שלום לכולם,
אין הרבה מידע עדכני ומפורט בעברית על השביל ולכן במטרה לשמר ידע ולעזור למטיילים הבאים לתכנן את הטיול באזור, מצרף את הסיכום שהכנתי. למי שיותר נוח, ניתן לראות גם כאן.
הקדמה:
שמעתי על הדרך הליקית (The Lycian Way או בטורקית Likya Yulo) ממספר מועט יחסית של מטיילים ותיקים, אך הביקורת תמיד הייתה מאוד חיובית על היופי, הטבע, האנשים, העניין והמיוחדות של השביל. מדובר בשביל הארוך הראשון של טורקיה שנחקר, תוכנן, קיבל תמיכה כספית, פוליטית והסכמה מהקהילה המקומית ולאחר מכן סומן בפועל על ידי Kate Clow הבריטית (שגרה באנטליה) ומתנדבים מקומיים בסוף שנות ה 90. מאז, מתוחזק השביל על ידי ארגונים טורקים, קייט ומתנדבים שונים ולכן גם רמת התחזוקה/סימון משתנה מקטע לקטע. השביל עובר לאורך אתרים מרכזיים של הציוויליזציה הליקית שישבה על קו החוף באזור מחוז אנטוליה. התמונות מהמסלול באתרים שונים ושל חברים ותיאורו בLonelyplanet הוסיפו עניין נוסף ולמרות היחסים הפוליטיים המתוחים בשנים האחרונות והחשש מההשלכות על הטיול, נפלה ההחלטה לעשות את המסלול במתכונת מגוונת של לינות שטח ופנסיונים כדי ללכת בגמישות מקסימלית וכדי שתהיה אפשרות להגיע לנקודות העניין הגבוהות. התארגנו קבוצה קטנה וחזקה של מטיילים מנוסים ויצאנו לדרך לקראת סוף העונה, כאשר אחד מהמטיילים הצטרף אלינו אחרי כשבוע. היה חשש מסויים וטבעי ממזג אוויר חם, בעיות הצטיידות באוכל ומים, קושי פיסי עם כל הציוד על הגב, בעיות ניווט ומונוטוניות של השביל. לאחר שהלכנו ב24 ימים (עם 2 ימי מנוחה באמצע) כ 425 ק"מ עם כ 18200 מטר עליות ו 19050 ירידות על הדרך הליקית מתחילתה ועד סופה, רוב החששות שלי התבדו וקיבלנו מזג אוויר משתנה מאוד (חם, קר, לח ,יבש, גשם, ברד, רוח) , מקומות רבים מעבר לרשום בספרים/מפות/פורומים של הצטיידות באוכל ומים טובים לשתייה/רחצה וחלוקה די סבירה לימי הליכה מבחינת קושי פיסי. הסתדרנו בקלות עם הניווט בעזרת סימונים/שלטים בשטח, מפות דיגיטליות והכנה מוקדמת של שבילי הליכה. האופי המשתנה של השביל כל יום מחדש מבחינת התוואי וההפתעות השונות כמו עתיקות, חופי ים, יערות מגוונים, הרים ומצוקים, תצפיות, עיירות חוף התיירותיות, הכפרים האותנטיים, נקודות רחצה והמפגש האנושי על הדרך, גיוונו מאוד את ההליכה ובהחלט הצדיקו לטעמי את ההתיחסות אל הדרך הליקית באתרים מובילים כאחד המסלולים המעניינים בעולם.
תמונות המטיילים:


מפה סכמטית של המסלול שעשינו:
מפה סכמטית של הדרך הליקית המלאה עם האופציות השונות:
פרופיל הגבהים במסלול:

סימוני שביל, שילוט וסימונים אחרים:


יש מספר סימוני שביל באזורים שונים:
1) סימון אדום-לבן על עצים/אבנים/שלטים/בתים וכדומה וסימוני X אדום כאשר הדרך אינה נכונה כמקובל בשאר השבילים הארוכים שהוגדרו כ (GR (Grande Randonnée
2) סימונים בעזרת רוג'ומים.
3) סימונים בעזרת חצים אדומים.
4) כיתוב/שילוט עם המילים Lycian way בעיקר ליד ישובים.
5) שילוט על עמודים בצמתים מרכזיים עם שם היעד ומספר ק"מ על אליו.
6) שלטי הסבר באנגלית/טורקית על עתיקות.
*יש לשים לב שלא תמיד הרוג'ומים והחצים האדומים מובילים לדרך הליקית והיו גם שבילים מקומיים אחרים.
*צריך לשים לב שיש שילוט עם שם היעד ומספר לידו שמייצג ספירה מספרית ולא ק"מ ולא תמיד ברור מאיפה לאיפה מתחילה הספירה.
דוגמאות לסימוני שביל ושילוט:










סימונים אחרים:
1) שלטי פרסומות למסעדות/לינות/דוכנים.
2) שבילים מקומיים אחרים בצבעים שונים.
3) שילוט לנקודות עניין שאינן על השביל.
4) שילוט מקומי בפארקים למקומות שאינם על השביל.
דוגמאות לסימוני שביל ושילוט:





מקורות מים לשתייה על השביל:
1) בכל העיירות/ערים וכמעט בכל הכפרים (אפילו הקטנים ביותר) יש מסגד ולידו יש מקור מים טובים לשתייה.
2) בהרבה עיירות/ערים יש ברזים מסודרים במקומות מרכזיים שמתאימים לשתייה.
3) בהרבה כפרים/עיירות יש קולרים (מקררי מים) עם מים קרים שמהם ניתן למלא מים.
4) בין הכפרים/עיירות ישנן הרבה שקתות פתוחות עם מים זורמים מברז/צינור ומדובר במקורות מים קבועים וטובים שמסומנים גם על המפות.
5) בין הכפרים/עיירות ישנן הרבה בארות מסוגים שונים (פתוחות, סגורות עם עצים/מתכת) שאיכות וכמות המים בהן משתנה בהתאם לאיכות הסגירה והעונה ולא ניתן לסמוך על כך באוקטובר. בחלקן יש דלי וחבל ליד ובאחרות צריך להביא לבד חבל וכלי כלשהו להוצאת המים.
6) מעיינות זורמים מסוגים שונים בסלעים שאיכות וכמות המים בהן משתנה בהתאם לעונה ולא ניתן לסמוך על כך באוקטובר.
*יש לשים לב במיוחד בלינות ליד החוף, שבהרבה מקרים המים בברזים לא טובים לשתייה בגלל מליחות וצריך לקנות מים במכולות. יש לברר בכל מקום לינה בנפרד כי זה משתנה.
דוגמאות למקורות מים:








מקורות מים אחרים:
1) נהרות זורמים וגבים שמתאימים לרחצה או לפילטור מים לשתייה במקרה חירום.
2) חופי ים רבים ולא מוסדרים שבחלקם הקטן יש מקורות מים מתוקים לשטיפה אחרי רחצה (בדרך כלל בארות או שקתות).
3) חופי ים מוסדרים בעיירות/ערים עם מקלחות פתוחות של מים מתוקים.
4) בריכות מגודרות/לא מגודרות עם מים שלא מתאימים לרחצה מסיבות שונות שרשומות על שלטי האזהרה.
דוגמאות למקורות מים אסורים לכניסה:


בעלי חיים שונים שפגשנו על המסלול:
1) חיות/עופות בית/משק – חתולים רבים וכלבים בגדלים שונים, תרנגולות/כבשים/עזים רבים, שפנים/אווזים/ברווזים מעטים.
2) חיות בר – סנאים, תנים, שועלים מעטים, יעלים וסוס בודדים.
3) זוחלים/דו-חיים/מעופפים/חרקים – נחשים/עכבישים/סרטנים/צפרדעים/יתושים/דבורים/צרעות/חיפושיות/צבים רבים, עכברים/זחלים/גמלי שלמה/עקרבים/תיקנים מעטים.
4) ציפורים – דורסים וציפורי שיר רבים.
*נאמר לנו שיש גם בהרים זאבים, חזירי בר ודורבנים (ראינו רק את הקוצים מדי פעם) למרות שלא ראינו אותם.
*יש הרבה דבורים באזורים נמוכים בגלל כוורות רבות ואיסוף דבש.
*יש לשים לב לכלבים משוחררים רבים שלפעמים גם די תוקפניים כלפי המטיילים ויש להיזהר מפניהם. בנוסף, יש כלבים נטושים/אבודים ליד כפרים/עיירות שמצטרפים למטיילים ועדיף להימנע מכך כדי שישארו ליד מקורות מים/אוכל קבועים.
דוגמאות לבעלי חיים שראינו:
קישורים מרכזיים:
1) מיטב התמונות שמסכמות את הטיול בגוגל פוטוס
2) קישור להקלטה בויקילוק של כל הימים ביחד (יש לשים לב שהתווספו גם קטעי חיבור לא רלוונטיים)
3) קישור להקלטה באולטרייל של כל הימים ביחד.
4) קישור לקובץ EXCEL עם תכנית הטיול המעודכנת שעשינו בפועל כאן התוכנית המלאה
5) סיכום הטיול בסרטון וידאו ביוטוב
דרכי הגעה/עזיבה:
הגעה:
1) טיסה ישירה למתל אביב לאנטליה דרך Pegasus (כשעה וחצי).
2) נסיעה של כ 45 באוטובוס קו 600 לתחנת האוטובוס המרכזית (Otogar) .
3) נסיעה של כ 3:30 שעות לפטייה (עם עצירה אחת באמצע) ל Otogar.
4) נסיעה של כ 25 דקות באוטובוס מקומי (ללא מספר) שרשום עליו "Oludeniz" מהתחנת אוטובוס ברחוב הראשי Inonu Blv ועד ליציאה מהעיירה Oludeniz ותחילת הדרך הליקית (הנהגים יודעים היכן לעצור).
עזיבה:
1) נסיעה מGeyikbayiri לאנטליה באוטובוס (יש רק פעמיים ביום באוקטובר – בבוקר ובערב ב 19:00) או במונית/הסעה פרטית שניתן להזמין דרך המסעדות/קמפינגים.
2) נסיעה לשדה תעופה באוטובוס קו 600 (כ45 דקות) שמגיע לכל הטרמינלים או דרך הTram (כ35 דקות) שמגיע לטרמינל 1.
3) טיסה ישירה מאנטליה לתל אביב דרך Pegasus (כשעה וחצי).
*ניתן לטוס בטיסה ישירה ל Dalaman (כ1:40 שעות) ומשם לקחת אוטובוס ל Fethiye (כשעה נסיעה) כדי לחסוך את הנסיעה הארוכה בהלוך, אך מבחר הטיסות יותר מצומצם ויקר יותר.
*כדאי מאוד להזמין את האוטובוס מאנטליה לפטייה מראש, כי יש רק 3 חברות באוקטובר ולרוב מדובר במיניבוסים שנוסעים בהפרשים של כמה שעות ביניהם, ולכן אין הרבה מקומות זמינים.
*ניתן להתחיל ללכת גם מFethiye ישירות ולהוסיף יום להליכה, אך מדובר בקטע שנכון להיום בחלקו על אספלט ויש לקחת זאת בחשבון.
*ניתן גם לסיים את המסלול הליכה גם ב Hisarcandir (שהייתה נקודת הסיום הרשמית של השביל בעבר), או להתקדם כ 8 ק"מ ולסיים ב Citdibi ומשם לתפוס משם אוטובוס/מונית לאנטליה (יש כ 2 אוטובוסים ביום בבוקר/ערב באוקטובר).
מקורות מידע:
1) אתר באנגלית שמרכז מידע רב על הציוויליזציה הליקית ומסביב.
2) בלוג מפורט באנגלית מתחילת 2018 על כל השלבים.
3) סיכום וחלוקה באנגלית לשלבים באתר TREKOPEDIA
4) סיכום בעברית על הדרך הליקית בפורום HIKE
5) האתר הרשמי של השביל באנגלית שכולל עדכונים ושינויים מהשטח.
6) מפת נייר 1:50000 , למרות הרזולוציה הגבוהה, מדובר במפה סכמטית בלבד לתכנון כללי שלא מתאימה לניווט שטח.
7) יש גם ספר רשמי של Kate Clow , אך לדעתי כמדריך שביל הוא פחות מוצלח וגם אינו מספיק מעודכן (עדכון אחרון מ 2014 , אך יש עדכונים באינטרנט) ויכול לעזור רק בתכנון ראשוני.
אפליקציות, אתרים ותוכנות שימושיות:
1) מספר אפליקציות שימושיות ששימשו בעיקר כהכנה לטיול וגם יכולות לשמש תוך כדי: TrailSmart מבית Trekopedia ו Trekking in Turkey.
2) אפליקציה בתשלום שלא השתמשנו בה, אך מספר מטיילים על השביל השתמשו והמליצו (עלות של כ 30 ש"ח) TrekRight
3) MAPS.ME – אחרי הורדה של מפות טורקיה, ניתן להשתמש במפות אופליין ללא אינטרנט גם בערים וגם בהרים. המפות אומנם לא טופוגרפיות , אך מכילות חלק גדול משבילי הליכה מקומיים ואת הדרך הליקית.
בנוסף ניתן להכין קובץ הליכה מראש בפורמט KML ולהטעין לאפליקציה.
4) ORUXMAPS – אפליקצית מפות אופליין/אונליין שאליה ניתן לטעון מפות טופוגרפיות שונות מוכנות או בהכנה עצמית.
5) Rome2rio – אפליקציה מאוד שימושית למציאה וחיבור דרכי תחבורה שונות (ציבורי ופרטי) בעיקר בערים וביניהם.
6) MOBAC ATLAS CREATOR – תוכנה להכנת מפות טופוגרפיות לשימוש באופליין (ללא אינטרנט) לפי אזור ורזולוציה נבחרת.
7) Meteoblue – אפליקציה לחיזוי מזג האוויר שעבדה מצויין בטורקיה והייתה הכי מדוייקת.
8) Accuweather -אפליקציה נוספת לחיזוי מזג האוויר לפי שעות.
9) Ventusky -אפליקציה נוספת לחיזוי מזג האוויר שבא ניתן לראות רדאר עננים בזמן אמת.
10) בירור סטטיסטיקה של מזג אוויר באנטליה, שעות אור ומידע נוסף כאן או כאן
11) אפליקציה של תרגום עם מילון אופליין לשימוש בלי אינטרנט: google translate .
12) אפליקציה של תרגום שמרכזת את המילים החשובות לתיירים עם הגהה נכונה מאנגלית לטורקית Turkish phrasebook
עלויות: (לכל ה 26 יום)
1) טיסה ישירה עם מזוודות לאנטליה וחזרה עם פגסוס – כ 260 יורו.
2) סלולר/ביטוח – כ 70 יורו.
3) אוטובוסים/מוניות/מלונות/פנסיונים/קמפינגים בתשלום/רכישת אוכל/מסעדות/אחר – כ 470 יורו.
סה"כ עלות מוערכת ל26 ימי טיול ליחיד: כ 800 יורו =~3150 ש"ח)
עלויות לדוגמה במהלך הטרק: (בלירות טורקיות)
- אנטליה – נסיעה באוטובוס משדה התעופה לאוטוגאר – 9.50 לירות לאחד.
- בלון גז הברגה 450 גרם – 38.90 לירות.
- אנטליה – אוטובוס ממרכז העיר לתחנה מרכזית – 6.5 – לירות לאחד.
- אוטובוס מאנטליה לפטייה – 38 לירות לאחד.
- מלון בפטייה – כ 75 לירות לאחד בהזמנה מראש ליד התחנה המרכזית.
- אוטובוס מפטייה לאולודניז – 4.75 לירות לאחד.
- לינה בקמפינג Kabak Beach באוהלים שלהם – 25 לירות לאחד.
- בקבוק מים של 5 ליטר ב Kabak beach במכולת – 10 לירות.
- לינה בבקמפינג בחוף פטרה – 50 לירות לאחד.
- מיניבוס ללטון – 5 לירות לאחד.
- מיניבוס לקסנתוס – 5 לירות לאחד.
- מונית ל cavdir מקסנתוס – 30 לירות למונית.
- לינה בקמפינג בגלמיס – 30 לירות לאחד.
- לינה במלון בקלקאן – 112.5 לירות לאחד בחדרים של שניים. מיקום ליד הנמל במרכז.
- לינה בפנסיון בקש + כביסה – 87.5 לירות לאחד.
- לינה בפנסיון בדמרה – 40 לירות לאחד.
- הסעה מדמרה לבלורן – 100 לירות להסעה פרטית.
- מונית מפיניקי לקראוז – 150 לירות למונית.
- לינה בקמפינג באדרסן – 25 לירות לאחד.
- כניסה לגן לאומי צ'ימרה – 8 לירות לאחד.
- הסעה מGeyikbayiri לאנטליה – 120 לירות למונית.
- מלון באנטליה – 55 לירות לאחד. מיקום מעולה ליד העיר העתיקה בחדרים של שניים.
- כניסה ללטון/קסנטוס/מירה/פטרה/אולימפוס/טירה בקלקוי – בין 10-30 לירות לאחד.
- מיץ טרי של רימון/תפוז – בין 10-15 לירות לכוס.
- חמאם + מסאג' באנטליה – בין 200-450 לירות תלוי במיקום/אורך ומה כולל.
שפה, לינה, שירותים ומקלחות, חשמל, קליטה, מטבע, אוכל וגז ותחבורה:
שפה:
בכפרים/עיירות קטנות ולא תיירותיות מדברים בטורקית בלבד. בעיירות/ערי חוף תירותיות/ערים גדולות יהיו גם דוברי אנגלית שניתן למצוא בקלות. השילוט ברובו בטורקית ואנגלית כאשר בעיירות תיירות יש גם שילוט ברוסית. מומלץ להחזיק אפליקציה כלשהי לתרגום במיוחד בתחום האוכל.
רוב המקומיים יתאמצו להבין, להפנות ולהסביר בעזרת הידיים גם אם לא מצליחים לתקשר.
לינה: אפשרויות הלינה במסלול מאוד מגוונות:
1) לינה חופשית באוהלים אפשרית כמעט בכל מקום חוץ משמורות טבע בודדות כמו Chimera או אתרים ארכיאולוגיים כמו Patara, אך יש לשים לב שלא בכל מקום יש מקור מים קבוע ולכן כדאי לתכנן את הלינות בהתאם לנקודות מים ידועות.
2) לינה בתשלום באוהלים בקמפינגים מוסדרים או ליד פנסיונים/מלונות/מסעדות שמאפשרים לינות שטח.
3) לינה בתשלום בפנסיונים/מלונות הרבים במפוזרים על פני כמעט כל השביל חוץ מ 2 אזורים גבוהים.
4) לינה בתשלום בבתים פרטיים שמאפשרים זאת.
5) לינה על ספינה אם לוקחים סיור מודרך של יום או יותר.
שירותים ומקלחות:
שירותים מסודרים יש ליד כל מסגד כמעט בכל כפר/ישוב וכמובן גם בקמפינגים בתשלום, אתרים ארכיאולוגיים ופארקים בתשלום, פנסיונים, מלונות, ומסעדות.
מקלחות מסודרות יש בכל קמפינגים בתשלום, פנסיונים, מלונות ובחלק מהחופי ים המסודרים.
חשמל, wifi:
חשמל עם שקע סטנדרטי של 2 פינים יש בכל הקמפינגים בתשלום, פנסיונים, מלונות, מסעדות.
Wifi יש בחלק גדול מהקמפינגים בתשלום, מסעדות, פנסיונים והמלונות.
קליטה סלולרית: – הייתה קליטה סלולרית תקינה עם אינטרנט ב80-90% מהמסלול למרות שלא תמיד לכל המפעילים הייתה קליטה דומה בו זמנית (נבדק עם סים של פלאפון גלובל, World8 של הדואר וסים רגיל של אורנג').
מטבע: לירה טורקית בכל מקום, יורו/דולר מתקבלים בשער גרוע בעיירות תיירות ולכן לא מומלץ. קשה למצוא CHANGE בעיירות/ערים לאורך המסלול, אך יש כספומטים ובנקים בחלק מהערים הגדולות.
אוכל וגז בישול:
1) כל המלונות ופנסיונים מציעים לאכול אצלם ארוחת ערב/בוקר.
2) בכל העיירות/ערים הבינוניות-גדולות היו מסעדות רבות וחנויות מכולת רבות עם אופציית הצטיידות מגוונות.
3) בכל העיירות הקטנות ובחלק גדול מהכפרים, הייתה לפחות חנות מכולת אחת עם מוצרים בסיסיים ומספר מסעדות מקומיות.
4) יש מספר מסעדות/פנסיונים/דוכנים/עמדות ניידות על השביל בין הכפרים/ישובים שבהם ניתן לאכול ארוחה, להצטייד בדברים בסיסיים או לקנות מיצים, יוגורט וGozleme מקומי.
5) בכפרים וישובים קטנים איפה שאין מסעדות/חנויות , הרבה פעמים יש דוכנים קטנים של ירקות/פירות של אנשים פרטיים.
6) בכפרים וישובים קטנים איפה שאין מסעדות/חנויות , הרבה פעמים המקומיים מציעים תה בתשלום סמלי ולרוב אפשר לבקש מהם גם ארוחה בסיסית (yemek ) או לקנות מוצרים בסיסיים כמו גבינה/ירקות/אגוזים/זיתים וכדומה.
*גז בישול הברגה מצאנו רק באנטליה, ב KAS וב Demre , למרות שאמרו לנו שיש גם אפשרות להצטייד ב Fethiye וב Kalkan.
תחבורה:
התניידנו על המסלול ב 3 סוגי תחבורה:
1) Dolmus מקומי – מיניבוס שדומה למונית שירות עם הכיתוב מקדימה של היעד (או יעדים). לרוב אין לוח זמנים קבוע, אך הם נוסעים בתדירות די גבוהה בין עיירות/ערים/אתרי תיירות בעונה.
2) מוניות שירות רגילות בעיקר בעיירות/ערים גדולות.
3) רכבים פרטיים בתשלום בסגנון Uber בעיקר בהקפצות ממקומות הלינה או מ/אל אתרי תיירות.
*יש גם הרבה קווי אוטובוסים רגילים שמחברים בין הערים/עיירות ומגיעים בתדירות משתנה כאשר בכפרים קטנים לרוב עוברים פעמיים ביום (בוקר/ערב).
חלוקה לימים:
יום 0: Flight to Antalya and bus to Fethiye
נקודת לינה: Fethiye – Hotel Feryil Avm
מהלך היום:
נפגשנו שלושה חברים בשדה התעופה בצהריים, ואחרי כשעה וחצי של טיסה, יצאנו באנטליה וישר עלינו לאוטובוס קו 600 שמוביל לתחנת האוטובוסים המרכזית. יצאנו כמה תחנות לפני באזור מסחרי בשם Erasta ושם קפצנו לDechatlon כדי להצטייד בבלוני גז.
הופתענו לגלות כי הם מוכרים רק בלוני גז בסט עם ראש ולא בנפרד. בהמלצה שלהם, קפצנו למרכז קניות סמוך ובו חנות ענק בסגנון הום סנטר. שם גם כן היו סטים של ראש+בלון בלבד, אך למזלנו, הם מצאו גם בלונים גדולים של 450 גרם בנפרד במחסן. משם הלכנו רגלית לרחוב ראשי ובו מצאנו גם Change וגם מקום לאכול ולהצטייד. משם תפסנו אוטובוס לתחנה המרכזית ותכננו לעלות על האוטובוס של 18:30 לFethiye, אך כאשר הגענו לתחנה, גילינו כי יש רק 3 חברות שמוציאות לשם אוטובוסים ובאחת אין כרטיסים בכלל עד מחר בבוקר, בשנייה רק בחצות ובשלישית ב 21:30. כמובן שלקחנו את האופציה השלישית, הודענו למלון שהזמנו מראש על העיכוב, השארנו את התיקים בתא של אותה חברת האוטובוסים והלכנו לטייל בעיר. ב 21:30 התחלנו את הנסיעה המתישה אל Fethiye שנמשכה כ 3:30 שעות עם עצירת ביניים להפסקה באמצע. בסביבות 1:00 , יצאנו מהמיניבוס ההקטן בתחנה המרכזית של פטייה ומהר מאוד הגענו אל המלון שהיה במרחק של כ 5 דקות הליכה. במלון חיכה לנו הבעלים והפנה אותנו במהרה אל החדרים.
יום 1: Oludeniz-Kabak beach
סטייה מהשביל: גיחה קצרה של כ 600 מטר לכל כיוון אל התצפית על עמק הפרפרים.
מים לשתייה בק"מ ה: 7 , 8, 10( בKirme), ה 11.5 , 13, 14 (ב Faralya)
מקור מים משתנה בק"מ ה: 3, 17 , 19.5. במיקום הלינה נאמר לנו שהמים מליחים ולכן לא לשתייה ולכן נאלצנו לרכוש בקבוקי מים.
אוכל בק"מ ה: 5.5 כמה דוכנים ברצף של Gözleme and tea, בית קפה ב Kirme, חנות/שוק/בתי קפה ב Faralya, חנות קטנה/מסעדה ב Kabak , שתי חנויות ב Kabak Beach ומספר מסעדות.
נקודת לינה: Secret garden camping at Kabak beach .
מרחק/עליות/ירידות: כ 20 ק"מ עם כ 1100 מטר עליות/1400 ירידות. 900/1200 , 1200/1500
משך ההליכה ברוטו: כ 9:30 שעות
קישור לתמונות בגוגל פוטוס
קישור להקלטה בויקילוק
קישור להקלטה באולטרייל
מהלך היום:
בסביבות 8:45 אחרי ארוחת בוקר במלון וCheckout, עברנו לצד השני של הכביש וחיכינו ל Dolmus עם הכיתוב Oludeniz עליו. אחרי כ 10 דקות, המיניבוס הגיע והתחלנו את הנסיעה הקצרה של כ 25 דקות עד לחלק העליון של העיירה Oludeniz שנמצאת בגובה כ 300 מטר מעל פני הים. בכניסה ל Oludeniz, היה נראה שהנהג פונה לכיוון הלא נכון, אך הוא בסה"כ עשה איסוף נוסעים בעיר וחזר לנסוע על הנתיב. בסביבות 9:20 ביקשנו לצאת ליד נקודת ההתחלה של הדרך הליקית שאותה הנהג הכיר ועצר לנו בלי בעיה. לאחר התארגנות קלה וצילום קבוצתי ליד שלט ההתחלה של השביל (כך חשבנו), התחלנו ללכת על דרך אספלט ואחרי כ 600 מטר פגשנו את שלט ההתחלה המקורי של השביל. כבר על ההתחלה התחלנו לראות מספר רב מטיילי יום שברובם היו מקומיים (כנראה בגלל הסוף שבוע). דרך האספלט המשיכה כ 600 מטר נוספים ובהמשך הפכה לדרך עפר רחבה במגמת עלייה מתונה מאוד עם נקודת תצפית (בסטייה קטנה מהשביל שמופיעה על המפה) לעבר הים והחלק התחתון של עיירת Oludeniz. אחרי כ 1.5 ק"מ, הדרך הפכה לצרה ומבולדרת והתחילה לעלות כ 400 מטר על פני כ 2 ק"מ, כאשר על הדרך הנוף המרשים אל הים והאיים נפתח ונסגר בהתאם לפיתולים. בזמן הפסקת הבוקר, פגשנו זוג אנגלים מבוגרים שמטיילים באזור תקופה קצרה של שבוע וסיפרו על כך שהלכו את הקטע החדש והלא רשמי מFethiye ל Oludeniz ונהנו מאוד מהנופים במיוחד בחלק השני של השביל בין Kayakoy ל Oludeniz. בנוסף היה גם זוג צעירים נוסף שהתחילו ללכת על השביל מהחלק התחתון של Oludeniz ואחרי עלייה תלולה ומתישה לטענתם, התחברו אל אותו השביל העליון שעליו הלכנו. אחרי ההפסקה, המשכנו לעלות ולקראת סוף העלייה, נתקלנו בעדר עזים גדול שלא התרגשו במיוחד והמשיכו בדרכן. בסיום העלייה לקראת 12:00, חיכתה לנו הפתעה בדמות דוכן מאולתר באמצע שום מקום ובחור מקומי שמכר מיצים טריים של רימון ותפוזים וכמובן גם Gozlame מקומי (או כפי שהיה רשום Pancake באנגלית, אך בפועל היה יותר דומה לפיתה דרוזית). בזמן המנוחה, הבחור סיפר לנו שהוא נוסע כל יום כ 3 ק"מ מהכפר Kirme עם מצרכים טריים ברכב ואז ממשיך כחצי ק"מ על אופנוע עד הדוכן. המשכנו ללכת בשביל צר שהפך אחרי כחצי ק"מ לדרך עפר עם מספר בתים לא בנויים עד הסוף. אחרי כ 1 ק"מ עברנו ליד מספר רב של כוורות פעילות והגענו לבית קטן שלידו היה עץ תות נדיב, מקור מים טובים ומשפחה מקומית שמכרה Gozlame מסוג אחר. בזמן המנוחה, החלטנו לקנות אחד לנסות ואז הבנות ביחד עם האמא הכינו במקום את הפיתה מקמח תוך כדי חיתוך הירקות והמרכיבים האחרים ולאחר מכן אפו את הכל ביחד על הסאג'. בסביבות 13:30 , המשכנו ללכת בדרך עפר כ 3 ק"מ כאשר פרחים צבעוניים הופיעו במספר מקומות. הגענו אל הכפר הקטן Kirme ועברנו אותו במהירות מחוסר עניין כאשר הדרך הנוחה הפכה לשביל צר שירד בתלילות כ 400 מטר על פני כ 2.5 ק"מ לעבר העיירה Faralya. על הדרך היו מספר מקורות מים טובים לשתייה ובשלב מסויים אחרי שנכנסנו אל העיירה, פנינו לפי השילוט לעמק הפרפרים שאינו נמצא על הדרך הליקית. הדרך הייתה לא ברורה ולא תאמה למה שמסומן במפה (כנראה בגלל הבנייה), אך מצאנו בקלות את התצפית הרצוייה על העמק. התיישבנו לנוח ולהנות מהתצפית ולמרות שמצאנו את השביל (התלול מאוד) שיורד אל העמק, החלטנו מחוסר זמן לוותר על הירידה (והעלייה) של ה300 מטר. לאחר המנוחה, חזרנו באותה הדרך אל הכביש המרכזי והמשכנו להתקדם עד השילוט שהפנה אותנו אל היער שוב. מכאן התחילה עלייה יפה של כ 150 מטר על פני כ 1 ק"מ בשביל יער צר שבהמשך התחיל לרדת במתינות לצד השני ואחרי כ 1.5 ק"מ נוספים הפך לדרך רחבה שנמשכה כ 2 ק"מ במגמת ירידה מתונה. לאחר מכן התחילה ירידה תלולה של כ 150 מטר על פני כ 1 ק"מ בשביל צר עד ההגעה לכפר Kabak שבו מסעדות ובתי הארחה רבים ומגוונים. בהמשך, חוף Kabak נפתח מרחוק וכך יכולנו לראות לאן צריכים לרדת. הירידה התלולה של ה 250 מטר על פני כ 1 ק"מ לא הייתה פשוטה ולקחה זמן, אך בסביבות 18:30 הגענו אל החוף ודבר הראשון שעשינו, היה להיכנס אל הים החם ולהנות מהשקיעה המדהימה. לאחר רחצה ושיחה עם מספר מקומיים וגם בעלים של אחד הקמפינגים המוסדרים שטייל עם הכלב על החוף, הבנו כי כל נקודות הלינה החינמיות קרוב לחוף "נתפסו" על ידי בעלי הקמפינגים אחרי פיתוח מואץ של האזור ולכן ניתן לישון כאן רק על החוף עצמו בלי אוהלים או בקמפינג מוסדר בתשלום. החלטנו ללכת לקמפינג של הבחור שאיתו דיברנו וזה יצא מוצלח במיוחד כי הוא הביא לנו אוהלים מוכנים (במקום שנשתמש בשלנו) והזמין אותנו לארוחת פסטה שבישל לעצמו ולחבריו. אחרי רחצה, התארגנות וביקור בחנויות המקומיות להצטיידות למחרת שכללה גם מי שתייה (כי נאמר לנו שכל המים בצנרת מליחים ולא ראויים לשתייה), התיישבנו לארוחה עם בעל המקום שהיה ממוצא כורדי. הייתה לנו שיחה מעניינת מאוד על החיים באזור ובטורקיה בכלל ותוך כדי השיחה גילינו שבהליכה של מחר יש נחל עם מפל מרשים שהוא מכיר ממש קרוב לשביל ששווה לסטות אליו.
תמונות היום:

נערך ע"י משתמש יום שלישי 03 מרץ 2020 19:09:05(UTC)
| סיבה: לא צויינה