ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

2 עמודים12>
אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
naty_h  
#1 נשלח : יום חמישי 06 יוני 2013 14:09:42(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
המדריך לטיול בהרים :

1) מה צריך לדעת לפני

כללית תמיד אסונות נגרמים על ידי תגובת שרשרת, סידרת כשלים פשוטים , הגוררים סדרת שגיאות מאחת למשניה תוך החרפת המצב הקיים :

מחסור בסוללה עשוי לגרום לאיבוד מיקום במידה והסתמכנו על גי פי אס, זה יביא אותנו ללחץ מיותר , אשר יגרום לנו לנסות לקצר דרך,ומכאן ועד אסון הדרך קצרה , לכן יש להיצמד לסידרת כללים פשוטה ובדוקה .:

בכל שביל חייבים להתעדכן במצב מזג האויר הנוכחי והצפי לימים השעות הקרובות,וכן מקומות אזורים המועדים למפולות שלגים או סלעים .

הנה קישור למצלמות הדרך הגבוהה שאמוני צרמאט :
באדיבות ישר א:, היום ה 13 ליוני 13 בהחלט ישנן כמויות שלגים נאות המאפשרות כך נראה לי סקי טורינג .

      HAUTE ROUTE

מפולות אינן מקריות תמיד יש סימני אזהרה מקדימים גם אם איננו יודעים לקרא אותן תמיד יהיו אנשים או חיות אשר חושיהם מחודדים משלנו ויזהו את הסימנים למה שעומד להתרחש .

2) מה הציוד הדרוש

הציוד הדרוש תלוי מאד במצב הנוכחי קודם בהרים והמצב העתידי:

כאשר הצפי הוא לתקופה נאה לעשרת הימים הקרובים ואין שלג בהרים ,לדוגמא לאחר שנה יבשה אין כל סיבה שנסחוב עימנו שמיכת מילוט ,טלפון לויני עם אתרעת מיקום , גרזן קרח,סנדלי שלג קרמפונים ,וכיוצא באלו ציוד משוכלל כי קרוב לודאי כי מדובר במשקל מיותר .

אך כאשר ידוע כי מדובר בשנה מושלגת,הצפי למזג האויר הוא למזג אויר לא יציב , כדאי שיהיו עמנו קודם כל הדברים הפשוטים:

כפפות כובע גרב משקף מתאים , מחמם צואר מעיל סקי חליפתסקי,הדברים הפשוטים בלעדיהם נתקשה מאד לשרוד סופת שלגים ,לשלב הבא כדאי שיהיה לנו מד לחץ ברומטרי המזהיר כמה שעות לפני על ירידת לחץ וסופה העומדת להתחיל בקרוב
שמיכת מילוט , יריעת גשם , אמצעי ניווט ,אוהל , ותמיד אנו צריכים להיות מוכנים לסגת למחסה מתאים ,או להקים אוהל או לתכנן את טיולינו כך שלא נמצא עצמנו במצב של תנאי ראות אפסיים במקום לא מוכר שלא מאפשר לנו לנוע , כי בדיוק אז
האינסטיקטים יגרמו לנו לנסות לברוח לאבד את הדרך,ומכאן לטעות קריטית הדרך קצרה .

כדאי תמיד שיהיה לנו פנס בשלוף אמצעי איתות ,אמצעי מעבר שלג אם צריך מפה בה מסומנים אזורים שיש להיזהר מהם כי הם תלולים במיוחד יתכן שיהיו חסומים ,מאחר ואנו בהרים קרוב לודאי כי דאגנו לעצמנו לכרטיס סים מקומי ולכן יש לנו אפשרות להתחבר לרשת , אך אם נתקענו והסוללה עומדת להיגמר אנו בבעיה ,לכן כדאי שתהיה לנו בטריה נטענת המאפשרת לטעון את המכשירים הניידים ברשותינו בטריה כגון IWALK המכילה 8100 MA מאפשרת טעינת הנייד ברשותינו שלוש פעמים לפחות לדוגמא , ולוקח שעתיים להטעינה מחדש .

כמובן ובמידה וקיים שלג במסלול או אנו עשויים לפגוש סופת שלגים,כדאי שיהיה ברשותינו ציוד מעבר שלג ויתרה מזו עלינו להבין את השלג שלג זו חיה נושמת רבת פנים , שעלינו להכיר לפני שאנו מנסים לעבור אותה , כנ"ל קרח וקרחונים .

קרמפונים אלו סנדלים מחודדים המתחברים לנעליים ומאפשרים אחיזה משופרת בשלג קשה , יש מספר סוגי קרמפונים המתאימים לסוגי שלג או קרח שונים יוסבר בהמשך , צריך שיהיה ברשותינו גרזן קרח ושנדע להשתמש בו להליכה , או לבלימת החלקה , על שביל אנו לא אמורים להחליק אלא אם כן נקלענו לאזור שהוא למעשה חסום וכעת עלינו לבצע עיקוף .

במידה וזה המצב מומלץ לחכות לאנשים נוספים אף פעם לא לחצות לבד , אם אין כאלו אז עדיף לקפל את הגאוה לחזור לבקתה הקודמת לבזבז יום ולבקש עיצה ,ייתכן מאד שניקלע למצב כזה עקב מידע שגוי ,ואז כאמור צריך לסגת, אך במידה וזו הדרך ואנו מוכנים לכך כי זו תחילת העונה או אין מה לעשות השביל חשום וישאר כה מספר ימים עלינו להכיר את תירגולות הבלימה מהחלקה , יתכן שהשנה יקרה מצב כזה .

סנדלי שלג : סנדלי שלג מיועדים למעבר שלג רך בניגוד לקרמפונים המיועדים לשלג קשה , הםמפחיתים את הלחץ שלנו על השלג וכך מאפשרים לנו לעבור מהר אזורי אבקה טובעניים .

כלל חשוב אף פעם לא לסטות משבילים ולא לחצות דוך לא לקצר!

לו ניתן היה לקצר הדרךהיתה עוברת שם ,אם היא לא עוברת יש סיבה אל תקצרו אל תכניסו את עצמיכם לפינה לא מוכרת.

אם הסתבכתם המקום למצוא חילוץ הוא על השביל המקום למצוא את הדרך בחזרה הוא השביל, ברגע שירדתם לא ידעו למצוא אתכם.

3) מה הידע הדרוש ומה ללמוד

הדבר החשוב ביותר הוא הבנת מזג האויר מהי רמה ברומטרית ומהו שקע :
במצב רמה אנו צפויים למזג אויר נאה חמים ראות טובה ושום דבר ממה שכתבתי קודם לכן לא יתממש חוץ אולי ממפולות עקב הפשרת שלגים .

שקע הוא בדיוק המצב ההפוך הכל יכול להתרחש סופותערפל שלג פאומי ללא אזהרה , אנו צריכים שתהיה לנו הבנה בסיסית במזג אויר .

במידה ויש לנו הבנה כזו היכות שלנו להבין אזהרות בזמן אמת ברשת תשתפר פלאים .

4) מה צריך לדעת בפועל
יוסבר בהמשך טכניקות בסיסיות של שימוש בציוד שלג ,הכונה למעבר שלגים קלים ,לא ברמת טיפוס אלא ברמה בסיסית.

5) איך מתרגלים עם מה ועם מי
   תירגול בלימות יוסבר בהמשך המדריך ,רצוי מאד שאת   התירגולת יעביר לנו מדריך הרים מוסמך , או איש סגל מהרפוחיה , במידה ואין כזה ניאלץ לחפש מטפס טייל מנוסה ,רוב האירופים הם כאלו , גולשי סקי ואנשי הרים המטפסים כתחביב בחורף , קשה להניח שלא נמצא ממי ללמוד ,אך אז יש לצמצם את התירגולות לרמה שלא תסכ אותנו , יוסבר בהמשך .
6) טיפים לסולו הייקר ואיך הוא שורד במקרים קיצוניים.
   השיטה הטובה ביותר לשרוד מקרים קיצוניים היא להימנע מהם : גם המטפס גולש הטוב ביותר לא ישרוד יותר מחמש עשרה דקות בממוצע במפולת שלגים , ולכן תיכנון זמן קפדני הוא תעודת הביטוח שלנו, יש התרעה לשינוי מזג האויר התרעה טובה ל + - שלוש שעות
אז כבר חמש שעות לפני השינוי אנו צריכים לסגור את היום לקחתי שעתיים ספייר למקרה הצורך , תמיד יהיה צורך,ואז :

אז נטייל בסביב הרפוחיה או המחנה בהמשך היום או נתכנן נסיגה טקטית, מזג האויר חזק מאתנו או מהרצונות שלנו , אסור להילחם בו .

כמובן בו בזמן אנו צריכים להיות מוכנים לכל צרה , אם יש צפי למפולות, ושלגים אז קיימים מכשירי איכון כאלו המשדרים את מיקומינו כך שיוכלו להגיע אלינו,וכדאי שיהיו ברשותינו אם צריך.

וכמובן הבעיה שלנו תהיה הקור , ולכך ניאלץ להצטייד בציוד המתאים אוהל שק"ש מזרון , פירות יבשים ,חטיפי אנרגיה כך שגם אם ניתקע עדיין תהיה לנו האפשרות להחזיק מעמד , כמובן שאנו לא אמורים להיתקל במצבים הללו , אך כאמור דברים קורים ,במיוחד בתחילת העונה כאשר מצב מזג האויר לא ברור , או במצבי אי יציבות קיצונית אם זה המצב והחלטנו לצאת בכל זאת אז כדאי שלפחות נהיה מוכנים . :

וכעת למדריך בהרחבה :

.
בהרים מזג האויר הפכפך תמיד, ומאחר והשנה ירדו כמויות שלג גדולות כדאי להתיחס אל השביל השנה כאל מסלול טיפוס קל
ולהבין ראשית את מזג האויר הקיים והצפוי , וכן איזה שלג אנו עשויים לפגוש בדרכנו והאם נוכל לעבור אותו אם כן כיצד, ובאלו תנאי מזג אויר מומלץ לותר לא לנסות כלל לחזור על עיקבותינו ולחפש עיקוף מתאים בהנחה שקיים שביל כזה.

ככלל בשבילים ובהרים יש כללים :
הכלל הראשון הוא אף פעם לא יורדים משבילים מסומנים ולא חוצים קו שטח דוך, בודאי שכולנו מכירים את הכלל הזה אך והיה ונקלעתם לסופת גשם או גרוע מזה שלג ואין תנאי ראות
אין לכם שביל ,כך קרה לקבוצת מטילים ישראלים בפארק פוייוה דרום צילה אזור חורש צפוף לפני מספר שנים.

הקבוצה החליטה לקצר לכביש ואיבדה את השביל ,הצליחו לחלץ עצמם עצמאית בתוך מספר ימים אך איבדו חשק וחזרו ארצה.

הכלל יש התראת סופה או כונסים לרפוחיה ולא זזים או נסוגים אחורה למקום מוכר ומתארגנים לחניה אך אף פעם לא יורדים משביל גם כשאין שביל!

צרפת שנה שעברה השנה ירד הרבה יותר שלג !

המדריך הזה יהיה די ארוך ויכלול גם טכניקות שימוש בציוד קרמפונים גרזן שלג , אתחיל לכתוב בסוף השבוע ומקוה להשלימו בתוך שבועיים שלושה ולאחר שיושלם אולי נעבירו חלקית למאמרים .


נא לא להגיב להודעה הראשית אלא להודעות ספציפיות שאכתוב מתחת להודעה הראשית.
naty_h41446.6775810185
מממן
naty_h  
#2 נשלח : יום חמישי 06 יוני 2013 14:11:00(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
כללי נספח מזג אויר מטרתו הבנת חלון הזמן הקיים האפשרי להליכה ,מעבר שלגים וכולי , המטרה לתתסקירה כללית של מזג אויר ,די מסובך וקשה להבנה בעיקרון ולא מאפדשר לתת סקירה מלאה במסגרתפורוםאך אשתדל לתמצתאת עיקרי הדברים ,מי שמתקשה שפשוט יעבור להודעה הבאה .
:
הודעה ראשונה.
שינוי הלחץ והטמפרטורה עם השינוי בגובה.
התנהגות גושי אויר עם השינוי בגובה תהליך מבודד ללא תוספת אנרגיה חיצונית אדיאבטי של הגזים .
אותנו מעניין לדעת מה יקרה כאשר ניקח מערכת מבודדת גוש אויר ונעלה אותה מגובה הקרקע לגבהים , בבמהלך הזה ישתנו גם הלחץ גם הנפח וגם הטמפרטורה .

הלחץ : לחץ משמעו משקל עמודת האויר מעל לראשינו לס"מ מרובע היחידה בה משתמשים נקראת באר הלחץ בגובה פני הים הוא 1014 מיליבאר בקירוב קרוב לאחד ק"ג לסמ"ר .

בקירוב עם העליה ב 100 מטר גובה הלחץ יורד ב 9 מיליבאר בקירוב .

כך בגובה 500 מטר הלחץ יהיה 1014-45 מיליבאר =979 מיליבאר .
עקב תהליכי חימום העמודה מעל ראשינו מתפשטת כלפי מעלה כך שבגבהים נוצר מעלינו אזור לחץ גבוה אך הלחץ מעלינו משקל העמודה נשאר קבוע ,
מאחר ואין אי שויון בטבע האויר בגבהים מעל ראשינו נע לצדדים לאזור הלחץ הנמוך בגבהים אזורים קרים ים לדוגמא בצהרי יום קיצי וכך העמודה מעל ראשינו מאבדת ממשקלה ואנו מוצאים עצמנו באזור לחץ נמוך .

כדי לקצר דיון ארוך ניתן להבין כי נפילת לחץ פתאומית בחמישה מיליבאר משמעה שאנו נמצאים באזור לחץ נמוך , כלומר האויר באזורינו חם ועל כן ישאף לעלות, אם אנו בסביבה לחה אנו צפויים בקרוב מאד לסערות או סופות רעמים ולנפילה חדה בטמפרטורה .

אם הנפילה היא ב 10 מיליבאר צפי הסופה אפילו בטוח יותר, ברפוחיה בה הייתי היתה תלויה על הקיר תחזית מזג אויר לימים הקרובים ,וכן אם ברשותכם שעון של קאסיו או סאנטו הכולל מד גובה ברומטרי ברומטר או מד לחץ וכן מד טמפרטורה,תוכלו למצוא :
אזהרת סופה או אזהרת מזג אויר ,בהתבסס על התיאוריה שציינתי , כמו כן תוכלו למצוא יישומים כאלו עבור טלפונים חכמים.

המטרה הבסיסית שלנו היא להבין מה יהיו הטמפרטורות באזור בו נעבור ומהו צפי מזג האויר והאם אנו צפויים לגשם או שלג הכל נגזר משני פרמטרים:
לחץ וטמפרטורות.

שינוי הטמפרטורה עם העליה בגובה :

היחס בין העליה בגובה לבין השינוי בטמפרטורה הוא יחס ישר כדי להבין זאת נחשוב על חימום כלי במערכת סגורה הלחץ בו יעלה ביחס ישר לחימום .

עם העליה בגובה הלחץ יורד מאחר והיחס ישר כך גם הטמפרטורה צריכה לרדת:
והיא יורדת במעלה ל 100 מטר בקירוב .

במידה והיו באויר אדי מיים ואנו במצב של לחות יחסיתמאה אחוז כלומר האויר מחזיק את מקסימום אדי המיים שהוא יכו להחזיק כל ירידה בלחץ תגרור התקררות וזו תגרור התעבות
התעבות של אדי מיים תשחרר חום כמוס שנתבר באדים בזמן התאדותם ולכן תחמם את האויר הצמתקרר כך שיתקרר עם העליה בגובה רק בחצי מעלה למאה מטר .

ירידת הטמפרטורה במעלה מכונה שיפוע אדיאבטי יבש.
ירידה בחצי מעלה מכונה שיפוע אדיאבט רטוב .

במידה והתחלנו ללכת בגובה 700 מטר הטמפרטורה 22 מעלות ואנו צפויים להגיע עד 1500 הלחץ הוא לחץ רגיל יום נאה לא צפוי שינוי אזי בטיפוס 800 מטר הטמפרטורה תשתנה במשהו בין שיפוע יבש לרטוב בערך 5 מעלות וב 1500 נהיה בערך ב 17 מעלות בהחלט יום נאה .

עכשיו יקח את דוגמת טיפוס האופניים שלי ביום סוער בגרנדה 9 מעלות גובה 600 למיטב זכרוני מבטיח להעלות נתונים מדויקים מאוחר יותר , וב 1500 החל השלג 0 מעלות לפחות על 900 מטר הטמפרטורה ירדה בשיפוע יבש מעלה למאה מטר בדיוק .

רום הקיפאון הוא הגובה בו הטמפרטורה תהיה אפס ושם ירד שלג ועכשיו למסקנות:

ירידה במעלה למאה מטר משמעה יום פעיל או סוער , ירידה גבוהה מזו מעידה כי זרם אויר יורד מענן שיכול לצנן את האזור שלו ב 5 מעלות נוספות , באותו היום נתונים נוספים שיוסברו מאוחר יותר ה 18 במאי בגובה 5360 מטר הלחץ היה 500 מיליבאר והטמפרטורה -32 מעלות .

אלו נתונים דומים לנתוני השלג בירושליים שנה שעברה ,
עכשיו בואו נראה ירדנו 3860 מטר הטמפרטורה אמורה לעלות ב מחצי מעלה עד מעלה למאה מטר ובסך הכל עלתה עם הירידה ב 32 מעלות .
עכשיו נגדיר גובה בסיס ענן הגובה ממנו מתחילה התעבות ומשם ההתחממות או התקררות תהיה בקצב אדיאבטי רטוב , מגובה בסיס ענן עד לקרקע שיפוע יבש בימים פעילים מאד אותו יום היה יום כזה .

יכתב בהמשך

שקע רמה אפיק רכס ברומטריים וקריאת מפות סינופטיות .

כיוון תנועת מערכות מזג אויר .

כוח קוריוליס ותנועת הוריקנים .




        naty_h41438.0000925926
naty_h  
#3 נשלח : יום חמישי 06 יוני 2013 14:12:17(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
כללי ההרים כמקור מחזק או יוצר מערכות לחץ נמוך מקור ציקלו גנטי , ומיקרו אקלים בהרים.

ברמת העיקרון הרים עובדים כגבירי מערכות מזג אויר השם המדעי הוא ציקלו גנטי .

ברמה העקרונית רוח או זרמי אויר ינועו תמיד בגבהים במקביל לקווים שווי הלחץ האיזובארים , זהו העיקרון התיאורטי .

למעשה למדנו בבית הספר היסודי כי הבריזה רוח מהים ליבשה בקייץ נובעת עקב התחממות היבשה והיוצרות לחץ נמוך מעליה ולכן רוח מהים הקר יחסית היא זרם אויר בלחץ גבוה הנע מהים ליבשה .

ההסבר הזה יפה ככל שיהיה אינו מדויק ולכן עלינו ללמוד פיזיקה למעשה מסביב למערכת לחץ נמוך כלומר שקע ,נראה במפת האיזובארים בדיוק כמו הר במפה טופוגרפית יהיו שני כוחות הנמצאים בשיווי משקל ביניהם :

ראשית הכוח הצנטריפטלי כוח המשיכה של הלחץ הנמוך אל מרכז השקע למעשה כוח הדחיה בשל הכבידה של הלחץ הגבוה יחסית למקום (מה שקרוי גראדינט נגזרת הלחץ עם השינוי במקום בעברית שינוי = נגזרת בלחץ עם השינוי במקום .)
כדי להבין בקלותתחשבו מיים נהר זורם מגבהים מטה אותו דבר אויר קר וכבד 1

הכח השני הוא הכוח הצנטריפוגלי עקב המהירות של זרם האויר הנע נוצר כוח צנטריפוגלי הזורק את הזרם החוצה מפנים המעגל, בסופו של דבר נוצרת מערבולת רוח מסביב למרכז השקע מערכת הלחץ הנמוך ובעיקרון הרוח יכולה להימשך כך עד אינסוף .

אלא שאנו יודעים שלא זה המצב ואילו הרוחות דועכות אחרי זמן מסוים ,אז מה בעניין ההסבר היפה הזה ?

אכן בגבהים זה המצב הרוח נעה במקביל לקווים שווי הלחץ האיזובארים אך לא זה המצב בקרקע כי קרוב לקרקע יש חיכוך ולכן הכוח הצנטריפטלי מנצח האויר מסביב לשקע נכנס סמוך לקרקע פנימה לתוך השקע בזווית מסוימתלעיגול ודוחף את האויר החם שגרם ללחץ הנמוך מלכתחילה לעלות מעלה וכעת נוצרות תופעות העיבוי והמשקעים המוכרות לנו בשם מזג אויר .
עכשיו נחזור להרים : כעת יש לנו קרקע מוגבהת ולכן החיכוך מוגבר ולכן האויר הקר נכנס אל תוך השקע גם בגבהים ועל כן תופעות מזג האויר מתחזקות ומוגברות בהרים .

התיאורים המוכרים של מי שטייל בהרים הם על סופות שלגים פתאומיות ביום נאה שהחלו לפתע והגבילו את הראות למטרים בודדים וגרוע מזה .

בדיוק במצבים הללו לא ניתן היה לטפס לא לסגת לאחור לא לרדת מטה ,נגזר על מי שפיספס את חלון ההזדמנות :
הדוגמא הקלאסית המטפס האגדי רוב הול באורסט מאי 97 לחכות במקומו ולקוות להצליח להעביר את הלילה בשלום .

הסיפור הארוך הזה מגיע כדי להצביע על תופעה :
הלחץ הנמוך הקדים את הסופה הסופה היתה תוצאה שלו במידה ולא היה לחץ נמוך אלא לחץ גבוה לא היתה נוצרת סופה והתוצאות הטרגיות היו נמנעות.

כלומר כל עוד קימת מערכת לחץ גבוה רמה יהיה מזג אויר נאה וקיים חלון הזדמנות לטייל ולטפס מרגע ירידת הלחץ מה שלא קורה מיידית יעברו מספר שעות לתחילת הסופה .

אז יש לנו סיבה ,יש לנו התראה ,ויש זמן לברוח .
     naty_h41438.0173032407
naty_h  
#4 נשלח : יום חמישי 06 יוני 2013 14:17:15(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
איך לקרא התראות מזג אויר זמינות :
מד לחץ בשעון ,תחזית מזג אויר ברשת , איך להתאים תחזית אזורית למקום מסוים .
naty_h  
#5 נשלח : יום חמישי 06 יוני 2013 14:18:14(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
שלג מצבי שלג שונים כיצד מתמודדים עם כל מצב ,ציוד מעבר שלג והשימוש בו , תירגולות מצבי חירום , וסופה .

מפולות שלגים :
מהי מפולת כיצד היא נוצרת, מהם התנאים היוצרים אותה כיצד חוזים אזורים בהן סכנת מפולות,איך קוראים דו"ח אזהרת מפולות ,מהו הקשר בין מפולות ורוח , מפולות וסופות?
איך נמנעים מפגישה במפולות.

מצבי השלג השונים נובעים מטמפרטורה נוכחית וטמפרטורה קודמת כלומר לשלג יש זיכרון !

יכולות להיות מספר שכבות שלג שונות הנערמות זו על זו, בנוסף שכבות עשויות להיערם כתוצאה מרוח במפנה הפונה לרוח ולעבור לצד בצל הרוח , במידה וירדו משקעים רבים מעל קו 12 " בסביבות 30 ס"מ ביום סכנת המפולות ודאית .

שלג יכול להיות שלג טרי פאודר מה שנקרא טמפרטורה של בערך -8 מעלות יבש אורירי וקליל חלומם של הגולשים .
או כבד טובעני ורטוב +13 מעלות הסיוט של גולשי הסקי , שלג לאחר יום חם בו הפשיר ולילה קפוא יהיה למחרת בבוקר קפוא ובמידה וירד גשם לילה לפני חלקלק ומסוכן מאד .

ראו התאונה בוילה ריקה מאי 1987 אעלה קישור מאוחר יותר .

ודוגמא אחרת המפולת במון בלאן 2012 לפני בסביבות שנה אשר גרמה למותם של תשעה מטפסים :

קראו את המסקנות

כאן

ציוד להליכה בשלג :
קרמפונים , גרזן קרח , סנדלי שלג .

לקרמפונים יש שיניים מחודדות מתחתם ומלפנים מטרתם לשפר אחיזה על קרח או שלג קשה מתחתם או בזמן טיפוס או החלקה משתמשים בשתי השיניים מלפנים יוסבר בהמשך.

קרמפונים מייק ברטר משתמש בילדה וקונה אותי סירטון נהדר

גרזן קרח משמש לטיפוס או עצירה יוסבר בהמשך , צידו המשונן והקצר יופנה תמיד אל המדרון כאשר הגרזן תמיד בינינו ובין ההר כלומר אנו מטפסים , להמדרון מצד ימין שלנו הגרזן בצד ימין צידו הקצר והמשונן קדימה !
ברור שאנו מטפסים בזיגזג כמו סקי ולא ישר דוך מעלה .

ברגע שפנינו שמאלה ההר והמדרון משמאלינו הגרזן מצד שמאל בינינו לבין המדרון תמיד הצד הקצר והמשונן לפנים .

ברגע שאנו יורדים אנו גב למדרון הצד הקצר והמשונן של הגרזן מופנה לאחור אל המדרון ושוב הגרזן ביננו ובין המדרון יוסבר מאוחר יותר בטכניקות עצירה .

סנדלי שלג

מיועדים לשלג אבקתי פאודר יבש , בעיקרון כאשר מטפסים מספיקה לנו האחיזה מלפנים ולכן ניתן לשחרר את העקב ולהגביה אותו בהתאם לגובה המדרון ככל שהמדרון תלול יותר כך ההגבהה של הסנדל גבוהה יותר .

כאשר יורדים מקבעים את העקב לסנדל כי כעת רוצים אחיזה מלאה לא רק מלפניפ אלא גם מאחור כדי לא להחליק .

בפארק ארדסה הסנדלים עבדו מצוין זו כנראה צורת ההתקדמות המהירה ביותר בשלג עד רמת תלילות וקושי מסוימים .

הדבר היחיד שעצר אותי היה חלון הזמן המצומצם לסופת השלגים הקרובה והצורך לרדת ולהיות למטה בשעה אור סבירה .



סנדלי שלג


חשוב לזכור כי תיכנון הזמנים בהרים חשוב יותר מכל דבר אחר
המטפס האגדי הניו זילנדי רוב הול נהג לשנן לחניכיו על חשיבות המשמעת העצמית , במאמרו של גון קרקובר שהתפרסם לאחר מאי 97 הקטלני על המשלחת האחרונה של רוב הול לאורסט סיפר קרקובר על תגובתו של הול על הויתור של הבחור האוסטרלי שטיפס לבד והגיע קרוב מאד לפיסגה ואז חזר כי הזמן לא איפשר הגעה וירידה בטוחים מספיק , אתם רואים אמר הול מהי משמעה של משמעת להגיע כל כך קרוב לפיסגה ולותר כדי להגיע לחזור למטה בזמן, זוהי משמעותה של משמעת בטיפוס .

רוב הול כידוע מצא את מותו באותה משלחת עצמה בשל אי הקפדה מספיקה על הכלל שהוא עצמו הול קבע .

הנה הקישור למאמר המקורי into thin air למרות שהמאמר הוא יצירת מופת מתפתל קרקובר על פני יותר מ 11 עמודים בנסיו לספר מעט ככל האפשר על השגיאות הקטלניות, צריך לזכור כי בשעה שנכתב המאמר הול עצמו כבר לא היה עימנו , והאיש עבור רבים לרבות קרקובר עצמו היה גדול מהחיים ולהוציא את המשלחת האחרונה בה שיקול הדעת שלו כרע תחת העומס בצדק .

מאי 97 הקטלני מאמרו המקורי של קרקובר באאוטסייד מגזין

הליכה בשלג:

צריך לזכור תמיד לשמור מקסימום נקודות מגע :
בטיפוס קיר למשל אני חייב לשמור תמיד שלוש נקודות מגע ולהזיז רק יד או רגל אחת בכל פעם .

מטפסי ענק מסוימים כגון דן אוסמאן האגדי שכבר לא עימנו לא תמיד שמרו על הכלל הזה אך הם מטפסי ענק אנחנו סתם אנשים ... זיכרו זאת תמיד אל תהיו גיבורים !

לא שוה את המחיר .


דן אוסמאן האגדי

בטיפוס עם גרזן שלג אני שומר תמיד שתי נקודות מגע מזיז או רגל או גרזן אך תמיד שתי נקודות מגע צמודות לשלג :

הליכה בשלג

טכניקות עצירה :

יש   הרבה שיטות שונות לעצירה צריך לבחור מדריך שיטה ולהתאמן עליה על מנת לפתח אינסטיקטים נכונים פשוט להגיע לשלג ולהחליק כפי שמוסבר בסירטונים הנה קישור ששלח לי עידן :

הדגשה למה שתראו לפי אסכולה שונה מעט ממה שכתבתי הוא :

כמו בכל טכניקה בספורט קיצוני השימוש כשלא יודעים מסוכן לפי תחקיר של הבי בי סי מותו של המטפס האגדי גורג מלורי נובע משימוש לא נכון בגרזן קרח אשר קפץ אל ראשו והרגו במהלך החלקה פשוטה מצוק באוורסט שגרמה ללא יותר משבר ברגל .

    טכניקות עצירה בשימוש בגרזן

כפי שכתבתי יש אסכולות שונות החשוב הוא לזכור כי בזמן החלקה אם החלקתם גב למדרון צריך להתהפך פנים למדרון מהר ככל האפשר .

צריך לזכור כי הקרמפונים הם כמו ברקס קדמי באופניים אסור לנעול ברקס קדמי !

הגרזן הוא הברקס האחורי הוא רק מאט לא עוצר צריך להשתמש גם בקרמפונים וגם בגרזן והחשוב הוא להתאמן טרם השימוש לפני שיוצאים למהלך אל חזור עד שמשיגים שליטה טובה בטכניקות העצירה , ודאי השנה יותר מתמיד .

החשוב לזכור הוא הגרזן אינו פטיש אסור להכות בו בשלג או בקרח צריך להיאחז בו ולהיצמד למדרון ממש כמו בטיפוס צריך לשמור מינימום מרחק בינינו בין גופינו לבין השלג כדי לייצר מינימום מומנט אוחזים בגרזן ונמרחים על השלג לא משתמשים בו כמו בפטיש על הרקע הזה צריך להבין את ההערה של זמי, שימוש בציוד מצריך מיומנות מיומנות רוכשים עם הזמן התירגול והנסיון , אל תצאו לשביל מושלג ללא תירגול מתאים של יום שלם אפילו, התירגול הזה מציל חיים !

במצב הליכה בקרחונים מצב מסובך יותר מאשר הליכה פשוטה בשלג נדרש לעבור קורס טיפוס קרחונים להשתמש בריתמה וחבלים ללמוד טכניקות חילוץ ולהיקשר לשותפים לטיפוס ,לצורך חילוץ במידה ומישהו נופל לקראווסט :


טיפוס למון בלאן naty_h41440.6757060185
ofer  
#6 נשלח : יום רביעי 12 יוני 2013 00:33:28(UTC)
ofer


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 09/04/2011(UTC)
הודעות: 430
ישראל
מיקום: קיבוץ אל-רום

תודות: 104 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים ב 57 הודעות
תודה על ההשקעה! יוצא לי ללכת מידי פעם על שלוגיות, חלקם תלולות למדי, בטמפרטורות חיוביות (בסולם צלזיוס), השלג חלקלק נוקשה ורטוב. על כך שתי שאלות:
1) אולי אתה מכיר קרמפונים קלי משקל המתאימים לצורך זה? אם כן איפה אפשר לרכוש אותם?
2) האם אתה יכול להמליץ על גרזן קרח קל במיוחד? איפה ניתן לרכוש?
naty_h  
#7 נשלח : יום רביעי 12 יוני 2013 01:52:06(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
ofer כתב/ה:
תודה על ההשקעה! יוצא לי ללכת מידי פעם על שלוגיות, חלקם תלולות למדי, בטמפרטורות חיוביות (בסולם צלזיוס), השלג חלקלק נוקשה ורטוב. על כך שתי שאלות:
1) אולי אתה מכיר קרמפונים קלי משקל המתאימים לצורך זה? אם כן איפה אפשר לרכוש אותם?
2) האם אתה יכול להמליץ על גרזן קרח קל במיוחד? איפה ניתן לרכוש?


זה השלג הכי מסוכן למעבר ברמה העקרונית, הוא כבד האחיזה גרועה ,מומלץ להימנע ממנו ככל האפשר אם אפשר לעקוף,או לתזמן כך שתגיע מוקדם בבוקר כשהוא יבש ,אך עדיין יהיה חלקלק ומסוכן מאד להחלקה , בכל מקרה יש כמה חנויות מטפסים בארץ גם ברחוב החשמונאים למיטב זכרוני גם המועדון האלפיני וגם כמובן אי ביי או חנויות בארה"ב שמוכרות כעת הכל בסייל.

בעיקרון אתה מחפשא את הקרמפונים הכי פשוטים וקלים למעבר שלג רך בעיקרון לא לטיפוס ,הדבר החשוב הוא שישבו יפה על הנעל
ללא חופשים .

בעולם הטיפוס קימת מילת מפתח לציוד מעולה לא זול וזו פטצל

בטוח שמי שקונה פטצל לא ייפול מהצד השני קיימים גם מותגים זולים ויש בין לבין .
על פניו נראה לי שהצארלס מוסר הזה מתאים ומאד כלכלי ויושב טוב על הנעל :

מוסר

אך מאחר וההתמחות שלי היא מזג אויר ולא ממש ציוד , אני ברמה העקרונית תמיד שואל מומחים שיש להם נסיון רב משלי ,אני יודע מספיק כדי להבין במבינים ובציוד אך לא מספיק בכדי להמליץ,
אך יש גם כאן בפורום מבינים גדולים ממני אשר את מה שאני מכיר ברמת העיקרון והתנסיתי קצת מכירים בפועל , יש מספר חנויות מטפסים גם בארץ יש את המועדון האלפיני , ויש חנויות בחו"ל , האמריקאים נותנים מפרטים מאד מדויקים והחשוב מבחינתך שהקרמפונים ישבו טוב על הנעל , ויהיו קלים ,כנ"ל הגרזן ,על פניו שני הקרמפונים הללו נראים מתאימים ,בעניין גרזן הייתי מחפש פטצל או פשוט שוכר את מה שנראה לי הכי טוב מחנות מטפסים , זה ששכרתי היה מקצועי לא זוכר את השם עלה 10 יורו ליום הספיק לי .

כמה חנויות נוספות, לחיפוש בחו"ל:
REI BACKCOUNTRY EVO ועודnaty_h41437.0236458333
arthur  
#8 נשלח : יום רביעי 12 יוני 2013 02:26:07(UTC)
arthur


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/06/2011(UTC)
הודעות: 1,395

תודות: 16 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים ב 104 הודעות
שלום עופר,
קשה לקבוע על איזה סוג של שלג הלכת רק ע"פ הטמפ' החיצונית.
אבל התאור שלך של חלקלק ,נוקשה ורטוב יכול להצביע על סוג שלג שנקרא Neve, שהוא שלג טרי שהתחיל תהליך המסה וקפא שוב.

לגבי הציוד , לפני הכל אני רוצה להתחיל בלאמר שיש ברשת מאמרים ומדריכים טובים מאוד על אופן בחירת קרמפונז וגרזני קרח. ממליץ בחום לקרוא אותם לפני קנייה.
לכתוב אחד כאן היה לוקח זמן רב ולא היה מחדש שום דבר, שיטת הבחירה של המוצרים הללו תהיה זהה ברוב המקרים.
אם אחרי שתקרא אותם יש לך שאלות אתה מוזמן לפנות אלי בהודעה פרטית.


בנימה אישית אוסיף,
קרמפונז כמו כל ציוד הם עולם שלם. אני חושב שקודם כל כדאי לשאול את עצמך את השאלה- האם אני באמת צריך קרמפונז או שאני יכול להסתפק במיקרו קרמפונז להליכה והשאלה הבאה האם אני צריך קרמפונז משלי, או שאני יכול להסתפק בזוג מושכר מעת לעת?

בכל אופן הקרמפונז מתחלקים (בגדול מאוד) ל 4 סוגים
1. הליכה על שלג
2. טיפוס הרים מסורתי- General Mountaineering
3. טיפוס הרים טכני
4. טיפוס קרח או טיפוס מיקס

אני משער ע"פ השאלה שלך שאתה צריך להסתכל לכיוון הסוג הראשון. כמו שנאמר כבר יש מספר מותגים ולכל אחד כמה דגמים.
מציע לך לגלוש באתרים של המותגים המובילים ולראות את ההיצע, תמיד תוכל לחזור לכאן ולשאול למרות שאני היתי ממליץ על פורומים שיותר ממוקצעים בנושא הההרים.


אגב אני לא מסכים עם האימרה שבלק דיאמונד זה מותג זול, האמת שלדעתי הוא לא זול כלל וכלל.

לגבי הגרזן קרח. גם כאן יש מבחר גדול מאוד. מהו השימוש שבשבילו אתה מחפש את הגרזן?
בגדול החלוקה היא :
1. גרזן להליכה- גרזן ארוך להליכה על קרח וטיפוס בזווית מתונה
2. גרזן לטיפוס מסורתי
3. גרזן לטיפוס טכני
4. גרזן לטיפוס קרח תלול וטיפוס מיקס

גם כאן המבחר גדול מאוד, אבל למזלנו החברות שמתעסקות בקרמפונים הן אותן החברות המייצרות גרזני קרח.
הדגשת את עניין המשקל. דעתי היא שמשקל הוא כמובן מאפיין חשוב בכל קנייה של ציוד, אך דווקא בגרזני קרח אני חושב שהתאמה לסגנון טיפוס,התאמה לגובה של המשתמש , ונוחות שימוש (כמה טוב הוא חודר את הקרח, כמה נוח לעשות איתו מדרגות ...) הם מאפיינים חשובים הרבה יותר.


המותגים המובילים בשוק לדעתי
Grivel
Petzl
Black Diamond
Camparthur41437.0576273148
"The mountains are calling and I must go"

John Muir

ofer  
#9 נשלח : יום רביעי 12 יוני 2013 14:30:31(UTC)
ofer


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 09/04/2011(UTC)
הודעות: 430
ישראל
מיקום: קיבוץ אל-רום

תודות: 104 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים ב 57 הודעות
נתי, ארתור, תודה רבה על התשובות המפורטות. עד היום לא נעזרתי בציוד מיוחד ואני באמת קצת מתלבט. ברור לי שיש פה עניין בטיחותי לא סגור. מצד שני זו תוספת של לפחות ק"ג למשקל, וגם כך התרמיל שלי די כבד. סביבת הסיורים שלי עשוייה להראות כך: (למעשה אני צפוי להיות ממש כאן בעוד כחמישה שבועות, סביב התאריך בו צולמה תמונה זו)



מארתור הבנתי שאני נופל לקטגוריה הראשונה גם בקרמפונים וגם בגרזן. עד כמה זה חיוני לדעתכם לרכוש זאת? לגבי שכירות לא כל כך מתאפשר, אני מגיע ישר לאזורים נדחים ואין כל כך זמן לחפש ולעיתים אין גם איפה. ארתור, הזכרת אלטרנטיבות אחרות: מיקרוספייקים? סלילים? אם כן, היכן לרכוש?

ofer41437.8988541667
naty_h  
#10 נשלח : יום רביעי 12 יוני 2013 23:22:05(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
עופר וארתור מה דעתכם על דרך הבקתות .

אגב מהם השיפועים המדוברים ,ומהו עומק השלג במקומות הגבוהים ?
naty_h41437.8780671296
ofer  
#11 נשלח : יום חמישי 13 יוני 2013 00:32:56(UTC)
ofer


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 09/04/2011(UTC)
הודעות: 430
ישראל
מיקום: קיבוץ אל-רום

תודות: 104 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים ב 57 הודעות
לי זה נראה מצויין (המשקל מאוד נמוך). נחכה לפסק הדין של ארתור :) עומק השלג בדרך כלל כמה מטרים אבל יכול להגיע (במקומות בודדים) גם לכמה עשרות מטרים. מעבר לעומקים אלו אני מתייחס למשטח המושלג כאל קרחון ונמנע מללכת עליו. אגב, לעיתים קרובות יש מתחת למשטחי השלג שנראים תמימים למראה פלגים או נחלים זורמים.
naty_h  
#12 נשלח : יום חמישי 13 יוני 2013 01:01:02(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
ofer כתב/ה:
לי זה נראה מצויין (המשקל מאוד נמוך). נחכה לפסק הדין של ארתור :) עומק השלג בדרך כלל כמה מטרים אבל יכול להגיע (במקומות בודדים) גם לכמה עשרות מטרים. מעבר לעומקים אלו אני מתייחס למשטח המושלג כאל קרחון ונמנע מללכת עליו. אגב, לעיתים קרובות יש מתחת למשטחי השלג שנראים תמימים למראה פלגים או נחלים זורמים.


אם כך אין לך כל ברירה אתה חייב ציוד ,במקומות שיש פלגים או נחלים מתחת אל תעבור מעליו , זה קרחון ,אם הוא נשבר מתחתיך אתה עלול למצוא עצמיך לכוד במיים מתחת לשלג!
אם התלילות קרובה ל30 מעלות קיימת סכנת מפולות ,בין 30-45 מעלותל לפי הספרות, בנוסף לכך מהו כיוון הרוח האם אתה בצל הרוח ?
ofer  
#13 נשלח : יום חמישי 13 יוני 2013 01:18:18(UTC)
ofer


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 09/04/2011(UTC)
הודעות: 430
ישראל
מיקום: קיבוץ אל-רום

תודות: 104 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים ב 57 הודעות
כן, אני מודע לסכנה שבפלגים התת-שלגיים. בנוגע לצל הרוח, היות ומדובר במסלול של כמאתיים ק"מ לערך אהיה גם בצל הרוח, גם בחזית הרוח ובכל מצבי הביניים...
naty_h  
#14 נשלח : יום חמישי 13 יוני 2013 01:26:40(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
ofer כתב/ה:
כן, אני מודע לסכנה שבפלגים התת-שלגיים. בנוגע לצל הרוח, היות ומדובר במסלול של כמאתיים ק"מ לערך אהיה גם בצל הרוח, גם בחזית הרוח ובכל מצבי הביניים...


אז המדריך הזה נכתב וימשיך להיכתב בדיוק בשבילך :
מהו הציוד הדרוש אתה כבר יודע ולדעתי תצטרך אותו ,ועוד יכתב היכן יש חשש למפולות עוד , ממה צריך להיזהר, הכונה לקריאה נוספת, איך לזהות חלונות זמן טובים או בעייתיים שאת זה אני מאמין שאתה כפיזיקאי אם הבנתי נכון יודע , ועם מי כדאי להתיעץ.


naty_h41437.9977314815
arthur  
#15 נשלח : יום שישי 14 יוני 2013 02:43:53(UTC)
arthur


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 10/06/2011(UTC)
הודעות: 1,395

תודות: 16 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים ב 104 הודעות
ofer כתב/ה:
לי זה נראה מצויין (המשקל מאוד נמוך). נחכה לפסק הדין של ארתור :) עומק השלג בדרך כלל כמה מטרים אבל יכול להגיע (במקומות בודדים) גם לכמה עשרות מטרים. מעבר לעומקים אלו אני מתייחס למשטח המושלג כאל קרחון ונמנע מללכת עליו. אגב, לעיתים קרובות יש מתחת למשטחי השלג שנראים תמימים למראה פלגים או נחלים זורמים.




לגבי הגרזן Haute Route של גריבל. מדובר על גרזן הליכה וסקי טורינג- על כן הוא באמת קל יחסית לגרזנים אחרים.
המאפיינים שלו- צורת להב, זווית להב, זווית ואורך מוט מאפשרים להשתמש בגזרן כמקל הליכה ולעשות איתו תרגולות של עצירה עצמית בצורה טובה אך הוא לא מתאים כלל וכלל לשום דבר תלול או טכני.
בגרזנים של גריבל שים לב גם לסדרת ה NEPAL ו G1


עופר, אתה מוכן להסביר יותר בפירוט למה בדיוק אתה צריך את הגרזן ומה אתה מתכוון לעשות איתו בדיוק?arthur41439.3842708333
"The mountains are calling and I must go"

John Muir

ofer  
#16 נשלח : יום שישי 14 יוני 2013 13:18:07(UTC)
ofer


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 09/04/2011(UTC)
הודעות: 430
ישראל
מיקום: קיבוץ אל-רום

תודות: 104 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים ב 57 הודעות

במדרונות תלולים במקרה של החלקה הגרזן מאפשר להאחז בשלג/קרח ולהיעגן מחדש. היות ואשתדל להמנע מלהקלע למצב שבו אדרש למיומנויות טכניות (שאין לי) בטיחות במדרון היא פחות או יותר הצורך היחיד.
tzurlis  
#17 נשלח : יום שישי 14 יוני 2013 23:03:16(UTC)
tzurlis


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 25/03/2007(UTC)
הודעות: 718

קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות
כמה מילים על ציוד חירום וציוד לחיזוי.
מבחינת חירום, מציע לקשור בצד התרמיל שרוך ועליו משרוקית רבת עוצמה (FOX או דומה), פנס כפתור לד סביר בעל טווח פעולה של 3-7 ימים ברציפות , מפסק קבוע ויכולת איתות, ומצפן משולב מד טמפרטורה- מומלץ דגם "קומט" של חברת סונטו. במשקל גרמים ספורים תקבלו ערכת חירום ליום וליילה. ציוד כזה מומלץ תמיד למטייל בודד בכל נתיב לא מיושב באשר הוא, לצרכי חילוץ ואיתות.

את הפנס ניתן לתלות על אוהל או עליכם כשהוא דולק באופן קבוע וקשור למוט, והנה לכם אמצעי איתות בחושך הנראה למרחוק. בשעות היום מומלץ שימוש ביריעה, בגד, אוהל וכו' בצבע כתום או אדום בולט.
המשרוקית משמשת לאיתורכם, או לקריאה למחלצים. שריקה אפקטיבית הרבה יותר מצעקה, נישאת למרחק רב יותר וניתן להתמיד בה זמן רב. גם השקעת האנרגיה בה נמוכה משמעותית.

ישנם בשוק שעונים רבים המשלבים ברומטר, מד גובה, מד מעלות ומצפן. היו לי כמה מהם וניסיתי אחרים. רוב השעונים סובלים מבעיות עיקריות:

1. צריכת סוללה גדולה, המחייבת החלפתה אחת לפרק זמן קצר, לעיתים אחת לחודש ואף לשבוע בשימוש רב שלכם בפונקציות המביא לצריכת סוללה גבוהה.
2. חוסר יכולת להבדיל בין שינוי הגובה לשינוי האוויר בברומטר, וצורך בכיולי גובה תכופים. ישנםפ פטנטים ששונים של החברות להתגבר על כך אך לעיתים רבות - מעשית, בעת הליכה בגבהים משתנים לא תוכלו להבדיל ביעילות בשינויי מזג האוויר.
3. מצפן בעל חיישן מוגבל בן 8, 16 מעלות או דומה שבפועל אינו מספק לניווט סביר.
שעון casio pro trek סולארי מכיל פנל הקולט שמש ובכך משחרר מהתלות בסוללה חיצונית. מעשית, משמעות הדבר שאינכם מוגבלים בשימוש בפונקציות השונות. מכל השעונים שניסיתי, הוא בעל ברומטר היודע להתחשב בשינוי הגובה גם תוך כדי הליכה, בעל מצפן מדוייק ונוח במיוחד המספק מידע נוח לשימוש וטכנית מבחינת יכולות מאפשר ניווט מורכב, ויתרונות נוספים. מומלץ בחום. tzurlis41439.8362037037
avimeron  
#18 נשלח : שבת 15 יוני 2013 00:05:47(UTC)
avimeron


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 04/04/2013(UTC)
הודעות: 54

תודות: 2 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים ב 1 הודעות
עם כל המידע שיש בדיון הזה - רק עושה חשק לעשות טיול פורום לכבוש איזו פסגה..
Eli TheHiker  
#19 נשלח : יום ראשון 16 יוני 2013 09:56:02(UTC)
Eli TheHiker


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/05/2010(UTC)
הודעות: 685

תודות: 119 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים ב 152 הודעות
תודה על המדריך המקיף והמושקע , אנשים לא באמת מעריכים את עוצמת ההרים במיוחד בתקופות מושלגות.
מניסיון העבר, הרבה יותר קל להיפצע בהרים ממה שחושבים ולכן אסור להיות שאננים גם למנוסים שבינינו.
Hikers must anticipate the worst to enjoy the best - Eli TheHiker
https://wisetrek.wordpress.com - My hiking blog
naty_h  
#20 נשלח : יום ראשון 16 יוני 2013 14:00:09(UTC)
naty_h


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 29/03/2013(UTC)
הודעות: 539

תודות: 32 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים ב 24 הודעות
warham כתב/ה:
תודה על המדריך המקיף והמושקע , אנשים לא באמת מעריכים את עוצמת ההרים במיוחד בתקופות מושלגות.
מניסיון העבר, הרבה יותר קל להיפצע בהרים ממה שחושבים ולכן אסור להיות שאננים גם למנוסים שבינינו.


תודה על הפירגון ותודה על התוספות ארתור צור,הייתי עד בעבר לתאונה קשה בווילה ריקה שהסתימה באיבוד חייהם של שני מטיילים משלנו ,במאי שנת 87 הסיבה לתאונה היתה פשוט חוסר ידע במזג אויר שלא היה נגיש אז , שימוש בציוד לא מתאים מאולתר תוצרת ביית שכשל ברגע האמת ,חוסר ידע בטכניקות בלימה בעזרת גרזן קרח ,עדיין ניתן היה להציל אחד מהם אך הטיפוס התנהל בחלון זמן לא מתאים כנראה הדבר החשוב ביותר בטיפוס ,אחד המטיילים ננטש כי לא יכלו להגיע אליו ניסו ולא הצליחו , ואז תוך כדי הירידה מטה כדי להזעיק עזרה החלה סופת שלגים שהגבילה את הראות למספר מטרים בודדים , מחלצים מקצועיים הגיעו לאזור תוך למיטב ידיעתי 24 שעות וחיפושים התנהלו בעזרת הרבה מאד מתנדבים ישראלים ואחרים אך הסופה לא איפשרה במשך יותר משבוע מציאה וחילוץ של אחד המטיילים אשר נפטר בשטח .
איגוד רשות שמורות הטבע הציליאני קונאף ערך תחקיר מקיף הסיק מסקנות ונקט צעדים :
השמורה סגורה במזג אויר לא מתאים ,מותר לטפס רק עם מדריך מספר המטיילים למדריך מוגבל , כל המבקש לטפס עובר מדר ציוד בכניסה על מנת לודא כי כל הציוד הנדרש נמצא ברשותו .

המסקנה העיקרית שלי היום כאשר יש לי הרבה יותר ידע במזג אויר מאשר היה לי אז בשל תחביב הדאיה גלישה אוירית היא :

הדבר העיקרי והקשה ביותר להבנה גם לאנשי מקצוע מנוסים הוא מתי קיים חלון זמן אדיאלי .

כאשר לא קיים חלון זמן אדיאלי מהי רמת הסיכון :
צריך להבין כי מדריכים מנוסים מתפרנסים מהובלת אנשים להרים :
הלחץ הכלכלי כבר גרם לטעויות קריטיות למטפשים גדולים כבון רוב הול אותו הזכרתי שנת 97 מאי באורסט או התאונה הקטלנית שגבתה את חייהם של תשעה מטפסים בשנים עשר ביולי שעבר 2012 במון בלאן.

התנאים היו ידועים :
הרבה שלגי קייץ ורוח חזקה רוח בצל ההר לי סייד שגרמה את המפולות ,אך מטפסים למיטב הבנתי מנוסים החליטו לטפס, ודי בטוח שלא בשל זלזול המודעות למזג האויר לא היתה מוטמעת מספיק בתודעה , אנשים לא חשבו שדבר כזה עלו לקרות.

אתאר במספר מלים את התאונה בוילה ריקה שהיתי באזור כשבועיים לאחר התאונה ההיא וחזרתי שבע שנים מאוחר יותר וניסיתי לתחקר את האירוע פגשתי אז הרבה מאד אנשים ותיחקרתי חלק מזה שודר בטלביזיה הישראלית רואים עולם בשנת 96 :

אמיר ברקן ז"ל מקיבוץ מגידו הגיע לעיירה פוקון כשבועיים לפני התאונה על מנת לטפס אך לא מצא חלון זמן מתאים יומיים לפני התאונה הגיע גלעד בורשטיין מבאר שבע התאכסן באותה אכסניה והשניים סיכמו לטפס יחד .

יום התאונה היה יום קר מאד ובהיר לאחר גשם בלילה שלפני בדיעבד מערכת הלחץ הנמוך לא הסתימה רק איפשרה חלון זמן קצר ומטעה מאד שלא הספיק לטיפוס וחילוץ,אותו יום השלג היה קפוא וחלקלק ,לפי עדויות המקומיים ייעצו למטיילים שלא לסטות מהשביל , והזהירו אותם מתנאי השלג ,( בדיעבד כשלושה שבועות מאוחר יותר בתנאים גרועים מאלו בתנאי סופה מטייל בשם נ בוגר סיירת מובחרת העלה קבוצת מטפסים שהיו קשורים אחד לשני תוך שימוש במצפן אזימוט עד לפיסגה .

במילים אחרות גם בתנאים קשים מאד ההעפלה לעיתים אפשרית כתלות במיומנות של המטיילים   )

קבוצת המטיילים באותו יום היתה גדולה ביותר והכילה קרוב ל שלושים מטפסיםנ ביניהם גרמני בעל ידע בטיפוס , לאמיר זו היתה ההעפלה השלישית.
קרוב לפיסגה לפי התיאורים אמיר סטה מהשביל כדי לצלם והחליק מטה , בשלב זה ניתק אחד הקרמפונים המאולתרים מרגליו הוא נעצר בסלעים שגרמו לשבר או שברים ברגליו , גלעד ניסה להבין מה קרה כדי לעזור סטה מהשביל החליק על גבו קרוב לסלעים נעל את הקרמפונים בשלג בניסיון להאט ועקב כך התעופף לכיוון הסלעים , הגרמני שהיה בחברתם סטה אף הוא מהשביל הצליח להתהפך עם הפנים לשלג טכניקת בלימה מוכרת שאז איש מאיתנו לא הכיר , בלם והוביל את כל הקבוצה מטה על מנת להזעיק עזרה .
כאמור את אמיר ניתן היה להציל לו חלון הזמן היה מאפשר או לו היו משתמשים בחבלים וטכניקות טיפוס קרחונים מוכרות ,היה צורך להכין עיגונים לרדת בעזרת חבלים ולהורידו מטה טבניקות טיפוס מוכרות שאיש מאיתנו לא הכיר אז :

בדיעבד הטעות הגדולה ביותר היתה זיהוי לא נכון של חלון הזדמנות קצר מדי שלא איפשר העפלה וחילוץ במידה ומשהו משתבש .
המסקנה העיקרית שלי מהאירוע כי הבנת תנאי מזג האויר הם הבסיס העיקרי אך קשה מאד להיות מיומן במזג אויר הידע הזה אינו נחלת הכלל ,מה שכמובן אינו פוטר מהמשך לימוד מזג האויר , השורה התחתונה טיפוס וכן מספר פעילויות גבהים נוספות כגון דאיה מצריכים הרבה מאד נסיון וידע מצטבר , טיפוס לא בבת אחת ,צריך תמיד להבין מהו הציוד הנדרש למקרה וטעינו בהערכה אז הנה כמה סירטונים :


      הציוד הנדרש

חילוץ מקראווסט

עוד ואריאצית חילוץnaty_h41442.3712384259
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
2 עמודים12>
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.