ברול הבא אורח! ע"מ לאפשר את כל הפעולות, אנא התחבר או הירשם.

הודעה

Icon
Error

אפשרויות
עבור להודעה אחרונה עבור ללא נקרא אחרון
S.K.  
#1 נשלח : יום ראשון 11 ספטמבר 2016 14:55:56(UTC)
S.K.


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 30/03/2005(UTC)
הודעות: 428
גבר

תודות: 166 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים ב 34 הודעות

 

מידע כללי

הרי הטטרה (Tatry בסלובקית ובפולנית) הם רכס הררי אירופאי המהווה גבול טבעי בין פולין לסלובקיה, הרכס הוא חלק משרשרת הרי הקרפטים. לפחות לפי ויקיפדיה. שטח הרי הטטרה הוא כ-750 קמ"ר, מתוכם כ-600 קמ"ר בשטח סלובקיה. הפסגה הגבוהה ביותר ברכס, פסגת גרלחובסקי (Gerlachovský), מתנשאת לגובה 2,655 מטר מעל פני הים. ונמצאת בסלובקיה. פסגת ריסי (Rysy), הפסגה הגבוהה ביותר בתחומי פולין, נמצאת סמוך לגבול סלובקיה ומגיעה לרום של 2,499 מטר. החלק הפולני של הרי הטטרה, המהווים חלק מרכס הרי הקרפטים, נכללים בפארק הלאומי טטרה (Tatrzański Park Narodowy) שנמצא בדרום פולין, כמאה ק"מ דרומית לקראקוב. הפארק נחשב לאחד מהאזורים המטוילים ביותר בפולין ובשנים האחרונות מגיעים אליו קרוב ל-3 מיליון מבקרים בשנה. הפארק נחלק בין שני אזורים: הרי הטטרה הגבוהים (Tatry Wysokie) וטטרה מערב (Tatry Zachodnie) ולכל אחד יש אופי טופוגרפי ונופי קצת שונה. הרי הטטרה הגבוהים הם ההרים הצעירים יותר מבחינה גיאולוגית ולכן גם המשוננים, החשופים והתלולים יותר, ובטטרה מערב הנוף הוא קצת יותר מעוגל, עם יותר אזורי אחו. התיאור כאן מתמקד באזור הרי הטטרה הגבוהים.

 

מסלולי הליכה

נקודת הגישה המקובלת אל הפארק היא דרך העיירה זאקופנה (Zakopane) שאליה ניתן להגיע ברכב, באוטובוס או ברכבת. מתחנת האוטובוס המרכזית (שקרובה מאוד לתחנת הרכבת) אפשר לקחת מונית, אוטובוס או מונית שירות כדי להגיע אל הכניסות השונות של הפארק. מזאקופנה יוצא גם רכבל לפסגת קאספרובה ויירך (Kasprowy Wierch) ומשם יוצאים מספר שבילים. הרכבל פועל גם בקיץ והנסיעה לוקחת 20 דקות.

הפארק הלאומי טטרה פעיל משך כל השנה, והכניסה כרוכה בתשלום של 5 זלוטי לאדם בדוכנים קטנים המוצבים בשמונה כניסות לפארק. התשלום הוא עבור כניסה חד פעמית כך שמי שנשאר ללון בשטח הפארק, משלם רק 5 זלוטי.

נקודות פופלריות במיוחד:

  • פסגת קאספרובה ויירך (1988 מ'), בזכות הרכבל, ושם יש גם מסעדה יחסית יקרה, קיוסק, שירותים ואפילו חנות מזכרות.
  • פסגת גייבונט הגדול (Wielki Giewont, 1895 מ') בעיקר מפני שהאזור ככלל וההר הזה בפרט היו חביבים על האפיפיור ג'ון פול השני שעדיין נחשב אחת הדמויות החשובות ביותר עבור הפולנים. את הצלב הגדול שבראש הפסגה אפשר לזהות ממקומות רבים ברחבי הפארק, אבל הטיפוס אליו כרוך במאמץ נוסף באמצעות דרגיות ושרשראות המותקנים במקום. למרות זאת, זה טיפוס יחסית קצר ולא קשה באופן במיוחד, ובעיקר משתלם בזכות הנוף שנשקף מהפסגה. מצד שני, לא מומלץ לנסות את הטיפוס הזה במזג אוויר גשום או לאחר גשם כיוון שהסלעים חלקים מאוד.
  • אגם מורסקי אוקו (Morski Oko) הפוטוגני הוא לא פחות מאתר עליה לרגל ובקיץ מאות אנשים צועדים בשביל האספלט שמוליך אליו, מרחק 9 ק"מ מהחניון הקרוב ביותר. לחופי האגם הקטן ישנה בקתה גדולה באותו השם ובה גם מסעדה.
  • מסלול אורלה פרץ' (Orla Perć), או "נתיב הנשר", הוא מסלול קשה מאוד שמיועד למטפסי הרים מנוסים עם ציוד מתאים. השביל, שאורכו 4.5 קילומטרים, מסומן באדום והתנועה בו היא אך ורק ממערב למזרח, ממעבר ההרים זאברט (Zawrat) לפסגת קוז'ייגו ויירחו (Koziego Wierchu).



 

עונת הליכה

הפארק מרושת ב-275 ק"מ של שבילים מסומנים שמתוחזקים ברמה גבוהה ומאפשרים לא מעט גמישות בתכנון. ברבים ממפגשי השבילים ישנו שילוט מכוון עם תזמון שהוא לרוב מדויק מאוד. מפות סימון שבילים של הפארק בקני מידה שונים אפשר לקנות בחנויות מטיילים בזאקופנה, בקראקוב ובמקומות אחרים בפולין. אפשר למצוא מפות איכותיות ועדכניות לאותה שנה או לשנה קודמת, והמחיר נע בין 12 ל-30 זלוטי עבור מפה מנוילנת.

בפארק ישנן שמונה בקתות המיועדות למטיילים. רובן פועלות לכל אורך השנה, אבל העונה העיקרית היא במאי עד אוקטובר ובתקופה הזו מומלץ מאוד להזמין מקום לפחות חודשיים-שלושה מראש. יולי-אוגוסט הם החודשים העמוסים ביותר ובסופי שבוע בהחלט סביר שיהיו פקקי תנועה ארוכים אם בכביש אל החניון של אגם מורסקי אוקו ואם בעליה לפסגת גייבונט הגדול.

טיולים בחורף, כשהאזור מכוסה כולו שלג, מצריכים ציוד מיוחד וכישורים מתאימים (בעיקר ניווט משום שאין אפשרות לזהות את סימון השבילים). מקטעי שבילים מסוימים סגורים למטיילים בין דצמבר לאמצע מאי מטעמי שמירת טבע.

 

דרגת הקושי של השבילים

השבילים בהם הלכנו היו מתחוזקים ברמה גבוהה, משולטים ומסומנים.

עם זאת הפולנים אוהבים כנראה מדרגות ומי שיורד כמה שעות באלפי מדרגות אבן ירגיש זאת היטב בברכיים. מצד שני, ברובם המוחלט השבילים שבהם הלכנו לא היוו אתגר טכני מיוחד וברובם צועדים גם מטיילים מזדמנים בכל מיני רמות כושר וניסיון.

 

 

 

 

החריגים במידה מסויימת הם קטעים כמו העלייה לפסגת גייבונט הגדול שבה יש דרגיות ושרשראות בקטעים מסוימים והעלייה בשביל השחור מאגם Czarny Staw Gąsienicowy אל האוכף Karb.

זה כמובן לא אומר שאין קטעים ברמת קושי גבוהה יותר (למשל, העליה מהאגם הזה אל אוכף Zawrat או אל פסגת Kosielec).

מבחינת גבהים, כמובן במסלול הספציפי שלנו, ביום הראשון עלינו 1000 מ' וירדו כ 500. בשאר הימים עלינו וירדנו בערך 400-500 מ'.

 

ציוד למסלול

ע"פ רשימת הציוד של אמנון.

כמו כל מסלול הררי, משקל נמוך על הגב ישפיע מהותית על הבטיחות, ההנאה והמאמץ במסלול. אני יצאתי עם פחות מ 5 ק"ג על הגב (משהוא כמו 4.6 כולל 400 ג' תפילין dance)

בבקתות ניתן לשכור מצעים בעלות זניחה (10 זלוטי לאדם) והדבר חוסך אפילו את הצורך בנשיאת ליינר לשינה. בנוסף, בבקתות ובמקומות נוספים אפשר גם לקנות אוכל ולמלא מים (לדוגמא: בתחנת הרכבל העליונה בפסגת Kasprowy Wierch ובמסעדה הקטנה שבאחו Polana Strążyska). למעשה, בבקתות מוגשות ארוחות מלאות ומגוונות, לרוב במחירים הוגנים, כך שמי שישנים בהן מסודרים גם עם ארוחת בוקר וגם עם ארוחת ערב (צריך רק לשים לב לשעות הפעילות של המטבחים. למשל, בבקתת Hala Kondratowa ארוחת הערב מוגשת עד השעה 19:30).

 

הגעה אל הפארק

בעיקרון, שדה התעופה הנוח ביותר נמצא בקראקוב, אבל טיסות זולות מישראל (של חברת Wizzair) נוחתות בקטוביץ (כדאי לשים לב שהטיסות מנתב"ג נוחתות שם אחרי חצות). משדה התעופה אפשר לקחת שאטל לתחנת האוטובוס המרכזית בקראקוב (עם Pyrzowice Ekspres או Matuszek, כשעה ארבעים נסיעה, 44 זלוטי לאדם), ומשם באוטובוס לזאקופנה (בעונת הקיץ אוטובוסים של חברות שונות יוצאים בערך כל עשרים דקות, 15 זלוטי לאדם, כשעתיים ורבע נסיעה).

 

הבקתות

רשימה של כל הבקתות ודרכי התקשרות אפשר למצוא כאן: http://tpn.pl/zwiedzaj/turystyka/schroniska-turystyczne

 

 

בכל הבקתות מקלחות (משותפות), שירותים, מסעדה, אווירה תרמילאית ונוף נהדר. בחלקן יש גם אינטרנט אלחוטי חינם ומייבש כביסה. למרבית הבקתות יש ותק של יותר מ-50 שנה, לפעמים גם יותר ממאה שנה, אבל כמו שאפשר להתרשם מאתרי האינטרנט שלהן הן בהחלט לא מיושנות.

במרבית המקרים אל מחיר הלינה המצוין מתווסף "מס אקלים" של כ-2 זלוטי לאדם ללילה. מצעים בתשלום נוסף. בד"כ כדאי להתקשר אל הבקתה כדי לעדכן במקרה שצפויים להגיע אחרי 16.00 כדי לוודא שאכן ההזמנה נשמרת.

 

שתי הבקתות שאנחנו התארחנו בהן:

בקתת הלה קונדרטובה היא הבקתה הקטנה ביותר בהרי הטטרה עם 20 מיטות - כולן במחיר 35 זלוטי לאדם ללילה.

מבחינת לינה, מי שלא הזמינו מקום בבקתות וסמכו על מזלם הטוב, שלא התעורר בזמן וגילו בקתות עמוסות לעייפה, יצטרכו להתארגן לשינה על הרצפה ולכן כדאי שיצטיידו מראש במזרון ובשק"ש קל. בבקתת "הלה קונדרטובה" כ 20 מטיילים ישנן על הרצפה ועוד כמה זוגות שישנו במיטה אחת. מקום קטן ואינטימי מול נוף יפה של רכס ההרים והמשך המסלול.

 

בקתת מורובאנייץ  היא למעשה אכסניה גדולה עם 113 מיטות, ששוכנת במבנה אבן מרשים על צומת של לא מעט שבילים. המחירים בה נעים בין 40 זלוטי למיטה בחדר של 10 או 12 מיטות ועד 75 זלוטי למיטה בחדר זוגי. המחירים במסעדה יחסית גבוהים יותר מבבקתת הלה קונדרטובה אבל גם ההיצע גדול בהרבה.

 

בנוסף, בקתת חמשת האגמים, הגבוהה ביותר בפולין (1670 מטר), היא גם אחת הבקתות המבוקשות ביותר, והמחירים שם בהתאם - מ-45 זלוטי לאדם בחדר של עשר מיטות ועד 90 זלוטי לאדם בחדר זוגי (המחירים נמוכים יותר מחוץ לעונה). בסך הכול יש בבקתה 67 מיטות אבל אפשר להזמין מראש רק 50 מהן - כל היתר נשמרות למטיילים שמגיעים על בסיס כל הקודם זוכה. למי שמתכננים להגיע במהלך הקיץ ורוצים להיות בטוחים מומלץ להזמין מקום לפחות ארבעה חודשים מראש.



סיפור דרך

 

יום 1

אנחנו התחלנו את המסלול שלנו בכניסה לפארק שבעמק סטרוז'יסקה (Dolina Strążyska) - יש שם חניונים למגיעים ברכב (ותחנת אוטובוס למי שמגיע מהתחנה המרכזית)  וגם כמה בתי קפה ודוכני מזכרות. השביל האדום מוביל משם אל אחו סטרוז'יסקה (Polana Strążyska) שבו מזנון ונקודת עצירה. שביל צהוב קצר מוביל משם אל מפל קטן. חזרנו אל האחו ומשם המשכנו עם השביל האדום מערבה ועד שהוא מסתיים במפגש עם שביל כחול למרגלות פסגת גייבונט הגדול (אורך כל השביל האדום 5.5 ק"מ). מהרחבה שבנקודה הזו אפשר לטפס אל הפסגה שעליה הצלב ולחזור thumbup. מכאן המשכנו עם השביל הכחול עד לבקתת הלה קונדרטובה (סה"כ 2.5 ק"מ).

 

יום 2

מהבקתה פתחנו את הבוקר בעלייה יחסית מתונה אבל ארוכה עם השביל הירוק עד לאוכף שלמרגלות כיפת קונדרצקה (Przełęcz pod Kopą Kondracką) (אורך השביל 2.20 ק"מ). משם פנינו מזרחה עם השביל האדום שהולך לאורך קו הרכס שהוא גם קו הגבול בין פולין וסלובקיה. אחרי עצירה לארוחת צהריים בפסגת קאספרובה ויירך (Kasprowy Wierch), שבה נמצאת תחנת הרכבל העליונה עם קיוסק, חנות מזכרות ומסעדה, פנינו אל השביל הצהוב שיורד מהרכס. זו ירידה מתונה וארוכה שכולה מדרגות שמסתיימת בבקתת מורובאנייץ.

 

יום 3

מהבקתה חזרנו מרחק קצרצר עם השביל הצהוב ופנינו אל השביל הכחול שמוביל אל האגם היפהפה Czarny Staw Gąsienicowy. מספר מטיילים סיפרו שאי אפשר להמשיך עם השביל הכחול עד אוכף זאברט שבראש הרכס משום שחלק ניכר ממנו מכוסה שכבה של קרח ולכן החלטנו פשוט להמשיך עוד קצת עם השביל הכחול לאורך שפת האגם עד המפגש עם השביל הצהוב ואז לחזור. משם פנינו אל השביל השחור שהוא טיפוס תלול וקצת טכני עד לפסגת קארב (Karb). מי שמעוניינים באתגר נוסף יכולים להמשיך עם השביל השחור עד לפסגת קושצ'יילץ שמתנשאת גבוה מעל האגם (גובה 2155 מ'). אנחנו החלטנו לוותר וירדנו עם השביל הכחול ואז פנינו צפונה על השביל השחור שלקחו אותנו דרך סדרה של פלגי מים ואגמונים קטנים. השביל הזה מתחבר אל השביל הצהוב ושוב מצאנו את עצמנו יורדים באינסוף מדרגות עד לבקתת מורובאנייץ.

אבל ישנם מספר שבילים שיוצאים מהבקתה כך שאפשר לעשות מסלולים שונים ממנה.

 

יום 4

ביום האחרון יצאנו מהבקתה ולקחנו את השביל הכחול בכיוון זאקופנה. באוכף שבין הכיפות (Przełęcz między Kopami) אפשר להמשיך עם אותו השביל לאורך קו הרכס. אנחנו, לעומת זאת, בחרנו את השביל הצהוב המקביל שיורד והולך לאורך העמק. בשני המקרים מסתיים המסלול בקומפלקס התיירותי קוז'ניצה (Kuźnice), לא רחוק מתחנת הרכבל התחתונה בזאקופנה.



עלויות

א. בוקר רגילה: בערך 20 זלוטי

לינה: זולה: 25 זלוטי

לינה בחדר עם מס' מיטות 40 זלוטי

לינה בחדר זוגי: 75 זלוטי

 

ממוצע עלויות שלנו ליום (כולל לינה ואוכל) בערך 100 זלוטי לאדם.

יש לציין כי לנו בחדרים הקטנים ביותר (מבחינת מס' הלנים) שמצאנו ואכלנו כמו שצריך (ללא בשר).

 

קישורים נוספים

מספר מצלמות אינטרנט בפארק: http://kamery.topr.pl/

הפארק הלאומי הרי הטטרה: http://tpn.pl/

יחידת חילוץ והצלה בפארק הלאומי טטרה: http://topr.pl/

מפת סימון שבילים (לא רק בפולין), עם אורך שבילים ופרופילי גובה: http://hiking.waymarkedtrails.org



טלפונים לשעת חירום

מספר חירום כללי (בכל אירופה): 112

משטרה: 997

מכבי אש: 998

אמבולנס: 999

יחידת חילוץ והצלה בפארק הלאומי טטרה: 601-100-300

 

שיחון פולנית למטייל

בתחילת הדברים נציין כי חלק גדול מהתושבים, המטיילים ואף נותני השירותים אינם דוברי אנגלית. ייתרה מכך, המסלול מאוד פופלארי בקרב הפולנים, נתקלנו יחסית במעט מטיילים זרים מה שזה אומר שרוב הדברים מתנהלים בפולנית, התפריט כתוב בפולנית (בלי אנגלית ליד cursing), גם זאת שמקבלת את ההזמנה מדברת פולנית וכנראה גם לא ממש תתאמץ להבין מה אתם רוצים. (ועכשיו לכו תזמינו מנה צמחונית wall)

היות ושותפי יודע פולנית, כמעט ולא נתקלנו בקשיים מיוחדים, אך פער השפה להבנתנו, הוא אתגר לא פשוט בכלל.

 

מיני שיחון עברי-פולני

שלום / בוקר טוב: דז'ין דוברה Dzien dobry

תודה: דז'נקויה Dziękuję

סליחה / תסלח/י לי: פז'פראשם Przepraszam

כן: טאק Tak

לא: נייה Nie

בקתה: סחרוניסקו Schronisko

שביל: שלאק Szlak

מים: וודה Woda

ארוחת בוקר: שניאדניה śniadanie

מצעים: פושצ'ייל Pościel

כמה עולה: אילה קושטויה Ile kosztuje

איפה זה / יש: גדז'ה יסט Gdzie jest

את מדברת אנגלית?: מובי פן פו אנגיילסקו? mówi pan po angielsku

אתה מדבר אנגלית?: מובי פאני פו אנגיילסקו? mówi pani po angielsku

 

 

מפות מסלול להורדה

TatryMap1.jpg (1,232kb) downloaded 151 time(s).

TatryMap2.jpg (1,540kb) downloaded 148 time(s).

נערך ע"י מנהל יום שני 12 ספטמבר 2016 00:43:12(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 13 תודות למשתמש S.K. על הודעה מועילה זו.
Eli TheHiker ב 11/09/2016(UTC), a-v-i ב 11/09/2016(UTC), זאבאז ב 11/09/2016(UTC), אמנון לנגי ב 11/09/2016(UTC), io_travel ב 11/09/2016(UTC), ylivny ב 11/09/2016(UTC), דוק קמינו ב 12/09/2016(UTC), יובלש ב 12/09/2016(UTC), Artuom ב 12/09/2016(UTC), ישר.א ב 16/09/2016(UTC), יענקל'ה סער ב 14/02/2017(UTC), אסף א ב 18/02/2017(UTC), אורה ב 09/02/2019(UTC)
מממן
a-v-i  
#2 נשלח : יום ראשון 11 ספטמבר 2016 16:57:06(UTC)
a-v-i


דירוג: שביליסט מנוסה

קבוצות: חבר
הצטרף: 17/07/2016(UTC)
הודעות: 226
גבר

תודות: 121 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים ב 47 הודעות
תודה רבה. נשמע כמו איזור מעניין. יש תמונות?
thanks 1 משתמש הודה ל a-v-i עבור הודעה מועילה זו.
S.K. ב 11/09/2016(UTC)
io_travel  
#3 נשלח : יום ראשון 11 ספטמבר 2016 20:53:35(UTC)
io_travel


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 22/05/2011(UTC)
הודעות: 1,154

תודות: 1171 פעמים
קיבל תודה: 426 פעמים ב 225 הודעות

תודה רבה!

אני מצטרפת לבקשת אבי לתמונות, אם אפשר smile

בנוסף, יש לך מושג לגבי אפשרויות לינה באוהל?

שוב תודה!

ענבר.
thanks 1 משתמש הודה ל io_travel עבור הודעה מועילה זו.
S.K. ב 11/09/2016(UTC)
S.K.  
#4 נשלח : יום ראשון 11 ספטמבר 2016 21:31:30(UTC)
S.K.


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 30/03/2005(UTC)
הודעות: 428
גבר

תודות: 166 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים ב 34 הודעות
הפוסט עוד לא הושלם (אולי הייתי צריך לכתוב בפתיח כמו ארתור שהפוסט בהקמה)

התמונות בטיפול ובע"ה יעלו בעזרתו הרבה של אמנון.

חברי בדק את הנושא ונראה כי חל איסור להקים אוהלים בשטח הפארק ובאמת לא ראינו אוהלים לאורך המסלול וגם לא סמוך לבקתות.

מי שרוצה לברר אישית יכול לפנות למחלקת מידע לתיירים של הנהלת הפארק:

[email protected] (+48) 18 20 23 300, (+48) 18 20 63 799
thanks 1 משתמש הודה ל S.K. עבור הודעה מועילה זו.
io_travel ב 11/09/2016(UTC)
אמנון לנגי  
#5 נשלח : יום שני 12 ספטמבר 2016 00:40:11(UTC)
אמנון לנגי


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: מנהל כללי
הצטרף: 27/02/2003(UTC)
הודעות: 4,020
גבר
ישראל
מיקום: ירקונה

תודות: 924 פעמים
קיבל תודה: 839 פעמים ב 634 הודעות

תודה שמאי על סיכום מעולה, אינפורמטיבי ומעורר חשק.
השיחון העברי-פולני הוא הברקה

thanks 1 משתמש הודה ל אמנון לנגי עבור הודעה מועילה זו.
S.K. ב 12/09/2016(UTC)
S.K.  
#6 נשלח : יום שני 12 ספטמבר 2016 06:34:50(UTC)
S.K.


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 30/03/2005(UTC)
הודעות: 428
גבר

תודות: 166 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים ב 34 הודעות
את התודות אמסור לחבר שלי. הוא הכין את הפוסט וטרח על איסוף המידע, התמונות, המפות והקישורים. (אני רק הפרעתי לו עם הערות)
וכמובן שהשיחון זו ההברקה בלעדית שלו. מה לי ולפולנית?

תהיה זו תרומתנו הצנועה לפורום המצויין הזה.








ninelives99  
#7 נשלח : יום שני 12 ספטמבר 2016 12:49:34(UTC)
ninelives99


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 27/06/2011(UTC)
הודעות: 526
אישה
גרמניה

תודות: 58 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים ב 50 הודעות

מעולה מעולה מעולה... חסכתם לי עבודה tongue-out 
הסיפור ממש מוצלח ואינפורמטיבי!!! עכשיו רק צריך לחזור כדי לראות קצת את הצד הסלובקי.

רק רציתי לציין שבבקתת חמשת האגמים להזמין מקום גם 4 חודשים מראש לפעמים זה לא מספיק... אם מגיעים ביולי אוגוסט כדאי להזמין כמה שיותר מוקדם.
יחד עם זה, בבקתות בהרי הטטרה יש מדיניות של "אם אין מיטות תוכלו לישון על הרצפה" כך שאף פעם לא יסלקו אתכם ולא תתקעו בלי מקום לישון. 
אנחנו לא הצלחנו להשיג מיטה לבקתה הזאת וישנו בחדר מאולתר עם מזרונים... אילולא הילד שבכה כל הלילה זה היה יכול להיות דווקא סבבה.

גם אנחנו היינו בטטרה 4 ימים וחישבנו שהוצאנו לא יותר מ 450 שקל לאדם בכל הזמן הזה. אכלנו טוב וישנו בבקתות כך שהאלמנט הכספי פה הוא חסר תחליף.

thanks 1 משתמש הודה ל ninelives99 עבור הודעה מועילה זו.
S.K. ב 12/09/2016(UTC)
ItaiG  
#8 נשלח : יום שישי 16 ספטמבר 2016 15:54:11(UTC)
ItaiG


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 14/09/2013(UTC)
הודעות: 347
גבר
ישראל

תודות: 2 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים ב 69 הודעות

מקסים, נראה כיעד זול וקרוב יחסית גם לשלבים מאוחרים של העונה.

 

מעולה! clap

A summit a day keeps the doctor away
thanks 1 משתמש הודה ל ItaiG עבור הודעה מועילה זו.
S.K. ב 21/09/2016(UTC)
יענקל'ה סער  
#9 נשלח : יום שלישי 14 פברואר 2017 14:20:04(UTC)
יענקל'ה סער


דירוג: שביליסט בכיר

Medals: שביליסט מומחה: מדליה זו הוענקה עבור תרומה לפורום בידע ובזמן וחלוקת הניסיון בשבילים בעולם עם גולשים אחרים

קבוצות: חבר
הצטרף: 16/03/2006(UTC)
הודעות: 6,762
גבר
ישראל

תודות: 290 פעמים
קיבל תודה: 595 פעמים ב 408 הודעות

מסלול להוסיף לרשימה. אני מניח שאפשר להאריך ל10 ימים ויותר. האם נכון?

המחירים בפולין מצחיקים, ולמזלי הפולנית שלי תספיק לקרוא את התפריט אם הם לא דוברי אנגלית. 

 

==========================================

אגב: ביום שישי האחרון פגשתי באזור שמורת פורה בחור פולני כבן 25. הולך את רב השביל מדן ועד מצפה רמון.

היצלחתי לתקשר איתו בפולנית הרצוצה שלי. 

NATURE DOESN'T NEED PEOPLE
PEOPLE NEED NATURE
S.K.  
#10 נשלח : יום רביעי 15 פברואר 2017 13:39:08(UTC)
S.K.


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 30/03/2005(UTC)
הודעות: 428
גבר

תודות: 166 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים ב 34 הודעות
עם מפות והניסיון שלך אני בטוח שתצליח להרכיב מסלול ארוך יותר, צרפנו כמה קישורים שיכולים לסייע.

המחירים באמת משתלמים ועם ידע בפולנית....

thanks 1 משתמש הודה ל S.K. עבור הודעה מועילה זו.
יענקל'ה סער ב 15/02/2017(UTC)
itai WA  
#11 נשלח : יום שלישי 15 מאי 2018 16:52:37(UTC)
itai WA


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 23/04/2017(UTC)
הודעות: 4
ישראל

קיבל תודה: 2 פעמים ב 1 הודעות

תודה על סיפור מעניין

אני מתכנן לנסוע לטטרה הפולני ביוני. בחיפושי נתקלתי באחלה אפליקציה של הפארק:

בחנויות האפלקציה: Trails Tatra Mountains 

בדפדפן:

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.mgaczkowski.tatry&hl=en&referrer=utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dorganic%26utm_term%3Dgoogle+map+tatras&pcampaignid=APPU_1_j8jLWtrUOs7CwQLe2rGADA

אפליקציה מאוד קלה להבנה. מצויינים בה מקטעי השבילים כולל צבעם, הבקתות בפארק, פסגות, החניונים והצמתים. כאשר לוחצים על שביל מסויים עולה הפרטים עליו כמו אורך, זמן בעליה, זמן בירידה. אפשר לתכנן ימים ולהקליט אותם. אפשר לסמן נקודת התחלה וסוף ולבקש שביל הכי מהיר או הכי קצר. שווה לנסות.

אעדכן אחרי הטרק אם גם בשטח היא טובה מבחינת מיקום וכו'.

מציע לשלב אותה בדיווח כאן של שמאי

איתי

assafse  
#12 נשלח : שבת 16 יוני 2018 22:19:59(UTC)
assafse


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 16/06/2018(UTC)
הודעות: 1
ישראל
מיקום: ישראל

אהלן, תודה על השיתוף.

 

אני ובת זוגתי מתכננים לעשות את הטיול שעשיתם :)

האם צריך מדריך כלשהו שילך איתנו?

יש סיכוי ללכת לאיבוד שם?

itai WA  
#13 נשלח : יום שלישי 10 יולי 2018 16:41:33(UTC)
itai WA


דירוג: שביליסט מתחיל

קבוצות: חבר
הצטרף: 23/04/2017(UTC)
הודעות: 4
ישראל

קיבל תודה: 2 פעמים ב 1 הודעות
הבטחתי ולכן אקיים. מצורף כאן סקירה מקיפה שלי על הפארק כולל כמה מילים על האפליקציה שהזכרתי כמה תגובות למעלה. תהנו

https://itaiwa.wordpress...7%94-%D7%94%D7%92%D7%91/
thanks 2 תודות למשתמש itai WA על הודעה מועילה זו.
אמנון לנגי ב 10/07/2018(UTC), ישר.א ב 10/07/2018(UTC)
ZlotyLojak  
#14 נשלח : יום רביעי 26 ספטמבר 2018 13:57:57(UTC)
ZlotyLojak


דירוג: שביליסט

קבוצות: חבר
הצטרף: 05/02/2013(UTC)
הודעות: 38

קיבל תודה: 27 פעמים ב 8 הודעות

 

בתחילת ספטמבר יצאתי לטרק של 5 ימים בהרי הטטרה בפולין וסלובקיה. להלן תיאור המסלול:

הגעתי בטיסת לילה לקראקוב ומשם עליתי מיד על רכבת לזאקופנה (25 זלוטי לרכבת של 3 וחצי שעות - הייתה אמורה לצאת ב3 בבוקר, בפועל יצאה ב4 בגלל עבודות במסילה)

לאחר קניות מצרכים בסופר ואוטובוס לתחתית הרכבל (3 זלוטי) התחלתי את הטרק:

 

יום ראשון: מKuznice (תחנת הרכבל ליד זקופנה) עד בקתת Schronisko w Dolinie Pieciu Stawow Polskich

12.8 ק"מ, 5 וחצי שעות הליכה עליה של 1215m וירידה 575m (ע"פ האפליקציה)

המסלול מתחיל בעליה מתונה ומהר מאוד הופך לגרם מדרגות/סלעים בלתי נגמר. כמעט כל המסלולים באזורים מרוצפים באבנים/סלעים ורוב העליות/ירידות בנויות כמדרגות. לאחר כשעה במסלול הצהוב מתחברים לסימון כחול שימשיך איתנו עד הבקתה. עוברים בקתה ומגיעים לאגם הראשון מבין רבים שניתקל בטיול. מקיפים את האגם ומתחילים לטפס לאתגר הראשון בטרק, פאס Zawrat בגובה 2159m (ההתחלה הייתה בגובה 1025m). לחוסר מזלי ערפל סמיך וטיפטוף קל ליוו אותי לכל אורך העליה, גם בנקודות שבהם יש להעזר בשרשראות לטיפוס שדורש קצת מאמץ וטכניקה. הירידה מהפאס קשה לא פחות מאחר והסלעים חלקלקים ומקלות ההליכה אינן מועילות כלל. הגעתי לבקתה בשעה 14:30 לאחר שכבר התחיל גשם שוטף. הבקתה הייתה מפוצצת אנשים ורועשת ולמרות שלא הזמנתי חדר מראש, שמחתי לגלות שיש מיטה פנויה בחדר משותף (האלטרנטיבה הייתה לישון על מזרון בחדר האוכל). המקלחת במקום מאכזבת מאוד והאוכל לא היה לטעמי אבל הנוף עוצר נשימה. 

 

יום שני:  מבקתת Schronisko w Dolinie Pieciu Stawow Polskich עד Popradske pleso (בסלובקיה)

14.7 ק"מ, 8 שעות הליכה, עליה של 1335m וירידה 1505m

ארוחת הבוקר בבקתה הייתה רק בשמונה ולאחריה התחלתי בעליה, לאחר פס קצר מתחילים בירידה לבקתה המפורסמת של השמורה ב Mosrkim Oku. מקיפים אגם אחד מטפסים קצת ואז מקיפים אגם נוסף. כאן מתחיל הטיפוס להר הגבוה ביותר בפולין, הר Rysy בגובה 2503m. הטיפוס שוב כולל שימוש רב בשרשראות, והפעם המסלול צפוף במטפסים כך שהעליה איטית וצריך לתת זכות קדימה לאנשים שיורדים. כדאי מאוד להשתמש בכפפות, אפילו פשוטות. בסוף הטיפוס מצאתי את עצמי בתוך ענן מחפש מקום פנוי להניח את הישבן. הפסגה נמצאת בגבול בין פולין וסלובקיה וכמות המטיילים הפולנים גבוהה מאוד. הירידה בצד הסלובקי מתונה בהרבה ודי שוממת (מבחינת כמות המטיילים), לאחר מעבר בקתה אחת ו2 אגמים השביל יורד ונכנס אל מתחת קו העצים שנפתחים רק כשמגיעים לאגם popradske pleso ולבקתה שליידו.הגעתי בשעה חמש בערב, במקום יש מלון מפואר ובקתה קטנה יותר. ישנתי בבקתה הקטנה (והייתי לבד בחדר של 5 מיטות). המקלחת המפנקת והאוכל המשובח היוו פיצוי ליום הקודם.

 

יום שלישי:  מבקתת  Popradske pleso עד בקתת Zbojnicka chata

15.6 ק"מ, 8 שעות הליכה, עליה של 1480m וירידה 1020m

ארוחת בוקר בסגנון ביצה לבחירתך + בופה החל משש בבוקר אפשרה לי לאכול בנחת ולהתחיל ללכת כבר ברבע לשבע. השביל מתחיל לטפס בסימון אדום מהבקתה עד לאוכף ממנו נשקף נוף יפיפה של העמק הרחב שבצד הסלובקי. מכאן ההליכה על דופן ההר בעליות וירידות מתונות. לקראת הצהריים הגעתי לבקתה נוספת ליד אגם. מחוץ לבקתה דוכן לממכר אוכל מהיר (ציפ'ס/המבורגר/נקניקיה) ושתיה שהיווה פתרון מושלם לארוחת צהריים. מכאן המשכתי בשביל הירוק שמטפס לעבר זוג האוכפים Polsky hreben ו- Prielom בגובה 2290m (גם כאן יש שימוש בשרשראות לפני כל פסגה). מהאוכף השני כבר ניתן לראות את נקודת הסיום ליום זה, בקתת Zbojnicka. הירידה לבקתה תלולה ואיטית ולוקחת כשעה ורבע והגעתי בשעה שלוש לבקתה עמוסת מטיילים וסועדים. מאחר ולא הזמנתי מקום נאמר לי שאוכל לישון על הרצפה אך אחרי ארוחת ערב אמרו לי שמישהו הזמין מקום ולא הגיע אז זכיתי להתפנק במיטה משלי.

 

יום רביעי:  מבקתת Zbojnicka chata עד בקתת Pri Zelenom Plese

13.9 ק"מ, 5 וחצי שעות הליכה, עליה של 810m וירידה 1220m

לאחר ארוחת בוקר די עלובה (2 נקניקיות, פרוסת לחם וכוס תה) התחלתי לרדת בעמק בשביל כחול עד לחיבור עם השביל האדום. המשכתי באדום על דופן ההר בטיפוס קל עד שחלפתי על פני תחנת הרכבל המוביל לפסגת הר Lomnicky stitt 2634m השני בגובהו בסלובקיה. מכאן השביל ממשיך בעליה מתונה עד לחציית אוכף ליד פסגה קטנה (Velka Svistovka 2038m) ממנה כבר ניתן לראות את בקתת הסיום. הירידה סבירה ברובה חוץ מחלק קצר שיש לאחוז בו בשרשראות (ולמזלי הרע בדיוק התחיל לרדת גשם). הגעתי לבקתה בשתים בצהריים, כשהיא עמוסה סועדים. הבקתה היא מהיפות בטרק ונמצאת ליד אגם שכלוא בשלושה כיוונים ע"י צוקי ענק.  

 

יום חמישי:  מבקתת Pri Zelenom Plese עד הכפר Zdiar

11.5 ק"מ, 4 וחצי שעות הליכה, עליה של 420m וירידה 1095m

יצאתי בשבע אחרי ארוחת בוקר מפנקת (בופה) במסלול בסימון אדום שעולה קלות מהבקתה, מקיף אגם קטן ומטפס לזוג אוכפים לא גבוהים, משם השביל מתחיל לרדת בתחילה במתינות ולאחר מכן באופן תלול הרבה יותר לכיוון הכפר Zdiar. בגלל הגשמים שירדו בערב לפני הירידה הייתה בוצית מאוד וחלקה ולמרות שהייתי מאוד זהיר החלקתי פעמיים. הגעתי לכפר פסטורלי ומנומנם בצהרי היום ובשעה 12:45 הגיע האוטובוס שנוסע בחזרה לזאקופנה שבפולין (שעה וחצי נסיעה - 3.5 יורו).

 

נופים טבע ובעל"ח:

הנופים בהרי הטטרה עוצרי נשימה, הצד הפולני קצת יותר תלול ודרמטי והסלובקי יותר גבוה ומתון. בגלל העונה כבר לא היה שלג בפסגות אך עדיין הנוף מהמם. יצא לי להגיע בשבוע די מעונן כך שברוב הפסגות הגבוהות שהגעתי מצאתי את עצמי בתוך ענן, אבל תוך כדי טיפוס וירידה מתגלים נופים מרהיבים. השביל ברור ומרוצף אבנים כמעט כולו ומסומן באופן ברור כמו בארץ עם תמרורים, חצים, מד גובה והערכת זמן הליכה בכל צומת. יצא לי לראות עיזי הרים ועדרים של איילים ואזורי הבקתות מלאים שיחי אוכמניות. 

 

 

מחירים:

בסה"כ הטרק די זול בהתחשב שישנתי בבקתות כל ערב, התקלחתי ואכלתי אוכל חם, מה שאיפשר לי לקחת תיק קטן עם שק שינה, קצת ביגוד חם, כלי רחצה, בקבוק קטן של מים (שניתן למלות בכל נחל) וקצת נשנושים לדרך. כל הטיול כולל טיסה ויום וחצי בקראקוב בסוף הטרק עלו לי פחות מאלפיים שקל.

פרטים נוספים:

השתמשתי באפליקציה Trails Tatra Mountains שהוזכרה פה כבר והיא ממש מעולה כך שלא היה צורך . בכל בקתה היה מקום להטעין את הטלפון (בד"כ בחדר האוכל) אבל רק בבקתה הראשונה היה wifi. 

 

בקרוב אוסיף תמונות

נערך ע"י מנהל יום חמישי 06 יוני 2019 02:25:21(UTC)  | סיבה: לא צויינה

thanks 6 תודות למשתמש ZlotyLojak על הודעה מועילה זו.
ninelives99 ב 26/09/2018(UTC), Eli TheHiker ב 26/09/2018(UTC), ישר.א ב 27/09/2018(UTC), ylivny ב 28/09/2018(UTC), HarmonicWave ב 29/09/2018(UTC), אמנון לנגי ב 06/06/2019(UTC)
oded  
#15 נשלח : יום רביעי 05 יוני 2019 20:17:41(UTC)
oded


דירוג: שביליסט בכיר

קבוצות: חבר
הצטרף: 19/04/2008(UTC)
הודעות: 364

קיבל תודה: 7 פעמים ב 4 הודעות
וואו איזה יופי של טיול. תודה :) אני בדיוק מתכנן את הטרק שלי בטטרה ועזרת לי מאוד
תודה רבה :)
משתמשים הצופים בדיון זה
Guest
עבור לפורום  
אינך יכול/ה לכתוב דיונים חדשים בפורום זה.
אינך יכול/ה להגיב לדיונים בפורום זה.
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך בפורום זה.
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך.
אינך יכול/ה ליצור סקרים בפורום זה.
אינך יכול/ה להצביע לסקרים בפורום זה.