נתיי
#1 נשלח : יום שני 04 פברואר 2013 23:39:17(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

זהו שרשור שמיני המסכם את מסעו של אלון בן ה8 על שביל ישראל, מסע שהתחיל באוקטובר 2009.

שרשור ראשון:

שרשור שני:

שרשור שלישי:

שרשור רביעי:

שרשור חמישי:

שרשור שישי:

שרשור שביעי:

גיחה 60: משביל הפסגה לחניון הפיתול (31.8-1.9.12)

אנו עדיין בקיץ, ואת סוף השבוע האחרון של אוגוסט בחרנו לעשות על גג השביל, היינו הקטע הגבוה והקריר ביותר - רכס מירון. כדי לא להעמיס יותר מדי חילקנו  אותו לשנים: את שביל הפסגה עשינו כמסלול מעגלי באחה"צ של יום שישי ובשבת ירדנו מחניון הפסגה לחניון הפיתול. אנו מתנים את הרכב על הכביש, ובטיפוס קליל מתחברים עד מהרה לקצה המערבי של שביל הפסגה, לשם הגענו בגיחה ה-55 במאי.

ורית ואלון הולכים במהירות, ועד מהרה מגיעים לגת יין קדומה. אלון מקבל שיעור בהפקת יין והזמין שני בקבוקי תירוש.

שביל הפסגה משופע בחלונות נוף. אחד מהם פותח צוהר לצפון הגליל ודרום לבנון; שני  משקיף לרמת דלתון ולאגם הגדול שבעיבורה; שלישי מנוצל לתצפית על הכינרת, צפת והר כנען. נורית מביטה בנוף המרהיב בשמחה ובהתפעמות.  אלון מצידו רוצה לרוץ קדימה.  אך הוא לא מפספס שום שלט בדרך, בין אם מדובר בנוף, או סתם שלט מידע.

כשסיימנו את המסלול הקצרצר הייתה שעת ערב מוקדמת ועוד הספקנו לקפוץ לביס"ש הר מירון ולהחתים שם את דרכון שביל ישראל.

את הלילה עשינו בחדר השביל של קיבוץ ברעם, שהתגלה כאחד המושקעים והנעימים ביותר שראינו. האחראי על החדר הוא - למזלנו - השף של הקיבוץ וזה דאג למלא אותו בכל טוב: ביצים, ירקות, גבינות, ריבות תוצרת בית ופירות לעשרה שביליסטים רעבתנים במיוחד, שלא לדבר על ארונית הפסטות, הקטניות התבלינים שלא היתה מביישת את מאסטר שף.

למחרת הותרנו את המכונית בחניון הפיתול, ועלינו למירון באמצעות מונית. התארגנות קצרה בחניון הפסגה ואנו יורדים בכיוון חורבת ב"ק.

הנוף המרהיב מערבה היה מרתק ומרנין לב. באותו הבוקר ירדו כמה טיפות באזור נהריה ואת העננים ניתן היה לראות היטב בתמונה הפנורמית שצילמה נורית.

משהו מתון וקעים? אין בעיה, כרמי בית ג'אן שבתוכם עובר השביל הניבו פרות הילולים.

אחרי האנדרטה לזכר סלאח טאפש, מצאנו גת יין נוספת, משמע האזור היה משופע בכרמים גם בימי קדם. ומייד ליד הגת המתינה לנו הוטה, בור קרסטי עמוק ומסתורי.

עוברים עץ קטלב, ומוצאים את עין זבד יבש לחלוטין. לפחות הוא סיפק צל נעים למנוחה קלה.

לאחר המעיין החלה ירידה מעט תלולה לכיוון חורבת שמע

קבר הרשב"י למרגלותינו, הושט היד וגע בו, ובדרך עוברים את כסא אליהו הנביא (איך בכלל הוא יצליח לשבת שם לעזאזאל?). עוד קצת ואנחנו בחורבת שמע, שם מצוי "קבר שמאי ואשתו". מבט כלפי מעלה מראה את רכס מירון הנישא והירוק אשר ממנו התחלנו את היום.

ירידה אחרונה (מה לעשות, מהנקודה הגבוהה בשביל אפשר רק לרדת) ואנו בדרך סלולה לאורך ערוץ נחל מירון, מתכבדים בפירות פטל עסיסיים, ולבסוף מגיעים לחניון, שם הסתיימה גיחת הקיץ הזו

תונים סיכומיים:
סה"כ לגיחה זו - 9 ק"מ (מתוכם 8.5 על השביל)

סה"כ מרחק שאלון עבר בשביל: 561.5 ק"מ

נתיי41309.9358449074
נתיי
#2 נשלח : יום שלישי 05 פברואר 2013 01:24:22(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 61: מנ.ג. 231 לתל קשת (7.9.12)

אנו עדיין בקיץ, אם כי עדין בסופו, עת רוחות קרירות יותר מתחילות לנשב והחום מעיק פחות. החצבים החלו לפרוח והחגים ממשמשים ובאים.

בשבת שאחרי הליכה במירון יצאנו להריח דרום באזור נחל אדוריים ( המסמל את הגבול שבין שפלת יהודה לצפון הנגב.
היה חם באותו יום (32 בצל) , אם כי במסלול הקליל לא נטפנו זיעה יותר מדי.

מתחילים ליד נ.ג. 226, המשקיפה על כביש 6, היכן שסיימנו את הגיחה ה-32 בפברואר 11

יורדים במקביל לכביש ועוברים בחורשת נחל אדוריים שניטעה ע"י קקל. הכוורות כאן רוחשות דבורים ואנו מסתלקים משם במהירות אל גשר נחל אדוריים. מלמטה הוא נראה לגמרי אחרת.

עצירה קלה למנוחה ומחיית מעט זעה, וממשיכים לעבר עצי האשל. כאן ישנה בעיה בסימון השביל היורד לנחל. העדפנו ללכת על שפת האדוריים, בידיעה שזה יחסוך את כאבי הראש שבמציאת הנתיב.

השדות מזמן נקצרו, אך טרם נחרשן, ואיך שאמרו התרנגולים - "הכל זהב".

ההליכה כאמור קלה ונעימה. מדי פעם השמש מתחבאת מאחורי ענן ואז איננו זקוקים לצל.

אולי הנוף משמים משהו אך למטה, על הקרקע רוחש הטבע. נמלים עמלות על איסוף מזון לקן, והנה חצב המתחיל לפרוח.

למרות החום הקצב די מהיר, ותוך שעתיים מההתחלה אנו כבר רואים את תל קשת ממולנו. גשר על כביש 40 - הזדמנות מצויינת לפוש עוד קצת בצל. קצת לאחריו מצטלמים ליד שלט שביל ישראל, וחיש מהר מגיעים למרגלות התל. אלון לא יחמיץ את ההזדמנות לטפס לראשו.

תונים סיכומיים:
סה"כ לגיחה זו - 5 ק"מ

סה"כ מרחק שאלון עבר בשביל: 566.5 ק"מ

נתיי41309.9351851852
נתיי
#3 נשלח : שבת 28 ספטמבר 2013 16:49:42(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 62: מצומת יפתחאל לטחנת הנזירים (17-18.9.12)

ראש השנה תשע"ג. יוצאים לגיחה דו יומית בגליל התחתון. מזג האוויר מצויין ובין תפוח לדבש מחלצים עצמות ונהנים מכל רגע

תחילת התנועה - צומת יפתחאל

שביל מטפס להר יפתחאל ואחריעלייה קצרה  מגיעים לבקתת עץ בה שוכנת חנות יקב יפתחאל.
הבקתה הוקמה לראשונה בשנת 1840 בהרי האפלצ'ים שבארה"ב מעצי אלון וערמון ושימשה למגורים.
חוואי מוירג'יניה בשם אלן רדלי פרק את הבקתה בשנת 2004, העבירה בשלמותה והעבירה לישראל, כאן היא נבנתה מחדש בשלמותה.

ההליכה בינות לעצי האורן הנטוע של יער גוש אלונים סיפקה חוויה משעשעת לאותו היום.
קבוצת שביליסטים שהלכה איתנו טוענת כי צריך לפנות כאן שמאלה, וש"אנחנו מכירים את הדרך פה". הסימונים קצת חסרים כאן וממשיכים בעקבותיהם. אחרי 150 מ אלון מבין שמשהו כאן לא בסדר. הוא פותח מפה ואומר כי הם טועים והיה צריך בכלל להמשיך ישר.
חוזרים אחורה וממשיכים בשביל שאלון הצביע עליו והנה - הילד צודק!
השביליסטים -למי שתהה- הגיעו באחור רב לכעבייה.

יורדים מנ.ג.233 לכפר כעביה. המועצה המקומות חולשת על שלושה כפרים של חמולות בדואיות: כעביה, טבאש וחג'אג'רה, שהם חלק מה"רצועה הבדואית" של הגליל התחתון הכוללת מספר כפרים שהידוע בהם הוא זרזיר.
התושבים המקומיים מסבירי פנים למטיילים ומאוד אדיבים. בעל אחת מחנויות המכולת סיפר כי עבד עשרות שנים בקיבוצי הצפון ובנו אפילו התגייר והיום חבר באחד הקיבוצים.
בטבאש מתגוררות גם שתי משפחות יהודיות. אחת מהן מפעילה את החניון "אצל שמשון בחצר", בו זכינו ללון.
ברחבי הכפר ניתן לראות מדי צה"ל תלויים על חבלי הכביסה. לדבריהם, אחוזי ההתגייסות כאן לקרבי גבוהים יותר מתל אביב.
מטיילים רבים פוקדים את האזור והם הפכו כבר לחלק מהנוף המקומי.

התוואי החדש של השביל בכעביה אינו מסומן כראוי אבל הסיכוי להתברבר כאן קטן. יורדים מכיוון המסעדה, דרך מגרש הכדורגל ולא מוותרים על טבילה במעיין הסוסים (ראש אלעין בערבית ו"עין יבקע" בשמו הרשמי)

ממשיכים בכיוון ציפורי לכיוון טחנת הנזירים לאורך נחל ציפורי.

נחל ציפורי הוא נחל איתן הזורם מאזור הכפר ריינה ועד לנחל הקישון. הנחל, שאורכו 32 ק"מ, מתחיל את דרכו בהרי נצרת, בקרבת היישוב הערבי ריינה, עובר בגבעות יער אלונים הסמוכות לשפרעם ומתנקז אל נחל הקישון המתנקז בהמשך אל מפרץ חיפה ואל הים התיכון. הוא ניזון מעיינות ציפורי, עיינות יפתחאל ועין יבקע, וממספר רב של מעיינות אכזבים כמו עין רני, עין אבינועם, עין מאהל, עין גת חפר, עין אמת אבל, עין לפידות ועין תורעאן.

השביל עובר מצפון לנחל, אנחנו בחרנו ללכת מדרום לו, בצמוד לפרדסי הרימונים (בבעלות הדרוזים של הכרמל, כך נאמר לי)

לטחנת הנזירים הגענו באור אחרון

נתיי
#4 נשלח : שבת 28 ספטמבר 2013 17:33:08(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 63: מחניון הפיתול לכביש 85 (1.10.12)

סוכות הגיע. חג השביל אצלנו. את המסע התחלנו בסוכות (הושענה רבה ליתר דיוק) ואנו מציינים אותו בגיחות לא שגרתיות, והפעם לנחל עמוד עליון.

הגיחה הפעם הייתה לא שגרתית. הפעם נקלענו (אני נקלעתי ליתר דיוק) לסכנת חיים, שבמבט לאחור - יצאתי ממנה בזול. בזול מאוד.

טעות של מתחילים. הגעתי לשביל אחרי שבוע של וירוס מעצבן שכלל הקאות ושלשולים. תכנון המים היה סביר, 10 ליטר לשלושתנו. אבל מה שלא לקחתי בחשבון היה מאזן המים שהגעתי איתו לטיול, שעמד כנראה על הקו האדום.

היה חם באותו היום - 34 מעלות בטבריה אבל השמים היו מעוננים כך שכל ההליכה הייתה במסגרת מגבלות ה"טמפרטורות בצל", כי שמש לא הייתה. אפילו טפטף קצת.

בטיול נטלו חלק אני, אשתי ומשפחתו של "הייקר" ידידנו.

תחילת התנועה - חניון הפיתול

נחל מירון היה ברובו יבש עד עין יקים פה ושם נגיעות קטנות של מים.

מי עין יקים נשפכים לאמה, שבאמצעותה ניתן היה להפעיל טחנות קמח ומתקנים לריכוך בדים (מבטשות), כמותם ראינו כמה לאורך הדרך.

מפלון רטוב לפני החיבור בין המירון לעמוד

לאחר טבילה מרעננת בעין שכוי מתחיל הקטע הקשה יותר.

הקטע הזה של נחל עמוד נקרא "ואדי אלטוואחין", נחל הטחנות, והייקר מנצל את ההזדמנות לספר לילדים כיצד פעלו הטחנות בימים עברו.

נפרדים לשלום מהקטע הרטוב של הנחל וחוצים אותו על הגשר העתיק.

המסעף לשיח כובס (אלשייח' אל-כווייס - השייך הטוב הערבית). אלון קצת עייף ואנו עוצרים לעשרים דקות מנוחה.

בקטע של המעקות הבטן שלי צורחת מרוב כאבים, לגימות מים קטנות לא מספיקות לי ואני מתחיל להקייא את נשמתי לאורך המסלול.

יורדים בסולם לעין סתר, הילדים אוהבים קטעים כאלה. המעיין כמובן יבש.

בשביל המרפסת שלאחריו הרגלים שלי בקושי הלכו . היו קטעים שהייתי צריך מאוד להיזהר ואפילו לרדת על ארבע (שלא נדע מצרות).אלון דילג את הקטע הזה ואת היתדות בקלילות, לגדולים זה לקח קצת יותר.

רק עם זום תופסים את הילדים הפורצים קדימה. אני ונורית נשארים מאחורה. בשלב הזה אני עדיין משתן ואנו ממשיכים בזהירות.

ירידה על בולדרים והנוף המדהים הזה מסביב.הנוף מקהה את התחושה הגופנית הקשה.
כרגע אני פחות לחוץ מההתייבשות מכיוון שהזיעה שלי ממשיכה לרדת.

בקטע המישורי אפשר ללכת מהר יותר (מקצב של חילזון לקצב של צב).  להרים את המצלמה כבר אין לי כוח ונורית עושה זאת.

האחרים כבר הגיעו לנקודת הסיום ואנו 2-3 ק"מ מאחור, מתייעצים עם מד"א אם להזמין חילוץ או להמשיך. הפסקתי להזיע. שותה מים מתוך מזרק של אקמולי (10 מ"ל כל חמש דקות, זה מה שהחזיק אותי עד הסוף) יותר מזה הייתי מקיא.

מתבוננים לאחור ורואים את הר מצפה הימים. מראה פנורמי שובה עין.

בחיבור עם נחל עכברה ראינו שמקורות הניחו ברז לשביליסטים.

מסיימים בביש 85, אלון ממתין לנו שם  כבר הרבה זמן.

נורית נסעה עם הרכב והביאה לי קרטיב לימון ובקבוק קולה צונן עם סוכר. הקור והסוכר הרגיעו לי את הקיבה ושבתי לתפקד.

גיחה הזו נפלתי בטעויות של מטייל מתחיל, ואם יצא דבר טוב מכל הסיפור זה היכולת להפיק לקחים מהמצב:
1. יש לשים אצבע על הדופק לגבי מאזן הנוזלים בגוף לפני היציאה לטיול  ולהיערך בהתאם.
2. ביציאה לטיולים בחום של למעלה מ-30 מעלות יש לדאוג למים קרים (בקבוק קפוא).
3. אם נקלעתם להתייבשות - יש לשתות מים קרים וממותקים להחזיר את המינרלים שאיבד המתייבש.
4. במקרה של התייבשות יש לקרוא ליחידת החילוץ או לפחות (כפי שעשיתי) להתייעץ עם מד"א. כל עוד הגוף מזיע הסכנה פחות חמורה, אלא שההתדרדרות עלולה להתרחש בכל רגע
5. אין דבר יותר טוב מארטיק קרח להציל מהתייבשות. מד"א הדגישו שצריך נוזל מתוק וקר שיילגם לאט.

נתיי
#5 נשלח : שבת 28 ספטמבר 2013 19:50:26(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 64: מכביש 31 להר קינה (8.10.12)

יום שמחת תורה הוא שמחת השביל. חוגגים 3 שנים (ועוד יום) ופותחים את עונת המדבר. היה לנו חור קטן לסגור באזור ערד, בין כביש 31 ליד מאגורת יעלים, שם סיימנו את הגיחה ה-55 לבין הר קינה, שם התחלנו את הגיחה ה-54. את הלילה עשינו ב"בית של פיסטוק", ממלאכי השביל של ערד.

מלבדי, הצטרפו לאלון גם הייקר ומשפחתו (מהגיחה הקודמת) שהמשיכו ממצפה זוהר לנחל אבוב, באחד המסלולים היפים של סובב ערד.

בפנינו פחות או יותר לכסות הפרשי גובה של 300 מ', והילדים פורצים במהירות. עד שהמצלמה נשלפת לתמונת פתיחה הם כבר שועטים קדימה.

אנו מטפסים לכיוון רכס זוהר (זווירה בערבית). על שם מי הוא נקרא?

שתי גירסאות לסיפור זה.
הראשונה - על שם דמות היסטורית בשם זווירה, מלכה בדואית/נבטית גיבורת חיל ורבת מעללים אשר מררה את חיי הרומאים בשעתו.
השניה - לדברי דב פוניו, האורים והתומים של מדבר יהודה, המילה זווירה פירושה - קצה המדבר, היינו תחילת אזור ההתיישבות הנודדת וסיום קו יישובי הקבע.

אנו ממשיכים לטפס קצרי נשימה אל הרכס בכיוון התחנה הראשונה, רוג'ום זוהר (רוג'ם זווירה).

כאן הייתה מצודת שמירה רומאית, ובמקום נחפרה באר מים לשימוש החיילים.

הילדים ממשיכים לשעוט קדימה. הם צמאים למדבר כמו שהמדבר צמא למים.

עד מהרה מגיעים לראש זוהר (ראס זווירה).

ראש זוהר הוא אחת מפסגותיו של רכס זוהר, 4 ק"מ דרומית-מזרחית לערד. כיוון שהמקום גבוה (550 מטר מעל פי הים ) הוא שימש תמיד כנקודת תצפית ומעבר על "דרך המלח" הקדומה,מים המלח לחברון ולעזה. לאורך הדרך מספר מצדיות שנבנו בנקודות שולטות כדי להבטיח את ביטחון העוברים ולגבות דמי מעבר.

גם הבריטים ראו את יתרונות המקום, ובנו בו תחנת משטרה ששרידיה עדיין נמצאים בשטח. ראש זוהר שימשה נקודת היציאה למסעות המיתולוגיים של הפלמ"ח למדבר יהודה, לארץ המכתשים ולנגב.

במקום אנדרטה לזכרו של פנחס סלע, איש עם סיפור חיים מרתק ביותר. הוא נרצח ע"י בדואים מאזור הר חברון כשחיפש פה אורניום לתכנית הגרעין הישראלית.

מעט על אודותיו אפשר לקרוא כאן

שותים הרבה (אלון שומר עלי שאשתה מספיק) וממשיכים לעלות עוד קצת.

הנה בולבוס המשקיף על נופי מדבר יהודה.

ת הבולבוסים פגשנו כבר בערד, בנחל גמלים ולמרגלות הסנפיר הגדול.
שדה הבולבוסים ליד הר צין מהווה את הריכוז הגדול והידוע של הסלעים המסתוריים הללו.

כיצד נוצרו הבולבוסים? יש כמה תאוריות

ואת המראה הפסטורלי משלימה שיירת גמלים (גמלת).

אנו סוטים למצפה זוהר, מצפור המתנשא לגובה של 628 מ' מעל פני הים המצוי במרחק של כחצי ק"מ מהשביל. הנוף משם שווה את הסטיה.
המקום ששימש בתקופות קדומות לתצפית ואיתות על תוואי הדרך מבקעת ערד לעבר ים המלח

כאן אנו נפרדים מהייקר וממשפחתו היורדים לנחל אבוב.

אנו ממשיכים אחרי כוס קפה. עוברים דרך התיישבות לא מוכרת של בדואים.

צופים במשפחת גמלים מורחבת באחת החצרות.

מסיימים למרגלות הר קינה.

אחד החבר'ה שגרים כאם הקפיץ אותנו עד לתחנת הדלק לאוטו.

נתיי
#6 נשלח : שבת 28 ספטמבר 2013 20:28:03(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 65: מנחל לוט למצד תמר (27.10.12)

אלון חזר לכושר טוב אחרי בטלת הקיץ, ומאות הקילומטרים שנותרו לנו על שביל ישראל מחייבים אותנו להגביר קצב.

אחרי לילה בחוות הגמלים בממשית, יצאנו לאחד הקטעים המדבריים הללו, על רמת דרום מדבר יהודה.

בבתי הכנסת קראו באותה השבת את פרשת "לך לך", המגוללת בין השאר את סיפורם של אברהם ולוט. סיבה מוצדקת להגיע לנחל לוט, היכן שסיימנו את הגיחה ה-50 בינואר .

אלון שלמד את הפרשה בשיעורי תורה חוזר על  סיפורם של אברהם העברי ואחיינו, ואנו יוצאים לדרך.

התחנה הראשונה - מעלה קומות הצפוני.  ניתן לראותו בצד הימני של התמונה.

הטיפוס הקצר במעלה מהווה עיסקה משתלמת. בראש המעלה אנו מתבשמים מנוף בראשית.

השביל יורד מהר קומות הבנוי בצורת בננה, חוצה את ערוץ נחל עמיעז ומטפס בשנית ב"מעלה קומות הדרומי". מבט להמשך הדרך.
אגב, המעלות הללו אתגריים לג'יפים - לא להולכי רגל.

בערוץ העמיעז משקיפים על הר בדוד שלשמאלנו.

אלון מסתער על מעלה קומות הדרומי. הילד אוהב את המדבר, רק תתנו לו עלייה שכזאת.

עד מהרה הדרך מתמתנת והופכת מישורית יותר,  מרחבים עצומים נפתחים בפנינו.

מבט למתקן "צפע" של כי"ל. המתקן נמצא ליד צומת צפית אך ניתן לראותו בבירור מהשביל. בנחל אשלים הילד משחק חמש אבנים.

וכאן אנו חוגגים 600 ק"מ על השביל. את המאורע מציינים בשקית במבה.

הליכה מעט מייגעת בבקעת צבאים אבל את המרחבים אנו גומאים במהירות.

להר צבאים לא עלינו, למרות התצפית היפה ששם. היה קצת חם ומיהרנו לצל.

את הצל הרציני הראשון מצאנו לא הרחק, מתחת למסוע האשלג.

מסוע האשלג מוביל את המינרלים ממפעלי סדום אל מתקן צפע אותו ראינו מקודם
נחים מתחת לצל ולא רצינו לזוז משם. כוס תה מרענן ואנחנו ממשיכים.

שולות מאיימים של כלבים נובחים מכיוון המחצבה שבערוץ הפרס ליד מצד תמר

היו בעבר דיווחים על כלבים תוקפניים בנקודה זו
אנו מסתלקים מהאזור במהירות, לשמחתנו מבלי שייווצר מגע עם אותם כלבים

מסיימים במצד תמר.כאן ישנם שרידי מצודה שהייתה חלק מקו ההגנה הביזנטי כנגד פשיטות הנוודים, "לימס פלשתינה"
נקודה נוספת בלימס בה ביקרנו באותו החודש הייתה ברוג'ם זוהר ליד ערד.

נתיי41545.729525463
נתיי
#7 נשלח : שבת 28 ספטמבר 2013 21:46:51(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 66: מקיבוץ עמשא לתל ערד (1.12.12)

מבצע "עמוד ענן" ריתק אותנו לביתנו במהלך נובמבר.

בתחילת דצמבר הדרום היה שקט וחזרנו אל מרחביו.

התכנון המקורי היה לעשות קטע במכתש הקטן , אך לאחר ששותפינו לטיול ביטלו, העלנו מן המגרה מסלול לאותו מרחק אם כי בדרגת קושי מועטה, מסלול שתוכנן לאביב: הירידה מדרום הר חברון לבקעת ערד, בתקווה שנראה אולי לחזות בנרקיסים המפורסמים של הר עמשא.

גבעולי נרקיסים ראינו המון, רק שפריחתם כנראה תתרחש שבוע לאח מכן. אבל פגישות לא צפויות עם אנשים מעניינים, אשר יחד עם הנוף המרהיב והמסלול המיוחד - הולידו חוויה מעניינת ומהנה.

המסלול עובר באזור המעבר בין האקלים הים תיכוני לאקלים המדברי, המעברים כאן היו חדים למדיי וסיפקו הנאה עצומה לכל מי שטייל.

תחילת תנועה בשער קיבוץ עמשא

הקיבוץ עצמו מצוי בדרום הר חברון, דרומית לקו הירוק, והוא מרוחק 14 ק"מ מחברון.
הכניסה לקיבוץ הכל כאן ירוק - הצומח הים התיכוני שולט כאן.

מדובר באחד הקיבוצים הקטנים בארץ, ישוב שידע תהפוכות ומשברים.

כמה מהגולשים כאן  ישמחו לשמוע שקבוצה נכבדה מחבריו "מתחזקים"

המעבר מתרחש בדיוק כאן, בעלייה לפסגת הר עמשא

שימו לב למעבר המרתק בין החורש הים תיכוני לספר המדבר. מצד ימין נראה חבורת צומח ים תיכוני ומצד שמאל, צומח ערבתי. לא רחוק מאיתנו כבר המדבר מושל.
אלון מאוד מתלהב מהמעבר החד. "תמיד רציתי לדעת איפה המדבר מתחיל" הוא אומר.

חשבתם שאזור החיוג של יהודה איש קריות מתחיל ב-04? אז טעיתם.

תלמידו של ישו שמכר את מורו ורבו בעבור קומץ שקלים דווקא הופיע בשעתו בספר הטלפונים דווקא באזור 08. תל קריות נמצא מזרחית לקיבוץ עמשא ולמרגלותיו.
והנה מבט לתל קריות.

אחרי הר מירון והר גמל ליד מכתש רמון, הר עמשא (859) הוא הנקודה השלישית בגובהה בשביל.
גאוגרפית, הוא שייך לרכס הרי חברון אם כי יש הממקמים אותו במדרגת הכפיפה העליונה של מדבר יהודה.

מהר עמשא יורדים במעלה רומי בן כ-2000 שנה, "מעלה דרגות", הגולש במתינות ובחוכמה אל בקעת ערד
אלון מאוד התרשם מהמצב המצויין של הדרך ומהתוואי שלה, וקבע שהרומאים היו מהנדסים מצויינים.

וזוהי באר מים, בתחתית המעלה, המתוארכת לפי יענקלה סער, לתקופה הביזנטית לפי הרוזטה שבאבן השניה משמאל בשורה התחתונה.

לא רחוק משם מצאנו גם בור מים. נראה שהאזור היה מעובד במשך תקופה ארוכה, מה שמסביר את מערכות איסוף המים, הסכרים הרבים והבורות הפזורים לרוב בסביבה

וזהו הכפר דוריג'את במבט הלוכד אותו ואת שדות החיטה שלמרגלותיו.

שימו לב לשדה הזרוע והחרוש שלידינו, ולמולו שדה שהצמיח כבר ניצנים
בשנים ברוכות גשמים כל בקעת ערד מתכסה שדות דגן צפופים.

מרחוק כבר אפשר להבחין כי לא מדובר בהתיישבות בדואית. אכן, בתי המידות היפים של הכפר מיושבים על ידי תושבי קבע שעברו לכאן מאזור סמוע.
הכפר עצמו נחשב לאחד הנקיים, המטופחים והאיכותיים שבישובי הנגב והנתונים שלו - אחוז המשכילים, רמת פשיעה אפסית ורמת הניקיון השוררים בו אינה מביישת שום ישוב יהודי.

לצערנו לא היה לנו זמן להיכנס לכפר, שתושביו התגוררו במערות עד אשר עברו לבתי קבע. אפשר היה להתרשם מהניקיון השורר בשני הנחלים הקרובים לדריג'את - נחל דרגות ונחל קריות (בקושי שקית ניילון ראינו שם), לעומת הטינופת שבנחל באר שבע הסמוך להתיישבות הבדואית.

והנה כתבה על הכפר מחדשות ערוץ 2

מעל נחל דרגות גילינו גרפיטי ששיעשע את אלון

אלון שואל איך גדלה כאן חיטה. שאלה מצויינת
השדות כאן ברובם בעל, כלומר נסמכים על מי גשמים ולא על השקיה (שלחין). בשדות שבעיבוד יהודי, מעברו המזרחי של כביש 80 ניתן לראות כי ההשקיה נסמכת על מים מושבים.

כדי להמחיש לנו, מגיעה מפזרת דשן ומדגימה להנאתנו את ביצועיה.

וזהו המסגד עם המואזין הזייפן ביותר ששמעתי מעודי. נולדתי וגדלתי בעיר מעורבת (רמלה), ובחיים לא שמעתי מואזין עם קולות עולים ויורדים המשתנק באמצע הקריאה לתפילה ועוד בשידור חי, כנראה מרוב עישון סיגריות.
המסגד (בקרוואן עם הרמקולים) שוכן ביישוב חדש יחסית הסמוך לתל ערד שתושביו התרגלו מזמן לנוכחותם של מטיילים ואף מפנים את השביליסטים לדרך הנכונה (הסימונים שם לא משהו)
וזה המסגד המדובר. חובבי מוסיקה - הדירו רגליכם משם בשעות הקריאה לתפילה, אחרת תחוו חוויה הרמונית מזעזעת.

אין מה לדאוג, תושבי הכפר אינם נכנעים. הדגל הלבן מעיד על שמחה השורה בבית (חתונה, לידה של תינוק וכיו"ב).

עד מהרה אנו באמצע שמחה.  הם אמרו שביקורים בכפר של ילדים יהודים בני גילם הם מאוד נדירים ושמחו לדבר עם אלון, ואף שאלו אותנו אם אנו צריכים מים להמשך הדרך (די התאכזבו לשמוע שיש לנו די והותר).
אני תרגמתי את השיחה מערבית לעברית ובחזרה.
הילדים גם מאוד מתלהבים ממצלמות דיגיטליות, חלילה לא לגנוב אותם כמו לראות את תמונתם בתוך המצלמה שניות לאחר הצילום.

קריאות ה"להתראות" ליוו אותנו עוד כמה דקות.

ככה זה כשיהודי שהוא לא איש כוחות הביטחון מתעקש לדבר ערבית.

חולפים ליד תל ערד. לא נכנסנו למקום  בהזדמנות נתקן את המעוות.

יש המון חומר ברשת על המקום ועל המקדש שנחשף שם.

מסיימים על כביש 80, היכן שהתחלנו את גיחה 47 לפני כשנה וקצת. נורית מגיעה ואנחנו חוזרים הביתה עייפים ומרוצים.

נתיי
#8 נשלח : יום ראשון 29 ספטמבר 2013 14:31:01(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 67: מבאר מתק לנחל נמרה (15-14.12.12)

בסוף השבוע של  14-15 בדצמבר יצאנו לגיחת חנוכה הגדולה בשביל ישראל, במקום הרחוק ביותר מהבית - אזור הרי אילת.

בתכנית העבודה המקורית שלנו הקטע הזה היה אמור להימשך שלושה ימים, אך בעצה אחת עם כל המעורבים בעניין, החלטנו באופן יומרני לעשות את 21 הק"מ מבאר מילחן שבהרים המשקיפים על בקעת תמנע ועד נחל נמרה (בואך באר אורה) ביומיים, שיא הליכה לאלון על השביל  (השיא הקודם היה 20 ק"מ בהר הנגב). אלון מצוי בכושר מעולה וזהו המסלול האתגרי הראשון מאז נחל עמוד.

ביום הראשון לגיחהנעזרנו בשרותיו האדיבים של מורי, צלם טבע אילתי ואיש שטח ברמ"ח אבריו שבמחיר מצחיק (200 ש"ח) לקח אותנו מהכניסה לאילת עד לבאר מילחן , נסיעה של עשרות קילומטרים בכביש ובשטח. לשם השוואה, על מרחק פחות מזה (עד לעין עקב או עין זיק) לוקחים המקפיצים של שדה בוקר 400 ש"ח.

את מורי ניתן למצוא ברשימת נותני השירותים של שביל ישראל.

מתחילים בבאר מלחן. מתוך הבלוג של גלעד בן צבי: הבאר נחפרה ודופנה בבטון בסוף שנות ה30 של המאה הקודמת ע"י הבריטים.  בתקופה זו הבריטים חפרו ושיקמו בארות בנגב ובדרום. מטרתם היתה לשלוט ולפקח על השבטים הבדואים, שחיו באזור עד אז כבשטח הפקר ללא עינו הפקוחה של שלטון החוק. כדי להבטיח סדר, במקום הוצב אחראי שדאג לחלוקה ואספקה סדירה של מים,  שנשאבו משם בכדים. במשך שנים רבות המקום שימש רועים בדואים, בשנים האחרונות פסק המנהג של השקיית צאן בבאר.

נפרדים ממורי ומתחילים ללכת.

ההתחלה על דרך ג'יפים מישורית בערך כשני ק"מ.הילד קצת ממורמר.
מסביר לו שהליכה מישורית בתחילת מסלול טובה מאוד לחימום הרגליים לקראת המאמצים העתידיים (ומאותה סיבה - הליכה מישורית טובה בסיום כל מסלול ארוך ואתגרי).

ולפתע, ללא אזהרה מוקדמת, מתגלים בפנינו צוקי תמנע. אלון פוער פה מהיופי הפראי של נוף הבראשית המדברי המתגלה מולנו.

אנחנו לבד בכל המסלול. לא נתקלנו בנפש חיה, מלבד מצבור המאובנים (הפוחת והולך עם השנים), והאמוניט החביב על אחד הסלעים.

הנוף כאן פארי בכל כיוול שתסתכלו: מביטים אחורה ורואים את הר ברך מזדקר מעל צוקי תמנע. הר ארגמן, הערבה והרי אדום ממולנו. ומתחתנו - בקעת תמנע רבת היופי.

עד מהרה מגיעים לראש מעלה מלחן. מעלה קדום המחבר את בקעת תמנע לרמת שחרות ובקעת עבדה.נקודת הציון של ראשית המעלה היא "הגמל המחייך", ככה קראו לו בזמני)

הירידה במעלה פחות קשה משחשבתי. שביל מרפסת מוריד אותנו לקטע מצוקי.

אל תפספסו את החיוך של הילד המחווה את דעתו הברורה על יופיו של המסלול.

עוברים את החלק הסלעי (קצת דרדרתי). מעבר קטן בין סלעים, עוד קטע טכני על פי תהום המצריך עבודת ברכיים לא קלה, שיווי משקל וניסיון .

לקינוח אלון שמח להגיע ל"סכין מלחן". הנוף משכר, כבר אמרנו? הידיים הרועדות שלי הצליחו לחלץ תמונה של הנוף מהסכין.

מתחתית המעלה ממשיכים לעמק ססגון. עמק מרהיב ביופיו, חובק ערכי טבע נדירים ביותר: דיונות, גבעות משאר יחידות בארץ של אבן חול נובית, מלכודות נמרים עתיקות, ביצי יען קדומות ונוף מרתק.  הכל מצוי בסכנה חמורה לאור היוזמות להקים כאן קומפלקס תיירותי שיהרוס את מה שנותר מאזור תמנע לאחר הכרייה המואצת והפגיעה בנוף שבאה בעקבותיה.

כנסו לאתר המחאה נגד הרס עמק ססגון

המקום המפורסם ביותר בעמק ססגון הוא "דיונת רמבו", זאת מכיוון שבמהלך צילומי הסרט רמבו 3 (עם גבי עמרני וששון גבאי למי ששכח) צולמה כאן הסצינה הבלתי נשכחת שבה רמבו עולה מן החול ויורה בקאלאץ' על מסוקים.

הנה סילבסטר סטאלון, המסוק והר מכרות

אם התכניות יצאו אל הפועל, את החול הנקי והיפה הזה נוכל לראות רק בתמונות, שלא לדבר על כך שלהתגלגל בו לא נוכל עוד לעולם.

עוברים את נחל מנגן והר מכרות. גם כאן ביקר רמבו.

השמש מתחילה לשקוע מאחורי הר מכרות.

הליכה של כק"מ בדמדומי הערב בערוץ נחל תמנע לנקודת הסיום.

מגיעים באור אחרון לכניסה לשמורת תמנע. אלון מותש לאחר 12 ק"מ לא קלים.

נורית מקפיצה אותנו לחניון ביוטבתה. הסדין נקרע מרוב הנחירות.

היום השני נפתח בשער פארק תמנע.הכניסה לפארק חינם לשביליסטים ולכל הולכי הרגל. מתחימים את השוערת על דרכון שביל ישראל ואנו בפנים, בודקים את מיקומנו על גבי שלט השביל שמאחורי עמדת הכניסה, וממשיכים.

מבט בכיוון הר מכרות ודיונת רמבו, הפעם באור מלא.

השביל עובר במסלול הגאולוגי של פארק תמנע. לאורך הקטע פזורים שלטי הסברה מאירי עיניים ומסברי אוזניים המספקים מידע על אודות התופעות הגאולוגיות הרבות שבמקום.

מגיעים לערוץ נחל הנקרא "אלכסון" ולא בכדי:
הנחל עובר בתוך שבר גיאולוגי ולכן הוא ישר ואין בו פיתולים, ומכאן שמו. ההרים צבועים בגון אדום מרהיב, להביט ולבלוע בשקיקה את הנוף..

מנוחה קלה בערוץ האלכסון וממשיכים קדימה. פה ושם מטפסים על סלע, ואיך לא? יש גם בולדרים. אנו בפטרייה, ואלון בוחן אותה מקרוב.

עוד מנוחה קצה, ואנו בתוך סדק סלע. טיפוס קצר על יתדות לראש הר תמנע

כאן המצלמה כבתה (יש תמונות מסלולארי ומהאינטרנט).

ראש הר תמנע ("במת תמנע") שטוח, משהו כמו מגרש כדורגל, ומסובב בשלטי נוף והסבר. מתיישבים לצפות בנוף ואלון מדפדף בספר האדום.

הירידהמהבמה לכיוון דרום היא אחד הקטעים הקשים שאנחנו טיילנו בהם, תלולה חלקלקה ודרדרתית 300 מטר ראשונים לקח לנו יותר מחצי שעה לרדת
כל הניסיון והטכניקה גייסנו כאן, המון עבודה עם הברכיים והמקל, ואפילו "דרדור יזום" בכיוון סלע יציב, כדי שנגיע בחתיכה אחת לעמודי שלמה.

יורדים לערוץ. מעולם לא שמחתי ללכת בתוך בולדרים כמו באותו היום, הפוגה מרעננת אחרי המתלול המטורף ההוא.

נורית ממתינה לנו מצידו השני של הערוץ. הולכים ביחד לעמודי שלמה

ממשיכים אל אגם תמנע.אגם מלאכותי שנועד בעיקר למשוך מטיילים לשוט על ספינות פדלים או סתם להתרווח מולו (וכמובן - המסעדה נמצאת גם היא שם)

עוצרים לשתות קפה חם ואלון ממלא בקבוק בחול צבעוני .

נפרדים מנורית בנחל נחושתן. וממשיכים דרומה. עוברים פיר כריה מודרני.כאלה יש לרוב באזור שמדרום לפארק, ששימש בעשורים הראשונים למדינה לכריית נחושת.

באוכף כחליל ראינו מחזה מעניין. מצד שמאל, ההר הטבעי פחות או יותר. ולידו אדמת חפיר מודרנית יותר, שאריות מתקופת הכרייה ומשימושים עכשיויים לבורות הללו, ובראשן - הרחבתם למטמנות ענק של אשפה. שביל ישראל לאופניים עובר כאן.

מסיימים בכניסה למטמנת נמרה, היכן שהתחלנו את גיחה 48 שנה לפני כן.

חזור למעלה
נתיי
#9 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 10:47:06(UTC)

הצטרף: 28/12/2009(UTC)

גיחה 68: מגשר נחל שקמה לדביר (5.1.13)

גיחה זו הייתה מיוחדת.  פעם ראשונה שאנו יוצאים במודע ובמכוון לתוך מערכת גשומה מתוך הנחה שלא נצא ממנה יבשים.

זה היה ניסוי ראשוני שלנו להליכה "על רטוב", ולא היינו המשוגעים היחידים; הצטרפנו ליענקל'ה ונכדתו ליבי ולשמחה החביבה שגם הם גילו נכונות מפתיעה ללכת במזג אוויר סגרירי. חלק מהתמונות צילם יענקלה.

לא פשוט לצאת לטיול שכזה, לא כל שכן עם ילדים. לפיכך נקטנו בשורה של אמצעים למזעור נזקים מצד אחד אך שמירה על החוויה החורפית מצד שני:

1. אם יורד גשם בקטע מסויים של שביל ישראל הרי עדיף שזה יקרה בנחל שקמה; לאורך כל המקטע שתלה הקק"ל עצים ותמיד ניתן למצוא שם מחסה כזה או אחר.

2. אם קורה חו"ח משהו, המרחק מהשביל לכביש ו/או מקום ישוב אינו עולה על 2 ק"מ מכל נקודה שהיא. ניתן כמובן להיעזר במקרה חרום בג'יפאים הנעים באזור.

3. הצטיידנו במעילי סערה, מטריות ושקיות ניילון. יענקל'ה הצטייד בעגלת שטח משובחת שניתן לתמרן בה גם בתוך בוץ עמוק

4. הקמנו חמ"ל עורפי עליו הייתה מופקדת נורית, אשר תצפתה על מכ"מ הגשם והודיעה לנו בזמן אמת על תנודת העננים, תוך שליחת תצלומי מסך מהמכ"ם. גם לאלון היה סלולארי המחובר לאינטרנט, אותו שמרנו למקרה שהחמ"ל יחליט ללכת לפוש את מנוחת הצהריים.

במילים אחרות, נטלנו סיכון זהיר ביציאה שכזו מתוך רצון להפוך את ההליכה (החדגונית והמישורית) למעניינת יותר. אנו מבצעים הקפצת רכבים, ויוצאים

אנו מתחילים בגשר נחל שקמה, מאחורי תחנת הדלק שהוקמה שם לפני כשנה וחצי. ליבי מסיימת כאן את הכנותיה הקולינריות.
בנקודה זו סיימנו את הגיחה ה-51 בפברואר אשתקד.

כבר אחרי 50 מטר אנו מבוססים בבוץ כבד, כמיטב מסורת הלס של צפון הנגב.

גם העגלה של ליבי אינה נעה בקלות, אם כי האיש החסון הדוחף אותה התגבר על כל הבעיות.

עננים מקיפים את תל מלחה.

על התל לא העזנו לטפס הפעם, מחשש להתחפרות בבוץ עמוק. ערוץ השקמה יבש. בינתיים. אפשר לעצור קצת על הדרך היבשה.

ליבי מחלצת עצמות מחוץ לעגלה.

נד מים גדול מגיח מכיוון דרום נורית בחפ"ק מדווחת על גוש עננים במכ"מ הגשם.

מה שאומר: למצוא מחסה!

סוגרים מעילים ומתאטמים. יענקלה דיגם את העגלה שלו כך שהיא תיוותר יבשה. גם שמחה תופסת מחסה לידינו מהגשם.

ערוץ הנחל מתחיל לזרום  מתחתינו.

הגשם מסתיים, ויענקלה מבצע הערכת נזקים. נורית מדווחת שהמכ"מ נקי באזור שלנו ואפשר להמדיך.

מסתבר שיצאנו יבשים למדי, חוץ מקופסת הסיגריות שלי שנרטבה...

והנה יבי מפגינה את שמחתה

הקבוצה על השביל הרטוב בכיוון דביר

מרחוק רואים את אסם הנגב, הממגורה הגדולה של החיטה באזור זה.

אלון מעט מתעייף. יענקלה ומשפחתו ממשיכים הלאה. השמש מתחילה לבצבץ.

אנו נהנים ממרחבי שדות החיטה הנובטת של צפון הנגב. עוברים את קיבוץ דבירה, פה ושם מדלגים מעל שלולית, ומגלים את יענקל'ה וחבורתו בחניון.

מסיימים ב"יער טבע".

ער שניטע ביוזמת חברת התרופות כחלק מיערות דבירה
ליבי שמחה ויענקל'ה ממתינים לנו כבר שם בכליון עיניים..

נתיי41548.3247569444
יענקל'ה סער
#10 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 12:34:17(UTC)

הצטרף: 16/03/2006(UTC)

NATURE DOESN'T NEED PEOPLE
PEOPLE NEED NATURE
נתיי
#11 נשלח : יום שלישי 01 אוקטובר 2013 19:17:37(UTC)