונקאוונטו.יום קלאסי של טוסקנה, עם השדות הירוקים המלאים בפרחי חרדל צהובים.באונקאוונטו היא עיר קטנה עם מרכז היסטורי יפה ושם גם לראשונה ישנו במלון אמיתי.

יום 7- מבואנקאוונטו לסאן קאויקרו ד'אורציה-23 ק"מ.עוד יום רגיל בגבעות של טוסקנה, אני לא מתעייף מלצלם את הנוף.אנחנו נכנסים לשבוע של חג הפסחא ובעיירה שאליה אנחנו מגיעים אין מקומות לינה, כמובן שידענו על כך מראש אז הזמנו חדר בעיירה קרובה, פיאנצה, שהיא אתר מורשת עולמית של אונס"קו ובעזרת מונית אנחנו מגיעים אליה.זאת עיר קטנה שתוכננה במאה ה-15 כעיר אידיאלית באיטליה והיא באמת ממתק ארכיטקטוני.

יום 8- היום נלך , דרך השדות והעמק מפיאנצה לסאן קויקרו ד'אורציה יום שהוא לא על הויה פרנציזנה אבל הוא יום יפה ונעים כ-10 ק"מ.

יום 9- מסאן קאויקרו עד לראדיקופני-32 ק"מ.כמובן שאין לנו כוונה ללכת כל כך הרבה אז זיהינו נקודת בריחה במסלול-עיירה בשם גלינה ושם אחרי 18 ק"מ לקחנו מונית שהגיעה מסאן קאויקרו והביאה אותנו תמורת 60 יורו לרדיקופני.ההליכה עצמה מעל עמק אורצה נפלאה ויפה עם מבט כל הזמן על עיירות מבוצרות קרובות לדרך.ברדיקופני יש מבצר גבוה מעל העיירה ששוה לטפס אליו.

יום 10- מראדיקופני  לאקווהפנדנטה-25 ק"מ.בים הזה יוצאים ממחוז טוסקנה ועוברים למחוז לאציו שגם רומא שייכת אליו. יום הליכה ארוך שתחילתו בירידה ארוכה וסופו בעליה ארוכה.

יום 11- מאקוופנדנטה לבולסנה-23 ק"מ.היום מזג האויר קצת מעונן אחרי שאנחנו כבר שבועיים באיטליה בלי גשם במזג אויר אביבי.בסוף המסלול מגיעים לאגם בולסנה ויורד אפילו קצת גשם לעשר דקות, מזל שיש לנו מטריות, דרך אגב, שירות הקפצת הציוד ממשיך לעבוד.

יום 12- מבולסנה למונטהפיסקונה-18 ק"מ.יום נהדר שכמעט כולו הולך ביערות יפים מעל אגם בולסנה עד לעיר מונטהפיסקונה שבה יש קתדרלה גדולה, זכר לימים שבהם ישב כאן למשך זמן מה האפיפיור.

יום 13- ממונטהפיסקונה לויטרבו-18 ק"מ.שוב נכנסים  לימים של סוף חג הפסחא ובנוסף יש כאן מרתון מסביב לאגם בולסנה וכל מקומות הלינה בויטרבו מלאים.מצליחים למצוא אכסניית צליינים ושם אנחנו ישנים בלילה בחדר משותף כמו בקמינו סאנטיאגו, ממש לא התגעגנו. באכסניה הזאת נותנים לנו דרכון צליינים, מסתבר שיש לאורך כל הדרך אכסניות צליינים שהם זולות יותר ממקומות הלינה הדגילים ופגשנו מטיילים שישנים רק בהן בעזרת דרכון הצליינים.

מויטרבו אנחנו לוקחים רכבת לווטרלה-חסכון של יום הליכה, אנחנו צריכים קצת מנוחה ולפי המפה והספר שיש לנו על הדרך, נראה שזה הזמן לוותר על ההליכה.

יום 14- בווטרלה אנחנו ישנים במנזר נשים יחד עם צליינים נוספים שהכרנו בדרך, כי גם פה אין מקומות לינה פנויים.ווטרלה-סוטרי-26 ק"מ.יום הליכה אחד היפים של הויה פרנציזנה שעובר בעיר העתיקה קאפראניקה ומסתיים בהליכה לצד נחל זורם בטבע נפלא והגעה לעיר סוטרי שיש בה אתר עתיקות מימי האטרוסקים, תושביה הקדומים של איטליה.

יום 15- מסוטרי לקאמפנינה דה רומא-25 ק"מ.אנחנו כ-70 ק"מ מרומא.זהו יום ההליכה האחרון שלנו, מקמפניאנו דה רומא ניסע באוטובוס וברכבת לרומא.זהו יום  בטבע ירוק עם הגעה לעוד עיר ימי ביניים יפה על רכס גבוה.סיום הולם ל-15 ימי הליכה.

מכאן ועד לרומא, שהיא מטרופולין ענק יש הרבה הליכה על כבישים בתוך עיירות קטנות ובעיקר בכניסה לרומא ולכן אנחנו מעדיפים להגיע לרומא ולטייל בה יומיים לפני החזרה ארצה.רומא נהדרת, כולם יודעים את זה, אין טעם להוסיף, שווה יותר מיומיים אבל נגמר הזמן והכח...

כמה מילים שאולי יעזרו למי שירצה ללכת את הדרך הזו:המסלול מסומן היטב,ממש בלתי אפשרי להתבלבל אם עוקבים אחרי הסימונים, בעיקר צריך לשים לב בתוך העיירות העתיקות לסימון.

מים- הלכנו עם בקבוק של ליטר שאותו מילינו בכפרים או בברזיות לאורך המסלול.

אוכל- רצוי לבדוק עם המקומיים עם במהלך היום יש כפר שבו יש חנות מזון או פאב שבו מוכרים סנדוויצים.

הדרך- בדרך כלל הולכים על דרך לבנה, יש לא מעט קטעי הליכה על אספלט-כשזה לא בכניסה או ביציאה מהעיר זה בדרך כלל באזורים נידחים, כמעט בלי תנועה של מכוניות.

עונות השנה- כנראה  המזל שיחק לנו ובמהלך 23 ימים ירד לנו גשם פעם אחת לזמן קצר.הלכנו באפריל והכל פרח והשדות היו ירוקים וצהובים ואף פעם לא היה חם מ-22 מעלות.

נוחות בטיול- חשוב לזכור שהדרך הזאת אומנם ברובה עוברת באזורים פחות אורבנים, אבל תמיד אתה נמצא במרחק של מספר ק"מ מעיירה או כפר ובכל מקום יש קליטה סלולרית,אפשר לקצר מרחקים בעזרת אוטובוס או רכבת אבל צריך לבדוק טוב את התנאים כי באיטליה אתה לא יכול לעמוד סתם ולעלות על אוטובוס באמצע הדרך, אתה צריך או כרטיס שקנית מראש או רבקו.

עלות של הטיול- כולל הכל בערך 2000 יורו לאדם ל-23 ימים כולל טיסה.

חלק נחמד בטיול זה המפגש עם מטיילים אחרים על הדרך.בשונה מהקמינו סאנטיאגו העמוס בהמוני מטיילים גם המאי-יוני הרי שהויה פרנציזנה באפריל, סוף קורונה, פחות מטויילת.מצד שני פוגשים כל יום כמה מטיילים על הדרך שמוסיפים ענין .

רון ברק

מצורף קישור לסרט שערכתי

סרט ויה פרנציזנה

a

נערך ע"י מנהל יום שני 29 אוגוסט 2022 16:27:38(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 2 תודות למשתמש רון ברק על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 29/08/2022(UTC), ישר.א ב 30/08/2022(UTC)
אמנון לנגי
#2 נשלח : יום שני 29 אוגוסט 2022 15:58:41(UTC)

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
מיקום: ירקונה

תודה רבה רון.
מסלול מסקרן שבטוח יקרוץ לרבים בפורום, במיוחד למטיילים שרוצים מסלול לא אלפיני באיטליה.
הוספתי את המסלול לאינדקס השבילים.