המדריך לטיול בהרים :
1) מה צריך לדעת לפני
כללית תמיד אסונות נגרמים על ידי תגובת שרשרת, סידרת כשלים פשוטים , הגוררים סדרת שגיאות מאחת למשניה תוך החרפת המצב הקיים :
מחסור בסוללה עשוי לגרום לאיבוד מיקום במידה והסתמכנו על גי פי אס, זה יביא אותנו ללחץ מיותר , אשר יגרום לנו לנסות לקצר דרך,ומכאן ועד אסון הדרך קצרה , לכן יש להיצמד לסידרת כללים פשוטה ובדוקה .:
בכל שביל חייבים להתעדכן במצב מזג האויר הנוכחי והצפי לימים השעות הקרובות,וכן מקומות אזורים המועדים למפולות שלגים או סלעים .
הנה קישור למצלמות הדרך הגבוהה שאמוני צרמאט :
באדיבות ישר א:, היום ה 13 ליוני 13 בהחלט ישנן כמויות שלגים נאות המאפשרות כך נראה לי סקי טורינג .
HAUTE ROUTE
מפולות אינן מקריות תמיד יש סימני אזהרה מקדימים גם אם איננו יודעים לקרא אותן תמיד יהיו אנשים או חיות אשר חושיהם מחודדים משלנו ויזהו את הסימנים למה שעומד להתרחש .
2) מה הציוד הדרוש
הציוד הדרוש תלוי מאד במצב הנוכחי קודם בהרים והמצב העתידי:
כאשר הצפי הוא לתקופה נאה לעשרת הימים הקרובים ואין שלג בהרים ,לדוגמא לאחר שנה יבשה אין כל סיבה שנסחוב עימנו שמיכת מילוט ,טלפון לויני עם אתרעת מיקום , גרזן קרח,סנדלי שלג קרמפונים ,וכיוצא באלו ציוד משוכלל כי קרוב לודאי כי מדובר במשקל מיותר .
אך כאשר ידוע כי מדובר בשנה מושלגת,הצפי למזג האויר הוא למזג אויר לא יציב , כדאי שיהיו עמנו קודם כל הדברים הפשוטים:
כפפות כובע גרב משקף מתאים , מחמם צואר מעיל סקי חליפתסקי,הדברים הפשוטים בלעדיהם נתקשה מאד לשרוד סופת שלגים ,לשלב הבא כדאי שיהיה לנו מד לחץ ברומטרי המזהיר כמה שעות לפני על ירידת לחץ וסופה העומדת להתחיל בקרוב
שמיכת מילוט , יריעת גשם , אמצעי ניווט ,אוהל , ותמיד אנו צריכים להיות מוכנים לסגת למחסה מתאים ,או להקים אוהל או לתכנן את טיולינו כך שלא נמצא עצמנו במצב של תנאי ראות אפסיים במקום לא מוכר שלא מאפשר לנו לנוע , כי בדיוק אז
האינסטיקטים יגרמו לנו לנסות לברוח לאבד את הדרך,ומכאן לטעות קריטית הדרך קצרה .
כדאי תמיד שיהיה לנו פנס בשלוף אמצעי איתות ,אמצעי מעבר שלג אם צריך מפה בה מסומנים אזורים שיש להיזהר מהם כי הם תלולים במיוחד יתכן שיהיו חסומים ,מאחר ואנו בהרים קרוב לודאי כי דאגנו לעצמנו לכרטיס סים מקומי ולכן יש לנו אפשרות להתחבר לרשת , אך אם נתקענו והסוללה עומדת להיגמר אנו בבעיה ,לכן כדאי שתהיה לנו בטריה נטענת המאפשרת לטעון את המכשירים הניידים ברשותינו בטריה כגון IWALK המכילה 8100 MA מאפשרת טעינת הנייד ברשותינו שלוש פעמים לפחות לדוגמא , ולוקח שעתיים להטעינה מחדש .
כמובן ובמידה וקיים שלג במסלול או אנו עשויים לפגוש סופת שלגים,כדאי שיהיה ברשותינו ציוד מעבר שלג ויתרה מזו עלינו להבין את השלג שלג זו חיה נושמת רבת פנים , שעלינו להכיר לפני שאנו מנסים לעבור אותה , כנ"ל קרח וקרחונים .
קרמפונים אלו סנדלים מחודדים המתחברים לנעליים ומאפשרים אחיזה משופרת בשלג קשה , יש מספר סוגי קרמפונים המתאימים לסוגי שלג או קרח שונים יוסבר בהמשך , צריך שיהיה ברשותינו גרזן קרח ושנדע להשתמש בו להליכה , או לבלימת החלקה , על שביל אנו לא אמורים להחליק אלא אם כן נקלענו לאזור שהוא למעשה חסום וכעת עלינו לבצע עיקוף .
במידה וזה המצב מומלץ לחכות לאנשים נוספים אף פעם לא לחצות לבד , אם אין כאלו אז עדיף לקפל את הגאוה לחזור לבקתה הקודמת לבזבז יום ולבקש עיצה ,ייתכן מאד שניקלע למצב כזה עקב מידע שגוי ,ואז כאמור צריך לסגת, אך במידה וזו הדרך ואנו מוכנים לכך כי זו תחילת העונה או אין מה לעשות השביל חשום וישאר כה מספר ימים עלינו להכיר את תירגולות הבלימה מהחלקה , יתכן שהשנה יקרה מצב כזה .
סנדלי שלג : סנדלי שלג מיועדים למעבר שלג רך בניגוד לקרמפונים המיועדים לשלג קשה , הםמפחיתים את הלחץ שלנו על השלג וכך מאפשרים לנו לעבור מהר אזורי אבקה טובעניים .
כלל חשוב אף פעם לא לסטות משבילים ולא לחצות דוך לא לקצר!
לו ניתן היה לקצר הדרךהיתה עוברת שם ,אם היא לא עוברת יש סיבה אל תקצרו אל תכניסו את עצמיכם לפינה לא מוכרת.
אם הסתבכתם המקום למצוא חילוץ הוא על השביל המקום למצוא את הדרך בחזרה הוא השביל, ברגע שירדתם לא ידעו למצוא אתכם.
3) מה הידע הדרוש ומה ללמוד
הדבר החשוב ביותר הוא הבנת מזג האויר מהי רמה ברומטרית ומהו שקע :
במצב רמה אנו צפויים למזג אויר נאה חמים ראות טובה ושום דבר ממה שכתבתי קודם לכן לא יתממש חוץ אולי ממפולות עקב הפשרת שלגים .
שקע הוא בדיוק המצב ההפוך הכל יכול להתרחש סופותערפל שלג פאומי ללא אזהרה , אנו צריכים שתהיה לנו הבנה בסיסית במזג אויר .
במידה ויש לנו הבנה כזו היכות שלנו להבין אזהרות בזמן אמת ברשת תשתפר פלאים .
4) מה צריך לדעת בפועל
יוסבר בהמשך טכניקות בסיסיות של שימוש בציוד שלג ,הכונה למעבר שלגים קלים ,לא ברמת טיפוס אלא ברמה בסיסית.
5) איך מתרגלים עם מה ועם מי
תירגול בלימות יוסבר בהמשך המדריך ,רצוי מאד שאת התירגולת יעביר לנו מדריך הרים מוסמך , או איש סגל מהרפוחיה , במידה ואין כזה ניאלץ לחפש מטפס טייל מנוסה ,רוב האירופים הם כאלו , גולשי סקי ואנשי הרים המטפסים כתחביב בחורף , קשה להניח שלא נמצא ממי ללמוד ,אך אז יש לצמצם את התירגולות לרמה שלא תסכ אותנו , יוסבר בהמשך .
6) טיפים לסולו הייקר ואיך הוא שורד במקרים קיצוניים.
השיטה הטובה ביותר לשרוד מקרים קיצוניים היא להימנע מהם : גם המטפס גולש הטוב ביותר לא ישרוד יותר מחמש עשרה דקות בממוצע במפולת שלגים , ולכן תיכנון זמן קפדני הוא תעודת הביטוח שלנו, יש התרעה לשינוי מזג האויר התרעה טובה ל + - שלוש שעות
אז כבר חמש שעות לפני השינוי אנו צריכים לסגור את היום לקחתי שעתיים ספייר למקרה הצורך , תמיד יהיה צורך,ואז :
אז נטייל בסביב הרפוחיה או המחנה בהמשך היום או נתכנן נסיגה טקטית, מזג האויר חזק מאתנו או מהרצונות שלנו , אסור להילחם בו .
כמובן בו בזמן אנו צריכים להיות מוכנים לכל צרה , אם יש צפי למפולות, ושלגים אז קיימים מכשירי איכון כאלו המשדרים את מיקומינו כך שיוכלו להגיע אלינו,וכדאי שיהיו ברשותינו אם צריך.
וכמובן הבעיה שלנו תהיה הקור , ולכך ניאלץ להצטייד בציוד המתאים אוהל שק"ש מזרון , פירות יבשים ,חטיפי אנרגיה כך שגם אם ניתקע עדיין תהיה לנו האפשרות להחזיק מעמד , כמובן שאנו לא אמורים להיתקל במצבים הללו , אך כאמור דברים קורים ,במיוחד בתחילת העונה כאשר מצב מזג האויר לא ברור , או במצבי אי יציבות קיצונית אם זה המצב והחלטנו לצאת בכל זאת אז כדאי שלפחות נהיה מוכנים . :
וכעת למדריך בהרחבה :
.
בהרים מזג האויר הפכפך תמיד, ומאחר והשנה ירדו כמויות שלג גדולות כדאי להתיחס אל השביל השנה כאל מסלול טיפוס קל
ולהבין ראשית את מזג האויר הקיים והצפוי , וכן איזה שלג אנו עשויים לפגוש בדרכנו והאם נוכל לעבור אותו אם כן כיצד, ובאלו תנאי מזג אויר מומלץ לותר לא לנסות כלל לחזור על עיקבותינו ולחפש עיקוף מתאים בהנחה שקיים שביל כזה.
ככלל בשבילים ובהרים יש כללים :
הכלל הראשון הוא אף פעם לא יורדים משבילים מסומנים ולא חוצים קו שטח דוך, בודאי שכולנו מכירים את הכלל הזה אך והיה ונקלעתם לסופת גשם או גרוע מזה שלג ואין תנאי ראות
אין לכם שביל ,כך קרה לקבוצת מטילים ישראלים בפארק פוייוה דרום צילה אזור חורש צפוף לפני מספר שנים.
הקבוצה החליטה לקצר לכביש ואיבדה את השביל ,הצליחו לחלץ עצמם עצמאית בתוך מספר ימים אך איבדו חשק וחזרו ארצה.
הכלל יש התראת סופה או כונסים לרפוחיה ולא זזים או נסוגים אחורה למקום מוכר ומתארגנים לחניה אך אף פעם לא יורדים משביל גם כשאין שביל!
צרפת שנה שעברה השנה ירד הרבה יותר שלג !
המדריך הזה יהיה די ארוך ויכלול גם טכניקות שימוש בציוד קרמפונים גרזן שלג , אתחיל לכתוב בסוף השבוע ומקוה להשלימו בתוך שבועיים שלושה ולאחר שיושלם אולי נעבירו חלקית למאמרים .
נא לא להגיב להודעה הראשית אלא להודעות ספציפיות שאכתוב מתחת להודעה הראשית.
naty_h41446.6775810185